Urettferdig behandling

Noe jeg mange ganger tenker over, er hvor utrolig mye det å ha venner betyr. Det å kunne ringe en venn hvis det har skjedd noe, det å ha en venn du kan betro deg til, det å ha en venn å vise frem ting til, det å ha en venn som er glad på dine vegne når det skjer noe fint. Det er fort man kan ta det å ha venner litt for gitt, og det er dumt. Det er egentlig hvis du opplever at alle vennene dine går i mot deg, det er da du virkelig skjønner hvor hardt livet er uten noen venner rundt deg.

Jeg husker en gang i sjette klasse hvor plutselig hele vennegjengen min ble sure på meg, og "hatet" meg. Jeg hadde ingen å være med, de skrev dritt om meg på sine hjemmesider og jeg var alene i frimiuttene. Dette varte altså ikke mere enn en ukes tid, men dere kan tro den uken var forferdelig. Den følelsen av å lese at de du bryr deg om hater deg, er ubeskrivelig. Jeg gråt hele tiden, og ante virkelig ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg torde ikke komme på skolen, i frykt for å være alene.

Når jeg ser noen på skolen eller vet om noen rundt meg som ikke har venner, sitter alene i hvert frimiutt – så vet jeg faktisk hvordan de har det. Jeg føler virkelig med dem, og innser hvor fælt de egentlig må ha det inni seg. Derfor reagerer jeg veldig hvis noen foreksempel sparker en som sitter alene i trappen, hva er det den personen driver med? Hvorfor plage noen som allerede har det vondt?

Det er der det kommer til mobbing også. Selv har jeg aldri opplevd mobbing, men har jo hørt og lest en del. Det er de svake, de som kanskje ikke tørr å si hva de mener som må lide gjennom det. Jeg leste blant annet en artikkel i a-magasinet her for en ukes tid siden med mennesker som ble mobbet da de var unge. Den ene av dem ble kalt feit, stygg og ekkel hver eneste dag, og det endte med at hun fikk anoreksia og en gang holdt på å dø. Hvor grusomt er ikke det? Ingen fortjener å bli behandlet på den måten. Alle mennesker er like mye verdt uansett etnisk oprinnelse, familie, hudfarge eller utseende.

http://images.biip.no/user/profile/image/69207966806.bmp

http://images.biip.no/user/profile/image/099114.jpg

Hva mener du om denne saken?

– ANDREA BADENDYCK

48 kommentarer

Siste innlegg