Hvorfor?

Hei.
For en gangs skyld, tenkte jeg å skrive et litt mer alvorlig innlegg. Et innlegg om mine meninger og opplevelser om et viss tema. Det jeg skal skrive litt om, er skumle opplevelser med ekle menn om kvelden! Dette er noe som virkelig har skjedd mange ganger med meg, og noe jeg finner ekstremt ubehagelig. Det at en mann følger etter en ung jente i mørket, hva er det han kan tenke med? Skjønner de kanskje ikke at det er veldig ekkelt for oss? At vi blir dødsredde? Tror virkelig en mann i 40årene at en ung jente som meg kunne blitt interesert? Alle disse spørsmålene stiller jeg meg selv hele tiden. Jeg har opplevd en del ekle ting gjennom årene som har gått, og det har spesielt vært de to siste årene. Det har gjort at jeg er veldig redd for å gå alene om kvelden, fordi jeg er så utrolig redd for at det skal skje noe. Derfor møter pappa meg som oftest på buss stasjonen om kvelden hvis jeg drar hjem alene! Det er utrolig dumt at det skal være sånn, men hva kan vi egentlig gjøre med det? 
Her kan dere lese om to opplevelser jeg har opplevd anngående dette temaet:
1. Jeg hadde vært i byen med en venn av meg, Emilie. Dette er faktisk ikke mer enn 2 mnd siden! Vi tok toget sammen hjem, fordi vi bor ikke mer enn 1 holdeplass unna hverandre. Da vi satt og snakket, la jeg merke til en mann som sto litt lenger bort på toget. Han så ut til å være fra et Sør- Amerikansk land, muligens Brasil eller rundt der? Han var i 40-50 årene, stor ølvom og hadde en del gråe hår som tittet frem. Han smilte til meg, ikke bare smilte.. Han gliste virkelig! Han liksom bare sto der å så på meg med at stort smil om munnen hele togturen, nesten som at han var hypnotisert ellernoe slikt. Så hver gang jeg så opp på han, så han rett på meg og smilte. Jeg var jo med Emilie, men tenkte ikke noe mer over det enn at det var en smule creepy. Jeg så ikke mer på mannen, Emilie gikk av på stasjonen før meg, også skulle jeg gå av. Mannen hadde jeg helt glemt. 
Jeg begynte å gå oppover den lange bakken fra toget og til meg, og det er nesten aldri noen andre som går den veien. Plutselig hører jeg skritt bak meg, jeg snur meg. Jeg ser det er den gale mannen som går bak meg. Da sier instinktet mitt at jeg skal gå litt fortere, på grensen til å løpe, i håp om å gå fra ham. For hvis han ikke ville meg noe, ville jo det funket. Jeg prøver ut planen min, og plutselig hører jeg raske skritt, som jogging bak meg. Jeg snur meg, det var han mannen som hadde begynt å løpe oppover. Uten å helt overbevise meg selv, tenkte jeg "Okey Andrea, slapp av. Han har sikkert bare dårlig tid. Sakt ned farten, gå veldig rolig, så løper han sikkert forbi deg. Akkurat det gjorde jeg. Plutselig kjenner jeg noe prikker meg på skulderen…… 
Samtalen: (han gliser også som bare det under denne samtalen også, bare forestill deg det.)
Han: Heeaaaiiiiiiii
Jeg: Hei?
Han: Har dooo kjareste??
Jeg: Ja?
Han: Aaaaaa…. (fortsetter å smile og se skikkelig intenst på meg)
Han: Du er så deilig å se på, jeg skulle likt å slikke deg over hele kroppen fra topp til tå. (SYKT EKKELT!!!!! og han fortsetter å glise som bare det. Hvem sier noe sånt?!?!)
Meg: (Jeg var helt målløs og sjokkert, klarte netsen ikke få ut noen ting.) Tror jeg sa noe som: Æsj, du er ekkel! Jeg er bare 15 år, kan du gå?
Han: (fortsetter med de ekle smilene og drar frem mobilen) Kan jeg få nr ditt?
Meg: Nei!!
Han: Jo, få nummeret ditt. Versåsnill gi meg nr ditt, du er det fineste jeg noen gang har sett.
Meg: Æsj, nei!! du får ikke nr mit!! 
Han: Hvorfor ikke? Kan vi ikke holde kontakt?
Meg: Nei!!!!! hade!!!
Også løp jeg oppover bakken og ser han bare står der å glaner med deeeet store smilet etter meg. HELDIGVIS fulgte han ikke etter…..

2.
Dette var en sen vinterkveld i 2008/2009. Jeg hadde vært hos noen venner, også skulle jeg komme meg hjem på egenhånd siden både mamma og pappa hadde tatt et glass vin til middagen og ikke kunne hente meg. Egentlig måtte jeg være hjemme 10, men så glemte jeg helt bort tiden. Så det endte med at jeg ikke var der hvor bussen gikk før klokken var halv 11. Jeg kom akkurat for sent til å rekke bussen, og neste gikk ikke før om en halvtime. Jeg ringte pappa, men ingen av de kunne jo hente meg. Og jeg hadde ikke så veldig lyst til å sitte alene på en bussholdeplass i 11 tiden på en fredags vinterkveld, så vi avtalte at han skulle sykle mot der hvor jeg kom. Men å sykle helt til bussholdeplassen hadde tatt minst 20 minutter, så derfor bestemte vi at vi skulle møtes på halvveien. Så derfor begynner jeg å gå hjemover, i håp om at det ikke skulle ta så lang tid før jeg så min kjære far komme syklende. 
Det første jeg opplevde var en lastebil som kom kjørende mot meg. Der inne var det noen menn som begynte å tute på meg. De åpnet vinduet, plystret, og ja.. dere vet! Alt slikt for at jeg skulle komme bort. Jeg ble veldig redd, så jeg bare gikk fort unna. Heldigvis kjørte bilen, og jeg følte meg litt tryggere. Jeg får alltid en litt større trygghetsfølelse av å snakke i tlf når jeg er redd og alene, så derfor ringte jeg søsteren min slik at jeg kunne snakke med henne til jeg møtte pappa. Det var veldig mørkt, og verken mennesker eller biler å se. Plutselig hører jeg det kommer en bil, jeg snur meg og ser. Der kom det en taxi! Og nå tenker dere kanskje at det var en gal taxisjåfør inne i den bilen, men neida.. Jeg hadde stoppet ved et lyskryss for å vente der til jeg så pappa komme. Jeg ser at taxien stopper ved lyskrysset, noe som egentlig ikke var så merksnodig, fordi det var jo rødt. 
Plutselig ser jeg at det sitter en mann i rundt 40 årene inne i taxien i baksetet. Han gir meg ekle blikk, vinker og prøver å vinke meg bort til han. Han åpner vinduet og prøver å plystre og rope. Jeg blir veldig redd, og begynner å gå bakover.. Da ser jeg at mannen tar av seg beltet, og snur hele seg i bilen, sånn at han sitter med annsiktet mot bagasjelokket der. Der er det jo også et vindu, så han fortsetter med de ekle tegnene . Jeg blir enda reddere, denne mannen hadde faktisk snudd seg i bilen for å få kontakt med meg. Hjertet dunker kjempefort, jeg er helt alene. Jeg var så redd at jeg hadde lagt på med søsteren min, og mitt største ønske der og da var å se pappa komme. Plutselig ser jeg mannen gir tegn til taxi sjåføren, og taxisjåføren rygger bakover, og kjører inn til parkeringsplassen ved siden av.
 Jeg følger litt etter for å se, og gjemmer meg bak noen busker. Haha, det høres skikkelig ut som sånt man gjør på film, men jeg gjorde virkelig det!! Jeg så at mannen betalte sjåføren, smalt igjen døren og begynte å gå mot der hvor jeg var. Nå var jeg virkelig DØDSREDD, jeg følte på en måte at nå var alt håpet ute. Jeg var helt sikker på at han kom til å voldta meg også drepe meg etterpå, eller noe slikt. Det eneste innstinktet mitt sa da, var : LØP!!!! Jeg løp, og da jeg så bak meg løp han etter. Jeg trodde jeg skulle besvime, jeg var helt skrekkslagen og følte jeg virkelig løp for livet. Plutselig, uten å ha måttet løpe noe langt, ser jeg pappa komme syklende mot meg. Jeg løper bort til han, forteller livredd at det var en mann som løp etter meg. Jeg klarte nesten ikke puste, jeg begynte å hyperventilere!! Da jeg så bak meg var mannen forsvunnet, han hadde nok sett at jeg løp bort til pappa og ikke turt å følge etter. 
Dette er trolig det skumleste jeg har opplevd. Om pappa hadde kommet 5 minutter senere, vet jeg faktisk ikke hva som hadde skjedd meg. Jeg vet virkelig ikke hva den mannen tenkte med, han må ha vært gal. Skal ikke en jente på 13 år få lov til å gå alene om kvelden uten å bli forfulgt av gale menn? Jeg hadde ikke gjort noe galt, utfordrende klær hadde jeg heller ikke. En helt vanlig hettegenser og bukse var det jeg hadde på meg.. Tenk at det skal være sånn.. Er det rart jeg ikke tør å gå alene mer? 


– ANDREA BADENDYCK
55 kommentarer
    1. Herrejesus, det hørtes skummelt ut. jeg skjønner godt at du ikke liker å gå ute alene på kvelden. Jeg vet absolutt ikke hvorfor det må være sånn, men det er ekkelt. Får håpe det aldri skjer igjen med deg da 🙂

    2. åhhh, det kribler i kroppen bare jeg tenker på det! Jeg har opplevd noe lignende og man har bokstavlig talt hjertet i halsen, det er såå ekkelt. Jeg er livredd for å gå ute seint ALEINE, så visst mamma og de hadde tatt et glass vin så måtte de komt å hentet meg alikavel.

    3. Det hørtes kjempe-ekkelt ut! Jeg pleier egentlig ikke å være så redd nå, men før så måtte pappa møte meg halvveis om jeg var på besøk hos noen :p Men vi bor ved hovedveien, så det føles ganske trygt, siden det er så mange biler der, så det går på en måte ikke an å gjøre så mye uten at noen ser det :p

    4. åååh, herregud! så utrolig ekkelt. har aldri opplevd det samme. utenom på danacup nå iår, hvor det var en brasilianer eller noe som gikk etter meg og noen venninner. men heldigvis møtte vi på noen stor gutter som vi kunne ta følge med, så han brasilianeren forsvant. herregud. tenk på deg da, var alene!

    5. Uff, høres kjempe ekkelt ut. Er også redd for å gå alene hjem, selvom jeg ikke har opplevd noe ekkelt, sånn som du har. Det er som er bra er at mamma liker ikke at jeg går ute heller, så hun henter meg alltid hvis jeg spør 🙂 Men hvis jeg går alene, pleier jeg å gjøre som deg – ringe til noen jeg kjenner 😉

    6. herregud, så skummelt. Ja det er så dritt å ikke klare å gå alene ute på kveldene. Helt sykt. Og hvis jeg hadde vært i situasjonen din veit jeg ikke hva jeg hadde gjort:O Bra det ikke skjedde noe med deg da !

    7. Fyfaen fyfaen fyfaen
      du er virkelig tøff, tenkte fort når du så han gikk mot deg. Herregud sånne ting er utrolig ekkelt og setter igjen ett sånn minne hos deg :S

    8. åå herrigud, stakars deg! Jeg er helt enig om at folk er helt gærne om kveldene. Jeg skulle faktisk ønske at det var mye bedre enn dette i Norge. Du er ikke den eneste som er redd får å gå alene hjem om kveldene, jeg er også sånn;)

    9. Uff.. Tørr heller ikke gå hjem alene, selv om jeg ofte må, siden jeg bor lengst unna vennene mine, og da må jeg alltid gå et stykke alene. Får nesten helt noia når jeg hører en bil kjøre bak meg.

    10. så sykt creepy!!
      Da jeg var lita var det en som fulgte etter meg på en lekeplass, han hadde jo buksesmekken åpen å spurte om jeg ville ta på den osv..
      Til slutt spurte han om jeg ville blimed til lekeplassen lengre borte hvor han hadde parkert bilen sin.. prøvde å lokke meg med godteri å gudne vet hva. SKUMMLE GREIER.

    11. Det er ikke ofte jeg orker å lese så mye på blogger men med en gang jeg begynte å lese dette måtte jeg lese alt, herregud, jeg kan virkelig skjønne hvor redd du var, det hørtes helt forfærdelig ut :S

    12. Skikkelig skremmende. Har skjedd med meg flere ganger, både med folk som har sittet i bil og gått etter meg. Siste gangen det hendte, endte det med at jeg måtte til politiet å anmelde det..
      Man vet jo faktisk ikke om de bare skal skremme deg (som er ille nok) eller om de faktisk skal gjøre noe mer.

    13. Huff andrea. Noe så fælt! Verden er bare helt syykt. Jeg har ikke opplevd det som du har opplevd heldigvis. Men jeg har blitt blotta. Det var for noen siden 2 år elleer noe. Og en annen gang var det to karer som drev og snakket med meg på trikken. Huff. Synes så synd på deg.

    14. sånn er sykt fælt ..
      har skjedd noe greier med meg å før, men ikke så ille, heldighvis! Når jeg var 4 år var det en mann som spurte om jeg ville være med til han å se på “kattungene” hans .. og etter det skjedde fikk jeg skikkelig angst for å gå ute. turte ikke gå til skolen alene ogsånt.. men det var når jeg gikk på barneskolen. Og det er jo skumlere når man er eldre da ..

    15. Herregud så sinnsykt creepy! Jeg er livredd for sånne greier jeg og! Det er derfor jeg alltid sover med balltre i senga i tillfelle jeg skulle trenge det, haha!

    16. Herregud, så ekkelt! Har opplevd noe av det samme selv, men ikke i en så stor grad. Også er jeg helt vannvittig paranoid også, så om det bare går en mann bak meg kan jeg tenke det verste om han. Det er skikkelig ubehagelig..

    17. du er ikke alene om disse meningene om å gå ut alene om kveldene as! jeg er ikke så mye alene om kveldene her i norge, men når jeg er utlandet, er jeg det. okei, i utlandet er de vel værre, men tro meg.. jeg har hatt samme hendelse som deg. jeg hadde vært på konsert en kveld og hadde møtt en 25 åring som ikke holdt seg unna meg. dagen etter var jeg på vei til en venninne helt alene med musikk i ørene.. plutselig ser jeg en anpusten gutt/mann (han 25-åringen) etter meg i mens han spør om å bli kjent med meg osv. jeg hadde ikke hørt noe i det hele tatt helt til han bønnfalte meg og ba meg stoppe.. mange andre hendelser, men jeg føler med deg andrea!

    18. det høres skikkelig ubehagelig ut! jeg er helt enig med deg! det finnes massevis av ekle menn her i verden, og hvis de får en mulighet så bruker de den.. og det er jo tydeligvis 60 % sannsynlig at jenter blir kidnappet eller voldtatt uansett hvor de er, det er tåpelig bare at vi skal leve i usikkert bare fordi “de ekle” tror at de har mer makt en oss, og mener at det er helt greit fordi vi fks, går alene?? og selv om vi hadde kledd oss lit “løsere” så betyr jo ikke det: “kom å voldta meg, det er det jeg vil, det er derfor jeg kler meg på denne måten!”

    19. Noe lignende har skjedd med tre av venninnene mine her i Bergen, men den ene var faktisk verst.. En venninne av meg skulle ta buss fra senteret og hjem, og da hun kom til terminalen merket hun og en annen venninne at noen satt og stirret veeldig på dem.. Begge jentene skulle ta samme buss, men hun ene skulle helt på toppen, noe hun andrei kke skulle.. Da hun var kommet til toppen la hun merke til at de to mennene/guttene gikk bak henne, hun ble redd og startet å løpe, da SPURTET de etter og hun løp opp hele bakken og ned til blokken, opp alle trappene osv der hun holdt på og spy mens hun gren og sånt.. Er sykt ekkelt og tenke at man ikke kan gå i fred uten at noen MÅ prøve seg av gamle menn.. GRISER

    20. Hater når sånt skjer, det er skikkelig ubehagelig!
      Derfor jeg aldri går alene på kvelden. Alltid noen ekle mennesker der ute :O

    21. jg vet det har blitt sååå mange pedoer her i dt siste faen ingen gjør noe med det joo derfor liker jg ikke å gå ut Omg stygge menn as

    22. Jeg føler med deg, det er så utrolig synd at det skal være sånn. Har opplevd lignende, eller ikke like ille, det jeg har opplevd var mer trakassering. Og som du sier, det skjer selvom man ikke har på seg utfordrene klær. Fint at du skriver om sånne seriøse ting også. Liker deg og bloggen din kjempe godt!

    23. Off, sykt ekkelt!
      Hater når biler plutselig begynner å kjøre saktere når de nærmer seg meg. Og når ekle menn plystrer eller sender blikk!! Skjønner ikke at de kan la unge jenter(Eller egentlig ALLE) være i fred!

    24. herregud.. så ekkelt! men utrolig bra at det gikk fint med deg.. får bare håpe det aldri skjer igjen. sykt trist at det må være sånn :/

    25. oiiii! Shit! Visste ikke at det hadde skjedd med deg! :O synes virkelig synd på deg.
      Jeg er en jente som aldri har vært redd for å gå alene ute osv… Men jeg har snakket med mamma og hun sier at “vi jenter må være veldig forsiktig med å gå alene på byen”
      Off! det er så ekkelt sånne ting ! Men det er bra alt gikk bra med deg! 🙂

    26. herregud, jeg er helt i sjokk! Håper det ikke skjer igjen. Skjønner godt at du ALDRI vill gå ut alene mer. aff..
      Kan ikke fårestille meg hvordan du har hatt det..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg