Fremtiden…

Heihei!

Som andre tiende klassinger i Norge,  har jeg også tenkt en del på fremtiden og skolevalg. Det er ikke så lenge igjen nå før vi må søke skoler, og alle vil vel finne en de blir veldig fornøyd med? Jeg vurderer så mye frem og tilbake.. Ting som faller inn er snitt, selve skolen, beliggenhet og ikke minst hvor mine kjære venner skal søke. Jeg har tenkt en del på media før, men jeg tror jeg har ombestemt meg. Har hørt at 3. året er DØDStøft, og det vet jeg ikke om jeg vil risikere.. Ellers har jeg kunn tenkt almenn, fordi jeg ikke aner hva jeg vil bli i fremtiden! Hmm.. meg om 10 år. Litt rart å tenke? Fordi jeg aner virkelig ikke hvor jeg er da og ikke minst hva jeg er. Da har jeg kanskje noen helt andre folk jeg ikke aner hvem er nå, kanskje jeg bor i et annet land, kanskje jeg er en lege?

Elvebakken og handelsgym er nok de skolene som står øverst på “listen” min.

*Begge har høyt snitt, altså vil det være mange smarte elever der.. (Er veldig lei av tullinger som driter i skolen, og skal ødelegge for resten av klassen).

*Begge ligger i sentrum, og det er der jeg vil gå på skole.

*Det er ungdommer fra hele Oslo der, altså vil jeg få masse nye venner!

* Skolene skal visst være veldig bra, med flinke lærere.

Det eneste jeg er litt redd for, er rykter om handels. Har hørt masse om at det er SKIKKELIG merkepress der? Altså at alt man bruker må være av de dyreste merkene osv? Det vet jeg ikke om jeg orker, synes det er veldig teit. Så hvis noen av dere som går der kunne fortelle fasiten på dette, hadde jeg vært døds-takknemmelig!

Og selvfølgelig, hvis noen av dere som går på vgs vil fortelle om skolen deres hadde jeg blitt superglad! Er så usikker, og vil så gjerne bli fornøyd.


Haha, sett et så seriøst bilde av meg???? Tror ikke det…

 

– ANDREA BADENDYCK

96 kommentarer
    1. Hei. Jeg skal begynne på Brannfjell til neste år. Kan du fortelle litt om skolen og lærerne? Jeg gruer meg… Lykke til med videregående!!!!!!

    2. Hei:)
      På handels er det veldig sånn at det er et miljø, det er i hvert fall inntrykket mitt fra de vennene jeg har som går der. Og du trives der hvis du passer inn i det miljøet. Hvert år er det selvfølgelig annerledes, men i år er miljøet veldig dominert fra folk fra Midtstuen og Ris ungdomsskole.
      Elvebakken er en utrolig bra skole! Her er det et bredere miljø, og jeg tror denne skolen hadde det høyeste snittet i år. Vet at mange er fornøyd med denne skolen.
      Hvis du har lyst til å komme inn i et litt nytt miljø, anbefaler i hvert fall jeg Elvebakken.
      Selv går jeg på KG, mest fordi jeg gikk der på ungdomsskolen også. Men her ekstremt fornøyd med det! Her blir absolutt alle godtatt som den de er, og du får masse gode venner.
      Håper dette var grei informasjon fra min synsvinkel;)

    3. Selv går jeg førsteåret på Persbråten Vgs, og jeg er super fornøyd! Miljøet er kjempe bra, bra lærere og det er, ikke som alle tror, ingen som ikke har lyst til å gjøre det bra, eller driter i skolen. Anbefaler den på det sterkeste!

    4. tror jeg ville anbefalt elvebakken! var på åpen dag på handels, og ble nesten skremt! seriøst, guttene gikk med louisvittion pc vesker, pelsvest, uggs og sleik.. og det var bare rart å gå der! Elvebakken er også bra på mange måter, det har mye fritimer (studietimer) også videre. har mange venner som går det og er kjempe fornøyde! 🙂

    5. jeg går på elvebakken selv, 1 året, så har ikke gått der så altfor lenge nå, men til nå har det vært supert! skolen er kjempeflink til å lage bra miljø. så det er supre folk der og alt er ellers bra:) så elvebakken er et bra alternativ det. ihvertfall fra min erfaring!:)

    6. Jeg gikk på kg på ungdomsskolen. kjempefornøyd med ungdskolen, men ikke gå der på vgs.. kjempebra miljø og bare snille folk selvfølgelig, men er du glad i litt liv er ikke det skolen for deg, ikke vgs .. :p
      Ihvertfall, jeg går på handels nå og elsker det. trodde det kun skulle være steinrike folk med 100% merkeklær og gjengete der, men sånn er det ikke. Mange , mange , mange av oss har ikke merkeklær i det hele tatt og det er NULL stress. Så lenge du ikke kler deg i utringning til magen, skjørt som gjør at du ser halve rompa, 3 kg brunkrem og pulesveis så er du fullt og helt akseptert. Hver dag går 50% av oss i joggebukse og uten sminke. Jeg har mange fra østakanten i klassen min og det er flere på trinnet også. Jeg har mange venner som begynte på elvebakken og ALLE bytter til Handels neste år fordi elvebakken er bra, men
      1. for “stivt”
      2. folk bor foor langt fra hverandre
      3. ikke så mye som skjer..
      På handels er det bra miljø, skoleflinke folk som alle vil noe med livet sitt og ikke minst: partyglade folk ! Velger du handels blir du veldig veldig sannsynligvis ikke misfornøyd 🙂
      men,, det handler om hva som passer for hver enkelt da 🙂

    7. Hvis det er der du vil gå, syns jeg du skal gå der og drite i merkepress og alt annet tullete press! Jeg husker veldig godt da jeg skulle velge, jeg var også redd for at det skulle bli for tøft, og valgte derfor vekk en del ting, men så endte jeg opp på allmenn som kanskje er det mest ensformige og derfor tøffeste på en lite gøy måte.. Jeg anbefaler deg å gå det du har lyst til! Ingenting annet! Også kan du tenke at det er en veldig stor fordel om du får studiekometanse, for du vil sansynligvis gå videre på høyskole/universitet en gang i fremtiden.. Jeg kjenner mange som ikke har studiekompetanse fra vgs, og som aldri kommer i gang med høyere utdanning fordi de ikke orker å ta det opp igjen!
      Videregående er faktisk ikke så hardt uansett, og de tre årene flyr forbi, så ikke bry deg om de liskom skal være så hardt, for du klarer det du vil 😉 Lykke til!

    8. har litt samme problem som deg, men jeg flytter også… til et helt nytt sted så jeg er veldig usikker selv :/ akkurat nå vil jeg veldig inn på Noroff mediegymnas, som er en privatskole 🙂

    9. Jeg kjenner en som går på media på elvebakken, og kjenner også to andre som har gått der før. de er hvertfall veldig fornøyde med skolen, standaren, lærerne og ikke minst revyen!!! elvebakken-revyen er bare helt rå, og jeg ser den hvert år 😀

    10. Heeeei søta! så søt blogg du hadde da!
      Uff, husker så godt den tiden der….det var såå slitsomt å bestemme seg for hvor jeg skulle søke…jeg endte faktisk opp med å velge skole etter hva som var nærmest 🙂
      Jeg fikk 5 blank i snitt, og hadde altså allerede søkt Media på Bjørnholt.
      Angret helt sykt med en gang, jeg hadde jo kommet inn på elvebakken LETT, men nå som jeg har gått der i snart et halvt år må jeg bare si at jeg er fornøyd. Er så mange søte mennesker der, og merkepress? haha, det er det ihvertfall ikke noe av….har selvfølgelig beholdt alle vennene mine fra nordstrand, og vi fester og koser oss sammen hver helg, egentlig litt mer enn før fordi alle har fått nye venner og kontakter etter vgs! Ikke velg skole utifra hvor vennene dine søker, for dere holder nok sammen uansett. Mitt beste råd er å følge magefølelsen, det gjorde jeg, og nå angrer jeg ikke 🙂 og ikke tenk på snitt! tenk på hvor du vil gå! Jeg fikk seks 6’ere på kortet, og jeg er fryktelig glad for at jeg ikke er omringet av KUN smartinger…det tror jeg hadde vært veldig slitsomt i lengden..tenk så høy standard lærerne setter! Jeg brant meg totalt ut på ungdomsskolen, og har ikke planer om å fortsette med det…haha.
      Lykke til med skolevalg, da 🙂 Følg magefølelsen!!

    11. jeg kjenner flere som går på handelsgym. de sier det er veldig bra der, men det er veldig mye lekser og (streng gym) ellers veldig bra miljø og dødsbra revy, med fete revyfester. folkene der er bra, men om du ikke liker folk som er litt “blærete” av seg, eller er veldig opptatt av hvordan man går, merker ogsånn. er nok ikke denne skolen for deg. er nok en del merkepress på å ha de riktige tingene. men denne skolen er absolutt en god skole, og dødsbra miljø. Men det er en del gjenger som starter der sammen, så det kan være litt vanskelig å komme inn i miljøet om du starter alene vil jeg tro. lykke til!

    12. Hei! Jeg går media 2. året og jeg er så utrolig fornøyd med det! Mye variasjon i hverdagen, og ikke så mye lekser. dette varierer jo selvfølgelig fra skole til skole. Men jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Kanskje du har rett i at 3. året blir hardt fordi du har 10 timer norsk i uka osv. men du har også 10 timer media. Du har muligheten til å fordype deg i det du vil innen media, det vil si du får gjøre hva du vil! Det er både gøy og interessant. Hvis det er noe du interesserer deg for, burde du virkelig gjøre det! I hele 1. klasse hadde jeg feks en hel dag i uka med bare foto.

    13. Jeg kan med hånden på hjertet si at Sandvika vgs må være et av de best skolene i Oslo-Bærum området! Jeg har ikke angret en eneste gang, til tross for at jeg til å starte med var redd for at det skulle være typisk “Bærum”. Men det er det virkelig ikke! Miljøet er fantastisk! I tillegg til dette er selve læringsmetodene våre osv fantastiske! Lærerne våre er unge (alle under 55) noe som gjør at de tilpasser seg elevene veldig fint! Det er ganske mange fra Oslo som går på Sandvika vgs, da det bare tar 10 min med tog!

    14. Handels er en veldig god skole, perfekt for deg som ville ha flinke elever rundt deg og lærere som vet hva de driver med. Flertallet av lærerne på Handels har høyere utdanning. Feks noen lærere er journalister, astrofysikere og siviløkonomer. Det er ikke så tøft på Handels som mange skal ha det til. Merkepress er ikke noe problem, det eneste er at noen lærere forventer bukser uten hull, ikke for dype utringninger osv.
      Håper du velger Handels, det er en kjempegod skolemed kjempegodt miljø!:)

    15. Media sitt 3.år er ikke KJEMPETØFT i motsetning til andre linjer. Allmenn er mye tøffere, da det er kun kjedelige fag hele tiden 🙂 Mens på medier har vi mye andre, morsomme ting å holde på med, slik at du ikke blir lei så fort 🙂 Vi lager filmer, reklamefilmer, tar masse photoshoot i studio og ute, lager magasinforsider, reklamer og alt du kan tenke deg innen medier. Også blir det en del film og kinobesøk osv, masse kjekt og lærerikt!:)

    16. Jeg viste heller ikke hva jeg ville når jeg gikk i 10 ende, men likte veldig godt å holde på med hår og sånt. Endte med at jeg gikk design og håndtverk første året så vidre på frisør, nå går jeg påbyggning til generell studiekompetanse. Det vil altså si når jeg er ferdig med det året her kan jeg søke vidre på høyskoler osv, samme som om jeg skulle gått allmen. Veldig fornøyd med det valget jeg tok, for jeg var virkelig ikke klar for tre år med allmen etter 10 ende. Så med de to første årene jeg tok koste jeg meg og holdt på med det jeg likte å gjøre, og nå det siste året gjelder det bare å konsentrere seg om skolen for fult. Når jeg nå er ferdig med det året her, er det som om at jeg har gått allmen.

    17. hei andrea! skjønner at det med skolevalg er vanskelig. jeg bor i bærum, og var veeldig usikker på hvilken skole jeg ville begynne på. til slutt endte på oslo private gymansium, OPG. og jeg vil bare si at jeg anbefaler absolutt alle å søke der!!! man er maks 20 i klassen, blir sett for den man er, blir kjent med folk fra hele oslo og akershus, det er utrolig gode og engasjerte lærere, og ikke minst får man tilpasset undervisning. jeg kjente ingen da jeg begynte der, men det var overhodet ikke noe problem. jeg gikk ut av ungdomsskolen med 5 i snitt og har gått opp i mange fag. lærerne gjør deg kjempemotivert, og miljøet er dritbra!! i tillegg ligger det i vika atrium, som er to min fra aker brygge. det er også veldig nærme wang og handels, så man kan møtes i friminuttene 🙂 lykke til med skolevalg!

    18. Hei! Jeg gikk Media, og tredje året er ikke kjempetøft. Jeg hadde også hørt det, og gruet meg veldig. Men de ryktene er overdrevet og de fleste syntes det var veldig greit. Jeg anbefaler deg media, jeg har ikke angret et sekund. Du kan bli alt du vil etter 3 år, selv går jeg BI og gjør det minst like bra som de som gikk allmennfag. Gå media!

    19. på handels er det nok et press men de jeg kjenner som går der går i gina tricot klær uten at noen sier noe. men de sier at de fleste har ekte luice vitton vesker og alle har mange parr med uggs! det er en utrolig bra skole i hvertfall! tror du hadde likt deg veldig bra der.men ikke glem å velge etter dine valg, ikke vennene dine sine.

    20. som du vet går jeg mk på elvebakken og trives utrolig:) er så glad for at jeg går der på den linjen. vi har ikke såååå mye å gjøre på mk, det går selvfølgelig i perioder, men om du løser oppgavene lett og rask går det som regel greit:) om du har hørt at mk er tøft er nok studie ennå tøffere.

    21. heidu” en jeg kjenner går på handels… han endret kanskje litt stil når han begynte der, litt mer pent. Jeg ser jo at det ikke skal være vanskelig for deg så fin stil og pen du er, men det er jo ikke alle som har det sånn. Alt i alt er hvertfall skolen utrolig bra og sosial. !! et godt tips

    22. jeg tror du hadde passet fint inn på handels. liker den skolen mye bedre enn elvebakken.. :F vurdert katta? der går alle rundt og spiller pokemon! 😀 kuuuuult as! hahha :L
      men jeg tror jeg skal søke på handels, bruren min gur dur. HURR DURR!!! ja, jeg er trøtt så er ikke så veldig flink i å gi råd akkuratt nå, egentlig ikke i det hele tatt. jeg hat naturfagsprøve i morgen, har ikke øvd og vet ikke hva det handler om. fortsatt sitter jeg på pcen og leser blogger.. -.- mwehheheh <3

    23. Var på sånn kurs dag på elvebakken på fredag på medie, utrolig bra skole! 😀
      jeg har veldig lyst å gå der selv men høyt snitt. og mange som vil inn.

    24. Hei søta <3 selv søkte jeg på Oslo handels, og var DØDSIKKER på at jeg ville gå der. men de siste månedene så ville jeg faktisk ikke gå der likevel.. Jeg tenkte mye, og har venner som går der. Det ER faktisk merkepress der. Var der rundt vintertider på en sånn "omvisning", og ALLE hadde Canada goose og uggs. kunne gjerne tatt på meg mine, men tenkte "nææ, skal se hvordan de oppfører seg" .. og det er sant som de sier. de glodde sykt, og det er utrolig press. Til og med guttene hadde canada goose og uggs. :p ææh. og, det er veldig sånn at de "vestkantfolka" har gjenger fra før, og ser ikke hensikten i å bli venner med andre som bor langt unna dem ogsånn. Kom inn på hellerud jeg, som er nokså nærme meg. Skolen er bra, men jeg er litt mer som deg.. føler ikke at jeg passer så veldig inn der ogsånn, så skal bytte til F21 neste år 😀 men næææ, synes ikke at du burde gå på en sånn "highclass" skole. Elvebakken også er veldig sånn "tror de er mye bedre enn andre" .. virker det som. men elvebakken er bedre enn oslo handels,i hvertfall når det gjelder dømming. har mange venner fra elvebakken liksom 😀
      - lykke til med valget, andrea. <3

    25. I 1. og 2. kan media virke chill, ja det er chill- jeg jobbet ikke NOE, fordi så og si ingen andre gjorde det heller. Men hadde likevel et snitt på 4,8 etter 2.
      MEN nå går jeg i tredje, og det er helt jævlig. Jeg slutter rundt fire hver dag. Og har MASSE jeg må gjøre for å henge med i fagene. Dette resulterer til at jeg enkelte dager sitter oppe til 2 på natten for å bli ferdig, mens andre legger meg rett etter middag- for og så sove rundt hele dagen.
      Når det er sagt. Media er utrolig lærerrikt. Det har gitt meg veldig mye, men av og til tenker jeg ” er det verdt det”.

    26. Jeg vet ikke om du er lei skolen eller ikke, men jeg hadde et av de samme problemene som deg når jeg skulle velge hvilken linje jeg skulle søke på i fjor. Altså, jeg går 1 vgs nå, allmenn.
      Jeg sto mellom å søke media og allmenn og ble til at jeg søkte allmenn fordi jeg ikke ante hva jeg vill gjøre i fremtiden. Jeg var utrolig lei skolen fra før og det å starte på allmenn tror jeg er hardere, enn å begynne på media. Du detter veldig ned i karakterer, noe som gjør at jeg har mistet enda mer motivasjon til jobbe med skolen. Du må forvente å dette ned minst to karakterer, og dette sier jeg ikke bare av mine egene erfaringer. Hard jobbing, for du igjen for det, men for meg som er veldig lei skolearbeid hjelper det veldig lite (selvom jeg vet skolen er viktig). Litt variasjon og andre fag tror jeg hadde hjulpet meg, så jeg angrer på at jeg ikke søkte media. Man får tross alt vanlig studiekompetanse der også! Men ikke tenkt på hvordan miljøet er! Jeg kom ikke i klasse med noen av mine beste venner, men klassemiljøet er superbra! Man merker at både gutter og jenter har blitt mer “voksene”. Men nå går jeg ikke på skole i Oslo, og aner ikke hvordan presset med merkeklær er. Lykke til, går nok bra uansett hva du velger 🙂

    27. jeg skjønner at du ikke vil gå steder med merkepress men det virker som om du har en rimelig mange merkeklær uansett da, pluss at hvem bryr seg vel om den hvite singletten din er fra h&m eller chanel liksom… haha, jeg ville nok ikke brydd meg om det med merkepress, hvis du har skikkelig lyst til å begynne der, men merkepresset hindrer deg så synes jeg rett og slett du skal drite i de andre å kjøre din egen stil fullt ut! 🙂

    28. Siste året på media er kjempetøft, det er fordi det er påbygningsår siden MK egentlig er yrkesfaglig (som helse og sosial, salg og service, byggfag osv). Det er derfor det er så tøft fordi detkanskje er litt “enklere” de to første årene, og da blir overgangen veldig stor. Allmenfag er veldig greit hvis du ikke vet hva du vil. Du holder alle muligheter åpne, og om du vil noe innen mediefag senere kan du jo studere det etter vgs! 🙂 I 2. klasse på vgs har du også muligheten til å ta 3 valgfag, og da er det hvertfall 4 fag som er noe lignende fra mediefagene som vi kan velge. Det regner jeg med at dere har muligheten på de to beste sentrumsskolene i hovedstaden også. Jeg har flere venner som går allmenfag og nå i andre klasse har valgt noen av de “medie-fagene”, og de sier det er kjempegøy. For de får lov til å gjøre det de har lyst til (de stod også mellom å velge media eller allmen i 10. klasse). Så er du veldig usikker så burde du velge allmenfag! 🙂 Lykke til!

    29. Velg Elvebakken! Fantastisk skole med fantastiske folk – på MEDIA. Media er tingen, rett og slett. Allmennfolk har masse å gjøre hele tiden (vel, det har media også, men det vi gjør er morsomt!). 3. året skal du ikke bekymre deg for. Ikke ta bekymringene på forskudd. Alt ordner seg tilslutt, og jeg tviler på at du vil få noen særlig problemer! MEDIA FTW <3

    30. Vil bare si at alle de som snakker om at allmenn er veldig hardt, har sikkert ikke gått der selv. Allmenn er faktisk hardest i 1 klasse. For da må du ha alle faga som er satt opp, i 2 og 3 klasse kan du velge 3 fag selv, som gjør ting så mye enklere. Jeg elsker allmenn, og har fått alle de faga jeg ville i 2 og 3 klasse. Du får så mye motivasjon av det + at du får studiekompetanse. Allmenn er en utrolig bra linje å velge om du ikke vet hva du skal bli. Når du går allmenn har du så mange muligheter etterpå. Og du har også mange fritimer, ikke fult så mange prøver, men mer foredrag noe som jeg syns er veldig bra. På andre linje som media, helse og sosial, idrett osv har man bare 1-2 friøkter i uka, noe som jeg syns er veldig lite. Man har også mye mindre lekser på allmenn enn det man har på andre linjer, og du rekker å gjøre alle leksene i de 6-7 friøktene du har i uka. Det er veldig deilig å tenke på når du kommer hjem fra skolen, å har gjort ferdig alle leksene. De eneste “leksene” jeg gjør hjemme, er å lese til prøver eller foredrag. Jeg var så sinnsykt lei av skolen i 10’ende, og valgte allmenn selvom. angrer ikke ett sekund. jeg har gått opp fra 3.8 i snitt til 5.1 nå. Det er virkelig herlig.
      Men det kommer jo helt ann på ossen lærere du har, og hvem skole du går på. jeg har i hvertfall vært kjempe heldig. og hvis du ikke vet hva du vil velge er allmenn et safe valg.

    31. Hei!:) Husker jeg også slet veldig med å velge skole, men det å velge allmenn var helt uaktuelt for meg, siden jeg var utrolig skolelei. Jeg endte opp på helse på Stovner, og trives UTROLIG bra! Men nå skal vel du hverken ta helse, eller begynne på Stovner, så.. Jeg synes du burde tenke på hvordan skolen er, ikke hvem som skal begynne der, hvor høyt snitt det er osv osv.. Du får venner uansett, og jobber du bra, får du bra resultater.. To av mine venninner begynte på Handels nå i høst, og det er som ryktene sier, det er sykt kleskode-press der. Fra en helt normal-kledd, ikke merkeklær jente har nå den ene av de to blitt helt sykt påvirket av presset der. Har både kjøpt seg Canada Goose jakke, flere par ekte uggs og Gud vet hva. Har også hørt at hun prøver å tilpasse seg miljøet sykt, og prøver å passe inn både på måten de snakker, går og ser ut, alle de blærete folka. Derimot har den andre venninnen min bein i nesa, går som hun vil, har ikke forandret seg, og har fortsatt en del nye venner. Men jeg vet at presset der er helt sykt, og jeg unner deg ikke det, Andrea! Lykke til med å velge skole:)

    32. Hei, søta!
      Ville bare si at om det er media og kommunikasjon du vil gå, så ikke tenk så mye på tredje året. Jeg har kommet dit nå, og det er ikke så ille som jeg først trodde. Det gjelder bare å følge med i timene, så kommer du langt. Det er som et helt vanlig allmenn år, med litt flere norsktimer. Jeg er i alle fall veldig glad jeg valgte media. Jeg har lært masse jeg ikke hadde fått lært om jeg hadde valgt allmenn. Jeg får nå de samme mulighetene som mange som som har gått vanlig allmenn i valget jeg nå skal ta med videre utdanning, pluss at jeg har lært mye morsomt jeg enten kan velge å bygge videre på, eller la være. Uansett kan jeg med trygghet si at jeg gjorde det rette valget, i alle fall for meg!

    33. hei du. jeg går på fagerborg og må bare si at du virkelig burde vurdere det. det er en ganske lik skole som handels, bare at miljø er ti ganger bedre!! det er en skole med MASSE gøy og moro, en veldig levende skole. du burde ikke bare tenke på hvilken skole som har best lærer osv. fagerborg har mange flinkne lærere, men det jeg syns er det viktigste er at du trives miljømessig! det er en SYK revytid som knytter alle sammen. jeg har mange venner på handels og de syns det er bra, men vet om fler som har byttet til fagerborg fordi fagerborg er så levende. om du liker å ha det gøy og moro, og liker stemning, SØK FAGGA:) og det er jo bra skolemessig også!!!
      ikke søk elvebakken, sykt kjedelig skole. fagerborg varter opp med det beste. garantert.

    34. Andrea, TUSEN TAKK for at du tok opp dette. sliter akkurat med det samme problemet. handels/elvebakken(/ullern) og mk vs. allmenn. Fått mye bra info og tips her nå. TAKK!! 🙂 🙂

    35. Jeg vil gi deg et tips, og det burde du følge. Er du dritlei alt som heter skole og jobbing? Allmenn er utrolig mye vanskeligere enn ungdomsskloen, i hvert fall his du søker deg inn på en skole med et høyt snitt. Håper jeg hjalp deg litt 🙂

    36. vurdert KG? der er det bolledag, kor, singers, flinke lærere, supert miljø med masse forskjellige folk og egen aksjonsdag! mange tror at på Kg går det bare superkristne folk som ber fem ganger om dagen.. det vet ikke jeg noe om, har ikke truffet noen som gjør det enda. er personlig ikke kristen om elsker å gå der! Hvis du vil gå på en skole med engasjerte og flinke elever burde du søke kg 😉 just saying

    37. Allmenn er svært vanskelig i forhold til ung.skolen , men om du har høyt snitt og er flink på skolen , eller bare villig til å jobbe kjempehardt så er allmenn den beste linjen 🙂 🙂 Skolen har vel ikke så mye å si .. du må ikke tenke på hvor vennene dine går, men hvor du har lys til å gå . du får ny venner uansett ! videregående er supert sosialt sett 🙂
      lykke til med valget.

    38. Hei:)
      Jeg har mange gode venner som går på handels,selv går jeg fortsattpå ungdomsskolen og står ovenfor det samme valget som deg..hvilken skole? nå går jeg på midtstuen og trives godt her:) utenfra kan det kanskje virke som om det er merkepress, men det er det ikke! og så om alle de andre går med louis vuitton bag, det er ingen som ser dumt på deg selv om ikke du har det? du føler det kanskje sånn selv, men det er det ingen grunn til. Det viktigste med personer er jo hvordan de er inni, ikke utenpå, det er sånn man finner sine ekte venner. Så selv om vi fra denne siden av byen kanksje kan bli sett på som litt mer sossete en det dere på øskanten gjør, men hva så? okei, vi har canada goose jakke og en litt dyr veske, men selvom de pene og rike er bitchy på gossip girl så betyr det ikke at vi er det:) selv tror jeg at jeg kommer til å starte på handels og har hørt at dte er en veldig bra skole! vennene mine sier at det er kjempera miljø der, for alle er med alle og det er ikke så mye klikker! har vurdert elvebakken også, men har hørt mye om at det er veldig dårlig miljø på skolen, i form av at du blir veldig usosial på denne skolen, siden det er mange “nerder” som går der (når jeg sikter til nerder mener jeg folk som bruker veeeldig mye tid på skole og nesten ingenting på det sosiale). Da blir det ikke noe serlig miljø på skolen og jobbingen blir kjedelig, hvis alt blir for seriøst og kjedelig, det er viktig at det er mye tull i hverdangen også, selvom det ike skal gå utover det skolemessige og sånn virker dte som om det er på handels, en kjempebra skole! håper jeg hjap deg litt:)

    39. Har hørt at folk som begynner på Handlsgym bare går der i ett år og slutter etterpå fordi lærerne ikke er så gode. Handelsgym er også den skolen der de er veldig opptatt av moter osv. Elvebakken er jeg ikke helt sikker på, men det er helt syyykt snitt der da! Hvis du skal inn på studiespes. der så må du ha over 50 poeng for å komme inn… 🙂
      Ellers går jeg på Bjerke vgs og det er en veldig bra skole! Angrer ikke noe på at jeg valgte den skolen. Skolen skal bygges om da så neste år flytter vi inn i et nytt bygg på Bredtvett (som egentlig ikke er så langt unna sentrum). Lærerne er bare best på bjerke og alle elevene som går der er skikkelig hyggelige 😀

    40. Hei !
      søsteren min går på elvebakken og hun sier at det er for mye press der. I alle fall på almenn! Hun pleier sove lenge etter hun er ferdig på skolen. Mye fordi det er mye press der og lærerene er ofte ikke så gode som folk skal ha det til.

    41. FOSS eier!! Du kan gå med akkuratt hva du vil, smarte folk, passe med lekser og et heeelt faantastisk miljø!

    42. Hei¨
      Jeg var akkurat som deg for 2 år siden, og vinglet mellom media og allmen. Jeg valgte allmen fordi jeg ikke var helt sikker på hva jeg vil bli senere, og vil ha muligheten til å velge flere valgfag i andre- og trejdeklasse. Førsteåret gikk helt fint! hadde 5 i snitt fra u-skolen og har alltid vært opptatt av å gjøre det bra på skolen. Det er bare de umotiverte elevene som sliter 🙂 i mange fag fikk jeg bedre karakterer enn på ungdomsskolen, mens i matematikk gikk jeg ned to karakterer. Uansett er det bare i starten det er vanskelig, i slutten av første var snittet mitt tilbake på 5,2. På vgs har man blitt en student som er på skolen av fri vilje. Vi har nesten ikke lekser, bare prøver og innleveringer, dessuten har vi MASSE fritimer, utrolig deilig! Lærerne er også mye mer engasjerte i faget sitt, og jeg har blitt mye mer motivert til å gå på skolen.
      Om du går allmen får du dessuten masse valgmuligheter andreåret, og kan velge fag som du gleder deg til å ha.
      Media ser veldig gøy ut, men jeg er usikker å hva jeg vil bli, også er det bare å studere media etter videregående, så får man konsentrert seg om studiekompentansen og vitnemålet først 🙂
      3. året på media med 10 timer norsk i uka ER utrolig hardt. jeg har bare 4 timer i uka nå, og allikevel er norsk det vanskeligste faget av alt, det er PAIN. norskfaget på vgs er helt annerledes enn på u.skolen, bare artikkelskriving, analyse. norsk gir 3 karakterer på vitnemålet: muntlig, skriftlig og sidemål, og det har derfor MYE å si for snittet ditt.
      Lykke til med valget! 🙂
      PS: allmen er chill i Norge, er som ungdommskolen minus de slakke elevene, prøv deg i europa du det er harde saker!
      Caroline

    43. Jeg har samme problem som deg, hvor skal man starte? Jeg tror nok jeg hadde klart å komme meg inn på elvebakken med litt mer jobbing, men jeg er veldig usikker. Jeg har hørt en del negativt om handels, og en del positivt! Tror det har veldig mye å si hvordan du er som person, og om du kommer i de rette “gjengene”. Som noen har sagt kan det nok være vanskelig å starte der alene? Jeg vet ikke helt jeg, men det er sånn det har virket utifra det jeg har hørt. Jeg har hørt mye bra om elvebakken, det eneste negative jeg har hørt av de som går der er at det er tøft å komme inn. Men miljøet er bra, og skolen er veldig fin! Jeg aner ikke hvor jeg vil starte selv, så vet ikke om dette hjelper deg noe, haha. Håper du finner ut av det da 🙂

    44. jeg kommer ikke fra oslo, men fra lillehammer. her er det fire skoler man kan velge mellom ( en i gausdal, tre kvarter unna med buss). derfor blir valget mitt lett normal studiespesialiserende på lillehammer vgs. Jeg skulle gjerne likt å vært oppi din situasjon nå, om å kunne velgre fritt mellom maange skoler!
      jeg synes du skal gå for det du selv vil, sjekk litt ut med lærere og fag og sånn, og ikke bry deg im folkene der! 1. du skal jo gå på skole der bare, hvis du absolutt ikke passer inn, så har du jo masse venner ellers! 2. du er altfor pen, søt og hyggelig (virker det som) til å bli mislikt!
      Gå for det du føler, andrea, ikke det alle andre mener, sier og gjør.

    45. Har mange venner som har gått på ohg de siste 3 årene, og det er uten tvil en av de beste skolene i Oslo, mine venner som har gått der har kun gode ord å si om skolen, de har gode utveksligsprogrammer og dyktige lærere.
      Merkepresset blir fort noe man glemmer på på videregående, ettersom at vi i norge har mange gode “billigkjeder” som bla. hm, zara, cubus, bikbok osv. noe som er en veldig god erstatning hvis man ikke har råd til de dyreste merkene, jeg er ganske sikker på at så lenge du har en forholdsvis normal klesstil, så kommer det ikke til å være noe problem. Jeg husker selv at tiden på ungdomsskolen var det merkepress, men dette er jo noe som oppstod fordi man bla var veldig usikker på seg selv. Dessuten, så er merkepresset større blandt gutter på vgs enn det, det er med jenter.
      Håper at valget ditt faller på ohg, tror ikke du kommer til å angre. Det er en god skole med godt sosialt samvær, dyktige lærere og mange hyggelige medelever.

    46. Jeg har en veldig god venninne fra Oslo som gikk 1. året på Elvebakken og var utroolig fornøyd med det!! Supre lærere og kjempelett å få seg gode venner. Året startet med bli-kjent-turer og masse sånt! Læreren var også utrolig flinke og tilpasset undervisningen godt til hver enkelt elev og man fikk ofte samtaler med faglærer og klasselærer.
      Så jeg anbefaler den skolen etter alt det positive hun har fortalt! 😀 Hun har ikke sagt noe positivt om den skolen, og nå som hun har byttet (av andre årsaker) savner hun den skolen og lærerne utrolig mye!
      Selv går jeg 1. året på Idrettsfag avd. Otta og trivest ganske godt der!
      Uansett, lykke til med valget! Du kommer uansett inn på det du søker på siden du har så høyt snitt! 🙂
      Klem fra meg!<3

    47. Fagerborg er skolen det vet du vell? det er der alt skjer ! der du må starte.. alle der snæsser og chiller en del !!

    48. Når jeg skulle bestemme meg for hvilken linje jeg skulle gå, så fikk jeg også høre at 3.året var kjempevanskelig hvis du gikk media. Men det var det så absolutt ikke! Det er fordi du kan velge og ta medier og kommunikasjon det siste året også! Samtidig som du får studiekompetanse 🙂 Media var virkelig en artig linje å gå på. Tror skolen hadde vært mye kjedeligere og tyngre på allmenne.

    49. Jeg går tredjeåret på Elvebakken, og har gått her alle årene. Miljøet er fantastisk, og enten du vil sitte i klasserommet ditt å spille, eller sitte i kantina, så finner man noen å være med. Jeg havnet i en dårlig klasse i starten, noe som nesten fikk meg til å vurdere andre skoler. men så ble jeg kjent med selve skolen, revyen, alt man kan engasjere seg i! Jeg har noen venner som har byttet til handels, mye av argumentet at alle kompisene/venninnene går der. Som oftest blir man på elvebakken.

    50. Jeg går almenn,bare jeg bor i stavanger da så går jo der.
      Men uansett så er det veldig kjekt å gå almenn og annefaler deg virkelig det!
      Da har du alle mulige “dører” åpne for deg senere i livet og du kan bli hva du vil!
      Det er også mer seriøse folk der mener jeg og mange som er like som deg og vil
      noe her i livet med skole osv:)
      Ellers så er det ikke veldig hardt for du har det over tre år imotsetning til evt. almenn påbygg der tre år presses inn i ett.
      Håper du finner ut av det og jeg ønsker deg lykke til med valget!
      Klem Katrine

    51. (Er veldig lei av tullinger som driter i skolen, og skal ødelegge for resten av klassen).
      kommer ikke fra rett kjeft 😀

    52. Hei du, hvis du tror at tredje året på media er tøft så kan jeg fortelle deg at allmenn er mye tøffere.. Du bør ikke søke på en skole med alt for høyt snitt fordi da er du jo dårlig i forhold til de andre elevene.
      På elvebakken var det 5.3 i snitt i år! Så da må du ha veldig bra karakterer..

    53. Har du høg nokk sjølvtillit, så vil ikkje merkepresset vere nåke problem. Og ikkje la nåke stoppe deg for å gå på den skulen du vil gå på. Det handla tross alt om framtida DI og ikkje deira 🙂

    54. Handels er veldig bra med gode lærere og gjør mye forskjellig. Folk går med mye merke der, men presser ikke deg til å ha det. man kommenterer det ikke så mye, folk bare går i det og så er det lixm that’s it 😉

    55. Skjønner godt at du kanskje tviler litt på å gå Medier og kommunikasjon, men ikke gjør det bare fordi du har hørt at det er hardt det siste året. Tenkte akkurat sånn som deg i fjor da jeg skulle velge hvem retning jeg ville gå. Men jeg endte opp med Medier og kommunikasjon, og har ikke angret på valget i det hele tatt.
      Selv om jeg bare går første året og akkurat har startet på en måte, så er alt med medier og kommunikasjon så utrolig gøy! Ingen dag er lik og man får virkelig brukt både fantasi og kreativitet. Og hvis man virkelig er lei av skole etter ti år med bare de samme trøtte fagene, og man kjenner at man trenger en forandring så er denne linja nærmest et perfekt valg å ta.
      I fjor så hadde jeg aldri noe fritid på grunn av store mengder med lekser + mye forberedelser til eksamen, mens nå har jeg muligheten til å kunne gjøre ting etter skolen som jeg nesten aldri hadde tid til i fjor. Skoledagene er jo innimellom veldig lange til tider, men når jeg tenker på alle de vennene jeg har som går allmenn, og som går på skolen hver dag og drar rett hjem til enda mer skole og lekser etterpå, så er det tusen ganger bedre å ha lange skoledager enn en haug med lekser som må gjøres.
      Men som du har hørt så er det siste året tøft og ganske slitsomt, og det stemmer nok. Men så lenge man syns at norsk er et greit fag å ha ti timer i uken og det samme med historie som du har en del timer i uken + andre allmennfag så overlever man nok. Bedre å ha det siste året med full fokus på jobbing enn tre harde år på allmenn. Hvertfall sånn jeg tenkte da jeg skulle velge. Og har enda ikke sett noen grunn til at valget mitt ikke stemte med det jeg tenkte.
      Handelsgym er ikke noe jeg er kjent med siden vi ikke har det i Fredrikstad hvor jeg bor. Men det er sikkert et veldig bra valg det også 🙂 Høres spennende ut!
      Ville bare dele mine tanker rundt medier og kommunikasjon siden du var i tvil. Virker som du er glad i å ta bilder å ordne med design rundt bloggen, noe man holder mye på med på medier.
      Lykke til med valget du måtte ta!

    56. huff, jeg har tenkt AKKURATT det samme som deg! tenkte på media på elvebakken, men i det siste har jeg tenkt allmenn på elvebakken. tror egentlig jeg ender opp med det 🙂

    57. om du går media, får du og studiekompetanse slek som almenn,så da hadde eg tatt media sia du e så flink å ta bilde og 🙂

    58. Elvebakken, det er dritfett der:D Digger det sykt. Handels er kleint, de måtte drive å lapdance på hverandre og suge bananer på sånne bli kjent greier x)

    59. sliter med det samme, er så vanskelig å velge.. men har hørt mye fint om elvebakken, og vurderer sterkt på å søke der 🙂 er en veldig fin skole også

    60. Går selv på handels og det er ikke så veldig merkepress som folk skal ha det till. Ikke vær redd for å begynne på handels p.g.a merkepresset, fordi ingen kommenterer om du ikke har noe særlig. Folk blir liksom ikke delt opp i rang avhengig av hva de har så ikke stress med det!!! (;

    61. Fagga / fagerborg er det beste, du kommer ikke til en bedre skole! miljøet er helt perf og revyen er den beste, og seff folkene som er de kuleste og mest lættise av i hele oslo. Handels er slit og elvebakken er for geeks… Hvis du vil ha 3 år med sykt mye morro og komme deg gjennom en skole med bra karakterer uten å slite, velg fagga. (og null “motepress” om u stresser med det..)
      ;D

    62. Helt enig! Fagerborg vgs er en helt utrolig bra skole. Jeg personlig trodde det skulle bli litt skummelt, men det er et sykt godt miljø der, og som folk har envnt tidligere er revyfestene helt sykt råe!! Jeg anbefaler på mitt sterkeste Fagga, du ville passet utrolig godt inn der!

    63. Hei! Jeg går ikke på vgs i Oslo, men går i første klasse i Drammen 🙂
      Ville bare si at på vgs jobber du mye mer selvstendig, og man må ta ansvar for seg selv. Forholdet til lærerne er helt annerledes enn hva det var på ungdomskolen. På uskolen er det gjerne slik at du hadde 3-4 lærere som du kjenner godt og har et godt forhold til. Mens på vgs har du vanligvis ulike lærere i alle fag og ikke noe spesielt forhold til de. De kommer til klasserommet for å undervise, og går igjen når de har gjort sin plikt. Jeg synes det er litt upersonlig egentlig, og savner det gode forholdet mellom lærer og elev som vi hadde på ungdomskolen. Savner også den gamle klassen veldig, selv om jeg aldri hadde trodd at det kom til å skje.
      Jeg har kommet i en klasse med mange som gir helt blaffen i skole, og for meg som er “nerd” kan det være litt irriterende til tider. Hvis jeg skal snakke i klassen f.eks. er det 1/4 som følger med og lytter, mens andre stirrer intenst inn i skjermen på face. Det er bra du søker på en skole med høyt snitt, for da slipper du dette problemet. Jeg går studiespes, forresten.
      Lykke til! 🙂

    64. HELT enig i noen over, ikke dropp M&K bare fordi noen sier at 3,året er tungt, nesten alle allmenn årene er like tunge som 3. året på Medie og Kommunikasjon. Jeg går MK selv og trives såååå godt!!! 🙂

    65. Du kan jo velge helt selv, da. Å om det er sykt merkestress har jo ikke det noe å si for deg. Du har jo alle de merkene uanz. Du burde velge det du føler mest for selv 🙂
      Lykke til : D

    66. Går selv på handels i 2.klasse 🙂 er superfornøyd med skolen. Kjempe bra lærere og timer og ikke minst miljø. Du ville ikke angret om du startet der!! Når det kommer til merkepress skal jeg være ærlig å si at det er MANGE med dyre klær osv. både jenter og gutter, men dette er ikke noe man føler er et press når man går der. Det er absolutt ikke slik at du MÅ ha dyre vesker og klær så ikke tenkt på det!! Folk vil like deg for den du er… Jeg elsker skolen (mye bedre beliggenhet enn Elvebakken)

    67. Hei Andrea!
      Jeg vlle bare si at du bør velge Handels! Jeg flyttet til østkanten i sommerferien, og kjente ingen, verken her eller på vestkanten. Jeg søkte Handels og kom inn. Jeg var utrolig redd for å ikke bli kjent med noen, ikke bli godtatt også videre. Dette hadde jeg ingen grunn til i det hele tatt! Miljøet her er kjempebra og jeg er superfornøyd. Jeg har allerede fått mange nye venner, og det er ingen som ser dumt på meg selv om jeg ikke har like dyre klær som de andre. Alle som går her er kjempe hyggelige og åpne for å bli kjent med nye mennesker, så akkurat det er ikke noe problem. Det eneste negative med skolen er at lærerne er litt strenge på karakterer. Jeg tror det er lettere å få gode karakterer på f.eks. Fagga…
      Jeg hadde valgt Handels hvis jeg var deg!

    68. Handels er ikke så ille som alle skal ha det til.
      Ja, det finnes mange som har merkeklær, men det er ikke et press på at du skal ha det. Husk at handels er en veldig stor skole med mange elever, så det er veldig mange miljøer.
      I tillegg så er det å si at det bare er sosser på handels det samme som at det bare er tokio hotel fans på elvebakken…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg