Blir gaaaal

Hei!

Uff, nå er det ikke lenge til jeg skal søke vgs. Jeg har virkelig IKKE bestemt meg, og det forvirrer meg utrolig mye. Kommer nok til å gå almenn, men kanskje Nissen drama. Tror ikke jeg vurderer media lenger, i og med at du lukker noen karieremuligheter som lege, tannlege, dyrlege, siviløkonom osv. Pluss at 3 året er hardt, og men får dårligre faggrunnlag enn de som går almenn. Guud, så vanskelig det er!! Har bestemt meg for at jeg verken vil gå Handelsgym eller Fagerborg alikevell, selvom nesten alle vennene mine skal starte der. Hører så mye rykter om at det er så utrolig sosseskoler, og at man blir outsider hvis man er fra “østkanten”. Orker ikke en sånn skole, orker virkelig ikke merkepress og press for hvor man er fra. Det er så T-E-I-T!!!! Dette er nå skolene jeg vurderer:

Elvebakken, almenn/media: Fordi den ligger veldig sentralt i oslo, og er utrolig fin/moderne.

Nissen, drama: Fordi jeg ELSKER drama, og man får vanlig studiekompetanse av det.

Nydalen, almenn: Fordi skolen er utrolig fin, moderne og heelt ny.

Nordstrand, almenn: Fordi jeg bor veldig nærme, og bruker 15 min til skolen. Kommer til å kjenne nesten ALLE som skal starte der, så da slipper jeg stresset med masse ukjent, nytt miljø og nye venner.

Haha, random bilde.. Men hadde vel ingen andre som passet bedre heller. Henriette skal gå på Nordstrand, hadde vært utrolig koselig å gå på skole med henne ♥

Noen råd til meg?

Til dere som er 95 fra Oslo, hvor skal dere søke?

 

– ANDREA BADENDYCK

217 kommentarer
    1. Vanskelig… Du er utrolig pen, kan du vise hvordan du lager de hestehalene du pleier å ha? Kan du ja hårvideo??

    2. jeg syns du skal ta det som passer DEG best 🙂
      Man får jo som oftest venner overalt, så ta bare den skolen du føler passer deg best. De vennene man ikke går på skole med kan man jo se etter skoletid 🙂

    3. Skal søke KG, ikke nødvendigvis fordi jeg er så veldig kristen, men fordi det er en god skole meg godt miljø, pluss at hele gjengen min skal starte eller går der 🙂

    4. Velg hartvig nissen, Drama. Jeg har hørt utrolig mye bra om skolen. Storesøstren min Gikk på nissen og sier at skolen er utrolig bra. Du kommer nok til å få venner der også, er jo litt kult å bli skjent med nye folk også. jaja, håper du velger det som er best for deg iallefall 🙂

    5. Du har rett, det er vanskelig. Men jeg går medie på elvebakken, og du får akkurat samme kompentanse som de som går allmenn, med unntak av språk. Du lukker ikke lege og siviløkonom i det hele tatt, du kan ta r-matte om du vil. Det eneste du ikke får er tilleggsspråk, som tilsier at du ikke kan bli språklærer, med mindre du tar faget etterpå. Så du lukker overhodet ingen muligheter, bare så du er klar over det. Jeg trodde og jeg gjorde det, men du gjør altså ikke det. I tillegg er det supert miljø der, jeg kunne iallefall ikke blitt mer fornøyd!

    6. Når det gjelder valget mellom allmenn og drama burde du tenke deg godt om,dramalinja fører med masse arbeid og antakeligvis arbeid etter skolen hvis det er en bra skole;)

    7. Tenker du og Axel å søke på samme skole/linje? Tror du det blir rart om dere begynner forskjellige plasser? 🙂

    8. seriøst! IKKE nordstrand… tidenes taper skole. Hva er gøy med å kjenne alle fra før av, 94’erne som går på nordstrand nå har bare de samme vennene som på ungdomskolen og det er akkurat samme dritt miljø..

    9. Hei du!
      Jeg kommer nok til å søke ullern, nissen, berg. Jeg kommer fra en sosse skole ved holmenkollen/vinderen, og jeg virkelig orker ikke de jentene lenger. Hadde tenkt til å ta fagga jeg og, men er glad for at jeg ombestemte meg.. jeg skal inn i et nytt miljø..

    10. Jeg er 20 år nå, men gikk 2 år på media og siste året påbygg 🙂 utrolig gøy. du burde gå media 🙂

    11. Nissen- LETT! :)))
      KG, Elvebakken m.m.
      Det er så sykt vanskelig å velge.. tenk om jeg velger feil og ødelegger fremtiden min…
      Det er så sykt mye press :s

    12. høres ut som om nordstrand hadde vært best på en måte, men søstra mi gikk på elvebakken og jeg tror hun trivdes godt der assa 🙂

    13. du kan jo gå media men ta almen på bygg 3 eller 4 året.. da får du studiekompetanse og yrkeskompetanse, noe som egentlig er enda bedre enn å bare gå almen..

    14. slet selv med å velge, vet det er vanskelig! Går selv 2vgs på Lambert! 🙂 Men har hørt mye bra om Nissen og Elvebakken i alle fall! 😀

    15. Ta det du elsker, drama?! Husk at du skal legge sjelen i dette, men du kan jo alltids bytte, selvom det kan virke stress. Håper du tar det rette valget, selvom det ikke finnes noe ¨rett¨ valg. Husk at det ikke er verdens undergang. Er 96, så skal velge neste år. Blir vanskelig, det blir det samme som deg drama, studiespesialisering eller media her også. J

    16. Jeg skal gå media på ullern, troor jeg.. Har begynt å vurdere elvebakken i det siste i og med at INGEN jeg kjenner/vet om skal starte der.. men det går vel braa, da får jeg jo massemasse nye venner! eller musikk på foss da. kanskje.
      aah, det er så vanskelig!

    17. Jeg vet veldig lite om skolene i oslo, men jeg syns kanskje du skulle ta drama viss du liker drama og ikke er av den typen som ikke orker å jobbe veldig mye, for det blir jo mye ekstra jobbing der. Men du må nesten veldge ut fra dine tanker, da 🙂 Lykke til!

    18. Hadde jeg vært deg hadde jeg nok tatt Nissen, drama – med tanke på at du elsker drama og i tillegg får studiekompetanse! Eller Nordstrand, almenn 😀 Ah, jeg aner ikke hva jeg skal gå jeg heller, er så stressa!!

    19. En venninne av meg går dramalinja i Drammen, og hun stor-trives 🙂 Hun sier at klassen får et helt annet og bedre miljø enn andre linjer. Så at noen hadde skrevd det var mye arbeid etter skolen, men det er det ikke tror jeg .Hun har ikke så mye lekser som allmenn linjer, men de er igjen etter skolen før forestilling 🙂 de gjør det frivillig fordi de vil gjøre det bra og syntes det er gøy. Så jeg syntes virkelig du burde søke drama hvis du syntes det er gøy! 😀

    20. jeg sliter med det samme selv.
      aaaaner ikke om jeg skal på elvebakken, katedralskolen eller nissen(drama) :s

    21. SØK ULLERN!!! 😀 Du kan ta medie eller studie, og til neste år (altså etter sommeren) flyttes skolen til vika – aker brygge! Da blir det nærmere deg! Det er en koseliig skole <3 Kom hit =)

    22. Jeg skal søke allmenn på Ullern 🙂 to år i vika, kjempesentralt, og så et år på en helt ny skole på Ullern i en innovasjonspark med sykehus, cafeer og næringsliv :)) hørt mye rart om nissen, at det er mange artige skruer på dramalinjen der …;)

    23. Begynn på Handels:):)
      Du virker utrolig hyggelig og tror at du passet rett inn i min vennegjeng som også skal begynne på handels, hvertfall de fleste! du kommer til å passe inn der!

    24. begynn på ullern!!! fantastisk skole med kjempemiljø og masse hyggelige mennesker. virker som noe for deg ut i fra hva du skrev i innlegget ditt. ullern anbefales på det sterkeste! elvebakken er bare stress og aalt for mye skole og nissen er for freaks og nydalen er alt for langt unna deg. 🙂
      lykke til

    25. Uff, ja det er vanskelig… Jeg bor i bærum, så jeg søker Sandvika, men siden pappa bor i Oslo kan jeg egentlig gå på vgs i Oslo. men har egentlig ikke sett så mye på skoler i Oslo, så du vet sikkert mye mer enn meg om det 😛 Men jeg kjenner en på hartvig-nissen og tror hun er fornøyd 🙂
      Det kan jo hende du får nye venner(og flere venner) ved å velge et annet “miljø”?! Sånn som jeg vil litt “bort” fra det miljøet jeg er i fordi vi har vært veldig få på trinnet i 10 år nå, og vil møte nye folk(ikke fordi jeg ikke liker de andre elevene, men jeg kjenner alle så godt på en måte..). men det er jo forskjellig med hva man vil 😉 Lykke til <3

    26. Jeg syns du skal søke Ullern! Går der selv, det er en kjempebra skole med utrolig bra og blandet miljø. Der er man absolutt ikke opptatt av press for hvilken del av byen man kommer fra. Er selv fra vestkanten, men de beste vennene jeg har fått der kommer mer fra øst. I tillegg skal vi jo flytte til Vika nesteår, altså rett ved Handels, så da kan du jo få sett vennene dine i friminuttene, men slipper å være med de heele tiden:) Ullern er en utrolig grei allmenn skole, og i forhold til hva mange har fortalt meg om for eksempel Handels og Fagga, tror jeg faktisk vi er den skolen med aller best miljø! Etter bare noen uker ble jeg kjent med masse folk fra andre klassetrinn, og man blir utrolig godt tatt i mot der. Selv om Ullern ikke er en av de skolene du har vurdert over her, tror jeg du ville blitt veldig fornøyd hvis du starter der!
      Var selv helt sikker på å søke Handels, helt til noen dager før søknadsfrist da jeg byttet til Ullern. Og kan med hånden på hjertet si at jeg ikke angrer ett sekund!
      Lykke til med søkingen:)

    27. Foss vgs er en helt syykt koselig skole. Det er mitt førstevalg! Det er ikke bare freaks der, som mange tror. Også har de veldig godt utvalg på almen linjen!! Lykke til!

    28. Hvis du velger media fordi du er lei av skole og ikke orker tre år med allmenn egner du deg sannsynligvis ikke for medisin eller siviløkonomi. For å komme inn der må du jobbe hardt. Angående skoler er Ullern og Handels veldig gode når det gjelder lærere, men miljøet er veldig soss. Litt sånn faren min er rikere enn din. Andre gode skoler er Foss og Elvebakken.

    29. husk at du kan søke media å faktisk få spesiell studiekompetanse av det (dvs at du kan bli lege og sånn) bare du går treårig og tar riktige fagkombinasjoner i 2. og 3. klasse! det går hvertfall på min skole:)

    30. Sikker at man kan ta realfagene som er nødvendig for å bli f.eks lege og veterinær, når man tar drama? 😉

    31. Jeg gikk ut av Elvebakken i fjor. En utrolig bra skole! For det første får du en unik mulighet til å bli kjent med folk fra alle deler av Oslo! Jeg startet i klasse med ingen jeg kjente, og den dag i dag er over halvparten nære venner av meg. Utrolig hyggelig miljø, fine klasserom, nokså gode lærere (hehe), sentralt… En annen ting som er supert er at man har studietimer på starten og slutten av dagen. Man kan f.eks. en uke være der i 36 timer og neste uke ha 6 timer mindre. Veldig fleksibelt, altså! Du kan altså velge om du vil komme/dra tidlig eller sent. Revyen er jo også helt fantastisk, så hvis du velger Elvebakken burde du virkelig vurdrere å være med. Selv om Elvebakken ikke har dramalinje, bruker de masse tid på skuespillerne og revyen generelt!
      Lykke til med valget ditt! Du virker som en sosial og kul jente, så du kommer nok til å trives uansett hvilken skole du velger 🙂

    32. jeg sliter syyyykt selv, skal egentlig søke i morgen men vet ikke om jeg klarer det! jeg tenker også som deg – har utelukket mk og satser på allmenn. skoler er det værste. har lyst til å gå på ullern, men er redd det blir veldig langt for meg å dra når de flytter tilbake til det gamle stedet fordi jeg bor på østkanten. er også redd for at jeg ikke vil passe inn der, fordi jeg ikke er typisk soss! andre valget vil bli lambertseter, men har hørt så mye forskjellige meninger om den. tredje blir nok nissen, hvis jeg ikke tar den på andre. var der på åpen dag, og den virket utrolig fin! lykke til med valget ditt andrea! 😀 -kristin

    33. Uansett hva du velger, bare husk at drama har mye mer lekser og jobb etter/i tillegg til skolen, enn allmenn hvor alt skjer på skolen -lite lekser.

    34. Jeg bor i Bærum, så er ikke så veldig god på Osloskolene… Jeg kjenner noen som går på Handels, og det er bra, men tror nok at det er litt soosete! 😉 Meeen jeg har hørt mye bra om Ullern i alle fall, og Elvebakken. Ellers kjenner jeg noen som har tenkt til å begynne i Nydalen, og de er ganske nøye på at skolen skal være bra, så tror alle de tre er gode skoler! 🙂 Lykke til!

    35. Hvis du er usikker, er nok Studiespesialiserende det aller beste å ta. Jeg kan nok ikke si noe om hvilken skole du bør velge. Jeg vet ingenting om skolene i Oslo 🙂

    36. Oslo Katedralskole. Nei, det er ikke mer lekser eller større press. Katta er den skolen i Oslo med best elevmiljø! Snittet er ca. 4,7 og det er en utrolig bra skole!

    37. Det virker som du trives i ditt miljø, men ville kanskje ikke tatt den skolen hvor du kjenner alle. Alltid bra med nye 🙂
      hvor skal Axel?

    38. du kan ikke bli leve hvis du går drama. du får akkurat samme studiekompetanse hvis du går drama som om du går mk, bare sier det siden jeg vurderte nissen- drama selv. hva med ullern?

    39. Jeg går selv på Fagerborg. Jeg har flere venner som bor på Nordstrand og eller det du sier såkalt “øst-kanten”, samtidig som jeg har mange venner som bor på vestkanten. Det er ikke press på hvor du bor, det snakker man ikke om en gang. Det er ikke merkepress på fagerborg i det hele tatt, folk bryr seg ikke hva du går i. I så fall er det mye mer “kleskode” på Handels Gym. Jeg tror at mange av disse ryktene du hører er veldig overdrevne. Før jeg begynte på Fagerborg hørte jeg at det var veldig sosse-skole. Om du ikke var en av de kule, så passet du ikke inn. Sånn er det virkelig ikke. Det er en veldig koselig skole, men null merkepress eller mye sossemiljø. Jeg synes du skal ta en prat med de som går på Fagerborg, så kan de gi deg et syn på hvordan det er, istedenfor rykter som ikke er sanne.

    40. Ok, nå bor jeg i Asker, men jeg går på Sandvika Videregående skole, og den er veldig moderne. Så jeg tror tjener på å velge nydalen pga den moderne. vet du om noen av skolene praktiserer fagdager? Det gjør de her og det er veldig bra!! 🙂 Finn en skole sm ikke har for høyt snitt, for på disse skolene vil folk gjerne være mer egosentriske, det har jeg oppdaget med en videregående her i nærheten!! 😀

    41. jeg begynte på drama i år, men byttet over til allmenn med en gang. det var kjempebra der, men du får IKKE det samme som de på studiespes, kun generell studiekompetanse og du får ikke velge fag.

    42. Hører at man får ipad på Nydalen!!! jeg ville absoulut valgt den skolen! i tillegg til dette så er det slik at man får trene gratis på “treningssenteret” på skolen som er åpent helt frem til 9! hørt masse positivt, tror det kommer til å bli en kjempefin, ny skole med FLINKE elever! du passer inn 🙂

    43. jeg synes du skal gå nydalen allmenn, den skolen er veldig bra, og selv om ikke vennene dine skal gå der kommer du jo til å få nye! det er jo en viktig ting med å starte på ny skole!

    44. Er ikke fra Oslo, men min erfaring med å starte på en skole der jeg ikke kjente så mange var veldig positiv! Du beholder jo de gamle vennene dine samtidig som du får nye. Kan jo ikke bli bedre?! For meg var det også veldig godt å bytte miljø, begynte å bli ganske lei av å se alle de samme fjesene dag ut og dag inn 🙂

    45. handels er ikke sossete i det hele tatt. trodde det jeg også før jeg begynte der, men den er veldig bra

    46. Hei!:)
      Jeg synes nå du burde velge Handels… Jeg kommer fra Manglerud/Høyenhall og har nå gått snart to år på Handel og har ikke angret ett sekund på valget mitt! Har ikke merket mye til disse vestkantungene som tror de er bedre enn alle andre og det er heller ikke vanskelig å finne seg en fantastisk vennegjeng:) Jeg synes du burde tenke veldig godt om før du utelukker disse “vestkantskolene” for det er mange flinke lærere og utrolig mange hyggelige elever:):)

    47. Jeg går på handelsgym i 3dje nå og når jeg gikk i 10.klasse ville ikke jeg heller først starte på handelsgym. Men dette er en utrolig god skole, faktisk kåret til en av de beste buisness-skolen i Europa! Og de har også kjempe bra realfags-linjer. Stol på meg, du kommer ikke til å falle utenfor på noen som helst måte. Det går så mange elever der at du garantert finner mange nye venner der! Folk er IKKE så opptatt av slikt du beskriver. Det virker heller som handels kunne vært en bra skole for deg.

    48. Veldig usikker selv, men tror jeg søker wang og treider altså privat også søker jeg elvebakken, f21, nissen og lambertseter:)

    49. Hei, viss du liker drama så hadde jeg ikke vert i tvil om og søke der til neste år!
      du får studiekompetansen, treffer folk og personligheter du ikke trodde fantes, får venner for livet og får gjøre noe anderledes,gøy og spennende sammen med allt skolearbeide!
      er du like heldig som oss i 93 kullet får du delta i flere arrangement der du får treffe andre drama skoler og konkurere med dem!
      jeg hadde ikke vert i tvil, og jeg kjenner så mange som angrer på att det ikke tok drama, som nå går almen og er skikkelig skole lei!
      tenkte bare jeg skulle dele min mening!:)

    50. Hadde helt klart søkt Ullern vgs. (Oslo) som nå flytter ned ved aker brygge. Går 2nd året mitt der nå, og du går virkelig glipp av noe om du ikke søker deg dit! Helt vilt bra sosialt miljø.

    51. er sykt usikker selv! Jeg har tatt elvebakken på første, f21 på andre og 3 valget vet jeg faktisk ikke! skal jo søke på mk, men aner ikke om det blir Ullern eller Bjørnholt. er veldig usikker og skal jo egntlig søke i morgen… Og tross alt må jeg jo tenke på skoleveien. Jeg bruker 30 min med bane til nationaltheateret… så aner ikke! blir helt gal jeg også….

    52. Hei! Jeg vet hvordan du har det med å søke skole, jeg husker det veldig godt selv!
      Men jeg vil bare si at utifra det du sier med å ikke vil gå på verken Fagerborg eller Handels skjønner jeg deg veldig godt med! Og her har jeg en skole som definitivt ikke er sosseskole det er Ullern!!
      Jeg går der selv og elsker det 🙂 Det er et miljø som er så ubeskrivelig bra og du blir venn med alleee. Vi har den BESTE revytiden hvor vi blir enda bedre kjent! Ullern skal flytte ned til byen til høsten nesten ved Aker Brygge og blir der i to år. Og for deg som søker skole i 95, får du det siste året på den NYE skolen som blir dødsfin!!
      Lærerne er gode, gymmen er null stress, vi får egne små dataen og menneskene er så fine!
      START PÅ ULLERN

    53. Det det er ikke lett, men noen råd dersom du vil bli noe av det du nevnte … Lege/ tannlege osv. Jeg skal bli lege og holder på å ta opp fag til det nå. Jeg gikk selv idrett, som tilsvarer media, i forhold til at du ikke får muligheten til å ta fagene du trenger til disse utdanningene. Du får bare velge ENTEN matte, kjemi, fysikk, engelsk fordypning og biologi. Du MÅ ha kjemi, matte og fysikk, så hvis du går drama må du i såfall ta opp disse fagene senere.
      En ting jeg angrer litt på, er at jeg søkte meg inn på Lambertseter, hvor det er høyt snitt. Det var jo liksom om å gjøre å komme inn der det var “bra”, men det gjorde jo bare at det var hardere konkurranse om karakterene. Hadde jeg gått på f.eks Ullsrud, som er kjent for å være en del dårligere, hadde jeg nok fått et mye bedre snitt, det er også noe å tenke på.
      Men… Du er ung og har god tid, og må du ta opp fag senere så gjør jo ikke det noe. Og brenner du for drama, så gå drama. Søstern min angret skikkelig for at hun ikke tok drama. Hun gikk også på Nordseter forresten . Og stedøsteren min går der nå:)Lykke til. 🙂

    54. jeg bor i bærum, så skal søke på nadderud, sandvika og valler. søsteren min gikk på nissen, jeg tror det var veldig bra! 🙂

    55. skal love deg å starte på en skole hvor du ikke kjenner noen er det kjekkeste. jeg kjente 2 stk, og har aldri gjort et bedre valg. fått så utrolig mange nye venner jeg ikke klarer meg uten. selvfølgelig, skummelt i starten. Men nå er det det beste valget jeg har gjort i mitt liv. Og har fortsatt beholdt de gamle vennene mine fra der jeg er fra, og siden de har startet på en ny skole og fått nye venner

    56. Du kan ikke bli lege, dyrlege osv. vis du begynner på drama ;D
      Da får du bare vanlig studiekompetanse, ikke realfagkompetanse som du trenger for lege osv.

    57. Jeg går 2. året på Medier og Kommunikasjon og angrer overhode ikke. Vet ikke hvordan det er sørpå, men her oppe i nord har vi verdens beste miljø, fantastiske lærere og rent generelt en super skole. Jeg var ikke i tvil om hva jeg ville, men siden du er det er det kanskje lurt å gå almenn? 🙂

    58. Kattaaa :):):):) det er jo ikke bare nerder som starter der uansett, sikkert bra miljø også.. tror hvetrfall jeg skal søke det

    59. Har du vurdert Persbråten, Andrea? Skolen tiltrekker seg folk fra hele Oslo, pga idrettslinjen. Går på den selv, og vil si at det er en super skole! Det er ikke noe motepress eller noe her, folk går med koseklær på skolen og det gjør det veldig avslappet:)Hvis du har hørt fra andre at det er en “resteskole” eller at ingen av de som går her gidder å jobbe med skolen, så er ikke det sant, selvfølgelig er det noen som er late, men jeg tviler på at det er verre enn på for eks Handels og Fagga. Siden det er en baseskole er det utrolig åpne bygg og klasserom, og det er kjempedeilig når du kommer til skolen og føler at du ikke er på “skolen”, hvis du skjønner? Jeg er klar over at den ligger ganske langt unna deg, men det er fortsatt verdt det + at skolen ligger RETT ved T-banen:):) Du får ihvertfall vurdere det, og så håper jeg at jeg ser deg her neste år 🙂

    60. Hadde jeg vært deg så hadde jeg valgt Nordstrand siden det ligger nærme deg. Jeg går 2.året på vgs nå og jeg slutter til sommeren fordi jeg ikke orker lang skolevei lenger. Videregående er ikke som ungdomsskolen, det er HARDT. Lange dager, mye press og man er på vei til å bli voksen så det forventes mer. Kort skolevei er definitivt en stor fordel, for jeg, og veldig mange av vennene mine bruker fritiden på å sove. Vi er utslitte og det er ingen god følelse i det hele tatt. Så jeg anbefaler deg å velge skolen med kortest vei.
      Lykke til uansett hva du velger 🙂
      -IA

    61. Lykke til! btw, hvis jeg var deg ville jeg ikke startet på en skole jeg kjente alle! det er jo mye morsommere å møte nye folk:) jeg er 96er fra vestkanten, men tror jeg kommer til å velge Elvebakken. For det første er det jo en sykt fin og bra skole, for det andre skal ingen av vennene mine starte der, så jeg kommer til å få masse nye venner, og for det tredje så er det folk fra hele oslo der:) kos

    62. Åååå husker den tiden jeg skulle søke skole.
      Jeg var så bestemt på musikklinja, men så fant jeg ut at det var BARE, og nå mener jeg BARE sære folk der, og at det ikke var seriøst. Mange som ikke hadde hatt sangopplæring engang, og bare komt inn på karakterer, og det var jo aldri sånn jeg hadde sett for meg musikklinja! Så vurderte jeg media, men så tenkte jeg at jeg ikke kommer til å bruke det til noe i fremtiden… Så jeg tok allmenn! OG JEG ER SÅ FORNØYD!!!!!!!! Seriøst, det er ikke kjedelig, jeg har en herlig klasse, og neste år er det programfag, og da kan du ta fokus på drama/musikk/dans og media. Herlig. Og så blir du ikke stemplet som SÆR. 🙂 Drama, hos oss, og musikk og danseklassene, er veldig utsatt i russetida hos oss… så takk GUD! Hahahaha 🙂
      Så jeg vil anbefale allmenn :)) Alle som tror det er sånn sykt kjedelig osv, tar feil. Iallefall elsker jeg klassen og skolen jeg går på, og søte gutter på idrett i samme bygget er ikke feil! 😀
      LYKKE TIL, søta!!

    63. Hei 🙂
      Det er super vanskelig og velge skole, husker jeg var super usikker på om jeg gjorde det rette valget. Jeg byttet 5 min før jeg skulle sende inn søknaden, mitt valg var ikke helt likt som ditt, men isteden for allmenn som du har. Stod jeg mellom idrettslinja eller dramalinja. Nå går jeg 2.året på st.hallvard drama-linje, og jeg stortrives. Jeg er veldig glad jeg ikke valgte noe annet. Det er kjempe morsomt å drive med drama på skolen. Det som gjør at jeg er veldig fornøyd er at hverdagen min er litt annderledes enn de som har valgt allmenn, den blir mye morsommere med en gang. Klassemiljøet er også helt utrolig, har aldri opplevd et så bra klassemiljø før! Jeg ville anbefalt deg å velge drama, men det er fordi jeg er så fornøyd med mitt valg.
      Men det er bare og følge magefølelsen, det gjorde i alle fall jeg. Bare tenk på deg selv, tenk hva som er riktig for deg, og ta en beslutning som passer best for deg.
      Lykke til! Håper du blir fornøyd med valget ditt! 😀
      Klem fast leser :)))

    64. Det er såå utrolig vanskelig å velge! Sliter med akkurat det samme som deg, jeg står mellom: idrettslinjen helt alene eller allmenn med de tre beste vennene mine pluss mange som jeg kjenner litt.. Er så sykt usikker, og det er jo bare to uker igjen…

    65. Et lite tips (er selv 94) : Søk det DU vil 🙂 Ikke tenk på hva alle sier om den skolen og den skolen…drit i hva andre mener eller tror, viktigste er at DU gjør det du vil, og har det bra 🙂

    66. Jeg går selv på media, og man får generell studiekompetanse akkurat som de på allmen. Og hvis jeg senere finner ut at jeg vil ta spesiell studiekompetanse (slik at jeg kan bli lege og lignende), kan jeg bare ta opp fag. Så det er egentlig ikke så stor forskjell fra allemen, bortsett fra at det er mye mindre jobb og slit 🙂

    67. Jeg går 1’året Medier -og Kommunikasjon, og man får jo generell studiekompetanse som på allmen. Jeg vet iallefall 3’året på media er lettere enn på f.eks Helse -og Sosial, fordi 1’året media har man flere norsktimer enn på helse, noe som gjør at det blir mindre 3’året. Jeg hadde aldri klart meg på allmen, men er kanskje mye av at jeg ikke er særlig skoleflink. Men jeg trives kjempe bra på media, og lurer også på å ta sykepleien etter 3år på media. Lykke til! 🙂

    68. Du kan bli akkurat hva du vil selv om du går media 🙂 og 3. året er ikke såå hardt som mange sier. Det er noe de sier fordi 1. og 2. året er veldig lett, og 3. året blir litt mer jobb igjen, men det er nok ikke verre enn hvordan det var i 10. klasse.

    69. Jeg går media på Elvebakken, og kan virkelig anbefale det! Er så utrolig glad for at jeg havnet på denne skolen. Og karrieremulighetene blir ikke mindre sånn som du sier ved å gå på media.. Ikke på Elvebakken i hvertfall. Når du kommer til 3. året kan du velge å gå ut som lærling eller fortsette 3. året på skole og få studiekompetanse. I 3. året på Elvebakken kan man også ta fag fra studiespesialiserende i stedet for å ta ekstra med mediefag. Media har man uansett. Og dessuten er vi på Elvebakken ferdige med matte i 2. klasse. Så 3. er ikke så hardt som mange skal ha det til på denne skolen…

    70. Og forresten.. På Elvebakken kommer det elever fra HELE byen. Det er lurt å starte på en skole hvor ikke alle kjenner alle. Da slipper man at det blir sånne gjenger som henger sammen hele tiden.

    71. Jeg har en søster som går på Nissen Drama, og hun trives kjempegodt! Det er masse hyggelige mennesker og lærere. Nesten ingen lekser, og ikke så mange prøver, men istedet en del innleveringer. Det er heller ikke så veldig vanskelig å komme inn der. Anbefales! 🙂

    72. Hei! Jeg går nå andre året mitt på Handelsgym. Er fra ROMSÅS! Dvs ganske østkant, men har ingen problemer med å gå på handels fordeom! Jeg også var ganske redd for at det skulle være sykt mye skille mellom elevene. Men jeg ble positivt overrasket og jeg stortrives!
      Er en bra skole som det aldri er bråk på. Anbefales steeeerkt å søke på handels! 🙂

    73. Poenget med vidregående skoler er jo faktisk det at du skal bli kjent med nye mennesker, du skal komme i et nytt miljø! du sier du vil bgynne på nordstrand fordi du kjenner alle og det er nerme, lol hva er påenget med å begynne på ny skole uten å bli kjent med noen, det er jo faktisk halve poenget ?? !!!!

    74. Du får like mange muligheter på media og drama som om du går samfunnsfaglig på vgs. Du må ta masse tunge realfag for å få flere muligheter. Jeg ville gått drama, for der lærer du sykt mye gøy!

    75. begynn på ullern! det flytter til vika! og 3. året flytter den til helt nye lokaler! skal visst bli mye større enn nydalen! og det er kjempe nerme nissen og handels (hvis vennene dine begynner der) og akerbrygge er 5 meter unna!

    76. jeg anbefaler ullern! utrolig bra miljø og det er så nærme andre skoler sånn som handels gym og hartvig nissen 🙂

    77. Jeg valgte i 2008 den skolen som var ny og moderne, og fulgte min egen drøm. Det har gått fint.. det går som regel bra. Det som kan ødelegge en skole mest er egentlig lærerne. Og de har vært litt idiotiske på min skole. Men ellers har det gått bra. Man vet jo aldri hva man kommer til uansett (:

    78. jeg går 2. året på handels nå, alle sier at det er sosseskole.. og helt ærlig.. ja det er det.. og det er veldig gruppete, men har du gode venner så går det jo bra! i midten av 1. året så vurderte jeg å bytte skole fordi jeg ikke likte miljøet, folk er veldig “judgemental” da haha, jeg tenkte ullern eller noe fordi det er så utrolig koelig miljø virker det som.. men det endte med at jeg bare ble på handels fordi alle vennene mine går der 🙂 – velg det du føler for! det er bare skole!

    79. NISSEN LETT!! jeg kjenner deg ikke i det hele tatt, men jeg tror du passer bra inn. Skal starte der selv. Har tenkt på både handels og fagga, men nisser er seriøst det beste valget.

    80. Hei andrea! digger bloggen din 🙂 Jeg går 1.året på fagerborg nå, og mammaen min bor på majorstuen og pappa bor ved tøyen, og jeg er egentlig mest hjemme hos pappa, men det er ikke slik at jeg blir stengt utenfor av den grunn, jeg kjente max 2 personer da jeg begynte, og nå har jeg fått mange mange nye venner som tok meg godt i mot, det er et supert miljø her, og det er ikke sånn at hvis faren din ikke tjener godt nok så blir du utestengt, det er nok ikke slik på handelsgym heller vil jeg tro, men selvfølgelig velger du det du synes er best, men jeg anbefaler virkelig fagerborg! jeg har ikke kjedet meg en eneste dag når jeg har gått her

    81. Man kan få venner overalt, tenk at du må velge en skole og en linje som vil hjelpe deg best i framtiden! Jeg skal begynne på en skole til neste år der jeg ikke kjenner noen! fordi skolen er langt unna der jeg bor, men jeg tror likevel ikke at jeg vil angre på valget! Venner får man uansett! 😀

    82. Hey, først må jeg bare si at du er helt nydelig! Utrolig søt! 🙂 Jeg anbefaler Ullern, jeg går nå mitt 2. år der og jeg er så fornøyd, jeg gikk på ris før og der er det et veldig gruppert miljø, vi var mest med folk fra andre skoler i Oslo. Det var vel 7 gode venner av meg som begynte på Ullern med meg, og vi er fortsatt kjempe gode venner! Jeg er fortsatt med mange fra andre skoler, mest med folk fra Handels, Pers og Fagga da 🙂
      Velg Ullern!
      Møt nye folk!
      Supert mIljø!
      Gleder meg til å gå på skolen hver dag! Det er så mange fine folk der! Og lærerne er unge og gir ikke mye lekser, haha i motsetning til Handels; der lærerne er gamle og sære og gir masse lekser!

    83. jeg går på katta, men jeg anbefaler elvebakken på det aller sterkeste av alle de skolene det står mellom. det er en skole med flinke og svært hyggelig elever. jeg kjenner mange som går der allerede, og de har NULL problemer når det gjelder miljø osv. jeg anbefaler selvfølgelig katta (oslo katedralskolen), men det er vel ikke et av dine valg… foss er også en kjempebra skole med et godt rykte på seg 🙂 foreslår at du går inn på hjemmesiden til skolene for å finne mer ut om dem.

    84. drama hadde passet perfekt for deg på nissen.. drit bra skole jeg går der 🙂
      alle bryr seg om hverandre ingen r på en måte midreverdt , men du burde ta drama du er søt!

    85. Hahah du vil ikke dømme skolen etter hvordan folk sier at det er der, så du dømmer heller etter hvordan det ser ut? Hahahsh god plan…

    86. nordstrand virka bra da, men jeg faller lett for hvordan skolen ser ut også, så da hadde det vell stått mellom nydalen og nordstrand 😉

    87. Jeg har et spørsmål, nå har det gått noen uker siden du tok piercingen i navlen. Du kan vel ikke fortelle litt om hvordan det har gått og hvordan det går nå hehe 🙂 ?

    88. En meget bra skole vil jeg påstå! Mange nye opplevelser, utfordringer og morsomt. Jobbing etter skole tid med drama er gøy. Revyen er noe som trekker skolen opp, svært bra miljø og mange utadvende sjeler. Lærerne er like snille. Jeg har aldri angret på dramalinje fremfor almen.

    89. media på bjørnholt 🙂 du må nesten drite i alle andre og tenke over hva DU vil og hva som er best for DEG. du kommer til å beholde de vennene som er verdt å beholde uansett.

    90. Hvis du har tenkt til å bli lege, vetriner eller noe annet som har med medisin å gjøre, så trenger du realfagsmatte, kjemi, biologi og fysikk. Altså realfag, og da får du spesiell studiekompetanse. Det nytter derfor ikke å gå dramalinja hvis du vil bli noe sånt.

    91. heihei: )
      jeg går på dramalinjen på gjøvik! og trives veldig!
      vi har det så utrolig morsomt hele tiden: )
      Så gå drama om du liker å ha det gøy. blir heller ikke kjedelig å ha realfagene, utrolig nok.

    92. Må nesten le litt når jeg leser kommentarer som “Begynn på …., for der skal jeg gå! Du hadde passa lett inn i vennegjengen min!” Altså.. Det handler ikke om at DERE skal få dere en ny, søt venninne, men at hun skal velge hva hun vil.
      Dessuten må jeg bare si at vgs ikke teller så mye som tiendeklassinger tror. Jeg trodde at jeg valgte fremtiden min da jeg søkte på vgs, men man gjør jo ikke det. Det er jo høyskoler og univeriteter etter vgs, men at vgs kan være et lite grunnlag for universitet osv er jo sant. Skal du bli fotballtrener, så lønner det seg jo selvsagt å ha gått idrettslinja. Har du gått idrettslinja kan du også bli fysioterapaut liksom. Men igjen, det er jo greit om du går en linje hvor du har interesse for hovedfaget (:

    93. sikkert bra skoler alle sammen:)) men synes også du bør tenke på at det gjør ikke no og starte på nytt, for tror ikke du får noe problem med å få nye venner, du virker jo kjempe hyggelig og er utrolig pen. Bare ta den skolen magefølesen sier er den rette…. :)) ps. lykke til med valget:)

    94. får ikke så dårlig faggrunnlag av yrkesskoler da. går på hudpleie selv, har lært MASSE! gode tips å ta med videre også. får ikke studiekompetanse så tar fjerde året på allmenn påbygg. da får jeg både en utdannelse som hudpleier OG studiekompetanse på fire år! kan ikke klage 🙂

    95. Jeg skal søke media på bjørnholt 😀 Det er veldig nærme der jeg bor, et kvarter reisevei ca. med t-bane og buss:)
      Den virker veldig kul og moderne, siden den er ikke så veldig gammel den heller:D
      PS: man får akkuratt den samme studiekompetansen på media som på allmen, på grunn av siste året. Men du får ikke de ekstrapoengene som du får ved realfag eller språk og økonomi. Når du tar media har du i det i tilegg veldig gøy 😀 <3

    96. Hei! Jeg er elev på fagerborg nå, og er selv fra østkanten…da jeg skulle velge skole var jeg veldig usikker, men ente til slutt opp på fagerborg fordi jeg ikke kjente serlig mange der fra før av, og ville møte nye mennesker! Jeg hadde selv hørt mye forskjellig om skolen, og var litt redd for å ikke passe inn! Men jeg kan med hånden på hjertet si at fagerborg er verdens beste skole! jeg er så utrolig glad for at jeg valgte den skolen. Og alt alle sier om at det er sossete, og bare for vestkant barn er bare tull! Fagerborg er en skole med et utrolig inkluderende miljø, og alle passer inn! uansett hvor man er fra! dessuten er de fleste som går på fagerborg fra oslo sentrum, dvs majorstuen og marienlyst osv, så det er absolutt ikke sossete og rikemanns ungdommer!
      Håper virkelig du tar dette litt i betraktning, for det beste valget jeg har gjort i livet er å velge fagerborg, og jeg gruer meg allerede fryktelig til å slutte!
      stor klem fra 92 jente på fagga=)

    97. Hei 🙂
      Jeg går i 1. på OHG nå, og at det er en “sosseskole” burde du ikke tenke på! Det er en herlig skole med supert miljø! Ja, det er litt vestkantdominerende, men så lenge du står opp for den du er, har hvor du er fra null å si… Supert miljø, morsomme tradisjoner, kjempe flinke lærere, og uendelig mange herlige folk – i en grad det er vanskelig å finne andre steder! tror du hadde trives kjempe bra, i do 😀 men, selvfølgelig, alle skoler er ikke for alle, det er det som er så bra med å bo i Oslo, det er masse å velge mellom :):) men tror ikke du hadde angret på handels 😉

    98. ELVEBAKKEN! godt miljø, mennesker fra hele byen, god læring, fleksibelt, utvekslingsår, gode prosjekter, bra revy, fin skole med mye bra utstyr! jaa, de har alt:):) Jeg skal ta det på 1. lykke til med valget!

    99. Andrea, du er jo ikke akuratt god venn med folk som tenker å starte på nordstrand!! ja, du kjenner henriette, men det kan være like vanskelig å komme inn i miljøet på nordstrand som på elvebakken og alle andre skoler.

    100. hørt at nissen er en drit dårlig skole som nesten ingen går på, og man blir skikkelig outsider når man går på den. men jeg vet ikke helt.. kanskje Nydalen! Hørt masse fint om den skolen 🙂

    101. jeg skjønner at du har hørt at fagga er sosseskole, fordi det er en del fra vestkanten som går der. og ofte tenker man på vestkanen = soss. men vet du hva? jeg kan ta hånden på hjertet å si at det er super bra der. det er folk fra østkanten som går der, som ikke er utenfor i det hele tatt. det er ikke grupperinger sånn som det er på mange andre skoler. HELT SANT!! det er en morsom skole å gå på, det er så mye liv!!! morsomme skolesanger, som virkelig tar helt av. Jeg håpet på å se deg på åpen dag, men så deg ikke.. utrolig synd, fordi da hadde du sikkert dannet deg et inntrykk av hvordan det er der. og er det ikke deilig å starte på en skole og få mange nye venner?? og jaaa, du komer til å få MANGE venner på fagga. du er pen (ikke det at dethar så mye å si da men), søt og virker som en kjempe morsom jente:)
      håper du trives hvorenn du starter da, men hadde vært morsomt å sett deg på fagggggggga!:)
      -94 fagga chick

    102. Hei:)
      Hvis du går drama lukker du også mulighetene til å bli lege og andre ting hvor det trengs spesiell studiekompetanse (realkompetanse). Det er ihvertfall ikke mulighet for å velge realfag når man går på drama på den skolen jeg går på.
      Jeg går nå siste året på videregående, om jeg kunne ha valgt om igjen hadde jeg ALDRI I LIVET VALGT ALLMENN. Jeg er dritt lei, og det er myye lettere å få gode karakterer om man går HVA som helst annet enn allmenn og f.eks tar påbygg for å ta studiekompetanse. (selv om det siste året kanskje kan bli litt slitsomt i forhold til de to første, men ikke i nærheten av hvor slitsomt det er å gå allmenn 3 år.) Og i budd og grunn er det kun, KUN karakterene som gjelder fra videregående. Så ikke tenk så mye på faggrunnlaget, tror uansett det ikke er noe dårligere om man går noe yrketsrettet. Håper du leser dette 🙂 Om noen hadde gitt meg dette tipset før jeg begynte på VGS tror jeg snittet mitt hadde vært myyye bedre og motivasjonen hadde nok vært en del høyere. (jeg fikk foresten over 5 i snitt på u.skolen, og nå er det en del lavere enn det. Hører om folk jeg gikk på u.skole med som da fikk under 4 i snitt som nå har nærmere 5 i alle fag, og disse går yrketsrettet!)

    103. BEGYNN PÅ HANDELS!!!!!!!!
      det er verdens beste skole, jeg går der i 1. klasse nå og jeg elsker det!
      det er ikke noe problem å starte alene (hvis du ikke kjenner noen som begynner på handels da)
      hvertfall 4 stk i klassen min begynte uten å kjenne noen, og en av de var jenter, og hun er helt inni miljøet og man merker ikke forskjell 🙂
      du kommer til å passe perfekt på handels, det er supert! også er det masse sosiale ting man kan bli med på som og masse liv !! vi går rundt juletreet og har grøtfest og en fabelaktig revy
      så begynn på handels, du hadde elsket deg her
      – handelsfolk hilser

    104. Eg tenkte sånn som deg i fjord når eg skulle søke, att eg ikkje hadde lyst å styre med å skaffe nye forhold til nye folk og komme til en heilt ny plass. Men så gjorde eg det valget å flytte 1 og 1/2 time heimefra, fordi det var den nærmaste plassen med idrettslinje. Og eg angra ikkje et sekund! Det viktigaste er virkelig å følge hjertet ditt, og gjere det DU vil. Og det er først no eg har møtt dei beste vennane mine, fordi vi har valgt det samme, og har samme interesser. Eg kjenner deg ikkje, men eg sleit sånn i fjord når eg skulle søke att eg til tider berre brast ut i gråt, at eg måtte berre kommentere.

    105. Jeg anbefaler allmenn! 🙂 Det åpner opp for utrolig mange muligheter, og du kan velge mellom realfag og samfunnsrettet fag. Du kommer til å få en deilig timeplan der du antageligvis har masse tid til å gjøre lekser og jobbe hardt for det du vil 🙂 Lykke til!

    106. uansett om du velger drama eller media, så lukker mulighetene seg til å bli lege.. du får studiekompetanse ja.. men du mangler jo de grunnleggende realfagsfagene som du MÅ ha for å bli lege.. det må du i såfall bruke masse penger og tid på etter vgs, og det er litt kjipt.. legestudiet er langt nok fra før av.
      btw, nordstrand er ikke å anbefale.. om skolen er bra avhenger VELDIG av klassen, selv grøsser jeg når nordstrandfolk kommer, bare fordi jeg gikk på samme skole som sykt mange som går på vg2 nå.. miljøet er så som så egentlig.. det er litt “wolla koran”-aktig hvis du forstår..

    107. uansett om du velger drama eller media, så lukker mulighetene seg til å bli lege.. du får studiekompetanse ja.. men du mangler jo de grunnleggende realfagsfagene som du MÅ ha for å bli lege.. det må du i såfall bruke masse penger og tid på etter vgs, og det er litt kjipt.. legestudiet er langt nok fra før av.
      btw, nordstrand er ikke å anbefale.. om skolen er bra avhenger VELDIG av klassen, selv grøsser jeg når nordstrandfolk kommer, bare fordi jeg gikk på samme skole som sykt mange som går på vg2 nå.. miljøet er så som så egentlig.. det er litt “wolla koran”-aktig hvis du forstår..

    108. jeg har selv tenkt til å starte på fagerborg, på ballettlinjen der ! (: har også hørt om alle de ryktene der, men jeg syns det virket som en veldig bra skole når jeg var der!

    109. Når man velger videregående er det viktig at man ikke velger en skole som gir deg flere utfordringer enn du trenger. Velg Nordstrand!
      1. Ligger i nærheten. Det er slitsomt å ha en times skolevei hverdag på en skole som står for livet ditt fremover!
      2. De har godt fagligutvalg! De har rettslære foreksempel, om du har lyst på en smakeprøve på advokatlivet er dette faget noe for deg!
      3. Nordstrand har et godt lærerteam med en veldig god rektor i spissen!
      4. Revyen, revyturene, og revyfestene er noe av det beste! Knall gjeng som ordner dette! Til syvende og sist er det ikke karakteren som teller, men hvor morro man har hatt det underveis!
      5. Nordstrand har mange morsomme turer i løpet av 3 år, hvor man danner det godt trinn miljø!
      Helt til slutt er det ingen vist å søke på en “statusskole” for til syvende og sist er det karaktererne som teller, hvilken skole du gikk på har ingenting å si!
      Dette sa storesøsteren til en venninne av meg, så jeg søker nordstrand til neste år!
      Lykke til!

    110. Jeg skal begynne på nissen (hvis jeg kommer inn da) når den tid kommer. Søstra mi går 3. klasse på Nissen. Hun var med i revy som skuespiller i alle 3 årene og sier at revy kan ikke bli bedre andre steder. Hun er kjempefornøyd. Stilen der er merkelig, haha! De ville kle seg ut som dyr på klassebilde, så lite sossete som det kan bli! 🙂

    111. Hei Andrea!
      Jeg hadde samme problem som deg, hvor skal jeg gå og hva med vennene mine? Jeg valgte Elvebakken, noe helt nytt som ingen av mine “beste” venner valgte og har fått mange nye venner. Det er et fint miljø, beliggenhet og rett og slett bra!
      Håper å se deg der! 🙂

    112. Når du skal søke skole vil jeg anbefale ULLERN på det sterkeste!! Miljøet er dritbra , revyen er megakos og lærerne er veldig flinke:) går selv der nå, og er eksremt fornøyd! I tillegg, har Ullern veldig gode resultater og vise til både faglig og når det gjelder fravær på landsbasis, så Ullern er et veldig godt valg:):)

    113. SERIØST, BEGYNN PÅ NISSEN!!! Jeg går på dramalinjen på nissen og jeg eeeelsker det! Det er sinnsykt bra miljø, flinke lærere og i et fiiint strøk! Bare spør hvis du har noen spørsmål :)))

    114. Jeg skal ike søke i Oslo, men utifra mine venner i Oslo har jeg hørt mye bra om Ullern og Fagerborg, jeg har også hørt at ryktene om Fagerborg ikke er sanne, men at det er en historie fra et kull for noen år siden, dvs at det ikke nødvendigvis er slik på ditt kull! Ellers har jeg også noen venner som går første på Elvebakken og de er DRIT fornøyde, og ikke minst tror jeg Nissen og drama er en helt fantastisk linje og opplevelse, masse kreativt og morsomt arbeid!
      Jeg personlig SKAL inn på musikklinje i Bærum, hvis ikke er KG faktisk et sterkt andre valg! Er jo også mange bra private skoler i Oslo da…men er helt enig, masse å tenke på og ta hensyn til! VANSKELIG

    115. heyy, jeg bodde på østkanten før (Nordstrand) men så flyttet jeg til vestkanten for sånn 2 år siden eller noe. og jeg trodde også at det kom til å være veldig anderledes men det er faktisk ganske likt, og jeg kjenner noen som går på fagerborg og handels men alle virker kjempe snille og ikke bryr seg om hvor man kommer fra ogsånn =)

    116. Virker ikke som du kommer til å ha noen problemer med å få nye venner uansett hvor du starter!
      Råder deg til å velge hva du vil og ikke etter hvor mange du kjenner! Det er sykt spennende å litt gøy å starte på ny skole hvor man ikke kjenner noen.. Flytter til Oslo i sommer, og har søkt Elvebakken. Er også litt usikker fordi jeg ikke vet så mye om den skolen, og heller ikke kjenner noen der.. Men tror det kan bli veldig gøy!

    117. ULLERN ELLER HANDELS:D:D:D tror det blir ullern:):)
      du har uansett sossestilen inne, så det er ikke noe strezz… hehe

    118. Hvorfor ikke ta en titt på Akademiet i Oslo? 🙂 Det er en privatskole, men koster ikke mer enn 950 kr i mnd. Og man blir kjent med en del nye, og sikkert noen kjente også. Det ligger på Pilestredet, rett ved Bislett stadion. De har vanlig studiespesialisering/allmenn og medier & kommunikasjon, service & samferdsel. Og skolen er ikke super moderne, men ikke gammel heller! Noe midt mellom, men litt mer moderne 🙂 Du burde sjekke den ut! Den er virkelig verdt det! 🙂 Lykke til med valget ditt <3 jeg sliter veldig mye selv.... Det står mellom vanlig offentlig skole her i Bærum, Stabekk vgs, og Akademiet.. Stabekk er en veldig sosseskole og jeg kjenner/vet om de fleste som begynner der, og jeg vil bli kjent med mange nye folk og komme inn i et litt annet miljø enn sossemiljø, som jeg er så kjent med!

    119. I tillegg så får du en GRATIS Mac der!! Hvis du kun går 2 år der må du betale litt, men de fleste går jo 3 år på vgs, og da får du macen 🙂

    120. HELSE OG SOSIAL PÅ YRKESSKOLE! JEG ANBEFALER DET VIRKELIG.. MIN MENING ER AT DET ER BORTKASTET OG GÅ PÅ ALMEN FOR DET ER SOM DET LIGGER I ORDET, BARE ALMENFAG.. OG HVIS DU ER LITT LEI SÅ ER DET SÅ BRA PÅ YRKESSKOLE!! SÅ TAR DU HELLER PÅYGG, NOE SOM ER SÅ MYE LETTERE ENN FOLK SKAL HA DET TIL!!! 🙂

    121. jeg går drama linjen, og når det er et teateroppsett så har man en fellesfaguke dvs. bare fag. også har man programfaguke, altså bare drama da! og det er utrolig morsomt og lærerik. veldig mye venting da, men da kan man sove litt eller finne på noe med de i klassen. på drama er det også mye samarbeid med alle de 3 klassene 😉 Så det er veldig gøy!

    122. Ved å gå media åpner du flere muligheter for jobb senere! Man får faktisk akkurat det samme som en person som går almen etter 3 år, men i tilleg får du kompetanse innen media! Dette er blitt veldig aktuelt for arbeidsgivere og man blir ofte satt forran de som ikke har det. Går selv 3 året nå og ja det er slitsomt, men vi har det lettere en de som går almenn på flere områder. Vi har f. eks ikke et ekstra språk (tysk, fransk, spansk osv.), vi har heller ikke rettslere. Eneste vi har som de ikke har er 5 timer med media i uka, som de fyller opp med andre kjedelige fag!
      Håper det hjelper deg litt 🙂

    123. hei 🙂
      søkte på vgs slik:
      – Musikk på Foss
      – Media og kommunikasjon på Elvebakken
      – Allmenn Nissen

    124. vil påstå at du har ganske feil inntrykk av fagerborg. det er en veldig avslappet, sosial skole hvor det ikke har mye og si om du går i første andre eller tredje. valgte det selv og blir bare mer og mer glad for det hver dag

    125. Jeg hadde søkt på nydalen 🙂
      – det er en utrolig fin skole og tror det skal være bra der ellers også ! Jeg går 1.året nå på helse og sosial, men har søkt på nydalen til 2.året

    126. Handelsgym har et rykte på så å være en såkalt “sosseskole”. Jeg søkte handels, og sommeren til 1. klasse grudde jeg meg utrolig mye. Jeg kommer fra en helt normal familie, bor i sentrum og foreldrene mine har ikke en spesiell god inntekt, bare helt normal. Jeg var helt sikker på at jeg ikke kom til å passe inn.. Så feil kunne jeg ta. Jeg fikk venner med en gang! og miljøet er helt fantastisk. Jeg går det 2. året mitt, og føler jeg har tatt det beste og viktigste valget noensinne ved å begynne her. Ja, det er riktig at elevene her går med fine klær. Dette er fordi handelsgym er en tradisjonsrik skole. En skole er ikke sted for å chille og drite i alt. Det arbeidsplassen din. Det er her du skal forberede deg på yrkeslivet. Du ville vel ikke dukket opp på jobben i joggebukse og hettegenser?… men ikke misforstå, elevene på handels er helt vanlig ungdom… du blir ikke sett rart på om du har på deg joggebukse, hehe. Det er helt vanlig å gå med det.
      Før hadde man sokning til skoler, og siden handelsgym ligger på vestkanten var det vestkantskoler som soknet til, det er jo naturlig. Nå er denne sokningen borte, og alle i hele Oslo søker på lik linje.
      Du finner mennesker fra hele byen. Så klart, det er et flertall av vestkant skoler, dette kommer jo fra gammelt av. Men vestkant-ungdom er helt normale folk!! du har for mye fordommer, og tror du må legge fra deg disse!
      Det går 1000 elever på handelsgym.. Finner du ikke en venn her, ja da er det noe alvorlig galt med deg!!
      Klem:)

    127. ULLERN:) den beste skolen med det beste miljøet! du kan gå i og komme fra hvor som helst uten at det skal spille noen rolle! det er den koseligste skolen!

    128. Ser ikke problemet jeg.. Har du gode nok karakterer til elvebakken, er jo saken grei 🙂 jeg går 1. året på studiespes nå, og kunne ikke vært mer fornøyd =D

    129. Hei du! ikke tenk på at du ikke kjenner noen fra før. du vil uansett få masse nye venner 🙂 jeg er ferdig på videregående, og de beste vennene mine idag er folk jeg ikke kjente før jeg startet på videregående!
      Lykke til! 🙂

    130. Heihei 🙂 Tenkte bare å minne deg på at omtrent de samme mulighetene lukkes om du velger drama som om du velger media…. Du må ha realfag både for å bli dyrlege, tennlege, siviløkonom og lege! Så om det er det du vil, så må du gå allmenn realfag, eller ta det opp som privatist mens du går drama(ekstra hardt), eller etterpå (ekstra dyrt)… Men hvis ikke disse mulighetene er superviktige for deg, synes jeg absolutt du skal velge drama om det er noe du virkelig vil! Jeg valgte allmenn, men ville veldig velge musikk! Har angret en del, men allikevel var jeg i samme krisa som deg.. Jeg vil ha høy utdanning, så egentlig angrer jeg ikke veldig, selv om det kan være ganske kjedelig til tider! Så tenk på hva du vil nå, og hva du vil senere, så er det jo ikke verdens undergang om du må ta opp noen fag som privatist heller da 🙂
      Lykke til med valget!

    131. Velg drama om du ønsker en annerledes hverdag på vgs, men studie om du ser mot yrker som lege, tannlege, ingeniør osv.
      Tror du vil elske sentrumsskole. Alle jeg kjenner som har valgt en skole der de kjenner mange, angrer og sier de føler de fortsatt er stuck på ungdomsskolen. Anbefaler Elvebakken, fordi jeg går her selv, søsteren din går jo her, hun kan jo fortelle deg om skolen! Her har du et fantastisk flexisystem og maaange valgmuligheter videre.
      Håper å se deg her! <3

    132. årh! jeg sliter akkurat med det samme problemet selv. jeg aner ikke hva jeg skal søke. hvilken linje, hva jeg vil bli osv. ihvertfall, jeg ønsker deg masse lykke til! vet selv hvor frustrerende og vanskelig det er

    133. Hei jeg vurderer selv å søke på Nordstrand,fordi den ligger i nærheten. Noe som er greit, sånn at mann ikke trenger å våkne så tidlig for å ta buss/trikk/t-bane. Dessuten har jeg blitt rådet til av noen om at nye skoler som oftest ikke er så bra som de skal ha det til. Til studier etter vgs så er det heller ikke viktig hvilken skole man har gått på så lenge man har gode karakterer. Hvorfor ikke da begynne på en skole hvor man kjenner folk fra før av, og som ligger i nærheten.
      -S.K

    134. Det er ikke sant at det er sossemiljø på ullern! Jeg går der, første på medielinjen og jeg er dødsfornøyd! Det er utrolig mange gode mennesker der, det er bare gøy. Vi gjør så utrolig mye morsomt og miljøet er virkelig det beste. Mange tror det er sossete osv, det er bare tull. Jeg er selv fra litt øst, og jeg er virkelig venn med alle. Det er utrolig åpent miljø, kjempelett å få seg venner. I første er det sånn at absolutt alle er venner. Jeg har kansje fått førti nye venner, og jeg liker alle kjempegodt. Media og st går sammen hele tiden, jeg ville absolutt vurdert det. Det er ikke sånn pappan min er rikere en deg i det hele tatt. 🙂
      Det er rett og slett utrolig kos, og du blir veldig godt kjent med nye mennesker, og med dems venner igjen. Har fått meg masse venner fra alle mulige skoler etter å ha begynt her. Du får i tilleg gå tredjeåret på fremtidsskolen, og det kommer til å bli supert. I tilleg går alle klassetrinnene fint sammen, og du kommer til å oppleve sykt mye morsomt i forbindelse med revyfester osv. Utrolig kos skole, anbefales virkelig 🙂

    135. Søk almenn! Virkelig. Jeg gikk musikk,dans, drama i fjor (vg1), og hadde det forsåvidt greit nok, men syntes det var vanskelig da jeg skulle begynne å velge fag til vg2, å ikke kunne velge realfag feks. På grunn av dette i tillegg til utmattelse etter tunge fysiske skoledager, bestemte jeg meg for å bytte til almenn. Angrer overhodet ikke nå, og er kjempefornøyd med at jeg får tatt realfag 🙂

    136. Har selv gått media, og er utdannet siviløkonom, og vet om mange andre som har samme bakgrunn. Spiller ikke så stor rolle hva du tar på vgs, bare sørg for å få tatt alle realfag ved siden av. Da blir videregående ti tusen ganger mer avslappende enn om du tok allmennfaglig.

    137. Jeg skjønner veldig godt hva du mener, Andrea! For jeg har selv hatt mange sovnløse netter, og jeg tenker konstant på skoler og gruer meg til neste år.
      Nå begynner jeg å bli temmelig sikker på Handels og studiespesialisering. Jeg har selvfølgelig også hørt masse fælt om den, som alle andre skoler. Men jeg tror også at alle skoler har noe mer å tilby enn kun fordommene som skapes. Jeg er selv fra østkanten, men søsteren min har godt på Handels og trives veldig godt. Og det er vel for en grunn at man snakker stygt om andre skoler? Overalt hører du av de som går på elvebakken at den er best, og av de som går på Fagga at den er best. Jeg synes dette er veldig betryggende, for det viser at de fleste trives uansett skolen de begynner på! Det handler om å være positivt innstilt, og tilpassningsdyktig, så tror jeg at du kommer til å trives uansett skole! Og hva er vel det verste som kan skje dersom du ikke trives? At du må bytte skole?? Bare gå etter magefølelsen og gjør det beste ut av det, uansett valg. Og se helle rpå det som et luksusproblem. Flere andre steder er det ikke like mange og bra skoler å velge mellom.
      Lykke til med valget!!

    138. 3 året på media er ikke noe særlig vanskeligere enn 3 året på almenn, er bare at de første to årene er så mye mer tilrettelagt for media at 3 året blir så oppskrytt vanskelig 🙂

    139. Jeg tror jeg ville gått for en sentrumsskole dersom jeg var bekymret for slitsomt elevmiljø/mye motepress. Elvebakken, Katta og Handels er ikke så verst, tror du ville ha trivdes veldig godt på alle:) Handels er riktig nok kjent for å være litt verre enn de to andre på den fronten, men men.
      En annen ting er at det er viktig å tenke gjennom hva som er viktigst for deg, å oppnå gode karakterer lett (da hadde jeg gått for en skole som ikke har skyhøyt snitt, f.eks. Berg/Ullern) eller å være i et engasjerende og lærerikt miljø hvor du ikke må “leke dum” for å unngå å bli sett ned på og føle at du passer inn (i det tilfellet anbefaler jeg Katta/Elvebakken). Håper du finner noe du trives med, og husk at det er fullt mulig å bytte skole hvis du ikke trives. Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg