Marwin

Hey!

Jeg har fått en del spørsmål om jeg kunne legge ut noen bilder av ” det nye” hamsteret mitt+ skrive litt om han og det å ha et hamster. Jeg skjønner at det er mange som ikke bryr seg osv, men da får dere heller bare ikke lese. Dette svarer jeg på fordi mange lurte!

Hamsteret mitt heter Marwin. Han er:

♥ En gutt

♥ Litt over 2 mnd gammel

♥ Et gullhamster/ pandahamster

♥ Helt sykt søt:

♥♥♥♥♥♥

Litt om sussebassen:

Han er en veldig rolig hamster, som gjerne kan sitte stille lenge i handa. Han kan også sove i hånden, noe som er ganske unormalt til å være et hamster. Han er også ganske pysete, blir redd når han hører noen kommer/høye lyder + at han ikke tør å klatre. Hihi, søøten! Helt annerledes enn Tutsi, mitt første hamster. Han var DEN tøffingen, uten frykt for noe og ville aldri sitte stille. Rart hvordan dyrene kan være så forskjellige! Marwin er rett og slett en liten kosegutt, som også er glad i godbiter. Han liker best ost, gulrot, korn og mais! Men han er igjen langt fra så grådig som Tutsi var, og spiser bare litt om gangen. Kanskje det kommer seg med alderen? Jeg har i allefal blitt helt sykt glad i han den siste tiden, jeg kjenner det hjelper å ha han hos meg etter Tutsi sin død.

Litt om ansvaret:

Mange lurer på nettop dette, hva som skal til for å ha et hamster. De er veldig selvstendige, og er ikke flokkdyr. Altså skal du bare ha et hamster i et bur, ellers kan det oppstå slosskamper og i verstefall at den ene dør. Ikke bra! Det er viktig å gi hamsteret noe godt å spise hver dag, men ikker erstatte dette med fóret som er veldig viktig. De er utrolig glad i grønsaker, ost osv, så de elsker når de får noe slikt i skålen.

Ellers må du bytte vann hver kveld, men det er jo ikke akkurat så veldig krevende å gjøre heller. Du må også passe på at de alltid har mat i skålen, men de er jo veldig små, noe som betyr at de ikke spiser så mye. Jeg fyller kanskje på litt noen ganger i uken! De er også glad i kornstenger, og jeg sørger for at hamsteret mitt alltid har en. Ellers er det rensing av bur ca en gang i uken, og kanskje feks. doen litt oftere. Dette er viktig å ikke slurve med. Det går veldig fort når du først er i gang, jeg bruker ikke mer enn rundt 15 min til tross for det store buret:

Noen synes det høres mye ut, og andre lite. Det får være opp til hver og en! Ellers er kostnaddene veldig små, kanskje 50-100 kr i måneden i snitt. Altså en måned ingenting, og en annen litt mer. Du må tenke deg nøye gjennom før du kjøper deg et dyr, du må være 100% sikker på at du skal takle ansvaret fra dag en. Det er et dyr, et levende individ, som fortjener et godt hjem og et godt liv. Selvom de er søte, er de ikke noen leker eller kosedyr. Ikke glem det! Og når du først har et, kan du ikke bare si “Nå er jeg lei”.

Så derfor må dere tenke nøye gjennom om dere vil ha et 🙂 Et hamster lever mellom 2 og 3 år, koster 200 kr og buret koster rundt 1000 kr + at du må kjøpe utstyr. Prisen varierer når det gjelder størrelse, men hamsteret skal ikke ha et lite bur bare fordi du ikke har penger til et stort. Da skal du heller vente! De er jo nattdyr og må ha en del å gjøre om natten, når du sover. Om du er klar for ansvaret, anbefaler jeg dere hamster som husdyr. De er sinnsykt søte, tar ikke mye tid, er morsomme å være med/kose med og du blir ekstremt glad i en sånn liten søtnos ♥

Fler som har hamster?

 

– ANDREA BADENDYCK

145 kommentarer

Siste innlegg