Ekle opplevelser

Hei!

Wow, mye respons på forrige innlegg. Vil bare fortelle noen av dere at NEI, jeg er overhodet ikke rasist etter å ha skrevet det innlegget. Voldtekt er minst like forferdelig, om det så er en kineser som gjør det, en afghaner eller en tysker. Jeg vet like godt som dere at de aller fleste “utlendinger” er flotte mennesker med mange gode kvaliteter, og jeg har selv vokst opp i et miljø hvor det har vært mange medelever med en annen bakrund enn meg. Var virkelig ikke ment om noen følte seg truffet, det beklager jeg isåfall for.

Noen lurte på om jeg kunne fortelle om de ekle opplevelsene jeg har opplved som jeg såvidt nevnte. Det kan jeg gjøre! Har skrevet et innlegg om dette før, men siden jeg har så mange nye lesere er det nok mange som ikke har sett det. Har faktisk opplevd mye ekkelt og det har skjedd flere ganger at jeg har blitt forfulgt. Dette har ført til en stor redsel for å gå alene og jeg gjør alt jeg kan for å unngå det. Her kan dere lese om to opplevelser jeg har opplevd anngående dette temaet:

1. Jeg hadde vært i byen med en venn av meg, Emilie. Dette er faktisk ikke mer enn 2 mnd siden! Vi tok toget sammen hjem, fordi vi bor ikke mer enn 1 holdeplass unna hverandre. Da vi satt og snakket, la jeg merke til en mann som sto litt lenger bort på toget. Han så ut til å være fra et Sør- Amerikansk land, muligens Brasil eller rundt der? Han var i 40-50 årene, stor øl-vom og hadde en del gråe hår som tittet frem. Han smilte til meg, ikke bare smilte.. Han gliste virkelig! Han liksom bare sto der å så på meg med at stort smil om munnen hele togturen, nesten som at han var hypnotisert ellernoe slikt. Så hver gang jeg så opp på han, så han rett på meg og smilte. Jeg var jo med Emilie, men tenkte ikke noe mer over det enn at det var en smule creepy. Jeg så ikke mer på mannen, Emilie gikk av på stasjonen før meg, også skulle jeg gå av. Mannen hadde jeg helt glemt. 
Jeg begynte å gå oppover den lange bakken fra toget og til meg, og det er nesten aldri noen andre som går den veien. Plutselig hører jeg skritt bak meg, jeg snur meg. Jeg ser det er den gale mannen som går bak meg. Da sier instinktet mitt at jeg skal gå litt fortere, på grensen til å løpe, i håp om å gå fra ham. For hvis han ikke ville meg noe, ville jo det funket. Jeg prøver ut planen min, og plutselig hører jeg raske skritt, som jogging bak meg. Jeg snur meg, det var han mannen som hadde begynt å løpe oppover. Uten å helt overbevise meg selv, tenkte jeg “Okey Andrea, slapp av. Han har sikkert bare dårlig tid. Sakt ned farten, gå veldig rolig, så løper han sikkert forbi deg”. Akkurat det gjorde jeg. Plutselig kjenner jeg noe prikker meg på skulderen…… 
Samtalen: (han gliser også som bare det under denne samtalen også, bare forestill deg det.)
Han: Heeaaaiiiiiiii
Jeg: Hei?
Han: Har dooo kjareste??
Jeg: Ja?
Han: Aaaaaa…. (fortsetter å smile og se skikkelig intenst på meg)
Han: Du er så deilig å se på, jeg skulle likt å slikke deg over hele kroppen fra topp til tå. (SYKT EKKELT!!!!! og han fortsetter å glise som bare det. Hvem sier noe sånt?!?!)
Meg: (Jeg var helt målløs og sjokkert, klarte netsen ikke få ut noen ting.) Tror jeg sa noe som: Æsj, du er ekkel! Jeg er bare 15 år, kan du gå?
Han: (fortsetter med de ekle smilene og drar frem mobilen) Kan jeg få nr ditt?
Meg: Nei!!
Han: Jo, få nummeret ditt. Versåsnill gi meg nr ditt, du er så deilig.
Meg: Æsj, nei!! du får ikke nr mit!! 
Han: Hvorfor ikke? Kan vi ikke holde kontakt?
Meg: Nei!!!!! hade!!!
Også løp jeg oppover bakken og ser han bare står der å glaner med deeeet store smilet etter meg. HELDIGVIS fulgte han ikke etter…..
2.
Dette var en sen vinterkveld i 2008/2009. Jeg hadde vært hos noen venner, også skulle jeg komme meg hjem på egenhånd siden både mamma og pappa hadde tatt et glass vin til middagen og ikke kunne hente meg. Egentlig måtte jeg være hjemme 10, men så glemte jeg helt bort tiden. Så det endte med at jeg ikke var der hvor bussen gikk før klokken var halv 11. Jeg kom akkurat for sent til å rekke bussen, og neste gikk ikke før om en halvtime. Jeg ringte pappa, men ingen av de kunne jo hente meg. Og jeg hadde ikke så veldig lyst til å sitte alene på en bussholdeplass i 11 tiden på en fredags vinterkveld, så vi avtalte at han skulle sykle mot der hvor jeg kom. Men å sykle helt til bussholdeplassen hadde tatt minst 20 minutter, så derfor bestemte vi at vi skulle møtes på halvveien. Så derfor begynner jeg å gå hjemover, i håp om at det ikke skulle ta så lang tid før jeg så min kjære far komme syklende. 
Det første jeg opplevde var en lastebil som kom kjørende mot meg. Der inne var det noen menn som begynte å tute på meg. De åpnet vinduet, plystret, og ja.. dere vet! Alt slikt for at jeg skulle komme bort. Jeg ble veldig redd, så jeg bare gikk fort unna. Heldigvis kjørte bilen, og jeg følte meg litt tryggere. Jeg får alltid en litt større trygghetsfølelse av å snakke i tlf når jeg er redd og alene, så derfor ringte jeg søsteren min slik at jeg kunne snakke med henne til jeg møtte pappa. Det var veldig mørkt, og verken mennesker eller biler å se. Plutselig hører jeg det kommer en bil, jeg snur meg og ser. Der kom det en taxi! Og nå tenker dere kanskje at det var en gal taxisjåfør inne i den bilen, men neida.. Jeg hadde stoppet ved et lyskryss for å vente der til jeg så pappa komme. Jeg ser at taxien stopper ved lyskrysset, noe som egentlig ikke var så merksnodig, fordi det var jo rødt. 
Plutselig ser jeg at det sitter en mann i rundt 40 årene inne i taxien i baksetet. Han gir meg ekle blikk, vinker og prøver å vinke meg bort til han. Han åpner vinduet og prøver å plystre og rope. Jeg blir veldig redd, og begynner å gå bakover.. Da ser jeg at mannen tar av seg beltet, og snur hele seg i bilen, sånn at han sitter med annsiktet mot bagasjelokket der. Der er det jo også et vindu, så han fortsetter med de ekle tegnene . Jeg blir enda reddere, denne mannen hadde faktisk snudd seg i bilen for å få kontakt med meg. Hjertet dunker kjempefort, jeg er helt alene. Jeg var så redd at jeg hadde lagt på med søsteren min, og mitt største ønske der og da var å se pappa komme. Plutselig ser jeg mannen gir tegn til taxi sjåføren, og taxisjåføren rygger bakover, og kjører inn til parkeringsplassen ved siden av.
 Jeg følger litt etter for å se, og gjemmer meg bak noen busker. Haha, det høres skikkelig ut som sånt man gjør på film, men jeg gjorde virkelig det!! Jeg så at mannen betalte sjåføren, smalt igjen døren og begynte å gå mot der hvor jeg var. Nå var jeg virkelig DØDSREDD, jeg følte på en måte at nå var alt håpet ute. Jeg var helt sikker på at han kom til å voldta meg også drepe meg etterpå, eller noe slikt. Det eneste innstinktet mitt sa da, var : LØP!!!! Jeg løp, og da jeg så bak meg løp han etter. Jeg trodde jeg skulle besvime, jeg var helt skrekkslagen og følte jeg virkelig løp for livet. Plutselig, uten å ha måttet løpe noe langt, ser jeg pappa komme syklende mot meg. Jeg løper bort til han, forteller livredd at det var en mann som løp etter meg. Jeg klarte nesten ikke puste, jeg begynte å hyperventilere!! Da jeg så bak meg var mannen forsvunnet, han hadde nok sett at jeg løp bort til pappa og ikke turt å følge etter. 
Dette er trolig det skumleste jeg har opplevd. Om pappa hadde kommet 5 minutter senere, vet jeg faktisk ikke hva som hadde skjedd meg. Jeg vet virkelig ikke hva den mannen tenkte med, han må ha vært gal. Skal ikke en jente på 13 år få lov til å gå alene om kvelden uten å bli forfulgt av gale menn? Jeg hadde ikke gjort noe galt, utfordrende klær hadde jeg heller ikke. En helt vanlig hettegenser og bukse var det jeg hadde på meg.. 
Blant annet disse opplevelsene preger hverdagen min i dag. Jeg går ikke alene hjem om kvelden fordi jeg har opplevd såpass mye ekkelt. Dette er to av flere ganger, det er det værste. At en jente på min alder ikke skal kunne gå hjem i fred synes jeg er helt forferdelig. Hva er det de vil meg? Klarer de ikke sette seg inn i min situasjon og skjønne hvor skremmende det faktisk er for den som blir forfulgt? Nei, jeg blir bare kvalm av å tenke på det. Redslen for at noe mer skal skje, er i kroppen min hver eneste dag. 

 

193 kommentarer
    1. Herregud så skummelt!
      Det har skjedd noe liknende med meg en gang også, så jeg vet hvordan du har hatt det!

    2. Herregud! Haha, er litt glad for at jeg bor på et bittelite tettsted der det aldri skjer noe sånt egentlig

    3. Du er utrolig sterk! Du er ikke den eneste som har opplevd ekle ting, og det er bra at du tar det opp slik du gjør.

    4. ææ… fikk sikkelig ekkel følese etter jeg leste det!
      har egentlig aldri opplevd noe sånnt enda… må være sikkelig skummelt!!

    5. Har opplevd noe lignende før.. den følelsen man får da er rett og slett helt forferdelig! Man blir livredd.

    6. Herregud Andrea! Du burde virkelig ikke ha blitt utsatt for NOE slikt! Helt forferdelig å lese om og jeg håper virkelig at det går bra 🙂 Har opplevd noooe slikt, men ikke i nærheten så ille som det du har. Ble nesten redd av å lese dette selv..

    7. shit!! :O san går de når du bur i Oslo!! :O Du burde flytte til Volda!! 🙂 Ej e like gammal som dej å ej he ALDRI opplevd nokke snant!.. 😉

    8. Shit! herregud,sjønna at du er redd! eg er jo redd berra av og lese det :O Men eg bur på ein liten plass,alle veit kem alle er 🙂 Men off,det er gale at man ikkje kan gå aleine der men vil! Noken meneske er jo heilt gale! Ute etter og ødlegge livet til andre menneske.Der er GALE !!!
      synest at det var veldig bra at du lagde dessa to innlegga 🙂 Sånn som eg ,følge ikkje så godt med på ny hetene.Viste nesten ingen ting ( hadde jo fått med meg litt) om at det var så mangen som hadde blitt voldtatt.Og igjen det er gale,at så mangen er blitt voldtatt!Egentlig er det gale at folk voldtar noken i det heile tatt!!
      Men stå på videre Andrea <3 Du er ynglings bloggaren min <3<3

    9. Andrea! du er rett og slett en kjempe bra person!!!! du er forbilder mit! du har så mange bra meninger, og det du skriver er så forståelses fult og morsomt og spennende, du har god stil og er pen og ja en kjempe søt person, og hvis jeg var så heldig og fåt kunne kjenne deg i virkeligtheten hadde du nok vært min bestevenn <3
      Klem meg. DU ER 110% MITT FORBILDE ELLER ÅSSEN JEG SKAL FORKLARE DET!

    10. du er en sterk jente Andrea, og skjønner at du ikke vil gå alene i gatene på kvelden. Det er bra, slik at du forhåpentligvis ikke opplever slikt igjen.
      Stå på og forsett og hver sterk. Du kommer til å nå langt med bloggen din ! 🙂

    11. For et forbilde du er! Helt utrolig bra at du tar opp dette her! Stå på videre, du kommer til å nå langt!

    12. Masse sånne lignende hendelser har skjedd med meg også!
      det er utrolig ekkelt å tenke på når man går alene hjem.
      Og når slike tanker ligger i bakhodet hver gang man går alene hjem eller f.eks i byen,
      er det utrolig ekkelt å tenke på hva som virkelig kan skje og hende deg.
      skjønner deg godt, da er vi to. Stå på med blogginga Andrea! Utrolig bra blogginnsats 🙂

    13. åå, dette skjedde med meg også. Har aldri vært så redd i hele mitt liv. Vi var heldigvis to stykk,og vi fikk løpt inn i skogen hvor bilen ikke kunne følge etter, for vi var i midle of nowhere!

    14. wow, så utrolig ekkelt! Synes det er bra at du forteller leserne dine om slike ting, ikke bare forteller du noe dypt om deg selv, men du “lærer oss en leske” i tillegg! 🙂

    15. Oi! Skjønner godt at du var redd!
      En gang jeg var med en venn på hytten, var det en jente som ble voldtatt litt bortenfor hytten! Det kunne like godt vært meg, eller vennen min, sånn egentlig.

    16. Det der skjer med meg daglig(nesten), og det er sykt ekkelt. Men, hvis du ikke virker redd, og er litt sånn spydig ogsånn, så går det bra.

    17. herregud!! ååh, kjenner jeg blir redd her jeg sitter på rommet mitt, og det er lyst ute! Jeg har det som deg. Jeg tør virkelig ikke å gå alene på kvelden. Jeg tør nesten ikke å gå alene til SKOLEN på morgen, da hjertet mitt dunker intenst. Det er så skummelt. Så utrolig, utrolig skummelt. Det er bra at du skriver dette, så jeg får vite at det er ikke bare jeg som har det sånn. Toppbloggere som virker så sikre på alt, og uredde har opplevd sånne ting. Utrolig utrolig bra at pappaen din kom i tide! Uff, orker ikke tanken på noe annet.
      En gang jeg skulle gå til skolen kom det en bil med skilt fra Litauen, og jeg ble livredd. Med en gang. Jeg tenkte at denne bilen skulle kjøre videre i sin vanlige fart, men neida. Den kjørte i sikkert 5 km/t. Det satt to menn inne i bilen. De stirret med en glisene blikk begge to. Jeg var så redd!! De kjørte saakte forbi meg, før de fortsatte i sin vanlige fart nedover bakken. Jeg gikk opp bakken, og svingte inn. Da jeg kom til innkjørselen til venninnen min sitt hus (skulle dit, før skolen) ser jeg akkurat samme bil mot meg. Den hadde altså kjørt i en runding, og møtt meg på nytt. Samme bil. Samme skilt. Samme menn. Jeg løøp inn i innkjørselen, og åpnet døra og løp inn. Bilen stod der fortsatt. Jeg har aldri vært så redd i mitt liv! Jeg tror jeg hadde besvimt hvis jeg hadde opplevd noe sånt som deg. Så bare den ene opplevelsen gjør at jeg er redd hver eneste dag.

    18. uff….. 🙁
      du er sinnsykt flink til å skrive, jeg kjente bare hjertet begynte å dunke når jeg leste.. 🙂

    19. Skjønner godt at du ikke tør det. Syntes det er bra at du skriver om dette !
      Er jo spesielt i Oslo og andre store byer da, men man vet aldri. Da jeg var rundt 12-13 så gikk det en mørk mann bak meg midt på dagen og begynte å snakke til meg på engelsk om masse forskjellig. Jeg begynte febrilsk å svinge sykkelen inn i gården til huset jeg stod ved for å late som at det var mitt hus. Han spurte til og med om det var mitt hus. Og det værste var at han spurte om jeg var redd. Heldigvis hadde jeg sykkel og jeg greide å snu og sette meg på sykkelen. Syklet ned over og møtte naboen min som fulgte meg hjem, selvom hun skulle andre veien.
      Ikke vet jeg om denne mannen faktisk ville meg noe, eller om han bare skulle spørre mg om veien eller noe, men det var fryktelig ekkelt. Jeg tenkte vel ikke akkurat på voldtekt der og da, det var vel mer på kdinapping eller noe sånt..

    20. du skriver så spennende! herregud så redd jeg ble. du fikk meg liksom til å tenke å sette meg i situiasjonen og se for meg alt! creds for det, andrea!<3
      men herrrreguud så dumme folk kan være! skjønner ikke at det skal finnes slike mennesker. De kan jo som du sa forje innlegg nøye seg med andre muligheter enn unge uskyldige tennåringer! vi har et liv å leve vi og..
      har opplevd noe liknende jeg også- kjempe ekkelt. det er til å spy av, serriøøst -.-

    21. Selvom vi bor i Norge som er et relativt trygt sted, synes jeg (snakker av erfaring) at disse situasonene skjer alt fooooor ofte. Trist.

    22. Utrolig bra at du åpner deg for andre og skriver om sånne personlige ting! Du skriver veldig bra, og jeg syns alle ungdommer (spesielt jenter) burde lese dette! Tusen takk for at du deler dette med oss!

    23. Æsj! Noe sånt har aldri skjedd meg, heldigvis. Biler har tutet osv, men noen har aldri fulgt etter meg, selv om jeg er LIVREDD for at det skal skje!

    24. wow… dette er sykt, jeg blir til og med skremt når noen kommer random til meg og spør hvor jeg kommer fra.(Jeg er asiatisk)
      Drit og ikke føle seg trygg når man skal hjem alene… håper ikke det skjer deg noe fremover!
      bra skrevet btw!

    25. Dette er et utrolig bevis på at du er sterk! når en skriver at en selv er redd får å gå alene på kvelden som 16 åringer, føler jeg at det ikke bare er jeg som er redd for slike ting. Jeg har opplevd mye i løpet av mitt liv, masse ekle ting(men sånn er det bare) Du er utrolig sterk! fortsett slik andrea!

    26. Har opplevd noe lignende, jeg også, men det var over lengre tid. Det var en mann jeg så flere ganger, etter skolen, på kvelden og tidlig på dagen. Han var en gang på Nordstrand bad også, mamma var med meg og noen venninner (omtrent 2 eller 3 år siden). Jeg fortalte at det var den mannen jeg hadde sett et par ganger før, og mamma la merke til at han stirret på oss jentene mens vi skiftet og badet. Heldigvis var mamma der! Han kjørte en moped, og tutet, kjørte saktere da han kjørte forbi meg, og gliste skikkelig. Jeg snakket jo selvfølgelig med mamma og pappa om dette, var dritredd hver gang jeg gikk ute, uansett når på dagen. Fikk nesten ikke lov, og ville heller ikke gå ute lengre, men mamma og pappa kunne jo ikke hente og kjøre meg heele tiden. De kom ofte og møtet meg eller hentet med bil da. Jeg tok nummeret på mopeden hans, og mamma og pappa fant ut at det var en slags leiemoped. Da ble jeg jo egentlig bare enda mer redd. Men det skjedde heldigvis ikke noe med meg (veldig rart, faktisk) og etterhvert så jeg han aldri igjen. Det er så ekkelt.
      Kjempebra blogg, Andrea. Skulle egentlig gått på Brannfjell, men går på Kastellet. 🙂

    27. Hei Andrea 😀
      Så fælt, ekkelt og skummelt! Ingen fortjener å bli utsatt for sånt! Syns det var kjempe bra skrevet, og du er ei veldig sterk og modig jente. Kjempe bra forbilde for mange jenter der ute, (bl.a meg :)). Du fortjener plassen på topplisten, lykke til videre 😀

    28. SKUMMELT !!! Det må ha vært kjempe ekkelt for deg…. Grusomt, fælt, ekkelt, Arrg….
      Hadde jeg vært deg i den situasjonen hadde jeg nok gjort akkurat som deg…Jeg hadde nok beggynt å grine ! Herregud ! Du er tøff som skriver om dette Andrea ! Har du noen råd om hva man kan gjøre hvis man blir forfulgt ol. Ta en titt innom venninnen min sin blogg ! http://www.ylva99.blogg.no

    29. EKKELT!!!! kan du foteller flere ting som har skjedd? dette var bare helt ………… nei har ikke ord!!

    30. har opplevd noe virkelig ekkelt jeg også , vil ikke fortelle så mye om det , men det eneste jeg vil si er at det var innbrudd i huset og den maskerte mannen var inne i huset til meg og familien . jeg løp og løp til jeg kom til naboen og gjemte meg der , mannen ble tatt og nå er alt bra igjen !Veldig ekkelt når man kommer hjem alene fra skolen og bare er en 12 åring
      .
      Grunnen til at jeg er anonym er at jeg ikke vil utgi meg for hvem jeg er , når det gjelder denne saken .
      Jeg syntes du er en veldig sterk jente og du er et stort forbilde for meg !

    31. Wow, virklelig sterke historeier egentlig.
      Jeg kna gått forstå at du ikke tørr å gå alene om kveldene.
      Det tørr ikke jeg heller, og jeg har bare blitt plystret på noen få ganger, men det var ekkelt nokk det når det er mørkt (eller lyst for den slags skyld) ute..

    32. Herreguud, fikk frysninger når jeg leste den siste (begge egentlig), AT det går ann!
      Kjenner igjen den følelsen godt, jeg hater å gå hjem sent på kvelden… SELV om jeg bare bor på en liten plass. Jeg er littegranne mørkeredd i tillegg, så jeg forestiller meg at det sitter skumle menn og lurer bak hver sving… creepy :S
      Skulle virkelig ønske det ikke fantes sånne, så alle bare kunne LEVE!

    33. Å fyfaen så ekkelt! Har aldri opplevd noe lignende siden jeg bor i en liten bygd. jeg hadde ikke klart å løpe, jeg hadde nok bare besvimt, uff.

    34. Bloggen din begynner å bli bedre enn før, elsker bloggen din. Men synes du kan begynne og inkludere leserne dine litt mer, sånn å ha spørsmål til oss under teksten, foreksempel: har dere opplevd noe lignende? eller noe… Men jeg elsker bloggen din, og deg:)

    35. Stakkars deg! jeg kjenner til følelsen, utrolig bra skrevet 🙂 jeg blir kvalm bare av å tenke på det “/ Men stå på videre, du er virkelig mitt ikon og du skriver helt utrolig bra 😀

    36. æsjæsjæsjæsj! jeg er så alt for glad at jeg ikke bor i oslo, selvom det selvfølgelig skjer andre steder også da.

    37. FY søren, så utrolig ekkelt! Jeg er utrolig glad jeg ikke bor i en storby, selvom det selvfølgelig kan skje i mindre byer også….

    38. Så sykt skummelt!
      Har opplevd mye sånnt , og jeg vet hvor redd man kan bli, jeg har blitt så redd at det gikk rundt for meg, så rundt for meg at jeg detter meg og får skrubbsår. Jeg prøver helst å unngå å gå alene sent på kveldene/natta 🙂

    39. herreguuud!!! så utrolig ekkelt!!! det er helt sykt, så forrige innlegg du skrev, utrolig bra forresten at du tar det opp! Man skal rett og slett ikke være lenge ute om kveldene.. hvertfall ikke på byen

    40. Off! Akkurat nå er jeg veldig glad for å bo på landet, der alle kjenner alle! Har det skjedd noe “mystisk” her, så vet alle om det. Virkelig bra at det ikke har skjedd noe mer med deg! Håper du slipper å få sånne menn bak deg flere ganger!

    41. Åfy! 😮 har opplevd noe sånt jeg også engang, og DET var ikke gøy i det hele tatt. Går heller aldri alene hjem om kvelden, passer alltid på å si til mamma eller pappa at de må hente meg så de ikke drikker vin. og om de skal ha gjester eller noe lignende så det er naturlig å drikke vin ellernoe, passer jeg alltid på at jeg kan overnatte hos en venninne, eller at det er noens foreldre ellernoe sånt som får kjørt meg hjem. Skjønner ikke hva folk tenker med, virkelig! fy, så kvaml å tenke på hva som er oppi hodene til enkelte.

    42. fine innlegg! men lurer på en ting: blogger du for blogit, eller har du noe med dem å gjøre?
      hadde vert fint med svar 🙂

    43. Stakkar deg!! Noe sånt har aldri skjedd med meg. Jeg skønner godt at du er redd.!! Lykke til videre da 🙂

    44. åhjelpe meg Andrea!! stakkars deg assa! Bra det gikk bra med deg… som du sier… man vet aldrii hva som kunne ha hendt….
      Har ikke lest bloggen din før, men nå digger jeg den 🙂 Den er super 🙂
      Stå på videre !
      du er søt, fra sara 🙂

    45. eg tørr heller ikke å gå ut alene på kveldene.. har skjedd mye sånnt med meg og.. bare mye verre 🙁 men prøver å ikke teke så serlig på det. får alltid noen til å komme i mot meg eller hente meg..

    46. Hei, det er utrolig leit å høre at du har opplevd sånne ting. Jeg hater selv å gå alene når det er mørkt, men det eneste jeg tenker er ” Be Brave “. Jeg har en utrolig vill fantasi, men det eneste jeg tenker hvis jeg går ute alene i mørket er ” Be brave, be brave, be brave”.
      Og, hvis det noen gang kom til å skje (at en mann prøvde å ta deg eln.), må du ikke slutte å løpe, må du ikke slutte å slå/sparke/bite osv. ALDRI GI OPP. Når man blir så redd så slår man mye hardere en man tror og løper mye fortere.
      Ville bare si dette, bare tenk på å være modig.
      Be brave. Klem fra en jente. 🙂

    47. Jeg vet hvoran du har det. Noe lignene har skjedd meg flere ganger ! Jeg synes det er rart at norge skal være så godt land, men unge jenter er livredde for å gå ute om kvelden alene.
      Bare jeg ser en arbeidsbil eller en gammel bil dunker hjerte mitt kjempe fort, uansett når detver på døgnet!
      Liker bloggen din:)

    48. Utrolig bra skrevet! Enda godt ingen det ikke skjedde noe værre, selvom dette også var ille. Du fortjener ikke å ha opplevd dette 🙁 Stå på med verdens beste blogg vidre vertfaall! <3

    49. Du skriver som om det er slike ting som skjer skikkelig ofte hver dag, overalt i Norge. Men det er i OSLO disse voldtektene tok plass. Det er en by med mange gærninger – både norske og utenlandske. Og selv om du tror at det å kle seg i en kort kjole er utfordrene så har du jo ikke sett absolutt alle jentene på byen i oslo, det er folk som faktisk kler seg som horer…og det er jo horer i oslo fortsatt, selv om det ikke er lov. Så alle burde være forsiktige, og jeg synes synd på deg som har opplevd sånne ekle ting, men bare tenk på at Oslo tross alt er en storby, og det er ofte slike dumme ting som skjer i storbyer med masse folk:( ps. sier ikke at det ikke skjer andre steder i landet også!

    50. Hjelp, det hørtes sykt ekkelt ut :S Du taklet det bra! Jeg blir redd bare en 40 år gammel mann ser på meg eller går samme vei som meg på kvelden..

    51. åhh, herregud! jeg hadde blitt så utrolig redd jeg! :O
      flaks at faren din kom i siste øyeblikket andrea!

    52. Har også opplevd noe av det samme, tørr heller ikke å gå alene i mørket eller om kvelden! Æsj!

    53. Veldig bra skrevet! Det høres helt forjævli ut å bli forfulgt på den måten! Har aldri opplevd noe sånt, men jeg syns fortsatt det er drittekkelt å gå alene!

    54. Uff… Det må ha vært veldig ubehagelig for deg!
      En gang skulle jeg ta en svømmingsøkt alene på et badested for noen måneder siden.
      Istedenfor endte det hele opp med at jeg ble forfulgt av cirka ti utenlandske gutter som ropte etter meg, tok på meg og prøvde å komme inn i garderoberommet jeg låste meg inn i. Jeg satt inne i garderobe-rommet gråtende, skjelvende og livredd for at de skulle komme inn. Heldigvis ga de seg etter en halvtime.
      Det er bra du tar opp dette temaet, Andrea!
      Det er så ekkelt når sånne ting skjer.

    55. Uffameg, så ekkelt. Jeg har opplevd noe lignende på sentret. Jeg skulle på bibloteket og gikk igjennom sentret fordi det er raskere. Klokken var ca. 11 og det var ikke mange mennesker der. En gammel mann gikk foran meg, men plutselig snur han seg og stopper. han ser på meg fra topp til tå og sleiket seg rundt munnen. jeg gikk forbi han og gikk fortere. Jeg snudde meg og mannen gikk nesten oppi meg. jeg begynte å løpe og hørte noen som gikk kjempefort bak meg. jeg for ut av sentret, løp forbi biblioteket og løp opp bakken. jeg var nå 10 minutter hjemmefra. jeg snudde meg, mannen var bak meg. Jeg så fram, og der like foran meg, gikk noen venninner av meg. Siden den gang har jeg aldri aldri gått alene hjem, eller vært alene på kveldene. dette har preget meg lenge. jeg er kun tolv år.

    56. Hei hei! 🙂
      Jeg lurer veldig på om du kan lage et eget innlegg om selvbruningskremer og hvem du eventuelt bruker, priser og si hva du syns om den/de. 🙂

    57. herregud så skummelt! hvis det hadde skjedd med meg hadde jeg vært redd for alle menn jeg så på gata… du er modig da! sykt bra at du skriver om sånne temaer også, andrea. bloggen din er sykt bra<3 digger deg og bloggen din:)

    58. å herregud 😮 uff, synes synd på deg! vet hvor redd jeg har blitt bare av at menn har tutet og plystret fra bilene sine som du skrev, bare det i seg selv er ekkelt.. håper det ikke gjentar seg for deg og for noen i det hele tatt!

    59. OII. M[ BARE SI UNNSKYLD MED EN GANG ANDREA. SKREV MASSE P[ FORJE INNLEGG, SOM JEG FFREMDELES MENER. MEN ETTER DU SKREV OPPLEVELSENE DINE, SKJ;NNER JEG AKKURAT HVA DU SNAKKER OM. S[ UNNSKYLD EN GANG TIL!

    60. fyfaen er det mulig ??.. jeg vet virkelig ikke hva jeg hadde gjort vist jeg var deg. jeg tror faktisk ikke at jeg hadde klart å løpe vekk fra dem sånn som du gjord!

    61. Uffda! Jeg vet virkelig hva du mener! Har opplevd det samme eller noe verre egentlig…
      Faren til bestevenninnen min voldtok meg og misbrukte meg seksuelt..
      Jeg sliter veldig med det, men det er bare å være sterk!
      Det synes jeg du er og jeg unner deg virkelig den 3.plassen du har!
      Grunnen til at jeg heter Anonym er at jeg helst ikke vil at noen skal vite hvem jeg er, men vil at du skal vite at du ikke er alene <3

    62. Jeg vet hvor jævlig det er! For når jeg var i byen for noen måneder siden, så var jeg helt alene for at jeg skulle til tannlegen, lol… så er jeg sånn kjempesmart at jeg vil ta en snarvei.. det var helt lyst, midt på dagen. Og den “snarveien” jeg tok, er ikke den mest folkefulle.. og ja, så snur jeg meg, også ser jeg en skummel mann bak meg, av utenlandsk opprinnelse. og jeg tror jo bare at han skal samme vei som meg, men jeg blir jo redd uansett jeg. men han går akkurat den veien jeg skal, også begynner han å nesten småjogge. og jeg setter opp farta, men han fulgte serr etter meg. så jeg bare spurta inn i en random butikk. han så ikke det da,men han stoppa litt bortenfor og kikka seg rundt.. det var jævlig. gud vet hva som kunne ha skjedd..

    63. OJ! Så bra at det gikk fint da! Jeg også er utrolig redd for sånne ting! helt utrolig og tenke på at noen menn gjør slike foreferfelige ting med unge jenter! bra at faren din kom akkurat der!
      btw: du har fått en ny leser:)

    64. herregud så skummelt! Det må ha hvert helt forferdelig å oppleve det. Jeg blir bare skremt av å gå langs en vei alene og at noen tuter på meg og plystrer, men at folk følger etter deg, det er helt sykt. at folk kan gjøre slik!
      Det er bra at du skriver om slike viktige emner som dette 🙂

    65. Herregud! Dette er virkelig skremmende opplevelser. Blir helt paff av å lese det du skriver! Det er faen heeelt galt! Får en virkelig til å innse at man må beskytte seg selv som jente, men at man aldri likevel kan gardere seg mot dem som virkelig ønsker å gjøre deg vondt. Det er utrolig skummelt og ufattelig – spesielt når vi er så ung som vi er. Pass godt på deg selv, Andrea! Du er ei fin jente – fortjener alt godt!:)

    66. håhåhå!! fy faen, ble nesten redd av å lese dette. herregud, det er mange syke mennesker i denne verden!

    67. men hva skjedde så!!!!!!!!!!!? er vildt nyskjerrig. hva sa pappa? hva gjortde han? gråt du? pappaen din må ha vert livredd? hva sa søsteren din? du bare la på telefonen, hva tenkte hu? ble hu redd? haha! sorry, er viiild nyskjerrig.

    68. hjertet mitt dunket skikkelig når jeg leste dette….. du burde fortelle dette videre til folk.
      Skikkelig skummelt å lese, blir livredd for å gå ute alene selv nå..

    69. Hater det! Min værste opplevelse var når jeg gikk i 6. klasse! Da va jeg sur på foreldrene mine og bestemte meg for å gå en tur for å “få ut temperamentet”. Klokken var 18 om kvelden. Så gikk der noen skikkelig ekle ungdommer (etnisk norske) forann meg, først trodde jeg det var noen i klassen, men så så jeg at de var mye eldre en meg. Jeg holdt avstand og alle folkene som gikk forbi stirret noe sykt på dem, og de slengte med frekke kommentarer. Men så fant de ut at jeg hadde holdt meg bak dem. De stopper opp og en av dem sier: “høhø, glaner du på gutta?” og jeg prøver å komme forbi men de blokkerer. “Hvor gammel er du a’?” og jeg sier “Hva tror du?”. De var helt klart beruset. “Haha, jeg tror du er seks år?”. Jeg svarer “Da er jeg vel det da!”. Så ser jeg ned på han ene og han har hele “utstyret” brettet utenforbi buksen. Han ler grusomt når han ser at jeg ser at jeg ser det. De forstsetter å stille spørsmål og jeg begynner å grine. Det værste var at ingen forbigående hjalp meg. Til slutt klarte jeg å løpe vekk. Han ene ba dem faktisk om å stoppe, han ble veldig fortvilet og jeg syns veldig synd på ham. Men jeg var livredd og løp og løp til jeg falt sammen. Mens jeg løp hørte jeg dem si. “Klyp henne i rompa!” “Nei du klyper henne i rompa”. Det var det mest forferdelige du kunne tenke deg! Jeg gikk ikke den turruta igjen på 3 år! Forstår deg så godt, stakkar!

    70. Åherreguuud! Så utrolig skummelt!
      Jeg er glad for at jeg bor på ett lite sted, men her begynner det virkelig også å skje mye crap!
      Den samme bilen har følgt etter meg + vennene mine opp til flere ganger, og det er en så utrolig forferdelig følese, spessielt når man er alene!
      – Håper ikke det skjer noe mer sånnt fælt med deg! (:

    71. Skummelt, det er bra du er så forsiktig!
      Jeg føler hele tiden at noe slikt kan skje når jeg er ute alene og tilogmed når jeg er med venner. Jeg blir ofte veldig redd og snur meg for å følge med på de som er bak meg. Liker heller ikke å møte en gjeng med folk. Det som er ekstra skummelt er st jeg er nærsynt, så personer skal komme veldig nært før jeg der hvordan de er. Tjue meter unna kan det like godt være ei gammel dame som en skummel mann. Og dette er også noen ganger på lyse dagen at jeg blir redd og mange vil nok kalle meg paranoid , men man vet jo aldri hva som kan skje, så det er vel best å være forsiktig? Takk for at du tar opp dette for det er alt for mange jenter er for uforsiktige.
      Keep on going, Andrea og ikke gi deg! Takk for at du delte dine opplevelser.
      – Hilsen din leser nr 1 🙂

    72. Herregud så utrolig forferdelig! Men du er virkelig heldig som møtte faren din når han kom. Jeg syntes dette med voldtekt er utrolig skummelt, jeg har aldri opplevd noe sånt, men tørr aldri gå langt på kvelden alene. Er utrolig skummelt!

    73. Jeg har også blitt forfulgt, men da var jeg med ste lillebroren min, jeg var 11 år og han 9. Det var i Stavanger. Vi var ute å gikk i 8 tiden på en lørdags kveld og vi gikk bort til bowling hallen, og så på folk som spillet. Så ble klokken 11 og de stengte. Vi var ca 10 min hjemmefra. Og gikk bortover Mariero. Plutselig merket jeg at det var en mann som hadde gjemt seg for oss bak en bussbu, og jeg ble litt redd men tenkte ikke på det før han var nesten rett bak oss, vi begynte å springe med han etter oss, og da vi hadde sprunget fra han var det en annen mann som kom ut av et solsenter rett foran oss, så vi sprang rundt krysset og ringte til stemora våres og spurte om hun kunne hente oss, og det gjorde hun. Da vi kom hjem var hun og pappa kjempe sinte på oss, og vi gikk å la oss, men jeg klarte ikke å sove.

    74. Stakkars deg! Jeg er LIVREDD for at det skal skje med meg.
      En gang overnattet jeg med to venninner, og vi fikk streng besked om å ikke jgøre ditten og datten og ikke ta med andre folk som banker på inn i huset (siden vi var alene hjemme). Når klokken kanskje var 11 eller noe satt vi helt uskyldige å så på Senkveld, og plutselig banker det på vinduet ( va hadde tatt igjen alle gardinene og sånt fra før fordi vi var litt redde;P) og alle begynte å hyle og skrk og dytta hverandre for å ikke løpe bakerst, så vi løp opp trappen og inn på badet som er innerst i øverste etasje. Vi sitter i badekaret og skriker fortsatt, er livredde. Vi hører at døren går opp og vet ikke hva vi skal gjøre. Men så viser det seg at det er faren til hun som bor der som bare skulle ¨tulle¨ litt med oss, herregud jeg fikk jo hjerte stans nesten jo. Og da kan jeg skjønne hvor forferdelig du hadde det da i begge de to episodene.
      ELSKER BLOGGEN DIN OG DEG !!!!!!!!!!! <3 <3 <3 <3
      klem Sanne

    75. Uff. Orker ikke tanken på hva som kunne skjedd om faren din ikke hadde kommet akkuratt da. Jeg har blitt veldig redd for å gå hjem om kvelden, og ihverfall ALENE! Det skal jo ikke være sånn at man skal gå rund å være redd for å gå hjem. Jeg så for meg alt det du fortalte om, og jeg kjenner meg sykt igjen. Jeg ser meg tilbake hele tiden, og kjenner hjertet banker sykt hvis en bil stopper ved siden av meg foreksempel.
      Men forsett å blogge så bra som du gjør nå, vi skal få deg opp på 1.plass 🙂

    76. Stakkars deg, har medfølelse.. hadde heller ikke turt gå alene da. I alle fall ikke i Oslo, glad jeg bor på en liten plass som dette nå.. fordiom det også hender jeg hører om slike ting hær ;s
      det er bare fælt, og synes synd på de som har blitt voldtatt! Bra du skriver silke innlegg Andrea <3

    77. Så ekkelt!! Akkurat nå føler jeg meg takknemlig som bor i ei lita bygd, der alle kjenner alle. Det er helt utrolig at sånt skjer, det som du har skrevet, for det skjer jo.
      Så, fortsett å pass på deg selv, og ta forhåndsregler, så er iallfall sjansen for at sånt skjer betydelig mindre <3

    78. helt enig Andera!
      sier ikke at det bare er mørke utenlandske menn som gjør det, men oftes er det slik i sånne situasjoner, og jeg skjønner ikke hvorfor når de først er så heldige og få komme inn i Norge, at de bare kommer og gjør slike ekle, stygge ting!
      jeg har selv opplevd noe lignende for noen år siden, to mørke menn stoppet ved siden av meg og spurte om jeg trengte skyss- jeg løp selvfølgelig, men bilen snudde og kjørte etter meg –
      men HELDIGVIS traff jeg noen jeg kjente, inni en bygda jeg løp inn i!
      skummleste jeg noen gang har opplevd ass..

    79. Uff, det hørtes forferdelig ut! Jeg pleide selv å gå ut alene på kvelden som 13.åring, men det gikk heldigvis bra… ingen fortjener å oppleve sånn, men det er jo dessverre mange som gjør det ;/ Oppfordrer alle unge jenter til å aldri gå alene sent på kvelden! Aldri! 🙂

    80. Huff! Det var forferdelig! :'( Jeg blir også så sinnsykt redd sånne ting! Har selv opplevd noe lignende, menn som stirrer og sleiker seg rundt munnen og slikt.. ÆSJ…!!!

    81. Å, så forferdelig og ekkelt! Vet at det er sånne mennesker, men når jeg leste at dette var noe du hadde opplevd, såå…jeg har ikke ord! Tenk om ikke faren din hadde kommet, bare noen minutter senere hva hadde da skjedd. Uff, at det er sånn.

    82. shiit ;o jeg ble skikkelid redd her jeg satt å leste jeg.. Utrolig bra at pappaen din kom akkurat i siste liten da. Uff, at man ikke kan føles eg trygg i sitt eget land lenger er helt sykt.
      Men håper ikke du opplever noe lignene igjen 🙂

    83. Noen folk er bare så kvalme!
      Jeg vet akkurat hvordan du følte det. For et år siden gikk jeg alene hjem fra en venninne klokka 11 om kvelden, noe som i seg selv ikke er så spesielt siden jeg bor i en liten by uten mye bråk. Det var bekmørkt bortsett fra noen gatelykter oppover fortauskanten, og det var helt folketomt. Plutselig så jeg en mørk og diger mann komme mot meg 50 meter unna, men jeg tenkte ikke noe over det annet enn at jeg beveget meg på høyre side av fortauet. Men da jeg la merke til at mannen sakte liksom gled over til min side av fortauet fikk jeg en liten klump i magen. Mannen kom nærmere og nærmere, og jeg gjentok side byttingen flere ganger fordi han fortsatte å følge bevegelsene mine. Til slutt var jeg så nær ham at jeg kunne se ansiktet og øynene hans var så ekle! Han så skikkelig ond ut, som om han hadde tenkt til å drepe meg! Jeg kjente alt blodet i ansiktet forsvinne og bena gjøre seg klare til å springe som de aldri hadde løpt før mens øynene hans stirret olmt på meg. Bak i hodet mitt tenkte jeg allikevel at det ikke kom til å skje noe. “Ikke alle vil voldta deg bare fordi de ser rart på deg”, som broren min alltid sier. Da han sto rett foran meg stoppet han og rett før jeg satte på sprang hørte jeg fetteren min rope på meg flere meter bak. Mannen løp vekk og forsvant inn i noen busker mens helten min kom meg løpende i møte. Jeg skalv over hele kroppen og han lurte på hva som var galt, fordi han ikke hadde sett noen, men at han hadde gjenkjent den rød jakka mi. Tenk om jeg hadde brukt den nye! Herregud.

    84. uff, vet hvordan dt føles :S har opplevd mye lignende siden bor nerme sansnes sentrum. på ruten skjer det mye rart (bussholdeplasser). en gang når jeg satt på bussen, var liksom i min egen verden også plutselig så kjente jeg bare en hånd som begynte å ta i håret mitt !! jeg snudde meg brått og der sitter det en mann ikke norsk sånn i 50 årene og smiler så sykt. creepy ! en annen gang også på bussen, det var på kvelden rundt 10 sitter jeg meg innerst til vinduet også kommer det en utlending også sitter seg ved siden av meg. først så brydde jeg meg ikke i det hele tatt, men plutselig kjenner bare en hånd strykke på låret mitt. så er det han udlendingen ved siden av meg så begynner å klå på meg, driiid ekkelt :S jeg prøvde å skyve hånda hans vekk, men det nyttet ikke. så jeg bare trykte på stopp knappen og kom fortest mulig ut derfra. dette skjedde da jeg var 14 år

    85. Åh herregud for en ekkel opplevelse! Er kjempe bra at du deler dette med dine lesere pgr av at noen er jo veldig unge osv! Og står i stor respekt for at du er så sterk etter det som har skjedd og ikke sperrer deg inne liksom. Håper du ikke opplever noe lignende igjen da! 🙂

    86. Får bare frysninger av å lese dette, det er virkelig ekkelt as 😛 Jeg hater å gå alene det er skikkelig skummelt, og alltid når du går alene blir du bestandig redd for at noen skal komme å ta deg osv.
      Jeg anbefaler denne peppersprayen her, man blir iallefall litt trygg hvis man f. eks må gå alene et sted. Peppersprayen er lovlig i Norge ifølge hjemmesiden, jeg skal iallefall skaffe meg en sånn!
      http://www.superkul.no/sikkerhet-302/forsvarspray-303/forsvarspray-med-farge-9000282.html

    87. Uff, jeg hadde aldri turt å gå hjem alene så sent om natten, og i det hele tatt gå ute når det var så sent hadde jeg heller aldri gjort. Jeg fikk sikkelig ekkel følelse av å lese det du har opplevd. Jeg hadde selv blitt livredd å gå alene igjen om noe sånt hadde skjedd. Men løp du ut fra busken, eller så han deg i busken? Uff, noe så utrolig ubehagelig og føle trangen til å faktisk måtte gjemme seg for mannen. Flaks at faren din kom!

    88. Oi, så utrolig ekkelt og skremmende! Jeg er helt sjokkert! Jeg bor selv i Stavanger, men har heldigvis aldri opplevd noe lignende. Vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg hadde opplevd noe av det du forteller, det er jo bare SYKT.
      Utrolig bra du skriver og advarer mot dette Andrea, du er virkelig et flott forbilde for mange andre unge jenter!
      Pass godt på deg selv, og fortsett med å ikke gå alene om kveldene! <3

    89. Æ hadde fansteike mæ dræpt den stakkars jæveln om det va mæ han hadde spronge ætter!! Særiøst, e så fette tragisk at sånne folk ikje har mykkje tel hjærne. Trur vi alle har opplevd at gamle mannfolk har prøvd sæ på oss. Har ikkje tælling på kor mange gånga æ har vist fengern og bedt de om å reis! Ikje gå aleina ute om kveldan. Vi lev i en SYK verdn.

    90. De er skadet i hodet, pga religionen deres og hvordan de ser på kvinner i landet sitt. Siden norske kvinner ikke går med burka osv, ser de på oss som ”horer”. De har rett og slett null respekt for oss, og derfor mener det er riktig for dem å voldta norske jenter. Og VI blir kalt rasister? Vi dømmer utifra handlinger. Imotsetning til de.. Disse personene BØR IKKE få bo i Norge, siden de mest sannsynlig ALDRI kommer til å tilpasse seg.

    91. hei når jeg leste dette innlegget tenkte jeg på det som skjedde med meg også…
      jeg satt på bussen for å dra på håndballtrening, jeg satt meg ned og hadde tenkt til å sette på musikk når det plutselig er en veldig beruset mann som begynner å snakke med meg.
      han: peace and love, fred og love nei nei nei kjærlighet og peace.
      jeg: tenkte bare at jeg skulle prøve å overse han.
      han: jeg ser at du er under 16, men du er sikkert eldre en du ser ut til. (jeg er 14 år)
      mannen spurte meg:
      han: tenker du direkte på, han pekte ned på underlivet sitt, når jeg snakker med deg?
      jeg: jeg så på han og ristet litt på hode.
      han: du må ikke komme i de problemene som jeg har.
      jeg fortsatte bare og overse han.
      han: men jeg skal ikke legge ann på deg, jeg ser jo at du er under 16.
      han: men du er veldig pen.
      han: ja du er veldig pen.
      han trykka på stopp da vi kom frem til trygdebolig bussoppet.
      mannen ville ikke gå ut.
      han: unskyld, unskyld jeg mente ikke å blande mine problemer med dine.
      bussjofør: nå må du gå ut.
      mannen bare står å ser på meg.
      busjoføren gjentar seg og må nesten reise seg før han går ut.
      dette var på lyse dagen rundt klokka fire, jeg ble helt paff nå han spurte om jeg tenkte direkte på også pekte han på underlivet sitt.
      æsj han var utrolig ekkel, hater sånne folk som ikke kan begrense drikkinga si 🙁
      hilsen Hedda 🙂
      Ps. utrolig bra blogg digger den og deg 🙂

    92. OVER 90 % av ALLE overfallsvoldtekter blir begått av menn med UTENLANDSK bakgrunn mot i hovedsak norske kvinner/jenter! Jeg vet det er et sårt tema for andre innvandrere og mennesker med utenlandsk bakgrunn. Men dere må faktisk skjønne at vi blir redd. Når det kommer fakta på fakta med hvem som begår voldtektene, er det rart vi er redd? Jeg har ikke noe imot folk med annen bakgrunn enn meg selv. Men må si jeg begynner å få nok av alle voldtektene og mennene som gjør som de vil. Jeg vil at Norge skal bli det det en gang var, et av verdens tryggeste land. Om det så må være å sende alle utlendinger tilbake til der de kommer fra eller sette en stoppe for å slippe inn fler. Jeg føler meg ikke trygg når jeg går ute på gaten i Oslo etter at det er blitt mørkt. Gjør du? Når vi nordmenn uttrykker oss på denne måten jeg gjør her, blir vi kalt rasister, det er vi ikke, vi er REALISTER!
      (Skriver denne kommentaren på begge innleggene dine om dette teamet, rett å slett fordi jeg ønsker at folk skal lese det!)

    93. BLOGGING MED MENING. stå på, mye bedre enn enda en latterlig rosablogg med outfits og sminkeanbefalinger

    94. Uff, utrolig ekkelt å ikke kunne gå hjem i redsel for at noe skal skje på hjemveien…
      Stå på, Andrea! Kanskje du skulle besøkt psykolog så du kan føle deg trygg? 🙂

    95. Jeg er selv skikkelig redd når jeg går ute alene på kvelden, selvom jeg ikke bor i Oslo eller har blitt forfulgt aven voksen mann før. Men når man hører om at voldtekter har skjedd hver eneste uke(hvertfall nesten), blir man automatisk redd. Og når jeg da leste dette innlegget innbilte jeg meg hvor ekkelt det må ha vært, og jeg ble bare kvalm av å tenke på det…
      En tenåringsjente skal føle seg trygg når hun går alene ute på kvelden, uansett hvilke klær hun har på seg!

    96. Jeg er også veldig redd for å gå hjem alene om kvelden. Jeg har opplevd noe lignende med en pedofil mann. Jeg var vel 9-10år.
      Jeg og faren min skulle bestille mat på et gatekjøkken og vi stod å ventet på maten. Så kommer det en mann inn han hadde en stor øl mage og langt litt krøllete hår med en ganske stor måne. Han går og bestiller fem store ribbe stykker og en stor brus. Han spør meg hva jeg heter, han gjetter noen navn før pappa sier hva jeg heter. Så sider mannen: Arti jentæ! og går stiller seg kanskje en halv meter unna meg og går rundt meg på en måte jeg var lent inntil veggen. Han så på meg ned et utrolig kåt blikk. Jeg sa til pappa at jeg ville gå i bilen for å høre på lydbok. Jeg setter meg i forsetet og kan kommer ut for å ta seg en røyk og står der og vifter med røyken til meg å roper. Så gikk han inn igjen i bestiller en bacon burger også.
      Jeg var veldig redd om kveldene for at mannen skulle dukke opp. Samme kvelden det skjedde skulle jeg ta fergen med foreldrene mine og broren min som bare var 4 år. Og jeg fryktet at mannen skulle komme tilbake å sette seg sammen med oss. Jeg vet ikke om han var full eller om han bare var gal.
      Har ikke sett han siden så er ikke så redd for hendelsen lenger.

    97. Hei Andrea!
      Utrolig bra at du skriver om dette temaet. Det er en forferdelig opplevelse å bli utsatt for. Jeg har skjønt det slik at du har kommet over mange ekle opplevelser, og synes veldig synd på deg. jeg kom over denne artikkelen på KK, og synes du skal ta en titt. Den handler om en alarm man kan ha på veska, slik at hvis man blir overfalt, kan man utløse alarmen. Utrolig smart! her er linken: http://www.kk.no/867281/dette-smykket-kan-beskytte-deg
      Hilsen Marte

    98. Stå på andrea! Mye av det jeg har opplevd har også påvirket hverdagen min og jeg lurer på noen ganger om jeg er paranoid.
      EN DAG DA JEG OG FAMILIEN MIN DRO TIL STAVANGER I 2009, GIKK VI EN TUR LANGS EN PARK, DET VAR REGN OG JEG HADDE PÅ MEG EN HETTE, JEG SÅ NED I BAKKEN FORDI JEG FRØS, MAMMA OG PAPPA VAR ca 400 m FORAN, DET VAR BUSSTASJONER ETTERHVERANDRE SÅ JEG OG BROREN MIN LØP INN I DEM OG UT PÅ TULL, BROREN MIN SER EN MANN SOM LØPER RETT OVER VEIEN, MEN DET SER IKKE JEG, HAN ROPER NARKOMAN SLIK AT JEG HØRER DET OG LØPER I ALL HAST, JEG TENKER AT HAN BARE TULLER OG FORSETTER Å LØPE TIL BUSSTASJONEN OG GJEMMER MEG FOR REGNET. PLUTSELIG SER JEG EN MANN LØPE ETTER MEG, JEG REAGERER VED Å LØPE DET FORTESTE JEG KAN TIL FORELDRENE MINE, JEG VAR SYNSIK REDD, ETTER LØPING PÅ CA 400 SER JEG BAK MEG OG SER AT EN BIL KOMMER I FULL HAST KJØRERNDE TIL MANNEN, MANNEN SETTER SEG I BILEN OG KJØRER AVGÅRDE. DET VÆRSTE VAR AT JEG IKKE SÅ ANSIKTET TIL MANNEN, BARE DEN BLÅE REGNJAKKA, OG DAGEN ETTER VAR DET FAKTISK TO DAMER SOM BLE VOLDTATT. UFF BARE TANKEN PÅ DET, GJØR MEG DRIT REDD. FOR HADDE IKKE FORELDRENE MINE VÆRT DER, KANSKJE HADDE JEG IKKE SITTET HER OG SKREVET DETTE.

    99. så utrolig ekkelt! har opplevd en del ekle ting selv, så går aldri hjem alene hvis det er mørkt. det tørr jeg virkelig ikke!

    100. Jeg synest Norge burde har strengere regler mot å få inn innvandrer, det er bra vi kan hjelpe dem som trenger det, men ikke kom inn i et nytt land for å skade andre. Da er grensen gått alt for langt!
      Alle regler i Norge burde vert strengere.
      jeg har selv ikke vert utsatt for det, men jeg er livredd for at det skal skje! du vet aldri!
      ingen barn eller voksne skal kunne trenge å tenke på om det er lurt å gå hjem om kvelden fra en venninne uten å kanskje bli voldtatt eller drept!
      Ikke for å være diskriminerende men når vi får vite på tv om noen som er blitt voldtatt eller drept så er det i aller fleste tilfeller innvandrer som har gjort skaden.
      vi har andre regler,respekt og annen kultur enn andre land, så vist de vil bu i vårt land må de respektere de, eller bare reise hjem igjen hvor reglene er slik de vil ha det. Hadde jeg komt til et annet land å gjort noe ulovlig uansett hvilken grad, ville jeg fått stor straff!!
      så vi burde fått strengere regler til slikt, skal ikke Norge være det beste landet å bo i? vel, slik
      som det er nå føler jeg meg ikke noe trygg…
      Angelica
      13.apr.2011 kl.02:12
      OVER 90 % av ALLE overfallsvoldtekter blir begått av menn med UTENLANDSK bakgrunn mot i hovedsak norske kvinner/jenter! Jeg vet det er et sårt tema for andre innvandrere og mennesker med utenlandsk bakgrunn. Men dere må faktisk skjønne at vi blir redd. Når det kommer fakta på fakta med hvem som begår voldtektene, er det rart vi er redd? Jeg har ikke noe imot folk med annen bakgrunn enn meg selv. Men må si jeg begynner å få nok av alle voldtektene og mennene som gjør som de vil. Jeg vil at Norge skal bli det det en gang var, et av verdens tryggeste land. Om det så må være å sende alle utlendinger tilbake til der de kommer fra eller sette en stoppe for å slippe inn fler. Jeg føler meg ikke trygg når jeg går ute på gaten i Oslo etter at det er blitt mørkt. Gjør du? Når vi nordmenn uttrykker oss på denne måten jeg gjør her, blir vi kalt rasister, det er vi ikke, vi er REALISTER!
      (Skriver denne kommentaren på begge innleggene dine om dette teamet, rett å slett fordi jeg ønsker at folk skal lese det!)
      enig med deg, jeg er virkelig redd!

    101. Så fælt! føler med deg asså.
      MEN KUNNE IKKE DU BEGYNNE MED LESERINNLEGG, SLIK AT OGSÅ LESERNE DINE KAN DELE SINE HISTORIER?

    102. jeg bor litt langt fra andre, haha, så jeg blir alltid hentet:) ble sykt redd bare av å lese historiene dine! bra skrevet:)

    103. Fy faen så ekkelt. Det må være ille å ha opplevd noe slikt!
      En venninne av meg ble nettopp forfulgt av en mann, og han beina etter henne. Han var norsk og var rund i 30 åra. Dette skjedde fra en tog stasjon og det var nesten som om han hadde ventet på ett offer. Heldigvis for besteveninnen min så har hun ufattelig god kondis så hun klarte å løpe fortere enn han. Han prøvde til og med ta snarveier for å få tak i henne. Han løp over et jorde for å få nådd henne. Stakkar venninnen min fikk blodsmak i munnen. Hun ble så livredd og hun måtte løpe et kjempe langt stykke for han var i hæla på henne lenge. Om hun ikke hadde hatt god kondis hadde hun trolig nok blitt voldtatt og hun gikk ikke i utfordrende klær i det hele tatt.
      Det jeg har funnet ut da er at jeg skal trene opp kondisen min, så om jeg kommer i en slik situasjon så kan jeg klare å løpe fra etterfølgeren. Og han her jeg nettopp fortalte om var ganske bra trent, og han var ung.

    104. Dette skjedde i fjor sommer, vi var 15 år begge to;
      Jeg og veninnen min hadde vært med noen venner på kolstad og bestemte oss for å dra hjem i 22 tiden for da syntes vi at det begynte å bli sent, og det tok ca 30 min for oss å gå hjem. Og for å komme hjem måtte vi gå ned en lang bakke omringet med skog og det begynnte å bli litt mørkt.Vi snakket og tøyset på vei hjem, plutselig så hører vi noen stemmer lengere inn i skogen å vi blir selvfølgelig redd. Men så dum som vi var, stoppet vi opp for å høre va de sa, men de var for langt unna til at vi kunne høre va de snakket om. Så da gikk vi vidre hjemover, plutselig hopper det ut noen fra skogen å vi fikk selvfølgelig panikk, å begynte å løpe for hardelivet! Jeg snudde meg for å se hvem det var, og plutselig ser jeg at en av de har noe i hånda. Å da ropte jeg til veninnen min ” MARTINE, EN AV DE HAR NOE I HÅNDA! ” å det første som slo meg var at det kanskje var en kniv eller en pistol, og jeg var sikker på at vi skulle døøø! Etter å ha løpt i ca 5 minutter, nermet vi oss der vi bor å vi løp hjem til meg fordi jeg bodde nermest, jeg reiv opp nøkkelen fra lomma på shortsen å låste oss inne hos meg. Vi så ut vinduet, å der satt de på fortauet.. nesten som at de ventet på at vi skulle komme ut! det var 2 mannfolk i 30-års alderen!
      Jeg har aldri vært så redd i hele mitt liv!

    105. Enig med nonym, der oppe…
      Vi bor like ved et asylmottak, jeg går forbi de hver gang jeg går til skolen. Her for litt siden var det en mann om plutselig bare GLISTE SKIKKELIG til meg.. Det er scary….. Utenlands-bakgrunn jaaa…
      Men flott skrevet <3

    106. Jeg er syyykt glad for at jeg bor i en bygd, altså. Men det hindrer meg ikke i å snakke i tlf hver gang jeg går hjem om kvelden, eller å fortelle alle vennene mine og foreldrene mine at jeg går, hvor jeg går, og når jeg skal være hjemme.
      Men det er for ille at du ikke kan føle deg trygg alene om kvelden altså. Og det ER ingen unnskyldning at man er utlending, ja, det er ingen unnskyldning om man så er den mest norske nordmannen! Aaarrgh, jeg blir så sint!!

    107. Jeg har blitt forfulgt av en mann med tenn-veske og fyrstikker! :s Har ikke tørt og gå aleine siden da, selvom det er to år siden! En venn av meg følger meg alltid hjem fra byen <3 Kjempe søtt!

    108. Uæææ, så sinnsykt skummelt. Så utrolig bra at det ikke skjedde noe med deg!!! Jeg tørr heller ikke gå hjem alene sent på kvelden, og noen ganger løper jeg tilogmed selv om ingen er rundt meg. Har opplevd noe litt likt, men ikke noe SÅ ille.

    109. det er kjempe ekkelt! Har selv blitt forfulgt to ganger, forferdelig!!! Og jeg har en venninne som har blitt voldtatt. Det er grusomt! Selv tør jeg ikke gå alene om kveldene, og har slitt en del med angst siden dette skjedde. Første gang jeg ble forfulgt var 6 år siden, men jeg husker det som om det skjedde for en måned siden! Andre gang var bare noen uker siden! Kjempe ekkelt! Venninnen min ble voldtatt av en ´´kompis´´noe som også er helt grusomt. HUn har hatt store problemer med å stole på gutter etter det. Så det er helt utrolig at slike opplevelser kan ødelegge så utrolig mye av ungdomstiden din. eller livet ditt, du får det ikke helt tilbake…

    110. Du har helt rett, du bør kunne få lov til å gå alene. Noe av det verste jeg vet om i verden er voldtekt og overfall av kvinner og barn som ikke har provosert til noe som helst.
      Pass på deg selv du og, og jeg er er så glad du slapp unna med skrekken selv om det sikkert er ille nok. FYTTE, slike menn burde virkelig selv få føle på den frykten.
      Flott at du tar dette opp på bloggen!!!

    111. Fy søren så ekkelt det må vere! Har ikke blitt forfulgt før, men er likevel redd for å gå alene ut om kveldene…Men eg bor i førde da, så det er ikke like mangen galninger her enn i Oslo….
      Ekkelt tema, men vil bare si at eg elsker bloggen fin og at du er sykt pen! 🙂
      Digger deg!

    112. Grusomt… Men vet du hva LÆREREN min glser til meg sånn HELE tia skal appselutt ta på meg alltid på en måte tilfelig komme borti meg det er hlet jævli vi har en dame i klassen og men hu driter i det….

    113. off så sykt ekkelt :O har ikke blitt forfulgt før : O eg og e redd for å gå aleina hjemma så du er ikke alene 🙂 men uansett ville bare sei at jeg digger bloggen din og du er helt insane pen !

    114. Utrolig bra at du forteller om dette, for det er nemlig VELDIG mange jenter som opplever at menn går etter dem. Er så fælt å tenke på at det finnes mange som ikke greier å slippe unna! Tenker bare alle de som holder sånt inni seg….åå. huff
      Stå på, Andrea!

    115. Oi! Du burde lese natascha kampbush, er ikke ferdig med boka men hu forteller om hvordan hun ble kidnappet og hva mannen gjorde mot henne som stengte henne inne i 3096 dager og hun var bare 10 år 😮

    116. wow.. du er virkelig flink til å skrive, jeg ble helt revet med! satt med hjertet i halsen da jeg leste dette innlegget, spesielt den siste historien om det som hadde skjedd deg. liker bloggen din veldig godt, stå på videre!

    117. Uff, så utrolig fælt! Jeg har opplevd en lignende opplevelse med å bli forfulgt. Heldigvis gikk jeg med venninna mi og ikke alene, men det stoppa ikke den creepy fyren..

    118. jeg synes det er kjempeflott at du tar opp emner som dette. Selv har jeg aldri blitt forfulgt eller noe, men jeg er alikevel livredd hvis jeg må gå/ sykle hjem i mørket. Det skal uansett utrolig mye til for at noen kommer til å forfølge meg, siden jeg bor på et sted med 200-300 innbyggere, hvor alle kjenner alle. Det er en deilig følelse når jeg kan tenke på at det skal såå mye til at de vil skje meg her.
      Jeg synes og at det er forferdelig det du sier. Og jeg håper at alle pedofiler og etterfølgerre kunne blitt tatt, og buret inne(eller sendt tilbake til landet sitt, dersom de er utlendinger.)

    119. det er bare helt sykt ekkelt..
      det er jo en av de største ulempene med å være så sykt pen som du er!
      Jeg er sykt redd selv med å gå hjem alene!..
      DIGGER bloggen din og deg!:D

    120. Jeg syns det er utrolig tøft av deg at du tar opp slike emner og skriver så åpent om det. Jeg forstår godt hva du mener, og det er helt surrealistisk å lese, rett og slett forferdelig!
      Du er tøff, stå på 😀

    121. Helt enig med deg, har selv opplevd dette mange ganger! nå går jeg ikke ut om kvelden uten pepperspray. Føler meg av og til som en ninja som må følge med where ever i go!
      Det er urettferdig at jenter ikke kan føle seg trygge i et så “trygt” land som de skal ha det til.

    122. Så ekle menn kan være!!
      Ekkelt ! Stakkars deg.
      Hadde dødd jeg! Om det hadde skjedd meg.
      Du er veldig tøff som tørr å skrive om dette.
      Har opplevd å bli tuta på og plystra etter av menn i kanskje 30 årene, som er ekkelt når jeg har på shorts og thights under.
      Du er virkelig tøff!

    123. Hate to break it to you, men til dokker som tror det e trygt å bo i ei lita bygd tar helt feil, for det kan faktisk skje kem som helst. Men selvfølgelig e det en større sannsynlighet for å bli utsatt for noe slikt i en større by.
      Uansett, e fullstendig enig i det du sier Andrea 🙂
      Bor selv i en helt ok stor by, og opplever også når man skal hjem en sen kveld at da får du sjeldent være ifred for å si det på en pen måte.
      Man skal ikke være redd for å anmelde visst man føler seg trakkasert eller har blitt voldtatt!! Absolutt alle jente fortjene å være trygg, både i Norge og i resten av verden.
      Stå på Andrea! Du fikk dæ nettopp en ny leser. Bloggen din e super!

    124. Uff, så fryktelig! Jeg kjenner meg igjen i den taxi-historien. Jeg følte jeg skulle dø. Helt ærlig! Det er ikke kjekt i det hele tatt! Eklinger!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg