Tusen strålende soler

Denne boken anbefaler jeg på det sterkeste. Leste den for første gang i 8.klasse og måtte bare lese den på nytt nå. Ble ferdig med den for noen uker siden, og tviler ikke på at jeg snart kommer til å lese den igjen. Den handler stort sett om kvinnesynet i Afghanistan og du følger to jenter gjennom livet sitt. Den fikk meg virkelig til å tenke, leve meg inn i deres situasjon og satte et spor i meg. Jeg elsker virkelig denne boken, den vekker så utrolig mange følelser.  Etter å ha lukket den om kvelden ligger jeg å reflekterer og tenker over hva som har skjedd og på hovedpersonene. Denne boken er virkelig helt fantastisk og har fått meg til å både le og gråte. Jeg er IKKE en bokelsker, så dere burde virkelig stole på meg når jeg sier det. Den beste boken jeg noensinne har lest, kjedet meg ikke et sekund i gjennom den ♥

 Om noen har en eller annen bok dere anbefaler på det sterkeste vil jeg gjerne få tips!

 

– ANDREA BADENDYCK

144 kommentarer
    1. Har lest den, utrolig bra bok!
      Du burde lese “Drageløperen” av samme forfatter om du ikke har gjort det, anbefaler den på det sterkeste! En annen bok er “Tre kopper te” som er en sann historie basert på amerikaneren Greg Mortenson’s arbeid i Pakistan osv.

    2. Åh, er helt enig! Har lest den boken to ganger selv! Som personen over skriver så bør du lese “Drageløperen” og du bør lese “Drømmehjertet” av Cecilia Samartin, og bøkene “Øya” + “Hjemkomsten” av Victoria Hislop (tror det er det forfatteren heter) de bøkene er helt fantastiske!! Kos deg=)

    3. Du burde HELT SERIØST lese boken ”Øya”. Den beste boken jeg har lest.
      Handler om øyen Spingalonga, hvor alle de spedalske blir sendt bort, og må leve sitt liv der.Uten å se familie og venner igjen.Samtidig følger du livene til to jenter, hvor moren ble sendt til Spingalonga. Utrolig mye spennede som skjer,en fantastisk bok!

    4. Du må lese “White Oleander” ! Jeg liker egentlig ikke lese bøker, eller egentlig så hater jeg det, men denne boka leser jeg om og om og om igjen. Den er fantastisk bra bok! 🙂

    5. Señor Peregrino av Cecilia Samartin
      Idas dans av Gunnhild Corwin
      Før jeg dør av Jenny Downham
      De 2 siste bøkene er triste bøker, men er likevel utrolig gode bøker.
      Håper noen av dem faller i smak 🙂

    6. Elsker den boken selv! Jeg anbefaler deg å lese Drageløperen også. Utrolig sterk, men fin bok 🙂

    7. Har oxo lest den, jeg DØDE nesten når han gutten “døde”. Serr det var såå trist!hehe
      men ellers “Parvana” av Deborah Ellis er ganske bra, jeg brukte under to dager på å lese den andre boka(som jeg ikke husker hva heter). Ble helt oppslukt!

    8. har også lest den boken, den er sinnsykt bra! du burde virkelig prøve “ikke uten min datter”.. En utrolig sterk bok, som er basert på en sann historie. Går i litt av det samme som i “tusen strålende soler”. Men jeg mener selv “ikke uten min datter” er best 🙂

    9. du måå lese ØYA! av alle bøker jeg noensinne har lest( og jeg har lest mange) så er det den aller beste boka! den er rett og slett fantastisk! 🙂 spennende, romantisk, dramatisk, sippetrist og alt på en gang!

    10. Det er favorittboka mi 🙂 Den er så bra! Viss du ikkje har lese Drageløperen, må du gjere det! Det er av samme forfattar 😉 Idas dans er også ei utrulig god bok!

    11. den boka har jeg lenge hatt planer om å lese, må bare bli ferdig med alle prøver på skolen først! 🙂
      Jeg anbefaler virkelig “PS. I love you” av Cecelia Ahern! Du har sikkert sett filmen, men boka er tusen ganger bedre! Jeg leser sånn serriøst aldri bøker, men denne leste jeg ut på bare 2 uker i Hellas! Er en sånn type bok hvor jeg både lo og fikk tårer, hihi ^^

    12. Jeg holder på lese den nå, men klarer liksom ikke å sette meg inn helt. Men har ikke gitt opp håpet om å bli ferdig! 😀

    13. Jeg komenterer aldri blogger, men er det en bok du bør lese er det drømmehjerte. Noe i samme sjanger som tusen stålende soler. Elsker virkelig den boka !

    14. Herregud, jeg må si du er en av de peneste på jorda! Du må ikke glemme hvor heldig du faktisk er. Du blir sponset, du har penger nok, du får oppleve det å bli styla av en stylist, du får tilbud om phootoshoots.. Du må bare vite hvor heldig du er…

    15. Jeg har lest den flere ganger jeg og, den er utrolig bra ! Jeg vil anbefale “Søskenkjærlighet”, som handler om to søsken som først har et forhold, så blir de splittet helt, og mister kontakten, utrolig trist.. jeg vil også anbefale “Ida’s dans” som er en sann historie om Ida som har en sterk lidenskap for dans, men så får hun leukemi, kjempefin den og! 😉

    16. Hei :o)
      Jeg anbefaler deg 2 bøker, som etter min mening er bedre enn tusen strålende soler (hadde faktisk problemer med å lese den ferdig). Uansett, jeg anbefaler ØYA (helt fantastisk, leste den på 3 dager!!!!) OG Drømmehjerte, virkelig helt fantastisk 😀

    17. elsker bloggen din andrea!
      jeg har nettopp fått min egen, jeg blogger om alt i fra sminke til sexstillinger å sånn
      hadde vert kult om du hadde besøkt den! ^^

    18. Storesøstrene mine elsker den boka !! Jeg har ikke lest den. Btw, det du fortalte i forrige innlegg var sykt skummelt. Jeg ville ha dødd der og da. Uff…. ;////

    19. Jeg anbefaler boken ”Vann til elefantene” av Sara Gruen på det aller varmeste. Den er utrolig spennende med mye handling og kjærlighet.
      Boken er heelt fantastisk. Jeg klarte ikke å legge den fra meg !
      En annen bok er jo ”Saras nøkkel” Utrolig fin og rørende.

    20. Jeg vil anbefale “Saras Nøkkel” helt utrolig fin bok, brukte ikke mange dagene på å lese den ut. Den er ikke vanskelig å lese, og den er helt sykt virkelighetsnær!

    21. Du burde virkelig lese “skyggene over steinbekken” og de andre i serien! De er litt kjedelige i starten, men blir kjempespennende etterhvert 🙂

    22. “tordivelen flyr i skumringen” av Maria gripe(?) er ganske spennende og godt skrevet, så den anbefaler jeg 🙂

    23. Jeg holder på å lese “snømannen” av Jo Nesbø. Kan ikke si om den er bra eller ikke, men den har fått gode karakterer. Generelt bøker av Jo Nesbø er bra. Kjempebra forfatter.

    24. Idas dans! Finnes ikke en mer vakker bok enn den. Handler om en jente med blodkreft og kampen som følger etter. Enestående fortalt.

    25. Jeg elsker den boken der! Ellers skal visst Drømmehjertet av Cecilia Samartin være bra, jeg har den, men har ikke hatt tid enda. Drageløperen-Khaled Hosseini er også fin, men ingenting jeg har lest slår tusen strålende soler.

    26. Anna+Didrik=Baby !!
      Det er en ungdomsroman som handler om at Anna har en sommer flørt. Men etter glitrende sol og varme kyss, kommer høsten, kald og mørk, ANNA ER GRAVID! utrolig bra bok. Anbefaler på det sterkeste!

    27. IDAS DANS!. haha du vet hvordan jeg er (caja tyrhaug), jeg HATER bøker, men den boken har jeg lest to ganger. gråt meg igjennom den, det er en mor som skriver om sin egen datter som har fått kreft( sann historie). den er helt forferdelig men samtidig noe av det vakreste jeg har lest. du kan låne den av meg. jeg leste på to dager, klarte ikke å legge den fra meg.

    28. Stjernesamleren, den har blitt omtalt som “Drageløperen for ungdom” Den handler om en jente og en voksen kvinne som lever forskjellige liv i Afganistan. Den får deg til å gråte og le. Er en fantastisk bok som jeg anbefaler om du også likte “tusen strålende soler”.
      PS: utrolig søt blogg!

    29. Du burde lese Verten, av Stephenie Meyer. Det er en utrolig god bok. Den handler om en jente som blir tatt av romvesner som har tatt over menneskenes kropp og hjerne. Hun får da en slik sjel inn i kroppen. Men jenta hun fikk som vert nekter å gi opp. En utrolig bra, morsom og trist bok! 😀

    30. du bør absolutt prøve drømmehjerte av cecilia samartin. leste den nettop selv, og klarte nesten ikke legge fra meg boka til slutt. anbefaler den virkelig!

    31. Anbefaler bøkene av Cecilia Samartin: Salvadoreña, Drømmehjertet og Señor Peregrino. Salvadoreña er absolutt den beste!

    32. jeg elsker den boka!!! den er så utrolig trist, spennende, morsom- alt på en gang! selv har jeg lest den minst 6 ganger, og den blir aldri kjedelig. Jeg kan lese den om og om igjen. Virkelig den beste boken jeg noensinne har lest. Den vekker følelser og minner, den kan få meg til å le og gråte. Den anbefaler jeg VIRKELIG!

    33. Har også lest ned to ganger, en på norsk og en på engelsk, kommer nok til å lese den MANGE ganger til!

    34. Drømmehjerte er en helst fantastisk fin bok av Cecilia Samartin! Det var ikke kjedelig et sekund i denne boka heller, og den er ufattelig trist og gripende. Elsker bøker med mening som dette! Anbefales på det varmeste! (Ps: fortsett med bokanbefalinger)
      Lite referat: Handler om to kusiner på Cuba (år 1956) som er hjertevenner helt til Castros revolusjon brått skiller dem. Nora flykter med familien til USA, mens Alicia opplever at det lykkelige livet i Havanna blir snudd til nød og fattigdom. De to vennene glemmer hverandre aldri, og etter mange år klarer ikke Nora å nøye seg med å lese brevene fra Alicia. Hun må reise tilbake for å hjelpe sin syke venninne.

    35. Idas dans er verdens vakreste bok som handler om en mors historie om datterens møte med kreft. Utrolig sterk og fin kjærlighetshistorie! 🙂

    36. Cecilia Samaratin har mange gode bøker vet jeg… ellers kommer jeg ikke på noen spesielle 🙂 Men ser ut som du har fått en del tips over meg her 😀
      Kanskje jeg skal ta å lese den:)

    37. “Regine Stokke/Regine Stokke’s dagbok” hvis du ikke har lest den, så burde du det! anbefaler den så utrolig. Hun var jo en blogger og, så den er veldig spennende og trist.

    38. jeg annbefaler deg å lese boken “Idas Dans”, det er en veldig rørende og flott bok. Den beste boken jeg har lest i allefall! Det er akkurat det samme med Idas Dans som med den boken du nettopp har lest, tror jeg, du ler, gråter og føler at du er med, at du blir dratt inn i handlingen gjennom hele boken! Jeg annbefaler deg å lese Idas Dans på mitt sterkeste!

    39. saras nøkkel, utrolig fin og trist. vis du intresserer deg for bøker som handler om 2. verdenskrig og hva personer opplevde under sterk tortur under krigen må du lese boken: jeg vil leve. en helt utrolig trist bok, men vært å lese.
      digger bloggen din!:):)

    40. jeg anbefaler dødslekene, opp i flammer og føniks fugl skrevet av suzanne collins! triologien handler om en jente og en gutt som blir med i noen leker der de skal drepe de andre voksne/ungdommene/barna som er med. utrolig spennende!
      fortsett og stå på, bloggen din er best 🙂

    41. “Sara’s nøkkel” er en utrolig fin bok. Filmen går på kino nå, men jeg anbefaler å lese boka først 🙂

    42. – Hvor er Abby?
      – Stella
      – Regine’s bok (Regine Stokke)
      – Ida’s dans
      – Jeg tenker nok du skjønner det selv. Historien om Christoffer.
      – Wolfboy

    43. Ghostheart/broken paradise, eller drømmehjerte på norsk av cecilia samartin! Men les den på engelsk, helt fantastisk 🙂

    44. før jeg dør er en veldig fin bok. det handler om en 17 åring som har kreft og som har ti ønsker før hun dør som hun vil gjennomføre. det er en morsom og trist bok og akkurat som den boken har gjort med deg har den fått meg til å le og gråte. Drageløperen som han også har skrevet er også en utrolig god bok

    45. Du burde lese bokserien (på tre bøker) av Lauren Conrad – “LA Candy”, “Sweet little lies” og “Sugar and spice”! De anbefaler jeg på det sterkeste. Den er fylt av alt en på din alder kan drømme om : ) De finnes bare på engelsk hvis du ikke visste det, men den kan kjøpes på f.eks. Tanum i Oslo. Selvfølgelig finnes den andre steder også. Jeg kjøpte mine på amazon.com, for da ble det litt billigere 🙂 Bare et tips!

    46. Hvis du elsker drageløperen og tusen strålende soler, bør du lese DRØMMEHJERTE! Den er utrolig fin! Har lest alle tre og synes drømmehjerte er den beste av dem:) det sier jo litt!

    47. Skal lese den;) En i klassen vår har lest den og hun sier den er kjempe bra!:)
      Veitvet spanerne er ganske brae!

    48. Den er kjempebra! Jeg liker egentlig heller ikke å lese, men den anbefaler jeg virkelig! den beste boken jeg noen gang har lest. Du burde også lese Drageløperen av samme forfatter. Den er også veldig bra, men tusen strålende soler er bedre da 🙂

    49. “Perfekt kjemi” – den er den nydeligste boken jeg noen gang har lest!! Er heller ingen bok-elsker, så ta mitt råd! åååh, den er så fiin.

    50. har hørt om den men ikke lest den da ! men har du lest en bok som heter merket det er flere av den hvis du leser 1 eren så MÅ du bare lese de andre og et annet bok som heter parvana de har liksom noe med den boka du leste nå:P

    51. Jeg syns “den fjerde parallell”(av Kjetil Johnsen) er en utrolig spennende serie! anbefales veldig! men er ikke helt samme sjanger som “tusen strålende soler” , men er utrolig bra!
      Ellers er 3 venner/4 venninner serien(også av Kjetil Johnsen) også veldig bra, har bare kommet til nr. 5 da, men de er skikkelig spennende og sånn 🙂 Akkurat nå holder jeg på med “De fem utvalgte” av Anthony Horowitz. Også veldig bra!

    52. Annbefaler virkelig “Sammen til verdens ende” som er en utrolig bra bok som er skrevet og basert på nettdagboka til Tone, som døde av kreft for noen år siden! Gråt nesten gjennom alle sidene, forferdelig trist men også sykt bra!

    53. Du burde lese boken “idas dans” av gunnhild corwin 🙂
      Dennne boken er trist, men annbefaler boken på det sterkeste !<3

    54. Hørtes veldig bra ut! Må prøve å få tak i den… 😉 JEG anbefaler <3Harry Potter - serien<3 på det sterkeste, og 13 gode grunner er også DRIIITBRA, for dere som ønsker noe litt mer lettlest, å ..... Hva kan jeg si ... Noe som får deg til å tenke

    55. Heei <3
      Jeg elsker å lese så jeg har mange favoritter. Noen av mine aller beste favoritter er:
      - Twilight bøkene - Stephenie Meyer
      - The last song - Nicholas Sparks
      - Vampire darias - L.J. Smith
      - Søte små løgnere - Sara Shepard
      - The Notebook - Nicholas Sparks
      - The Host - Sthepenie Meyer
      - Gossip girl bøkene
      Det var alle forslagene jeg hadde. Håper de hjalp deg litt <3

    56. Hørtes bra ut! Synes du bør lese Camilla Läckberg-bøkene! De er kjempebra hvis du liker krimromaner, dette er en serie men det går fint an å lese hvilken som helst bok, fordi hver bok har sin egen “sak”. Disse bøkene er veldig godt skrevet og man klarer nesten ikke å legge dem fra seg! :p
      Håper det hjalp deg litt, da 🙂

    57. Les Vann til elefanter, som forresten kommer på kino nuh! Den er helt fabelaktig, og enda mer slående om du leser den på engelsk. Virkelig vakker, rørende, og fantastisk spennende! Anbefales.
      Samtidig elsker jeg gamle klassikere, som Kong Arthur, Robin Hood, Ivanhoe, og Robinson Crusoe. Største favoritt, og herligste norske oversettelse noensinne, når det kommer til nydelig lesning, spesielt nå på våren, er Den hemmelige hagen. Ganske enkelt fortryllende!
      God lesning i påsken! <3

    58. Aldri lest tusen strålende soler før. Men vil gjerne anbefale sara’s nøkkel, svik og alle bøkene til Jo Nesbø. Du kommer ikke til å legge dem fra deg for å si det sånn : )

    59. Gone serien!!! OHMY, helt syykt spennedes og er sånn at man ikke klarer å legge edn fra seg. på ferie ifjor sommer leste jeg 94 sider på en gang, klarte rett og slett å ikke legge den fra meg! og det sykeste er at boken inneholder rundt 500!!!sider, men det virker som 100! er en serie så er lurt å starte med nr 1 🙂

    60. Jeg elsket også den boka, derfor tror jeg du kommer til å like disse også:
      – Saras nøkkel, Tatiana De Rosnay
      – Barnepiken, Kathryn Stockett
      – Hotellet på hjørnet av bitter og søt, husker desverre ikke forfatteren
      Jeg har ledd og grått gjennom alle disse bøkene, tror du kommer til å like dem!
      De omhandler litt det samme som Tusen strålende soler:)

    61. Hvis du ikke har lest drageløperen av samme forfatter MÅ du lese den! hvis ikke vil jeg også anbefale øya, black mamba, og bienes hemmelige liv!!

    62. jeg er en lesehest og liker alle bøker! <3 mange har anbefalt denne boka til meg, kanskje det er på tide å lese den? 😀 har så mange bøker jeg måå liksom lese :p men du bør lese "Den glemte soldat" eller vampyrbøkene fra 1-12 av Darren Shan 😀 men kanskje du syns de er litt kjedlige siden du går i tiende? vet ikke, læreren min på 31 år har lest den, sååå xD menmen, du er skikkelig fin! <3

    63. jeg leser Drømmehjerte av Cecilia Samartin for tiden og syns den er kjempe bra. i sommer leste jeg en som heter Sara’s nøkkel og den var sykt bra. husker ikke helt forfatteren, men anbefalles. jeg har også lest Tusen strålende soler og syns den var god 🙂

    64. Alle burde lese “ikke uten min datter” av Betty Mahmoody. Og du må bare lese “Perfekt Kjemi” av Elkeles, husker ikke fornavnet hennes.
      ” Perfekt kjemi” er den beste boka jeg noensinne har lest. jeg leste den for lenge siden, men jeg tenker fortsatt på den. den er såå spennende, fin, morsom og romatisk. den har alt.
      ps. Kjempe fin blogg. du er skikkelig pen.
      Jeg har et spørsmål, har kjæresten din noensinne kommet på tv eller noe? det føles som om jeg har sett han før. men jeg vet ikke hvor. Dere er kjempe søte sammen!

    65. «3096 dager» av Natascha Kampuschs elvbiografi om hennes tid i fangenskap hos sin kidnapper Wolfgang Priklopil.
      Jeg tenker nok du skjønner det sjøl? av Jon Gangdal er historien om Christoffer Kihle Gjerstad som ble mishandlet til døde i en alder av åtte år.
      Utrolig sterke bøker som får deg til å velte i tårer, men også får deg til å tenke!

    66. Hei
      Jeg har også lest denne boka. Den er veldig rørende og super bra!!!
      😉 digger bloggen din forresten 🙂

    67. Jeg anbefaler på det sterkeste boka ” Alle har et sultent hjerte ” av Bjørn Sortland og ” Svarte Matilda ” Av Tor Arve Røssland. Begge er sykt brae! Jeg hadde aldri lest ferdig en bok, før jeg leste de to. Så hvis du har lyst på noen brae bøker i påska, skaff deg disse 🙂

    68. Jeg holder på å lese denne boken nå, den er god! 🙂
      En som er litt lik, men som jeg liker like godt er Señor Peregrino! Den anbefaler jeg virkelig på det sterkeste!
      -Thea

    69. Har lest Tusen strålende soler selv, og det er en helt fantastisk bok!
      En annen jeg virkelig vil anbefale alle å lese er Morgen i Jenin av Susan Abulhawa. Sterkeste, fineste og beste boken jeg noen gang har lest! 🙂

    70. Jeg har aldri vært en bokelsker men når jeg leste Twilight serien, ble jeg virkelig helt gææærn
      Jeg anbefaler at du leser de på engelsk. Det er best!

    71. Hei Andrea!
      Hvis du likte “Tusen strålende soler” så burde du definitivt lese “Saras nøkkel- Tatiana De Rosnay”, “Glass og aske- Ann Syréhn Tomasevic” og “Til siste åndedrag- Anne Swärd”.
      “Arven – Katherine Webb” er også kjempebra! 🙂

    72. etter å ha lest innlegget og anbefalt snømannen av jo nesbø, litt lenger opp i kommentarfeletet, spurte jeg moren min om hun hadde boken, og det hadde hun. startet å lese den på… lørdag, i think, og jeg er nå på side 349, har grått noen tårer gjennom boken. den er helt fantastisk og jeg har begynt å sette pris på friheten jeg har. anbefales for både jenter og gutter, virkelig! 🙂

    73. Jeg vil gjerne anbefale deg å lese en bok som heter Lev livet.
      Det er en bok du ikke kommer til å angre på at du har lest når du først har gjort det. Bare starten i boken får deg mer nysgjerrig på hva som skjer, og hva mer forfatteren har å si og tilby deg.
      Forfatteren skriver feks om seg selv, hvordan barndommen hennes har vært, om kreften sin og hvordan hun klarte å heele den psykiske smerten hun hadde fra barndommen og kreften på egen hånd. I tillegg er det diverse råd , tips og livsglede i boken. Jeg anbefaler deg og dere andre å lese den. Helt fantastisk!

    74. Jeg skal lese den boka en gang. Den virker veldig bra.
      Jeg vil anbefale “På flukt” av Liza Marklund. Det er en sann historie fra Sverige. Den er utrolig trist, men det er nesten umulig å legge vekk boka hvis du liker den type historier.

    75. Du brude virkelig lese den SISTE boken av Snåsamannen ,#Joralf Gjerstad# om du har hørt om han , har vært til han selv og han er fantastisk !!
      Og…
      “Sammen til verdens’ende” trist, men san bok, ambefaler den sterkt !!

    76. Du burde virkelig lese Drageløperen, en bok av den samme forfatteren! En av de nydeligste og verste bøkene jeg veit om, griner så det spruter av den boka!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg