Live everyday like it’s your last

Kom over denne kommentaren på bloggen min i sted:

Du har forresten en veldig fin blogg. Jeg er kreftpasient og har ofte en veldig hard hverdag og har tilbrakt det siste halvåret på sykehuset og har fortsatt 2 måneder igjen. Jeg er innom bloggen din hver dag og jeg må si at du får frem smilet i meg – hvertfall videoene av deg og axel. Du/dere er kjempe søte sammen og ikke minst utrolig morsome. Så jeg syns virkelig du skal fortsette med det du gjør. Du er en ufattelig god blogger, du tar kjempe fine bilder og du er en nydelig jente.

Hilsen Silje.

Jeg trykket på linken på navnet hennes og kom da inn på bloggen (http://sht.blogg.no/). Hun heter Silje, er to år eldre enn meg og har benkreft. I fjor sommer var hun en helt normal, frisk jente som deg og meg, og plutselig får hun vite at hun har benkreft. Tenk det! Alle tenker “det skjer ikke meg”, og det gjør jeg selv. Til og med i vår alder! “Andre får kanskje kreft, men ikke jeg”. Men kreft er noe som kan ramme hvem som helst og det er virkelig skummelt. Denne jenta har vært så utrolig sterk, det skjønner du når du leser de sterke innleggene hennes. Jeg ble virkelig rørt av det hun skrev, rørt til tårer. Hun har måttet gjennomgå masse cellegift, noe som er grunnen til at hun har mistet håret. Hun skriver på bloggen sin hvordan hun savner å kunne stryke hendene gjennom sitt lange hår, men nesten ikke husker følelsen lenger. Noe jeg og helt sikkert du tar forgitt.

Jeg får gåsehud av å tenke på hvor forferdelig det må ha vært å få beskjeden om kreft. Jeg prøver å sette meg inn i hennes situasjon og skjønner hvor forjævlig det må være. Alle spørsmålene: Hvorfor akkurat jeg? Vil jeg dø?.. Det må være så skummelt. Og å få cellegift, kjenne kroppen bli svakere og svakere. Nei, jeg tror virkelig det å få kreft er mitt værste mareritt. Heldigvis har Silje vært en sterk person og hun regner med å være friskmeldt om to mnd. Jeg unner henne det så utrolig mye og selvom jeg ikke kjenner henne er jeg utrolig stolt over at hun klart å kjempe mot kreften! Jeg synes dere burde gå innom bloggen hennes og legge igjen en hilsen.

Som sagt, det kan skje alle. Ikke ta livet forgitt, ikke klag over bagateller. Jeg vet det er vanskelig, det synes jeg selv. Men vi er så utrolig heldige! Hvor stor rolle i denne store verden betyr det egentlig om du ikke får feks en dyr designerveske av foreldrene dine? Det har så utrolig liten betydning i det store og hele. Jeg håper så inderlig at det snart vil komme medisiner mot kreft, alt for mange dør av det. Selv har jeg flere venner som har mistet mødrene sine pga brystkreft. Sett pris på livet ditt og det at du og familien din er friske. Det er ingen selvfølge at det alltid vil være slik!

87 kommentarer
    1. ah! andrea, du er virkelig den bloggeren som faktisk bryr deg. de andre bare skriver at de synes det er så synd på folk, men du viser det virkelig.

    2. Kreft er en helt forferdelig sykdom. Jeg kan ikke forestille meg hvordan det er å ha kreft, det går bare ikke. Håper virkelig at jeg ikke vil oppleve kreft i mitt liv, men man vet jo aldri.

    3. åå, så snilt av deg å skrive et innlegg om Silje!
      Hun er en av bestevenninnene mine.
      Virkelig verdens sterkeste og snilleste person <3

    4. Vet hvem hun er, og hun setter sikkert stor pris på dette innlegget! Ingen skal måtte gå igjennom noe slikt, unner henne alt godt igjen 🙂

    5. Jeg leser bloggen din hver dag, og skvatt nesten litt til når jeg så at innlegget handlet om kreft! Jeg fikk diagnosen kreft for to måneder siden, og har behandling til September hvis alt går etter planen.
      Du har en kjempefin blogg 🙂

    6. Ja, enig i de andre! Kjempe fint innlegg, du skriver bra!
      Kreft er en helt jævlig sykdom. Har hatt den veldig nær meg i ett år nå, og da mener jeg VELDIG. Farmor, bestefar og mamma + faren til tanta mi, fikk alle det nesten samtidig i fjor vår/sommer. Nå har både farmor og bestefar forlatt oss, noe som er utrolig trist. De var de menneskene i familien jeg sto nærmest, hvis vi ikke tenker på mamma og pappa. Nå begynner det å gå nedover for faren til tanta mi også, men vi håper på at han skal komme seg igjen.
      Det ser ut som om det går greit med mamma (bank i bordet), men vi vet aldri hva som kan skje. Vi prøver å ikke tenke på det, og ha det mest mulig normalt i familien. Dette er selvfølgelig veldig vanskelig, siden det er så mange på en gang.
      Som du sa; Ikke ta livet forgitt!
      Camilla

    7. Utrolig bra innlegg Andrea! Synes du er blitt så flink til å ta opp litt “alvorlige” temaer og, akkurat som du skrev om de som følgte etter deg for en stund siden! Du har helt rett i at mange tar mye forgitt og tar opp bagateller som egentlig ikke betyr noen ting! Kjenner meg igjen i det, har i det siste tatt alt forgitt egentlig, og livet mitt har bare bestått av å være pen og populær. Trengte virkelig å lese dette!
      Du virker som en super jente som er et flott forbilde for mange, også for meg!
      Elsker bloggen din! <3
      Klem Elise 17 🙂

    8. Kjempe bra innlegg Andrea! Utruleg bra at du skriv om slike ting òg! Veldig bra skreve!
      Kreft er heilt utrulig trasig, veldig trist! 🙁 Håpa det kjem til å gå bra med Silje!

    9. Nydeli innlegg Andrea! du skriver drit bra, og dette var ett døds bra innlegg! helt enig, vi tar allt for mye for gitt!

    10. What a wonderful girl you are, Andrea; To share this with us. This is so true, so heartbreaking. I wish her all the best. My best friend died of canser, so I know the feeling. I also know how it’s like to see someone suffer til their death, it’s not what we want for anyone. Not even our enemies.
      Happy Easter, sweetie!!
      Mattie Nishobora.

    11. I dag overlever faktisk 80% av kreftpasientene, noe som er en stor økning fra tidligere år! Veldig synd med Silje.. Må være utrolig tungt for både henne og hennes nærmeste 🙁
      Utrolig fint innlegg Andrea <3

    12. Hei Andrea !
      Jeg synes at det er veldig fint at du snakker om det med kreft.
      Jeg har selv et ganske sterkt forhold til dette med kreft.
      Alle besteforeldrene mine har hatt det ,og da mistet jeg min kjære gode farfar.
      Nå har en av veninnene mine også fått det ,men hun er så sterk og hun har tro på alt. Så det er så godt at du skriver om dette ,hvis hun leser det mener jeg.
      Kjenner at tårene presset på når jeg leste dette innlegget ,tusen takk andrea ! 🙂

    13. Saa utrolig flott av deg, Andrea! Jeg er innom bloggen din hver gang jeg faar mulighet, uansett om jeg befinner meg i Asia. Jeg selv mistet pappa i kreft for tre mnd siden, og kan med erfarenhet si at det er en grusom sykdom aa vere vitne til. Utrolig bra av deg aa skrive ett innlegg om denne sykdommen som rammer saa himla mange. Og jeg krysser fingre for at Silje snart blir friskmeldt! Hun maa staa paa og finne styrke i folk rundt seg. Uansett, tusen takk Andrea.
      – Marthe

    14. Huff, jeg klarer ikke å sette meg inn i den situasjonen selv. Det må være helt forferdelig.
      Jeg har selv mistet et familiemedlem som døde av kreft : (

    15. Jeg tenkte også; det skjer ikke meg ellernoen jeg er glad i – bare sånt som skjer med andre. Og dette til tross for at jeg hadde lest Idas dans. I juni2010 endret jeg mening; i starten av måneden ble farmor lagt inn på sykehuset for testing. Jeg var den eneste som tenkte det kunne være noe så ille. Kanskje to uker senere fikk vi vite at legene mistenker kreft. Allikevel dro jeg og familien til utlandet – søsken barne mine og. Ca en uke etter vi dro fikk vi beskjed om at det hadde forverret seg – to dager etter var hun død. Min udødelige, spreke farmor var død. Nøyaktig en måned etter at hun ble lagt inn.. Vi kan IKKE ta livet forgitt, nei..

    16. Off, håper ihvertfall at det går med henne til slutt. 🙂
      Btw; Headeren din er innmari fin nå, hehe. 🙂

    17. Det du sier et het sant,vis bare alle kunne vist det. Du er en veldig klok jente,jeg ble faktisk litt lei meg

    18. Det er utrolig trist! Jeg vet ikke om jeg i det hele tatt ville klart meg hvis jeg fikk en beskjed om at jeg hadde kreft. Leste bloggen hennes, og hun er utrolig sterk, bare det at hun tror og sier selv at hun skal bli friskmeldt gjør henne sterk! Jeg tror at hun blir frisk. Hun må bare stå på!<3<3

    19. DU ER HELT FANTASTISK ANDREA , som faktisk tar opp dette, bryr deg og viser det til leserne dine og prøver å komme fram med noe utrolig viktig. Jeg elsker bloggen din, for du er ikke den som blogger om litt unødvendige ting .. du har alltid noe som jeg vil lese og er innom bloggen din hver eneste dag 🙂
      Stakkars alle de som har kreft, og sliter med hverdagen sin. Når jeg leste innlegget ditt, ble jeg lei meg og fikk dårlig samvittighet fordi jeg er sånn som blir sur for hver lille ting… unødvendige ting. Fint at du postet dette innlegget og får folk til å tenke!
      love your blog ♥

    20. oi, så utrolig trist! Jeg har selv mistet både bestefaren min og en av mine beste venner av kreft. Jeg skal lege bloggen til Silje og holdet håpet oppe for henne! Hun ser ut som en utrolig søt og sterk jente og hun kommer til å klare seg gjennom dette! 🙂

    21. enig i at det var et rørende innlegg, er glad for at hun blir frisk igjen! Forresten, sykt fin header Andrea! 🙂

    22. Veldig bra at du linket til henne! Hun har fått kjempemange kommentarer som sikkert vil gi henne mye. Det viser hvor mange det er som virkelig bryr seg.
      Hvis din blogg gir henne noe hver dag betyr sikkert dette kjempe masse for henne.

    23. utrolig hyggelig av deg og lage et inlegg til henne, rtor hun blir veldig glad for dette 🙂 jeg kjenner denne jenten utrolig godt, og jeg kan love dere at hun er verdens herligste jente som ikke fortjener dette i det heletatt, hun er det sterkeste jenten jeg noen gang har møtt, og jeg er utrolig glad i henne! takk for at du lagde dette inlegget til henne ! 🙂

    24. en nær venninne av meg døde av kreft for to mnd siden og det fikk meg til virkelig å åpne øynene. man kan aldri vite – en dag er det jeg som kan få beskjeden om at jeg har kreft og kanskje etterfulgt av beskjeden om at jeg skal dø (slik som venninen min fikk).
      jeg ønsker silje alt det beste, og jeg håper av hele mitt hjerte at hun skal bli frisk igjen. hun er ung og hun burde ha tilbragt dagene sammen med vennner og levd livet, ikke sittet inne på et sykehus, det er bare ikke riktig!

    25. uffda, stakker.. jeg har selv en i klassen som har kreft, og han har hatt det i snart to år. han fikk kreft sommeren til 8. klasse, og ble frisk igjen sommeren til 9. klasse. Så da kom han tilbake på skolen, men kun 2-3 måneder senere, fikk han tilbakefall. Men litt før jul, dro han og familien til Kristiansand, for å bli helbredet av en mann. Og allerede dagen etter, følte han seg bedre. Legene trodde at svulsten kom til å bli mye verre, men når han skulle ta røntgen(?), så viste det seg at den hadde blitt halvparten så liten. Så neste uke kommer han tilbake på skolen, for han er så og si frisk nå!
      Og broren til en i 10. klasse, han hadde kreft i 4 år. Hun fikk kreft da han var to år, og døde litt før han ble seks år. Så han fikk aldri sin første skole dag…
      Synes så utrolig synd i alle som får kreft, eller har noen i familien som har kreft. Det må være helt jævlig. Kan faktisk ikke tenke meg hvordan det er. Mormoren min hadde brystkreft, men det fikk jeg ikke vite, for jeg var så liten. Men de merket det tidelig, så hun ble frisk igjen med en gang.

    26. Helt forferdelig. Det skjer med folk som minst venter det. Leser boka til Regine Stokke nå, og jeg kan helt ærlig innrømme at jeg har sitti med tårer i øynene, akkurat som nå. Glad for at det går bra med Silje, ingen fortjener å oppleve noe sånt..

    27. bra skrevet, andrea! jeg mistet moren min for lungekreft for litt over et år siden, men vi var ganske forberedt på det. hun slet med kreft helt fra da jeg var 2 år og nå er jeg snart 16. men å få kreft selv i den alderen som hun er i, må være mye vanskeligere enn vi noen gang kan se for oss. lykke til, silje! dette greier du!
      og andrea, du er en kjempeflink blogger. det silje sier om deg og axel, er helt sant. dere er virkelig søte sammen, og setter et smil på andres ansikt. fortsett med å være dere selv! og fin header forresten! 😀

    28. Anbefaler denne bloggen til alle <3
      Du skriver bra, Andrea 🙂
      Siden du skriver litt om kreft, burde du/dere lese boka "Regines Bok".
      Den handler om ei jente med som startet en blogg i 2008/2009. Hvordan hun lever og hva som skjer når hele livet hennes blir snudd trill rundt! :/
      300 sider, men det er det verdt! <3
      - Emma.

    29. Har ei bestevenninne som har fått påvist kreft, for ca 2 mnd siden.. er vanskelig og sette seg inn i situasjonen, men prøver bare og vise henne at jeg er glad i hun, og prøver og snakke med hun om ting som ikke bare handler om kreften hennes, så hun kan føle seg så bra som mulig.
      Denne jenta var utrolig pen! jeg har ikke sett på bloggen hennes, men fysøren så pen hun er!

    30. Utrolig flott at du skriver om et av mine forbilder 🙂 Hun er utrolig sterk, og jeg misunner henne styrken hennes. Det hun har gått igjennom unner jeg ingen. Føler meg også veldig stolt over hvor hun har kommet idag – til tross for at jeg ikke kjenner henne, har bare gått på skole med henne.
      Hun har utrolige venner, noe jeg tror har hjulpet henne godt 🙂 Jeg gleder meg til hun blir frisk, og det er ikke lenge igjen 🙂

    31. Nesten det samme som skjedde med kjære Regine (sinober.blogg.no) som sikkert de fleste kjenner til… Jeg leste boken hennes, og gråt nesten hver gang jeg satte meg ned med den.
      Håper det går bedre for denne jenta, og at hun klarer å overvinne kreften.

    32. Utrolig koselig å legge igjen en så fin hilsen til Silje. Hun er en fantastisk herlig person og hun er utrolig sterk jente. Og ikke minst utrolig lett å bli glad i!

    33. jeg syns det er bra at du skriver dette andrea, men jeg må være ærlig, jeg vet en del mer om denne jenten enn de fleste ville trodd. hun er ikke særlig takknemelig til alle som sier god bedring til henne, og hver gang hun skal noe, skriver hun alltid at hun ikke kan dit og datt pga kreften, og det er rein oppmerksomhetssyke. hun er blitt utrolig vandt med oppmerksomheten rundt denne sykdommen, og når hun får litt mindre enn vanlig, får hun litt panikk.
      Hun hadde også en kjæreste en stund før hun fikk kreften, men hun slo opp med han, ble sammen med en annen gutt for å gjøre eksen sjalu. Etterhvert fikk hun litt følelser for han, og han gjorde alt for henne, bokstavelig talt, ALT! Ikke lenge etter slo hun opp med han, og sa følgende: “Du er mer slitsom enn sykdommen min” For å så gå tilbake til eksen sin, som sendte melding til han og skrev:”Hvem fikk henne til slutt?”
      For all del, dette er ikke en hatkommentar, jeg syns utrolig synd i henne, men hun er litt utaknemmelig. Syns jeg. Hun er helt garantert super taknememelig for dette innlegget da.
      Elsker bloggen din Andrea, supert av deg å skrive dette innlegget! 🙂

    34. Veldig bra skrevet, bestevennen min har nettopp fått kreft, jeg er alså utrolig redd for kreft fordi både tante, onkelt, bestemor og bestefar har gått bort av det.. Så nå har han gått mye på cellegift og har en del ganger igjen, jeg vet han er en veldig sterk gutt! men jeg er så redd for han , griner meg til søvne hver natt.. jeg er så gla i han , hva jeg skulle gjort uten han vet jeg ikke..

    35. kreft er helt forferdelig, jeg fikk tårer i øynene bare av å lese dette inlegget,
      jeg har en venninde som er to år eldre enn meg, og bestevennen hennes døde av kreft for ca et halvt år siden. det må ha vært helt forferdelig å miste sin beste venn…

    36. Det er så utrolig bra at du skriver om sånne ting! Jeg håper virkelig denne jenta blir frisk igjen!
      Stå på med bloggingen, du er kjempeflink! 😀

    37. utrolig bra du sier din mening! siden du som topp blogger får bloggen din lest av tusner kan det hende at et lite inlegg som dette gir et stort håp for andre eller får flere til å innse mye bra! du er kjempe flink andrea! fast leser og greier 😉 hilsen driftstyre buddie ;P

    38. jeg tenker aldri “det skjer ikke med meg” i NOEN tilfeller. enten om det er i fly, skader, eller sykdommer tenker jeg ofte på at alt kan skje. og det kan det også, ALT kan skje. det er ofte mindre sjanse for at sånne ting skjer med enkelte, men vi må huske på at en dag, skjer det kanskje. Men du skriver bra, og når jeg leser dette tenker jeg “jeg skal aldri klage over at håret er litt slitt, eller at jeg ikke har perfekt kropp, eller at jeg kanskje har litt vondt her og der innimellom”, for det er faktisk veldig lite å klage over.. ;/

    39. kreft er så normalt at det er skummelt. man tror at veldig få har den, men det er faktisk skremmende mange som har en kreft diagnose! og det er andre sykdommer som er like ille, men ikke blir diagnosert som kreft.
      det er ei jente på skolen min, går i 10 klasse og har fått kreft. hun har blogg, http://www.lifeofmalin.blogg.no, og er en utrolig sterk jente. hun har legeskrekk og sprøyteskrekk til de grader, men psyker seg opp for å ta blodprøver osv…
      farmoren min døde av kreft, og farfar. onkelen min fikk diagnosen for 2 år siden, og er heldigvis så og si frisk nå; selvom man egentlig aldri blir helt frisk..
      ei av mine beste veninner hadde en sykdom som var like ille som kreft, ble behandlet på samme måte som kreft, men det ble ikke diagnosert som kreft. så mange trodde hun “overdramatiserte” eller noe når hun fortalte om hvordan hun hadde det, fordi hun ikke hadde diagnosen kreft.
      rett og slett, så er kreft en helt forjævelig sykdom. så gi penger til støtte for kreftforskningen; for finner man medisiner mot det er det uendelig mange liv som blir reddet!

    40. Store deler av familien min er rammet av kreft. Fikk høre tidligere at den eneste onkelen jeg har igjen på faren min sin side, har nå fått strupekreft. Jeg skal innover til Oslo, og sjekke meg selv for kreft. Jeg vil leve livet, og det å sette seg inn i andre sine situasjoner, er vanskelig – og det er så utrolig synd på dem. Du er en utrolig god person 🙂

    41. det er utrolig omtemksomt av deg å skrive et sånt innlegg, det er veldig vanskelig og trist å høret om at man har kreft og jeg vil ønske silje lykke til videre, vær sterk, det er viktig.+ at hun er veldig pen<3 dette er en av grynnene jeg liker å lese bloggen din du visser at du har følelser og empati for andre folk, i like. lykke til videre med blogen<3<3

    42. 4 stykker i min klasse har mistet en av sine foreldre pga kreft : ( En av mine beste venner mistet pappan sin for ca. 1 år siden.. Det er utrolig hvor sterk venninna mi har vært etter alt hun og familien har gått gjennom.
      Jeg syns det er fint at du bryr deg om andre, og får andre til å bry seg : ) Stakkars jente : (
      Kul blogg : ) <3

    43. ååå, så det var veldig snilt gjort av deg, Andrea, å skrive dette innlegget på bloggen din! (:
      og til henne, så syns jeg utrolig synd på henne og alle som har kreft 🙁 <3

    44. Dette er den første gangen jeg leser bloggen din, men det er det beste innlegget jeg noen gang har lest! det krever mye å faktisk skrive noe så viktig som det du gjorde. Jeg ønsker lykke til til dere begge og håper ingen flere må lide av at noen kjære eller dem selv dør av kreft. <3

    45. Hei, først og fremst finblogg!
      Ja kreft ær noe dritt. Gamel tanta mi, asså pappas tante som jeg hadde et stort forhold med fick kreft. Det kom som en sjokk får hele familien. Doktorn sa att det var fårsent, det hadde sbred seg får mye. alle bare gick og venta på dagen, dagen som telefonen ringer om den triste nyheten. – jeg har en trist nyhet, da kønte jeg kreften ær stor og får stor til gammel tante. Begravelsen var stor…<3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg