UT PÅ KJØRETUR

Heyhey! 

Nå kommer Bjørnis straks og henter meg og Molls. Han fikk nemmelig lappen i dag (for bil ja)    Så nå skal vi ta en aldri så liten kjøretur og plukke opp noen venner på veien. Blir superkoselig. Gjett om jeg skal utnytte at Bjørnis har lappen fremover a, mohahaha! Skal prøve å ta den selv i sommer, nå tar alle vennene mine den og det virker så utrolig deilig. Er supergira på det! Tenkte egentlig bare å si hei, for nå må jeg løpe. Vi blogges senere ♥

Har dere lappen? Isåfall hvor lang tid brukte dere fra start?

 

 

 

– ANDREA BADENDYCK

87 kommentarer
    1. Ja, jeg har lappen! Og det er virkelig verdt det, en uutrolig befrielse å ha den 🙂 Brukte ikke så veldig lang tid, tar vel rundt 2-3 måneder. Men det kommer veldig ann på hvor god du er til å kjøre fra før, det lønner seg å ha litt grunnlag før man starter! Lykke til 🙂

    2. Jeg startet 4,5 måned før bursdagen min. Tok teorien med en gang. Hvis man ikke tar teorien med en gang tar det automatisk lengre tid før man får tatt den. Det er også viktig å være tidlig ute med å bestille kjøretimer, da det mest sannsynlig er mange som ønsker å ta kjøretimer om sommeren.

    3. søsteren min tar den i USA til 5000 🙂 tar bare oppkjørelse når hun kommer hjem og vips så har hun den i Norge også 🙂

    4. Jepp 🙂 Brukte nesten et år på å ta den. Var en del vekkreist og var dessverre treig med teorien… Men når teorien var tatt, fikk jeg oppkjøring 5 uker etterpå. Har snart hatt lappen i halvannet år. Utrolig deilig!

    5. Jeg begynte å øvelseskjøre i mars og satt med lappen i juli! Begynte med det obligatoriske i slutten av mars! 🙂 Så for meg gikk det vanvittig fort faktsik! Anbefaler deg å ta teorien nå, asap! 😀

    6. Har hatt lappen i 1 år og 1 mnd 🙂 Øvelseskjørte bittelitt fra jeg fikk trafikalt grunnkurs, men jeg hadde første kjøretime i januar og tok lappen 3.mai, så tok vel ca 4 måneder. Men akkurat nå er det veldig lang ventetid når det kommer til oppkjøring! Ta teoriprøven så fort du kan for da får du bestilt oppkjøring. Har hørt at det ikke er noen ledige oppkjøringstimer før i september.
      Lykke til 🙂

    7. Siden du bor i byen vil det sikkert ikke ta like langt tid som for meg, men jeg brukte vertfall ca 4 måneder 🙂 Da begynte jeg ganske tidlig også, og hadde ikke kjøretimer på en hel måned etter glattkjøring.

    8. Jeg har ikke kjørt bil et år en gang, men fikk lappen i desember, og jeg brukte litt over tre mnd på å ta den! 🙂

    9. Holder på å ta den 🙂 har tatt ca. 3 måneder fra start til slutt.
      Kommer helt ann på hvor flink man er til å kjøre fra før

    10. Hvis du tar teorien med en gang, og har øvelseskjørt litt fra før, burde det ikke ta så lang tid dersom du har kjøretimer ofte og bestiller oppkjøring med en gang du har tatt teorien. Da legger de opp et løp til deg slik at du klarer det.

    11. Har lappen, og det er utorlig digg! Alt er så mye lettere! Jeg begynte vell 4 måneder før bursdagen og klarte både teorien og oppkjøringen på første forsøk 🙂 gled deg til å få lappen 🙂

    12. Nei, eg hell på å ta den nu.. bli jo 21 i år så fant ut det va på tide, har jo hadd samboar i snart 3 år som har 2 bila så har liksom aldri trængt den før men nu som eg e lærling kunne det vært et stort pluss, å slæpp å sykle me kabeltromlen, hehe. 😉
      Eg hadde min første kjøretime i januar men har ikke tadd alt på en gang, pga. økonomi, men nu har eg kun en dag med førbikjøring, en dag med bykjøring, teori og oppkjøring ijænn.

    13. Øvelseskjørte fra jeg var 16 med pappa, og starter med kjøretimer ogsånn rundt januar året jeg ble 18, og fikk lappen i mai samme året. Kunne blitt ferdig rundt bursdagen min i mars, men var kjempelang ventetid på langkjøring og oppkjøringen:/

    14. Jeg tok grunnkurs når jeg var 16 (vi fikk ta det på skolen), øvekjørte omtrent hver dag etter at jeg begynte å kjøre på veien. Tok kjøretimer spredd ut et halvt år, ble nok det minste antallet kjøretimer man trenger, og tok lappen uken etter jeg ble 18. Du må øvekjøre masse! Det må være naturlig, ellers stryker man.

    15. Jeg var en av de dumme som ikke øvelseskjørte mye, så jeg startet i begynnelsen av januar, og hadde en del kjøretimer i jan og februar før jeg startet med det obligatoriske i mars. Dessverre tok jeg teorien i februar og fikk ikke oppkjøring før i april! så du burde ta teorien ganske tidlig fordi det er veldig lang venteliste for oppkjøring. regner med du må ha flere kjøretimer enn meg pga jeg bor i en liten by med null lyskryss og motorveier:)

    16. Jeg startet på lappen 6 mnd før bursdagen min, men du trenger absolutt ikke så lang tid 🙂 Fort deg å ta teorien, for det er sikkert lang venteliste på oppkjøring! Men hvis du tar teorien nå og starter med kjøretimer burde du ha lappen innen sommeren hvertfall.

    17. Sykt bra blogg
      du kan godt se bloggen vår og skrive en kommentar vi setter stor pris på det
      vi vil ha en populær til å skrive en kommentar på bloggen vår

    18. tar ikke så lang tid om du bestemmer deg for å få det fort unna, vet ikke hvordan det er i Oslo, men hær nord tar kjørelærerne ferie om sommeren, så det er ikke mulig å ta lappen eller kjøretimer på en god del uker!

    19. Begynte i september og kjørte opp i april. Gikk veldig greit når du først har begynt. Det verste er å bestille første kjøretime, etter det går det veldig fort.

    20. Jeg brukte 3 måneder. Fikk den på 18-års dagen og ville være sikker på at jeg fikk den i tide. Har bare et tips til deg, ta teorien før du starter med kjøretimer! Det er like greit å bli ferdig med det. Vet om mange som bruker 6 måneder fordi de stryker på teorien eller aldri tør å ta den.

    21. Jeg begynte med kjøretimer i juni og tok den i oktober! (hadde oppkjøring i August også men da strøk jeg..) Anbefaler deg og kjøre masse hjemme og ta teorien før du begynner med kjøretimer 🙂

    22. Brukte vel 4 måneder, men det var fordi jeg fylte år sent! Om du tar teorien med en gang og øvelseskjører en del før du starter med kjøretimer, går det nok veldig fort (med mindre det er veldig lang ventetid på oppkjøring)! Masse lykke til 😀

    23. Førerkort til bil tror jeg er det mest befriende jeg noen gang har gjort! Alt er så mye lettere med bil. Brukte to måneder fra jeg søkte om førerkort til oppkjøringsdagen, som tilsvarte ca 8 ala 45 min kjøretimer. Anbefaler deg å øve mye med foreldrene dine før du begynner hos kjøreskolen, slik at du føler deg trygg i trafikken og klarer å håndtere bilen. Lykke til 🙂 Det er ikke så vanskelig, og når du først kommer i gang går det kjempe fort!

    24. Begynte å øvelseskjøre dagen jeg ble 16 også begynte jeg på kjøreskolen 6 måneder før 18-årsdagen min! Og wæææ jeg har oppkjøring denne torsdagen, herregud som jeg gruer meg!!!

    25. fra jeg satte meg bak et ratt for første gang i mitt liv til jeg hadde oppkjøring, brukte jeg litt under 3 måneder:) hadde ikke bil med manuelt gir, så kjørte heller ikke noe hjemme. er bare å pøse på med kjøretimer, så går det ganske fort til tross for at jeg ikke hadde kjørt noe fra før av, og ikke kjørte underveis:) lykke til!

    26. Hei Andrea!
      Ville bare si at du blogger kjempebra for tiden 🙂 Jeg er sikker på at andre også setter pris på at du skriver oppdateringer så ofte som du gjør. Fortsett det den gode jobben!

    27. tror nok ikke det bare er til “å ta den i sommer”. Jeg hadde aldri kjørt før jeg begynnte med kjøretimer i oktober og har oppkjøring 9. juli….. så for meg har det tatt jæævlig lang tid…

    28. anbefaler på det sterkeste å ta intensivkurs, tar myye kortere tid, ett par tusen dyrere men faen det er verdt d!!

    29. Anbefales av flere kjøreskoler og ha kjørt 2000 km eller mer med foreldre eller lignende, før du begynner med kjøretimer. Jeg begynte å øvelseskjøre dagen jeg fylte 16 og kjørte ALLTID om vi skulle steder sammen. I helgene dro ofte pappa og jeg på steder som var “kompliserte” å kjøre – slik at jeg virkelig fikk prøvd meg. Det gjorde at jeg besto både teori og førerprøven med glans på 18-årsdagen min! Kjør MYE! Brukte 3 måneder fra første kjøretime og fikk penger igjen da jeg besto:-)

    30. Har lappen, brukte vel ganske lang tid, men tok det ganske rolig egentlig.Begynte i slutten av september, og tok lappen 1.februar.

    31. startet å kjøre for fullt i august/september og tok den i november:)) bare å være konsentrert å prioritere det så går det superbra:)

    32. Jeg har lappen ! 🙂
      Begyte 12 desember 2012 og hadde oppkjøring 12 februar 2013. Brukte altså akkurat 2 mnd 🙂

    33. Startet i oktober, fikk den på mandag. Var litt treig med å få unna alt, kan gå mye fortere enn det det gjorde med meg 🙂 Viktige er at du må vente med selve oppkjøringen til tre måneder etter at du har bestått teorien! 🙂 Ellers, kjør masse og så ofte som mulig! Kjør til giring og alt det der er helt naturlig og du bare må fokusere på trafikken osv. Dette klarer du nok helt fint! Veldig fint å ha lappen, så ikke nøl med å ta den!:D

    34. DU LOVER OG LOVER TING PÅ BLOGGEN OG GJØR DET ALDRI!!!!
      eksempel på det er at du sier du skal legge ut video av leiligheten, hvor er den???
      du lover mye på bloggen din andrea, men du holde faen meg ingenting!

    35. Jeg satt bak rattet på en bil for første gang akkurat 6 mnd før 18-årsdagen min, og kjørte opp den dagen jeg fylte 18! Alt av kjøretimer og sånn ble vel unnagjort på en måneds tid.

    36. Jeg startet i april i fjor og fikk lappen i desember! 🙂
      et GODT tips: ta teorien så fort du kan. Det er LANG ventetid på oppkjøring.

    37. Begynte å øve med foreldre med en gang jeg var 16. Begynte å ta kjøretimer 9mnd før jeg fylte 18, men bortsett fra det obligatoriske hadde jeg bare 3 timer, så det spørs hvor god du er på å kjøre..

    38. Vansklighetsgraden defineres av hvordan type person du er, noen lærer fortere enn andre. Du hadde jo planer om mopedlappen, så da kan du vel litt om trafikk. Du skal generelt kunne trafikkreglene, ha et viss antall kjøretimer med kjøreskolelærer og selvfølgelig bestå teorien og praktisk oppkjøring. Du må innstille deg på litt lang ventetid i Oslo, for det bor jo en del der. Jeg har hørt at på oppkjøringen skal du kunne f. eks kjøre i bogstadveien og slike plasser om du kjører opp i Oslo. Du kan jo sikkert sørge for å ta lappen andre plasser, men det er egentlig bare å lure seg selv og gi deg selv falsk trygghet, for det er like greit å vende seg og kjøre i Oslo, for da er omtrent vant til alt innen bilkjøring og du slipper å stresse når du kjører i Oslo :).. Men vil nå anbefale deg å øvelsekjøre så mye som mulig med foreldre og slikt, for kjøretimer kan fort bli nesten 1000 kroner per gang her i oslo!

    39. Ja, som du sikkert har skjønt allerede så er det veldig lurt å ta teorien så fort som mulig. Jeg hadde personlig alt for mye å gjøre slik at jeg aldri rakk og lese til den. Siden jeg derfor tok teorien så sent, så fikk jeg lappen 4 mnd etter bursdagen min, da det var så lang venteliste på oppkjøringen. Men siden at jeg måtte vente så lenge, gjorde det at jeg ble veldig trygg på kjøringen, og bestod oppkjøringen uten noen feil. Jeg var så avslappet under oppkjøring at jeg hadde en helt vanlig samtale med sensor som om han var en venn(verdens koseligste sensor!!!!), og jeg hadde faktisk glemt at jeg holdte på med oppkjøringen min, og ikke bare var på en helt vanlig kjøretur. Hehe, men long story short, fokuser på å ta teorien aller først, og det gjerne asap. (Og som noen andre sa lenger oppi her, så bør du sjekke ut at kjøreskolen ikke har ferie når du har tenkt til å ta lappen, men det er kanskje ikke ikke helt sånn i Oslo siden det er så stort..) STÅ PÅ!! Det går kjempebra så lenge man forblir positiv og øver masse 🙂

    40. brukte ca 2 mnd 🙂 kunne tatt kortere tid om jeg hadde tatt teorien tidligere, så det er lurt å bli ferdig med den så fort som mulig! lykke til 🙂

    41. Hei 🙂
      Jeg lurer på om du kan legge ut en sminkevideo? Jeg synes du ser helt fantastisk ut hele tiden, å er veldig interessert i å se hvordan du sminker deg? PLEASE! Det hadde vært kjempe fint å se hva du bruker o.l.
      Håper virkelig du kan gjøre det1 😀
      Klem : )

    42. Jeg har ikke lapen, buhu :´/
      Du er så fantastisk nydelig! Det er helt sykt, jeg blir nesten slått ut :O

    43. Ja har lappen 🙂
      Tok meg to uker på intensivkurs, men da hadde jeg tatt teorien før jeg begynte 🙂

    44. Ja eg har lappen. Og man vet ikkje hva man har før man mister det. Eg har heldigvis aldri mistet lappen. Og ingen skal få lov å ha noen grunn til og ta den i fra meg. Den er hellig!
      Eg merker bare dei periodene eg ikkje har bil. Holder på å gå på veggene da.
      Brukte vell rundt 1år på det, men det var fordi eg måtte spare opp penger i løpet av kjøringa! 🙂

    45. Jeg fikk lappen i 2011.
      Jeg besto teorien 10. januar.
      Hadde første kjøretime 17. januar
      Hadde oppkjøring 18. mai og besto

    46. Dersom du ikke har kjørt noe særlig fra før av, så tar det vel ca rundt 3 måneder om du tar teorien med engang 🙂

    47. Tok teorien 13. september 2012, hadde første kjøretime 15. januar, og bestod første oppkjøring den 22. mai. Laaaang kø for å få oppkjøring! Jeg måtte vente tre hele måneder fra jeg fikk oppkjøringdatoen til jeg hadde oppkjøringen…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg