INVISALIGN

// Innlegg i samarbeid med Dentalia

Hei!

Nå kommer et langt, utfyllende innlegg om Invisalign. Mange har lurt mye på hva det er, noe jeg forstår godt. Selv hadde jeg aldri hørt om det før for ca et halvt år siden, da jeg var hos Dentalia tannlegeklinikk for å bleke tennene mine. Jeg skulle egentlig hatt regulering da jeg var yngre, men dette ble aldri noe av. Var hos reguleringstannlege i 7.klasse og da hadde jeg faktisk LYST på regulering fordi jeg synes det var så kult (haha). Men hun mente at tennene mine mest sansynlig kom til å bli fine av seg selv og vokse helt ned så vi skulle vente noen år. Kom tilbake i 10.klasse og da viste det seg at tennene ikke hadde blitt noe særlig bedre. Men da ville ikke jeg få regulering siden alle jeg kjente som hadde det var ferdig med det og jeg måtte ha den på i 2 år. Så da ble det aldri noe regulering på meg.. 

I mange år har jeg hatt lyst til å gjøre noe med tennene mine, men ikke visst hva jeg kan gjøre. Vanlig “togskinne-regulering” var utelukket og jeg begynte å google litt om porselenstenner. Da tenkte jeg å trekke de to hjørnetennene mine oppe og sette inn falske tenner. Så ja, når jeg først var hos Dentalia for å bleke tennene, tenkte jeg å like gjerne høre om dette med porselenstenner. Det var noe jeg ble sterkt frarådet, men fikk i gjengjeld høre om det jeg nå skal skrive om: Invisalign. Invisalign er et veldig godt alternativ til regulering og i mange tilfeller egner seg godt for å bla. rette opp tenner, fjerne mellomrom mellom tennene og rette opp feilplasserte hjørnetenner (slik som i mitt tilfelle). 

Her kan dere da se noen nydelige bilder av tenenne mine, haha. Som dere ser så er den ene hjørnetannen min veldig feilplassert og fikk aldri plass til å komme ordentlig ned. Her er det jo faktisk et ganske stort mellomrom også! Ellers er den andre hjørnetannen min også litt for høyt opp, men denne er mye bedre enn den andre. Så er det den ene fortannen min som er litt skjeiv og går litt over den andre. Det er spesifikt fortennene og hjørnetennene jeg har hatt lyst til å fikse opp i.

Fredag 25. Juli var dagen jeg endelig skulle få invisalign. Jeg hadde vært hos Dentalia en mnd tideligere for å gjøre avtrykk av tennene mine, slik at de kunne bestille skinner som var perfekt tilpasset mine tenner. Jeg var veeeldig spent og litt nervøs, naturligvis. 

Her kan dere få se steg nr 1. Her får jeg festet bittesmå knotter på tennene mine, som heter attachments. Disse er med på å regulere tennene i riktig spor og er lagt på de tennene jeg trenger å flytte på. Denne prosessen var ikke noe problem og var verken vond eller ubehagelig. Tok vel kanskje 10-15 minutter, litt usikker. Disse knottene sitter fast på tennene, men er så og si helt usynlige. Her kan dere se de på:

Ganske så usynlig, eller hva? 

Etter at attachmentsene var på, var det klart for neste og siste steg. Nemlig å sette på skinnene! Var superspent på dette tidspunktet.

Skinnene var ganske harde i begynnelsen og ikke så veldig enkle å få på. Husker også at jeg merket så fort de var på at det strammet veldig og var litt ømt. Det å få de på gikk veldig fort og var heller ikke vondt, kjente som sagt bare at det strammet så fort de var på. Etter kort tid vil skinnene forme seg og bli mer behagelige. 

Her har dere tannlegen min, Carl-Henrik Gullaksen! En utrolig morsom og hyggelig mann som får deg til å føle deg komfertabel til tross for at du egentlig sitter i en tannlegestol. Beste tannlegen jeg noensinne har hatt/møtt :) På bildet til høyre har jeg forresten på meg invisalign skinnene, ikke dårlig eller hva? Her er fler bilder med dem på:

På de to nederste bildene ser dere meg uten skinnene på og meg med skinnene på. Ikke den altfor store forskjellen eller hva? Det er ikke 100% usynlig, men kan jo ikke sammenlignes med de vanlige “togskinnene”. Jeg er SÅ fornøyd, Invisalign er jo verdens beste alternativ til regulering ♥

Her kan dere se pakkene som skinnne kommer i + Invisalign skinnene. Grunnen til at jeg har skinner både oppe og nede er fordi at bittet må passe sammen. Om jeg kun flytter på tennene oppe, så vil bittet mitt bli feil. Jeg bytter skinner hver 14 dag og har fått med meg en pakke med fire sett med skinner. Det vil si at jeg skal til tannlegen ca hver 2 mnd for å få nye skinner + følge med på hvordan det går med tennene mine og om noe evt må endres. Vanligvis tar en Invisalign behandling alt fra 6-12 mnd og sjeldent lenger, men siden jeg har et par ganske feilplasserte tenner som tar lang tid å flytte, er jeg en av de som må ha det i 1 år. Det gjør meg forsåvidt ingenting, jeg vet at et år kommer til å gå fort. Og denne reguleringen er heller ikke noe jeg blir flau av å ha på, i og med at den er så usynlig ♥ 

Ellers har jeg fått se en “før-etter” video da jeg var hos Dentalia. Den er (selvfølgelig) av mine tenner i 3D og du kan se hvordan de gradvis flytter på seg til å bli helt perfekte. Var såå gøy å se og få vite hvordan resultatet blir! Heldigvis har jeg fått bilder jeg kan dele med dere:

Herreguud, hvor sykt er ikke dette? Jeg får jo DEN perleraden, er jo helt uvirkelig. Utrolig gøy og motiverende å se! :) 

Ellers kan jeg jo skrive litt om mine erfaringer med Invisalign hittils. Det har nå gått 2 uker og 2 dager siden jeg satte på skinnene for første gang hos Dentalia. De første dagene, spesielt dag to, hadde jeg veldig vondt. Tennene var ekstremt ømme, det føltes veldig stramt og jeg klarte nesten ikke å tygge noe mat. Det å ta ut skinnene for å pusse tenner/spise var også helt forferdelig! Akkurat da var jeg SÅ redd for at dette ville være hverdagen min i et helt år, haha. Heldigvis gikk smerten helt bort etter et par dager og etter det kjenner jeg ingenting til skinnene. Har verken vondt i tennene eller kjenner noe spesiell stramming. Legger bare merke til at jeg har noe på tennene, selvom jeg begynner å bli vandt til det også. Har jo også nå byttet til sett nr 2 med skinner og var redd for at den samme smerten som første gang ville komme tilbake, men heldigvis skjedde ikke det. Føltes bare litt strammere på tennene, thats it! Og det er jo ikke rart heller, hver skinne er jo litt annerledes enn den forrige og tennene skal jo flytte på seg sakte men sikkert. 

Ellers kan man som såvidt nevnt over her ikke spise med skinnene på. Det er ikke bare det at man ikke skal gjøre det- men tro meg, det GÅR ikke! Haha. Så ja, hver gang jeg skal spise så må jeg ta skinnene ut. I og med at det ikke lenger gjør noe vondt og tar meg kanskje 5 sekunder, så er ikke det noe problem. Det eneste som er litt slitsomt er at jeg må pusse tenner etter hvert måltid, ellers vil maten legge seg i skinnene og det blir veldig uhygenisk og er neppe bra for tannhelsen. Skinnene pusser jeg også med tannkrem nøye minst hver morgen og kveld. Dette er det eneste som er litt styr med denne reguleringen, men jeg synes det går helt fint. Reguleringen annbefales forresten å være på 22 timer i døgnet og skal kun tas ut når man spiser. Jeg er superfornøyd sålangt og kommer nok til å oppdatere dere litt underveis. Gleder meg så utrolig mye til jeg er ferdig og har fått perfekte tenner for resten av livet!!! Noe som også er sykt bra med Invisalign er jo at jeg får sett resultatene underveis, både fordi den er usynlig og fordi jeg kan ta av skinnene. Det synes jeg er så bra! Jeg er virkelig overlykkelig over at jeg fikk høre om denne løsningen, for det var som sagt noe jeg ikke ante eksisterte :)

Om noen av dere er interessert i å få Invisalign, anbefaler jeg å dra på en konsultasjonstime hos Dentalia. Der får du høre om hver enkelt sine muligheter, pris og finansieringløsninger. Dere kan lese mer om Invisalign og bestille konsultasjonstime HER ♥ Ellers anbefaler jeg Dentalia tannlegeklinikk til dere som ikke har behov for Invisalign også. Enten for førstegangsundersøkelse, tannbleking med laser (som jeg gjorde) eller å freshe opp tennene med Airflow! Airflow fjerner missfarging og belegg på tennene og jeg elsker denne behandlingen. Tennene blir helt rene og SÅ hvite, det ser faktisk ut som at man har bleket dem. Jeg fikk helt sjokk første gang jeg tok Airflow, haha. Dere kan bestille undersøkelse HER eller airflowHER ♥ Dentalia holder forresten til på Nydalen i fantastiske lokaler med utrolig hyggelige ansatte.

45 kommentarer
    1. Takk! Fint innlegg 🙂
      Kan man forresten drikke med skinnene på? Ikke bare vann, men også type jus, brus og alkohol?

    2. jeg hadde regulering men tennene mine ble ikke veldig fine så kanskje dette er noe som kunne vært et alternativ 🙂 du skrev jo så utfyllende om det så virker jo bra 🙂

    3. Jeg hadde regulering før, hadde overbitt og et helt forferdelig mellomrom mellom fortennene.
      Nå har jeg akkurat samme perlerad som du kommer til å få. Tenk at det går an å flytte på tennene og få dem til å se helt perfekte ut! Det er ganske utrolig, og veldig flott!
      Ha en fin dag 🙂

    4. Tok Airflow hos tannlegen min tidligere denne uken – absolutt annbefalt!
      Jeg hadde typisk “togskinne” når jeg gikk VG1. Var litt kleint å være 16 og ha regulering, men 10 mnd senere fikk jeg perfekt rette tenner, og det var definitivt verdt det 🙂 Hadde tatt regulering mye tideligere dersom det ikke var for en iditoisk tannlege jeg hadde når jeg var yngre som nektet å hennvise til kjeveortoped fordi hun synes ikke det var stygt med en skeiv fortann. -_-‘

    5. Så deilig å få det sponset da, jeg kunne aldri fått råd til dette. Hva skjedde med videobloggen? Hvorfor sier du at det skal komme men så kommer det ikke?:)

    6. Hva koster det, ca – for din behandling? .. du får det vell sponset (?) men i hvilket prisklasse? er det snakk om 20 000 + – ?

    7. Åh så jo helt perfekt ut! Har gått inn på siden og alt, men finner ikkenoe om pris? Vet du sånn cirka prisklasse? Veldig interessert 😀

    8. Jeg må/anbefales å ha regulering. Men vil ikke ha pågrunn av hvordan man ser ut med det. Men hva koster dette?

    9. Hvor mye koster det? Regner med at du får det gratis, men ettersom jeg har en skjev fortann jeg har lyst til å rette på lurer jeg 🙂

    10. jeg leste akkurat om det, og fant ut av at prisen er mellom 26 000 til 54 000. men vis det er mindre å regulere på kan prisen starte på 21 000 (veldig dyrt)
      men jeg vet ikke om det blir billigere vis det ikke bare er for utseende

    11. Ville bare gi deg ett tips siden jeg har hatt invisilign i snart 3 år. Bruker du bare tannkrem til å pusse de med får du ikke bort alle bakteriene og de kommer til å lukte etterhvert.
      Det du bør kjøpe er “RETAINER BRITE”. Bare søk på ebay, der jeg bestiller det fra. Du kjøper det sammen med Sonic Cleaner som renser skinnene kjempe fint.
      Først så heller du varmt vann oppi sonic cleaneren, deretter legger du tabletten med retainer brite og så legger du skinnene oppi. Sonic cleaneren lager vibrasjoner som gjør at du får renset skinnene ordentlig, og tabletten fjernet bakterier og lukt. 🙂
      Kjempe lurt, og noe alle tannleger burde opplyst om da det er det man bruker i USA. Jeg fikk heller ikke opplyst dette.
      Og så vil jeg tipse deg om å bruke det 20timer hver dag som du skal ettersom det er utrolig viktig får å slippe å måtte få ekstra skinner til slutt. Jeg måtte få totalt 12 ekstra skinner fordi tennene mine ikke ble som de skulle.. Det er veldig vanlig at man må det også.

    12. Dette har jeg lest om, og det virker som jeg med tannlegeskrekk også skulle kommet meg gjennom dette, haha. Mine tenner er ganske skjeve da, så er ikke sikkert det i det hele tatt hadde fungert, og jeg bor ikke i nærheten av en by som har dette tilbudet heller, kjipt.

    13. Virker som en bra regulering men høres tungvint og måtte ta den av og på hele tiden. Har vanelig regulering selv og det er veldig enkelt, ulempen er at den syns og hver gang du strammer får du den smerten 🙁 men den er veldig enkel da:) men skjønner godt at du ikke vil ha den type regulering nå når du er 19 da:) håper du får kjempe fine tenner og at du blir fornøyd 🙂

    14. Ikke få for høye forventninger . Har gått med invisalign i over 2 år nå, når jeg egentlig skulle være ferdig innen 1 år. Er på min 3 refinement behandling . Veldig skuffende ettersom jeg har betalt en stor sum for dette. Så til alle som har mye å fikse på , ikke velg invisalign! Det er heller ikke “usynlig”.. Man kan se dem utrolig godt . Jeg var også ekstremt glad for å se resultatet for 2 år siden på skjermen , men jeg sitter her fortsatt med det samme bittet som jeg startet med. Men får håpe det funker for deg!

    15. Hva er prisen på dette? Jeg har et utrolig irriterende overbitt jeg skulle fikset på.. Det så jo helt genialt ut 🙂

    16. Glad jeg fikk vanlig regiulering i sjuende ,haha! Greit det er gjennomsiktig osv, men hadde aldri klart å tatt den ut hver gang jeg spiste + vaske det etter på. Veldig slitsomt, hva med når du er ute å spiser med venner? går du på do for å vaske tennene ?? haha

    17. Hadde kanskje vært en ide å skrive pris på dette, for det hørtes svindyrt ut og mange yngre lesere vil kanskje ikke helt forstå det før de kommer løpende til foreldre og vil gjennom det samme 🙂

    18. Hei! Har et par spørsmål til deg om skinnene, hadde blitt veldig glad for svar da jeg har mye å gjøre om dagen og gjerne vil vite svar på dette før jeg evt bestiller konsultasjonstime!
      1. Ca. hvor mye koster det? Regner med at der er forskjellig pris for alle, men har du peiling på sånn ca hvor mye det koster? 10 000, 30 000 kr eller mer liksom? 🙂
      2. Haha, teit spørsmål, men jeg har også kjæreste og lurer på om det er helt umulig å kysse med de!

    19. Amalie: Hei! Tror det prisen kan være alt fra 20-50.000 kr, ettersom hvor mye det er å fikse og hvor lang tid dine tenner må bruke. Varierer som du sier fra person til person 🙂 Ellers kan man kysse og alt det der med reguleringen på, ikke noe problem, haha:)

    20. Haha, så dumt å se at du skriver at dette er det beste du kan velge framfor vanlig regulering. INCOGNITO er det beste alternativet, det er regulering på baksiden av tennene. Det er HELT usynlig og går mye fortere. Det greiene du har valgt synes jo rimelig godt 😛 Lykke til, og FYI – er ikke alle som merker forandring med Invisialign

    21. Dette kan da umulig fungere om man skal rette på bittet?
      Jeg tok endelig initiativet etter råd fra tannlegen om å få meg regulering. er i dag 23 år gammel og har snart hatt det i et år. Har hvite klosser, som gjør at det ikke syntes så alt for godt. tror dette er mer effektivt enn dette du reklamerer for, og myyyye dyrere? jeg betaler vel å merke 36 000. Jeg tror heller ikke jeg ville gått med plastikk på tennene ;P tror det syntes mer enn det gjør på bildene du legger ut 😉

    22. hei! jeg har nett samme problem som deg med de hjørnetennene som ikke får plass. går i 10 klasse og vil ikke ha vanlig regulering for jeg føler jeg er for gammel for det, og vil rett og slett ikke ha det. jeg visste rett og slett ikke at dette fantes så jeg ble veldig glad for det. skal sjekke mer oppi dette nå! 😀
      kan du legge ut mer bilder av hvordan tennene ser ut med plata på? 😀

    23. Hei, jeg hadde mye problemer med mine tenner, manglet tenner, en implantat pris i Norge var på over 25-27 tusen kr, jeg fikset mine tenner via http://www.tyrkiatannklinikken.no , de sender deg til Alanya i tyrkia, det er god service og du blir henta fra ditt hotell før timen din og kjørt tilbake.Tannlegene I Tyrkia er veldig dyktige, og hvorfor ikke spare så mye penger å få en liten ferie i de vakre strendene i alanya. sjekk ut http://www.tyrkiatannklinikken.no eller mail dine plager med tennene så tar de kontakt [email protected] . Anbefaler på det beste!

    24. hei! Jeg ble veldig overrasket da jeg leste dette innlegget og så på bilder- tro det eller ei, men jeg har akkurat det samme problemet som deg! Akkurat den samme feilplasserte vanstretannen og andre tenner som ble dyttet av den… Og jeg har også veldig lyst på usynlig regulering, så jeg lurer på hvor mye det kostet for deg, siden vi har veldig likt problem? Håper du kan svare meg på dette, takk på forhånd!

    25. I’m extremely impressed with your writing abilities as well as with the format to your blog.
      Is that this a paid theme or did you modify it yourself? Either way
      keep up the nice quality writing, it is rare to see a great blog like this one these days..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg