BYEBYE, SOUTH AFRICA

Ah.. I dag er dagen kommet hvor jeg skal reise hjem. Husker jeg syntes den første uken her gikk ekstremt sakte, men den siste uken har virkelig bare gått bort på 1-2-3. Jeg har hatt to helt fantastiske uker, som jeg aldri kommer til å glemme. Dette har vært en reise utenom noe annet jeg har opplevd, og jeg anbefaler alle å gjøre noe av det samme. Slike reiser gir så mange fler inntrykk og minner, enn bare en normal soleferie i Spania. Jeg har møtt en haug av nye mennesker, de fleste med helt annen oppvekst, kultur og tankegang enn meg selv. Det er virkelig så utrolig spennende å snakke med mennesker hvor livet deres er totalt annerledes fra mitt. De fleste jeg har møtt her nede har feks aldri vært utenfor Afrika, altså er afrikansk natur og alt som følger med, det eneste de har opplevd og er vant med. Dessuten har jeg hørt en haug av forferdelige historier, og innsett at på gården her lever vi i vår egen, lille trygge boble- i farlige Sør Afrika. De sier at i snitt er hver 4 mann i Johannesburg (hovedstaden) voldektsmann, hvor sykt er ikke det? Til og med presidenten her nede voldtok 3 jenter og slapp unna med det, fordi han er presidenten. Alt er superkorrupt og de som styrer landet koser seg virkelig med pengene de får inn. De fineste bilene, husene og en haug med penger. Veiene her nede er helt elendige, hvertfall her på landet. Det finnes faktisk ikke et eneste lys eller refleks noe sted, så alt er bare bekmørkt. Slike ting irriterer befolkningen veldig, for det er noe som virkelig burde gjøres noe med. Det er også veldig farlig å kjøre rundt her på kvelden, så derfor har de fleste med seg et våpen i bilen om de må det. Det er nemlig veldig vanlig med biler som følger etter deg, prøver å presse bilen din ut av veien, for og så rane deg og stjele bilen din. Ganske så sykt! Vi ble faktisk fulgt etter i går kveld da vi skulle hjem, men heldigvis klarte vi å kjøre fra bilen, og da kjørte vi i hele 160 km/t. Det var sinnsykt skummelt, spesielt med tanke på alle historiene jeg har hørt. Jeg skriver egentlig det her bare for å få frem at alt ikke bare er idyll i Sør-Afrika, siden jeg er altfor flink til å kun være positiv. Men ikke vær redd om noen planlegger å reise hit, jeg har følt meg veldig trygg her og sovet som en sten hver natt. 

Ellers er Sør-Afrika helt fantastisk ellers og mye mer modernisert enn jeg hadde trodd. De har faktisk til og med SPAR her, haha! Menneskene her er utrolig hyggelig, imøtekommende, høflige og veldig hjelpsomme. Det er også ekstremt billig her! En stor middag med drikke på resturant koster vel maks 50 kr. Og feks en brus eller en flaske vann koster 2kr på butikken, syyykt. Maten smaker også helt fantastisk. Det kryr av dyr som ikke finnes i Norge, og jeg tror faktisk jeg har sett nesten alt som går ann å se. Jeg har bodd i et hus med mennesker fra Sør-Afrika, Norge, Danmark og Tyskland. Jeg har trosset frykten min for insekter og sover godt om det så er 2 edderkopper og 10 andre innsekter på rommet mitt. Vi har løver i hagen og alle slags mulige dyr utenfor der igjen. Å kjøre forbi en sjiraff eller en zebra når vi skal til butikken, har nå blitt vanligere enn å kjøre forbi en ku i Norge. Jeg har fått besøkt en afrikansk skole og gitt bort leker og godteri til barn. Jeg har vært i en nasjonalpark og stått 2 meter foran et nesehorn. Jeg har fått kose, leke med og mate alt fra bebiløver til de store løvene hver eneste dag. Og jeg har hoppet fallskjerm! Lurer på om en ferie i fremtiden noengang kan slå denne.

Kommer til å savne løvene så mye.. Har jo selvfølgelig blitt veldig glad i dem på 2 uker i og med at vi er så mye sammen. Løver må være verdens vakreste dyr! Anbefaler alle å dra til Ingwe Wildlife Center om dere kunne tenkt dere det samme som meg. Yadie som eier gården er den kuleste damen noensinne og gjør alt for at vi skal ha det bra, er med oss hele tiden og kjører oss rundt på utfluktene vi vil være med på. Hun er virkelig helt fantastisk på alle måter og jeg har blitt veldig glad i henne på disse to ukene. Kommer til å savne henne, og ikke minst Linn og Emilie, som har gjort den siste uken min på campen helt perfekt ♥ Dette har vært en fantastisk tur og et minne for livet, og jeg kan garantere dere at jeg skal tilbake akkurat hit en dag. 

37 kommentarer
    1. Så godt å høre at du har hatt det kjempefint i Sør-Afrika. Du har virkelig opplevd masse som ingen norske kan drømme om og velkommen hjem til Norge og den opplevelsen og kulturen, dyrene osv. Jeg for eksempel så skal jeg reise til Los Angeles med andre norske som jeg ikke har møtt før og fra en rekke andre land.. Gleder meg sykt til det.

    2. Hei Andrea! 🙂
      Jeg og ei venninne har veldig lyst til å dra dit du har vært nå en gang neste år, og lurer på om du kan skrive et mer ufyllende innlegg om reisen, hva som går an å gjøre, hva dere gjorde på hver dag og slike ting? Jeg lurer også på hvor mye det kostet å hoppe i fallskjerm der nede? Høres veldig gøy ut å hoppe i fallskjerm over Sør-Afrika! 🙂
      Hadde vært veldig fint om du enten kunne skrive om det i et innlegg eller svare meg i kommentarfeltet/på e-post.
      Takk på forhånd 🙂

    3. Høres virkelig ut som du har hatt en helt fantastisk fin opplevelse og skjønner godt hvorfor du anbefaler dette videre. Jeg har bestemt meg for at jeg selv skal reise ned til afrika og jobbe med løver selv en eller annen gang i livet mitt, for det må virkelig være enn opplevelse! Helt fantastiske bilder du har her også. God tur hjem igjen! 🙂

    4. Kan du skrive om hvor mye fly kostet og hvor mye du brukte til sammen? Visste du at dere skulle besøke en skole slik st du kunne planlegge å ta med noe til de?

    5. hahahahah du vet at det er stooor forskjell på Sør Afrika og f.eks botswana, zimbabwe, kenya osv?? Sør Afrika har bedre økonomi enn mange av de landene vi ser på som “rike”: både Danmark, Singapore og Israel som eksempler.
      Fakta er at Sør Afrika er et vestlig land som ikke er altfor forskjellig fra USA, Storbritannia osv. Du skriver som om det skulle ha vært et av de verste u-landene. Bare fordi det ikke er steen & strøm rundt et hvert gatehjørne betyr ikke at det er fattigslig og ‘farlig’ der….

    6. Reality check: Du tar både rett og feil. Sør-Afrika har blitt et veldig industrialisert land med årene. Jeg var i både cape-town og johannesburg, og det er som å være i en storby med masse shopping osv. Forskjellen er at det er ekstremt stor forskjell på fattige og rike. har ikke kilder, men tipper 5% av innbyggerne sitter med godene og pengene som sør-afrika tjener. Og dette i storbyene. Jeg kjørte to timer utenfor Johannesburg, og der levde de av rent jordbruk og ingen av de hadde vært i Johannesburg engang;)

    7. Hei Andrea
      Jeg lurer på hva “opplegget” i Afrika var? Hva var det du egenltig var på, og hvor? Jeg har utrolig lyst til å gjøre det samme, men vet ikke så mye om det, så blir veldig glad hvis du kan fortelle litt om det! Du er utrolig inspirerende!

    8. Ser ut som har har hatt det kjempefint:) kunne du skrevet litt mer om hva det kostet, hva dere gjorde, hva som var planlagt fra før av, hva trenger man å ta med seg osv? Snakker dem forresten bra engelsk?

    9. Hei Andrea!
      Jeg lurte på om du fortsatt har reguleringen på? Jeg husker aldri hva den typen du har heter:)
      Du har så fine tenner☺️

    10. Så bra at oppholdet ditt har gitt mersmak! Det høres utrolig spennende ut å jobbe med løver :)) Meeen det ble kanskje litt mye skremselspropagande haha. Har selv bodd i Sør-Afrika så vet at man definitivt skal ta visse forhåndsregler. Det er veldig store kontraster i SA, særlig i forhold til Norge som er så egalitært. Husk at det bare er 20 år siden apartheid så en skal ta visse ting med en klype salt. Det mange hvite der nede ser på som normal behandling av andre folkeslag vil for nordmenn virke veldig rasistisk. Men fra deres perspektiv har de likevel kommet “en lang vei”. Når det er sagt er er SA et fantastisk land, og mer skjønne og sprudlende mennesker skal man lete lenge etter.
      Forresten, til deg over som lurte på om de snakker engelsk, så ja, alle snakker engelsk (hvertfall i byene). Om du reiser ut på landet kan det hende de kun prater afrikaans (gammel nederlandsk) , xhosa osv. Ps: hovedstedene i SA er Cape Town, Pretoria og Bloemfontein, Joburg er bare hovedstaden i Gauteng-provinsen 🙂

    11. Det er utrolig trist å lese at du reklamerer så for Ingwe. Jeg var selv en av de aller første frivillige på Ingwe og jeg stilte spørsmål alt da om avling av løver, innhegning/bur, hvor dyr ble hentet fra osv. Yadie forsvarte det med at løvene måtte tas fra mødrene og at hun lovet at innhegningene skulle bli større for de store løvene på gården. Ingenting har skjedd siden. Afrikas vakreste dyr er fortsatt i bittesmå innhegninger og det er mange kull i året på Ingwe. Dyrene trenger ikke å tas fra mødrene,og om de skulle skade dyrene er det fordi løvinnene har så dårlig plass at de ikke får tatt med løveungene til et roligere sted hvor de får fred. Og om det så skulle være at en av løvinnene skader ungene må hun ikke avles på. Det å avle løver i Sør Afrika gjør INGENTING for den ville bestanden, og hva skjer med alle løvene da de er for store for frivillige til å være sammen ned,og da innhegningene er fulle,og dyrene blir solgt til høystbydende? Alt for mange av løvene som avles i fangenskap i Afrika ender opp i “canned hunting” hvor dyrene jaktes for profitt. De som eier farmen er exotic game traders og de avler dyr for å selge dem. Det er også kjøpt dyr fra Letsatsi som er kjent for å være den aller verste parken i Sør Afrika Letsatsi er koblet opp mot Vixay Koesevang som er en av de værste innen “wildlife crime”. Han bruker løve/tiger bein for å lage vin. Ved å kjøpe dyr fra Letsatsi støttes denne parken slik at de kan fortsette å avle dyr i elendige omstendigheter. Jeg ble veldig glad da jeg så at Sophie Elise valgte å dra hjem siden hun så at dette ikke er bra. Håper du også vil tenke over dette og alt du har opplevd. Du er et forbilde for så mange og det ville vært flott å se du skrive om bra steder i Afrika som ikke avler dyr for penger,men som redder dyr og rehabiliterer dem. Husk på at å være frivillig burde ikke handler ikke om deg,men om dyrene. Takk for at du tok deg tid til å lese dette. Ha en fin dag:)

    12. Syns det er forferdelig trist at du anbefaler denne campen, da de er løveoppdrettere og ikke et rent rehabiliteringsprogram som de så fint reklamerer med. Sjekk ut facebook siden ‘volunteers of africa beware’. På denne siden finner du informasjon om enkelte rehabiliteringsprogram som ikke er som folk tror. Informasjonen kommer fra frivillige dyre elskere som har vørt på de enkelte plassene. Andrea her har sitt eget syn på hva god dyrevelferd er, super bloggeren Sophie Elise dro også sammen med Andrea, men valgte å avbryte og dra hjem da hun oppdaget hva Ingwe virkelig stod for. Hun har etter min mening et fornuftig syn på hva god dyrelverd er og sitter med gode kunnskaper som hun deler på sin blogg. Disse løvene er ikke fotoobjekter, de er ikke ville eller frie løver. De lever i fangenskap og Yadie selger de til høystbydende overalt i verden. Det finnes mange gode rehabiliteringsprogrammer for de som vil oppleve dette, f.eks. Harnas wildlife fundation i Namibia, Care i sør afrika som jobber med bavianer osv. Angelina og Brad Pitt har besøkt Harnas og gir støtte til programmet deres, her snakker vi ei dame som fronter god dyrevelferd.
      Til Andrea; håper du forstår hva du anbefaler her, du oppfordrer til løve oppdrett og løver i fangenskap på en av norges mest leste blogger.

    13. Hei. Jeg har selv vært på Ingwe og jeg kan forstå at du har hatt en fantastisk tur- men jeg synes likevel at det er veldig trist at du anbefaler dem. Ingwe driver med oppdrett av løver- som barn blir de kose-klumper som skal tiltrekke seg frivillige, men når de blir for store til det blir de brukt til avel, solt som jakt trofeer eller avlivet slik at deres ben kan bli solt til asia.
      Da jeg var der fikk jeg beskjed om at inngjeringene for dyrene skulle bli større og at det skulle utvides- fikk det også for meg at det var et engangstilfelle at de hadde baby-løver da jeg var en av de aller første som reiste ned dit. Jeg spurte begge eierne av capen direkte om det skulle gjøres forbedringer for dyrene og ble lovet dette- etter at jeg kom tilbake har jeg sendt mail og tatt kontakt på facebook uten at jeg en gang har fått svar men har sett fra andres bilder samt deres egne at alt de har sagt de skal gjøre er ennå ugjort. Da jeg sa jeg ikke kunne støtte Ingwe om de ikke forsøkte å gjøre det bedre for dyrene ble jeg fjernet fra alle vennelister og fikk en trussel om at om at hvis jeg forsøkte å snakke stygt om Ingwe skulle de sende advokater osv etter meg.
      Jeg håper at du tenker deg om når du kommer hjem og får det litt på avstand- slik jeg gjorde og ser at Ingwe er en av de som er grunnen til at det er så mye grusomheter som blir gjort mot løver og andre rovdyr i Sør Afrika. Dra heller til Harnas- DE driver faktisk ordentlig.

    14. Im so sorry to see that you have been fooled like so many other volunteers, with stories about lionesses not being able to take care of their cubs, when they by nature are one of the most family oriented species, and that petting lion cubs is any kind of conservation. The truth is that NO lions from captivity will ever be released in the wild. Its even forbidden by law in south africa, so stories about them being released into other game parks is bullshit, they will likely just be moved to other enclosures in other gameparks/zoos or as mentioned before end up like breeding maschines or Throphies!!! The sad truth is, that this is the future for the lions you have come to love this much 🙁 People keep defending Ingwe saying they will build bigger enclosures and they are saving all their money for that, but instead they breed more cubs. Why not instead just give the lions they already have more space and a decent life? – makes no sense. I hope you will educate yourself more about this industry and hopefully will see the truth about places like this. Staff at these kind of parks are trained to make volunteers feel fantastic and have a lot of lies ready for volunteers asking question, but please ask questions, be responsible and find out what its really all about (PROFIT). You are a rolemodel for many young people and i hope you will be able to be a better example in the future, because as mentioned there is REAL rehabilitation centres and wildlifeconservation that desperately need our help, donations and work. So choose wisely next time you wanna make a difference, cause i know most volunteers have decent intentions.

    15. så koselig det så ut! bra at du har kost deg 🙂 jeg vet ikke så veldig mye om sør-afrika, men etter hva jeg har sett på av folk på nettet så er folket der mer likt oss enn vi skulle trodd. om du ser på Caspar Lee sine første videoer på youtube så er de spilt inn i sør-afrika siden han er født og oppvokst der, nå bor han i england da. men huset deres ser helt vanlig ut og han gikk jo på vanlig skole og alt som hører med, men det er sikkert forskjell fra stedene? sør-afrika er vel ganske stort. ikke vet jeg, men jeg kunne definitivt tenke meg å dra dit en gang!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg