En fornuftig søndag

Hei dere!

Nå er helgen over, og det føltes ut som at den gikk i et kjør. Fredag var jeg med Fanny og i går var jeg med kjæresten min + en Ikea tur. Jeg fikk nemlig lyst til å gjøre rommet mitt litt mer personlig, til tross for at jeg ikke skal bo hjemme så altfor lenge. Har ikke hatt en av mine egne ting på rommet, så det var virkelig på tide å få fikset litt. Så nå har jeg endelig en kommode full av mine ting, + 2 nye klesstativer fra Ikea med favorittplaggene mine hengende fint på. Satt også inn litt ting fra den gamle leiligheten, så nå er det mye koseligere og føles mer hjemme her ♥ Klesstativ er jo helt genialt, da ser man jo klærne sine SÅ mye bedre enn når de bare ligger brettet i en skuff. 

Denne kvelden skal jeg bruke på å lese til eksamnene mine, som starter i slutten av November. Dette halvåret tar jeg opp spansk muntlig, spansk skriftlig, matte og historie. Siden høst-jul halvåret er såpass kort, følte jeg at de fagene fikk holde. Må si jeg gruer meg veldig til eksamen og jeg er aldri en person som er flink til å starte med ting i god vei. Jeg er den personen som begynner å øve til en prøve sånn i 10-11 tiden kvelden før selve prøven, haha. Men jeg skal jo ha noen store eksamner med veldig mye stoff, så jeg vet dette krever veldig mye mer arbeid av meg. Jeg har ikke gått på skole eller lest i en eneste fagbok på et og et halvt år, så jeg føler meg nesten som en nybegynner igjen. Så tykke bøker, vet nesten ikke hvordan jeg skal få startet. Kunne virkelig trengt å høre deres tips til studieteknikker, hadde nok hjulpet meg masse! Tenker at i feks Historie leser jeg et og et kapittel, så noterer jeg ned det jeg føler er viktigst fra hvert kapittel og så pugger på notatene mine + lese boken noen ganger i tillegg. Om noen også har tatt privatisteksamen i noen av disse fagene og vil gi noen tips, er det helt supert :)

59 kommentarer
    1. Hei Andrea! lykke til med kommende eksamener! Selv har også jeg tatt opp flere eksamener 3. året vgs på grunn av fravær, samt at jeg nå studerer 2. året på høgskoleutdanning. Mine studieteknikker er rett og slett å lese/ tusje samtidig, deretter skriv notater som et sammendrag av det du har lest. (skriver du mens du enda leser skriver du ofte ned mye unødvendig som ikke er viktig mht kapittelets helhet), og er det noe annet du sliter litt med å huske på, lag deg et tankekart om temaet eller kapittelet, som du kan se tilbake på når du pugger. Jeg synes det er mye enklere å se tilbake på et tankekart med stikkord, enn flere notater med sider når jeg skal pugge 🙂

    2. Jeg går fortsatt på vgs, men har en teknikk som funker veldig bra for meg. Jeg leser kapittelet og skriver notater av alt det viktige. Så lager jeg et tankekart ut ifra notatene mine. Jeg lærer best av å skrive så derfor funker denne måten veldig bra for meg 🙂 Jo mer jeg skriver jo bedre, og siden tankekart har kortere setninger/notater enn det man har i et worddokument for eksempel så må hjernen tenke mer når den ser på ordene og da husker man det bedre :))

    3. Favorittplagga dine som du kjøpte på Ikea? Høyres bra ut:p Ellers trur eg du klarar deg bra på eksamenane så lenge du går inn for det:) Lykke til

    4. Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg først tatt for meg læreplanmålene. Det er viktig å vite hva man skal lese og lære før en setter i gang! Mitt tips er å bruke “den moderne studieteknikken” med tankekart(google det!) Ol. Den hjalp meg spesielt på norskeksamen.
      Når det kommer til matematikk er det eneste som hjelper å regne! Ta for deg delkapittel for delkapittel, er det noe du strever med noterer du dette kapitlet i ei egen bok – regn videre – for så å gå tilbake. Kan også være en fordel å bruke wolframalpha (nettside) eller geogebra for å få tegninger av grafer og eventuelt løsninger på logaritmeregninger ol 🙂
      Spansken hadde jeg prøvd å kjøpe nettbaserte kurs. Skriv tekster og få noen til å rette de for deg! 🙂
      Jeg kan hjelpe deg både med spansk og matematikk hvis du har problemer – er privatlærer for flere venner/bekjente både i matte og fysikk 🙂 har også vært på språkkurs, så spansk nivå 2 går ganske greit for meg!
      Huff.. nå følte jeg meg som en nerd.. Lykke til på eksamene – det blir å gå bra! 🙂

    5. Den chanel vesken er såå fin! Masse lykke til med eksamenene dine, jeg anbefaler appen “flashcards” som er en app der du kan skrive inn ord + ordforklaringer og på en måte ha en spørrerunde med deg selv dersom du skal lære ord eller utrykk. Jeg går selv VG3 og bruker den hele tiden 🙂 Ellers er appen 30/30 også veldig grei dersom du for eksempel har to timer å øve på og vil bruke tiden din smart! Tenkte jeg skulle lage ett eget innlegg om appene og om hvordan jeg liker å studere, så dersom du er intressert i det kan du ta en titt innom bloggen min i nærmeste fremtid 🙂 Ha en fin kveld!

    6. Hei Andrea!
      Jeg har tatt hele vgs som privatist i 3 år nå. Anbefaler å lese læreplanen for hvert fag på udir.no. Der står det hva det kreves at man skal kunne i alle fag og man blir ikke spurt om noe annet på eksamen.
      Historie er et fag med veldig mye stoff. Anbefaler å lese “å lykkes med” bøkene i både eldre og nyere historie. De hjalp meg kjempe masse. Der står det veldig oversiktlig og lettlest hva du skal kunne på eksamen.
      Jeg har også tatt spansk og da brukte jeg å se på videor på youtube som er lagt ut av frisvoldprivatistgymnas. De går igjennom alt du kan snakke om på muntlig eksamen. I skriflig anbefaler jeg og gjøre tidligere gitte eksamener som ligger på udir. Det samme med matte. På eksamen er det ingen oppgaver som er slik som i læreboka, så det er myyye viktigere å gjøre tidligere eksamensoppgaver. Link: https://pgsf.udir.no/dokumentlager/EksamensOppgaver.aspx?proveType=EV&provePeriode=Alle
      Der er det bare å velge fag og skrive inn passordet: Eksempel
      Lykke til 🙂

    7. Hvis du har historieboka “Alle Tiders Historie”, så finner du en høytlesningsversjon av den på lærebokas nettside. Jeg synes det er såå deilig, for der kan jeg bare laste ned lydfilene, og så høre på dem mens jeg gjør andre nyttige ting som å rydde eller jogge en tur. Kjempekjekt! 🙂

    8. Jeg tok opp historie, og forstod mye mer andre gang. Få et overblikk over de store linjene og let etter årsakene til at viktige historiske hendelser inntreffer (for eksempel: 1.verdenskrig ble blant annet utløst av skuddene i Sarajevo. Tyskland ble sittende igjen med ‘svarteper’ etter krigen, og dette ga vekst til tyskerenes ønske om å reise seg igjen. Hitler kom til makten osv osv.). Lær deg årsaker og konsekvenser av hendelser hele veien, så blir dette veldig bra 😉
      Og som en annen nevner her oppe: Skaff deg ”Å lykkes med nyere historie” og ”å lykkes med eldre historie”.
      Kan også anbefale en serie på NRK-nettv som heter ”Europa -En reise gjennom det 20.århundret”. Forklarer på en interessant måte og kan gi deg tips til småfakta du kan ‘krydre’ presentasjonen din med på eksamen (de fleste sensorer elsker det når eksamenskandidaten har noen overraskende ess i ermet)
      Lykke til!

    9. Hvis du skal ta matte, anbefaler jeg appen mathema (laget av noen vgs-elever). Der kan du gå inn på forelesninger i de ulike mattekursene og alle delkapitler innenfor 1p, 2p, 1T, S1, S2, R1 og R2. I matte pleier det jo å være veldig greit å få litt undervisning.
      Les også tidligere eksamensoppgaver, de ligger ute på udir. Det er mulig disse er passordbeskyttet, men om du kjenner en lærer så skal de ha tilgang.
      Lykke til!

    10. Så flink du er! 😀
      Jeg har funnet en studie “prosess” som fungerer ganske bra for meg:
      1: skumlese gjennom kapittelet, stryke ut det aller viktigste med en markeringstusj. Er det noen ord jeg ikke skjønner så noterer jeg dem ned og søker dem opp etterpå.
      2: jeg leser litt mer nøye gjennom kapittelet og skriver notater for hånd.
      3. Jeg leser på notatene mine og skriver korte stikkord som et årstall, en viktig person eller hendelse på post-it lapper som jeg henger for eksempel på speil og skapdører på rommet. Slik at jeg ofte ser og blir minnet på det jeg har lest uten å måtte sette meg ned med en bok. Da klistrer det seg etter hvert i underbevisstheten din.
      4. Jeg forteller høyt enten for noen andre enn meg selv det jeg har lært.
      Jeg synes denne måten fungerer ganske bra for da får jeg repetert stoffet mange ganger på ulike måter, og det blir ikke altfor kjedelig.
      Masse lykke til!! <3

    11. Studieteknikk eller ikke, husk alltid å sjekke hva som er pensum! Er ikke nødvendigvis hele boka som er pensum! Kjipt å lese og pugge på noe unødvendig!:)

    12. Jeg ser du har samme historiebøker som jeg hadde på vgs! Anbefaler og lese kapittel, samt å gjøre repetisjonsoppgavene på slutten av vært kapittel og se på sammendrag osv på bokens nettside 😀 Lykke til!

    13. Det jeg bruker å gjøre når jeg øver til prøver osv. er:
      1. Lage to-kolonne notater/to spalte der jeg skriver inn et ord eller spørsmål i den ene kolonnen og skriver svaret i den andre.
      2. Ofte kan det være lurt å skrive for hånd for å lære best mulig.

    14. Hei!
      Jeg kommenterer vanligvis ikke blogger, men leser dem ofte, og siden du lurte på om noen hadde noen tips så kunne jeg ikke dy meg. Jeg tok i fjor opp spansk muntlig, som også krever spansk skriftlig i Oslo. Det jeg tenker i ettertid er at jeg skulle øvd mye mer på den muntlige enn den skriftlige.
      Den muntlige delen gikk ut på at vi fikk utdelt en/to tekster, husker ikke riktig, som vi kunne oversette (ved bruk av internett så dem som hadde med pc var heldige!! forutsetter at du får internett, jeg hadde gammel skolepc som automatisk kobla på internett tydeligvis til trossfor at det ikke var min skole, pga skolenettbruker eller noe lignende i Oslo (fronter?))
      Anyways, deretter kunne vi notere/pugge så mye vi ville og vi fikk vite sånn ca hva man skulle snakke om på forhånd. Etter en halvtime med notater og oversettelse skulle du gjengi på spansk hva teksten handlet om og du kunne få spørsmål inne i et rom med bare deg og en lærer og sensor. Deretter hadde du fått oppgitt et tema til(sommerferien var mitt tema) der dem spurte meg ut på spansk hva jeg skulle i ferien, eller hadde gjort osv. De ba meg også svare i ulike tider.
      Dette hørtes mye og skummelt ut, men så lenge du kan skrive spansk så kan du jo også snakke gramatisk rett (selvom det ikke høres bra ut) Uansett, dem var kjempe snille med karakterer og den skriftlige og muntlige blir jo slått sammen så om du får 2 i muntlig og 5 i skriftlig så får du likevel en grei karakter på kortet 🙂
      Kort oppsummert anbefaller jeg til skriftlig eksamen, stille deg selv/finne på nettet enkle spm. som å skrive spanske brev om en ferie, jobbsøknad, en kort finnpå historie om hva som helst på spansk for å øve.
      Til muntlig anbefaller jeg å finne spansk-tekster på nettet, oversette dem til norsk. Og gjenfortelle dem med egne ord på spansk. Svare på enkle spørsmål som ferier, spørsmål om fritid jobb, familie venner osv. 🙂

    15. Historie er det ingenting annet som teller enn årsaker, utløsende årsak(er) og konsekvenser. Som regel er ikke årstall så viktig (selvfølgelig er det viktig når krigen startet/sluttet, og kunne rekkefølgen på krigene sier seg selv) men ikke når “arnt kåre” døde og når “filip” ble konge.
      Fin teknikk og lese et kapittel og ta notater, deretter lese på notatene/gjenfortelle dem til prøven.
      Matte: Lære seg formler utenatt (de som må kunne utenatt). Forstå alle formler til de ulike kapitlene, hvordan man skal bruke dem. Gjøre mange nok oppgaver slik at man gjenkjenner hvilken formel man skal bruke når (som regel er det største problemet, at man ikke vet hvilken formel/teknikk man skal bruke, og når man får vite det så er det super enkelt! Eneste er å gjøre oppgaver og oppgaver og oppgaver, ikke nødvendigvis lese kapitlene så nøye.

    16. Hi! If I understood correctly, you moved back to your parents house? Did you start your school this autumn, or was it on break.?
      Greeting from Finland! 🙂

    17. Tankekart – etter å ha lest et kapittel! Funker dritbra 🙂
      I historien er det også ekstra oversiktlig om du lager deg et tankekart 😉

    18. Hei! Har tatt et par privatisteksamener selv, og det ALLER viktigste å gjøre først er å lese nøye gjennom kompetansemålene. Da vet du mye bedre hvor du skal gå utifra den 🙂

    19. Det som funker for meg er å streke under det viktigste på hver side med gul markør. Da blir du mer oppmerksom på hva du leser og hva du må få med deg, ettersom du må tenke på hva som viktigst og sterke under. Leser alt på den måten, så går jeg tilbake etterpå og skriver oversikt over det jeg ikke kan ordentlig. Og hvis du må lese kapittelet på nytt så har du markert det viktigste, så da er det mye mindre å lese!

    20. Hei!
      Jeg har tatt opp så og si alt fra videregående (for å starte på medisin i Norge), så ble ganske god på studieteknikker etterhvert. Regner med at det er privatisteksamen du skal ta? Kan ikke få understreket nok at det er læreplanmålene du må fokusere på. Det er disse eksamen baseres på! I mutlig eksamen er det veldig tydelig, da man får en ukjent oppgave som er et læreplanmål. Dette gjelder spesielt i fag som historie, geografi, samfunnsfag osv. Alle eksamener er jo laget utfra læreplanen, men det er for eksempel ikke hensiktsmessig å jobbe med matte utfra den – der er det kun å regne hundrevis av oppgaver som gjelder. Anbefaler å søke opp eksamener fra tidligere år og se gjennom disse. På bokhandelene har de eksamenshefter hvor eksamensoppgaver og sensorveiledning er samlet. Disse brukte jeg masse og de var til stor hjelp.
      Lykke til! PS: Du har egentlig ganske dårlig tid hvis du skal ha eksamen om 1.5 måned, så hvis jeg var deg ville jeg har satt av 5-6 timer (minst) til lesing hver eneste dag. Man må bare se på det som en jobb:) Kom deg opp tidlig, les fra 9-15, så har du fri etterpå.

    21. Anbefaler deg å kjøpe/låne bøkene “Å lykkes med eldre historie” og “Å lykkes med nyere historie”. Der står det viktgiste fra alle kapitlene i historiebøkene, og på den måten vet du hva du bør fokusere mest på! 🙂 Lykke til!

    22. Hei, jeg har lest bloggen din utrolig lenge, men har aldri lagt igjen en kommentar. Så jeg tenkte altså at det var på tide. For det første så elsker jeg måten bloggen din har utviklet seg på. De emnene du skriver om å generelt måten du formulerer deg på liker jeg veldig godt. Jeg syntes du er utrolig vakker, og tenkte at jeg rett å slett bare måtte si det!
      Keep up the good work!
      Beklager for at jeg kanskje virker litt rar..? Men det har seg slik at jeg har vært sterk motstander av alkohol i alle mine atten år, men denne helgen bestemte jeg meg endelig for å prøve.. Jeg har vel egentlig litt fylleangst, for jeg husker ikke så mye. Men det er ikke meningen å skrive om dette i DITT kommentarfelt, er bare det at jeg blir så fort revet med, men jeg har skrevet et helt eget innlegg om helgen på bloggen min da 🙂
      Jeg håper at du har hatt en kjempe fin start på denne uken, og at du koser deg i massevis! Kleem <3

    23. Den studieteknikken som funker for meg er å skumme gjennom teksten, for å så lage to kolonne notater, hvor den ene kolonnen er “begrep/spørsmål” og den andre er “For klaring (og eventuelt eksempel)”. Dette fungerer veldig bra for meg, da en får med seg det mest sentrale, samme hvilket fag det gjelder, og om det er ett begrep eller ett spørsmål. En annen ting jeg også vil anbefale er å ta korte pauser inni mellom (da gjerne lufte deg også) slik at man får slappet av litt. Masse lykke til på eksamen, det går nok så fint skal du se 🙂

    24. du kan putte favorittgodteriet dit i en skål foran deg så når du har lest en side/kapittel kan du ta en bit! det hjelper deg til og bli mer motivert:) du kan også skrive notater med farger så blir det litt morsommere! håper det hjalp! PS: elsker bloggen din!

    25. Les dette Andrea!
      Tar opp histore, pluss noen anndre fag på bjørknes og de har gitt meg noen gode råd til privatist eksamen, spess historie siden det er så mye. Det er en ny regel i skoleetaten om at eksaminator må følge læreplanmålene når han lager eksamen, ikke boken. Altså det kan stå mye i boken som ikke er eksamensrelevant og man kan få ting på eksamen som ikke står i boken.
      Finn lærerplanmålene og lag et temaark med notater til vert tema. Eksamensoppgavene blir laget etter dette. Du får kun 30 min til å forbrede deg på under privatisteksamen så det er utrolig viktig med gode notater, du rekker ikke lese gjennom hele kapittelet og trekke ut det relevante.
      Skomles gjennom kapittlene for å få med deg sammenhengen, men bruk mest tid på innlednign og sammendrag så du ikke blir forvirret og bruker tid og energi på ting som ikke er relevant.
      tenk gjennom SPØK skjemaet (sosialt, poltisk, økonomisk, og kulturelt) og årsaker, utløsende årsak(er) og konsekvenser. Tankekart er også gull værtd, og det er også smart med en tidslinje. Ikke heng deg for mye opp i årstall for dette vil ikke sensor være innteresert i, men du må ha en viss oversikt over når de forskjellige hendelsene er.
      Som hovedoppgave vil du mest sannsynlig få en oppgave fra ny historie, og tillegsspørsmål fra gammel.
      Håper dette gjelper deg litt. Siden du begynner nå har du ekstremt dårlig tid, og derfor er det superviktig med god studieteknikk.
      Lykke til <3

    26. Skriv tankekart fra hvert kapittel. Hvis du har om 2.verdenskrig, skriv det i midten, også bruker du underkapitlene som tykke grener, f.eks: Norge, også små, enkle stikkord som de tynne grenene (stikkord om Norge under krigen). På denne måten får du et overblikk over hele kapitlet, og er lettere å se for seg enn et/flere ark fulle av notater. Bruk gjerne farger for hver gren. Er lettere å huske, og artigere å pugge på når det er litt farger på arket 🙂 Masse lykke til på eksamenan! 🙂

    27. Hei!
      Anbefaler deg å se på lærerplanmålene i alle fag, og omformulere dem til spørsmål. Deretter prøver du å svare så godt du kan på disse spørsmålene. Da er du nok safe.
      Jeg ville også satt egne frister til når du skal kunne så og så mange “punkter” på læreplanen, slik at du kan jobbe litt strategisk. I tillegg ville jeg satt av en eller to hele dager i uken til kun skolearbeid.
      Da er det veldig deilig å ha det ryddig og rent rundt seg, lage seg noe snacks og ta det litt med ro mens man leser.
      En viktig studieteknikk er å hele tiden stille deg selv spørsmål om hva du akkurat har lest. Hjelper lite å lese boka perm til perm, uten å ha fått med seg stort. Fokuser hvert fall i historie på å se sammenhenger!
      Lykke til 🙂

    28. Hvor kan jeg gå privatist? Leser på såååå mange nettsider om hvor som er best, billigst osv. Hvor går du, og hva er prisen ca? 🙂
      Masse lykke til fremover Andrea, dette klarer du! 🙂

    29. Jeg har tatt historie som privatist og laget noen “gullnotater” jeg synes ble veldig bra! Du må gjerne kjøpe de for 300 hvis du vil 🙂

    30. Jeg pleier alltid å skrive notater til pensumet, også pugger jeg bare på det før eksamen 🙂 Den arbeidsmetoden har funket topp for meg! Det kan også vere lurt å se på spørsmålene + gjøre oppgaver, da “boken” ser på det som det viktigeste. Dette blir som regel også det som blir tatt opp på eksamen! Masse lykke til 😀

    31. Hei, Andrea!
      Gjør sånn, begynn med å skrive ned allesvara på spørsmåla fra historie boka, begynn gjerne med repetisjonsspørsmål, da er du i gang med å finne det viktigste stoffet i hele kapittelet som gjerne trengs til en eksamen, bruk tiden på å lese 5 kapitler hver dag, og skriv ned svar. Til matte (veit ikke åssen matte tok du opp, selv hadde jeg r1, og ble ferdig på vg2, var glad at jeg ikke tok opp matte på vg3, var mye lettere for min del å ikke ha det) leser du nøye teori og finner stoff på nett, gjerne ta skikk på http://matematikk.net/side/Hovedside og klikk på “Fag” boksen, der finner du evt matte du tok opp, løs gjerne alle oppgaver fra matte boka, og ta en titt på eksamensoppgaver og teorier der, der finner du også svar og løsning på tidliggere eksamensoppgaver, til spansk (jeg hadde tysk, elsket denne letthetsfølelsen av å få en 6 på dette faget i løpet av 3 år på vgs) vil jeg at du leser gjennom alle tekstene og prøver å oversette de ordene du ikke hadde peilinga på, lag en ordbok med de ordene du er usikker, lag en gramatikk bok, og skriv ned grammatiske regler, skriv ned alt og alle oppgaver, da husker du godt før eksamen.
      Lykke til, med fagene dine! Håper det hjalp deg i vei!
      Hilsen, Viktoria.

    32. Et triks jeg lærte når jeg leste til muntlig historieeksamen i 3. videregående er å ha klassisk musikk/filmusikk i bakgrunnen mens du leser ett og ett kapittel. Det får det til å føles det ut som om man lager et historisk filmdrama i hodet sitt, og detaljer og store historiske hendeles blir mye enklere å huske ! 🙂

    33. Kjøp: kunsten å kunne nyere og eldre historie. Det er to pocketbøker som tar for seg det aller viktigste i historien. Jeg leste bare de før privatisteksamen pg fikk 6!

    34. Hei Andrea! jeg skal ta opp både matte 1P og spansk skriftlig. Dette er også i slutten av November og jeg må si jeg gruer meg enormt mye. Er veldig redd for å ikke bestå denne gangen. Er som sagt den personen som starter uken før. Men ettersom jeg går mitt siste år på videregående er det utrolig mye i tillegg. Lykke til med eksamen, håper vi begge klarer det og består 🙂

    35. Til historiebøkene jeg ser du har finnes det gratis lydbok på nett som du kan laste ned. Jeg bruker å gjøre ting man ikke trenger konsentrasjon til, som å gå en tur, rydde, vaske, bare ligge og slappe av eller følge med i boken mens jeg hører på. Hører gjennom hvert kapittel en eller to ganger, før jeg går gjennom og tar notater som er grundige nok til at jeg egentlig bare trenger de til videre lesing. Så hører jeg gjerne gjennom en gang til, og bare skriver ned enkle stikkord. Når du kommer på eksamensdagen er det da supert om du allerede skrevet kortfattet, og kan lese gjennom notatene og ta med stikkordene inn, eller skrive nye stikkord. Det spørst jo om du får om et samlet kapittel eller noe mer sammensatt. Så er det enkelt og kjappt å finne frem den lille halvtimen du får med bøker og notater før du skal inn 🙂 Her får man i hvert fall bruke alt, untatt internett og kommunikasjon, under forbredelsen, men jeg vet ikke om det er sånn over alt.
      Det ligger forresten mange gode historienotater på studienett også. Og, viktigst, som jeg har glemt å nevne, så bør du se på læreplanmålene og notere “svarene” til målene 🙂
      Til spansk kan det være lurt å lese lettleste bøker, som barnebøker, og gjerne høre lydbok til mens du følger med i boken. Så stopper du og slår opp om det er noe du ikke forstår 🙂
      Og i matte er det ikke noe annet å gjøre enn å regne MASSE! Oppgaver i boka og eksamensoppgaver på nett. For meg funket det også veldig bra å lage en egen, oversiktelig perm med alle regler og noen eksempel. Det er noe i det å skrive det man leser, ofte lettere å forstå da! 🙂
      Beklager for en veldig lang kommentar, haha, men jeg håper du får noe ut av den 🙂

    36. Hei! Jeg har hatt privatist eksamen i historie, og mitt beste tips er å øve å snakke godt om årsak/konsekvens. Det er dette de fleste kompetansemålene går ut i fra, og dermed ofte det som blir gitt ved eksamen. Noe som kan være lurt er å lese gjennom kapittelet, og deretter skrive en liste (her bruker jeg andre verdenskrig som eksempel:) årsak til andre verdenskrig, og konsekvenser av andre verdenskrig. Deretter øver du seg på å snakke om stikkordene du har satt opp slik at du er godt forberedt når du kommer inn i eksamenslokalet 🙂 resten fra kapittelet er det greit å få en oversikt over, tilfelle sensor eller lærer spør etter du er ferdig med presentasjonen din:) husk at sensor også kommer med er uforberedt spørsmål på slutten av eksamen som er fra et annet læreplanmål, så forbered deg på og også bli spurt om et annet kapittel. Masse lykke til!

    37. Et tips kan være og ha kompetnsemålene for hvert kapittel, skrive ned de og svare på dem. Jeg skal selv opp i historie i November, å merker hvor mye mer jeg forstår av sammenheng osv ved og svare på kompetansemålene. Det er også dette man får spørsmål og oppgaver ut i fra på eksamen 🙂 lykke til

    38. Hej Andrea 🙂
      Mitt företag kommer snart lansera våra senaste eleganta modeprodukter och göra en exklusiv förlansering till större bloggare och kändisar.
      Eftersom du bloggar om mode och har en cool stil som passar vårt varumärke får du gärna välja ut en modell och färg som du gillar.
      Maila mig om det hade varit intressant så kan jag berätta mer och skicka bild på våra produkter
      Ha en bra dag! 😉
      Carl

    39. TIL HISTORIE GJØR DETTE:
      1)http://historievg3.cappelendamm.no/c308130/sammendrag/vis.html?tid=3213852)
      2)høyre marg lengre ned på siden SE: link: sentrale begreper kapittel 1
      3) høyre marg lengre ned på siden VEDLEGG: tidslinje kapittel 1, sammendrag kapittel 1
      4) skriv ut disse tre sidene og lag et hefte på hvert av kapittelene.
      = dette gir deg LITE å forholde deg til, suppler evt. med å skumme boken. Dette gav meg 6 i faget.
      Lykke til!

    40. Hei!
      Jeg tar opp matte 2p som privatist med undervisning på Bjørknes, dette har vært veldig greit da vi får en del pekepinn på hva som er viktig å legge fokus på til eksamen. Vi har fått beskjed om at det fra i år er nye regler som sier at alle må ha med egen pc til matteeksamen. Kapitlet med funksjoner/grafer skal helst løses i et program man laster ned som heter Geogebra (i stedet for på grafisk kalkulator). Dersom du ikke kan Geogebra fra før anbefaler jeg deg at du setter deg ned og lærer deg åssen det funker (se på youtube osv).. Læreren vår har gitt oss grundig opplæring i dette da det er vesentlig i forhold til å løse oppgavene på eksamen. Masse lykke til 🙂

    41. Tips: Vi bruker en annen bok enn du gjør. På bjørknes bruker vi den aller nyeste matematikk 2p-boka fra Aschehoug med utgivelsesår 2014 (blå bok), dette er pga pensum i år er forandret fra de tidligere årene (noe er fjernet og noe er lagt til). Hvis du lurer skal det skal være mulig å få tak i den på norli.

    42. Anbefaler appen “Duolingo” til mac og iphone :)) der kan du gå inn og gjøre noen få oppgaver hver dag i spansk som går på det grunnleggende i gramatikken, og avanserer seg selvfølgelig etter hvert. Jeg brukte selv denne i tysk da jeg hadde det, og fikk mye bedre kontroll på verbbøying osv! Masse lykke til, dette klarer du! <3 Husk at det viktigste er å begynne!

    43. Hei! Jeg tok opp spansk for 1 år siden. Jeg kunne så og si ingenting fra vidergående, men flyttet til Bolivia for 3 måneder. Da jeg kom hjem, snakket jeg godt spansk, så det jeg gjorde var at jeg så på de reglene om verb, adverb, substantiv osv som står midt i boken. Det viktigste er å se på læreplansmålene, de tar alltid utgangspunkt i disse. Eksamenenoppgaven min, denne fikk vi da vi møtte opp, altså det var ingen forberedelse eller oppgave vi fikk utdelt 1-2 dager før. Vi hadde heller ingen lytteprøve. Vi fikk forberede oss 30 min før, så forbered deg på at du skal kunne snakke om alle spansktalende land dvs kulturer, høytider, klima, osv. Jeg forberedte meg på å snakke om Bolivia siden jeg hadde allerede vært der og det var det landet som jeg hadde mest kunnskap om. Man må så klart ha kunnskap til andre land også, så det kan være lurt når du øver å lage en liten presentasjon om hvert land å øve på den slik du husker det så og si utenatt. Et annet tips er å ikke stoppe å snakke, bare prat i vei. Det de er ute etter er å høre om du kan prate spansk og at du har et forsåvidt godt ordforråd!
      Ellers med historie vil jeg anbefale deg til å se på nrk sin dokumentar serie som heter Europa – en reise gjennom det 20.århundre, den beskriver godt hva som hendte fra 1900-2000 som jeg regner med at er pensumet ditt? I så fall, den er veldig interessant + et godt avbrekk fra å lese! Lykke til 🙂

    44. Hei, jeg har selv tatt hele VGS som privatist. Jeg kom hit som 15-åring fra et annet europeisk land og var sjokkert over det lave nivået som holdes på norske skoler.
      Min metode var enkel, du finner ut hvor mange dager du har på deg før eksamen nærmer seg, så deler du sideantall med antall dager, men slik at du er ferdig med hele boken minst to uker før eksamen. På den måten blir det kjempe lett fordi du iikle trenger å gjøre så mye, kanskje lese 30 sider per dag og skrive et kort sammendrag av det. De siste ukene før eksamen leser du notatene dine og tegner tankekart eller bilder.
      Denne metoden har fått meg gjennom en vgs, statsvitenskap og nå juss 🙂
      Man må bare slutte å tenke at man har god tid og slutte å leve i nuet. Holder du deg til min metode kreves det minimal men kontinuerlig innsats fremfor stress, panikk pg 500 sider å lese en uke før eksamen 😉

    45. Jeg har lært en skikkelig god teknikk av læreren min! Når jeg først hørte om den tenkte jeg at den var helt håpløs, men skiftet fort mening etter jeg fant ut hvor mye mer jeg fikk med meg!!
      1. brainstorming – skriv ned ALT du kan om kapittelet/det du skal ha prøve om først
      2. sammenheng – prøv å sette sammen alt du har skrevet til en sammenhengende tekst
      3. boken – åpn boken og les på det du ikke kan!
      På denne måten finner du ut hva du kan og vil heller fokusere på å lære deg det du ikke kan 🙂
      Denne metoden har hjulpet meg sinnsykt!! Før satt jeg og sprengleste, men dette gjør det så sinnsykt mye lettere!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg