4 UKER

Gleeede! I dag er det nøyaktig 4 uker til vi drar til Thailand, nærmere bestemt Patong. Reisen ble bestillt allerede i sommerferien, så det har vært en laaang ventetid. Bildene over er fra min siste og første Thailand-tur januar 2014 med kjæresten. Vi var i Ao Nang som ikke ligger så langt unna Krabi, men var også en helg på Phi-phi øyene og en tur innom Bangkok. Denne gangen skal vi jo et annet sted, og det er jeg jo veldig glad for. Vil jo få sett så mye mulig av et så vakkert land! Patong er en del av phuket så vidt jeg har forstått, men selv dro vi aldri dit. Kanskje noen av dere har noen tips til meg av hva som er gøy der eller ting vi burde gjøre? Drar forresten med familien min, så det skal bli helt fantastisk hyggelig. Hotellet vi skal bo på ser også helt amaaazing ut, så jeg tror ikke disse to ukene kan bli noe annet enn helt perfekte. Skal virkelig bli godt å komme seg bort fra mørketid og vinter, til verdens vakreste paradis. Er noe med Thailand altså, helt magisk.. ♥♥♥

44 kommentarer
    1. Skal dra samtidig som deg til Karon (nabobyen til Patong), i Patong har de et kjøpesenter som er verdt besøket, ellers vil jeg heller anbefale og dra inn til Phuket Town til Central Festival (der har de mango, zara, dorothy perkins og mye mer..)! Vil også anbefale og dra på nattmarked i Phuket Town, der er det mest thaier, og kjempekoselig! Det de fleste gjør når de er i Phuket er også å besøke Big Buddha, der får du også en kjempefin utsikt over en deler av Phuket. Masse og gjøreee i Phuket og mange fine øyer rundt som er verdt et besøk, for eks Similan Island og Koh Lipe!

    2. Åå du er syykt heldiig!
      Men husker du skrev at du drev med lappen, hvordn går det med den? Holder på selv og hadde vært gøy å høre om dine erfaringer underveis 🙂

    3. Hei Andrea! Dette har ikke noe med innlegget å gjøre men jeg håper virkelig du kan svare!
      Du har vært en del i London, selger de marc jacobs i Oxford street? Isåfall, er det billigere der? Skal kjøpe meg en veske, men vet ikke om jeg skal vente til jeg drar dit i januar, lønner det seg? 😀

    4. Har aldri vært i Thailand, men kunne gjerne tenkt meg å dratt dit!
      Du som reiser så mye og kjenner til forskjellige plasser, kunne kanskje fikset en slik reiseguide til de forskjellige plassene du har vært? 🙂 Ville vært greit for lesere, og andre også, som vil vite hva de bør oppleve og ikke de forskjellige stedene.

    5. Er ikke alle som er klar over det, men de apene man får holde er dopet ned og blir ikke behandlet bra 🙁

    6. Hva skjedde med den spørsmålsrunden du skulle svare på for lenge siden? Har ventet i en eevighet:(

    7. åå heldig du er…. Hvordan gikk det med eksamen? Jeg går påbygging i år, og er spent på å høre 🙂 Nettopp hatt heldags i hovedmål og sidemål, uff norsk er grusomt på påbygg…

    8. Siste kjærestur? Er ikke du og Fredrick sammen lenger? Og hva skjedde med svarene på spørsmålsrunden?

    9. Hei! Jeg var i Phuket og Patong i 2012 (eller 13?) og hadde det helt fantastisk. Jeg vil anbefale deg Siam Safari. Der rir du på elefanter som har det BRA. Er et lite intern-show med en baby elefant som leker med en ball. Du rir på store elefanter i jungelen og får utsikt over landsbyene fra et helt annet perspektiv, og du må ikke bli overrasket om en av elefantene røsker med seg et tre på vegen. Etter turen får du kjøpt frukt og du kan mate elefanten du rei. Noe jeg angrer på er at jeg ikke fikk tid til å sette meg over nakken til elefanten og ta bilde. DO IT!! Ha en FIIN tur! Husk å legg ut masse bilder både her og på instagram! Fast følger av deg 🙂

    10. Har vært i Patong to ganger! Ikke noe spesielt fint der egentlig, og syns heller ikke det såkalte kjøpesenteret er noe særlig. Mer sånn partyby 🙂 Men jeg anbefaler at dere tar turen til “Coral Island” et lite stykke unna. Det er en liten øy med en fantastisk fin Strand, der sånne igjaner omtrent går fritt! Picture perfect! Av restauranter anbefaler jeg “wine connection”, som ligger ved stranden og inne på kjøpesenteret. Kjempegod mat og masse god vin. Ikke sånn tacky som mange av de andre restaurantene der! 🙂 Når man reiser med familien blir det kjekt uansett!

    11. I patong er det en syk sånn hovedgate! Masse sånne streetbars og crazy transer som har syke kostymer! Haha, sykt harry by men litt av en opplevelse

    12. Det er masse å gjøre, men det man så absolutt IKKE bør gjøre er å kose/ta bilder med dyr som folk bærer rundt på gaten. Det er rett og slett dyreplageri, og dyrene er ofte utrydningstruet. Det er ikke meningen at dyrene skal traske rundt i byen for å bli kost med av mennesker – de skal leve fritt ute i naturen! De blir kun brukt for at “eierne” skal tjene penger på at turister koser og tar bilder med dem.
      En annen ting er at man bør ALDRI kjøpe ting (roser, armebånd ++) av barn på gaten. Selvfølgelig syns man synd på barna som går ute midt på natten og selger for familien (eventuelt) har dårlig råd, men dette er helt feil. Kjøper man ting av barn på gaten oppmuntrer man dem bare til å fortsette. Barn skal ikke være oppe kl 2 om natten for å selge ting til turister – de skal sove, og opp på skolen dagen etter!
      Da jeg var i Patong så jeg ikke så mye til barn som solgte ting på gaten – det var mest da jeg bodde i Kambodsja. Men å kose og ta bilder med dyr er veldig populært, og som sagt burde man aldri, aldri gjøre dette!
      Det er utrolig trist at dette ikke blir satt mer i fokus. Da jeg bodde i Kambodsja studerte jeg reiseliv, med fokus på ansvarlig turisme. Der lærte vi masse om det jeg har skrevet nå (og enda mer), og det som var så flott var at vi fikk se det vi lærte om rett forran oss, i stedet for å sitte her i Norge hvor dette aldri skjer.
      Hvis du (og dere andre!) er mer interessert i hvordan dere kan være ansvarlig turister kan dere sjekke ut denne linken: http://globalstudies.no/informasjon/vaer-en-ansvarlig-turist/

    13. hei Andrea! jeg var i phuket i 4 uker på bartender skole og jeg elsket meg der! Iguana beach ligger litt utenfor patong, det er en privatstrand som tilhører et hotell, men det er totalt verdt å sjekke opp om dere har mulighet til å dra dit 🙂 hvis dere skal være noen dager i bangkok også så anbefaler jeg pathum wan princess hotel ! super fint hotell! håper du får en fin tur!

    14. Hei! Jeg skal til Thailand for første gang i januar 2015, og skal bl.a. til Bangkok, koh phi phi og ao nang. Lurte på om du kunne ha laget en liten guide fra når du var i Thailand, hva som var verdt å se/oppleve? Det hadde vært til stoor hjelp 🙂 klem!

    15. Hei Andrea!
      Jeg har vært i Phuket 4 ganger og jeg må si at Patong er et av de villeste stedene jeg har besøkt. Stranda er ingenting i forhold til strendene du finner om dere tar dere en liten taxitur rundt i Phuket. Kata beach og Karon beach er å anbefale da Patong beach er skitten og veldig folksom. Selv så vi sprøytenarkomane liggende på benker, og dette i tillegg til tonnevis med selgere og tiggere gjorde opplevelsen av stranda veldig ubehagelig. Jeg ville holdt meg unna nattelivet i selve Bangla road i Patong da det er veldig ekle tilstander der. Masse prostitusjon, tigging, neddopede dyr, nasking og annen kriminalitet. Hvis du ønsker å ha en hyggeligere opplevelse ville jeg tatt en tur til Karon by for en herlig middag på et av de skandinaviske biffhusene. (På mer lugubre resturaner er det lurt å være obs på sjømat, dette gjorde meg sengeliggende i 1 av 2 uker). Jeg vil også tipse om et stort kjøpesenter (med airconditon) en liten kjøretur utenfor byen!
      Kos dere masse! det blir utrolig deilig!
      Lisa
      Kos dere masse!

    16. Patong må være Thailands svar på Gran canaria, om ikke verre :p Ble usedvanelig skuffet når jeg så hva jeg kom frem til. En skikkelig rølpefesteby med mange eldre norske menn, som du så sammen med et par unge thailendere. EKKELT. Ikke nok med at hele byen er forsøplet og en haug med elektrisitetsstolper som ikke ser særlig trydt ut. TukTuk er verdt å få med seg, samtidig som øyene rundt. Men bruk minst mulig tid i patong, for byen er verken fin eller noe spesielt å gjøre der.

    17. Patong er et forferdelig sted! Stranda, og spesielt vannet er av kjempedårlig kvalitet. Masse prostitusjon og fyll. Patong, samt Pattaya er de to stedene i Thailand som tiltrekker seg mest suspekt folk. Thailand er et veldig flott land og har masse og by på! Men ingenting av dette finner du i patong. Jeg har vært der massevis av ganger pga jobb (flyvertinne) og det er et av de siste stedene jeg ville anbefalt folk å reise på ferie. Spesielt når Thailand har så mange andre fine steder å reise til! Som andre har sagt, hold deg unna apene.

    18. Awf, skal til Thailand i slutten av Januar! Vet ikke hvor lenge du blir, men har så lyst til å møte deg! Haha, kunne ha vært med som tolk xD

    19. Hei,
      julen 2013 var jeg i Patong og det var en opplevelse jeg sent vil glemme. Det er noen ting jeg vil anbefale og noen ting jeg ikke vil anbefale.
      Jeg kan først skrive de tingene jeg vil anbefale: det er et svært kjøpe senter i Phuket som heter “Central Festival Phuket” også er det et litt mindre, men fortsatt stort kjøpesenter som ligger i Patong som heter “Jongceylon”. Kjøpesenteret i Phuket kan ta 40 minutter i reise tid til hvis det er trafikk.
      I Phuket er det båter som kan frakte det til nesten hvor som helst. Jeg var på Phi Phi øyene der du var også. Jeg var bare på en dagstur på båt fyllt med et spennende program som dykking, besøke et område der det var fullt av aper og kjørte forbi en slags vikinggruve. Når vi skulle dykke så fikk vi streng beskjed fra guiden på båten om at vi ikke måtte ta på de svarte kråkebollene. Det var fordi de hadde en gift i seg som var svært farlige. Men det vi fikk se var fullt av fargerike fisker som vi ikke hadde anelse fantes.
      Når jeg var der så jeg i brosjyrer om elefantridning i det ville. Gjorde det ikke, men det var noe jeg gjerne ville gjort fordi du vil komme så nært elefantene så mulig og de får gå i et tereng som det er friskt og de har det bra.
      Ting jeg ikke vil anbefale:
      IKKE dra på Phuket Fantasea. Det er bare noe tull og ikke vært pengene å dra dit i det hele tatt. Det er noe av det mest tristeste jeg har vært med på. De har ville dyr buret inne til utstilling i bitte småe rom med enten ingen planter eller 1-2 planter. De eneste dyrene som blir behandlet riktig er elefantene, men det er fordi elefantene er hellige i Thailand.. tror jeg.
      Det er det jeg tenker jeg vil anbefale og ikke anbefale til deg. Du får ha en fin tur selvom reisen er lang, men det er vært det.

    20. TIl INFO: Hei, du visste kanskje ikke dette. Men dyr i Thailand som folk går med i gata, er blitt dopet ned og blir daglig mishandlet. Ser du holder den søte apen. dette er en ufyselig industri som drives, og dyrene lider for å underholde turister ved å bli holdt og bli blitzet i trynet av hundrevis av kameraer dagen.

    21. Hei 🙂
      Jeg reiser til Phuket om 9 dager og skal være der 16 dager🙈 er første gangen min i Thailand og så koselig at du skal samme plass👍 jeg gleder meg masse😍

    22. Jeg har vært i Patong, og det er helt sykt skittent der… Jeg likte rett og slett ikke stedet 🙁 Har også vært på Koh Samui, og det var HELT fantastisk! Anbefales mer 🙂

    23. phuket kan være et veldig voldsomt sted for noen, spesielt om natten på bangla road. du kan tenke deg en av verdens største partygater, da det er en selvfølge at du må være påpasselig med alt. selv har jeg tilbrunget 6 måneder i thailand med hovedbase i phuket og trivdes svært godt! stranden i phuket er ikke noe særlig å skryte av, da er det heller verdt å ta en tuk tuk til en av de andre strendene 🙂 dersom du føler deg litt alensom og kanskje har lyst på en drink å mingle litt finnes både grabbarna grus og stockholm syndrome på bangla road med et livligt skandinaviskt personal 🙂

    24. Du burde besøke en øy i Thailand som heter Koh samui! Det er en nydelig øy kun en time med fly fra Bankok. Jeg er der flere ganger i året siden familien vår har hus der. Besøk!

    25. DERE MÅ DRA PÅ ZIPLINING, jeg var der med familien min! Det var super gøyt! minne for livet. Noe av det gøyeste jeg noen gang har gjort. Kim kardashian har forresten vært der med sin familie. De viste det på TV. anbefaler det virkelig! Det ligger ved phuket. Der vi og kim kardashian og de var, var: Flying Hanuman. Håper virkelig dere tar dere en tur innom. Et minne for livet. Savner det virkelig.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg