Om 5 dager er jeg i…..

GLEDE!!!! På fredag drar jeg, Madicken og Henriette til New york 😀 Egentlig hadde vi planer om å dra i April, men siden min kjære benny skal reise tidligere hjem enn planlagt, så måtte vi heller dra nå. Han bor jo i NY og jobber som modell, så det skal bli såå deilig å ha en som kan vise oss rundt og ta oss med på de beste stedene. Vil jo også så gjerne henge med bestissen i veredens kuleste by!! Det eneste som er litt dumt er været, for det er jo dødskaldt i NY nå, men er helt sikker på at vi får en fantastisk tur uansett. Jeg og Madicken blir en uke, og Henriette drar hjem tre dager før oss. New York har alltid vært drømmebyen min, og ENDELIG skal det oppleves! Føler på meg at jeg kommer til å forguuude NY, og kommer aldri til å ville dra hjem.. Haha. 5 dager kommer til å gå så sinnsykt fort og viiiips så er jeg i New York. Surrealistisk å tenke på 🙂

Om noen har noen NY-tips til meg så setter jeg stoor pris på det ♥ Både når det kommer til shopping, resturanter og opplevelser.

47 kommentarer
    1. Colombus circle, frihetsgudinnen, broadway, 5th avenue.Fantastisk by!!!😍 Dra innom “whole food market”!

    2. Et tips er å kjøpe ting når du først har de i hånda! Da jeg gikk rundt i butikker i ny tenkte jeg hele tiden, “jeg går tilbake hit på torsdag (den dagen vi skulle bruke til bare shopping)”. Og det er noe av det jeg angrer mest på! Rakk nesten ikke gå tilbake til noen av butikkene, så gikk “glipp” av masse fint jeg kunne ha kjøpt..

    3. På bloggen min finner du en oversikt over hva jeg gjorde sist jeg hadde besøkt her. Føler vi fikk dekket mye av det man “burde” gjøre når man er i NY 🙂

    4. Hei! Anbefaler dere å dra på en resturant inne i Central Park som heter “The tavern on the green!” Fantastisk mat og utrolig bra service!:)

    5. Anbefaler og spise på Buddakan som ikke er så langt unna High Line, MYE bedre enn TAO. Også ser jeg at folk ofte anbefaler Woodbury outlet, men Jersey Gardens Mall er mye nærmere, bedre utvalg, og du slipper å gå ute for alt er samlet inne på ett senter 🙂 Vil også si at det er best å dra på Rockefeller framfor Empire, på Rockefeller får du jo i tillegg med Empire på bilder! Sist men ikke minst anbefaler jeg at dere drar innom Century 21, som er en butikk som selger masse dyre og billige merkeklær til en pris som er helt sinnsykt lav! God tur 😀

    6. Har desverre ingen tips ang NY, har aldri vert der! Men en gang skal jeg dit, og jeg er så missunlig på deg! Jeg er sikker på du får the time of your life! Og GLEDER meg til å følge bloggen din når du er i NY!

    7. Dere burde dra på restauranten “the spotted pig”. Da jeg var der for to uker siden var både Taylor Swift og Kanye West der 🙂

    8. Hei Andrea! Så morsomt å høre at du skal til NYC. Jeg er på utveksling i USA dette året og i juleferien dro jeg til NYC å møtte bestevenninnen min. Der var helt magisk å oppleve den byen, så jeg garanterer deg at du vil kose deg. Det var kaldt når vi var der, men vi fikk en like fin opplevelse uansett. Jeg vil virkelig anbefale deg å dra på toppen av Empire State Building eller på toppen av Rockefeller center (top of the Rock som de sier). Køen er mye lengre på Empire State Building, så jeg og venninna mi dro på toppen av Rockefeller center istede. Utsikten er helt fantastisk, og kjøper dere billetter for ettermiddag, får dere med dere både dagslys, solnedgang og byen “by night”. Det gjorde vi og det var helt fantastisk! Å stå på skøyter er jo også en klassiker, men køen kan være lang, spessielt ved Rockefeller center. Å gå over Brooklyn Bridge er jo også kjempefint!
      Om dere skal ut å spise frokost på resturant er det en plass jeg VIRKELIG anbefaler. Den heter “Two Hands” og er en australsk eid resturant som ligger i Soho. De har ikke det største utvalget, men alt av mat, smoothies og kaffe er kjempedeilig. Vi måtte dra dit flere ganger slik at vi fikk prøvd det meste, og det var alltid så godt! Hvis du søker opp”twohandsnyc” på instagram finner du masse bilder av det herlige frokostutvalget de har.
      Unsett hva dere finner på kommer dere til å kose dere supermasse vil jeg tro. Ha en fin opplevelse!!
      – Ingrid

    9. Anbefaler rockerfellercenter og empire state building, men på kveldstid! Velg også en dag hvor det ikke er mye tåke, for da er det null poeng. En guidet tur i central park er også verdt å få med seg, da får man vite om kjente steder, filminnspillinger, og de viser deg kjendishusene i ytterkanten av parken. Da jeg var der fikk jeg for eksempel se hvor Justin bodde da han var i NY osv.
      Ellers se de kjente gatene som Upper East Side, Time Square og se Chinatown.
      Kos dere masse, gled dere! Byen er mye flottere enn man både tror og håper, får helt sjokk når man sitter på vei fra flyplassen og plutselig er omringet av skyhøye bygninger!

    10. Andrea, kan du plis fortelle hvordan du får penger til alt du vil? Jobber du eller får du masse av foreldrene dine? Du er verdens heldigste❤️

    11. Jeg var der i forrige uke og det var super kaldt der! Vi hadde heldigvis med stilongs og skjerf, men har aldri opplevd så kaldt før… Men uansett; New York er en helt fantastisk by, vi var der en uke og fikk opplevd helt utrolig mye! Anbefaler å ta en joggetur i Central Park, det må bare oppleves. Håper du koser deg masse! 😀

    12. jeg kom hjem fra NY i dag! herregud for en by!! du må nyte hvert minutt der. new york når det er mørkt, er det fineste jeg har sett <3 god tur!

    13. Jeg var i NY i sommer, og jeg savner det sånn! Elsker den stemningen med masse folk, saksofonister som spiller og hilser og bare selve byen! Må tilbake dit snart… Men Top of the Rock er veldig bra, du ser utover hele byen! Og ta dere en lunsj i Central Park, såå herlig! Og så må dere ta båttur rundt Manhattan hvor dere også ser Frihetsgudinnen på nært hold! Starbucks er bra for en rask frokost, og også en søt liten en som ligger litt i utkanten av Times Square, i nærheten av Subway! Husker dessverre ikke navnet på den… Shoppingen er herlig, og jeg elsket å lande, for da så man bygningene i det fjerne! KOS DEG, ANDREA! Digger bloggen din forresten 😘

    14. New York er helt fantastisk! Mange sier at de som reiser dit en uke kan bli skuffet over byen fordi det virker så overveldende og kaotisk å komme dit, men hvis du skal være med en som kjenner byen godt, så blir det jo lettere å unngå å surre rundt i gatene i timesvis og ikke skjønne noen ting, haha 😛 Men dere burde absolutt shoppe i Soho, og da unngå den største shoppinggaten, heller gå i alle sidegatene 🙂 I sidegatene ligger de store merkebutikkene, men man kan også finne noen skatter av vintage-butikker o.l. Her burde man egentlig bare gå rundt og lete seg frem selv, det viktigste er hvertfall å ikke “kaste bort” alle timene i hovedgaten, hvis jeg husker riktig heter den Broadway street 🙂 Og Delicatessen som ligger i Soho på 54th prince street er veldig god, og rett i nærheten, på 32 spring street ligger Lombardi’s Pizza som er heeelt fantastisk!! Det er det eldste pizzeriaet i Amerika 🙂 Og for all del, ikke gå glipp av Godiva – det er en sjokoladebutikk-kjede og de finnes “overalt”, utrolig dyrt, men faktisk verdt det! Jordbærene dyppet i sjokolade derfra er helt ville! Og kanskje det viktigste tipset av alt, er å bli guidet av en som kjenner byen, men det skal dere jo 😀 Kos dere masse masse, tror du kommer til å elske New York!

    15. Vært der to ganger og altså.. det er så mye å oppleve at du ikke rekker alt på en uke! Men dra på Rockefeller fremfor Empire State, og dere MÅ til Woodbury outlet, en times busstur utenfor byen. Anbefaler å kjøpe billett før dere drar, dagen før eller noe sånt, så dere er sikre på at dere får dratt når dere har planlagt. Vi bomma der og all tid er dyrbar tid når man bare har en uke, så vi surret rundt den dagen vi egentlig skulle til outleten fordi bussene var fulle.. Bussene går fra busstasjonen midt i byen og dere får også kjøpt billett der. En tur til Brooklyn, altså og gå over Brooklyn bridge til Brooklyn er virkelig til å anbefale 😀

    16. Anbefaler deg å dra innom Delicatessen i Lafayette & Prince Street, det er et helt magisk sted med fantastiske servitører, middagsretter og om noen er over 21 – drinker. Biff og brokolli er helt fantastisk, og burde virkelig prøves ut. Gå over brookelyn bridge mens det er solnedgang, men gjør det en dag det virker som om det blir klar sikt – det er et helt fantastisk syn. Dersom du er i tribecca området vil jeg anbefale å gå innom Crave, som ligger rett ved skolen til de som går på Gateway. De har verdens beste Spiced Chai latte, og også fantastisk gode smoothies. Det er faktisk verdt turen, og er bare en rask gåtur fra Soho og f.eks. delicatessen om dere tar turen der. Beregn minst en dag i soho, for shoppingen der er ganske bra.

    17. Grand central er overvurdert men dra på empire stare building og rockfeller!! Og ikke ha for mye planlagt på en dag, en uke er lang tid og et stappfullt program blir det gjerne litt mer stressende

    18. I Soho har de all saints butikk, syns å huske at du likte det merket. Jeg er hvertfall veldig glad i dem. De har også tidenes beste burger restaurant som heter Burger Heaven, jeg er vanligvis ikke fan av burger men jeg får vann i munnen av å tenke på den de serverer her. Ligger inn en sidegate på 5th avenue. Bare Google det. Du burde nok også besøke Barneys. New York er LIVET. Men husk på å ALLTID spørre om pris på taxi, spesielt fra flyplassen, dersom dere ikke ta de gule. Folk er sleipe. Det skal koste ca 80 dollar fra flyplassen til Manhattan.

    19. Dra innom den mexicanske resturanten Molé!!!! naaaam. verdens BESTE mexicanske mat i kjempe koselige lokaler! Må nok reservere bord på forhånd

    20. Dere MÅ spise på shake shack, ligger ved times square! Beste hamburgeren jeg noen gang har smakt på en fastfood kjede hvertfall

    21. Hei Andrea. Kos deg på tur i NY. Ser du skal bo på Affinia hotel. Har selv bodd der. Var egentlig veldig fornøyd,bare så du er forberedt; internetten er dyr (men det er bra hastighet og man kan ha flere devicer pålogget samtidig) og veggene er som papp så all lyd går rett igjennom veggene. Vi hadde cityview, og det var som om man hadde all trafikken rett inn på rommet selv om vi bodde i 14 egt. Anbefaler å få rom inn mot “bakgården”. Ellers ligger det super sentralt. 10-15 min gange så er du på Time Sq. To min til Macy’s, ett par min ekstra så er du på Victoria S. Ellers så får du sikkert masse tips av Benny. Anbefaler også en cubansk lunsj restaurant som ligger rundt hjørnet for hovedinngangen til Abercrombie. Der er det fantastisk mat til en super billig penge. Ellers hvis du har litt liten tid og har lyst til å få med deg noen serverdigheter, så gjør det fra luften. Vi tok helipkopter turen #the big one# over NY, og det var det virkelig verdt. Tok så drosje fra heli docken som var bare noen minutter unna Ground Zero. Ellers som andre her skriver Woodbury Common, Upper East side for å få litt luksusen du liker;-) Ha en fin tur, og kos dere!

    22. Var der på bursdagen min i fjor, i slutten av Mars, da var det ganske kaldt pga vinden.. Jeg vil absolutt anbefale deg, Tao, de hadde helt fantastisk asiatisk mat! Også vil jeg anbefale deg meat-packing district, det er det kjempe fint og koselig, litt bort fra det hektiske… Og selvfølgelig soho! Håper du koser deg 🙂

    23. Hei,
      Akkurat nå er det veldig kaldt i NY. Jeg var der for tre uker siden, da blåste det fælt og var minus 10-12 grader hver dag. Ta derfor med en litt tjukk jakke istedet for vårjakken 😉

    24. Åå så gøy! Jeg var i New York i vinterferien og det var helt fantastisk, men kulden var virkelig noe for seg selv. Har aldri opplevd kulde på det nivået i mitt liv før! Selv om det er -10 grader, så er det vinden som gjør det surt? Ble veldig mye shopping, så jeg skulle ønske vi fikk opplevd litt mer 🙂 På slutten av den verste kuldedagen satt vi oss inn i en taxi ét kvartal før hotellet vårt, ellers hadde vi nok kollapset hele gjengen! Men bare kle på dere godt, så blir det nok en perfekt tur :))

    25. Du MÅ besøke Empire state building eller Top of the Rock på kveldstid!! Hvis ikke går du glipp av en sinnsyk opplevelse!

    26. Hei Andrea! Kom faktisk hjem for noen dager siden fra New York i tillegg til at jeg har vært der kanskje litt for mange ganger så har absolutt noen anbefalninger å komme med. Nå har ikke jeg lest kommentarene ovenfor, så du må ha meg unnskyldt hvis jeg gjentar noe.
      Når det gjelder sightseeing så er det mange plasser man må se på Mahattan. Top of the Rock og Empire State Building er kanskje det man hører om mest. Vil egentlig anbefale å besøke begge. En om dagen og en om kvelden. Top of the Rock er billigere og har mindre kø og utsikten over byen er to forskjellige opplevelser på dagtid og kveldstid. Ground zero er også en fin plass å traske rundt. Minnesmerkene er massive og flotte og fra ground zero kan man gå ned til “vannkanten” for å se Frihetsgudinnen og Hudson River. Har hørt at mange tar ferge ut til Staten Island for å se Frihetsgudinnen, men spør du meg så er det fint nok å se henne fra avstand. Times Square er jo også et must. Anbefaler ikke å dra dit mellom 4 og 6 da dette er rushtid og Times Square er packed. Sephora og Forever 21 har to massive butikker i Times Square som er verdt å besøke. Fifth avenue er en fantastisk shoppinggate og i enden av den finner du Ceneral Park. Er nok litt kaldt å vandre rundt i parken for lenge akkuratt nå da det var rundt -15 grader i NY i forrige uke, men absolutt verdt å ta en titt. Ikke gjør som noen i min jentegjeng å sats på en tynn kåpe hvis det er meldt minusgrader! De høye bygningene dekker i tillegg mye for sollys. Jeg har vært på Metropolitan museum of Art en gang og det var helt greit. Jeg kan ikke skryte på meg en stor interesse for kunst, men fint å se hvor Gossip Girl gjengen lunjser. Besøk også Brooklyn Bridge om kvelden! Sinnsyk utsikt!
      Et av mine favorittsteder på Manhattan er West Village. Vi spiste lunsj på the Spotted Pig, veeldig god mat og kult sted. Rett rundt hjørne er også Magnolia Bakery, Carrie´s steps og flere små, søte designerbutikker. Det er ikke så smart å spise i nærheten av de største shoppinggatene. Man finner ikke noen av de gode spisestedene på fifth avenue eller i Times Square. Søk heller opp gode spisesteder for så å dra dit. Man må liksom inn i smågatene for å virkelig finne de rette stedene.
      Når det gjelder butikker på Manhattan har jeg en fin liste: Forever 21 (billig, ikke så god kvalitet, men myye), Topshop (litt dyrere enn i Europa, men de har så mye fint for tiden), Abercrombie & Fitch (er personlig ikke så interresser i klærne, men kult å se butikkens konsept), Nike Town, (ligger på fifth avenue, verdens største? nikebutikk), Sephora (dersom sminkeinteressen er til stede er dette himmelen), Urban Outfitters (litt hippietema, men de har mye fint). De har jo også mange av de “vanlige” butikkene, og flere kjente designermerker har mange kule konseptbutikker i west village og soho og store butikker på de største shoppingstedene. Fifth avenue, 34th street, times square, soho, west village har alle GOD shopping. VS sin flagship butikk ligger på 34th street i tillegg til Macy´s.
      Sjekk om det er noen konserter, broadwayshows eller sportsarrangement når dere er der. Verdt å få med seg.
      Okei, nå begynner jeg å gå tom for ideer.. Jo, spis på Buddakan!

    27. ÅÅ sykt heldig! Det er den beste byen noensinne…. Når jeg var der dro jeg en liten tur til New Jersey (tok ca 15min fra broadway) og der dro vi til hoboken. Og der ligger carlos bakeshop, der hvor de fimer cake boss! Det var utrolig gode kaker der.
      Og så må du dra på empire state building, jeg dro når det var solnedgang, og det var utrolig fint og man kunne ta utrolig mange fine bilder. men hvis dere skal dit burde dere ha sånn pass (det koster litt mere da) men da kan dere bare gå forbi køen.. Macy s burde du dra på, og time square…. Håper du får en fin tur, kos deg så lenge det varer:)

    28. SPIS PÅ TAO!! Om du er glad i asiatisk mat så lover jeg deg at du ikke kommer til å angre. De har såå utrolig god mat der. Restauranten ligger på 5th avenue også, så da er det ikke så langt unna. Delicatessen i Soho har også veldig mye god mat! Og hvis dere ser etter bra steder å spise frokost: Le Pain Quotidien og The Butcher’s Daughter. Såå mye god og ikke minst sunn mat.
      Anbefaler også (som mange andre over her) å dra opp i Rockefeller istedenfor Empire State Building. Tror egentlig ikke det er så stor forskjell, men du sparer deg i hvert fall for masse kø.
      Og sist men ikke minst; kos dere massemasse og virkelig nyyt det! Sjekket værmeldingen og det ser ut som det er varmere i New York nå. Var der i vinterferien for noen uker siden og da var det helt vanvittig kaldt, 10-15 minus og sur vind. Var ikke så deilig å jogge i Central Park da foråsidetsånn… haha

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg