Svar på det å ha en egen hund

Jeg får veldig ofte spørsmål anngående det å skaffe seg hund. Hvordan det er å ha en egen hund, ansvaret ved det, hvordan man kan vite at man har tid, stell, hvor mye tur feks Molly trenger ++. Derfor tenkte jeg å fortelle litt om dette nå 🙂

Vel, først og fremst så er jo det å ha en hund helt fantastisk. Jeg har hatt hund så og si hele livet mitt, og kunne ikke tenkt meg et liv uten. De sprer så mye glede, gjør det mye hyggeligere å feks være alene hjemme og gir evig med kjærlighet. Spesielt Molly er en liten bombe av kjærlighet, trofasthet og har godt humør dagen lang! Men anngående det å få en hund i såpass ung alder, så er det vanskelig å si hva jeg anbefaler. Det spørs egentlig veldig på hvordan situasjonen er hos deg. Om det kun er du alene som har ansvar, og ingen andre til å kunne passe hunden, kan det jo være litt vanskelig. Du kan feks ikke dra på byen og så sove over hos en venninne om du har en hund hjemme som venter på deg. Samme med overnatting ellers, reiser, helgeturer osv, med mindre huden kan være med selvfølgelig. Dette er noe du må være veldig klar over! Om du ikke har noen som kan hjelpe deg, så må du nok se for deg å miste litt mer av friheten din og måtte ofre deg for din nye bestevenn. Hunden kan selvfølgelig ikke være alene en hel natt eller helg. Eller jo, den hadde jo selvfølgelig overlevd så lenge du hadde satte frem mat og vann, men spør du meg så er det dyreplageri. 

For min del så er det utrolig lett å ha Molly, og det er vel egentlig mye fordi jeg ikke har ansvaret helt alene. Jeg deler henne jo på en måte med Madicken selvom jeg eier henne, rett og slett fordi vi har bodd sammen fra jeg fikk henne, så da ble det litt automatisk begges hund. Jeg snakket jo naturligvis med Madicken om dette på forhånd, at hun kan passe Molly og ta ansvar for henne om jeg ikke er hjemme. Ellers har jeg jo foreldrene mine som forguder Molly mer enn alt på jord og hadde overtatt henne på flekken om de hadde hatt muligheten. De stiller opp til passing dag og natt året rundt, så det er fantastisk deilig! Så siden jeg har hele familien min til å passe på og hjelpe meg med Molly så mye jeg vil, så blir ikke det å ha henne noe vanskelig. Molly elsker både mamma og pappa og veldig trygg på dem (vi har jo bodd med dem i snart 1 år nå), så da vet jeg at hun har det like fint med dem uten meg om jeg drar bort, det er også en deilig følelse. Jeg kan reise når jeg vil, overnatte når jeg vil, og jeg er helt sikker på at om jeg feks skulle studert 1 år i utlandet og ikke hadde hatt mulighet til å ta med meg Molly, hadde mamma og pappa tatt henne i mot med åpne armer uten å tvile. Så ja, som dere sikkert skjønner er jeg i en veldig fin situasjon som gjør at det å ha Molly ikke gir meg noen begrensninger. 

Det er utrolig viktig å huske på at når du kjøper deg en hund, kan du forvente deg at den vil være hos deg opp til 15 år fremover i livet ditt. Derfor skal ikke det å kjøpe hund være noe impulsvalg, for du påtar deg faktisk et kjempeansvar. Det er du som har skaffet deg hunden, og da er det ditt ansvar å sørge for at hunden har et livsvarig hjem og får det beste livet den kan få. Det er ikke hunden sin skyld at den er i dine hender. Desverre er det altfor mange mennesker som bare kjøper seg en valp fordi den er så søt, og så innser de etter 1 år at wooops, det passet visst ikke for meg å ha hund alikevell, jeg har ikke nok tid til den. Altfor mange skjønne hunder ligger ute på finn.no for å få et nytt hjem, fordi eieren ikke lenger kan ha den. Altså jeg skjønner jo at det kan skje uforutsette ting, og feks alergi kan man jo ikke noe for, men ellers synes jeg det er no excuses. Jeg føler rett og slett at altfor mange bare kjøper seg hund uten å tenke noe særlig grundig over det og ser langt frem i tid. Om du ikke er sikker på at du kan gi hunden et livsvarig hjem, så ikke skaff deg en. Derfor er det jo ikke nødvendigvis alltid en smart plan å kjøpe en hund når man er på min alder. Du vet kanskje ikke hvor du skal studere enda, kanskje du skal flytte hjemmefra og ikke har mulighet til å ha hund i leiligheten/kollektivet du skal bo i. Det er vanskelig å vite, naturligvis. Jeg tror det smarteste er å få seg hund etter at man er ferdig utdannet, har slått seg til ro og vet sånn ca hvordan fremtiden din vil se ut. Men selvfølgelig, hvis du har en familie eller lignende som støtter deg og kan ha hunden for deg når som helst slik som meg, så burde det kunne gå helt fint.

Det jeg har skrevet nå, er kanskje hovedtingen å tenke på når det gjelder ansvaret ved å ha en hund. Det er også det jeg tenker som i størst grad kan bli annerledes fra livet uten hund, nemlig det at du har ansvar for et annet individ, kanskje må ofre litt forskjellig og naturligvis sette hunden først. Ellers vil jeg ikke si det er noe problem å ha hund. Store hunder krever selvfølgelig mer enn små hunder, spesielt på det med å gå tur. Molly er såpass liten at hun ikke har behov for timesvis med mosjon hver dag, men sant skal sies, er det noe hun elsker så er det å gå tur! Så pomeranians må ikke undervurderes pga størrelsen, skal love dere Molly er både den perfekte tur og joggepartner. Hun har evig med kondis og blir aldri lei av å bevege seg, haha. Men det er uansett deilig å ikke ha det presset om å måtte gå 1 time tur tre ganger om dagen, det tar jo sin tid. Så en liten hund er nok lettest å ha med å gjøre, både med tanke på stimulasjon, mosjon og ikke minst bofohold. Det er ikke alle hunder som vil trives i en liten leilighet, men med feks en pomeranian er ikke det noe problem. De tar ikke så mye plass, og trenger ikke så mye plass. Hun er også lett å få med seg overalt og kan sitte på fanget når jeg tar tog/buss/kjører bil, noe som er veldig greit. 

Jeg synes egentlig at det å ha Molly går som en lek! Hun trenger bare mat, vann, komme seg litt ut på tur et par ganger om dagen og litt pelsstell. Ellers er det uendelig med kjærlighet, oppmerksomhet og leketid det eneste jeg trenger å gi henne ♥ Spør du meg er det ikke noe som helst stress eller ork å ha Molly. Hun lyser opp hverdagen min, er verdens mest trofaste og kjærlighetsfulle lille bestevenn og gjør meg veldig lykkelig. Jeg har ikke angret et sekund på at jeg fikk Molly, og alt har egentlig gått så perfekt som det bare kunne. Molly har jo både verdens skjønneste utseende og personlighet, så jeg har vært veldig heldig. Hun er også utrolig smart, kan masse triks, er venlig mot alle dyr og mennesker, helt avslappet og flink i bil og på offtentlig transport, veldig lydig og ganske så rolig (selvom hun får noen adhd-utbrudd i blant). Rett og slett en hund som er veldig lett å ha med å gjøre, og jeg må si jeg er veldig fornøyd med rasevalget mitt, og kan definitivt anbefale Pomeranians 🙂 

29 kommentarer
    1. Takk for tips 😀 Venter på en liten valp selv, som jeg får i slutten av mnd, gleder meg masse! Hvor mye mat spiser Molly daglig? Liksom hvor mye tar du i skålen hennes?

    2. Hege: Så hyggelig! Gled deg masse, valpetiden er så koselig <3 Molly spiser veldig lite.. Fyller matskålen full, så tar det kanskje 2-3 dager for henne å spise det opp 🙂 Så som du sikkert skjønner får hun så mye mat hun vil.

    3. Jeg kjøpte en hund 23 juni 2014, han er nå 10 mnd og han er mitt alt. Har hatt dyr i store deler av mitt liv, alt fra hamster til kanin, men en hund er noe helt annet. Kan ikke se for meg et liv uten han.
      Er også så heldig at jeg har en familie som elsker han og ønsker å passe han. Så det er faktisk ikke et problem i det hele tatt og ha ansvaret for en hund som bare er min.
      Tror nok ikke at jeg hadde klart 1 uke ifra han, var i London i 4 dager, de lengste 4 dagene i mitt liv.
      Er så herlig når man kommer hjem til en nusseluss, som blir helt hyper av å se deg.
      Molly er utrolig nydelig <3

    4. Kjenner meg så godt igjen. Har så og si alltid hatt dyr, men det tar tid som sagt. Det er ikke bare bare, men tror det er en veldig god erfaring videre i livet også. Man lærer seg å ta ansvar for et annet individ. Desverre så er det jo slik at ikke alle tar like godt vare på hunden sin og ikke tenker langt fram i tid når man skaffer seg en liten valp. Det er veldig synd, så det er viktig å tenke seg om ja. Helt enig med deg Andre! 🙂

    5. Hei, jeg vurderer å kjøpe meg hund og lurer litt på om du har vært mye hos dyrlegen med henne? måtte du betale noe vaksiner eller noe når du fikk henne? 🙂 molly er supersøt <3

    6. Molly er så søt!
      Jeg er faktisk litt uenig på noe av det du skriver. Jeg har to chihuahuaer som jeg nå har hatt i fire år. Hundene klarer seg utmerket alene en natt. Som sykepleier jobber jeg også natt og det er null problem. Lufter de bare godt før jeg reiser på jobb og gir de en god luftetur når jeg kommer hjem igjen. Jeg synes ikke det er dyreplageri som du skriver. De klarer seg helt fint den ene natten i mnd 🙂

    7. hei andrea 🙂 jeg har også en pomeranian gutt, han er kunn 6 mnd og han er verdens nydligste. jeg lurte på om du har tenkt til å parre molly? min og din hund er veldig like i pels osv, så de hadde sikkert fått nydelige valper 😀

    8. Hei! 🙂
      Molly er utrolig nydelig! Har en pommegutt på 5 mnd selv 🙂 tenkte bare jeg skulle tipse deg om en ting. Kan godt hende at du vet det veldig godt fra før. Angående det å ha med hund til Sverige så har det blitt veldig strengt med pass og ormekur mot revers dvergbendelorm! Man kan risikere å ikke få med seg hunden tilbake til Norge hvis man blir stoppet på grensen og ikke har dokumentert ormekur i passet (må gis senest 5 dager før kryssing av grensen eller hver 3 uke). Tenkte bare jeg skulle si det da det er mange som ikke vet det 🙂

    9. qoute; ”Jeg kan reise når jeg vil, overnatte når jeg vil, og jeg er helt sikker på at om jeg feks skulle studert 1 år i utlandet og ikke hadde hatt mulighet til å ta med meg Molly, hadde mamma og pappa tatt henne i mot med åpne armer uten å tvile. Så ja, som dere sikkert skjønner er jeg i en veldig fin situasjon som gjør at det å ha Molly ikke gir meg noen begrensninger.”
      Bare den setningen der, sier litt om deg som hundeeier. Hvis du vil studere ett år i utlandet så kan du bare sende hunden til foreldrene dine. Hvis du skal studere i utlandet ett år, så skulle du vel strengt tatt ikke skaffet deg hund. Det virker mer som at du skaffet deg en hund for “designet” skyld, for det er jo nettopp det pommer er, de er designer hunder ett tilbehør. Uansvarlig er det.

    10. Du burde skrevet litt om kostnader, for det er DYRT med hund!
      Forsikring, veterinær, mat og alt annet den kunne trenge.
      Blir hunden syk kan det i værste fall koste opp til 20.000 (+/-), noe folk må være klar over og passe på at man alltid har penger til uforutsigbare ting som kan dukke opp.

    11. Det stemmer ikke helt at jo strørre hunden er jo mere jobb og lengre turer trenger den. Jeg har en mastiff på 50kg som elsker å gå tur å løpe i skogen, men denne rasen er en som ikke må ha lange turer hver dag. Hun er rolig og veldig lett å ha med å gjøre. Bor i en ikke så alt for stor leilighet, hun er med meg over alt og er min beste venn. Verdens hærligste og snilleste hund. Føler meg også veldig trygg med hun rundt meg siden mange dømmer utsende og er redd for hun hehe:)

    12. Veldig sant det du sier her! Men, det er en del stell med små hunder også, spesielt hvis de har mye hår! Har selv en tibetansk spaniel, som røyter året rundt. Det tar jo sin tid. Hun er en liten energibunt og elsker å gå på tur i flere timer. Jeg kjenner noen som har en grand danois (største hunderasen?) og den er skikkelig sofagris! Den er fornøyd med å gå tur 30 min om dagen, så vil den hjem å slappe av. De lever jo bare 6-7 år, tror jeg. Men så spiser de jo flere kilo mat i uka, noe som kan bli dyrt. Trim kan også komme an på hva eieren har gjort hunden vant til, men selvsagt, noen raser er mer aktive enn andre.
      Synes Molly er bedårende, kos dere videre!:-)

    13. Så sant det du skriver! Jeg har hatt en Golden Retriever siden jeg var 8 år gammel og det er vanvittig mye ansvar og spesielt når det er en stor hund! Han gikk dessverre bort for ca 2 uker siden fordi han var gammel og syk, noe som var helt ekstremt vondt for både meg og familien. Men når man er vant til å ha en hund rundt seg merker man at det blir fort tomt når dem går bort, så derfor har vi satt oss opp på valpeliste og forhåpentligvis er den leveringsklar i sommer og da har jeg lovt at mesteparten av ansvaret går på meg. Det er mye jobb med en hund, men det er en del av kosen! Men folk som bare skaffer seg hund fordi den er søt og finner ut at det blir for mye ansvar når dem har fått hunden syns jeg blir for dumt. Man burde tenke seg godt om før man får seg hund ja, så sant det du skriver 🙂

    14. Å kjøre bil med hunden på fanget er for det første ulovlig, og hvis du kommer utfor en ulykke så kan man jo tenke seg selv, med en løs hund på fanget! Hvis man er glad i hunden sin i det heletatt så vet man dette og da kjøper man et skikkelig bur som man sikrer godt!
      Jeg blir skikkelig forbannet når jeg ser folk som kjører rundt med hund løs i bil!

    15. Veldig enig! Kan ikke fordra tanken på alle de dyrene som er uønsket, og ikke har trofaste eiere.
      Men hvis du setter deg inn i eggproduksjon og kjøttproduksjon (særlig kylling og gris som du spiser mye av) så tror jeg du har fått bedre bilde på hva dyremishandling er.
      Tørr du se denne? Anbefales veldig, da forholdene er ganske like:
      http://www.ettlivsomgris.se/
      Hvor langt er du villig til å gå for dyrenes skyld? De er så såre og hjelpesløse.

    16. jeg har lyst på hund men likevel ikke , tenk hvor trist det er når hunden dør til slutt og ja vet at det skjer en eller annen gang , men syns det er trist å tenke på at man har en hund mange år og plutselig så dør den , folk sier at da skaffe man bare seg en ny , skjønner ikke at noen kan si noe sånt

    17. føler du er ganske uansvarlig med tanke på at du bare kan overlate hunden din til andre om det trengs. Fint det om det er en nødsituasjon, men føler ikke det er riktig om du skal ut å feste hver helg eller reise så ofte. Jeg har selv hund og er ett år eldre enn deg. Jeg har ikke hatt henne mer enn 6 måneder men jeg klarer såvidt å være 1 dag uten henne. Jeg gjør ikke det om det ikke er nødvendig.
      Ellers for dere som lurer på det ang kostnader så betaler jeg rett under 400kr i måneden for forsikring og rundt 700kr for mat til henne (maten til henne varer i ca 1,5 måned) og litt snacks nå og da. Koster med hund, men nå har jeg en middels stor hund da. Men det er verdt det. Hun er alt for meg. Ser det er så utrolig mange som legger ut hunder på finn.no. blir skikkelig sint. Jeg synes alle som ønsker seg hund burde ta en OMPLASSERINGSHUND, nettopp fordi disse hundene enten lever på kennel resteb av livet eller blir avlivet. Jeg har en omplasseringshund selv.

    18. Hei
      jeg har fulgt bloggen til Bella Klein´s Pomeranian en stund. Vurderer å ta kontakt med de.
      Er det der du har kjøpt hunden din?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg