Clean & Cozy

I dag har jeg ryddet og vasket rommet mitt + hentet sengegavelen min fra garasjen! Hadde jo aldri tenkt til å bo hjemme så veldig lenge, derfor har jeg ekstremt mye av tingene mine i garasjen. Blant annet var sengegavelen min der, men nå er den heldigvis tilbake hos meg. Synes sengegavler gjør sengen så utrolig mye finere og jeg må si at jeg eeelsker min ♥ Har tent masse lys i rommet og nå skal jeg kose meg under dyna med litt eksamenslesing. En måned og en uke til min første eksamen, nemlig historie muntlig. Spennende! Nå skal det være masse eksamensøving fremover, for jeg skal så absolutt ikke begynne å lese kun noen dager før, som er veldig typisk meg. Om noen har noen tips til fine dokumentarer innenfor historiefaget blir jeg glad, vil helst få inn informasjon av andre ting enn bare tør lesing i den altfor tjukke boken 😀 Ellers om noen lurer så tar jeg fem eksamner denne våren og det er: Historie, geografi, matte, nynorsk og norsk skriftlig. Senere i kveld kommer Fanny på overnatting, fiiin lørdag! Håper dere også koser dere 🙂

28 kommentarer
    1. Noddi.com det er en norsk side med masse stoff fra flere fag. Ser veldig jalla ut, men det er mye nyttig informasjon der.

    2. Er alltid like deilig med rent og ryddig rom! 🙂 jeg skal også ha eksamen i historie snart, og jeg lånte bøkene “å lykkes med nyere historie” og “å lykkes med eldre historie” som er veldig gode! De gir et lite sammendrag, samt tidslinjer, og har hjulpet meg kjempemye med å få oversikt! 🙂 Lærebøkene ellers er så dårlig skrevet og tunge syns jeg, ikke minst uoversiktlige. Så anbefaler å låne de to bøkene! 🙂

    3. Nydelig, deilig med rent og ryddig soverom 🙂
      Høye lesertall på bloggen!
      Til dere som har høye lesertall på bloggen, Litt spørsmål til dere 🙂 Vi er nok mange som lurere 🙂
      *Hva gjør du for å få høye lesertall på din blogg?
      *Hvor lenge har du blogget?
      *Hva liker du å lese om på blogger?
      *Har du sponsore til din blogg? Evt hva gjorde du for å få det?
      *Hva skriver du mest om på din blogg?
      *Har du konkurranser på bloggen din? Evt hvordan konkurranser?
      *Kommenterer du mye på andres blogger? om ikke gjorde du det før?
      *Hvordan kamera har du til å ta bilder med?
      *Er du privat eller legger du ut alt om ditt liv?
      *Har du hatt gjesteblogger på bloggen din? Evt hvem og hvordan fikk du han/henne til
      å skrive for din blogg?
      *Tjener du penger på bloggen din? Kan du leve av den?
      *Kunne du tenke deg å vært gjesteblogger hos meg feks?
      Ha en fin kveld 🙂

    4. Nydelig sengegavl! Hvor har du kjøpt den? Har så lyst på lignende selv, men har 1.20 seng og sliter med å finne en fin en i den størrelsen. Helt enig i at den gjør sengen, og hele soverommet, så mye finere.
      Stor klem, håper du har det bra <3

    5. Har selv historie i år, og så noen relativt bra dokumentarer knyttet til den kalde krigen:
      Kald krig: hat, kjærlighet og propaganda. Den er i 4 episoder, og finnes på NRK 🙂
      Ellers er “War in Democracy” dødsbra! Men, den handler mer om Sør-Amerika og USAs inngripelse der (under bla. den kalde krigen).
      Det går også veldig mange dokumentarer generelt som kan relateres til historiefaget på NRK, de er veldig bra! Har ikke navnet på noen av de, men bare å gå inn på NRKs nettside for nett-TV og søke der 🙂

    6. Se på dukomentarer på NRK nett-TV om 1814! Viktig viktikg – her må man kunne mange detaljer (hadde historie på Bjørknes i fjor)

    7. Kanalen Crash Course med “World history” på youtube er veldig bra! 10 minutters sammendrag av viktige historiske ting verden rundt, med artige animasjoner til (+ litt random greier fra programlederen). Programlederen snakker sykt fort, så anbefaler å ha på tekst 🙂

    8. Hadde privatist eksamen i Historie i høst, og jeg er ikke spesielt glad i faget. Syns det var utrolig vanskelig å vite hva man egentlig skulle lese på. Jeg fikk en oppgave som omfattet store deler av hele pensum, og ettersom at jeg ikke hadde lest nok gikk det ikke så bra 🙂 Jeg anbefaler deg å lese masse, og kunne mye om alt, slik at det ikke blir så vanskelig på selve eksamensdagen.. Har snakket med flere som opplever at oppgaven omfatter hele pensum, som gjør det vanskelig å velge ut det viktigste. Men kan du nok om de forskjellige periodene og hendelsene, så skal det nok går bra! Jeg brukte ikke filmer som læring, og det angrer jeg veldig på! Det er jo så mye mer spennende å lære via en film 🙂 Masse lykke til med øvingen!

    9. Historie. Alt du må kunne er årsaker og konsekvenser til alle krigene. Selvfølgelig start dato og slutt dato,, men alle andre datoer som når en liten ting skjedde er ikke like viktig.

    10. Nå har ikke jeg lest kommentarene ovenfor, så mulig jeg gjentar noe som allerede er blitt sagt. Jeg hadde historie på påbygg, så det er sikkert samme pensum? Vertfall.. Film lærer man masse av, og kanskje mer en kjedlige og lange dokumentarer. 1.verdenskrig: Lawrence of Arabia (kanskje ikke veldig pensumdekkende – men kan muligens hjelpe med å forstå bedre årsak og virkning fra 1.verdenskrig), første verdenskrig er en enklere krig å “forstå” og lese seg til i motsetning til 2.verdenskrig. Og når det gjelder filmer fra 2.verdenskrig så er det et hav av bra filmer å velge mellom, men de jeg kan “gå god for” er vertfall: Pearl Harbor, Schindlers liste, Der Untergang, The thin red line og gutten i den stripete pysjamas. Disse filmene er langt ifra kjedlige, og jeg har sett flere av disse mer enn to ganger. Max manus kan man jo også dra inn her, men den ville jeg ikke sett på som veldig pensumdekkende..
      Håper noe av dette hjalp, og masse lykke til på muntlig eksamen! 🙂 Bare tenk at historie er gøy, selv hatet jeg det, men klarte å omstille tankegangen min og fikk en 5er. Det ligger kun i psyken:-)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg