Språkkurs i Sydney med EF!

Språkkurs i samarbeid med EF

Hei igjen!

Som jeg har nevnt for dere er jeg så heldig at jeg skal på språkkurs med EF til Sydney Australia 22 januar til 7 februar (!!!). At denne turen er booket og alt er klart, er egentlig helt surrealistisk for meg. Det høres for fantastisk ut, om dere skjønner hva jeg mener? Etter å ha gjort en del research på Sydney så må jeg si at det virker som drømmedestinasjonen. Her får du storbyferie med gode resturanter, bra uteliv, masse shopping og masse spennende å gjøre. Men ikke nok med det? Du får også strandferien hvor du får solt deg, badet, dykket og hva enn man måtte ønske. Altså slår man to fluer i en smekk ved å sette snuten mot Sydney! 

Jeg reiser som sagt med Anniken, og vi skal bo på et studenthjem som ligger supersentralt. Tar faktisk kun 10 min å gå bort til det fantastiske operahuset! Vi har et par timer med engelskundervisning hver dag, ellers har vi fri til å utforske byen og gjøre hva vi har lyst til. Jeg har lyst til å oppleve så mye jeg bare kan, og har allerede tenkt meg tre ting jeg vil gjøre.. Jeg skal i hvertfall få hilst på kengeruer (det er vel et must i Australia), jeg vil snorkle og dykke i det fantastiske vannet og selvfølgelig vil jeg hoppe fallskjerm der! Jeg er som dere vet helt obsessed i fallskjerm etter å ha gjort det 2 ganger i sør-afrika, så jeg skal jammen meg nyte Sydney fra 4000 meters høyde også. Blir nok en god del mer enn det også, er virkelig en haug av ting å se og gjøre, og på denne turen vil jeg få inn så mange nye inntrykk jeg bare kan 😀

Ser det ikke helt fantastisk ut? Kan nesten ikke beskrive hvor mye jeg gleder meg, klarer nesten ikke tenke på noe annet. Har på følelsen at dette kan bli den beste ferien hittils i mitt liv! Jeg reiser som sagt på språkkurs med EF, og de har hele 40 destinasjoner og 7 forskjellige språk å velge mellom. De har oppstart hver mandag året rundt, noe som gjør det veldig lett å planlegge sin drømmereise 🙂 Man kan reise alt fra 2 uker til 5 mnd, og de har tilbud for både unge og voksne studenter. De aller fleste reiser alene, så om noen har veldig lyst til å reise men ikke finner noen å dra med, så møter du garantert på en haug av andre som reiser alene og ønsker å bli kjent med nye mennesker. Hvis du er nyskjerrig på å dra på tur med EF, så kan du bestille gratis brosjyre hjem i posten HER. De har også en julekalender nå i desember med masse gode tilbud, så for å få med dere de kan dere like EF på facebook HER

Dette blir så altfor bra, gleder meg til å ta dere med på denne fantastiske reisen! Kanskje noen også kunne tenkt seg å dra samtidig som oss? Det hadde jo vært superhyggelig. Ellers blir jeg kjempeglad for noen Sydney tips, om noen av dere fine blogglesere har vært der ♥

26 kommentarer
    1. Så utrolig heldig!
      Jeg har selv bodd i Sydney, og har noen tips. Ettersom dere har ganske mye fri så anbefaler jeg Featherdale Wildlife Park, som ligger ca 45 min inn i landet fra Sydney; der har de kenguruer du kan komme nært innpå, i tillegg til andre kule dyr 🙂
      I tillegg er jo Bondi Beach et must, MEN jeg anbefaler enda sterkere å ta ferga fra Circular Quay til Manly, og oppleve Manly Beach, gå opp til North Head for å se på Sydney Skyline (google North Head Manly, så får du se hva jeg snakker om.) Fergeturen tar ca 15 min, og du vil IKKE angre! Der er det masse kjekke surfegutter, men generelt mye mindre folk enn på Bondi.
      Har dere tid vil jeg anbefale å gå fra Bondi Beach til Coogee Beach, en tur på ca 6km og FANTASTISK utsikt!
      Liker dere Home&Away ligger Palm Beach ca 1 times busstur unna, men her anbefaler jeg heller en guidet tur, om dere skal finne fram til de ulike stedene de spiller inn scener 🙂
      I tillegg til skydiving (som omtrent er obligatorisk!!) ville jeg også dratt på Bridgeclimb opp Harbour Bridge, hvor du har utsikt over så og si hele Sydney, HELT fantastisk og definitivt verdt pengene! (Kan bestilles her: http://www.bridgeclimb.com/).
      Kommer sikkert tilbake med flere tips når det nærmer seg, men håper disse tipsene hjelper litt! Igjen, dere er så utrolig heldige 🙂

    2. Hei hei,
      kunne du laget et nyttår-/julekjole innlegg med kjoler fra feks Nelly som du kunne tenkt deg selv eller faktisk har selv? Synes ofte bildene på Nelly er veldig dårlige, og da er det så fint å se bilder på blogger 🙂 Du har en utrolig fin blogg, og jeg følger stadig med!

    3. Sydney er virkelig drømmebyen! Definitivt den beste ferien jeg har vært på! Anbefaler surfing på Bondi Beach og klatring over Harbour Bridge. Må i tillegg anbefale “Pancakes on the Rocks”, der finner man pannekaker til enhver. Om du har sett på Home and Away tidligere, bør du vurdere å ta en tur til Palm Beach, der showet spilles inn 🙂
      Kos deg masse, det er en by du sent vil glemme, og som du straks vil reise tilbake til. Så nyt hvert sekund du kan!

    4. Sydney og Australia generelt er FANTASTISK!! Gled dere masse 🙂
      Jeg vil anbefale dere å ta surfekurs på Bondi Beach, broklatring over Harbour Bridge, spise på pannekakehuset ved Darling Harbour, og finne en dyrepark! Husker ikke så mange detaljer fra da jeg var der, men husker at det var en opplevelse for livet! Skal definitivt tilbake. Det er også veldig flott å se Sydney fra havs, altså fra fergene. Spesielt om kvelden 🙂

    5. Sydney er fantastisk! Fikk kun èn dag der, men ble på den korte tiden forelsket i byen. Bondi Beach er et must!!

    6. Australia generelt er fantastisk. Er mange grunner til at det er yndlingslandet mitt 😀
      Anbefaler å ta fergen over til Manly beach. Utrolig søt og pen plass med fine strender.
      Om du liker å gå i skog og oppleve fin natur anbefaler jeg også en tur til blue Mountains. Det ligger litt utenfor byen (1,5-2 timer) og er utrolig kult.
      Noe du faktisk MÅ gjøre (haha) er å gå turen fra Bondi Beach til.. Ja husker ikke navnet på stedet man ender og hva turen heter, men den er veldig kjent og utrolig (!) vakker. Sykt fine hus der borte og så man begynner nesten å drømme seg bort om et liv i husene der.
      Utelivet er jo et must å teste ut selvfølgelig. Er så mange steder å dra at jeg har ikke så god oversikt egentlig. Kings Cross er kjent der borte, men om det er av de beste plassene å feste på tør jeg ikke si sikkert 🙂
      Gleder meg alt for mye til å få dratt til Australia igjen nå, så du er heldig som får dratt dit om så kort tid 😀

    7. Hei! sykt heldig, var i Sydney i Januar i år og vil gjerne dra tilbake!! Vet du elsker shopping, så Westfield Bondi e det beste kjøpesentret med alt fra Chanel og Tiffany til Hollister og Hype. Det er digert med 6 (?) etasjer med kino, resturanger og fitness studio, virkelig verd å ta turen innom! Ligger i nærheten av Bondi Beach 😀 Ellers har de flere kjøpesenter å besøke, byen i seg selv har ikke så “mye” shopping det meste er på senter rundt omkring. Ellers er dyrehagen kjempe populært og anbefaler virkelig T2 om du elsker te!!! Finnes bare 1 plass i hele europa (London) og er et australsk konsept med over 200 te sorter, der de lager te/iste på stede om du ønsker å prøvesmake 🙂 kosedeg masse, hadde virkelig the time of my life!

    8. Du må ABSOLUTT ta ferja til manly beach, og dra hjem igjen når det er mørkt. Da får du den vakreste utsikteten du noen gang kommer til å se, over sidney med operaen og brua.
      Hver lørdag kl 20.00 (om jeg husker riktig) er det fyrverkeri. Så anbefaler å dra ned til byen, der er det MASSE folk som samles.
      Ellers er jo Bondi beach obligatorisk 😀
      Blue mountains er også en fin opplevelse, med masse trappegåing, haha! Men da får du se blant annet de kjente tree sisters!
      Du er så heldig, kjenner jeg blir glad bare å skrive om det.

    9. hvordan går det på skolen Andrea? 🙂 Vil ikke skrive litt om hva du gjør akkurat nå for tiden, og hvordan det går osv? 🙂 Har du mange eksamener og når har du de? <3
      Blir du ferdig nå til jul, eller skal du fortsette på Bjørknes etter jul og? Hihi, litt mange spm 🙂

    10. Heisann! Ser at de fleste tipsene du har fått er ting du enkelt kunne funnet ut på egenhånd ved hjelp av google, så tenkte å gi deg mine beste tips. Jeg var på utveksling der i fjor og gikk på skole med de lokale, så jeg fikk opplevd andre deler av byen enn det jeg ville gjort som turist. Når det gjelder surfing vil jeg anbefale å ikke ta kurs på Bondi eller Manly, for de er bare veldig folksomme og turistifiserte. Lokale surfestrender som Curl Curl eller Cronulla vil være bedre hvis du faktisk er ute etter å surfe. Shopping er spredt rundt omkring i hele byen, og hvis du ikke liker store kjøpesentre er smågatene i Bondi gode med mange bra butikker (eks. Tuchuzy). Sydney har to store varehus typ Steen og Strøm, kalt Myer og David Jones og de finnes det flere av rundt omkring i byen.
      Hvis du vil bevege deg utenfor de mest kjente stedene, anbefaler jeg å sjekke ut Newtown og Surry Hills, begge er litt hipster-type områder som har utrolig mye god mat. The Grounds i Alexandria og The Boathouse i Balmoral er to av mine favoritt-spisesteder.
      Nattklubbene i sentrum kan fort bli litt tacky etter min smak, og jeg ville styrt unna klubber som Home Nightclub, Scubar, Scary Canary og Side Bar. Anbefaler å reise på basseng-baren til The Ivy, der er det kult å ha vært. Marquee er bra hvis du liker rave, og L’il Darlin’ i Darlinghurst er en god cocktailbar. Hvis dere skal ut på en onsdag anbefaler jeg The Sheaf i Double Bay, og på fredager er El Topo Basement i Bondi ganske bra. Ellers anbefaler jeg å bli kjent med noen lokale, de vet som oftest hvor det skjer for studenter 🙂
      Håper du koser deg masse i Sydney, det er helt klart en fantastisk by som du kommer til å falle for 🙂

    11. Hvis turen er som den var da jeg var språkreiseelev med EF så blir det minimalt med egentid. Stort sett er det obligatorisk opplegg hele dagen.

    12. ÅÅÅÅÅÅÅÅ, så utrolig heldig!!!!!!!!!!!
      Jeg drømmer om å leve studentlivet mitt i Sydney. Men ettersom jeg fortsatt går i 10. klasse er det nok en stund til… Men hadde jo vært kjempegøy med språkreise dit for noen uker!
      Ønsker dere en strålende tur <3<3<3<3<3<3<3

    13. Australia er helt fantastiskt! Du har fått mange gode tips allerede, så kommer ikke på noe utenom, men om du har tid – dra inn til Melbourne. Personlig synes jeg denne byen var så mye bedre enn Sydney. Sydney er en veldig flerkulturell by, mens Melbourne er litt mer “mellow” og slik man ser for seg at det er i Australia – med lokale småbutikker, masse surferdudes overalt osv osv 🙂

    14. Ååå, heldig! Jeg kom hjem fra Sydney for 2 uker siden faktisk! Dere mååå dra til Manly og Manly beach. Superchill sted rett utenfor byen med nyyydelig strand. Å ligge å sole seg på Bondi er ganske slitsomt da den er stappfull, så da ville jeg heller brukt tid på Manly! Det er flere oselige og gode spisesteder ved Bondi beach tho, så ville sjekket det ut! Dere må også ta dere tid til å gå gjennom og kanskje ta en picnik i Hyde Park, og gå gjennom Botanic Gardens. Å klarte opp Harbour bridge er også helt fantastisk!! Åh, Sydney er fantastisk, og kanskje min yndlingsdestinasjon. Om dere vil være sporty vil jeg anbefale å gå hele,- eller deler av Sydney costal walk. Om dere er interessert i å finne ut om historien til byen, og litt “inside” info, anbefaler jeg faktisk veldig å booke en tur med en sånn cheesy tour bus. Det gjorde jeg, og jeg lærte kjempemye! The Rocks er den eldste delen av byen, hvor det tidligere bare bodde kriminelle -virkelig en opplevelse å gå rundt der og se på bygningene og den bydelen generellt! Luna Park i nord-sydney skal visst også være en opplevelse:) Gleder meg til å følge deg/dere! God tur <3

    15. Har bodd i Sydeny i ett år og et var helt fantastisk! Offentlig transport er veldgi lett, da anbefaler jeg å ta toget som går hele tiden rundt omkring byen. Jeg anbefaler å ta en tur til Darlin Harbour fredag kveld, der er det mye liv- men hvis du er på jakt etter utelivet så vil jeg anbefale et sted som heter Kings kross. Det er en gate med masse bra utesteder og klubben the world bar er absolutt verdt å oppleve 🙂
      Ellers så er min beste anbefaling å gå the harbour bridge!!! Det er en helt FANTASTISK opplevelse å bestige den store broen! Bare google det og du vil se hva jeg mener 🙂

    16. Du er i Sydney under Australia day den 26. Januar, anbefaler deg på det sterkeste å bestille bord på en av restaurantene i darling Harborg for å se fyverkerishowet om kvelden, superkoselig ☺️

    17. Om du liker sjokolade, så er dette perfekt for deg. Det finnes en restaurant i Sydney som heter Max Brenners, og der selger de bare sjokolade! De har smeltet sjokolade som fraktes igjennom rør i taket, de har sjokolade pizza, sjokolade drikker, fonduer, konfekt og noe som heter sjokolade shot. noe høres kanskje merkelig ut, men det er verdt å dra innom. Finnes bare to av disse i verden og den andre ligger i New York! 🙂

    18. Jeg har nylig kommet hjem etter å studert 3 måneder i Australia, og vil anbefale deg å dra til Manly Beach en fergetur fra Sydney 🙂 Det er Bondi Beach som er mest kjent, men mange lokale folk i Australia synes dette er bare tull fordi Manly har så mange finere strender! Curl Curl, Palm Beach og Manly Beach er et absolutt must, og om du drar til Palm Beach på en ukedag kan det hende du får sett innspilling av Home and Away i samme slengen. Det fikk vi 🙂 Ellers er det mange gode spisesteder, i Manly er det et frokoststed som heter Cridas. Her har de verdens beste Acai bowl og Clean and green bowl. Rett og slett helt himmelsk!! Jeg vet ikke om du har førerkort, men om du ikke har det er du nødt til å skaffe deg et eget ID-kort når du kommer ned til Australia, da de ikke aksepterer noe annet som legitimasjon der nede. Med mindre du vil dra rundt med passet såklart 🙂

    19. Så koselig! Er i Sydney regionen og studerer akkurat nå selv! Tips er selvsagt båttur til Manly eller tur til Bondi Beach! Sjekk ut @Breakfastinsydney og lingnende instagram kontoer for de beste spisestedene! Jeg har ikke fått gå selv, men det er mange cocktail bars og restauranter med utrolig utsikt av storbyen fra Westfield tårnet (sjekk ut 360 bar and dining). For garantert spiseplasser er “The Rocks” området i Sydney et trygt valg, men kan være noe turistifisert. Fortsatt ofte fine markeder der i ukedagene!
      Vil dere kanskje litt ut av storbyen så ligger Sydney direkte nord for the Royal National Park med så mange fine tur muligheter! Ta toget til Heathcote train station og gå Karloo walking trail. Da får dere virkelig få sett Australsk natur, fosser og rock pools. Ellers er det mange måter å komme seg til Blue Mountains som også er et must, enten med tog eller guide. Jeg gikk med colourful trips og synes de var supre! Kos deg masse!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg