En stor optimist

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Visste dere at jeg er en stor optimist? Jeg er så glad for at jeg har den egenskapen, for jeg vet ikke hvor jeg ville vært uten. Jeg klarer å snu det meste om til noe positivt, og lever i troen på at ting alltid blir bedre og at ting løser seg. I stedet for å deppe over noe kjipt som har skjedd i livet mitt, så prøver jeg så godt jeg kan å heller se på det som en lærdom. Man må oppleve motgang for å vokse som menneske og få erfaringer her i livet. Kanskje føles noe helt forjævlig der og da, men det vil gå over, og jeg kommer til å få det fint igjen. Med den tankegangen kommer man seg i gjennom alt. For det er sant at tankegangen din har så utrolig mye å si for hvordan livet er, hvordan du har det og ikke minst hvordan du skal komme deg i gjennom forskjellige situasjoner som oppstår.

Tenk- jeg fikk skattesmell på 1,3 millioner kr for 2 år siden.. Dere kan tro det ikke er så enkelt å se lyset i enden av tunnelen da, men på en eller annen måte har jeg klart å holde hodet høyt hevet hele veien og hatt troen på at dette fikser seg til slutt. Og nå? Jeg har 4 mnd igjen med nedbetaling, så er jeg ferdig. Det har vært et helvette, med stress, redsel, håpløshet og tårer. Men det ordnet seg, og nå er det hele straks over. Det føles egentlig ganske uvirkelig, men veldig godt. Jeg er stolt av meg selv som aldri ga opp. Nå er jeg uten tvil en god erfaring rikere, har vokst mye som menneske og får en slags ny start med blanke ark 🙂 For det er så sant dere, ting ordner seg. UANSETT hvor jævlig det enn er. Aldri gi opp, livet blir bedre. Det kan jeg love dere! Man kommer seg i gjennom de mest utrolige ting ♥

34 kommentarer
    1. Til du over: Det kan ikke du vite.. Du ser livet til Andrea gjennom en blogg, du aner ikke noe om hvordan ting er eller har vært in real life. Og om du tror at en så høy skatte smell er null stress, så skjønner du lite.. Det ville det ikke vært for de aller fleste. Du er flink Andrea, stå på! =)

    2. Stakkars deg, som måtte komme igjennom det- så lite ferie hele veien, så lite nye klær, så lite dyre vesker og luksus ting… Og så dårlige foreldre som ikke i det hele tatt hjalp deg med å låne deg penger… Stakkars stakkars deg. Så beundringsverdig du er.

    3. Skjerp deg ovenfor! Sånt kan skje med folk. Og Andrea var så ung da hun blogget. Hvem skulle visst at blogg skulle bli suksess? Og at skattemyndighetene er ute etter dem? Hun var 14, og hvordan skal hun ha visst om skatt da? Da jeg var like gammel som henne, så hadde jeg ikke lært om skatten en gang. Seriously.. Sånt kan skje, og Andrea har foreldrene som satte pant eller noe sånt. Snart er hun gjeldsfri og det er jo superbra! Men heldig henne at hun har i allefall økonomi til å betjene de 🙂 hadde tatt fem eller ti år for hverdagsmannen liksom. Positivt at Andrea har lært om økonomi, sette mer pris på økonomi etc etc. Se feks på Sophie, hun er heldig på en måte fordi faren er økonom og derfor kunne passe på sånt.

    4. Hun var 18 da men…så foreldrene hadde ingen plikt, og de MÅTTE ikke hjelpe henne med å betale ned. Hun hadde flyttet ut og dratt det her på seg selv! Men bra at du fikset det som en selvstendig kvinne

    5. Super imponerende at du har klart det! Jeg har studiegjeld på 70k og griner ganske ofte for jeg ser ikke åssen jeg skal klare det…

    6. Studiegjeld på 70k og du griner?? Lol, det er jo ingenting..
      Jeg har en studiegjeld på 300k… Se lyst på det. Folk har det verre enn deg!

    7. De aller fleste har studielån B, du er heldig som har såpass lite som 70 000 🙂 Kontakter du lånekassen kan det hende får fryst lånet og slipper å betale en stund om det skal være nødvendig

    8. Jeg kommenterer aldri blogger, jeg tenker at jeg skal holde meg for god til å bli provosert over det dere skriver. Men nå klarer jeg ikke å la være altså! Leste bloggen din en periode, men måtte bare slutte, da jeg kjente at jeg ble småkvalm av livsstilen din. Nå jeg jeg riktignok i midten av 30-åra, 2 små barn og en fulltidsjobb, så jeg skjønner at jeg ikke er midt i målgruppa di. Og jeg må ærlig innrømme at jeg bekymrer meg for hva unge jenter som vokser opp med dere bloggfronten som forbilde tenker om hva som er normalt og ikke.
      Jeg skjønner at 1,3 mill i skattesmell var heftig og det er flott at du snart er ferdig med å betale tilbake. Men å prøve å si at du har vært flink fordi du har levd på 11 000kr i måneden og fremstille at det er lite penger, det er skummelt! 11 000 kr til kun deg selv som du bruker på shopping, reiser og uteliv? Det er MYE penger! Og hver gang jeg har vært innom bloggen din så har du akkurat vært på, eller skal på en reise. Jeg vet at noe av dette er sponset, men langt fra alt. Når du har råd til å fortsette å kjøpe dyre designervesker, så er det ikke så veldig synd på deg.

    9. Jeg har lurt på en ting når du skriver om skattesmellen. Jeg skal prøve å formulere det på den måten jeg mener, som ikke er å være slem eller “gni det inn”, men at jeg helt oppriktig lurer:
      Tenker du på det som at du fikk en skattesmell, eller at du unndro penger? Det er jo litt forskjell i hvordan det fremstår og føles. Skattesmell er liksom “uforskyldt” og føles som noe myndighetene påfører en person på en måte, mens å unndra penger, å la være å betale det man skylder i skatt er en mer aktiv handling fra personens side. Det er jo forskjell på “jeg fikk en skattesmell på 1,2 millioner” (føles tilfeldig og liksom uten skyld, høres bedre ut) og “jeg lot vær å betale xx kroner i skatt, og i tillegg til å betale det jeg ikke har betalt fikk jeg tilleggsskatt i straff” (høres ut som man tar mer ansvar og virkelig anerkjenner at shit, jeg gjorde noe galt men jeg har tatt ansvar og straks gjort opp for meg). Skjønner du hva jeg mener?

    10. Så fint å høre når folk er optimistiske. Det er godt, og inspirerende. Og du har klart deg så bra! Vakre jente!
      Kan jeg spørre hva ditt stjernetegn er?
      Keep up the good work, heier på deg!

    11. Så utrolig tøff du er! Har fulgt bloggen lenge, og husker dette med skattesmellen godt. Er herlig å høre at du har kommet deg gjennom det, blir så glad på dine vegner 🙂

    12. herrejesus for noen mennesker som kommenterer her… dere kan jo prøve å brått få en gjeld på over 1 mill smelt i ansiktet selv, og se hvor godt dere liker det – uavhengig av hvilken situasjon dere er i fra før av. og når ble det konkurranse om å ha mest studielån??? 70k kan være like vanskelig for noen som 500k er for andre. skjerpings:)

    13. Det må ha vært helt jææævlig. Ikke hør på de over. Du er flink! At du har klart å leve ved siden av gjelden (som det ser ut som du har via bloggen i hvert fall) er jo også bare helt sykt bra gjort. Folk kan si hva de vil, uansett sykt dritt å havne i en sånn situasjon, det er få av oss som kan si vi kjenner det presset der! Men du har lært, og du har snart betalt ned 1,3 millioner i gjeld, det er heeelt sykt!!! DU ER FLINK!!! Stå på!!

    14. Så flink du er, som klarer å være så optimistisk og positiv hele tiden! Det er jeg absolutt ikke, men jeg prøver veldig hardt å bli mer positiv, og prøve å heller se løsninger i stede for problemer… Det er faktisk ikke bare-bare, så om du har noen tips på hvordan du pleier å tenke, eller hva du pleier å gjøre for å bli mer positiv blir det godt tatt imot! Du kan jo kanskje lage et innlegg om det? 🙂 Ha en super torsdag!

    15. Hei,. jeg går rett på sak , skal skrive om kroppspress/spons/innlegg om injeksjoner/operasjoner. Forstår om du er gørr lei av å lese slike meldinger. Håper likevel du tar deg tid til å lese mitt synspunkt, om du er helt uenig/ delevis enig eller enig! ( Har ikke tenkt å komme med en moralpreken, bare en tankerekke). Jeg forstår at du ikke kan ikke skrive “unnskyld” for hver operasjon/innsprøyting du tar. Likevel tror jeg at du hvet at det er mange som blir påvirket av deg, spesielt de som ikke er så sikre på seg selv og egen kropp. (Jeg vil tro omtrent alle jenter har en slik periode i alderen mellom 12-og 19) ( Noen har komplekser lenger, spesielt om de disponerer / lever av kroppen/ utseende sitt.) Heldigvis går denne fasen mer og mer over med alderen for de fleste… Se Lene Alexandra, Victoria Becham med flere ! Det som er synd, er at for noen går det ikke bare bra, noen får varige men/arr/komplikasjoner/ spiseforstyrrelser osv. Selvsagt er ikke det kun og blott en bloggers feil, men dere kan være det som får glasset til å renne over. For noen , og kanskje spesielt unge sårbare, kan en operasjon se ut som en “enklel løsning. Kanskje du er uenig, men jeg mener at det blir litt i samme gata som å tilby/reklamere for alkohol til en alkoholiker, og så si i fra seg alt ansvar i det han drikker, ” han valgte det jo selv”. Jeg savner evnen til å ta delvis ansvar. forklare at hey dere, dette bør en vente med til en er 20, 25 , og ikke er på ditt mest usikre,for det blir bedre med årene.”” Og Ja, du og dere som bloggere, det er din kropp, du /dere kan gjøre det vil som kanskje kan få deg til å føle deg bedre, du/dere kan bruke dine penger og gjøre hva du/dere vil med deres helse. Men Ikke reklamer for ting som kan påvirke negativt, vær så snill. Det er ikke sikkert at du er enig, men veldig mange mener det ligger et samfunnsansvar i å være en formidlingskanal. Jeg tror ikke det er uten grunn at det er ulovlig med reklame på barnekanaler/ at det ikke er lov å reklamere for røyk/ ikke lov å reklamere for alkohol.. feks. Jeg håper du ser min side av saken, selv om du på en måte lever av å promotere deg selv. Jeg kunne valgt å legge fram alle de “triste” skjebnene fra venner/kjente /familie frem , og prøver å formidle dette på en ok saklig måte, kanskje noe når frem.

    16. Optimist, jeg vet det går bra til sist! Men ja, jeg er så sykt enig!! Er også optimist, og det hjelper på så utrolig mye 😊

    17. Jeg vil jo si det er noe som skurrer hvis du greier å få en så stor smell. Man bør jo forstå hvor mye man ca skal ha utbetalt ETTER skatt. Men for all del.. Gratulerer med snart nedbetalt. Det er som du sier; en lærdom!

    18. Herregud. Det er IKKE synd på deg! Som lever på 11000kr/mnd og fikk smell fordi du snyltet på skatten. Skam deg!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg