EN MÅNED IGJEN

Sist jeg skrev om skattesmellen min her på bloggen var i november 2015, og det innlegget kan man trygt si tok av. Innlegget ble delt over 1000 ganger på facebook, de største avisene i landet ønsket intervjuer med meg, og jeg deltok på God morgen Norge for å snakke om innlegget. Om dere ikke har fått med dere dette innlegget eller ønsker å lese det igjen, så finner dere det HER. Der forteller jeg også om hvordan jeg totalt mistet kontrollen over økonomien ettersom bloggen vokste og inntektene bare ble større og større.

Det er mange av dere som har lurt på hvordan det går med skattesmellen nå, så da tenkte jeg å gi dere en liten update. Jeg har faktisk bare EN nedbetaling igjen før jeg er helt gjeldsfri og kan starte et nytt kapittel i livet mitt. Det er helt sinnsykt å tenke på.. 30.000 kr har jeg igjen å betale, av totalt 1,3 millioner kr. Et skyhøyt beløp, som var skatt for 4 år med høye uskattede inntekter, straffeskatt, høye renter og uskattede gaver (spons). Straffeskatten er på hele 70%, og det er sinnsykt. Det betyr at om jeg feks tjente en million kroner i 2013, skal jeg skatte hele 700.000 kr av det året. Heldigvis fikk jeg ikke straffeskatt på mer enn et av årene, men det utgjør uansett en stor forskjell. 

Jeg kan innrømme at den dagen jeg fikk beskjed om at jeg skyldte såpass mye penger var det vanskelig å se lyset i enden av tunnelen. Dere kan vel tenke dere selv hvordan det hadde føltes å få det beløpet slengt i trynet, uansett hvor fortjent det var eller ikke. Det føltes ut som at livet mitt var over og det fristet kanskje mest å bare gi opp, men heldigvis har jeg klart å ha en positiv og optimistisk innstilling hele veien. Jeg bestemte meg for at dette skulle jeg klare, uansett hvor mye jeg eventuelt måtte ofre. Og nå sitter jeg her, to år senere og har straks nådd målet mitt. 

Juli er siste innbetaling til skatteetaten, så er jeg ferdig- for godt. Det føles rart, for selvom jeg sitter her og skriver dette nå, tror jeg nesten ikke på det selv. Skattesmellen har vært en stor del av livet mitt i så lang tid nå, så at jeg faktisk straks er ferdig føles så urealistisk. Det har til tider vært tøft, vanskelig, frustrerende og vondt- men det har også gjort meg veldig godt. Jeg trengte en wake up call, og det kan jeg love dere jeg fikk. 18 år gamle Andrea som kunne svi av 100.000 kr i måneden på tull er ikke en person jeg lenger kan relatere meg til, og jeg føler denne hendelsen har gjort meg sinnsykt mye sterkere og ikke minst at jeg har vokst veldig som person. Jeg har virkelig innsett at ja, motgang er tøft og vondt der og da, men samtidig så utrolig viktig og lærerikt. Hvem hadde du vært i dag om du aldri hadde opplevd noe motgang opp gjennom årene, og fått alt servert på sølvfat hele livet ditt?

Jeg føler at jeg nå har fått en slags ny “sjanse” til å gjøre ting annerledes. Gjøre det jeg burde gjort fra starten av. Men jeg klandrer ikke meg selv heller, for jeg var veldig ung, og jeg tror mange hadde havnet i samme fella om de hadde vært like gamle og i min posisjon. Heldigvis har jeg nå full kontroll over økonomien med regnskapsfører og eget AS, og tenker ikke lenger på pengene jeg tjener her på bloggen som “mine” penger men firmaets penger. Jeg ser det kommer inn store beløper på firmakontoen, men kun en liten del av dette har jeg tatt ut i lønn til meg selv hver måned. Det har blitt en vane for meg, og det er noe jeg kommer til å fortsette med fremover til tross for at skattesmellen snart er nedbetalt.

Mest sansynlig får jeg kjøpt min første leilighet allerede etter sommeren, kanskje på høsten en gang, og det skal bli så spennende. Jeg skal i møte med banken i juli, og da får jeg naturligvis vite litt mer med tanke på hvor mye lån jeg kan få, hvor mye egenkapital jeg trenger osv. Enn så lenge skal jeg spare, spare og spare. Med andre ord begynner endelig fremtiden å se lys ut for meg, og jeg gleder meg til tiden fremover! 🙂 

16 kommentarer
    1. Gratulerer 🙂 Det at du ikke så lyset i enden av tunellen – tenk deg de på di. alder som har en normal/lav inntekt… Hvor jævlig det føles for dem! Huff, det er bare trist – men man lærer 🙂 Glad på dine vegne!

    2. Nå kan du klappe deg på skulderen, man lærer mens man lever… og noen lærer på den harde måten 🙁 men det beste er hvordan du har kommet deg ut av dette med å heve hodet! Du er tøff! Gratulerer med snart overstått!

    3. Skjønte ikke foreldrene dine at noe var galt ettersom du hadde et sånt forbruk? Greit nok at du var ung, men de burde vel hatt kjennskap til skattebetaling!

    4. Hei Andrea!
      Må bare berømme deg, og si at det er helt fantastisk bra jobbet!
      Mange voksne mennesker lar livet sitt gå til grunne når de tar dårlige avgjørelser både privat og i næringslivet, mens du har bitt tennene sammen og kommet deg ut av dette med både erfaringen, og ikke minst stor respekt hos alle som vet hva du har gått gjennom.
      Vel fortjent at du feirer med ny leilighet!

    5. Du fortjener virkelig en klapp på skulderen, Andrea! husker jeg fikk helt sjokk da jeg leste innlegget for første gang, og kunne ikke tro det! men er så utrolig overrasket nå, kun 1 mnd igjen, du er virkelig til å inspireres av! gratulerer så mye 🙂

    6. Synes det er rart foreldrene dine ikke reagerte eller husket at når man tjener over 50.000 på et år så må man skatte 😛 Jeg ville vært så pissed hvis det var mine foreldre, de skal jo liksom lære oss slike ting.

    7. Hei Andrea !
      Etter å ha følgt bloggen din over en liten periode ( yup en nyfrelst følger ) , og lest om utfordringene dine, kan jeg bare si WOHA – virkelig 1mill. utrolig – Takk for at du viser det umulig er mulig hvis en jobber mot et mål. – Heaven next step 😛
      Til Mina
      sant men til sist er det du som velger hva du gjør , ikke alle (som meg) følger rådene til sine foreldrene, noen trenger å følge sine egen vei, og lære av egene feil ( som meg) det å vite at det finnes muligheter for forandring er skjønt å lese om.

    8. Milla:
      De på hennes alder med normal/lav inntekt ville ikke fått så stor skattesmell, da de ikke tjener i nærheten så mye. Så det er likt for begge partner uannsett 🙂

    9. vet ikke om du leser denne kommentaren, og jeg pleier vanligvis ikke å legge igjen noen kommentar på blogger.. MEN jeg hadde bare lyst til å si at jeg heier på deg <3 før synes jeg helt ærlig du virka veldig oppblåst, bortskjemt og litt dum. men nå synes jeg du virker som en veldig flott, moden og voksen jente som virkelig har tatt ansvar for en feil hun begikk i tidlige ungdomsår! ønsker deg det beste og til lykke med kjøp av leilighet! stooor klem <33 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg