FERDIG MED SKATTESMELLEN

Halleluuujaaa!!! Da var siste nedbetalingen til skatteetaten betalt, og jeg er offisielt gjeldsfri. Det er helt sykt å tenke på at denne dagen faktisk har kommet, for det har vært en lang vei å gå. Men jeg er veldig, veldig glad og ikke minst stolt over meg selv som endelig er ferdig 🙂 Tidenes lærepenge for å si det mildt, men jeg er som dere vet takknemlig for at det skjedde. Jeg har vokst så mye som person, og denne opplevelsen har forandret meg på mange måter. Nå gleder jeg meg til å fortsette å gjøre ting på riktig måte, og ikke minst investere pengene mine i varige ting som feks å kjøpe min første bolig! YEY. Og tusen takk til mamma og pappa som har gjort alt de kan for å hjelpe meg gjennom det lille helvette skattesmellen til tider har vært- dere er verdens beste ♥

Ellers skjer det mye i livet mitt på forskjellige fronter. Det er både spennende og skummelt, og kanskje en grunn for at jeg ikke har vært den mest aktive her inne den siste tiden. Mye å tenke på, og store valg å ta. Men så tenker jeg at man kan ikke alltid gå den trygge veien her i livet, og det er viktig å tørre å hoppe ut i noe som virker litt skremmende. Hos meg har mange planer, drømmer og idéer bare forblitt med tankene- rett og slett fordi jeg aldri har turt å faktisk utføre det. Men hvor kommer jeg da? Ingen steder. Da blir det det samme, gamle og trygge. Det er fint det, men man lever jo faktisk bare en gang.

Nå snakker jeg i koder her ser jeg, haha. Men jeg skal fortelle dere veldig snart! Og det jeg skal fortelle dere kommer nok som lyn fra klar himmel, ikke en gang jeg hadde trodd på dette for bare noen måneder siden. Valget jeg har tatt er litt crazy og påvirker meg minst et helt år frem i tid! Jeg gleder meg til å dele det med dere 🙂

40 kommentarer
    1. Flott at du er ferdig med skattesmellen. Men blir litt feil å si at det har vært et helvete, det ser jo ut som om du har levd et lukusliv likevel som de fleste bare kan drømme om – med masse reiser, shopping og restaurantbesøk. Er mange som har hatt det sinnsykt mye verre enn deg, tenk litt på det.

    2. Anonym: Skjønner hva du tenker og selvfølgelig er det mange som har hatt det værre enn meg, det er vel ikke akkurat poenget. Jeg har hatt ganske så god kontroll over skattesmellen i alle fall de siste 18 månedene etter at jeg fikk nedbetalingsplan, derfor jeg har kunnet leve som “normalt”. Men det betyr ikke at det ikke har vært veldig vanskelig i perioder, spesielt den første tiden. Jeg har vært i gjennom mye som ikke har blitt nevnt på bloggen, blant annet gått til saksmål mot skatteetaten med advokat hvor jeg faktisk vant 🙂 Du kan vel bare tenke deg selv hvor kult det er å få vite at du skylder 1,3 millioner, det er ikke bare bare, ikke for meg heller. Har tross alt tatt totalt nesten 3 år å betale tilbake 🙂

    3. Jeg er så stolt av deg Andrea!! Du er så flink, selvom man ikke “kjenner” deg så ser jo vi lesere at du selv har vokst. Jeg er glad du er ferdig med skattesmellen, og kan tenke på noe helt annet. Unner deg det så sykt!!!
      Du er så fantastisk nydelig A!! ❤️❤️

    4. Gratulerer så mye! Du er sterk og tøff som har skrevet så åpent om skattesmellen, det er viktig at folk får se at penger har en verdi og konsekvenser. Ellers lurte jeg på hvor shortsen din er fra? Den var veldig fin, og jeg har sett etter lignende ganske lenge 🙂

    5. Jeg er så genuint glad på dine vegne, og stolt av deg (er det rart å si det selv om jeg ikke kjenner deg personlig? hehe)! Det innlegget om da du fikk skattesmell, var så F L O T T skrevet. Det virker som du har lært masse, og du har åpenbart vært kjempeflink ettersom du er gjeldsfri bare et par år senere. DET sier en del. Man kan tenke “det er lett når du tjener mye penger”, men det er ikke bare bare å gå fra å leve et liv uten å skjønne verdien til en krone og å leve helt uten økonomiske grenser, til å plutselig måtte begrense seg så til de grader. Det krever jo utrolig mye disiplin og selvkontroll. Veldig glad for at selve skattesmellen er over nå, men enda gladere for at du har vokst så mye og kan ta med deg denne erfaringen videre:)
      Gud, håper ikke denne teksten ble for klisjé…
      Lykke til videre!!

    6. Kan du blogge litt om søksmålet mot skatteetaten? Hvordan gikk det? Skatteetaten er jo en djevel egentlig. Alt som har med staten å gjøre, vil man unngå mest mulig. Hvis du har lyst! Men gratulerer 🙂 bare litt rart at du klarer å bruke sinnsykt mye penger (høyt forbruk). Men kanskje fordi jeg aldri har vært i din situasjon. Men jeg hadde ikke klart å bruke mye penger heller. Men husk at leilighet er mer verdt enn en Chanel veske, eller de merkeveskene. Bedre å eie et sted og ha ting over tak osv osv. Chanel osv er luksusting man kan unne seg om man har og eier en leilighet. Kan leie leilighet, men det er bortkastet penger. Klem! Når du eier en leilighet, kan du gjøre hva du vil !

    7. Har du giftet deg, Andrea? :p Haha, første jeg tenkte når du sa “crazy” og “påvirker meg minst ett helt år frem i tid” (man må ha vært gift i ett år før man kan skille seg).

    8. Gratulerer Andrea! : )
      Blir spennende å høre hva du skal røpe her på bloggen din! Gjetter på at det har noe å gjøre med utdanning/ skole. Det er jo det viktigste valget man gjør her i livet, siden livet består av 95% hverdager : )

    9. Vedder på at du skal kjøpe leilighet sammen med han du var på ferie med. Siden du må bo i leiligheten i 1 år før du kan selge den skattefritt igjen! Gleder meg til å se om jeg har rett!

    10. Du har vokst utrolig mye, det er det ingen tvil om i det hele tatt. Du er mer sikker på deg selv, tøffere, sterkere og virker å blitt mer ydmyk også. Det er egenskaper ikke så mange besitter. At du er takknemlig for motgangen med skattesmellen forteller også veldig mye om deg som person. Vi trenger mer av dette. Mennesker som vokser, lærer og blir mer av den de er ment til å være når de opplever morgang eller går igjennom tøffe tider. Vær stolt med stolthet! Fortsett veien din videre med denne innstillingen og fortsett å voks Andrea, jeg heier på deg

    11. Hei! Så mystoryen din angående den brannmaneten. Jeg ble faktisk brent på Mallorca for ca 5 år siden jeg også. Jeg synes det var helt forferdelig vondt og husker jeg fikk beskjed å kjølne det ned med engang, og bruke Alovera.. Kanskje et litt sent tips. Håper ikke vi ble brent av samme maneten da man fortsatt kan se “arr” av det på skulderen min. Nå er det over 5 år siden, men det har blitt mye finere, når ser det bare ut som et par strekkmerker på skulderen… Håper hvertfall ikke det er samme er skjedd med deg, og god bedring. 🙂

    12. Gratulerer med det! 🙂 Jeg er genuint glad på dine vegne! Det er sikkert mange som mener at skattesmellen din var fortjent eller sier at dette ikke har vært en tøff periode for deg, og gir uttrykk for dette, men der er jeg ganske uenig. For det første kan det ikke ha vært særlig lett for deg i tidlige tenår å vite at du måtte skatte av produkter du fikk sponset gjennom bloggen når bloggen, i dine tidlige bloggår, var mer som en fritidssyssel enn en jobb. -Jeg hadde aldri visst det i en så ung alder, og heller ikke nå hvis det ikke var for at du informerte om det her på bloggen i sammenheng med skattesmellen. Synes faktisk det er litt rart at blogg.no ikke informerer bedre om dette når man oppretter en blogg eller når bloggen blir veldig suksessfull, men det er en annen diskusjon. Jeg tror også at du helt sikkert har hatt flere tøffe perioder de siste årene på grunn av denne skattesmellen. Det ser jo ut til at du har levd ganske bra. -Du tjener godt som blogger, og om det er mye arbeid du gjør i forhold til hvor mye du tjener? -Antakeligvis ikke. So what? Det er ikke du som har bestemt at bloggere skal tjene mye og at sykepleiere skal tjene lite. En hver person i din posisjon hadde tatt imot pengene med åpne armer, så det irriterer meg virkelig når folk skal sutre for at bloggere tjener mye. Uansett har du helt sikkert hatt tøffere perioder i sammenheng med skattesmellen de siste årene enn du har gitt uttrykk for her. -Man kan leve i sus og dus og fortsatt ha det tøft. Kan ikke være enkelt å få skatteetaten på ryggen og måtte gjøre store nedbetalinger hver måned, spesielt ikke som ung voksen – uansett hvor godt man tjener. Det preger livet og det preger deg som person. Men forhåpentligvis har du lært masse av alt dette! Sikkert lært mye om personlig økonomi, skatt, restriksjoner innenfor bloggen, skattevesenet osv. Jeg tror du har blitt en mer profesjonell blogger etter alt dette 🙂 Igjen: Gratulerer!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg