Nett-troll

Nå skal jeg ta opp noe som både engasjerer og provoserer meg veldig, nemlig drittslenging på nettet. Etter å ha blogget i 8 år og generelt vært en stor profil på diverse sosiale medier i flere år, kan jeg love dere at jeg har en haug av erfaring på dette punktet. Jeg tror ikke det finnes kommentarer jeg ikke har fått. Opp gjennom årene har jeg sikkert fått hundrevis, om ikke tusenvis, krenkende og stygge kommentarer slengt etter meg av anonyme nett-troll. Og vet dere hva som er morsomt? Ikke en eneste gang har det skjedd at noen har kommet til meg face to face og sagt noe stygt, ikke EN gang. Med andre ord er terskelen ekstremt mye lavere for å få seg selv til å skrive noe dritt så fort man har en skjerm å gjemme seg bak eller en anonym identitet. 

Så, hva er det egentlig folk skriver? Jeg har fått kommentarer om alt fra at jeg er feit, stygg, burde operere nesen min osv til kommentarer om at jeg burde ta mitt eget liv. Også drapstrusler for den saks skyld. Eller kommentarer som at kjæresten min er utro, at vennene mine baksnakker meg, at ingen liker meg, hvor grusomt menneske jeg er.. Og ja, the list goes on.

Hvordan er det å få disse kommentarene? Dessverre blir man vant til det med tiden. Men dere kan jo tenke dere selv når man er en 14-15 år gammel jente, usikker på seg selv, vet ikke helt hvem man er enda eller kanskje ikke helt har funnet sin plass i verden, og så blir man daglig bombandert med sånt dritt. Det gjør noe med deg. Det er ikke så lett å overbevise seg selv om at man er bra nok når man daglig får høre alt annet. Men det skal sies at det blir mye lettere å takle ettersom årene går hvor man blir eldre og tryggere på seg selv. Visse kommentarer kan selvfølgelig fortsatt stikke litt, men stort sett klarer jeg å overse det ganske så greit. 

Og jada, det er ikke til å stikke under en stol at mange unge driver med nettmobbing og drittslenging over nett. Men vet dere hvem jeg tror er de aller verste? Foreldregenerasjonen! Ikke oss “ungdommen”, men rett og slett godt voksne mennesker. Og det er ekstremt trist. Hvordan skal barna lære at nettmobbing ikke er greit når foreldrene selv er de værste trollene? Vi har vel alle sett “Gunnhild 53 fra Halden” spy ut de mest sjokkerende kommentarer på diverse nettartikler på facebook. Det er virkelig ikke grenser for hva godt voksne mennesker her i landet får seg til å skrive i offentlige kommentarfelt. 

For noen år siden oppdaget jeg kvinneguiden, som et nettforum. Forum er vel stort sett kun populært for de på 30-40+, og jeg skal love dere at nettopp her finner dere de største nett-trollene. Jeg fikk virkelig hakeslepp av å lese gjennom diverse tråder om oss bloggere, det er faktisk helt sinnsykt hva de skriver. Jeg fant for eksempel en tråd hvor de skulle diskutere hvor vidt jeg er pen eller ikke, og bare det i seg selv er helt sykt. Altså- hvor lite innholdsrikt liv kan disse menneskene ha? Er det virkelig dette de ønsker å fylle dagene sine med? Å diskutere hvorvidt en jævla blogger er pen eller ikke? 

Utdrag fra forumet:

“Godt vi alle er forskjellige. Selv synes jeg hun er verken søt eller pen.”

“Konklusjon: den jenta var da ikke mer enn middelmådig. Helt girl next door bare med det touchet av fikset Majorstua-jente.”

“Det som for min del gjør at hun absolutt ikke er noe annet enn søt; ikke sexy, vakker, eksepsjonelt pen, etc, er at hun (i likhet med meg selv) har et veldig barnslig utseende.”

“Haha nei, hun er ikke over gjennomsnittet, helt alminnelig (etter min mening er hun til og med litt mindre pen på grunn av det falske utseendet hun har). At noen syns hun er over gjennomsnittet sier noe om standarden deres.”

“Hun er ikke vakker fra mitt ståsted – rett og slett fordi vakre kvinner har andre trekk i min bok. Store øyne og fyldige lepper, feminin ansiktsfasong. Hun har ganske smale øyne og et bredt ansikt, ikke en veldig velproposjonert kropp.”

Ganske utrolig, eller hva? Dette er tydeligvis hva visse mennesker bruker tiden sin på. Krangler frem og tilbake, og argumenterer for hvorfor jeg ikke er pen. Veldig meningsfullt. Jeg synes faktisk synd på disse menneskene, for du kan virkelig ikke ha det bra med deg selv når du har behov for å skrive slike ting om andre. Men uansett hvor trist liv man enn måtte ha, så er det fortsatt helt uakseptabelt å skrive slike ting på nettet. Og jeg skal ærlig innrømme at dette ikke er veldig hyggelig lesing for meg. Blogger eller ei, jeg er fortsatt et menneske med følelser. Om dere er nysgjerrige på å lese mer er det bare å google kvinneguiden + andrea badendyck, eller andre bloggere, så skal jeg love dere at dere har timesvis med lesing av drittslenging i vente. 

Vet ikke hva konlusjonen med dette innlegget skal være, men jeg synes i alle fall alle burde bli flinkere til å følge en god, gammeldags regel. “Vær mot andre slik du vil at andre skal være mot deg”.  Når du legger igjen en kommentar et sted, eller i virkeligheten for den saks skyld- prøv å tenk deg om 2 eller 10 ganger: Hadde jeg synes det var ok om noen hadde sagt/skrevet dette til meg eller en jeg er glad i? Hvis du når du tenker deg om innser at nei, jeg hadde faktisk ikke synes det hadde vært noe hyggelig å lese dette selv, så IKKE skriv det. Dropp det! Du er bedre enn en sånn kommentar. Fuck janteloven, vær en av de som heller løfter andre opp enn å være en av de som vil dra andre ned. Verden hadde vært et så mye bedre sted om alle bare hadde unnet hverandre det beste og klart å legge sjalusien til side. Be the change ♥

56 kommentarer
    1. Herregud! Søkte deg opp på kvinneguiden, og dette var jo helt sjukt! Kan ikke fatte at noen ønsker å diskutere dette, utrolig meningsløst som du sier selv… du er en utrolig pen jente, så du må ikke høre på hva disse nettrollene skriver, ren sjalusi rett og slett.

    2. Wow blir faktisk helt sjokkert nå. Jeg var klar over at det var gale, men ikke såpass gale at folk har diskusjonstråder hvor de diskutere utseende til bloggere, jeg er virkelig helt satt ut nå. Dette er grusomt, og det er ekstremt at man kan tillate seg å gjøre noe så forferdelig. Du er helt nydelig, og jeg har inntrykk av deg som en jordnær og god person. Du må stå på Andrea, du er kjempetøff. Veldig fint at du skrev dette innlegget! Jeg heier på deg <3

    3. Karina: Jeg ble også helt sjokkert da jeg oppdaget kvinneguiden og disse trådene for første gang. Ikke akkurat kult å lese slike ting om seg selv… Rart hvordan noen mennesker tror at bare fordi man er en offentlig person så kan de skrive hva de vil om deg og at det er helt greit.

      Ellers: tuusen takk snille deg, det var veldig hyggelig <3

    4. Jeg heier på deg! Det er sikkert tungt å ta opp kampen mot nettrollene, men du gjør det kjempebra og på en bra måte. Det er supert!

    5. Herregud for noen forferdelige forbilder disse menneskene er for den yngre generasjonen!! Jeg skjemmes skikkelig på deres vegne når jeg leser dette. At voksne mennesker skal har behovet for å skrive direkte frekke ting om ei jente i 20 årene, sier mer enn dem enn det gjør om deg. Når folk er stygge på innsiden, vises det igjen på utsiden. I mine øyne er du hvertfall ufattelig nydelig!! Jeg håper du klarer å heve deg over dette, og tenke på at du har noe disse menneskene ikke har; nemlig et godt hjerte ❤️

    6. Jeg har tenkt mye over akkurat det her, og jeg tror mye av grunnen til at godt voksne mennesker har blitt de verste nettrollene er fordi internett og sosiale medier fortsatt er “nytt” for dem. Jeg husker selv jeg skrev sånne usaklige ting på nett når jeg var 14-15 år og hadde kjøpt min første pc, var medlem i “bitching”-spill osv, også må vi ikke glemme nettby. Men så har vi vokst opp (jeg er nå 23), og lært oss at vi må behandle andre mennesker godt, uansett om det er face to face eller over nett. Skal tørre å påstå at vår generasjon blir veldig gode foreldre siden vi sitter med mye lærdom om hvordan man skal behandle andre, for det vet tydeligvis ikke de som har skrevet det over. Du er flott Andrea, og det er bra at du skriver slike innlegg og belyser et så viktig tema! 🙂

    7. Herregud, det er det verste jeg har sett. Det der er bare helt tragisk. Ironisk at de skriver sånn om deg; den peneste jenta jeg vet om. Det bare oser misunnelse!

    8. Kari: Helt enig med deg, har tenkt over nøyaktig det samme selv! Tror rett og slett mange i foreldregenerasjonen ikke helt forstår hva internett er, virker i alle fall sånn, og da kan det bli litt farlig. Husker jeg så en link til en artikkel på fb som het “så ofte er det normalt å ha sex med partneren sin”, og da var det flere som kommenterte feks “jeg og mannen min har sex ca 5 dager i uken og stortrives med det blablabla”. Da begynner jeg å lure på om de vet hvor mange som faktisk kan se hva de skriver 😛

      Men veldig sant det du sier, vi får krysse fingrene for at vår generasjon som har vokst opp med internett og lært om nettvett kommer til å være bedre forbilder for våre barn igjen 🙂 Og tusen takk for gode ord <3

    9. Ja, det er faktisk helt sykt hva andre mennesker kan få seg til å si bare fordi de sitter bak en skjerm. Jeg forstår det ikke. Er helt enig med deg med spørsmålet du stiller “Hvordan skal barna lære at nettmobbing ikke er greit når foreldrene selv er de værste trollene?” Det er dessverre så utrolig mange idioter der ute, og idioter får idiotbarn. Sånn har det alltid vært og slik kommer alltid til å være. Dessverre har internett gitt disse trollene en stemme…
      Er mange negative konsekvenser med nettroll og drittslenging. Den verste konsekvensen er vel at det går personlig ut over bloggerne. Man blir jo såret av å høre slike ting, herregud.
      Men det er en ting som jeg har notert meg, og det er at all denne drittslengingen dere bloggere får, fører til at noen av dere blir litt “immune” mot kritikk som faktisk er relevant, ikke irrelevant drittslenging. Når jeg skriver relevant kritikk mener jeg for eksempel normalisering av plastiske operasjoner, kroppspress, for mye fokus på utseende osv. Dette er noe vi vet har STOR (negativ) påvirkningskraft på unge jenter, som forskning kan vise til. Ofte når bloggere blir konfrontert med sånn type kritikk feier hun/han det ofte vekk, og skylder på enten sjalusi eller misunnelse av deres suksess. Dette er noe jeg synes er veldig dumt, fordi det er viktige og alvorlige tema som vi er nødt til å snakke om, og det er viktig at bloggere også kan ta selvkritikk, som alle andre mennesker. Jeg synes faktisk at det er EKSTRA viktig at bloggere kan ta selvkritikk, i og med at deres stemme når ut til mange og deres påvirkningskraft er stor.
      Misforstå meg rett, jeg prøver ikke å legge skylden på deg for alt kroppspress eller normalisering av plastiske operasjoner, men det er jo et faktum at du selv har lagt deg under kniven og driver en blogg med et stort fokus på utseende.
      Jeg studerer psykologi, og jeg har lest mye forskning knyttet til dette temaet. Etter blogging skøyt fart og ble populært i Norge har etterspørselen etter antidepressiva økt betydelig, og en undersøkelse viser at 70% av jenter i Norge er misfornøyd med eget utseende. Og denne misnøyen er økende. Vi kan se at dette er noe som har økt i takt med blogging/sosiale mediers popularitet, når du ser på statistikken.
      Noen ganger kunne jeg ønske at det ikke var mulig å tjene penger på å blogge, fordi det er dessverre mange bloggere der ute som tjener penger på unge jenters dårlige selvtillit og usikkerhet.
      Hva tenker du om dette? Hadde blitt kjempeglad for svar 🙂

    10. Preach🙌 Elsker de mer personlige innleggene dine, du har så mange flotte tanker og meninger å dele!❤️

    11. Herregud så fæle mennesker kan vere, det er helt sykt.. jeg såg deg en gang på vinmonopolet her i oslo og jeg ble helt seriøst stående å stirre på deg fordi jeg syntes du var så sykt pen.

    12. Det er helt utrolig at noen faktisk bruker tid og energi på å diskutere utseendet til en 21 år gammel blogger på et forum med andre anonyme mennesker.
      Du virker som en flott, ren, sunn og sporty jente med glimt i øyet og glød i huden. Hva mer kan man be om?
      Man er sin egen største fiende, og jeg vet selv hvor store krav jeg setter til mitt eget utseende, samtidig er jeg klar over hvor langt bak mål det er. Jeg kan ikke forestille meg å få mine egne bekymringer angående utseende bekreftet av anonyme nettroll daglig. Og i tillegg få påpekt mangler ved meg selv jeg ikke er klar over en gang.
      Jeg håper det er som du sier, at du faktisk har lært deg å se bort ifra disse kommentarene. Hvis ikke, håper jeg du slutter å blogge for jeg kan ikke skjønner at det der ikke tærer på psyken. Det er så viktig å ikke sette høyere krav til seg selv og sitt eget utseende en man gjør til andre.
      Gjør deg selv en tjeneste og tenk daglig over hva du er fornøyd med i deg selv, både utseende men ikke minst hvilke egenskaper du bærer på som gjør deg unik og et godt menneske! Bli din egen heiagjeng, jeee 🤘🏼

    13. Hei. Vil du være med på date en dag til uka? Vi kan gå på Mac donald’s å spise og gå på kino🎬🎞📽 etterpå. Du kan velge film. Fint om du kan ha håret i pariserfletter. Du hadde vært sååååå søt med pariserfletter!! Du kan ha røde sløyfer i flettene. Vi kan møtes utenfor Mac donald’s på Sandvika storsenter. Hilsen en kjekk, singel gutt på 28 år fra bærum.

    14. Bruker vanligvis aldri å kommentere på bloggen til andre. Men jeg må bare få synes at det er så hårreisende og direkte kvalmt at folk (spesielt jenter/damer) skal sitte bak en skjerm og kritisere hvordan en ser ut, at de sitter der å pirker på hvorfor en har så stor nese, hvorfor du har så små øyne. Dette er jo ting man ikke får gjort noe med, man er født slik og må akseptere det som det er. Stå på Andrea, ikke bry deg noe om de tåpelige kommentarere for du ser faen meg slay ut hele tiden!!!!

    15. Jeg synes du er helt nydelig 🙂 At folk kan skrive stygge ting uten mål pg mening, det forstår jeg ikke overhode. Du virker som en søt og hyggelig jente, med omsorg for alle rundt deg <3 Stå på videre! 🙂
      Hilsen jente 29

    16. Ble virkelig sjokkert over disse kommentarene, mest sjokkert over hvordan de skriver slik om deg. Det eneste jeg har tenkt over når jeg er innom bloggen din er at du er så utrolig pen, og at jeg virkelig skulle ønske jeg så ut som deg. Tror kanskje disse damene har et annet (og veldig merkelig (?) ) syn på skjønnhet, fordi om ikke du er pen, hvem i alle dager er det da??

    17. først må jeg bare si at dette må være et av de beste innleggene jeg har sett. Du skriver skikkelig godt her! 🙂 men ja… herreguuuud at det går ab?? Det er veldig bra du skriver om dette. Synes det er helt forferdelig at du, og andre “offentlige” personer, skal få så mye har. For det første så er du jo veldig pen! Så skjønner ikke hva de skriver om… men for det andre, om så de ikke synes det da (av en eller annen grunn?) så skal de jo ikke si det høyr??? Det er så sykt at noen kan sitte og skrive sånt?!

    18. Vil bare skrive at det er skikkelig flott at du tar opp et slikt tema. Det er ikke greit at folk skriver sånne ting og diskuterer hvordan de synes at du ser ut. Det eneste som betyr noe er hvordan du synes du ser ut! Det er så viktig å være fornøyd med seg selv, og ha et godt selvbilde, det er derfor utrolig synd at andre skal skape sånne “diskusjonsforum” og skrive slike ting om deg! Det er ikke greit.
      Men en ting jeg har tenkt litt på, som kanskje du burde tenke litt på er bildene du legger ut på instagram/Snapchat. Du er veldig vakker, men noen av de bildene er kanskje litt veldig visende i forhold til kropp og hud, og når du har mange unge lesere som følger med på alle sosiale medier, så kan det skape et kroppspress for de. Det er allerede et stort kroppsfokus blant unge i dag, så det hadde vært skikkelig flott om alle bloggere, som er så store forbilder som de er, hadde tatt i et tak og vært litt mer bevisst på hvilke bilder de poster.

    19. Flott du tar det opp! Utrolig viktig tema! Foresten utrolig fin genser du har på, er den fra Nelly?:)

    20. Jeg forstår ikke hvorfor kvinneguiden sine moderatorer ikke legger ned disse trådene?? Det er jo ren mobbing. Må være forferdelig for dere å sitte lese sånt om dere selv, personlig hadde jeg aldri taklet det. Står respekt av hvor sterk du er! Tror også at det er nettopp slik mobbing som gjør at mange bloggere velger å endre på utseendet sitt. Håper de værste kommentarene blir anmeldt.

    21. Helt utrolig at folk kan skrive sånn, anonym eller ei! Men bare vit at de er sjalue hele gjengen, ellers hadde det gitt lite mening å bruke tiden sin på noe sånt. Skjønner at de er sjalu, bare se på deg selv, du er så vakker! Håper ikke du tar det innpå deg, du er langt bedre enn de nettrollene <3

    22. Helt enig i det du skriver! Er så urovekkende at mange av de verste er voksne mennesker.. En burde aldri skrive noe i et kommentarfelt man ikke tør å stå for i virkeligheten eller stå frem med fullt navn. Stygge kommentarer og ting som går på utseende burde man for så vidt alltid la være å skrive. Folk er misunnelige og klarer ikke la være av å hate på andre. Er utrolig trist. Du virker som en oppegående og flott jente. Ikke la de som ikke kjenner deg trykke deg ned. Jeg tenker det eneste å bry seg om er de nærmeste man har rundt seg, og de som er glad i deg. Kun de kan uttale seg og ha noe fornuftig å si som en burde bry seg om. Resten av kritikerene kan ha det så godt med seg selv og deres meninger.

    23. Nydelig innlegg, on point.
      Tusen takk for at du er den du er, for at du er du og for at du ikke er noen andre enn deg selv, Andrea.
      Kan du lage, “whats on my iPhone” eller et innlegg der du forteller om din nye iPhone, hvilke apper du sverger til osv? <3 Hadde likt å sett det!! Får ny iPhone 7 i morgen

    24. Synes du ser helt fantastisk ut Andrea og skjønner bare ikke hvorfor det her trollet skal ramme deg. Den gode, norske misunnelsen sitter så langt inne i folkesjela at vi aldri kommer til å bli kvitt den, dessverre..
      Hold hodet høyt og ryggen rak 🙂

    25. Forstår at det over tid vil påvirke deg, men du må du bare jobbe med å ha fokus på det du liker! Du er flott, å du er sikkert en jente mange ville likt å kjenne privat også!
      Kos Deg videre med å være den du er!

    26. Herlighet, jeg blir rett og slett kvalm! Og voksne mennesker skal liksom sette et godt eksempel og styrke unge damer?? Har ikke ord for slik ufyselig oppførsel, her må de jo ha nådd bunnen for å si det mildt. Hva om de har døtre som kan gå inn å se hvilke stygge kommentarer de har skrevet om deg, hvilke mødre kan sitte å diskutere om utseendet til ei ung dame bare fordi hun har oppnådd suksess. Jeg er 19 år og er så mye voksnere mentalt enn dem. Dessverre har jeg mange ganger lagt merke til hvordan eldre damer snakker om både hverandre og den yngre generasjonen. ALDRI skal jeg oppføre meg sånn, det er jo mye mer givende å styrke andre mennesker enn å trykke dem ned. Ingen er perfekte og alle gjør feil, det tror jeg vi alle vet.
      Du er sterk som har stått mot mobbing og drittslenging i alle år Andrea, og du har bare kommet sterkere ut av det! Du setter et godt eksempel for yngre jenter og tilogme eldre damer. You go girl!!

    27. Er så forbanna enig!!! Er det egentlig rart at barn og ungdom mobber på nett, når det sitter så mange mødre og fedre og kommenterer ydmykende, krenkende og rett ut slemme ting om andre mennesker på nett? Jeg kan ikke forstå hva som er motivasjonen bak disse kommentarene. Du og alle anre som blir utsatt for dette må bare jobbe med å heve dere over det, selv om jeg forstår at det kan være vanskelig. For ordens skyld, du er en nydelig jente, men tross alt er det faktisk ikke det som betyr noe. Ja, det er fint å være pen, men det aller viktigste er hvordan du er som menneske. At du er snill, raus, omtenksom, reflektert, åpen, morsom og interessant er så uendelig mye viktigere! Det hjelper ikke å være pen dersom du er råtten på innsiden, slik som de som sitter og spyr ut fæle ting om andre.
      Nettmobbing er et viktig tema, så bra at du tar det opp!

    28. Hei 🙂 du vet den rosegull kjolen med glitter på fra Nelly som
      du har..? Den drysser mye glitter overalt når jeg har den på
      Meg. Har du ideer til hva jeg kan gjøre for å unngå det?
      Har prøvd å vaske den i maskin på håndvask men hjalp ikke.

    29. Så fint innlegg Andrea. Jeg setter utrolig stor pris på at du skrev dette innlegget! Jeg startet selv en blogg i dag, og 2 minutter etter jeg la ut første innlegg fikk jeg to veldig unødvendige kommentarer.. Det er absolutt ikke slik det burde være. Folk bør få drive med det man vil uten at andre skal blande seg og kommentere negativt på det. Jeg syns det var ekkelt med en gang jeg så de, da det var mitt første innlegg, men jeg har bestemt meg for å heve meg over det. Virker som at alle bloggere opplever det og at det dessverre er noe man må tåle om man skal drive med blogg. Utrolig trist at det er slik… Vil få sagt at jeg synes du er en super blogger og jeg har fulgt deg fast i mange år. Ha en fin kveld videre og fortsett å stå på! <3

    30. Herregud, folk da! Det er virkelig ingenting å pirke på med utseende ditt Andrea, -og det har ikke noe med “smak og behag” å gjøre, men rett og slett det faktum at du er utrolig pen. Skjønner ikke hva folk håper på å oppnå med slikt vas! Visse mennesker må virkelig slutte å rakke ned på andre. Du er vakker, the end.

    31. Alle mennesker er vakre på utsiden i mine øyne, derimot er det ikke alle som er like vakre på innsiden.. Ha en fin dag, vakre deg 🙂

    32. Herregud, fikk helt vondt inni meg når jeg leste dette.. Det at du fortsatt står på to bein er helt sykt, jeg hadde vært knekt. You rock!!

    33. Så utrolig pinelig og høre hva andre mennesker klarer og vrenge ut av seg, lurer virkelig på om det er underholdende for de og sitte og skrive side opp og side ned med dritt om mennesker de verken kjenner eller vet noe om. Merkelig at offentlige personer skal “tåle” og bli krenket på denne måten. Personlig hadde jeg blitt oppriktig lei meg om jeg leste noe i nærheten om meg selv. Du er tøff Andrea. Godt du belyser temaet. 🙂

    34. Du har så rett. OG VAKKER ER DU, misunnelige 40+ damer det der.
      Man kan alltids svare igjen hvis man er keen på å prate med en mur! De som har gått på livets harde skole er de verste på facebook hvertfall. Jeg pleier å svare de mest idiotiske kommentarene, som regel i et kommentarfelt på en sak om flyktninger; men for disse trasige menneskene er det tydeligvis lettere å skrive noe negativt enn å holde kjeft.
      Det er i det minste, en SAK med masse engasjemenet fra alle kanter og holdninger i hytt og pine. Men ansiktet ditt Andrea? Det burde være av interesse for folk som tenker wow, hu er flott, ikke for noe annet.
      Jeg har aldri sittet og bladd gjennom en instagram hvor jeg synes personen ikke var pen. Ser bare gjennom de jeg blir inspirert av – så hva de damene driver med kan man lure på. Og jeg tror ærlig det er misunnelse. For synes man noen oppriktig er stygge synes man som regel også synd på dem, og sitter vel for faen ikke i en alder av 40 og nettmobber på kvinneforum av den grunn. Trollll

    35. Hoff og hoff..
      Mobbing og drapstrussla e grusomt men nåkka man MÅ opp i som menneske og te slutt så har man klart og respektere det og da e det hele åver 🙂 Det e godt det dær <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg