Spent!!

Hello, snuppiser.

I dag har jeg tilbragt 5 timer med Team trafikkskole, både dobbel kjøretime og diverse obligatorisk teori. Har oppkjøring snart, og håper virkelig jeg står.. Er redd for at jeg kommer til å bli så stressa at det påvirker kjøringen min negativt, men vi får krysse fingrene for at det ikke skjer. Om dere har noen som helst form for tips til oppkjøring så tar jeg det gledelig i mot, hehe :) I morgen har jeg faktisk “prøveoppkjøring”, altså en liksom-oppkjøring med en annen kjørelærer. Så da får jeg jo vite litt mer om hvordan jeg ligger ann til den store dagen  Spennende! 

Verdens søteste lille! Ny bukse og t-shirt fra Bikbok. Cardiganen er fra Marlene Birger ♥

Nå har jeg besøk av en venninne, og vi skal bare ha en rolig kveld her i leiligheten. Er seriøst så kaldt i Bergen nå at jeg vil holde meg inne til våren, haha!! Håper dere har det fint, snakkes igjen soon 

38 kommentarer
    1. Ikke stress, pust og slapp av. Prøv å snakke med sensoren din- det gjør at du slapper mer av og kjøringen går naturlig. Vær VELDIG tydelig i trafikken- spesielt der du har vikeplikt. Overdriv når du kikker til høyre liksom haha! Og speil er også veldig viktig da sensor sjekker hvor du har blikket hele tiden. Jeg klarte ikke det første spørsmålet man får, altså sikkerhetsspm. Ikke stress om du vet du gjør feil! Jeg bestod selvom jeg ikke klarte spørsmålet. Ellers, masse lykke til😀 Det her greier du! Klem i fleng

    2. Mitt beste tips til oppkjøring er å late som at sensor er en du kjenner godt, eller bare en du skal bevise at du virkelig kan kjøre bil😊 Bare slapp av! Det går nok helt fint! Masse lykke til😊

    3. Besto for ca to uker siden – var utrolig stresset, men et tips som hjalp meg veldig er: “Kan du kjøre, så kan du kjøre”. Du må rett og slett bare ha troa på at du faktisk vet hva du driver med – da er det vanskelig å bli tatt av stresset! Ellers, som nevnt over her, litt overdriving av blikk og speil skader aldri 😛

    4. Overdriv i blikkene! Dette tipset fikk jeg før jeg skulle kjøre opp for ca 1 år siden. Om du har vikeplikt i et kryss, se deg overdrevent godt til sidene, snu på hodet og ikke bare kikk lett bortover. Vær tydelig i alt du gjør. Og for all del, ikke tut på noen haha
      Masse lykke til <3

    5. Mitt beste tips er å forklare hvorfor du gjør det du gjør. F.eks hadde jeg min oppkjøring på en ekstremt glatt sidevei, og da forklarte jeg at jeg kjørte ekstra sakte pga det glatte føret.

    6. Masse lykke til med prøve-oppkjøring og selve oppkjøringen når den kommer!:)
      Et tips er og snakke med sensoren og gjerne forklare litt hva du har tenkt og gjøre osv. Jeg klarte ikke sikkerhetsspørsmålet men bestod heldigvis for det! Igjenn lykke til! 🙂

    7. Mitt beste tips når sensor spør om du vil ha på radio, snakke eller ha det tyst, be om å ha det stille i de 45-50 minuttene. Det gjør deg 100% konsentrert, såå lett å tenke på andre ting om sensor småprater. Jeg prøvde å hente inn poeng ved å være hyggelig men neida

    8. Sensoren spør alltid om du vil dere skal prate sammen eller ha det stille. Jeg sa jeg ville ha det stille, og satt heller på radioen i bilen. Da blir du mer fokusert, enn at du risikerer at sensoren prater om mye rart slik at du blir ukonsentrert. Masse lykke til:)

    9. Har du hatt langkjøring? Hvordan synes du det var i så fall? Det er en av tingene jeg gruer meg mest til 🙁

    10. Jeg besto førerprøven min igår!
      Vil starte med å si at du burde være forberedt på at du kommer til å være nervøs til å starte med og det er rett og slett fordi du innser at du sitter med sensor og om du består eller ikke kommer ann på hvordan du viser sensor at du kjører den dagen, men etter 10 minutter vil jeg helt ærlig innrømme at nervøsiteten min var borte. Hvordan jeg fikk den til å forsvinne var fordi jeg tenkte på at jeg virkelig hadde jjobbet hardt for å få dette til og skal ikke la nervøsiteten ta over såpass mye at jeg stryker når jeg VET at jeg er en person som kan klare det her.
      Det er veldig viktig at du får med deg alle skiltene du kjører forbi, hold alltid riktig felt i en rundkjøring, senk farten din såpass tidlig når du ser noen fotgjengere som skal krysse veien (dette er noe sensor fokuserer veldig mye på) , du må alltid huske at om du glemmer hvilken vei sensor ba deg kjøre så gjør det ingenting om du spør igjen ( trekker deg ikke ned heller, sensoren min sa at de forventer ikke at du kan alle veiene, viktigste er at du kjører trafikksikkert ) husk at selvom det er 30 sone så er det som oftest spesielt i nabolag nødvendig å holde under 30. Dette er fordi du garanter møter på barn som sensor vil se at du tar hensyn til.
      En feil jeg vet man stryker ved å gjøre er om du holder feil felt i en rundkjøring. Dette er fordi du skaper en faresituasjon og risikerer å treffe bilen som skal samme vei som deg som har valgt riktig felt. Sensor sa: det er selvfølgelig lov å gjøre småfeil når man kjøre (det hadde jeg gjort) så lenge feilene ikke går utover noen andre gjør det ingenting.
      Vil avslutte med å si at som du sikkert vet så starter dere kjøretimen med noen spørsmål som sensor stiller deg. Da vil jeg at du skal vite at jeg svarte feil på alle 3 spørsmålene jeg fikk og sensor sa når jeg fikk tilbakemelding at man aldri stryker av å svare feil på spørsmålene, de fokuserer kun på hvordan du kjører.
      utenom det ønsker jeg deg masse lykke til!!!

    11. Tror du nailer det så lenge du føler deg klar! Ikke stress og kos deg, tror du greier deg helt fint <3

    12. Vil bare minne deg på at om du skulle legge deg feil i en rundkjøring, så er det viktig å kjøre feil riktig, om det gir mening? Hvis du legger deg innerst i rundkjøringen selv om du egentlig skal ta første avkjøring til høyre, så for all del ikke ta av til høyre. Da kan du skape noen veldig skumle situasjoner. Kjør heller en ekstra runde i rundkjøringen og forklar ovenfor sensor at du la deg feil første gangen. Dette kommer til å gå kjempebra! Lykke til 🙂

    13. Mitt beste tips er å bare tenk at dette kan du, at du bare skal vise noe du kan.
      Lett for å bli stresset, men går fort over når du har startet å kjøre 🙂
      Masse lykke til Andrea!

    14. Så spennende at du snart har oppkjøring!
      Mitt tips er å tenke at det er hvilken som helst annen kjøretime og at det er kjørelæreren som sitter ved siden av deg. Ta det med ro og prøv og ikke stress deg opp for mye (veldig lett å si haha) men husk at du ikke skal bevise for sensor at du er en perfekt sjåfør men at du er trygg, kan reglene og ikke er til fare for andre. Husk alltid på vikeplikt og myke trafikanter! Sjekk alltid en gang for mye enn en gang for lite. Og husk å vise godt at du sjekker speil osv.
      Ser mange skriver at du burde forklare det du gjør underveis, som kan være lurt (personlig gjorde jeg ikke det, men skjønner hvorfor mange gjør det).. Et annet tips er å ikke si feks “her glemte jeg blinklys” eller utpeke feil du gjør underveis fordi om du legger merke til det kan det hende sensor ikke har gjort det. For sensor kan det da være lettere å “finne feil” som h*n kanskje ikke hadde lagt merke til hvis du ikke sa det. De legger jo merke til åpenbare feil haha men tenker på sånn småplukk. De spør deg uansett etterpå hvordan du selv følte at det gikk/om du har noen kommentarer så da kan du jo eventuelt forklare hvorfor du gjorde hva osv.
      Oppkjøring er utrolig nervepirrende, men samtidig er det så deilig når du er ferdig! Går det ikke så går det ikke og det er bare å prøve igjen, men går det så er det fantastisk. Masse lykke til😁😁

    15. Her kommer de to beste tipsene!
      Snakker av erfaring, ettersom jeg var supernøye med punktene og sensoren sa da jeg fikk lappen at “Det er noen småfeil og litt sånn med blinklys. Men du kjører så trygt og sikkert at jeg vet jeg kan gi deg denne, og la deg trene på egenhånd.”
      Her kommer de:
      – Kjør alltid under fartsgrensen(5km under er en god ballpark), og kjør så jevnt du klarer(ift lang bremsetid og behagelig akselerasjon)
      – Se i bakspeil og sidespeil hvert 5-7 sekund. Høres mye ut, men det er det ikke. Du skal ha overblikk og sensor legger merke til dette.
      Uansett om du bare ser litt i speilene, men egentlig ikke tenker så mye over hva som skjer er det superviktig å vise sensor at du er opplyst på alt som skjer rundt deg og farten du holder. Om du klarer disse to punktene(og holder deg unna grove feil som å ikke vike for buss etc) så er du BANKERS 🙂
      Lykke til!

    16. Jeg har et tips til prøveoppkjøringen. Husk på at hvis du stryker på den, så betyr det ikke at du kommer til å stryke på oppkjøringen. 90% av mine venner og megselv strøk på den og stod likevel på oppkjøringenmin. Trafikkskole var iaf veldig streng på den, men det gjør jo at man lærer og tar til seg feilene.
      På min oppkjøring fikk jeg beskjed om at jeg var dårlig til å se meg i blindsonen på en av sidene, men ettersom jeg kjørte bra ellers stod jeg selvom! Den han noterte det på arket og sa jeg måtte jobbe med det 😉

    17. Hvis du gjør noe feil, og du er bevisst på det, si det til sensor. Da vet han/hun at du er klar over at det var en feil. Jeg brøt høyreregel på oppkjøringen, men jeg sa at jeg visste at det var en feil, men at jeg ikke så scooteren som kom i det hele tatt… Men jeg besto 🙂

    18. Et tips er å ha med kjørelæreren din i baksetet under oppkjøring, om det er mulig der. Det hadde jeg og det gir er veldig stor trygghet

    19. Noe som funket supert for meg, var at vi hadde på radioen med musikk også bare koblet jeg ut fra alt stresset og kjørte som om jeg var alene i bilen 🙂 fikk helt feilfri oppkjøring

    20. på et innlegg du hadde så hadde du på deg en svart bomber jakke med print på, ser at de kun selger den på den svenske nelly, hvordan fikk du kjøpt jakka?

    21. Vær tydelig (for eksempel at du ser tydelig til høyre om du har vikeplikt). Snakk med kjørelæreren, og vis at du har gode holdninger. Si om du har gjort noe galt, og hvordan du skulle gjort det annerledes – så får du vist at du egentlig kan det. Og ikke minst; stol på deg selv og kjøreegenskapene dine.

    22. Jeg var akkurat som deg! Strøk med glans på
      Prøveoppkjøringen og alt!
      De stryker deg som regel på den, sånn at man skal vite hva man kan miste, og sånn at du skjerper dansene på den skikkelige oppkjøringen!
      Mitt gullkort til deg er: spør kjørelæreren din hva du bør fokusere på!! Min sa st jeg skulle se i speilene når jeg skulle svinge, og at jeg måtte passe på klutchen. Så da fokuserte jeg på dette hele turen, og bestod uten en eneste feil!
      Lykke til 🙂

    23. Et spørsmål litt utenom innlegget; hva ser du for deg når du tenker en perfekt/idealkropp i forhold til størrelse og former (syltynn/formfull etc)? 🙂 Ikke at du nødvendigvis bare syntes en type kropp er fin, en om du tenker på det første som dukker opp i hodet ditt når du tenker idealkroppen 🙂

    24. Jeg stresset utrolig mye selv, og det teorispørsmålet jeg fikk før vi startet å kjøre var noe jeg ikke hadde peiling på, så jeg var liksom forberedt på å stryke før selve kjøringen hadde startet, haha. Jeg gjorde to store feil som jeg ellers aldri gjorde, rett og slett fordi jeg var så stresset. Utrolig nok besto jeg første gangen, og det tror jeg var pga. at jeg var veldig flink på viktige regler om vikeplikt og å kjøre generelt (giring til rett tid osv), det er utrolig viktig!! Mitt tips er bare å prøve å slappe mest mulig av og vise at du har kontroll, og det er ikke verdens undergang om du stryker første gangen 🙂 Lykke til!

    25. Mitt beste tips når det kommer til oppkjøringen er å ta deg GOD tid i alt du gjør. Ikke stress når du tar avgjørelser under kjøringen! Og tenk litt sånn at om du stryker så har det jo ingenting å si for noen andre enn deg, det betyr KUN at du får lappen en annen dag enn akkurat første gangen du prøver. Ved å tenke sånn vil kanskje noen av nervene bli litt borte og kjøringen litt bedre 🙂 Masse lykke til!

    26. Et tips er egentlig å ikke fortelle noen tid du har oppkjøring, for da har alle en forventning at du består og du legger på en måte press på deg selv ved å bevise at du kan kjøre og består 🙂 Men mitt beste tips er vell å slappe av og tenk at det er en helt vanlig kjøretime og ikke oppkjøring. Kjør som du pleier å kjøre, ikke tenk over hvor forsiktig du må kjøre bare fordi det er oppkjøring, det gjør egentlig bare alt vanskeligere for deg.

    27. Hei, jeg tok lappen for et år siden og et godt tips er å ta en time med kjørelæreren din rett før du skal kjøre opp. Det hjalp meg veldig, den første timen var jeg helt elendig! Så fikk kjørelæreren min fortalt meg hva jeg burde fokusere på når jeg kjørte opp. Også viktig at du prøver å være så avslappet som mulig. Masse lykke til 😉

    28. Høyre reglen og gangfelt må du være VELDIG NØYE MED! kjenner flere som strøk pga det! Når du er stresset er det viktig å huske på det! Sensoren skal aldri føle at han må bryte inn! Vis at du ser på blindsonene!

    29. Min venninne strøk på å kjøre for sakte, så da jeg skulle kjøre opp måneden etter henne var det det eneste jeg hadde i hodet. Men selvsagt må man ta hensyn til glatte veier og der det ferdes skolebarn 🙂 Lykke til!

    30. Jeg strøk første gangen jeg hadde oppkjøring. Mitt råd til deg er å tenke at det bare er en helt vanlig kjøretime, og slappe av. Jeg stresset altfor mye og det var det som ødela for meg. Glem at sensoren sitter ved siden av deg, og heller tenk at du øvelseskjører med moren eller faren din.
      Ønsker deg masse lykke til! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg