Et år i utlandet

Hei!

 

Veldig mange som ville at jeg skulle fortelle litt om det året jeg bodde i Filippinene, så da tenkte jeg at jeg kunne vise dere bilder og fortelle litt.

I slutten av 8. klasse fortalte foreldrene mine at vi skulle flytte til Manila, Filippinene og bo der et år. Først så syntes jeg det var litt skummelt, men ble fort vant til tanken. Filippinene ligger i Asia og er derfor et helt annet klima, så det var veldig varmt, luften var veldig fuktig og man kunne ikke sove uten air condition! Jeg gikk på en internasjonal skole, som vil si at jeg gikk på skole med folk fra hele verden. De beste vennene mine var tyrkiske, norske, filippinsk-amerikanske, amerikanske og australske. Skolen var ganske vanskelig i begynnelsen, i og med at  alt var på engelsk, men jeg ble fort god i engelsk fordi jeg snakket for det meste bare engelsk. Snakket bare norsk når jeg var hjemme og var ikke hjemme ofte! Alt i alt så hadde jeg det utrolig gøy der nede, anbefaler det absolutt. Jeg har også vurdert å dra på utveksling et år, men føler at jeg allerede har opplevd det. 

Her har dere noen bilder fra Manila:

 


Gaten vi bodde i.

Forskjellen på fattig og rik i Filippinene er veldig stor, derfor bor de som er mer priviligerte i “villages” som er som et veldig stort nabolag! Vi bodda da i Dasma.


Mar – vakten vår, Virgy – huskjelp/kokk og Joey – sjåfør.


Utsikt over Manila.

Huset vårt.

Bengi og Kat.

Bengi og Samantha.

Natalia og meg.

Meg, Bengi og Juliana.

Så var vi ofte på mange forskjellige øyer i helgene:

Bestevennen min, Anita, kom på besøk! 

Bildet ble tatt første gang jeg hadde sett henne på flere mnd! Vi dro til Boracay sammen, som er en av øyene i Filippinene.

Anita og meg.


Savner stedet og menneskene utrolig mye! Ha en fin dag!

 

Har du bodd et år i utlandet eller vurdert det?

– Helene ♥


138 kommentarer

Siste innlegg