Dere er ikke alene

Hei!

Jeg har vel så og si nesten aldri personlige innlegg på bloggen lenger, rett og slett fordi jeg har blitt eldre og ikke lenger føler behovet, eller lysten for åpne meg på internett for titusentalls mennesker. Men alikevell kommer det til å komme et personlig innlegg en sjelden gang, men da bare om jeg føler det er noe som er viktig at blir hørt. I dag har jeg lyst til å skrive om noe jeg har skrevet om for lenge siden, nemlig jenter og hvor slemme vi kan være mot hverandre. Dette temaet er så utrolig viktig, for jeg er fullt klar over hvor mange dette rammer. Mest sansynlig er det mange av mine lesere som går gjennom noe lignende akkurat NÅ og jeg vil så gjerne fortelle dere at dere ikke er alene, og at de fleste en eller annen gang har hatt episoder hvor andre jenter har vært skikkelig ekle og slemme mot seg. 

Selv har jeg virkelig hatt vanskelige perioder i tenårene mine. Jeg tror jenter er aller slemmest mot hverandre på barneskolen og ungdomsskolen, også slutter det sakte men sikkert på vgs. For meg startet vel jente-dramaet i 6-7. klasse, og jeg husker fortsatt den ene gangen hvor det virkelig var ille så utrolig godt. Plutselig en dag bestemte alle vennene mine seg for å snu ryggen til meg, og hate meg. Jeg husker jeg ikke ante hva jeg hadde gjort. Det ble opprettet en hat-side om meg på piczo (hjemmesider fra vi var yngre), og der hadde vennene mine skrevet lange avsnitt om hvor forferdelig jeg var. De hadde også lagt ved det styggeste bildet de kunne finne av meg + en liten chatteboks hvor de ba andre også skrive hva de syntes om meg. Der var det folk fra trinnet og klassen som sa seg helt enig med jentene, og skrev i vei om hvor grusom jeg var på alle måter. Som en 12-13 år gammel jente var dette helt hjerteknusende og gjorde meg utrolig lei meg. Jeg ville ikke på skolen, for jeg visste at alle vennene mine hatet meg og at jeg ikke hadde noen å være med i friminuttene. Jeg latet som at jeg var syk i en ukes tid, før jeg til slutt turte å fortelle foreldrene mine om hva som hadde skjedd og da fikk de ordnet opp med skolen, slik at alle vi jentene hadde samtale med læreren og ble venner igjen. Heldigvis! Men jeg husker fortsatt hvor grusomt jeg hadde det akkurat da, og det er et godt eksempel på hvor onde unge jenter kan være mot hverandre. Jeg unner virkelig ingen andre å oppleve noe sånt, men desverre vet jeg at det skjer hyppig overalt. Jenter i starten av tenårene er så utrolig umodne og slemme, rotter seg sammen mot en og sånn sirkulerer det rundt i gjengen. Noen som kjenner seg igjen?

På ungdomsskolen hadde jeg det forsåvidt fint, for jeg hadde både en kjæreste som jeg hadde det utrolig bra med og hadde fått meg mange nye, snille bestevenner. Men alikevell fikk jeg ikke slippe unna slemme jenter der heller. Til tross for at mye kjipe ting skjedde, som baksnakking, jentegjenger som hatet meg og utestengning, husker jeg spesielt godt en hendelse. Det var klart for juleball og de som var i julekomiteen likte ikke meg. Ikke at de sikkert hadde noe grunn, for jeg hadde nok aldri gjort noe slemt mot dem- men dere vet hvordan jenter er. Bare bestemmer seg for å hate, være slemme og utestenge en jente, sikkert kun fordi de er sjalu eller en lignende grunn. Jeg hadde utrolig lyst til å ha kjæresten min som partner på juleballet, og alle jentene fikk oppfylt ønsket sitt utenom meg. Jeg ble satt med en gutt som jeg verken hadde snakket med før eller kjente. Jeg husker kvelden før juleballet fikk jeg se en samtale, hvor to jenter i juleballkomiteen hadde sittet å planlagt hvordan de skulle ødelegge juleballet for meg. For det første skulle jeg ikke få gå med kjæresten min, for det andre skulle de sette meg på et bord uten noen av vennene mine og bare randoms, og så skulle de tilfeldigvis skumpe borti meg og “uten vilje” søle maten sin over hele kjolen min. Og med den planen skrev de at da håpet de jeg ville løpe gråtende hjem og ha hatt det værste ballet i hele mitt liv. Jeg husker hvor utrolig lei meg jeg ble av å lese noe sånt, det var virkelig så ekkelt og vondt. Jeg klarte ikke å skjønne hva jeg hadde gjort for å fortjene at noen ønsket, og ikke minst kjempet for, at mitt juleball skulle bli sånn. Heldigvis ble ikke juleballet så ille som de hadde håpet, men ganske så greit. 

Jeg kunne skrevet mange eksempler på ting jeg har gjennomgått, men da blir innlegget litt for langt. Dere må bare vite at alt blir bedre når man blir eldre! I dag har jeg fantastiske venner som jeg er så utrolig glad i, og slipper å se eller møte en eneste person som ikke ønsker meg noe godt. Det synes jeg er fantastisk deilig. Desverre er det slik at når du går på skole er du nødt til å se og møte disse menneskene hver eneste dag. Jenter blir virkelig mye bedre med årene, og baksnakking og onde handlinger tar sakte men sikkert slutt (for de aller fleste hvertfall). For å være helt ærlig er jeg glad for at jeg er ferdig med å være i tidlig tenårene, for gud, det ville jeg aldri orket å gå gjennom igjen. Jeg håper alle dere som kjente dere igjen i det jeg har skrevet skjønner at dere ikke er alene, for det er dere langt i fra. Som dere ser har jeg selv måttet gjennomgå akkurat dette, noe jeg tror de fleste jenter en eller annen gang har gjort. Selvom situasjonen føles helt håpløs og vond akkurat nå, så blir det snart bedre. I motbakke kan det kun gå en vei- oppover! Og husk at det ikke er deg det er noe galt med, men de, ellers hadde de ikke hatt noe behov for å være slemme/ekle mot deg. For min del har det alltid hjulpet å ikke sitte alene med de vonde følelsene, så jeg anbefaler alle å snakke med noen som bryr seg om deg eller hvertfall en som kan hjelpe deg. Det kan være en bestevenn, en foreldre, søsken, lærer eller rådgiver/helsesøster. Det er ikke alltid lett å vite hva man kan gjøre, så da er det alltid godt å få noen råd , hjelp til å løse situasjonen og ikke minst å kunne snakke ordentlig ut om hvordan man egentlig har det. Og så en veldig viktig ting til slutt: Det vil ALLTID bli bedre. Det har jeg selv erfart i enhver vanskelig situasjon jeg har vært i! Aldri mist troen på det ♥♥

Om dere ønsker at jeg skal ha personlige innlegg som dette oftere, setter jeg pris på om dere trykker på “liker” knappen rett under innlegget. Klem fra meg!

54 kommentarer
    1. Utrolig modig gjort av deg! 🙂 Dette vil hjelpe mange jenter inkludert meg selv! <3
      Flik blogger 🙂

    2. Dette hjalp! For meg så føler eg at eg alltid blir ned priotert når det kommer til vennene mine. At eg enten er alltid andre valg eller velger å være med andre ovenfor meg. Eg er ofte aleine om eg ikkje spør sånn halve jordkloden om å være med meg, til kanskje 1 takker ja

    3. Dere ovenfor chill down litt!Dette er et personlig innlegg, hun skriver hva hun mener!Og hva så om han leser det? Omg folk nå til dags! FØLER MED DEG ANDREA!sttor fan♥

    4. Fint innlegg, men føler desverre jeg leste akkurat samme tidligere i dag, på søsteren din sin blogg. Det er så kjedelig å alltid måtte lese samme innlegg to ganger på rad (om speltlompepizza, kveldsøkten, nellyshopping). Dere er to flotte individer begge to, med trykk på individer.

    5. Tusen takk for dette innlegget! Kjente meg igjen her (noe som forsåvidt ikke er bra), men det er bra å vite at alle opplever slike dumme hendelser! 😀

    6. Flott innlegg Andrea!! 🙂 🙂 viktig at dere som er så store forbilder og som når ut til så mange skriver om dette vanskelige temaet.

    7. som om lese om hvordan livet mitt var fra sjette til niende jo hahah jaja godt å se at flere har hatt det likt, og til og med du som nå har så mange fine venner! 🙂

    8. Kjempeflott innlegg Andrea, tusen takk <3 Føler at alt ikke er så enkelt, selv første året på vgs. Vil gjerne ha flere slike innlegg! Stå på 🙂

    9. kjenner meg utrolig godt igjen! Er helt forferdelig:( kjedelig å sitte alene i friminutte, og ingen bryr seg

    10. Utrolig bra innlegg! Jeg har aldri opplevd noe som er så ille som det du skriver… Det unner jeg ingen! Og jeg tror dette innlegget hjelper mange i de tidlige tenårene som gjennomgår dette akkurat nå.

    11. Mange tror at toppbloggere har og alltid har hatt et liv i sus og dus, men takk for dette innlegget! Jeg var gjennom det samme i 7.klasse. Satt i et tre oppe i akebakken hvet eneste friminutt i et halvt år! Heldigvis gikk det bra med meg også, men det er ikke alle som det går like bra med! Vi har ingen å miste, så igjen: TUSEN TAKK! 🙂

    12. Det er nesten feil å si at det blir bedre til eldre man blir, for det er dessverre ikke alltid sant. Jeg går andre året på videregående og aldri hatt det verre enn etter jeg startet på vgs. Det aller verste er i klassen min selv, fullt av bare jenter, noen koselige og noen som tydelig hater meg. De har heller ikke noen grunn til å hate meg, for jeg har aldri gjort de noe, såvidt snakket til de også. I fjor en periode ble jeg skrevet om på twitter, instagram endel av noen spesielle, som fortsatt går i klassen min. Det var grusomt og det var flere som kom til meg for å vise hva de hadde skrevet. Jeg ble ganske deprimert, for jeg hadde ingen nære, følte meg ensom og ignorert. Som at nesten ingen ville bli sett med meg. Gruet meg til skolen og det var jævlig å stå opp hver morgen. Hadde liksom ingen grunn til å stå opp om morgenen. I år er det ganske likt som i fjor, bare at jeg har funnet meg noen gode venninner. Men det er fortsatt en god del baksnakking, ignorering. Tørr heller ikke se noen av de i øynene lengre og jeg er redd for å si noe feil. Det skal ikke være slik at man er redd for å rekke opp handa i timen, for at andre skal baksnakke deg, ikke tørre å se de grusomme jentene i øynene, selv om jeg aldri har gjort de noe. Livet er tøft, og jeg håper fortsatt at ting blir bedre når jeg blir “voksen”. Nesten hver eneste dag går jeg med en stor vond klomp i magen, for jeg gruer meg til å treffe disse jentene igjen. Ikke at jeg snakker med de, men bare at de ser meg. Gleder meg bare til å flytte vekk fra byen her og treffe nye, snille mennesker som vil meg godt. Forrige skoleår ble det også skrevet endel stygge kommentarer på bloggen min som tydelig visste mye om meg, mine interesser, mål og ambisjoner. Disse tingene ble rakket ned på som at jeg var en taper. Har du noen tips til hva jeg kan gjøre for å bli sterkere og klare motgangen?
      Klemmer til deg <3 du er en inspirasjon Andrea!

    13. Jeg går igjennom slike ting akkuratt nå, og du aner ikke hvor mye dette innlegget hjalp meg. Jeg har begynt å få igjen troen på at ting faktisk kan ordne seg og bli bedre. Tusen takk!:)

    14. Et veldig fint innlegg! Jeg hadde en liten opplevelse av utestenging i 6. klasse, men fikk fort fikset opp! På vidergående er det lite baksnakking, noe som er veldig deilig! Stor klem <3

    15. Veldig bra innlegg <3 Men det er mange jenter som er like ille på Videregående som på ungdomskolen, rett og slett fordi de ikke har vokst opp. Men enten så går det bra eller så går det over.

    16. Må si meg enig i kommentaren her:
      Fint innlegg, men føler desverre jeg leste akkurat samme tidligere i dag, på søsteren din sin blogg. Det er så kjedelig å alltid måtte lese samme innlegg to ganger på rad (om speltlompepizza, kveldsøkten, nellyshopping). Dere er to flotte individer begge to, med trykk på individer.

    17. jeg bare lurte på en ting.. hva skal man gjøre hvis man ikke har venner ? 🙁
      jeg har kjæreste, men han får jeg ikke se før neste år en gang 🙁
      har ei venninne jeg bor sammen med, men hun er ikke så sosial og vil finne på så mye…
      føler livet mitt er meningsløst ..

    18. Dette trengte jeg! Takk for at du tok deg tid til dette. Nesten helt samme skjedde meg! Jenter rotta seg mot meg helt uten grunn, og jeg fikk så dårlig selvtillit fordi jeg trodde det var meg det var noe galt med. At de ikke ville være rundt meg fordi jeg var rar eller noe, men jeg var egentlig alltid snill og morsom og ville ingen noe vondt. Har tenkt på det flere år senere og, er 19 nå. Dette hjalp mye! Trodde jeg var den eneste for å være ærlig, visste ikke at dette skjer med så mange. <3

    19. Jeg gikk på brannfjell samme år som deg, og titter innom bloggen din i blandt, fine bilder:) om jeg husker rett så trakk vi jo partnere til juleballet, altså var det tilfeldig hvem som gikk sammen, hvorfor skal noen få spess behandling fordi de har kjæreste? man trakk jo nettopp for at det skulle være likt for alle, og at ingen skulle ende med å ikke bli bedt. jeg syntes det var en kjempe bra ordning, det hjelper jo for å inkludere alle og kanskje bli kjennt med noen man ikke kjennte fra før. lurer på hvordan han som skulle gå med deg følte seg, etter å se hvor sterkt du misslikte å gå med han, han hadde det nok ikke noe kulere enn deg, om ikke værre, etter å høre folk si “stakkars deg Andrea, som må gå med han!”. SSynes du skriver mange fine innlegg, men akkurat det eksemplet på hvor fælt du ble behandlet etter å måtte gå på ball med en du ikke kjente, syntes jeg ikke var så gjennomtenkt.

    20. Legger merke til at du skriver vennene dine.. Må si det er stort av deg å fortsatt ha de som venner,etter alt de har gjort.. Tror disse jenene lider av sjalusi, du er jo ei utrolig vakker, slank og flott på alle måter sånn sett ifra bloggen <3 Klem fra ei som digger deg PS! Takk for åpenheten <3

    21. Urolig bra innlegg! Føler alltid at jeg kommer litt nærmere deg når det kommer litt mer personlige innlegg der du også forteller litt hvordan du har hatt det. Vi mennesker har en tildens til å ofte ville virke helt perfekte og derfor er det vanskelig å vite om folk har det vondt, fordi man ikke klarer å lese det like tydelig på alle. Når man selv har det vanskelig er det ofte rart å tenke på at andre også kanskje føler på samme måte som deg eller lignende.
      Har opplevd slike ting. Var utrolig mye drama blant jentene på barneskolen og følte meg ofte svært utenfor i enkelte perioder.

    22. Kjempefint innlegg 🙂 hvordan er forholdet ditt til Axel nå? du har ikke skrevet noe om hans nye serie på NRK1, er det ikke sånn at dere “unner” hverandre godt og gratulerer hveandre?

    23. har du flyttet hjem til foreldrene dine igjen? du har kanskje skrevet om det tidligere, men har ikke fått det med meg. kan du skrive om når, og evt hvorfor til de som ikke har fått lest om det! 🙂

    24. HVA SKJEDDE MED KJÆRESTEN DIN?? ER DERE IKKE SAMMEN LENGER?? Leser Aldri noe om han lenger:0
      Men utrolig bra skrevet Andrea!! Jeg tror dette hjalp mange for det hjalp mange.. Helt forferdelig at jenter kan være så frekke.. Verden er urettferdig

    25. har hatt et par episoder med jente drama og baksnakking ja. Det er helt sykt hvor slemme og utspekulerte jenter egentlig er! Skulle ønske jeg var gutt noen ganger, de slipper alt styret :/ men uansett, kjempebra innlegg, bra at du tar opp slike ting 🙂 tipper mange yngre lesere setter pris på det!

    26. Fint innlegg!
      Ta gjerne titt innom min blogg 🙂 det kommer inn på alt fra Bipoalr lidelse, angst, depresjon, hvordan man kan meste det, siden jeg sliter med Bipolar osv 😉

    27. Reality check, det blir dessverre ikke alltid bedre.
      Livet er en berg og dalbane. Ja, livet ut. Helt til man dør. Mobbeoffer tar selvmord, mobbeover blir deprimerte, innesluttet, hjelpesløse, stenger seg inne, skader seg selv, oppsøker hjelp, sliter, sliter i mange år. Ting blir bedre, så litt verre igjen. De dypeste arra er ikke de på armene, men de i sjela.
      Å komme seg på sporet igjen er vanskeligere enn man skulle ha trodd. Det blir ikke bedre av seg selv. Man må kjempe seg gjennom det. Man kan ikke gi opp. Ha tro på deg selv. Det blir ikke bedre av seg selv.
      Men uansett, fint at du deler personlige saker, Andrea. Stå på 🙂

    28. For et utrolig flott innlegg! Veldig bra at du skriver om dette i og med at dette er noe de aller fleste jenter opplever i løpet av tenårene. Jeg hadde det selv verst i 6-7 klasse, så roet det seg litt ned på ungdomskolen, men jeg opplevde der også i 8 og 9 klasse noen ubehagelige ting med jenter og venninner. Jeg ble mye trakassert på nettet av jenter i klassen, ble utestengt osv på barneskolen. På ungdomskolen opplevde jeg VELDIG mye baksnakking og at blant annet bestevenninnen min gikk bak ryggen min med kjæresten min og møtte han veldig ofte imens jeg var sammen med han. Det er helt utrolig hvor onde jenter faktisk kan være. Nå er jeg like gammel som deg, så hos meg har det også roet seg helt ned. Jeg tar bare vare på de vennene som virkelig vil meg godt og det er veldig lenge siden jeg opplevde drama. Visst det oppstår komplikasjoner mellom meg og venninnene mine tar vi det alltid på en voksen måte sammen og det er jeg veldig glad for. Det endrer seg helt når man blir eldre 🙂

    29. Søsteren og Andrea skriver ikke samme innlegg… Blir sinna. Her åpner begge to seg, også skal de få dritt for det?
      Hvis dere hadde lest begge innleggene, så hadde dere sett at de forteller om SINE to forskjellige opplevelser med mobbing. For å hjelpe andre i samme situasjon, og for å få dette frem i media, får å så en stopper for dette… Samme innlegg in my as! du er flink Andrea, og det er søsteren din også 🙂 de var sånn mot deg fordi du var pen. rett og slett.

    30. Jeg blir mobbet på skolen hver dag, jeg får stygge kommentarer slengt mot meg hele tiden og får trusler på nett. Jeg sa ifra til foreldrene mine, og vi tok kontakt med ledelsen på skolen og med politiet. Dette har blitt en stor sak for de som jobber med mobbing for ungdom, og jeg får telefoner hele tiden fra politiet og andre voksene mennesker.. De lurer på hvordan jeg har det og situasjonen. Nå er som om jeg ha fler voksene venner enn klassevenner. Jeg går i 8 trinn.. Vi er 2 forskjellige skoler som er blanda, så jeg kjenner ikke alle der. Men de hater meg tydeligvis uansett. Jeg er meg selv, men det er tydeligvis ikke bra nok

    31. Jøss, rart at du skriver dette innlegget etter twittermeldingendu skrev om tcmn for en stund siden. Dere var mange jenter mot tcmn, blir ikke det litt det samme som det du skriver om?

    32. Mobbing slutter ikke etter videregående. Det er mobbing overalt. Det er mobbing på høgskole og jobb, så det er bare å bite i det sure eplet og enten tåle det, eller si ifra som en voksen person. Det er som regel “mobberne” som det går verst ut over, heldigvis. Tror dersverre aldri noen kommer til å “vokse opp” og forstå at det de gjør ikke er greit før det treffer dem selv.

    33. Du har blitt en dødssterk person! Jeg beundrer deg. Selv har jeg opplevd mye dritt (og er vel fortsatt halveis i det ettersom jeg går vg2), og jeg kan føle den smerten fra de tingene du har opplevd. Det er helt forjævlig. Men man er bare nødt til å være sterk, og innse at det er de som taper på det – ikke du. Det er så trist at det skal være sånn, og jeg har store problemer med å forstå hvorfor ikke alle mennesker bare kan være hyggelige mot hverandre. Så enkelt er det.

    34. Ja, jentemobbing er lite hyggelig. Men sånn jeg husker deg fra skolen så husker jeg deg som en av jentemobberne selv. Så jeg stusser litt over dette innlegget :-/

    35. åhh, jeg tror det er så utrolig mange som har det sånn som du har hatt det og enda sitter igjen med vonde følelser rundt dette temaet. Selv føler jeg at jeg har vært en av de, og det gnager fremdeles.

    36. Det er ikke kun jenter i tenårene som oppfører seg ekkelt, slemt eller ondskapsfullt skal du vite. Når de blir eldre og liksom skal ha vokst fra seg de ekle sidene ved seg men ikke har gjort det, blir det bare verre. Det blir ordentlig ondskapsfullt og alvorlig med sinnssyke tilstander. Dette er jenter fra tenårene til godt “voksne” damer, t.o.m. mødre som har barn over 20. Ikke vær så naiv og tro at det kun er tenåringer, for du skulle bare visst.

    37. Hmm, lurer på hvorfor disse jentene hatet sånn på deg?..
      Du var jo ikke akkurat upopulær på ungdomskolen!
      Kanskje det var derfor! Jeg hatet de populære jentene på vgs fordi de var så selvsikre. De var så høye på seg selv at de sa akkurat det de mente, selvom det var krenkende for andre å høre .
      Selvsikre mennesker kan ofte oppfattes bitchy. Også er det sjalusi da. Det er vel det som skaper aller mest hat.
      Fint innlegg Andrea 🙂
      Men har du noen gang mobbet, utestengt, baksnakket, eller oppført deg urimlig mot andre?

    38. Ikke rart de ikke likte deg på barneskolen, Andrea… Du var jo den slemmeste av dem alle. Ihvertfall i mine øyene. Gikk på trinnet under deg, og husker jeg løp hver gang jeg så deg og Caja i friminuttet, fordi dere var så slemme mot meg.

    39. Skrev en lang tekst her, for jeg tenkte jeg kunne få svar, men dette var den siste lange kommentaren jeg gidder å bruke tid på å skrive her. Beklager!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg