HATER denne tiden av året

Heihei!

De to siste dagene har egentlig bare vært skikkelig dritt, og jeg merker at mørketiden virkelig påvirker humøret mitt. Denne tiden av året, hvor det er tidlig mørkt, men fortsatt null snø og null vinterstemning, er så altfor trist spør dere meg. Jeg blir skikkelig demotivert til alt positivt som å blogge bra, gjøre hyggelige ting med venner, trene osv. Som blogger er det faktisk veldig vanskelig med mørketiden, fordi hvertfall jeg tar KUN bilder i dagslys. Også når jeg tar bilder inne, så sitter jeg med ansiktet mot et vindu, slik at jeg får et naturlig og fint lys på bildene. Så å da måtte rekke all bloggjobb i god tid før klokken er blitt 4, kan være vanskelig, spesielt nå som jeg går på skole. Åhhh, jeg vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget en gang, men jeg bare blir så jævlig deppa av hvordan det er nå. Tanken på at det er sånn 4-5 mnd med vinter igjen, og at vinteren forsåvidt ikke har startet enda, er så dritt.

Jeg tenker ofte på om jeg skal bo i Norge hele livet mitt, nettopp pga det lange høst/vinter halvåret. Føler at hele perioden fra oktober til mars er en eneste lang og kjip ventetid på at våren skal titte frem, og det er jo utrolig dumt? Man lever jo bare en gang, og hvis man ikke trives med slik klimaet er i Norge, så burde man jo vurdere å kanskje ikke bo her for alltid. For meg er ikke kulden det værste med denne perioden, men nettopp det at det blir så tidlig mørkt ute. Desverre er det ikke bare slik at jeg synes det er trist at det er mørkt, men jeg har rett og slett litt angst for å gå alene når det er mørkt pga noen skumle opplevelser jeg har hatt tidligere. Jeg kvier meg virkelig for å gå ut alene når det er mørkt, selvom klokken så bare er 6 på dagen. Det at en jente skal være redd for at det skal skje henne noe når hun går alene hjem om kvelden er jo egentlig bare helt forferdelig, men det temaet kan jeg ta en annen gang. Nå er det faktisk hele 1 mnd og 13 dager til vintersolverv, hvor solen snur og det går mot lysere tider. Frem til 22. desember blir det faktisk 3 minutter tidligere mørkt for hver dag som går og 3 minutter senere lyst på morningen.. Hvor trist er vel ikke det? Haha. Som blogger skal jeg vel egentlig alltid være positiv og burde vel heller kommet med innlegget “10 fantastiske ting med denne tiden av året”, men er rett og slett ikke i stand til det i dag. I dag ville jeg klage litt. 

27 kommentarer
    1. Bildene og innleggene du har tatt og skrevet så langt i høst er utrolig fine og innholdsrike! Jeg tenker som regel over etter hvert innlegg du poster hvor bra bildene dine er og hvor fint lyset er, selv om du kanskje ikke tenker det selv. Bloggen din er utrolig bra, og du vet hvordan du skal strukturen i et innlegg burde se ut. I det siste har det også vært mye forskjellig og interessant du har skrevet om. Stå på! Det du gjør nå er utrolig bra 🙂

    2. Kjenner meg virkelig igjen! Vil anbefale å sjekke nivåer av vitaminer, jern, blodprosent og slikt, om alt ikke er som det skal være gjør det mørketiden enda verre. Å få 30-60 min ute i dagslys hver dag hjelper også mye for meg i hvert fall. 🙂 Denne tiden er så kjip, men du er ikke alene i hvert fall 🙂

    3. Sunniva: det gjør Sophie Elise så absolutt ikke. Hun skriver at hun kan virke sånn på bloggen sin, men at hun i virkeligheten ikke er det.
      Utrolig hvordan folk klarer å vri på ting. Ikke rart det er drama i verden.

    4. Helt enig! Kjenner meg veldig igjen! Er så sliten og trøtt hele tiden siden jeg ikke får no sollys… Trening blir ikke gøy lenger når man er så sliten.. I tillegg til at det ikke er fristende å gå ut pga været. Jeg bruker vel mesteparten av pengene jeg tjener på å reise, er vel fordi jeg ikke liker meg her noe særlig. Har selv bestemt meg for at jeg vil bo andre plasser enn Norge i livet, men vil først utdanne meg før jeg gjør det.

    5. Har hatt det samme problemet som deg i årevis. Tok i fjord kontakt med lege og snakket med en psykolog om det og de anbefalte å ta d vitamin hver eneste dag. For meg har dette hjulpet veldig, så jeg anbefaler deg det virkelig. Det fikser ikke problemet i seg selv, men hjelper. Spesielt i en kombinasjon med trening, sunt kosthold og nok søvn(og å legge seg i tidet :p)

    6. Kjenner på den selv. Å dra på jobb før sola kommer opp, og dra hjem når sola går ned er så ekstremt deprimerende. Blir så sinnsykt trøtt!

    7. Heisann, jeg bare lurte
      Husker du skrev i et innlegg at du hadde tenkt og selge michael kors jakken din, er dette fortsatt i tankene eller tenker du å beholde den?
      setter utrolig pris på svar 🙂

    8. tenk hvor fine bilder du kan ta inne, med stearinlys, ut å spise, går tur med molly i snøen, osv osv. det er blir jo så superkoselig stemning med mørk himmel ute. <3

    9. kan jeg spørre om noe? mener virkelig ikke noe slemt! lurer bare på om en av grunnene til at du startet å blogge igjen var fordi du har behov for pengene for å tilbakebetale skatten? Dersom dette oppfattes feil beklager jeg virkelig! Du gjør en utrolig god jobb!

    10. Om du har psykiske problemer pga høsten og vinteren anbefaler jeg at du går til legen din. Du kan få sykemelding og tilbud om psykologisk hjelp. Ikke gå der i ditt eget “mørke” iallfall.

    11. Anonym: Hva mener du med “startet å blogge igjen”? Jeg har alltid blogget, har aldri sluttet eller hatt noe form for pause verken før eller etter skattesmellen.. så vet ikke hvor du får det fra 🙂 Men takk for det 🙂

    12. Skjønner hva du mener.. Jeg syns også det spess er sykt vanskelig å stå opp om morgenen for å dra på jobb.. Men, bare prøve å endre tankene dine! Husk at alt handler i bunn og grunn om tankene i hodet ditt, og hva du selv gjør ut av det 🙂 Prøv å tenk at den her tiden er sykt koselig, tenn masse stearinlys, lag deg te eller kakao og lag noe godt! Kos deg med serie, youtube(haha), eller les en sykt bra bok. Eller begynn å strikke!! Det er serr tearepautisk(!) Haha, det er faktisk sykt kos når du først har kjøpt deg garn og funnet noe enkelt du kan lage:D Ta på musikk, skriv i “dagbok”, eller bare surf på tumblr/pinterest osv… Hehe, høres ikke akkurat så gøy ut det her da, men er jo mange ting man kan gjøre som ikke blir det samme om sommeren 🙂
      Som sagt, så handler det mest om hva du gjør ut av ting selv. Hvis du tenker at den her tiden er en dritt-tid og alt bare er kjipt, så blir det jo selvfølgelig kjipt og. Tenk at du skal nyyyte denne tiden og leve i nuet:-) Og hallo snart er det jo JUUUL, som er SÅ kos. Og du måå jo ikke vente til desember med julestemningen, du kan jo være ute i god tid og begynne julegaveshoppingen nå? Også kjøper du med deg julebrus og pepperkaker og koser deg med det mens du pakker gavene inn… 🙂
      Og så…kan du jo tenke på at det er sykt mange som ser opp til deg og er “glad” i deg, selv om du ikke har en anelse av hvem de er :ppp
      <3

    13. Du må endre tankegangen din. Å flykte fra problemene fungerer ikke i lengden. Flytter du til varmere strøk og bor der resten av livet skal jeg love deg det kommer nye problemer som kan gjøre deg deprimert. Ja, man lever bare en gang, og da gjelder det å gjøre det beste ut av det. Om du graver deg ned i vintermånedene, og sitter å venter på at det skal bli sol og sommer – bruker du nesten halvparten av livet ditt på det! Skriv ned en liste over alt som er positivt med vinter og mørketiden, jeg skal love deg at du finner mer enn du aner. Det kan være små gleder, så lite som at det er ekstra koselig å sitte inne og tenne lys når det er mørkt ute, f.eks 🙂

    14. Skjønner deg kjempe godt! Bor selv i nord norge og her er det hvertfall mørkt hele tiden .. Men som blogger må man bare være kreativ, kommer nok ikke til å by på så altfor store problemer 🙂 Ha en fin dag videre <3

    15. Kan anbefale å bruke lysterapilampe – google så får du opp info og typer best i test etc. Jeg er godt fornøyd med min som heter Lumie Arabica. Jeg begynte med det i høst, samt at jeg tar D vitaminer og vips ble vinterdeperesjon og mørke mindre tungt.

    16. Hater mørketiden selv! Jeg er så mørkeredd at så snart det er mørkt ute vil jeg ikke gå ut 🙁 det stresser meg noe helt ekstremt, spesielt da jeg har hund og er nødt til å gå ut på kveldstid…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg