Til minne om Benjamin Hermansen

Hei!

I dag er det 10 år siden norsk-afrikanske Benjamin Hermansen ble drept av nynazister på Holmlia i Oslo. Mange gikk i fakkeltog, og jeg skulle ønske at jeg var med. Den hendelsen er det sykeste noensinne, jeg blir både sint og lei meg når jeg leser om det. Han var en helt uskyldig norsk-afrikansk gutt som møtte en god kompis på kvelden den 26/01/2001 for å bytte mobildeksler, uten noen beskymringer. Plutselig løp to menn ut av en bil, og Benjamin var ikke rask nok til å løpe fra dem. Han ble knivstukket, og døde av blødninger. Morderne var nynazister. Tenk hvordan noen kan være så trangsynt og grusomme til å kunne begå en slik handling?!

Jeg skjønner ikke hvordan folk kan bli nynazister. Hvordan folk oppfører seg, har ingenting med hudfargen å gjøre. Vi er alle mennesker, med like mye verdi til tross for hudfarge. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan dra alle under en kam, ingen kan noe for hvordan de ser ut eller er fra. Blir så sinnsykt provosert! Benjamin ble bare 15 år, for en tragedie. Han var helt uskyldig, hadde ikke gjort noen ting- og blir myrdet pga hudfarven sin! Det er virkelig ikke til å tro. Nazisme er helt forferdelig, og jeg ønsker virkelig at det skal ta slutt.

Det er også helt sykt hvordan den ene morderen, Joe Erling Jahr, snakker om mordet. Han klarer faktisk å sitte å le, og kommer ikke med saklige kommentarer. Han virker så fjern, kald og så lite angrende. Tenk hvordan man kan være så likegyldig til et drap, det er helt utrolig. Dere kan se interevjuet her:

http://www.nrk.no/skole/klippdetalj?topic=nrk:klipp/673765

Dette er en forferdelig hendelse som aldri må bli glemt. Det finnes ingenting rett i nazisme, det er kun helt jævlig. Det er trangsynte mennesker som virkelig trenger hjelp, de som faktisk kan dømme en person etter hudfarge. Ikke bare dømme, men også ville utrydde/drepe en spesiel “rase”. Alle er like mye verdt, uansett hvordan de ser ut eller hvor de er i fra. Som sagt: Ingen kan noe for hvor de er fra og hvor de ble født. Virkelig, jeg kan ingenting for at jeg for eksempel er norsk? Det er kun tilfeldigheter, og alle skal bli vurdert etter det indre og akseptert for slik de ser ut. Nazisme er ingenting å forstå, det er bare helt brutalt og uakseptabelt. Ut med nynazisme, og aldri glem Benjamin Hermansen.

 

– ANDREA BADENDYCK

71 kommentarer
    1. Leste om Jahr, som er den ene morderen. Makan til heslig og latterlig taper skal du lete lenge etter! Der sitter han og slenger ut kommentaren: Jaja, drap skjer jo hver dag det, dessverre… Dessverre!?? Så sitter han der og smiler og ler store deler under intervjuet! Hadde lyst til å skrive han et brev eller noe der jeg satt og leste intervjuet og forbannet meg over oppførselen hans. Fortelle han at han er et null, en inkompetent idiot som fortsatt ikke bærer mye anger til det han har gjort. Og fyren er ute av fengsel om få år. Som om at hans rasistiske syn er endret… NEI. Kommer til å fortsette sitt liv som nazist den taperen der. ÅÅÅH, HERRE! Blir så sint 😛 Hehee.
      Faen… Verden er skrudd ass.

    2. Tusen takk for at du poster dette! Han var 15 år, bare et barn.. Jeg var 10 og han var mitt store idol. Jeg savner han hver dag men hvert år er denne dagen spesiell tung

    3. Det er helt forferdelig! Om jeg hadde drept noen hadde jeg angret sykt og fått sykt dårlig selvfølelse. Jeg kunna ikke levd med tanken på å ha drept noen, jeg hadde sikkert tatt selvmord eller no sånnt! Uff, jeg skjønner virkelig ikke at folk dømmer personer etter hudfarge, jeg blir så sint! Alle er mennesker og alle har rett til å leve for den de er ;)!

    4. Kjempe bra skrevet! blir helt rørt! det er så forferdelig det som skjedde! Jeg håper du kommer på første plass på blogglisten!

    5. Nynazisten som drepte han må jo helt klart å psykiske problemer og trenger hjelp. Psykopater har ikke medfølelse, de bare gjør ting som får dem til å føle seg bra. Skjønner jo at noe er galt oppe i hodet på den mannen. Hvil i fred, Benjamin!

    6. Kjempe bra at du skriver et innlegg om dette, Andrea! Jeg hadde faktisk glemt det… :/ Men nå som jeg blir mint på det igjen sitter jeg med tårer i øynene. Jeg blir forbanna og døds provosert av å tenke på hendelsen, og kommer ikke til å klare å se intervjuet. Da kommer jeg til å være rasende resten av dagen.
      Jeg husker da sangen om han kom ut. Den er nydelig og nå vil jeg høre den igjen.. Håper du har det bra der du er nå Benjamin. Hvil i fred. <3

    7. Jeg må bare få si at media har ødelagt mye ved å legge vekt på nazisme, men har en ting å si om Jahr… Da jeg satt i fengsel i fjor på en liten dom traff jeg denne angrende mannen, som har fått livet sitt ødelagt pga media og fordi han var med denne kvelden og drepte baloo.. Men da jeg traff han må jeg di han har jobbet myyyye med seg selv, har planer om å få et liv da han er ferdig sonet , han var snill åpen og morsom han Jahr, ikke noe nazist… Det har han jo også sagt han ikke er…. Dette vil forfølge han hele livet uansett… Så sin straff får han som det holder. Uthengt for livet på nettet osv… Jahr det blir ikke lett for deg, men jeg dømte deg ikke selv om jeg fikk vite hva du hadde gjort. Du var en som gjorde inntrykk på meg da jeg traff deg. Jeg tenkte hvordan kunne media lage et bilde av deg som en kaldblodig morder nazi? Jeg vet hva du vil og jeg vet du synes det kommer til å bli jævlig tøft for deg…. Jeg håper du klarer deg:) du har jobbet myyyye med deg selv i årene bak murene og må sikkert gjøre det mange år fremover også…. Så til dere andre: dont judge anyone before u taalked to them…. Mye kan forandre seg

    8. Jeg kommer selv fra en liten bygd i trøndelag som er kjennt for ”stedet der alle i vigrid bor” å etter å ha sett intervjuet med denne morderen kan jeg ikke si at jeg har mye godt å si om disse menneskene.. Han sitter der å ler som om det slulle ha vært morro!!!! FYFAAN, dette er en av grunnene for at jeg er FOR døds straff i norge!!! Skulle likt å sett hvordan han har taklet den samme situasjonen som vennene/familen og ikke mins Benjamin selv måtte oppleve….. Blir helt oppgitt å skuffet over at det er slik i norge ( som liksom skal være det beste landet…..)

    9. herregud, jeg fatter ikke at noen kan gjøre noe sånt -.-
      jeg så det på tv igår, og det var veldig fint at det var så mange som gikk i fakkeltog. jeg ville vært med også, hvis jeg bodde i oslo.

    10. Hanne:
      Jo, det er noe som heter norsk-afrikaner. Moren hans er norsk og faren hans er fra Ghana, så hold kjeft and do the research.

    11. herregud, kjenner jeg blir så sint og lei meg! At det finnes slike mennesker i verden! Sitter og skjelver med tårer i øyene nå, selv om jeg har hørt om saken før. noe så umenneskelig!!!

    12. Om du har sett hele interjuvet å hørt godt etter, så sier han jo at han angrer på en måte. og at han beklager og er lei seg. han sier og at han har fått et helt nytt syn på mennesker, og har snakket med en del invandrere.
      Jeg er fortsatt utrolig mot rasisme, og drap på folk pga bakrunn. Det er noe av det verste jeg vet om. men om du hørte på når de snakket om oppveksten hans, så skjønner man hele tegninga. Er ikke så vanskelig å forstå hvorfor han er blitt som han er blitt. Det burde vert en sterk barneverns-sak helt siden han var liten. Synes utrolig synd på benjamins familie, men også på Joe.

    13. Hei Andrea
      Det som skjedde var grusomt. helt feil, og helt idiotisk. Skulle ønske Benjamin aldri ble dreømt! For det som skjedde var noe av det mest hårreisende av drap. Men du skjønner vel det at grunnen til at drapsmannen sitter å ler i intervjuet er jo fordi han er usikker på seg selv, ikke fordi han er stolt av det han gjorde. Man må passe på slik at man leser mennesker riktig. Og slik som du sier selv, det er jo helt feil å bare dømme mennesker under en en kam, det samme gjelder faktisk for mennesker som han også.

    14. Hendelse som berørte mange. Utrolig at Michael Jackson dedikerte et album til han! 🙂 Han var visst venn av Omer 🙂

    15. Åh, når han sier “drap skjer støtt og stadig, dessverre” også ler han som om han ikke kunne latt være å drepe stakkars Benjamin, da ble jeg kvalm

    16. Hei Andrea:) Takk for at du skriver om dette. Dette er en sak som jeg aldri kommer til å glemme.. Ufattelig unødvendlig og ufattelig trist, jeg tenker mye på de pårørende.. Jeg så intervjuet med Joe Erling Jahr i linken, og ingenting av det overrasket meg særlig. Som regel havner ressurssvake mennesker (særlig ungdom) i slike situasjoner. Det er en suppe av mangelfull oppvekst, uoppmerksomme mennesker i miljøet rundt, tidligere hendelser og gjengmiljø… Jeg prøver ikke å forsvare handlingen som har skjedd, men jeg prøver å si at det er mange tragiske faktorer som fører til at mennesker blir som han.
      Igjen, fint at du tar opp slike ting i bloggen din, vi må aldri glemme. Håper noe sånt aldri finner sted igjen!

    17. VI vil ALDRI glemme deg banjamin han var en i en veldig ung alder, og lykkelig.
      men da kommer de ***** nynaziztene og dreper TENK at de ikke engang ANGRER på det helt uforskammet å ha sånne folk i NORGE!!!!!

    18. Syntes ikke han virker likegyldig. Tror han er veldig flau over hva han har gjort, og han ler fordi han ikke helt vet hva han skal si. Tror mye har med oppveksten å gjøre, som har gjort at han har blitt sånn. Men for all del, det gjør det ikke rett! Vil heller ha en gjeng med utlendinger i norge, enn en gjeng med nynazister.

    19. Han fikk jo bank av Innvandrere (Somalia). Det har en stor del med at han har blitt nynazist å gjøre. Men han kan jo selvfølgelig ikke drepe en uskyldig person, selvom jeg tror det var mer mellom de to en vi vet.

    20. Synes det er sykt at noen kan være så kalde og onde!
      Synes også det er bra at du skriver om sånne ting, og ikke bare om blogg-ting 🙂 hvis du skjønner? Du har en sykt bra blogg! Digger den <3

    21. Først og fremst vil jeg si at det er veldig bra at du skriver om dette. Det som skjedde med Benjamin var helt forferdelig. Jeg kommer selv fra bøler, og har bodd her hele livet. Det er ingenting annet som gjør meg mer flau av å bo her enn det som skjedde for 10 år siden på holmlia. Det er kanskje dumt og feil og si at det gjør meg flau, og det er sikkert ikke riktig ord å bruke, men det er fortsatt vanskelig å beskrive hvordan det faktisk er å komme fra samme sted som han.. Jeg er like gammel som deg, så husker ikke mye, men det har likevell preget alle oss som bor og går på samme skole som det Joe Erling gjorde. Håper aldri noe slikt skjer igjen, for dette var helt forferdelig! Hvil i fred Benjamin. -kristin

    22. Det er helt rart at noen personer kan være så trangsynte og på den måten hvordan de tenker, tenke å drepe en person i det hele tatt, og bare pga hudfarge. Det er sykt.
      Men jeg tok meg tid til å se videoen av Joe Erling Jahr, og jeg ¨skjønner¨ han faktisk, selv om det høres helt teit ut, men han er jo syk i hodet, han hadde det ikke bra, livet hans er antagelig ødelagt det også, men det var hans eget valg, og det kan være at han faktisk angrer, men han har jo angst, se på mannen på filmlinken så skjønner du at noe er galt. Det er helt forferdelig at Benjamin døde, hadde jeg kunnet, så hadde jeg vært med i fakkeltoget selv.
      Bra skrevet Badendyck! 🙂

    23. begynte å lure på hvorfor ingen av bloggerne blogget om det her. Hvordan kan man IKKE blogge om det liksom? det er helt ufattelig trist, satt å fikk tårer bare av å tenke på det. INGEN fortjener det, blir så jævlig sur jeg as. Og respekt til deg for at du la ut det innlegget. Du har et kjempe godt hjerte Digger deg og bloggen din og ønsker deg alt godt. Peace 🙂

    24. Er så sinnsykt enig med deg. Skjønner ikke at folk har hjerte til å gjør noe sånt mot andre, helt saiko. Selv er jeg mørk i huden selv, og blir så provosert av sånt!

    25. Hva med alle de etnisk norske som vært år blir drept av innvandrere pga. sin hudfarge/fødselssted/religion? Nei det skriver man ikke om.

    26. Han “ler” fordi han er nervøs og ikke helt vet hva han kan si. Man ser også at han er på gråten fler ganger! Han opplevde noe som gjorde at han hatet utlendinger. Men det finnes ingen unnskyldning til å drepe andre!
      Takket være den gjengen som bestemte seg for å banke han som 14 åring, har gjort at en uskyldig gutt ble drept! Utrolig trist.

    27. Jeg så akkurat intervjuet, å jeg vil ikke si han virket så kald og likegyldig som du skal ha det til.
      Han virker som en ung mann som ikke har fått den kjærligheten og oppmerksomheten han har rett på som barn. Jeg tror han valgte feil, og han sa jo selv at han ikke lengere er ny nazist, men har blitt godt kjent med flere innvandrere i fengselet, og hørt på deres forferdelige bakgrunn.
      Nå sier ikke jeg at jeg støtter han, selvsagt gjør jeg ikke det, for ingen har rett til å ta et liv, værtfall ikke pga. hudfarge og bakgrunn. Men jeg ville ikke gått så langt og sagt at han virket kald og likegyldig. Å han satt ikke lo over drapet, han små lo over noen greier han hadde funnet på når han var yngre. Vil ikke si meg enig i dine påstander i dette innlegget.

    28. ” Du var en som gjorde inntrykk på meg da jeg traff deg. Jeg tenkte hvordan kunne media lage et bilde av deg som en kaldblodig morder nazi?”
      unnskyld meg, men når man dreper ett helt uskyldig menneske pågrunn av hudfargen, er man ikke en kaldblodig morder nazi da? jo..

    29. 1000000000 % enig 🙁
      Farge er farge. Får lyst til å slå ned nazier!!!!!!!! Kjenner flere fargede, syntes nesten de er bedere personer enn hvite. Utrolig bra at de tar opp dette!
      Elsker bloggen <3

    30. (Y) tommel opp for bloggen din! Det er kjempe fint at du skriver et innlegg som dette, og det er helt ubeskrivelig å sette ord på det som skjedde her på Holmlia for 10 år siden.
      Hvil i fred Benjamin Hermansen.

    31. Hei!
      Bra skrevet, og helt enig i at dette er grusomt, og ingen har rett til å skade andre uansett kjønn, hudfarge, mening eller noe..
      Men det er ganske åpenbart at Jahr trengte hjelp, og hadde trengt det lenge, og vi kan lett se at både primær, og sekundær-sosialiseringen har en stor rolle i Jahr senere handlinger, selvom det ikke er en unnskylding for drap heller..

    32. Kjempebra skrevet! Det er ingenting positivt i nazisme eller rasisme osv. ingen kan jo noe for åssen de ser ut!

    33. ikke glem at det siste albumet Michael Jackson ga ut før han døde, Invincible, var dedikert til Benjamin Hermansen! Vi skal aldri glemme deg, Benjamin! Hvil i fred

    34. Ja han gjorde intrykk, må ikke tro alt i media heller, jeg snakket med han, jeg har blitt fortalt hva som egentlig hendte….

    35. Et veldig bra innlegg.Og et viktig. Men jeg så nå på intervjuet og må innrømme at jeg får et annet perspektiv på saken.Drap på et annet menneske basert på rasisme kan ALDRI unnskyldes. Og et menneske har alltid et valg. Til syvende og sist er det opp til deg hva du gjør i gjerningsøyeblikket.
      Men da jeg så intervjuet med denne mannen som virkelig har blitt sviktet av alt og alle, og nå er hatet av en hel nasjon….da tenker jeg at selv om han slipper ut av fengsel snart vil han få en straff som forfølger han for resten av livet.
      Selv syntes jeg ikke at han var en ondskapsfull jævel som sitter og ler av slikt. Jeg så en mann fullstendig nedbrutt av det faktum at han har innsett hva han har gjort. Han vet han er hatet, han vet hva slags handling han har gjort,og han innser at han vil få et veldig vanskelig liv og vil måtte kjempe for hver dag.
      Igjen, drapet kan aldri unnskyldes. Men jeg syntes dokumentaren skaper et mer nyansert bilde.

    36. Eg synest drapet var ufattelig vondt og tragisk, eg er mørk selv, derfor er der det så vondt å tenke på at folk kanskje hater ein så mye pågrunn av hudfarge, er det virkeilg så galt å være brun i huden, mørke øyne og mørkt hår, disse spørsmålene stiller eg meg sjølv kvar dag, og spesielt etter det som skjedde med benjamin hermansen, me har jo alle håp og drømmer,koffer skal det være annerledes for adopterte barn. Eg føler virkelig me familien og vennene til benjamin, dei må savne han forfedelig mye og tenker sikkert på han kvar dag, tenk så vondt dei må ha det. Folk adopterer fordi dei ønsker å gi eit barn så mye kjærlighet dei bare kan og gi det det dei kan for at det skal ha det bra, ikke for at det skal bli tatt i fra dei på denne måten, foreldrene til benjamin har mistet ein sønn og vennene ein kamerat, det er eit sår som kjem til å være der for bestandig og som aldri vil kunne forsvinne.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg