Saras nøkkel

Leste denne på bare noen dager i Spania, virkelig en bok å anbefale! Det er en bestselger over hele verden, og det kan jeg godt skjønne etter å ha lest boken. Utrolig spennende, trist, vakker og full av følelser! Det handler om en jødisk jente som het Sara under 2.verdenskrig, hun og familien blir kastet ut av huset sitt av det franske politiet for å bli sendt i døden. Hun vet ingenting om dette og gjemmer derfor lillebroren i et hemmelig skap, i troen om at hun veldig snart skulle komme tilbake å låse han ut. Timer blir til døgn, og Saras fortvilelse øker…. 

Noen anbefalinger til meg? 


– ANDREA BADENDYCK

169 kommentarer
    1. Jeg liker veldig godt en bok som heter forlatt men jeg husker ikke hvem som har skrevet den:( Men dene r kjempe trist satt å gråt når jeg leste heh..

    2. Leste den etter din anbefaling, på bare noen dager jeg også, klarte ikke å legge den fra meg. Lastet ned filmen dagen etter og så den med kjæresten, han syntes også den var veldig bra 🙂 Anbefales!

    3. Har kjøpt den, men venter med å begynne med å lese den til jeg drar på ferie neste uke (for hvis ikke leser jeg den ut på noen dager, og den skal liksom brukes på den lange flyturen, hehe 😉 Det var faktisk gjennom deg jeg fikk tipset om boka <3

    4. Så filmen idag fordi du likte boken så godt, og det er nå den beste filmen jeg har sett! Tuuuusen takk!

    5. Har nettopp lest boken Reisen hjem, nydelig bok som jeg virkelig vil anbefale! For noen dager siden kjøpte jeg òg boka Øya og selvsagt Saras nøkkel, gler meg veldig til å lese desse 🙂 Om du likte Saras nøkkel veldig godt, vil du også like Reisen hjem og Øya 🙂

    6. jeg leser samme bok nå jeg å, men jeg har en annen forside, det er en jente som står med en nøkkel i hånden 🙂

    7. Leste den sist sommer, likte den ikke sånn kjempegodt, helt ok! 🙂
      Når det kommer til anbefalinger, leste jeg akkurat ut “Hunger Games”-serien. Kjempebra!!
      Andre bra bøker er “Water for Elephants”, “Clockwork Angel”, “The Last Song” og “The Black Magician Trilogy”.

    8. Jeg leste den boken nokså nylig da jeg var i Hellas. Leste den ut på en dag faktisk, for den var så rørende, gripende, interessant, lærerik og hjerteskjærende. Virkelig en av de bedre bøkene jeg har lest. Den er verdt å lese, og jeg lærte utrolig mye av den.
      Jeg anbefaler deg bøkene til Lauren Conrad- L.A candy osv og Gone serien- Disse bøkene er litt tykke, men de er så utrolig spennende og gripende at jeg selv leser en av bøkene i serien på en dag. Jeg anbefaler deg virkelig disse bøkene 🙂 Kommer helt an på hvilken smak du har for bøker. Jeg leser en del bøker, så du må bare si hvilken sjanger du liker best, så kan jeg komme med flere tips 🙂

    9. ÅÅÅH, DU ER BLITT SÅ FLINK TIL Å BLOGGE, OGOPPDATERE NÅ I DE SISTE DAGENE ANDREA! KJEMPESTOLT AV DEG, OG SANN MÅ DET FORTSETTE! KEEP THE GOOD WORK!! 😀
      Bare for en uke siden tengte jeg : åh, omg hun blogger jo ikke nesten, herrigud, osv, men nå i de siste dagene er du blitt så utrolig mye flinkere, jeg er kjempestolt av deg finaa!! 😀
      Men jeg digger virkelig stilen din, og nå for tiden trenger jeg litt mer inspirasjon til hva jeg skal ha på meg osv, så kan du veeeeersåsnilll å legge ut mere outfits?? 😀

    10. Hørtes veldig fin ut ! Jeg annbefaler ” der regnbuen ender” det er den fineste boka jeg har lest i hele mitt liv! jeg lover deg at du vil like den! den er s¨å søt, og boka er lagd på en spennende og morsom måte. Vis du er glad i bøker og glad i fine historier så er denne boka perfekt! annbefaler den på det sterkeste!!! : )

    11. har lest den <3 jeg er helt enig den er utrolig spennede men jeg anbefaler en bok som heter SAVNER DEG HILSEN SARA den er kjempe spennede.... 🙂

    12. Den er dødsbra! Liker best første halvdel egentlig, men helheten er fortsatt bra. Anbefaler etterkommeren, Bumerang også, selv om den ikke er like rørende!

    13. Leste Saras nøkkel da jeg var i Tyrkia i fjor, på bare to dager! Den beste boka jeg noen gang har lest 🙂

    14. Så filmen, og synes ikke den var så veldig bra, men boka er jo i de fleste tilfeller bedre 🙂
      Aner ikke hva du liker å lese, men selv forguder jeg Harry Potter- bøkene, Twilightbøkene og serien om Alex Rider. De to første har du sikkert meninger om fra før fra filmer, men som sagt er bøkene som oftest bedre enn filmene 🙂

    15. Jeg selv er ikke noe glad i å lese bøker. Men Ida’s dans er den fineste boka jeg noen gang har lest. Det er en mors fortelling om da hennes datter fikk kreft. Det er mange oppturer og nedturer som gjør sånn at man bare vil fortsette å lese, og se hva som skjer. En kjempe trist bok! Men verdt å lese:)

    16. Digger den! Du bør lese Ida’s dans (trist) og dødlekene(spennende) også, de er helt konge! Driver med Kristoffers historie – jeg tenker nok du skjønner det sjøl- nå og den virker skikkelig bra hittil ihvertfall! 🙂

    17. Vampire Academy serien (av Richelle Mead) er de beste bøkene jeg noen gang har lest! De inneholder romanse, vennskap, humor, spenning, thriller, og rett og slett alt. Ble hekta fra første side. Anbefaler de på mitt sterkeste!

    18. Jeg anbefaler “idas dans”, det er en utrolig trist,fin og gripende bok som handler om Idas kamp mot kreften 🙂
      Jeg anbefaler også en bok som heter “Øya”. Den handler om familien Petrakis, som består av en pappa,en mamma og to døtre. Moren til disse døtrene blir spedalsk og bli sendt over til øya Spinalonga som er en øy der det bor spedalske. Bøkene handler om noe helt forskjellig,men jeg har lest saras nøkkel,og jeg elsket den ,så jeg tror du hadde likt begge disse bøkene også 🙂

    19. Den jeg har kjøpt den selv, gleder meg til å begynne på den 🙂 Hvis jeg skal gi en anbefaling må det bli Perfekt kjemi. Er forelsket i den boken! <3

    20. Har du lest “en øy i havet” av annika thor? denne er også virkelig til å anbefale:-)den handler om to søstre med jødisk opprinnelse. det er rett før krigen og jødeforfølgelsen bryter ut, og de to søstrene blir derfor sent til sverige ihåp om at de skal få det best mulig. men alt blir desverre ikke slik de hadde tenkt..

    21. Hørtes utrolig bra ut! Har veldig lyst til å lese den:) Bokserien “Teppefall” er utorlig bra, jeg er på bok 3 snart og jeg elsker den bokserien! Handler om ei jente som kommer inn på teaterhøgskolen men velger istedet å flytte til Ålesund for å bli alenemor. Kjæresten hennes er gal i hodet, misshandler henne og stenger henne i kjelleren. Mer forteller jeg ikke, den er utorlig spennende!!

    22. åå, elsker den boken!
      anbefaler deg å lese senor peregrino, morgen i jenin og boktyven, er helt på høyde med saras nøkkel! 😉 bienes hemmelige liv er også veldig bra, finnes på film også 🙂

    23. Har tenkt på å lese den!
      Du burde lese “13 gode grunner”. Utrolig bra! Anbefales på det sterkeste!

    24. skal lese den, hørtes utrolig spenende ut!
      – “Ever for alltid” (Evermore) Anbefales på det sterkeste!

    25. Du MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ lese “DØDSLEKENE” av Suzanne Collins! For real – besteeee boka!

    26. Jeg har faktisk den boken, men har ikke tatt meg tid til å lese den ordentlig… Litt synn at jeg ikke er særlig glad i å lese. Jaja, får se om jeg kanskje prøver meg på boken en dag 🙂 Siden du annbefaler den, hehe!

    27. BOKTYVEN! også en bok som utspiller seg under 2. verdenskrig, men utrolig god bok. Anbefales på det sterkeste… eller så har du jo Jo Nesbø, utrolige bøker!

    28. Seriøst, du må lese de tre bøkene i triologien ”Dødslekene” av Suzanne Collins. Det er de tre beste bøkene jeg har lest! Bok nr 1 kommer ut som film neste år, så det er bare å begynne å lese! Du burde også lese ”Bienes hemmelige liv” av Sue Monk Kidd, og ”Øya” av Victoria Hislop. Bedre bøker skal man lete lenge etter!

    29. Du burde lese “Morgen i Jenin”… fantastisk hjerteskjærende bok, er vel den boka som har gjort størst intrykk på meg noensinne! vet ikke hvem som har skrevet den, men ligger på bestselgerlistene til bokhandlerne så burde ikke være så vanskelig å finne 🙂

    30. “Jeg tenker nok du skjønner det sjøl” av Jon Gangdal er virkelig en bok jeg anbefaler om du ikke har lest den. Klarte ikke å rive meg vekk fra den! Den handler om 8 år gamle Christoffer Kihle Gjerstad som ble mishandlet av stefaren sin til døde. Utrolig trist bok.

    31. “to små jenter i blått” og “Pappas lille pike” begge av Mary Higgins Clark!
      Har lest mange bøker skrevet av henne, og hun er utrolig flink! Siste boka fullførte jeg nettopp i kveld, og begynte vell for bare ett par dager siden! Anbefaler virkelig begge to, og bøker generelt av Mary Higgins Clark, blir aldri skuffet

    32. Dødslekene – passer kanskje ikke nå siden den handler om ungdommer som må kjempe for livet, men det er en utrolig god bok.
      Perfekt kjemi og jeg tenker nok du skjønner det sjøl er også bøket du må lese!

    33. To ord:
      Senor Peregrino! En ufattelig bra bok, kunne ikke legge den fra meg, hadde det ikke vært skole hadde jeg greid å fullføre den på 24 t..

    34. Leste “Øya” av Victoria Hislop nå mens jeg var på ferie, den er utrolig gripende og lærerik. Handler om de spedalske (sykdom som er utryddet i Europa) på Hellas som ble sendt fra deres familier og hjem til en egen øy for å bo der resten av livet, i frykt for smitte. Her har man også “paralell-historie”, der historien blir fortatlt i nåtid og for lenge siden. Litt vanskelig og tung å komme inn i, men blir bare kjekkere og kjekkere til mer en leser. Som sagt, er den virkelig lærerik og verdt å lese! Er veldig trist også til tider

    35. Mamma har den, og spurte om jeg ville låne den senest i går, så tenkte jeg å spørre deg om du kunne fortelle litt om den, og så gjorde du det også! Passet bra 🙂 er i tyrkia nå, så kanskje jeg begynner å lese den selv 🙂

    36. Har lest den… Jeg leste bomerang som er samme forfatter. Heelt utroolig bra. Anbefaler hvis du liker Saras nøkkel

    37. den er utrolig bra! leste den også når jeg var i spania, går nesten ikke ann å legge den fra seg! skjønner virkelig godt at den er bestselger 🙂
      En liten anbefaling: Bomerang av samme fortatter som saras nøkkel, tatiania de rosnay.

    38. Drageløperen og perfekt kjemi er begge kjempebra 🙂 og tusen strålende soler, men den har du jo lest.

    39. Skal snart starte på Saras nøkkel faktisk! Den virker kjempe bra! Du burde lese “Vann til Elefantene”, den er super 🙂

    40. bestevenninna mi anbefalte faktisk denne for meg i går, så får vel ta meg en tur på bokhandelen. jeg anbefaler “pretty little liars” eller “små søte løgnere” som den heter på norsk. Den serien er helt .. jah.., den er sykt spennende. man klarer liksom ikke legge fra seg boka. Også anbefalte venninna mi også dødslekene i går. :-))

    41. Jeg jobber i bokhandel og jeg pleier som regel å anbefale “huset ved hjørnet bitter og søt”, “Øya”, “Barnepiken”, “Kafka på stranda”, “Drømmehjerte”, “Senor peregrino”, “Taushetens konsekvenser”, “Bumerang”, “Idas dans” osv av de som har lest Saras nøkkel
      Men siden du er så ung ville jeg også anbefalt “Pretty little liars” serien (utrolig spennende bøker) “The lying game” serien (har nettopp lest ut bok 1, jævlig spennans og god) “The immortals” serien altså “Evermore”, “Blue moon”, “Shadowland” osv.
      Så hhar du fått noen anbefalinger, utrolig bra at ungdommer leser nå til dags, du opplever så mye mer i bøker og lærer utrolig mye. 🙂

    42. Jeg skal akkurat til å begynne å lese denne boken, alle som har lest den sier dne er kjempebra. Men en anbefaling til deg er Øya. Det er en veldig bra bok! Anbefales vireklig å lese den. Vann til elefantene er også en veldig bra bok som jeg anbefaler å lese 😀

    43. Jeg har den, men har ikke lest den enda!
      Her er noen bøker jeg anbefaler på det STERKESTE:
      – Mengele zoo – gert nygårdshaug (kåret til norges beste bok gjennom tidene)
      – Himmelblomsttreet – gert nygårdshaug (en etterfølger av den ovenfor, men må ikke lese 1’eren for å skjønne denne)
      – Water for elephants
      – Red riding hood (nye versjonen)

    44. makeuplovelovi.blogg.no stjeler bilder av deg
      makeuplovelovi.blogg.no stjeler bilder av deg
      makeuplovelovi.blogg.no stjeler bilder av deg
      makeuplovelovi.blogg.no stjeler bilder av deg
      makeuplovelovi.blogg.no stjeler bilder av deg
      makeuplovelovi.blogg.no stjeler bilder av deg
      makeuplovelovi.blogg.no stjeler bilder av deg
      makeuplovelovi.blogg.no stjeler bilder av deg
      makeuplovelovi.blogg.no stjeler bilder av deg
      makeuplovelovi.blogg.no stjeler bilder av deg
      makeuplovelovi.blogg.no stjeler bilder av deg

    45. når trekkes vinneren av mylovebasket konkurransen??? nå har du jo kommet hjem 😀
      og forresten, makeuplovelovi.blogg.no stjeler bilder av deg og tcmn!

    46. Hei, tror det er noe gale med arkivet ditt? Kan nemelig ikke finne innleggene dine fra london?
      ?????????
      ?
      +
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?
      ?

    47. Elsker den boka, leste den ut for litt over en uke siden! Brukte ikke mange dager på den nei, for leste omtrent hele dagen 😉
      Gleeder meg til å se filmen!

    48. Livet etter skuddene / da pappa drepte mamma.
      den er kjempe fin, og får deg til å innse myyye!
      så er det ”Tenker nok du skjønner det selv”. Det handler om en gutt som blir misshandlet til døde av sin ste far. Trist, men veeldig fin også.
      Begge bøkene er basert på sanne historier 🙂
      lykke til!!

    49. Bøkene av Camilla Läckberg er bra, jeg har alle bøkene hennes, men har bare lest ulykkesfuglen helt ferdig. Er egentlig ikke så veldig glad i å lese, men er jo greit når man er i syden! Hun har fått god kritikk på alle bøkene, og hvis du liker krim, så er det virkelig noe å anbefale!

    50. Leste den på under ei dag! Klarte ikkje å legge den fra meg :p Anbefaler “øya” av Victoria Hislop! og “hjemkomsten” av samme forfatter:)

    51. anbefaler deg virkelig å lese “ida’s dans” det går ut på en livsglad jente som helt plutselig og uventet fikk diagnosen leukemi! det er altså kreft. Denne boka, basert på en ekte historie er hjerteknusente og helt fantastisk! begynte og tenke mere over livet etter å ha hørt hvilken verden vi lever i! LES DEN!
      digger deg andrea, you and you smile make my day

    52. Jeg anbefaler deg virkelig å lese ” Dødslekene ” av Suzanne Collins. Den er kjempespennende og du kommer IKKE til å angre på at du leste den ;*

    53. Hat tenkt å lese den når jeg er ferdig med det jeg leser nå ♥ Nå leser jeg Drømmehjertet og før det leste jeg Bienes hemmelige liv. Anbefaler på det sterkeste!

    54. “De udødelige” Er en ufattelig bra serie!!
      mye kjærlighets drama, romanse, mye om kriser med familie ! osv. SYKT BRA, man kan ikke legge i fra seg bøkene !

    55. leste den i spania for 3 uker siden, er ingen leser egentlig, men det var den beste boken jeg har lest! anbefales på det sterkeste!

    56. Kult ! Jeg har sett filmen! Jeg anbefaler ” Gutten i den stripete pyjamasen” den er rå bra, men sykt trist. Vis du likte Sara’s nøkkel kommer du helt sikkert til å like, ”Gutten i den stripete pyjamasen” :))

    57. Har ikke lest den, men kanskje jeg skal det 🙂
      Anbefaler Vidunderbarn av Roy Jacobsen.
      Den vant bokhandlerprisen og var bestselger i 2009.
      Kjempe flott og rørende bok.

    58. GUTTEN I DEN STRIPETE PYSJAMASEN! av john boyne
      den er bra! handler også om 2.verdenskrig. vil ikke fortelle noe som helst om den, da blir den enda bedre å lese!

    59. å huff! jeg så filmen med skolen min! jeg gråt og gråt! tenk å leve under krigen som jøde! kjempebra film, men boka er sikkert mye bedre 😀

    60. du burde lese perfekt kjemi! <3 det er den beste boken jeg har lest i mitt liv tror jeg.
      den handler om to ungdommer fra hver sin side av byen. en er rik og er "perfekt" med de kuleste vennene, den kjekkeste kjøresten og de dyreste klærene mens den andre er et gjengmedlem og lever livet i den fattige delen av byen og er den "farligste" eleven på skolen. du får gå dypere inn i livene til de to ungdommene og alt de går gjennom. boken er veldig gripende og du klarer nesten ikke legge den fra deg.

    61. Leste den ut på noen dager da jeg var i Hellas, den er kjempe bra!:-)
      Nå leser jeg boken som heter “jeg tenker nok du skjønner det sjøl”. Det handler om en gutt som heter Christoffer, som blir mishandlet av stefaren sin.
      Den er lagd ut i fra en sann historie.
      Boken er veldig lettlest og veldig trist!

    62. Jeg synest at filmen var utrolig kjedelig, har ikke les boken då…
      Synest du har en fin blogg, og at du er utrolig pen <3

    63. Du MÅ lese “Å spise blomster til frokost”. Den handler om masse tanker, til en 19år gammel jente som kommer på gale hjem. Den handler også om hva som skjer der, og at hun vil komme seg ut. Tror dette er en bok du vil like. Har lest den flere ganger 🙂

    64. Les Drømmehjerte, Señor peregrino og Salvadoreña av Cecilia Samartin. Drageløperen og Tusen strålende soler av Khaled Hosseni er også flotte bøker hvis du likte Saras nøkkel. Begynte å gråte av alle sammen!

    65. Høres sterk ut. Jeg vil bare anbefale deg house of night-bøkene. De er veldig bra 🙂
      er forrestn en stoor fan av bloggen din. Du er en fantastisk jente og blogger! <3<3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg