Vondt i mammahjertet

Først og fremst har jeg en veldig god nyhet! Selvom vi bare har hatt Roxy i 5 dager, merker jeg allerede hvor glad jeg har blitt i henne. Rart hvor fort det går, men sånn er det jo med dyr. Hjelper nok litt på at hun er så forsiktig og rolig, og veldig ofte ser trist ut. Man kan virkelig se på hunden at hun har hatt det vanskelig og det gjør selvfølgelig vondt. Men det varmer også så utrolig mye å se fremskritt for hver dag som går. Hun viser mer og mer kjærlighet, blir tryggere og virker lykkeligere. Er det en ting jeg har blitt sikker på, så er det at hun hvertfall aldri skal tilbake til shelteret. I og med at hun var der i 1 år før hun kom hit, er det nok ganske sansynlig at hun ikke blir adoptert med det første. Jeg hadde aldri hatt hjerte til å ha henne her i over 3 mnd og så sende henne tilbake dit når vi drar. Dessuten vil jeg ha kontroll over hvem som skal ha henne. Her på Gran Canaria virker det som at mange har en ganske annerledes kultur når det gjelder hunder enn hjemme i Norge. Hundene er bundet fast ute dagen lang, over alt her. Ofte oppe på tak, med en kjetting og en skål med vann. Selvfølgelig har ikke alle hundene det sånn, men risikoen for at hun kommer til et slik hjem finnes jo, selvfølgelig.

Derfor har vi bestemt oss for å adoptere henne slik at vi har fullt ansvar og ikke lenger bare er fosterfamilie. Vi har allerede fått tilbud om et flott mulig hjem til henne her nede, hvor det også er en til hund på samme størrelse, men vi får nesten se det litt ann. Jeg vurderer også å fly henne med hjem til Norge når jeg flytter tilbake og finne et hjem til henne der. Har faktisk allerede fått mail av blogglesere som kunne tenkt seg å adoptere henne, så det å finne et hjem tviler jeg på blir noe problem. Hun er jo så fantastisk vakker, med et hjerte av gull og så utrolig lydig. Virkelig en drømmehund som fortjener verdens beste fremtid! Det jeg aller helt vil er jo selvfølgelig å ha henne selv, men vet ikke hvor lurt det hadde vært av meg. Hun er jo en ganske stor hund som selvfølgelig krever mer tid og mer plass, lenger turer osv enn hva lille Molly gjør. Jeg har jo også reist veldig mye så om jeg skulle tatt henne, måtte jeg nok gjort noen ganske store endringer i livsstilen min. Vi får se hva jeg gjør, det viktigste for meg er uansett at Roxy får det beste livet hun kan få ♥

Ellers, tilbake til overskriften! Da vi hentet Roxy på shelteret, fikk vi bedkjed om at hun hadde vetrinærtime på torsdag og skulle steriliseres. Derfor var det viktig at vi skulle møte opp der i dag kl 9 på morningen. Akkurat der og da tenkte jeg ikke så mye over det, men nå de siste dagene har jeg vært veldig usikker på akkurat det. Jeg googlet litt om sterilisering og ser at i Norge må man ha en grunn for å sterilisere tispa si. Feks ofte innbilt svangerskap eller andre grunner. Leste også at sterilisering av tisper er værre enn kastrering av hanner, fordi det er innvendig kirurgi. Tispen må i narkose og selvom det som oftest går helt fint, er det jo alltid visse risikoer. Vi prøvde å få unngått operasjonen, fordi jeg ser på det som unødvendig og synes selvfølgelig veldig synd på lille Roxy. Verken Shandie eller Molly er sterilisert og det går helt fint å passe på at ingen hann-hunder er i nærheten når de har løpetid. Siden vi nå har adoptert Roxy, håpet jeg selvfølgelig at vi kunne ta beslutningen og unngå steriliseringen. Om det hadde vært en god grunn for steriliseringen hadde jeg selvfølgelig synes det er greit, men at hun egentlig skal gå igjennom en operasjon uten grunn, bare fordi det er shelteret sin “policy”, synes jeg er dumt. Men det var tydeligvis ingenting vi kunne gjøre noe med, sterilisert måtte hun bli, fordi det skal alle hundene fra dette shelteret være før de blir gitt bort. Så ja, da hadde vi ikke noe valg og måtte levere lille bebissen fra oss hos vetrinæren i dag tidlig.

Kjæresten og sjefen hans hentet henne med bil kl 17.00 og kjørte henne hjem til oss. Jeg trodde hun bare kom til å være slapp og litt groggy, så det var et litt tøft syn å se Roxy da jeg kom inn døren. Hun lå på en dyne med et pledd over seg, helt borte. Hun reagerer ikke på noen lyder, selvom det så er ytterdøren som blir smelt igjen. Det går ikke ann å få kontakt med henne, hun sover veldig dypt og skjelver litt. Gjett om det gjør vondt i mammahjertet? Synes så forferdelig synd på henne, akkurat nå virker hun jo nesten død, bortsett fra at hun puster. Fant også stingene på den lille magen hennes som har blitt skjært opp og en bandasje på armen. Uff… Jeg som er en veldig følsom person, klarte jo såvidt å holde tårene tilbake når jeg kysset henne forsiktig på kinnet. Håper virkelig hun kvikner opp utover kvelden, vondt å se henne sånn her.. ♥

Gullet mitt♥♥♥

46 kommentarer
    1. Som en som har mye erfaring med hund så forstår jeg shelteret godt. Det er lett for (hvertfall der nede) at hunden plutselig blir uvventet gravid og det er nok løshunder på disse typiske sydenstedene fra før!
      Se det på den positive siden Andrea; Statistisk sett så lever hunder som er sterilisert lenger enn hunder som ikke er det. De kan faktisk leve opp til 2-3 år lenger 🙂
      Du kan trøste deg med det 🙂

    2. Hunden min var gjennom en enormt stor og krevende operasjon i desember, hvor det var usikkert om han ville overleve eller ikke. Han båtte sove over hos veterinæren nettopp på grunn av dette, de blir helt slått ut av all narkosen, har ikke noe energi og bare sover.
      Ellers har han vært gjennom andre operasjoner hvor han også har vært sliten og slapp i etter tid. Det kommer seg etter noen timer/dager. Gi henne litt tid og la hun ta det i sitt tempo så blir nok alt bra til slutt! 🙂

    3. Jeg synes det er både bra og nødvendig med sterilisering/kastrering. Det er alt for mange hjemløse dyr i utlandet, og det er et nødvendig virkemiddel. Unødvendig at flere skal ha det vondt enn det allerede er. De har liksom ingen garanti på at de hundene som blir adoptert ikke havner på gata igjen, og viss de gjør det blir de drektige på første løpetid, og det leder til enda flere hjemløse hunder. Dessuten er løpetisper og hanner som har fått snusen i en løpetipse veldig utsatt for å stikke av plutslig for å parre seg dersom de får muligheten. Hoppe over / grave seg under ett gjerde, løpe ut døren når noen går inn/ut etc. er fort gjort. Så selv om det gjerne virker unødvendig for mange nordmenn, er det en mer enn god nok grunn bak det 🙂
      Håper hun er på beina igjen kjapt! 🙂

    4. Hun er så utrolig søt! Syntes det er kjempebra at du velger å ta hun med til Norge. Blir helt rørt av bare å se på bildene av henne, hun ser så utrolig snill ut. God bedring til bebisen <3

    5. Tror nok kanskje de har det samme som dyrebeskyttelsen gjør med katter og kaniner, de blir jo kastrert. For hvis katta di feks har blitt funnet av de, så må du betale for å få den tilbake. 🙂 og sikkert for å gjøre det lettere, slik at ingen uventede plutselig kommer til verden 😉

    6. bandasje på ARMEN etter operasjonen? vet dere ikke hva det er fra? oj, det virker ikke bra, da må jo de ha slurvet no fært? men dere er kjempesnille som hjelper roxy!

    7. Syns det er så bra av deg å ta deg av den hunden! Elsker bloggen din<3
      Men noe jeg savner er ett innlegg der du viser sminken du bruker hver dag! Hadde blitt kjempeglad om du fikk til dette:D

    8. Er faktisk på gråten etter å ha lest dette innlegget. Jeg har så utrolig respekt ovenfor hunder og dyr generelt, og hater å tenke på at de har det vondt. Dette var et av de beste innleggene på bloggen din som jeg har lest, og har fulgt bloggen din en stund! Er så interresant å lese litt andre innlegg enn bare antrekkbilder hvis du skjønner? Vel, uansett synes jeg det er utrolig bra at du har tatt til deg Roxy, og jeg håper hun vil finne et bra sted hun vil trives, uansett om det er hos deg eller hos en annen eier ❤️

    9. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig for deg at denne hunden har det så bra, du bruker jo pels. Hva er egentlig forskjellen på dine hunder og de dyrene du har på klærne dine? Du sier det er så vondt å se at hun har hatt det vanskelig, men lite bryr du deg om de dyrene som all den sminket din har blitt testet på. Dobbeltmoral.
      Og forresten har jeg skrevet en del lignende kommentarer tidligere, alle har blitt slettet. Da jeg skrev noe på instagramen din, blokkerte du meg. Du må klare å stå for dine handlinger. Vennligst ikke slett denne kommentaren, svar meg gjerne enten her eller på mail.

    10. Huff, stakkars lille vennen.. Nå fikk jeg vondt i hjertet jeg også. Unødvendig å påføre dem slik smerte synes jeg! Hun er helt nydelig, det blir nok ikke noe problem å finne et godt og varig hjem til henne <3
      Ellers har jeg er spørsmål ang det å reise med dyre merkevesker til utlandet. Pleier du å ha med deg dyre vesker til syden? Hvordan går det i varmen, og ikke minst gjennom tollen? Har hørt at man kan bli stoppet med dyre designervarer og at man må ha bevis for at det er kjøpt i Norge osv.. Skal snart ut å reise og har veldig lyst til å ha med meg Rocco bagen min, men vil ikke risikere å miste den i tollen heller!

    11. åå dere er virkelig noen fantastiske mennesker som gjør dette for denne hunden, og ta henne inn og hjelpe henne med nytt hjem! det ligger det stor respekt i. håper hun kvikner til snart 🙂

    12. Hei!
      Bandasjen på “armen” er der fordi hun har hatt et venekateter inne under operasjonen. Dette brukes for å gi væske og medisiner. Den bandasjen kan dere ta av med en gang dere kommer hjem 😉 Er bare en liten bloddråpe som kan komme når man fjerner venekareteret.
      Therese: Teppet har hun over seg fordi hunder (og andre dyr) som har vært i narkose har nedsatt mulighet for å regulere kroppstemperaturen sin. Selv i rom med normal innetemperatur (20 grader) vil dyr som har vært i narkose kunne bli veldig kalde. Så så lenge Roxy ikke kan ta vare på seg selv, er det veldig bra at Andrea passer på så hun ikke blir kaldt 🙂
      I nesten alle land utenom Norge er det vanlig policy å sterilisere/kastrere alle hannhunder og tisper. Det er noen ulemper ved kastrasjon, men også flere medisinske fordeler. I utlandet i områder med mye løshundproblematikk er det helt nødvendig å sterilisere/kastrere alle dyrene. Selv om du har bestemt deg for å fostre hunden, så har de på shelteret ingen garanti for at hun ikke havner på gaten igjen hvor hun kan bli drektig.
      Hvis du skal ta henne med deg til Norge synes jeg du skal gå foran som et godt eksempel og forklare folk i Norge hvor stor risiko det er forbundet med å importere et dyr fra utlandet . Og dermed også opplyse om hva man bør gjøre for å gjøre denne risikoen så liten som mulig 🙂 Du kan jo lese risikovurderingen fra VKM om import av gatehunder nederst på denne siden: http://www.vetinst.no/Nyheter/Hundeimport-risikovurdering/(language)/nor-NO Det er kun lovpålagt å ha rabiesvaksine og behandling mot revers lille dvergbendelorm for å importere fra EU inn til Norge, men jeg synes du skal kontakte Mattilsynet og høre hvordan smittefaren for andre sykdommer som f.eks hjerteorm, leishmania, babesia og leptospirose er på GC. Og evt teste Roxy for dette. Dette er dødelige sykdommer og noen kan smitte til mennesker. Du bør hvertfall behandle henne mot ekto- og endoparasitter, ta full blodprøve (hematologi og biokjemi) og gi henne de samme vaksinene som vi også vaksinerer mot i Norge 🙂
      Masse lykke til med Roxy fremover. Hun er nok oppe og går i morgen igjen! Hun har nok litt smerter, men forhåpentligvis har dere fått med dere smertestillende til henne hjem 🙂

    13. Så snilt gjort Andrea!
      Angående kommentaren ovenfor om at hun kjøper pelsjakker så skjønner jeg hva du mener, men er det ikke bedre at hun gjør noe bra for dyrene nå som hun kan? Vi mennesker kan ikke klare alt i denne verdenen, og da er det ihvertfall bra å gjøre noe “små” ting.

    14. Jeg er utdannet dyrepleier og har jobbet på mange veterinærkontor. Alle veterinærer jeg kjenner som ikke skal avle på tipsene sine steriliserer dem. Det er rett og slett bedre for hunden. Den lever lengre, slipper stresset med løpetid (veldig stressende for dyret å ikke få parret seg når alle instinkter sier at det skal), den slipper innbilt svangerskap, en del kreftyper og mye annet. I UK steriliserer både hannhunder og tisper som valper, og Norge kommer til å komme etter. Så du har ingen grunn til bekymring. 🙂

    15. Huff, fikk vondt inni meg selv av å lese dette. Håper hun kvikner til og at alt står bra til med henne! Det er også utrolig godt at du tenker på fremtiden hennes og at dere kanskje vurderer å adoptere henne! Det gleder hjertet mitt! <3

    16. Å sterilisere en tispe har nesten bare positive effekter på hunden: som sagt den lever lengre, slipper innbilt svangerskap, slipper uønsket svangerskap, og når Roxy blir eldre og har blitt for gammel til å ha valper, er det mange hunder som blir veldig depressive under løpetid, og Roxy som har hatt det så vanskelige fra før av, kan jo bli helt ute av seg stakkars, hun kan slutte å spise og drikke, å ikke orker noenting! Det er både tungt for eieren og hunden selv, for hunden kan bli en helt annen begrunn av dette med hormoner under løpetid, du vet jo selv hvordan du blir når du har menstruasjon, men hos hunder varer løpetiden opp til 3 uker, to ganger i året! Det må da være deilig for hunden å slippe alt det maset……

    17. Tårene kom sakte, men sikkert trillende etter å ha lest dette innlegget. For en fantastisk jobb du gjør, Andrea! Tanken på hvor mange dyr som har det vondt der ute skjærer meg i hjertet. Du er en av de personene som bidrar til at en mindre hund lider, og det skal du være stolt av.
      Ønsker dere masse lykke til videre med Roxy, og jeg er sikker på at det vil gå bra med henne etter noen dager <3

    18. Du blogger sykt bra for tiden!! Elsker det, men jeg lurer på om du værsåsnill kunne hatt en videoblogg snart?! hva som helst, husvideo, spørsmålsrunde (du får sikkert ofte nye lesere som ikke kjenner deg så godt), må gjøre video, video med hundene, 10 ting om deg, eller som irriterer deg?
      Tror alle leserene hadde satt stor pris på det!! Du har jo ikke laget videoblogg på SYKT LENGE 🙁

    19. Omg! Jeg så deg akkurat du satt rett utenfor leiligheten vår på Gran Canaria! På en så italiensk restaurant! vet ikke om du så meg men jeg gikk med en rosa t-skjorte og kort shorts.. og er blond!!! Men jeg så deg:O

    20. Steriliserte tispa vår. Det er nødvendig å sterilisere hunder for at de ikke skal produsere flere. Det som er viktig å huske er at hun kommer til å være en pasient i en uke. Det er viktig at hun tar det med ro og at du er rolig. Det et en stor men nødvendig opperasjon.

    21. Skjønner at du blir bekymret for henne når hun skal ta en operasjon, men det er veldig viktig at dette blir gjort! Hadde flere sterilisert/kastrert hundene sine så hadde det jo ikke vert så mange løshunder.
      Og som andre har skrevet også, så slipper hun jo stresset med løpetid:)
      De har sikkert sjekket henne for hjerteorm og andre sykdommer. Siden de har hjerteorm på GC tror jeg det er rutine å sjekke dette. Det var vertfall noe av det første de sjekket på hunden min, som også er adoptert fra et shelter på GC 🙂

    22. Åååå, hun er så vakker!
      Jeg har en hund, og jeg tenker å få en til så min slipper å være alene. Hvis Roxy blir med til Norge så har jeg kjempe lyst til å ta over henne, med mindre du beholder henne selv. Jeg bor bare 10 min utenfor sentrum i byen jeg bor, men likevel på landet så hunden min trives kjempe godt og får både løpe fritt i skogen, gå turer i bånd med meg, møte andre hunder og være inne så mye hun vil. Er det viktig for deg hvor Roxy får bo? Vil du da at hun skal bo sentralt eller ikke?

    23. Emma: Så hyggelig! Er bare å sende meg en mail, høres veldig bra ut 😀 og nei, det er selvfølgelig ikke noe viktig å bo sentralt. Tror hunder har det bedre på “landet” enn i en travel by som feks Oslo sentrum :):)

    24. Min kjære vofs fikk akutt livmorbetennelse for et par år siden. Hun ble kjempedårlig, og hadde helt forferdelig vondt. Hadde vi ikke fått henne til dyrlegen så fort som vi gjorde ville hun ha dødd, og hun måtte da fjerne livmoren. Hadde vi visst at dette var en risiko for eldre hunder ville vi nok ha valgt å sterilisere henne tidligere, og unngått det hun måtte gjennom. Jeg syns derfor det er fint at Roxy ble sterilisert! Vår hund har blitt en del roligere etter operasjonen, og det kan jo hende det skjer med Roxy også. Ellers håper jeg du finner et fint hjem til henne, enten hos deg eller noen andre 🙂

    25. Da vi adopterte katten vår, her i norge, var vi nødt til å sterilisere henne før vi fikk ta hun med hjem. De kan ikke akkurat gi vekk en, og få 5 tilbake hvis du skjønner. Jeg forstår dem veldig godt, at det er en del av policyen. Sånn har vi det i norge også, ikke bare i spania 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg