Et siste farvell

I dag kom dagen jeg har gruet meg til siden jeg var liten. Shandie, vår alles elskede familiehund skal dø. Hun har vært dårlig i flere dager nå, nektet å gå tur, nesten ikke spist, drukket unormalt mye og så og si bare sovet. Dette er selvfølgelig noen veldig dårlige tegn hos en gammel hund, så derfor tok vi henne med til dyrlegen i dag. Etter diverse blodprøver og ultralyd, fant dyrlegen ut at Shandie har fått livmorbetennelse. Livmoren er blitt veldig stor, bettent og den blør. Dette er en veldig alvorlig tilstand og desverre ikke noe som kan reddes i hennes alder. En operasjon på en snart 13 år gammel hund er alt for risikabelt og dyrlegen sa at betennelsen uansett ville kommet tilbake om de så kunne kurert den for en liten stund. Hun fortalte at hunden dør veldig fort med livmorsbetennelse og hun har sett situasjoner hvor det bare har tatt 3 dager. Dessuten kan livmoren sprekke når som helst, så for å kunne spare henne for den smerten, må vi avlive henne allerede i morgen. Vi fikk ta henne med hjem i dag for å kunne ha en siste natt sammen og få sagt ordentlig hade. Broren min tok første fly hjem fra Bergen og nå er hele familien samlet. Dette har vært en helt forferdelig dag og jeg har nesten ikke mer tårer igjen. Hunden er menneskets beste venn og jeg kan ikke huske et liv før Shandie. Vi fikk henne jo da jeg nylig hadde blitt 7 år og hun har vært der hele oppveksten min. Jeg husker for noen år siden, at jeg skrev på bloggen hvor mye jeg gruer meg til Shandie en dag dør. Det har jeg alltid gjort og flere ganger har jeg begynt å gråte av tanken og holdt hardt rundt henne. Desverre har vi nå kommet dit, og det knuser hele familiens hjerte. Heldigvis fikk vi fikset slik at dyrlegen kommer hjem til oss for å avlive henne, sånn at hun er hjemme med alle rundt seg i det hun tar sitt siste pust. Det synes jeg er utrolig fint, da vet jeg at hun forlater jorden et sted som er trygt og behagelig for henne. 

Kommer til å savne gullet mitt så fryktelig mye.. Tanken på at jeg aldri får se henne igjen etter i morgen er så forferdelig vond. Shandie har vært verdens beste hund og gitt oss så mange flotte minner som alltid vil være med oss. Denne lille jenta har gitt meg så mye glede, trøst og kjærlighet som en hund er i stand til. Jeg er virkelig ikke klar for å si hade til henne, dette kom så altfor brått på. 12 år som verdens beste lille venn og familiemedlem. Vet ikke helt hvordan jeg skal takle det her, spesielt i morgen når dyrlegen ringer på. Orker ikke tenke på det engang, det knuser hjertet mitt. Jeg skjønner at det må til, og jeg vil selvfølgelig ikke at lille gullet skal lide ved å holde henne i live så lenge som mulig, men det gjør bare så vondt. Elsker deg, jenta mi ♥

85 kommentarer
    1. Huff, har vært igjennom akkurat det samme med katten min, helt forferdelig – og hun har vært der igjennom hele min oppvekst, så vet virkelig hvordan du har det. Gråt meg i hjel, men nå er hun på et bedre sted.
      ♥♥♥♥

    2. Dette rev meg rett og slett dypt i hjerterota, tårene triller mens jeg leser innlegget ditt, Andrea. Mistet min lille guttevofs for 1 år siden, og han vokste jeg også opp sammen med i 14 år. Det er helt grusomt, vet hvordan du har det. Det finnes egentlig ingen trøst, du må bare ta tiden til hjelp ..
      Så nydelig hun er!
      Kondolerer så masse, bruk den siste natten med henne godt!

    3. så utrolig trist, Andrea. Har vært i samme situasjon selv og er grusomt, men man får tenke at hunden får det bedre. Du er jo også heldig som har molly, og det kan jo være en liten trøst selv om det selvsagt ikke erstatter Shandie! Stor klem! <3

    4. Familien min driver campingplass, og som vanlig var vår 6 år gamle hund bandfast i hagen. Så kom det en turist bort til hunden vår uten at vi var tilstedet, og da bet hunden vår turisten, fordi en fremmed mann kom bort til hunden. Så mamma ble så sint på hunden at hun avlivde den spontant. Og hele familien var knust lenge etterpå. Dette er noe av det tristeste jeg har vært med på. Så hvis du synes spontant med deg, så vet ikke jeg? :'( Han var verdens nydeligeste tibbe<3 Det er hardt å miste dyr, det kan føles som verdens undergang akkurat nå. Men det blir bedre, lover!

    5. Tårene triller… Det er så uffatelig trist. Dyr eller menneske – det er noe du har vært glad i, det er noe du har satt pris på, og det er noe som du har delt livet med. Sender varme tanker til deg og familien din <3

    6. Uff, tårene renner!! Har en hund selv, som begynner å bli gammel, og gruer meg ufattelig til den dagen kommer selv. Hunder er virkelig menneskets beste venn <3 Sender varme tanker til deg og familien din <3

    7. Jeg begyndte at græde da jeg læste indlægget… Ved hvordan det er at skulle sige farvel til en hund man er vokset op med 🙁 prøvede det selv for 3 år siden, og det var noget af det værste jeg har oplevet…
      Er virkelig ked af det på dine vegne <3

    8. Tårene renner og renner hos meg akkurat nå. Jeg mistet hunden min for snart 4 år siden og det gjør fortsatt så utrolig vondt. Jeg vet så godt hvordan det er, og akkurat det har vært det verste jeg har opplevd.. men jeg lever enda da..
      Kos deg masse masse med henne både i kveld og i morgen, og ta et ordentlig farvel med henne, det vil du ikke angre på. Vet hvor vondt det er, og unner ingen den forferdelige følelsen av å miste et kjæledyr man har hatt i flere, flere år. Hunden min hadde jeg siden jeg var 5 år gammel, så det var virkelig tungt å miste henne. Men jeg ønsker deg lykke til og kondolerer så mye! Så utrolig trist.. Varme tanker til deg og familien din <3

    9. Åå stakkar, griner nå… Får helt vondt jeg, må være grusomt:( Kan ikke en gang se for meg hvor forferdelig det må være, vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg hadde mistet min kjære hund.. Prøv å nyt den siste dagen med henne, selv om det er en veldig trist dag! Håper det går bra med deg etter hvert<3

    10. Hei Andrea! Vil bare fortelle deg at akkurat det samme skjedde med min hund i sommer. Hun fikk livmorbetennelse og ettersom hun er 11 år gammel hadde vi tenkt til å avlive henne. Hadde hørt flere skrekkhistorier hvor hundene ble aggressive etter operasjon og at de feks ikke kunne tåle operasjonen. I tillegg ristet en av de som jobbet hos dyrlegen på hodet når det var snakk om operasjon på en så gammel hund. Tilslutt bestemte vi oss for å operere henne, selvom vi visste det kunne gå galt på grunn av alderen og risikoen, men det har gått så bra! Hun har blitt en helt ny hund, nesten som en valp igjen! Er så utrolig glad for at vi gjennomgikk operasjonen. Føler sånn med deg! Er så forferdelig å miste dyret sitt, og tårene presser på bare man ser andre hunder.. Håper dere finner ut av en løsning som er best for alle! For oss gikk det hvertfall supert til tross for at alle sa vi burde avlive..

    11. Så ufattelig trist, Andrea! Kjente jeg fikk tårer når jeg leste dette. Hunden min er like gammel som din, så det påminner meg om at hunden min snart går vekk også.. Huff, jeg vet akkurat hvor glad man blir i hunden sin og kan ikke engang forestille meg den smerten du og din familie har nå! 🙁 <3

    12. Beklager, jeg også ofret kjæledyret mitt etter 17 år sammen, erstattet det med et annet kjæledyr som ble stjålet for et år siden. Du kan ha en annen hund, men aldri har den samme kjærlighet og personlighet som hadde sin forrige maskot, eller kanskje mer hengiven, hvem vet.

    13. Var igjennom det samme forrige uke, onsdag var dagen. Ville egentlig anbefalt dere å dra til dyrlegen med henne og ikke gjøre det hjemme. Da vil dere alltid minnes den ene plassen hvor hun døde:( uansett, den verste avgjørelsen å ta sa dyrlegen var å måtte avlive. Ufattelig trist. Får raskt tårer i øynene når jeg tenker på hunden min. Verdens beste med den herligste personligheten. Uansett, det blir bedre. Selv ble jeg fysisk syk etter at hun døde, men må går det bedre. Kom deg ut og gjør ting med andre. Blir raskt ensomt å være alene og tankene flyr. 12 år er mange år for en hund og viktigst av alt, nå slipper hun å lide mer. Føler med deg!

    14. Det er så mange som ikke skjønner hvilken kjærlighet man kan få av et kjæledyr. Det er en helt unik følelse, hvor du vet at du faktisk er alt for dem. Det å vite at du ikke lenger kan være der for dem, det gjør vondt. Men slik er det dessverre. Vi må la livet gå sin gang. Men, det gjør ikke smerten og sorgen noe mindre.

    15. Uff, vår tispe fikk også livmorbetennelse, veterinæren ville vente med å operere. Innen få dager sprakk livmoren hennes. Hun ble operert og døde etter operasjonen. Fikk ikke sagt hade eller noenting. Skjedde mens jeg var hos en venninne. Det er det verste jeg har opplevd, å miste dyr. Enda en hund har blitt avlivet hos oss. Vår fem år gamle hann med kreftspredning. Jeg satt med han til siste slutt og sa hade.

    16. fy faeder, så trist 🙁 Fikk tårer i øynene jeg nå. Kondolerer så mye, og håper det går bra med deg og resten av familien!

    17. så trist! jeg leste dette innlegget på jobb da det ikke var noen kunder, og jeg klarte rett og slett ikke å holde tårene inne. Så her står jeg på jobb å gråter. Kan ikke forestille meg hvor trist det må være å si farvell til sitt kjæledyr…

    18. Sitter her på gråten, det er så fryktelig trist! Det får meg til å tenke på når vår kjære Luna dør, hun er bare 3 år, så håpe hun får leve minst like lenge som Shandie! Kondolerer så mye <3

    19. Dette var veldig trist å lese, Andrea. Jeg opplevde selv å miste min hund og beste venn for et par år siden, han hadde vært i livet mitt siden jeg var 5 år. De første ukene var forferdelige, men etterhvert lærer du å leve uten. Savnet vil alltid være der, men det er etterhvert de gode minnene som tar overhånd.
      Du kommer til å komme deg gjennom dette, selv om det er forferdelig trist og leit. God klem <3

    20. Så forferdelig trist å lese, Andrea! 🙁 Jeg har vært gjennom det samme selv, og vet hvor ubeskrivelig vondt det er. Man mister jo et familiemedlem. Smerten er helt grusom i starten, og man føler seg så tom. Som Tanja skrev over her, så lærer man seg å leve uten, og savnet vil være der, men de gode minnene tar overhånd.
      Bruk all din tid med Shandie og familien din i dag, og kom tilbake til oss når du føler for det.
      Tenker masse på deg og dine!

    21. Kondolerer så masse, Andrea! Tårene triller…
      Håper alt ordner seg etterhvert for deg og familien <3

    22. Fikk tårer i øynene bare å lese den første setningen.. Gikk gjennom det samme for et år siden, og det var helt forferdelig vondt.. Sorgen går aldri helt bort, men et nytt kjæledyr letter litt på sorgen 🙂 Har fått en ny hund nå, og det hjelper veldig. Heldig du som allerede har Molly:) men er uansett veeeldig trist.. De neste dagene nå kommer det til å føles for deg at det nesten ikke er verdt det.. Verdt å ha en hund, fordi det gjør så innmari vondt når de går bort. Men skal love deg, sorgen går bort litt og litt 🙂 hunden er menneskets beste venn – det er en grunn til at de sier det.
      Mange klemmer til deg <3

    23. For en tung dag dette må være! Føler virkelig med deg og dere. Vi har selv hund, og jeg mistet den hunden jeg hadde gjennom min oppvekst da jeg var 14 år. Det var virkelig en tung periode. Kondolerer så mye til deg og dere <3

    24. Det knuser et “mammahjerte” å miste pelsvennen sin. Har vært der selv og det er overhode ikke hyggelig.

    25. Kondolerer så mye til deg og resten av familien din, tankene mine går virkelig til dere <3 Det er aldri lett å miste noen som har vært der så lenge man kan huske, det blir så tomt..

    26. Nå fikk jeg virkelig tårer i øynene og en tung klump i halsen :'( sender varme tanker til deg og familien <3

    27. Åhh, så trist, men det er jo det beste for hun! får tårer i øynene.. :'(
      Masse varme tanker til deg og familien! <3
      btw, du hadde en rådeilig bror 😮

    28. Det samme skjedde med min hund som var 12! Legen klarte å kurere betennelsen med antibiotikasprøyter, er du sikker på avliving er eneste alternativ?? Legen sa til oss også at det bare ville komme tilbake igjen, og det skjedde neste gang hun hadde løpetid, men da fikk hun antibiotika igjen med én gang vi merket antydning til at hun ble dårlig. Nå er hun 15, og det har ikke kommet tilbake!

    29. Å miste hunden sin er helt forferdelig, var gjennom det samme selv for 3 år siden. De er ens beste venn gjennom mange mange år. Godt å tenke tilbake på hvor godt hunden har hatt det, og hvor mange fine minner og turer man har hatt ilag. Masse varme tanker til deg og familien din.

    30. <3 Utrolig rørende og trist på samme tid. Dere viser så mye kjærlighet for dyret deres, som gjør innlegget ditt så rørende Andrea. Jeg er utrolig lei meg på deres vegne at dere nå må miste gullet deres. -lots of love

    31. Jeg gråter med dere. Sitter her med min lille westiegutt på ett år som sover med hodet sitt over leggen min. Tanken på at han en dag er borte, at jeg ikke skal bli vekket av en pelsdott i ansiktet om morgenen, å ikke ha en som møter deg i døra når du kommer hjem, herregud, til og med hvite små hår i maten vil jeg savne! Dette traff meg skikkelig, vit at jeg tenker på dere og klemmer gutten min for dere selv om jeg sikkert ikke aner hvor grusom smerten vil være når dagen kommer.

    32. Jeg vet hvordan du har det i dag, Andrea. Alt føles så tomt og smerten er fysisk. Det føles som om hjertet ditt skal sprenge av smerte. Tiden hjelper – men det kommer alltid til å gjøre litt vondt. Det beste er alle de gode minnene – de har du for alltid <3 Jeg føler med deg og familien din <3

    33. Min hund på 8 fikk også nettopp dette, men dyrlegen sa at det var bare å ta antibiotka kur og sånne føde tabeletter for og “føde” ut all verket som er inne i livmoren, og nå er hu mye bedre 🙂 Dette ville komme tilbake neste løpetid men da var det bare og begynne på antibiotia når løpetiden var igang så ville det gå over 🙂

    34. Åh, jeg føler med deg, virkelig.. Jeg var helt knust når min hund vi hadde hatt siden jeg var 2 år måtte avlives 3 år siden, det gjør fortsatt like vondt

    35. Såå trist og forferdelig! Min katt ble bare borte for ett år siden…
      Kunne nesten begynt å gråte av innlegget ditt haha

    36. Nå fikk jeg tårer i øynene og begynte nesten å gråte selv. Har elsket mine hunder selv, og vet hvordan det er å miste dem, dessverre.. Nyt den siste natten med gullet <3

    37. Tårene renner her.. Var igjennom det samme selv med vår 11 år gamle hund for mange år siden. Helt grusomt! Det å miste en hund er så vondt, det absolutt værste med å ha hund er når de forsvinner 🙁 For et tomrom.. Nyt den siste tiden sammen <3

    38. Ååååå begynte å gråte 🙁 hunden min er 8 år, og jeg husker da hun stakk av på landet og sprang mot en hel gjeng med kyr. Jeg ble helt hysterisk og skrek fordi jeg var så redd for at hun skulle bli tråkket på. Kan også begynne å gråte bare av tanken på at hun en gang dør… hun er den eneste som blir så glad at hun kan hoppe og være helt gæren i mange minutter fordi jeg kommer hjem. Og hun er den eneste som ikke dømmer meg og som ikke krangler med meg – hun er glad i meg uansett. Og det er så fint<3 hun er virkelig en stor trøst hvis jeg ikke har det bra, og jeg gruer meg såååå til hun dør 🙁

    39. Så utrolig trist!! Vet akkurat hvordan det føles. Mistet den første hunden min lille julaften for 3 år siden. Var helt forferdelig trist og se henne gå, men det var godt å tenke at hun ikke hadde mer vondt. Jeg skjønner det er utrolig vanskelig å se noe lys i dette, men tenk at hun hadde ett langt og lykkelig liv! Hun døde gammel og lykkelig, ikke syk og ung, noe hunden min desverre gjorde. Heldigvis leger tid alle sår, og etterhvert har man bare de gode minnene igjen. Skjønner selvfølgelig hvor hardt det er.. Hunder er virkelig menneskets bestevenn

    40. Åh, jeg har ikke ord 🙁 Fikk tårer i øynene da jeg leste dette, for jeg tør ikke tenke tanken på den dagen lille vofsen min skal dø engang! Vet ikke hva annet jeg skal si enn at jeg sender dere varme tanker <3

    41. Dette skjedde med meg også. hunden min ble bare 8 år gammel da vi måtte avlive henne på grunn av kronisk nyresvikt. har aldri vært gjennom noe så forferdelig – savner hun hver eeeeneste dag. Husker det var en natt noen uker etter avlivingen, at jeg plutselig voknet fordi jeg trodde hun stod utenfor døren min og skrapte fordi hun ville inn… det var ganske jævlig da jeg skjønte at det ikke stemte. Men vet hun har det så mye bedre nå og det er det aller beste. Hun vil alltid ha en stor plass i hjertet mitt.
      Jeg vet ikke om du leser alle kommentarene, men jeg om du gjør så håper jeg at du kan ta deg 2 min og lese dette : http://www.tickld.com/x/why-dogs-never-actually-die-this-guy-nails-it
      Syns hvertfall selv at den er utrolig fin og lese, selv om jeg griner av det hver gang. Men masse lykke til og sender varme tanker 🙂

    42. Vet at du kanskje ikke kommer til å lese denne kommentaren i det hele tatt, men vil gjerne bare få sagt det. Jeg skjønner deg så inderlig når jeg leser det du skriver. Kjente smerten kom tilbake når jeg leste. Akk det samme skjedde med vår kjære Mille i april.. Vi fikk henne til familien når jeg var 10 år, da jeg er 20 nå så hun var med meg tross alt halve livet mitt. Jeg reiste bort en eneste helg, og da fikk jeg tlf fra pappa om at Mille var blitt syk. Hun var jo 10 år, men jeg kunne aldri forstå at hun kunne bli syk. Ikke alvorlig syk. Ikke jenta mi.. Pappa ringte meg da noen timer senere og gråt i tlf og fortalte at hun var død. Hele verden min kollapset. Jeg klarte ikke å tenke, puste eller prate. Lille jenta mi som jeg har hatt med meg hele livet var borte. Og jeg fikk ikke engang vært der for henne eller sagt hadet. De kunne ikke vente med å avlive henne pga smertene. Hun fikk også akutt livmorsbetennelse og hadde spredning til hele kroppen så det var ingenting de kunne gjøre. Jeg begynner bare å gråte av å skrive dette, men ville gjerne dele det så du vet at jeg skjønner smerten du går igjennom. Det har nå gått 5 mnd og jeg har fortsatt ikke kommet over det. Hun er med meg enda hver eneste dag. Sender hele familien varme tanker, og du skal vite at du ikke er alene. Selvom det ikke hjelper akk nå..

    43. Ord blir for tomme. Det gjør vondt i hjerte mitt på dine vegne. Vet hvordan du har det. Gruer meg så fryktelig til katten mim/babyn min dør. Får tårer i øynene av innlegget ditt:-(

    44. Ble trist når jeg leste dette.. Har selv vært igjennom det samme for snart 3 år siden da vi måtte avlive vår kjæreste hund på hele 14 år. Fryktelig trist.. men det er en helt riktig og human avgjørelse. Hun har trossalt levd et langt og fint liv sammen med dere, tenk på det. Hadde selv ønsket at vi visste at det var mulig å utføre det hjemme hos oss når vi skulle ta farvell med vår hund. Veldig fint å gjøre det på den måten. Vi var også samlet hele gjengen når dette skulle skje.
      <3

    45. Ååå føle sånn med deg… Dyra er jo ein del av familien, og ein blir jo so sjukt glad i dei. Det einaste som kan hjelpa litt er å tenka på at ho har levd eit langt og sjukt godt liv, og no sleppe ho vertfall å gå rundt å ha da ildt… <3

    46. Så utrolig trist å lese! Er veldig lei meg på dine vegne.. Sitter her med tårer i øynene! Men så utrolig fint at dyrlegen kan komme hjem til dere! Jeg måtte avlive katten min hos dyrlegen, og det var helt forferdelig. Det er nå nesten 6 år siden, og jeg kan fortsatt begynne å gråte når jeg tenker på ham <3 Det tok flere år før jeg orket tanken på en ny katt, og selv nå når jeg har fått en ny liten pusekatt er savnet fortsatt stort! PS: jeg vet at mange tenker at en katt ikke er like "viktig" som en hund, men de som sier det har aldri hatt katt..
      <3

    47. Jeg kondollerer så mye!! Jeg begynte å gråte så mye av dette innlegget fordi jeg vet hva du går gjennom. For noen år siden måtte vi gjøre det samme med vår hund fordi hun hadde fått kjempestore svulster i magen som kunne sprekke når som helst og hvis de hadde sprukket hadde hun dødd med en gang og hun hadde store smerter. Hun kunne ha blitt opperert, men med tanke på at hun også var så gammel, hva som kunne gå galt og hva som kom til å skje i ettertid tokk vi valget å la henne sovne inn! Så kunne hun slippe å lide og ha store smerter. Jeg savner henne sykt og hun er en av de beste hundene jeg har hatt, jeg elsker henne fortsatt helt ufattelig mye <3

    48. Så forferdelig trist:( det er forferdelig når dyr(og mennesker) en dag dør:( kaninen min døde akkurat for bare noen dager siden og det var forferdelig hun ble 8 år og det er veldig gammelt for en kanin vet hvordan følelsen er det er ikke noe godt:(

    49. Så trist Andrea :-/ fikk tårer i øynene mine etter at jeg hadd lest innlegget ditt 🙁 håper det går bra med deg <3

    50. Akkurat det samme skjedde med familiehunden vår i våres! Hun er også 12 år så veterinæren var ikke veldig gira på å operere. Men jeg var fast bestemt på at vi skulle gi henne en sjanse siden hun aldri har vært syk før dette. Dette skjedde på en lørdag og da koster det det dobbelte av vanlig pris, så vi vurderte å vente til mandag, men jeg taklet ikke tanken på at livmoren skulle sprekke ila helgen og at hun skulle dø av smerter og sjokk. Så da bar det inn på operasjonsbordet, og enda godt var det. Veterinæren sa livmoren var så betent at hun hadde garantert ikke overlevd helgen. Og nå lever hun livets glade dager 🙂
      Men jeg tenkte litt på den andre hunden din. Fikk vite av veterinæren at det er veldig vanlig at tisper får livmorsbetennelse en gang ila livet, så hvis du ikke har tenkt til å bruke henne til å avle på så bør du ha i bakhodet at den kan fjernes uten at den er betent også 🙂

    51. Dette innlegget var sterkt og veldig bra skrevet! Tårene begynte å renne mer og mer jo lengre jeg kom inn i innlegget. Føler med deg, Andrea… og håper at alt går litt bedre nå. <3
      Det er så forferdelig trist når sånne situasjoner dukker opp!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg