WTF

Hola babes!

I dag våknet jeg opp til nyhetene om at skattelistene for 2013 nå ligger ute på nettet. Ikke lenge etterpå fikk jeg også tilsendt diverse avisartikler som faktisk nevnte hvor mye alle toppbloggerne i Norge tjente. Som dere kanskje har fått med dere så er det nå blitt sånn at man kan se hvem som har søkt på deg, og det synes jeg er en veldig bra ting. Jeg tror det kommer til å gjøre at færre tør å sitte å snoke på naboen eller bekjente, fordi det er veldig flaut om den personen ser at du har gjort det. Men selvfølgelig skal jo VG++ offentliggjøre bloggernes inntekt, formue og skatt. Jeg skjønner ikke hvordan i all verden de kan ha lov til å gjøre det? Nå hjelper det jo ikke akkurat så veldig mye med det nye vedtaket om at man kan se hvem som søker på deg, for nå har jo alle uansett fått sett hva jeg tjener på diverse nettaviser. Også de som kanskje ikke ville funnet på å søke det opp i det heletatt. Ble skikkelig irritert da jeg så det, for jeg ønsker ikke på noen måte at fremmede skal vite hva jeg tjener. Jeg synes det at vi har åpne skattelister som alle kan se er helt utrolig rart, for hvorfor skal alle ha tilgang til hva en hver person tjener??? Ingen har jo en dritt med det å gjøre og det er jo en privatsak. Ikke minst kan LETT disse skattelistene føre til mobbing av barn som går på skole. Jeg husker så godt selv hvordan alle satt og søkte opp hverandres foreldre i klassen.. Da er det ikke så veldig gøy at andre kan se at foreldrene dine kanskje ikke tjener så mye og så være slemme med det. Vi vet jo alle hvordan barn og unge jenter/gutter er, veldig umodne og kan være skikkelig onde mot hverandre. Jeg synes disse listene skal forsvinne og klarer ikke å finne et eneste godt argument for at de skal ligge åpne for alle og enhver. Jeg har ingen rett til å vite hva du tjener, og du har ingen rett til å vite hva jeg tjener, right? Ellers så sitter jeg selv å følger litt med på hvem som stalker meg i dag og synes det er ganske så morro. Hvertfall når det er personer jeg vet hvem er, da ler jeg litt for meg selv. 

Topp HER // Bukse HER // Klokke HER (annonselenker)

Det var dagens lille preken, og over ser dere dagens antrekk! Elsker den nye toppen min fra Miss selfridges, såå fin ♥

56 kommentarer
    1. Jeg er helt enig i det med at økonomi er en privatsak. Derfor droppet jeg å klikke på den artikkelen som viser hvor mye dere toppbloggere tjener.
      Ellers ønsker jeg deg en fin helg 🙂

    2. Hei Andrea 🙂
      Kunne ikke vært mer enig med deg! Jeg og venninene mine har snakket om det nå og vi mener at uansett hvor mye du tjener så fortjener du det og ingen kommer til å hate deg for det. Du er så flink i det du gjør og du er heldig som kan drive med det du elsker og samtidig tjener penger på det!! Du fortjener alt godt og det er vi som har valgt å lese bloggen din så du tjener mye. VI ELSKER DEG ANDREA
      – Jenter 15 år

    3. så enig! blir galen av at alle skal vite slik. Det burde jo faktisk ikke vært lov, spør du meg! Nå skal vi ikke vurdere mennesker ut i fra personlighet (og utseende), men istedetfor ut i fra hva de tjenter? Det er jo helt på trynet..

    4. Så fint antrekk, Andrea! 🙂 Hvordan er buksen i størrelsen? Jeg er ca samme størrelse som deg i klær, burde jeg kjøpe S eller XS? 🙂
      God Helg!

    5. Hei! Vi er en gruppe ungdommer på 5 stk som har laget en blogg i samarbeid med Leger Uten Grenser og vi er med i en konkurranse som går ut på å få flest treff på bloggen. Så i den forbindelse lurte vi på om du/dere kunne ta en titt på bloggen vår og gjerne legg igjen en kommentar, det ville vi satt veldig stor pris på! Vi vet at det er litt upassende å skrive om det hær, men vi vil så gjerne vinne konkurransen 🙂

    6. Kan forstå at det er frustrerende for deg å få økonomien din spredt utover avisartikler, og at blant annet du ikke blir like godt vernet som en vanlig person. Men dette er en del av å være en offentlig person, og sånn er det. Det er også tydelig at du har store hull i din kunnskap om infrastruktur, samfunnsøkonomi og generelt hvordan samfunnet drives i Norge. Skattelistene er ikke til for at man skal kunne se hva folk TJENER, men hva hver og en av oss YTER og bidrar med i samfunnet – da store deler av samfunnet går på skattebetalernes regning. Det er både rettferdig og helt naturlig at man har muligheten til å se hva naboen bidrar med når man selv bidrar til samme sak.

    7. Deler din frustrasjon. Hvorfor skal vi vite hva naboen vår tjener? Inntekt og personlig økonomi er en privatsak. Dette er negativt på så utrolig mange plan, og jeg kan faktisk ikke finne noen som helst positive sider med at skattelister skal være offentlig. Så hvorfor er de det? Det skal også nevnes at misunnelsen er en stygg sykdom. Noen tjener mye, andre tjener litt mindre. Sånn er det bare! Ha en fin dag videre!! 😀
      Marie

    8. Jeg skjønner at du ikke liker at folk skal se hva du tjener…
      For det er alldeles vanvittig at en jente på 19 år som ikke kan annet enn å blogge om hår og sminke skal tjene bortimot en million i året.Sykt,helt sykt!

    9. hvordan størrelse har du i toppen andrea? den var superfin og det samme er du!! herregud hvor fin du er :))

    10. Økonomi er så og si en privatsak ja, men åpenhet om hva hver og en betaler i skatt er viktig for et demokratisks samfunn.

    11. Nå skal det sies at disse skattelistene ikke er 100% riktige. Hvertfall ikke for de som tjener mye. Da VELDIG mye. Flere av de står uten inntekt, men en formye på flere millioner. Selvfølgelig må de jo hatt noe å leve av. Jeg mener det er rett at man skal kunne vite hva andre tjener. Det er “ulempen” med at vi lever i et demokratisk samfunn 🙂 jeg syns det er en bra ting!

    12. Jeg tenker at så mange bloggere er i mot offentlige skattelister fordi de tjener såpass mye for kun å skrive om hva de gjorde i løpet av dagen og hva de pudret ansiktet sitt med. De tenker sikkert at de blir gjenstand for mye hat når så mange av toppbloggerne faktisk har en større årsinntekt enn mange gjennomsnittlige borgere, når jobben dere egentlig ikke har noe å si for samfunnet.
      Men det er jo oss borgere som er “skyld” i at bloggerne tjener såpass mye. Hadde de ikke fått så enormt mange klikk om dagen hadde de ikke tjent slike enorme summer heller.
      Jeg syntes du gjør en flott jobb Andrea, og selv om jeg tenker at du som en offentlig person også må regne med å få mye oppmerksomhet rundt din inntekt, kan jeg forstå at det er ubehagelig.
      Du tjener det du tjener, og sånn er det bare 🙂

    13. Jeg synes ikke det er flaut å søke opp andre, folk er nysgjerrige. Og nei det er ikke kult at skattelistene er offentlige, de kunne godt droppet å være det. Men jeg blir ikke flau av å si at jeg har søkt deg opp og at du kan se det. Hvorfor skal det være innmari flaut? Jeg lurer på hva toppbloggere tjener på det de gjør, og ja man gjør en jobb ved å skrive blogg hver dag men ærlig talt. Jeg må jo være ærlig å si at å tjene så mye er ganske vanvittig, ganske sinnsykt og jeg synes abslutt det er helt feil. Folk jobber livet av seg og studerer høye utdanninger på mange mange år og tjener kanskje halvparten etter å ha jobbet seg opp. også kommer noen å skriver om hva de gjør hver dag og tjener så mye. 🙂 Jeg har ingenting i mot deg, du virker som en hyggelig jente, men ja. Hadde jeg tjent så mye på å blogge hadde jeg jo følt litt på det:) håper du sparer å bruker det til noe bra:)

    14. Det er helt hinsides hvor mye du faktisk tjener, omtrent 1 000 000 på…….ræva blogging. Det gjør meg faktisk veldig sint når jeg tenker over hvor mange, meg inkludert, som jobber ræva av seg for å tjene til livets opphold, mens en 19 år gammel jente (som ikke klarte å fullføre vgs engang) tjener over tre ganger mer enn en gjennomsnittelig nordmann gjør meg kvalm. 5 år med hardt arbeid og endt masterutdanning tjener jeg ikke i nærheten av hva du gjør og vil ikke gjøre det på nærmere 10 år (hvis jeg er heldig). Du klager og klager, snakker om restalyne, tatt silikonpupper, kjøper vesker og klær i 10k klassen, for et fullstendig forvirret syn du har på verden. TENKER DU FAKTISK OVER HVORDAN DU EKSPONERER DEG SELV PÅ VERDENSVEVEN?? Du får virkelig glede deg over hva du faktisk har her i livet for øyeblikket, for om verden er rettferdig vil dette ta slutt snart, det håper jeg da inderlig, for denne “suksessen” kan man faktisk ikke unne deg i det hele tatt!!!!

    15. enig i at man ikke BURDE ha lov til å se det. men du kan ikke skrive at jeg ikke har rett til å se hva du tjener du ikke har rett til å se hva jeg tjener? det er en gunn for at det ligger offentli, og det er nettopp fordi man har RETT til å se hva andre tjener. hva meninger alle har om det, er opp til hver enkelt. men man har altså RETT til å se hva andre tjener når det ligger offentlig ute.

    16. Det er jo offentlig fordi d skal være lik lønn for likt arbeid. Så ja jeg sjekker opp mine kollegaer og studievenner hvert år for å se hvordan jg ligger ann. Ikke synes jg d er noe ubehagelig at folk sjekker mg opp heller. Har ingenting å skjule)

    17. Herregud så bra sagt av Tom. Kunne ikke sagt det bedre selv. Dette er HELT sykt. Millionlønn på grunn av å skrive noen innlegg om sminke og klær (som du får sponset) og om de nye veskene dine på flere titusener, hah jeg har ikke ord engang. Min mann har flere år med utdanning (du har ikke fullført vgs enda), og nå jobber han offshore, og enda tjener han under deg. Fyfaen så ufortjent dette er, sykt at dere faktisk får betaling for det.

    18. Så fin farge du har nå! Passet godt med håret!
      Kan du se hvem som stalker deg på blogg eller insta? Hvordan gjør man det, er det en app jeg kan laste ned eller noe?? 😊😊

    19. Hm. Åpne skattelister er en del av demokratiet som vi er så heldige å ha i ett av verdens rikeste land. Du argumenterer med at du er redd for at ungdom skal mobbe hverandre, men avslutter diskusjonen med at du ler av andre. Det er litt svak argumentasjon. Jeg deler din innsikt med at skattelistene kanskje burde hatt en aldersgrese, slik at man har en viss forståelse om hvorfor slike ting er offentlige før man søker i systemet. Jeg er nok en stor forkjemper for at man skal yte etter evne og ta etter behov. Derfor mener jeg det er en bra ting at det er åpenhet i samfunnet, også økonomisk. Det er spennende å høre at du syns det r så ugreit at folk snoker i økonomien din, men grunnen er nok at det er spennende å se hvor mye man tjener på ulike ytelser i samfunnet. Og det er klart at det er deso mer spennende å se at bloggere tjener så mye som de gjør. Jeg syns det blir veldig feil å hetse deg Andrea, jeg ser det er flere over her som har gjort det. Og det er ugreit. Faktumet er den at du har ikke gjort noe galt, men det er nok et varselstegn i samfunnet vi lever i. For hvis unge jenter kan blogge om dagens antrekk, sponede turer og leiligheten i Spania, og tjene optill flere millioner, så er nok pengene litt for skjevt fordelt. Jeg håper du vet hvor heldig du er Andrea, jeg ser du har vært i Afrika og hilst på mindre heldige barn, jeg håper du i fremtiden tar deg tid til å tenke over pengebruken. Kanskje vil du en gang forstå hvor rart det er at du kan bruke tusner på restylane, når andre ikke engang har tilgang til rent vann.

    20. jeg syns det med skattelistene er helt idiotisk. kan ikke fatte hvordan de kan ha tillatelse til å legge ut folks økonomi på nettet

    21. Hvorfor tror bloggere at de et skånet for denne lista. Det er som jul på juaften. Det kommer hvert eneste år. Og bloggere er ingen unntak. Det er da arbeidstakere som tjener mye mere enn dere som ikke klager i nærheten av det flere av bloggere gjør.

    22. Hei, jeg er helt enig med deg! Det burde ikke være offentlig..
      Men over på noe annet, du har så fint hår. Er den fargen du har øverst din naturlige farge, eller har du farget dette? Har selv veldig mørkeblondt hår, men av farging har det fått et veldig oransj-skjær. Skal farge det og har veldig lyst å ha samme mørkeblonde fargen som du har. Veldig pent <3

    23. Jeg bor og kommer fra Danmark og er nærmest helt i “chok” over at I har offentlige skattelister i Norge!!! Wtf?!
      Og nej, man kan ikke argumentere for det med at vi lever i et velfærdssamfund, for hele ideen bag velfærdssamfundet er netop at vi alle giver til både samfundet og de mennesker der har brug for det, uanset indkomst!

    24. Pga du skrev om det ble jeg ille nysgjerrig hehe. Men så jo st min stemte jo overhodet ikke, så hvorfor skal andres stemme?

    25. Jeg er veldig enig med deg! Jeg leste den artikkelen hvor dem hadde skrevet om toppbloggerne og hvor mye de tjente og jeg ble egentlig sjokkert. Ikke over selve artikkelen, men at dem i det hele tatt la ut dette! Skjønner veldig godt hvorfor du er irritert over dette, det hadde jeg helt klart vært selv! Ingen har noe med hva andre tjener og det er helt klart en privatsak ja! Kjedelig at det skal være sånn..

    26. Er enig i det at økonomi er en privatsak, men vi som lesere er jo naturligvis nysjerrig på inntekten til dere bloggere 🙂 det tror jeg du også hadde vært, hvis du hadde vært en leser selv! Ble faktisk overrasket over hvor bra du tjener! Heldig er du værtfall 😀 lykke til videre med bloggen <3

    27. Hei! 🙂 Jeg er ikke enig i deg rundt skattelistene. Jobber man feks i bedrift kan likt arbeid lønnes med ganske store forskjeller. Har man skattelistene, kan man se hva kolleger tjener, og kanskje få en mer rettferdig lønn ut i fra det. Skulle selvfølgelig ønske at det var mer åpenhet rundt lønn, så man slapp å ha skattelister. Jeg skjønner også poenget ditt med å bli mobbet pga. foreldres lønn, MEN det er foreldrene som har disse tankene om at man er mindre verdt om man tjener lite. Dette er holdninger det norske samfunn må endre. Hadde det vært åpenhet rundt lønn, og skatt hadde det nok ikke vært noe skattelister. Jeg syns ikke det er galt å si hva man tjener. Det fører til mer rettferdighet.

    28. Vet at dette innlegget er litt “gammelt” nå, men må bare si meg enig i det med at økonomi er en privatsak. Hele familien her fikk seg et lite sjokk når skattelistene ble offentliggjort og det var skrevet hele tre saker om mine foreldre i lokalavisa, både på nett og i papirutgaven.
      Nå bor ikke jeg i en storby, men det er fremdeles en del innbyggere og vi har også et stort samlet nettverk over hele byen. Det var ikke kun det at skatte-, inntekts- og formuetoppen i kommunen og fylket ble offentliggjort, men det var måten de hadde skrevet disse sakene på. Jeg ble rett og slett flau fordi det her var snakk om mine foreldre og avisen brukte det veldig generelle og ofte negativt ladede ordet rik. De hadde også brukt veldig upassende bilder som var tatt i forbindelse med en helt annen sak der foreldrene mine hadde vært oppe i media. Det var ikke bare jeg som reagerte negativt, det gjorde begge mine foreldre også. Selvfølgelig ønsker de ikke å bli framstilt som “de rike med dyre biler/mye eiendom (osv)”. Det er faktisk ikke noe kult i det hele tatt.
      Flere av mine venner har kommentert saken og vi har til og med fått kommentarer og blikk mens vi har gått rundt i byen. Det gikk faktisk så langt at en butikkansatt kommenterte på det når vi var innom for å kjøpe klær. “Ja dere har vel råd til det her dere!”, selv om det var sagt på en “morsom” måte, så blir det fort veldig kleint, vi kjente ikke personen og det er rart at alle rundt deg plutselig vet eksakt hvor mye penger du og de i din familie har. Jeg har også blitt sjekket utallige ganger på skattelistene etter det her (både av venner, bekjente og fremmede) kun på grunn av mine foreldres økonomi, som om det var jeg som hadde jobbet for å tjene de pengene.
      Ville bare dele at jeg skjønner hvor ubehagelig det er når søkelyset blir satt på deg og din økonomi (enten om det er indirekte eller direkte). Jeg skulle gjerne vært foruten den opplevelsen selv og holder for første gang i mitt liv med et av synspunktene til FRP, nemlig å holde skattelistene private.
      Hilsen en veldig klein jente på 19 som definitivt ikke “lever på pengene til pappa” eller har listet pappabanken som jobb på Facebook.

    29. Kan du serr søke opp den journalisten som har skrevet artikkelen og offentliggjøre h*ns inntekter osv,og skrive et innlegg på bloggen på samme måte som de har skrevet artikkelen? Kanskje de da forstår at de iallefall skal spørre før de offentliggjør noe som verden egentlig ikke har noe med! bare snu det om liksom. De lever av å skrive de og, hvorfor skal ikke dere få lov tl det da? <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg