En ny start

Nå er rommet ryddet, sengetøyet er skiftet på og jeg har tatt meg en deilig dusj. Finnes det en bedre måte å legge seg på? I morgen er det første skoledag på Bjørknes for min del og det skal bli spennende. Heldigvis så har jeg bestissen min Henriette som classmate i to fag, så da slipper jeg å komme alene på en ny skole og ikke minst så er det jo utrolig deilig å ha en man kan jobbe sammen med. Jeg gleder meg faktisk veldig til å begynne på skole, spesielt siden jeg desperat trenger å få tilbake rutiner i hverdagen. Jeg har undervisning hver dag, men de fleste dagene er det kun et par timer med skole. Har også fått veldig fine tider, og starter kun tidlig på morningen en dag i uken. Ellers starter jeg kl 12.00 to ganger i uken og kl 17.00 to ganger i uken. Det er fint å starte senere både med tanke på at jeg kan få gjort unna bloggarbeid før jeg drar, og fordi jeg er tidenes sovedyr så da slipper jeg å skulke fordi det der og da føles mye viktigere å sove noen timer lenger. Mange kjenner seg sikkert igjen, hihi 🙂 

Ellers tenkte jeg å for første gang på lang tid dele noe veldig personlig med dere, som har preget hverdagen min i stor grad i lang tid. Livet mitt siden sommeren har vært ganske kjipt og jeg kan ikke si at jeg har vært så veldig lykkelig. Vet ikke om dere har lagt noe merke til det, annet enn at kanskje bloggen min har vært kjedelig eller lite oppdatert. Det har vært en stor overgang for meg å gå fra å ha en egen leilighet, bo i byen og ha mye penger til å flytte hjem på jenterommet og være økonomisk. Egentlig er det værste det å bo hjemme, for det å flytte hjem etter å ha bodd for seg selv i et og et halvt år er ikke kult. Du er vant til å ha en hel leilighet til disposisjon hvor du kan ha vennebesøk, kjærestebesøk og feks vors så ofte du vil. Du er vant til å lage din egen mat, null mas og være 100% selvstendig. Det å invitere venner hjem på rommet ditt blir liksom litt fjernt etter å ha hatt sin egen leilighet.

Det har vært mye stress og slit med skatteetaten, og de er deffinitivt ikke morsomme å ha på nakken. Jeg har vært lei meg, frustrert og sliten i snart 2 år pga den skattesmellen som plutselig en dag kom. Tusenvis av brev, møter, timesvis med regnskap, advokathjelp, nedbetalingsplaner og maksimal straffeskatt. Dette er ikke noe jeg egentlig har skrevet om på bloggen, men jeg vet jeg har nevnt det tideligere. Det er heller ikke noe jeg verken kommer til eller ønsker å gå noe dypt inn på, men som dere sikkert vet så skjedde dette med så og si alle de største bloggerne i Norge. Skatteetaten bestemte seg for å “ta oss”, og de klarte de ganske så fint. Faktisk så gikk en dame fra skattetaten gjennom HELE bloggen min siden 2011, og skrev ned alt jeg hadde fått sponset siden da. Som mange sikkert har hørt, så skal “gaver” skattes av, så her gikk de nøye gjennom hvert eneste innlegg. De hadde skrevet ned alt jeg hadde fått sponset feks i 9-10.klasse og funnet prisen på det, og så må jeg nå betale 50% av denne summen. Dere må skjønne det at når jeg var 15 år, så ante ikke jeg at om jeg fikk en leppestift fra en nettbutikk så måtte det skattes av. Da jeg akkurat hadde blitt toppblogger tok jeg i mot så og si alt jeg kunne få, og det meste av dette var jo bare dritt. Om jeg hadde visst konsekvensene av det da, hadde jo dette aldri skjedd. Til og med konkurranser vi har for dere lesere må tydeligvis verdien av premien skattes av fra vår lommebok. Til og med en helikoptertur på 15 min verdt 4000 kr som jeg fikk sponset i 9.klasse skrev de ned på listen over hva jeg skylder skatt for….

For å være helt ærlig så er skatteetaten helt JÆVLIGE og jeg anbefaler ingen å tulle med dem. Rentene er på hele 10% i året, noe som er helt vilt! Og de er har heller ikke noe medfølelse eller forståelse for personene som har havnet i en situasjon med dem. Som oftest er det nesten umulig eller hvertfall vanskelig å få en nedbetalingsplan hos dem, men jeg var så “heldig” at jeg fikk det. Problemet var bare at de skulle ha 30.000 kr hver mnd for å betale ned på restskatten og for meg som har toppskatt på 50%, vil det si at jeg måtte tjene 60.000 kr i mnd KUN for å få betalt skatten min. Altså null til overs (med mindre jeg tjener mer enn 60.000 en mnd, selvfølgelig). Slik skulle det være i 18 mnd. Og om jeg ikke klarte å betale disse 30.000 EN gang, så kom de til å ta over kontoene mine og ta alt som kommer inn, og så får jeg det minste levebeløpet det er lov å ha i Norge. Som dere sikkert skjønner har dette gjort meg helt gal, og jeg har vært veldig usikker på om jeg i det heletatt kunne klart å få det til. Har vært ganske vanskelig å se lyset i enden av tunnelen, for å være helt ærlig.. MEN heldigvis så snudde alt seg i går. Jeg har verdens beste og snilleste foreldre, som ga meg et forslag jeg aldri hadde trodd jeg skulle få. Jeg har lenge tenkt på det å ta opp lån i banken for å betale hele skattesmellen, for der kan du feks få en nedbetalingsplan på 10 år og ikke minst lave renter. Men siden jeg ikke eier leilighet, bil eller noe sånt + at jeg har en uforutsigbar jobb, så er det jo helt umulig for meg å kunne ta opp et stort lån. Banken har jo ikke noe trygghet i meg. Så ja, mamma og pappa sa at de skulle gi meg sikkerhet i huset vårt slik at jeg får tatt opp et lån hos banken istedet og slipper alle de syke summene, rentene og fristene til skatteetaten. JEG ER SÅ GLAD OG TAKKNEMLIG. Endelig kan jeg puste lettet ut og slippe denne store beskymringen som jeg har hatt så altfor lenge. Jeg kommer til å måtte betale kun 5-6000 i mnd i stedet for 30.000, altså har jeg mulighet til å kunne leve ved siden av, bo for meg selv og ha et normalt liv igjen. Selvfølgelig skal jeg betale ned så mye som mulig hver eneste måned slik at jeg blir ferdig så fort som mulig, men det er uansett ubeskrivelig deilig å ikke ha det presset og beskymringen om å en dag ikke skulle klare å overholde skatteetatens frist og så konsekvensene av dette. Så ja, dette var gladnyheten jeg nevnte så vidt det var i går 🙂 Etter noen vanskelige og kjipe måneder, kan jeg endelig begynne å se fremover og glede meg til fremtiden. Jeg har ikke lenger skatteetaten på nakken, jeg får en fantastisk nedbetalingsplan av banken, flytter for meg selv igjen og går på skole hver dag. Det skal bli SÅ deilig. 

88 kommentarer
    1. Dette hørtes veldig bra ut!! Er så glad på dine vegne! /:)
      Kan du fortelle litt om hvilke fag du tar opp, hvor mye det koster, timeplan og hvordan det er lagt opp? Skulle trengt noen tips da jeg også skal ta opp fag

    2. shit pomfrit!! skattetaten er helt syke. Bloggbransjen er helt ny og har utviklet seg over de siste 5 årene. Reklame må markeres og ting motatt i posten må skattes av. Dette er det veldig få som vet om. Det og ikke ta hensyn til dette er helt forkastelig av skatteetaten..
      Samtidig er du en av bloggerne i Norge som tjener mest. I følge skattelistene på VG tjente du nesten 1 mill i 2013. Dette er mye penger. Du er godt stilt sånn sett.. I tillegg må en ikke bo alene som 20 åring, og i en av de dyreste strøkene i oslo (tjuvholmen)… Du har god tid til å få livet på fote. Håper alt ordner seg Andrea, lykke til med lån og nedbetalinger 🙂

    3. Godt å høre. Vet at også TCMN- fikk 200-300 i baksmell for ikke så lenge siden. Sånn kan det gå.
      Må du betale 5-6000 i mnd i 10 år da?

    4. wow, det er litt sykt! Litt merkelig at de ikke har en nedbetalingsplan, er jo mye penger å gi hver eneste måned!
      Jeg liker slike ærlige innlegg, selv om situasjonen er veldig kjip – spesielt når mye av det gjelder slike tulleting som å ta imot en gave i 9.-10. klasse!

    5. Fikk du skattesmell på nesten 1,5 millioner (!!!) kroner?! Wow, det høres nesten uvirkelig ut. Forstår godt at du ble lettet da foreldrene dine ga deg den muligheten – i hvertfall nå som halve er nedbetalt (lettere å ta opp sikkeret i boliglånet når beløpet er under 1 million i hvertfall!)

    6. Så utrolig godt å høre, Andrea 🙂 skjønner at du har hatt mye å tenke på siden skattesmellen, og det blir nok ekstremt deilig for deg og slippe å ha skatteetaten på nakken fremover! Lykke til med skolestart imorgen 🙂 Dette blir nok et fint år for deg. Klem <3

    7. Wow hæ? Noe så utrolig urettferdig og galt i mine øyne. En skal da vel ikke skatte på småting man for en bitteliten sum når man er 15 år? Skatteetaten brukte vel makten sin for å dra inn penger fra uskyldige bloggere som ikke har blitt informert dette. Veldig bra at foreldrene dine kunne hjelpe deg, masse ykke til videre angående dette og skolen i morgen 🙂 🙂

    8. Skjønner at dette har gått inn på deg, Andrea.. Ikke morro når sånt skjer! Og veldig vanskelig å ikke bli berørt av situasjonen, kan tenke meg at du har brukt enormt mye energi på å tenke på hvordan du vil løse det der… Men ser ut til at det ordner seg nå da, alt ordner seg for snille jenter vet du! 🙂 Masse lykke til! Ha en fin uke!

    9. Det der er jo faktisk helt sykt! Var det egentlig noen paragrafer i 2009 som sa noe på sponsing via blogger? Isåfall skal ikke det regnes med..
      Håper hvertfall alt ordner seg til slutt. Og lykke til med skolestart <3

    10. Visste ikke at skatteetaten kan være så jævlige, men tydeligvis kan de det. Skjønner veldig godt hvorfor du ikke har hatt det helt bra da, for det er ikke akkurat noe godt å ha dette på seg. Men veldig bra at du har så snille foreldre som hjelper deg da! Godt at alt ordner seg nå 🙂

    11. Så godt at det ordnet seg for deg!! Nå ble jeg skikkelig glad, smiler faktisk hihi. Jeg har regnet ut at siden 2011 har jeg fått sponset produkter for rundt 20 tusen (ikke så mye for deg da men jeg er kun toppblogger i kommunen..hahah!) men må jeg betale for det etterhvert?? Er sykt redd for det, i såfall så tar jeg ikke imot noe mer dersom jeg brått får en smell. Har ingen jobb, og blogger sjeldent for tiden pga skolen. Fikk et sminkespeil her om dagen for 2000 også, hva skal jeg gjøre Andrea?? Eller er det en vis sum som de slår ut på?
      Er så glad det ordnet seg i ditt tilfelle. Du fortjener ikke å ha slikt stress, lykke til på skolen imorgen og håper alt er bra ellers! <3 Klem Vanessa

    12. Ærlig talt, du tjente over 1 mill i fjor uten å gjøre NoE. Du gjør ingenting fornuftig. Det er IKKE synd på deg

    13. Det er så utrolig synd på deg Andrea…. Makan til selvopptatt drittunge skal man lete lenge etter! Du har ikke fortjent i nærheten av hva du har tjent på bloggingen, rett og slett karma som steppa inn en liten stund og jevnet det litt ut.. Idiot

    14. Gratulerer! Det må være en enorm lettelse! Det er veldig snilt av foreldrene dine og hjelpe. Jeg synes det er en fin kultur. Kan man hjelpe, hjelper man 💜

    15. Selvfølgelig skal du skatte, slik som alle andre i Norge. Du levde drømmen i flere år, tok imot alt du kunne få uten å løfte en finger. Og nå klager du over at du må betale skatt? Du får nok ikke medfølelse hos så mange, Andrea! Du skriver at du “til og med må betale for noe du fikk i 9-10 klasse”, akkurat som du forventer at de skal la det slippe gjennom. Du må jo forstå at du må skatte, når du tjener flere titalls tusen i måneden! Du kan jo ikke forvente at du skal få sponset alt fra sminke til reiser og hotell, og på toppen av det hele ikke skatte av det. Latterlig…
      Selvom du ikke får noe medfølelse av meg, så er du heldig som har så snille foreldre!

    16. Så flott at du får hjelp av familien din, det er derfor det er så deilig å ha noen til å støtte deg. Jeg kan ikke si at jeg synes synd på deg, det gjør jeg ikke. Alle som jobber må betale skatt, og det er urettferdig dersom noen skal gjøre det og ikke andre. Derfor synes jeg det var bra skatteeten tok tak i det, fordi det er nok mange bloggere som skulle betalt mer enn de hadde gjort. Når man er ung er det ikke så lett å vite såklart, og derfor burde det stått et sted lettere tilgjengelig slik at det var lett at alle fikk det med seg. Du har tjent veldig mye i lang tid, og derfor synes jeg det var på tide at det ble ryddet opp i.

    17. Oi, glad det ordnet seg til slutt! Men det er en ting jeg har lurt på ganske lenge. Du tjener opptil 1 million (og kanskje mer?) på bloggen din i året, men for eksempel Sophie Elise ligger på en normal lønn som en voksen ville hatt og hun er mye mer aktiv enn deg når det kommer til blogging, sponsede innlegg, tv, eventer og sånne ting. Da lurer jeg på hva du tjener så mye for? Syns liksom ikke at det er så mange innlegg på bloggen din som er sponset, så skjønner liksom ikke hvor alle pengene kommer fra, haha 😀

    18. Du må huske at vi ikke leser bloggen din fordi vi liker å se at du spiser mat på fancy restauranter, at du kjøper dyre klær og tar dyre behandlinger.
      Vi leser bloggen din fordi vi liker deg! Det er mye bedre å blogge om en normal hverdag, i stedet for en overfladisk en.
      Gi heller leserne tips til hva de kan kjøpe på HM til 100,- i stedet for unødvendig dyre klær fra Nelly.
      Vær ekte og personlig!
      Vi støtter deg uansett, Andrea❤

    19. Du får det til å høres ut som du har levd det fattiglivet! Hva med alle Nelly innkjøp du foretar så ofte med titalls av dyre klær hver måned? Og reiser hit og dit? Får du ikke dårlig samvittighet av å shoppe så mye, så foreldrene dine må ta sikkerhet i sitt eget hus? Herregud.

    20. Og realitycheck, alle som jobber må betale skatt. Jeg har ca 6000 totalt å leve på i måneden. Unnskyld, men jeg synes ikke synd på deg. Makan til forbruk og luksusliv har jeg aldri sett maken til hos noen.

    21. Hei Andrea, personlig og levde nær en lignende hendelse i dette tilfellet ble rådet av en ekspert på regnskap og fikset alt raskt til å begynne å betale tilbake pengene og ingen avgifter, finalmete han tilbake noen penger på skatteinnkreving. Mot og atrabajar hardt.

    22. Må si at jeg syns synd på deg for det som har skjedd, er jo helt forferdelig med en skattesmell uansett hvem det gjelder. Jeg fikk selv en skattesmell i forfjor, på langt mindre beløp selvfølgelig og det svei skikkelig i mange måneder og betale tilbake. Når det er sagt så har du levd ett skikkelig luksusliv, med masse reising og sinnsykt dyre klær og vesker som vi “vanlige dødelige” bare kan drømme om. Da er det plutselig ikke så synd på deg allikevel… 😉

    23. Hahahhahahahhaa, sykt ass, du snylter unna skatten og blir tatt – så urettferdig. Samma om du ikke visste det – alle skjønner at hvis man får 100 000 i året at det skal skattes. Stakkars deg som ikke har hatt råd til å bo hjemme, og stakkars deg med en lønn over 60 000 må bruke det på å betale tilbake tilfellesskapet du har snylta unna 😉

    24. Skjønner at denne skattesmellen har preget deg veldig negativt de siste mndene. Men samtidig, du tjente det tredobbelte av “vanlig lønn” kun av å blogge en gang i blant i fjor, samtidig som andre langt mer dedikerte bloggere tjente mindre (esakte tall er det vel ingen som vet men..). Klarer ikke helt å synes synd på deg, for SELVSAGT må du skatte. Og å ha egen leilighet på Tjuvholmen, massevis av moteklær, dyre designervesker, fantastiske reiser osv er ikke en menneskerett, og noe vi dødelige bare kan drømme om. Man får som fortjent dessverre. Håper du finner en balanse i livet ditt som gjør deg fornøyd, og jammen har du snille foreldre!

    25. Selvfølgelig synes jeg synd på deg, og det er virkelig en kjip situasjon. Men på den andre siden så virker det som om du egentlig gir litt faen når du shopper nye ting hele tiden, liksom SPAR DE PENGENE ,klær og sminke er ikke alt , og bedre å bli ferdig med dritten tidligere enn beregna.

    26. Det må vel ha vært en grense da? At dersom du mottok ting for under et visst beløp i 9. klasse, så skal du ikke betale for det? Og som noen andre sa, så var det vel ikke egentlig faste lover for blogger på det tidspunktet. Vet ikke om det er det nå heller, men dermed burde det jo være litt mer å gå på tenker jeg. Veldig surt at dette skjedde, og at de er så lite samarbeidsvillige. Du får i alle fall lært noe til senere om hvordan du skal gå fram sånn at dette ikke kan skje igjen. Stå på og lykke til. 🙂

    27. Det hørtes flott ut, at det har ordnet seg siden du har så snille foreldre! 🙂 Da blir det kanskje litt lettere å være Andrea, når en slik byrde er blitt litt lettere! Lykke til med skolestart, klem 🙂

    28. Oi, visste ikke du hadde det så tøft. Du er jo på ferie hele tiden og ser ut som du koser deg så masse. Er veldig glad på dine vegne for at det ordnet seg <3

    29. Alle vet hvorfor vi betaler skatt i dette landet ikke sant ? Hjelper ikke å skylde på andre ting her. Hvorfor skulle bloggere ikke betale skatt ? En ting er at du som 15 åring og også eldre ikke visste dette, en annen ting at foreldrene dine ikke lærte deg dette. Du var tross alt ikke myndig engang da dette startet, så rett og rimelig at de hjelper deg. Og selv om du fikk en lærepenge på at alle må bidra til velferdsetaten vår og at det ikke er spesielle regler for bloggere så ser vel du også hvor privilegert du faktisk er. Du lever ikke et fattig liv.

    30. Når det gjelder skatteslurv er selvstendig næringsdrivende en versting-gruppe. Det er ikke uten grunn at så mange private foretak går konkurs i løpet av kort tid. Veldig ofte har de ikke satt seg inn i regelverket, og ender opp i samme situasjon som deg med en baksmell på flerfoldige hundre tusen. Du er selvstendig næringsdrivende og må ta konsekvensene av det som alle andre. Man kan jo ikke ta hensyn til at blogging er en ny bransje i Norge, slik som noen i kommentarfeltet antydet, Det som gjør deg så utrolig heldig er at du har foreldre som stiller opp for deg, og du har sjansen til å få økonomien din på rett kjøl i ung alder. Ellers er det ikke uvanlig at folk sliter med restskatt i flere tiår etter baksmellen.
      Ellers har jeg ikke akkurat inntrykket av at du har levd et fattigslig liv det siste halvåret. Hva med alle klesinnkjøpene, restaurantbesøkene og reisene? Jeg synes ikke akkurat synd på deg, men det er jo supert at du nå får en ny sjanse. Økonomisk usikkerhet er så grusomt, det påvirker alle områder av livet. Stå på 🙂

    31.    synest det er litt morsomt at du har hatt skatteetaten etter seg så lenge, men prioriterer fortsatt 2 celine vekser til 40.000 kr, chanel veske til 11.000, masse andre dyre klær, luksusreiser og så mye annet, og for ikke å snakke om leiligheten på Tjuvholmen.Klarer ikke syntes synd på deg. Sier seg selv at når du tjener over 60.000 så må man betale skatt, er ikke akkurat noe sjokk? Og at du har prioritert så mye annet til verdier over 100.000 når du må betale 30.000 i mnd for å klare å nedbetale, det er helt sykt. Og du er heldig, som greidde å skaffe deg en avtale med Skatteetaten, så det er ikke noen vits å sutre. Livet er ikke slik at du kan ha ubegrenset med penger og bare leve i sus og dus kjære deg. Synes ikke synd på deg i det hele tatt, synes det var på tide at virkeligheten tok deg igjen og får deg til å forstå at ikke alt er en dans på roser.

    32. Syns du bør være fornøyd at du i det hele tatt fikk en avtale med skatteetaten!
      Og.. Jeg ser at du går med dyre vesker, reiser mye, og så videre. Og så klager du? Sånn seriøst?
      Jeg skulle bare ønske at du har et sunt forbilde inni deg selv og gode verdier for deg selv. Er materielle så viktig? Er navn på ting så viktig? Jeg går ikke med en chanel veske til 30.000 kr når jeg heller kan betale 25 kr for en lignende veske. Forbruket ditt er så ekstremt, og kan du ikke reflektere litt? Du har mange unge lesere og du kan påvirke dem med de verdiene du har som er galt. Jeg er voksen, og jeg lar meg ikke påvirke av deg. Men du kan påvirke yngre lesere enn meg.
      Jeg er 21 år, men gir beng i materielle ting. Jeg shopper sjeldent, og eneste jeg bruker litt mye på er mat. Det burde du også. Kjøp rimelige klær som folk kan kjøpe. Ikke alle er rikinger. Prøv i en periode å ikke bruke penger. Så ser du hvor herlig det er å ikke bruke.
      Du tjener sykt mye penger på blogg, og da burde du bli flink til å spare penger. Dropp å dra ut så ofte, og lag hjemmelagde mat. Må du virkelig bo for deg selv nå? Er det ikle bedre å vente ett år til og spare mye du kan nå? Og bo på et sted hvor boligpris er fornuftig!
      Klem! Dette er bare tankene mine.
      Jeg hadde aldri tørt å gå med dyre ting unntatt Apple. For jeg orker ikke passe på flere ting.

    33. kan ikke si at jeg kan så mye om skatt osv, men dette høres ikke noe kjekt ut 🙁 bra det ordnet seg, jeg håper ikke du tar til deg alle de negative kommentarene!

    34. haha herregud. Hva med ALLE nellyinnkjøpene dine som kommer stadig vekk på bloggen? Hva med alle designerveskene dine? Du kjøpte nylig en prada veske, og ca dagen etterpå kjøpte du en chanel veske til godt over 30.000kr. Så velger du å sette foreldrene dine i “fare” for at du ikke klarer å tenke økonomisk? Du har ikke fullført videregående(?) men tjente i underkant av en million i fjor. Brukte du disse fornuftig da? Jeg kjenner jeg faktisk blir LITT provosert da, er ingen andre jenter på din alder uten en ordentlig jobb som bruker hundretusener på vesker.

    35. Fatter ikke at det går an å være så selvopptatt, naiv og bortskjemt! Foreldrene dine er altfor snille som setter pant i huset sitt fordi du ikke har kontroll på økonomien din. Hvorfor skulle du være fritatt for å betale skatt?
      Og når du prioriterer reiser, luksusvesker og andre dyre ting så finnes det ikke synd på deg. Skatteetaten burde ta dere bloggere som har så “seriøse” jobber enda hardere.

    36. Jeg lurer litt på hva du mener er lite å leve av i mnd? For når jeg har betalt alle utgifter jeg har i mnd så sitter jeg kanskje igjen med 3000-4000 kr som skal dekke mat, klær, buss osv. Føler jeg har ganske grei økonomi og lever godt, så for å få en mer reell sammenligning her, så lurer jeg på hvor mye du mener du bør sitte igjen med i mnd? For hvis du hadde mer enn det i mnd, så syns jeg virkelig synd på deg, for da trenger du en liten vekker.

    37. Det er jo helt sykt at bloggere (hvertfall så unge som de er) ikke får noen som helst informasjon om at sponsede ting skal skattes, før det plutselig skulle annonseres for fullt for en stund siden. Og at bloggerne ikke fikk en eneste advasel om dette. Om man sliter litt fra før, så kan jo dette virkelig gjøre til at man går på en ordentlig smell, og ikke kan se for seg at dette skal ta slutt! Jeg blogger ikke selv, men kan virkelig sette meg inn i situasjonen. Og som du forteller, så er det jo syke summer man må ut med for å få til å betale ned!
      Dette unner jeg deg virkelig ikke å ha hengende over deg, så tusen takk for gode, støttende foreldre 🙂

    38. Synes det er ganske dumt av deg å skrive så mye negativt om skatteetaten. Når du ligger på sykehus, tror du bare staten legger ut for deg? At du har gått gratis på skole, tror du bare staten legger ut det og? Jeg har hatt jobb siden 9.klasse (bare sånn småjobb), men det har alltid ligget i hodet mitt at da er jeg også nødt til å betale skatt. Du handler stadig mye på nett, spesielt nelly, har de dyreste veskene ,flyttet til gc, og likevel klager du over økonomi? Du bør kanskje ha tenkt deg om to ganger før du publiserte dette innlegget. Her sitter det folk som har skikkelig dårlig rå, og du klager over en skattesmell du delvis bør ha sett kommet.
      Men det virker som du har supre foreldre da! Håper alt ordner seg for deg, selv om jeg kanskje ikke synes så mye om dette innlegget!

    39. Hadde du vært smart Andrea.. (dette har jeg tenkt på i noen år) så hadde du spart bloggpenger (slik som andre bloggere, Sophie Elise har kjøpt seg leilighet)
      Så kunne også DU hatt nok startkapital til å kunne kjøpe deg din egen leilighet. Du tjente i underkant av 1 mill i fjor, da kunne du lett fått startkapital og lån i banken. Du kunne eid din egen leilighet du nå. I tillegg har du ikke fullført VGS, ikke klart å fullføre privatisteksamnene. Det er jo en grunn for at du begynte på Bjørknes nå. Fordi du ikke klarte å “lese” til eksamen i høst. Måtte le inni meg da du la ut innlegg i oktober(?) om at nå hadde du begynt å lese til alle eksamnene du skulle ha i fjor høst.. Det gikk ikke etter planen.
      lykke til. Håper du åpner øynene dine og blir mer fornuftig. Hvor dum går det ann å bli.. Du har heller brukt pengene på å leie en liten leilighet på tjuvholmen for over 20 k i mnd, i steden for å spare..

    40. Jeg føler med deg på mange måter her, Andrea. Som 15 åring er det ikke mange som hadde sett på det å skatte av et par blogg-gaver som obligatorisk. Jeg forstår godt det ikke var i tankene dine på den tiden, spesielt når det gjaldt så små gaver. Samtidig har du blitt eldre (fått mer forstålelse rundt økonomi), og du har fått større gaver til store summer – og da er det jo veldig naturlig at du må skatte av det? Men det tror jeg du er klar over.
      Det med skatteetaten er veldig dumt, og jeg skjønner du er frustrert i og med du ikke kan gjøre noe med feilene dine som ung og uviten. Men samtidig må vi være veldig takknemlige for skatteordningen vi har her i Norge, som sparer oss mangfoldigene tusen i lege og sykehus-utgifter som skulle forekomme. Hvis man blir syk i USA og må på sykehus, så må man ta opp livsnødvendige lån som varer hele livet. I en dokumentar var det en mann som bodde i USA, som kuttet av seg to fingre og måtte velge èn av dem, fordi summen var så alt for stor. Tenk deg det, her i Norge trenger vi bare betale en egenandel på 150-200kr! Egentlig er vi veldig heldige som har et slikt system som vi har her i Norge, selv om de er strenge og krever sitt.
      Jeg må virkelig si du har noen fantastiske foreldre som ofrer sitt for dine feil. Det er det ikke alle som ville gjort. – Og jeg må si meg enig med de ovenfor, det er veldig rart du kan handle så utrolig mye som du gjør, med god samvittighet. Det er ikke noe must med merkevesker og nye klesplagg hver måned. Tvert i mot.
      Du burde prioritere økonomien din for fullt, være takknemlig for at du faktisk får bo hjemme. Det er ikke alle som får det etter de først har flyttet ut. Ingen 19-20 åring har behov for en luksusleilighet på tjuvholmen eller andre finstrøk i Oslo. Det er ikke alle som har større leilighet enn et rom! Det gjelder å finne en balanse her i livet, selv om det er kjipt etter å ha levd i slik “luksus”. Men det er jo ingen mennesker som trenger et slikt liv, det er bare tull.
      Men likevel er jeg glad det ordnet seg for deg, det må føles veldig godt av foreldrene dine hjalp deg ut av denne situasjonen. For noen fine og gode foreldre du må ha!

    41. Jauda, det her hørtes faktisk helt sykt forferdelig ut. Jeg synes det er greit å ville leve en annen livsstil enn de fleste, og jeg skjønner også at du har greid å gjøre det uten å vite at du senere skulle få den store summen å betale i skatt. Jeg kjenner også igjen hvordan det er å bo hjemme og med andre, og jeg jobber selv på sprang for å kunne bo for meg selv i mitt eget hus enn å bo billigere og nærmest gratis med andre. Det bare funker ikke, man er ikke lykkelig og det er greit!
      Bare husk på hva du kan gjøre fremover, kanskje selge noen dyre vesker eller andre ting for å få unna den summen? Det blir utrolig vanskelig å spare til hus, ferier osv hvis du skal betale leie + lån. Blir nok litt vanskeligere senere i livet og, for bloggen regnes jo heller ikke som en sikker inntekt fordi det en dag kan ta slutt. Hvis du er som meg så er feriene også gull verdt og jo tidligere du blir kvitt alt av lån og leie, jo bedre føles det når du reiser og kjøper flere vesker i klær, sko og vesker i statene 🙂 Selv om du trives å jobbe i barnehage, kanskje du kan jobbe litt på sprang i 1 år eller to med medier, trening og litt annet mot ett mål om å få betalt ned en viss sum?
      Håper det ordner seg så fort som mulig, for uansett hvor snille foreldrene dine er så føler du fortsatt nok et lite press som ikke kommer til å forsvinne!

    42. Kan du ikke ha klessalg 20-21 eller 22 mars? Hihi, det hadde passet perfekt, for da er jeg i Oslo! Var på klessalget deres i fjor i mai og har så lyst til å treffe deg igjen! 🙂

    43. Trist å høre, men det ser ut som det ordner seg. Du er heldig som har sånne foreldre.
      Desverre er jeg enig med de over meg. Jeg suns ikke synd på deg. Du har en jobb andre bare kunne drømme om. Jeg lever på nav og har så og si ingenting igjen å leve på etter å ha betalt regningene mine. Jeg vil tilbake i jobb, men får desverre ikke gjort det. Går i full behandlig psykisk så det er ikke noe tid til jobb etter det. Håper på at jeg får jobbe igjen snart for den lille “lønnen” jeg får dekker nesten ingeting. Og når jeg skal tilbake i jobb så kommer jeg ikke til få halvparten så mye som du får bare av å skrive dagbok på nett. Jeg ser også at du shopper som en galing og det er ikke akkurat billige ting du kjøper.
      MEN det jeg har lært av å ikke ha så mye penger er at jeg ikke trenger vesker til 40/50 000. Eller canada goose jakke for å være lykkelig. Hvorfor skal merke ha noe å si? Ja kanskje er noen få dyre ting verdt pengene da det kanskje varer lengre og er bedre kvalitet? Men det er ikke ALT som MÅ være dyrt for at det skal være kvalitet i det.
      Skal ikke si så mye mer, for det er ikke sikkert du vil lese så mye mer “negative” meldinger. Og det kan jeg kanskje forstå litt. Er uansett veldig glad på dine vegner og håper at du kanskje vil få en liten vekker når det kommer til alle de tingene du kjøper.
      Lykke til videre med skole og alt du gjør. Gjør masse ting som gjør deg glad for du som alle andre fortjener det!

    44. Jeg skal være helt ærlig her, og kan derfor ikke legge skjul på at jeg har reagert på måten du kanskje har oppført deg ovenfor oss lesere på det siste året. Når du ikke har gått på skole eller hatt deg en jobb utenom bloggen har det nesten vært litt for lett for oss å tro at du har hatt “ferie” siden du sluttet etter vg2. Jeg beklager selvfølgelig disse tankene med en gang jeg leste dette innlegget. Jeg har full forståelse for at det har vært vanskelig for deg selv om jeg ikke kan sette meg inn i hvilken vanskelig situasjon du har gått gjennom og ikke for å snakke om en vond periode. Det høres ut som om det har ordnet seg, og det er jeg glad for. Ingen fortjener å gå gjennom noe sånnt uansett, og jeg må si meg uenig i de aller fleste kommentarene over her. De fleste blogglesere har lett for å glemme at personen bak bloggen også har følelser akkurat som alle andre og mener at siden du har knyttet ditt eget navn til din bedrift så bør du fortjene all dritt som du får, noe som absolutt ikke stemmer. Du er ikke heldig som har foreldre som vil hjelpe deg ut av denne knipa, de hjelper deg for at du er akkurat den som du er – nemlig den herlige jenta som ikke vil noen andre vondt og stilt opp slik for andre dersom du hadde hatt mulighet til det.
      Jeg er glad på dine vegne og håper at du kan slappe litt mer av fremover, og kanskje bruke tiden du har brukt på bekymring tidligere på å blogge mer? Jeg savner iallefall flere blogginnlegg om dagen.
      Klem fra meg

    45. For en utrolig kjedelig situasjon du har havnet i. Jeg er fast leser av bloggen din men må si at jeg tapper litt av når jeg ser et så urealistisk liv du fremstiller her på bloggen. Du reiser annen hver uke, du spiser på de beste stedene til en hver tid og du kjøper deg alt mellom himmel og jord. Det ser rett og slett ut som at du flyr rundt på en rosa sky mens vi andre jobber oss ihjel for å få ting til å gå rundt og for å ha mat på bordet. Jeg ser en utrolig stor forskjell fra bloggen din for noen år tilbake og til nå. Jeg tenker det er viktig at du gjør deg bevisst på hvilke signaler du sender ut til sårbare små jenter. Å kjøpe vesker til flefoldige tusen er ikke noe som gjør saken så mye bedre, de ønsker jo å være som deg? tenk de foreldrene som sliter for at barnet skal få og få, kun fordi forbildene vi har gjør det?. Det barn og unge ikke forstår er at de som har alt av sånn dilldall til mange tusen, har så mye gjeld at de ikke vet hvor de skal ta veien. Jeg tror heller det er mye sunnere å heller vise livet fra en annen side og vise at man ikke trenger Celine vesker osv. for å ha det bra her i livet, snarere tvert imot. Gjeld er ikke kult! Jeg sier ikke dette for å putte deg i et dårlig lys eller å “rakke” ned på deg, for du er en søt og snill jente som bare har valgt litt feil her i livet, noe som slettes ikke er galt for vi er alle mennesker og det er en del av livet å gjøre litt feil. Vi alle sliter, lykke til!

    46. Jeg er sannsynligvis en real drittkjerring nå, men det får så være.
      Det er helt latterlig å høre på bloggere som skylder på at de var ung og “uvitende” og derfor trodde at alt som ramlet ned i postkassen deres var gratis. I mine øyne så har dere bare godt av å få dere en reality check, for det virker som dere bor på en rosasky.
      Du klager over at du må betale toppskatt? Aner du hvor mange som bare kan drømme om å tjene så mye at de faktisk må betale 50%? Bruker du klærne flere ganger egentlig?
      At du itillegg lar foreldrene dine ta lån med sikkerhet i egen bolig, viser bare hvor egoistisk og selvsentrert dagens ungdommer faktisk er blitt. Er selv student og har valgt å ikke ta imot penger hjemmeifra, jeg vil heller leve på nudler og knekkebrød enn å tigge penger fra dem som allerede har satt mat på bordet til meg i 18 år. Skulle likt å sett deg ha råd til vippeextension, restylane, overprisede klær og frisørtimer i hytt og pine uten sponsing, på ett studentbudsjett på litt over 7000,- i måneden, der ihvertfall 4000-5000,- går til leie.
      Ser frem til den dagen bloggere som deg blir historie, og må ut i den virkelige verden for å tjene penger, er du heldig får du kaaanskje deg jobb på mac’ern, men det tviler jeg på, det vil jo bety at du faktisk må JOBBE, og få skitt under neglene.

    47. jeg får frysninger når jeg ser kommentarene, men de er likevel riktige. du kan nok si at vi er sikkert misunnelige, men nei. Det er fordi ditt forbruk er i en helt annen verden. det er veldig få jenter som tjener en million og på din alder. og veldig få flytter ut, fordi de må spare penger og diverse.
      du har snille foreldre faktisk! du burde vite at man må betale skatt for lengst, når du faktisk tjener over 40.000 per år. det burde foreldrene ha sagt i fra, og uansett om du er atten eller ei. tjener du 40.000 kr, så spiller alder ingen rolle.
      men – håper alt ordner seg, og husk at dyre ting ikke er det viktigste. det viktigste er at du har det bra, og at du har nok til å leve ok. jeg syns egentlig det er bra du levde fattig siden sommeren, for da får du et annet perspektiv på forbruk og penger nå. Alt har en mening, tror du ikke? 🙂
      folk reagerer fordi du lever det perfekte blogglivet. selvfølgelig har du jobba for det, men at ei jente på 18-19 år tjener sykt er jo sjeldent. mange må ha utdannelse for å ha gode jobber. det er viktig at du har utdannelse på plass slik at når bloggen din ikke er populær lengre, så har du utdannelse og det er greit å ha i hånd.
      jeg syns faktisk Sophie Elise har ok forhold til ting. Hun kjøper ikke ny tlf før den er helt ødelagt. og kristine ullebø har ok verdier. noen bloggere er bevisste, andre ikke. og en annen kristine kjøper mye merkevarer og lignende. Bra for henne, men hun burde tenke på verdier for unge lesere. Siden dere er kjente, har dere uansett et ansvar. Bloggen er markedsføring. 🙂
      Du kan godt ha dyre vesker, men er det nødvendig å vise fram på bloggen?
      Klem <3 du vil spare misunnelse, og at unge kjøper dyre ting fordi de har deg som forbilde.

    48. Syns heller ikke synd i deg. Du gjør INGENTING fornuftig, fram til nå iallefall. Sitte å skrive en blogg og tjene 1 mill i året er helt sykt, og så tro at du ikke må skatte av noe av det du får dumpet ned i postkassen? Enda sykere.
      At foreldrene dine må ta et lån med sikkerhet i huset, pga datteren deres sin blogg, er helt latterlig. Skaff deg en virkelighetssjekk. Alle mennesker som tjener over 40 000 kr i året må skatte, og du tjener 1 mill i året. De fleste på din alder kan bare drømme om å tjene så mye, pluss bo i en leilighet som koster 20 000 i mnd. Du har fått ting servert på søvfat i flere år nå. På tide at noe slikt skjedde deg. På tide at du fikk oppleve hvordan de fleste på din alder lever idag.

    49. det fornuftige valget hadde vel vært å betale disse 30 k i mnd, bo hos mamma og pappa et år og ha en normal jobb ved siden av bloggen. Du er 19 år, å ha 60 k i inntekt i mnd for en 19 åring er ganske så råflott og ikke noe du absolutt trenger. At du har slitt så mye med dette at foreldrene dine må ta pant i huset for at du skal få fortsette luksuslivet… Det høres ganske så overfladisk ut…:-/

    50. Bortskjemt er du. Ikke noe synd på deg. Skatteetaten gjør bare jobben sin, rett skal være rett. Finnes de som lever for under 1000 kr i måneden, hva klager du for? Bare fordi du ikke nå kan godte deg blant penger og andre luksusting?

    51. heiii, synes det er veldig rart at du skal ha oppsrbeidet deg en gjeld fra da du gikk på ungdommsskolen.er det ikke sånn at man ikke kan påtaseg gjeld dersom man er mindreåring,18?

    52. Hei! Du virker som en søt jente, og jeg skjønner at dette må ha vært et stort sjokk for deg, men dette tror jeg var en viktig lærepenge. Jeg skjønner at du kanskje ikke leser alle kommentarene her, for det er mange som er direkte ekle. Men det jeg ikke skjønner her, er at du fremdeles etter alt dette (og med den utrolig snille gesten fra foreldrene dine) skal bruke masse masse penger på å bo for deg selv og gå på privatskole for å ta opp fag? Selvfølgelig er det bra at du skal bli ferdig med den videregående utdannelsen din, men å ta fagene som privatist uten skole som Bjørknes/Sonans o.l. er jo så mye mer økonomisk? Jeg får det bare ikke helt til å stemme, men jeg regner med at du skjønner hvor heldig og priviligert du er som har fått en “ny sjanse”, og jeg håper du griper den for alt det er verdt! Ha en god kveld:)

    53. Så sykt mange missunlige mennesker det finnes. Andrea har ikke fått pengene sine, hun har jobbet for dem. Alle dere har hatt samme mulighet. At man skal skatte er en ting. Men måten skatteetaten har oppført seg i saken mot bloggere er helt syk. Det burde helt klart være forskjell på straffen for 15 åringer som ikke vet bedre, og voksene som bevist prøver å lure seg unna skatt. Forøvrig er jo også skattenivået i Norge helt sykt for de som tjener litt penger. 50% i skatt er helt latterlig. Men sånne ting bryr vell ikke fattige og misunnelige blogglesere seg om.

    54. En ting til. Du anonym som argumenter for at alt er så flott i Norge og USA er så forferdelig. Over 90% av den amerikanske befolkningen har helseforsikring. Det gir de rett til å bli behandlet i verdens beste helsevesen. Et helsevesen nesten uten køer, og med bedre overlevelse statistikk på alle alvorlige operasjonener enn i Norge. Greit at alle i Norge får “gratis” behandling. Men vi får også enn helt middels behandling. Fler og fler med mye penger har privat helseforsikring også i Norge. Fordi helsevesenet vårt ikke er bra nok.

    55. jaja ser noen bedrevitende kommer her og maser om din livsstil og ditt og datt. drit i det, jeg er glad på dine vegne, du har virkelig noen flotte foreldre 🙂 ha en fin dag 🙂

    56. hadde du solgt noen av de døde dyrene du har i skapet så hadde du jo klart å betalt ned ganske mye regner jeg med? men bra det ordnet seg, høres ut som et rent mareritt.

    57. Reality check! Noen ganger må man komme seg ut av bloggverden og ned på jorda igjen. Sett ting i perspektiv før du klager over at du ikke kan ha vors og egen leilighet i en alder av 19 år.

    58. Jeg syntes veldig synd på deg, det høres ikke ut som en trivelig situasjon å være i. Men jeg syntes likevell det blir feil å påstå at skattetaten er “ute etter å ta bloggere”. De gjør bare jobben sin, det er torssalt dere bloggere som ikke har fulgt reglene her.
      Det er kjekt at du har funnet en løsning. Lykke til! 🙂

    59. Alle er pliktig til å sette seg inn i skattereglene. Jeg skjønner ikke at folk som er selvstendig næringsdrivende ikke hyrer regnskapsførere,
      Dere lever i sus og dus, bruker tusenvis på ferier, klær og sminke så blir dere innhentet av virkeligheten og setter dere selv i en offerrolle og fisker desperat etter sympati. Grow-up! At dere er så naive og umodne.

    60. Jeg skjønner ikke? Du har reist dødsmasse, brukt veeeeeldig mye penger, mer enn gjennomsnittet også klager du på at du har lite penger pga dette? Digger deg og bloggen din, men den skjønner jeg ikke… Er vel en del rikinger som leser bloggen din, men den er ikke fin å lese for oss andre.

    61. Jeg må nesten si meg enig med en del av de andre i at det blir dumt å skrive så mye negativt om skatteetaten. Det at de liksom er ute etter å “ta dere” er jo ikke så rart. Fordi dere gjør det så enkelt for dem, alt ligger jo åpent på nett.
      Likevel synes jeg det er dumt at du blir straffet for noe som egentlig er foreldrene dine sitt ansvar. Når du er 14år er det de som har ansvaret, ingen forventer at en fjortiss forstår seg på skatteregler. Sånn sett tenker jeg at det skulle bare mangle at de hjelper deg..

    62. Det tristeste er jo at du faktisk kunne sitti GODT i det økonomisk nå, kanskje hatt leilighet, of levd godt ved siden av. HVIS du hadde prioritert annerledes. Fullført videregående og tatt fornuftige valg. Så jævlig kjipt å måtte flytte hjem mens andre flytter ut. Får håpe du har lært.

    63. Skjønner dette er en kjipt situasjon for deg, og høres ikke noe særlig ut.. Men synes det er litt rart. Hvis du har så mye gjeld, hvordan kan du ta deg råd til Restylane, hotell, dra ut og å gå på bjørknes? Privatskole? Det kan vel ikke være så ille med deg hvis du har råd til det? Ville heller prioritert å betale tilbake gjeld eller startet på skole som er offentlig.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg