JEG GIR RÅD

Kjæresten min fant seg en ny jente etter en uke! Jeg trodde jeg betydde mer, men tydeligvis ikke. Han kysset meg en uke før dette, han gav meg håp og så knuste han meg! Hvordan er det gutter tenker egentlig? Og hvordan kommer man seg over kjærlighetssorg, det er så grusomt!

Svar: Huff, for en drittsekk. Sånt blir jeg direkte kvalm av. Desverre er det sånn mange gutter er, derfor bør man aldri være altfor godtroende uansett hvor snill kjæresten din er. Gutter tenker nok ganske annerledes enn oss jenter, og det kan være så jævlig kjipt. Jeg skjønner så utrolig godt hvordan du har det, for det føles jo ikke akkurat ut som han egentlig elsket deg om det tar han en uke å finne en ny. Men mest sansynlig er nok denne jenta bare en trøst for han slik at han føler seg litt bedre, og betyr nok ingenting for han. Prøv å tenk at når han er så drittsekk, så er han virkelig ikke verdt dine tårer eller tanker. Han er en annen person enn du trodde han var, og har vist den ekte siden av seg selv, noe gutter ofte gjør så fort det er blitt slutt. Mine beste tips for å prøve å komme over han er:

*Be vennene dine ikke nevne han til deg, uansett hva enn de har hørt han har gjort eller sagt.

* Prøv å vær så lite hjemme som mulig og finn på morsomme ting med venner eller andre du er glad i som kan få deg litt på andre tanker.

* Prøv så godt som mulig å fjerne han fra sosiale medier! Ikke følg han på instagram, slett han på snapchat og feks fiks sånn at du ikke får opp oppdateringer fra han på facebook. Den første tiden etter et breakup er veldig tøff, og det å få han opp overalt og hva han gjør gjør at alt blir værre. 

* Ikke stalk han! Haha, denne er ekstremt vanskelig, men prøv så godt du kan. Det vil bare gjøre vondt verre å se hvilke jenter han liker bilder av på instagram og hvem han blir venner med på facebook.

Det var et par tips som kanskje kan gjøre det litt lettere. Og til slutt så må jeg bare si at det blir bedre snart, TRO meg! Om bare et par måneder vil du mest sansynlig ikke tenke på han, og er like lykkelig uten han i livet ditt. Kanksje du til og med har funnet deg en ny, fantastisk kjæreste som du er kjempeforelsket i? 🙂

Jeg og kjæresten min har vært sammen i snart tre år. Jeg er 19, han 22. I de to siste årene har jeg vært usikker på om han er den jeg vil tilbringe fremtiden min med, og har vel egentlig skjønt at jeg ikke vil det. Det er mange grunner til det, problemet er bare at jeg er utrolig usikker på om det er det rette valget. Han er verdens snilleste, aldri gjort meg noe galt, og gjør alt for at jeg skal være glad. Dessverre er ikke følelsene der. Det er utrolig trist at det har gått så lang tid, og at jeg har tenkt så lenge på det uten å gjøre noe. Men det er fordi jeg er livredd, pluss at jeg absolutt ikke har lyst til å såre han. Hva ville du gjort i denne situasjonen, og hvordan ville du gått frem?

Svar: Hei kjære deg! Jeg vet ikke om du vet det, men jeg var i nøyaktig samme situasjon som deg for rundt 2 år siden. Jeg hadde vært sammen med exen min i 4 år, og følelsene var der rett og slett ikke lenger i det heletatt. Det er verdens vanskeligste situasjon, og jeg husker jeg følte meg helt håpløs. Det gikk hvertfall 6 mnd før jeg turte å ta tak i det selv. Det er veldig lett å tenke at det kanskje bare er en dårlig periode hvor følelsene og tiltrekiningen ikke er der- at det kanskje blir bedre snart. Men i min situasjon ble det hvertfall ikke det og en dag skjønte jeg at det ikke gikk mer. Det hadde gått så langt at jeg ikke en gang ville kysse han, og snudde meg om han prøvde. Da begynte jeg å tenke over at herregud, jeg er 18 år.. Sånn skal man ikke ha det i et forhold når man er såpass ung. Det var liksom ikke vits i å kaste bort verken min eller hans tid på noe som ikke funket. Men siden det å slå opp føltes så altfor vanskelig, bestemte jeg meg for å snakke med han om å ta en pause. Det er vanskelig å vite om det å slå opp vil være det riktige valget eller om du kommer til å angre, så pause ble da valget. Da var vi lite sammen og kunne feks kysse andre om vi skulle føle for det. Og om du da kysser en annen og det føles helt riktig, da skjønner du kanskje at det forholdet du har ikke er noe mer å holde igjen på. En slik pause er selvfølgelig tøft, du vil jo ikke at kjæresten din skal røre noen andre, men alikevell var det liksom det jeg følte jeg måtte gjøre der og da. Så etter kanskje 2-3 mnd med pause innså jeg at det å ikke være sammen lenger var det riktige og jeg følte meg faktisk mye lykkeligere på egenhånd. Det ble slutt på en naturlig måte, for i pausen gled vi vel egentlig bare fra hverandre. Så ja, det var sånn jeg gjorde det! Men det er ikke sikkert min måte fungerer for alle. Jeg kan hvertfall fortelle deg at etter det var slutt så var jeg lykkeligere enn jeg hadde vært på mange år. Det hadde jeg aldri i verden trodd skulle skje. Jeg var så glad for at jeg hadde turt å ta tak i det, til tross for hvor redd jeg var! Men ja, jeg synes det er litt vanskelig å gi råd, for jeg kan ikke gi noe garanti på at en pause hadde vært noe for deg. Men noe du må huske på er at du må aldri være igjen i et forhold kun fordi du ikke vil såre den andre personen, det er veldig feil. Din lykke er minst like viktig som hans, og noen ganger må desverre slike tøffe valg tas. Selvom de første ukene og månedene mest sansynlig vil bli vonde for begge to, så vil alt gå over med tiden. Han kommer til å være lykkelig igjen, og du også 🙂 Masse lykke til!

Hei Andrea! Jeg har tenkt til å søke på Oslo handelsgym, men er redd for at det skal være en skikkelig sosseskole. At alle bryr seg om at du er fra oslo vest og om foreldrene dine har mye penger. Jeg bor på vestkanten, men bryr meg ikke om disse tingene. Har du noen tips? Vet du noe om dette?

Svar: Hei du! To av mine nærmeste gikk på handelsgym og mange jeg kjenner. Alle disse er fra østkanten, og jeg vet de har trivdes veldig og passet godt inn. Men jeg skjønner veldig godt hva du mener, og jeg vet også at det er sånn det er på blant annet Handelsgym. Veldig mainstreem stil, alle har dyre vesker osv osv. Selv synes jeg det er grusomt teit, spesielt det med å bry seg om hvor mye penger foreldrene har og hvor man kommer fra. Hva i all verden har det egentlig å si? Folk som velger venner utifra hvor rike foreldrene er, hvor dyre klær de har eller hvor fint hus de har, er virkelig ikke venner å spare på. Jeg synes alle må skjønne at ingen kan noe for hvor de er fra eller hva foreldrene jobber som. Å dømme utifra det er utrolig umodent og simpelt. Det handler om selve mennesket, ikke rik eller fattig, fra øst eller vest. Men! Jeg tror de færreste faktisk er sånn, og de som er sånn er det bare å prøve å holde seg unna. Og alle bryr seg ikke like mye om disse overfladiske tingene, du finner nok enkelt mennesker med samme syn og verdier som deg uansett hvilken skole du velger 🙂

Kunne du fortalt hva du har gjort for å oppnå den kroppen du har fått nå? Hva du har trent og hva du har spist osv? Hadde hjulpet meg mye da jeg jeg ønsker å oppnå samme resultat.

Svar: Så hyggelig 🙂 Jeg har rett og slett hatt en livsstils forandring, og nå har den vel vært sånn i 2 år. Før dette trente jeg aldri, spiste akkurat hva jeg ville og koste meg litt for mye hver eneste dag. Vi snakker store mengder usunn mat hver eneste dag i lang tid. Siden man går opp i vekt så gradvis hadde jeg utrolig nok ikke tenkt noe over det selv, før mamma faktisk en dag sa til meg at hun ser jeg har lagt på meg en del og at jeg må være litt forsiktig. DA gikk det opp for meg at jeg faktisk hadde blitt litt chubby! Jeg trodde jeg var en av de som kunne spise hva jeg ville uten å legge på meg, men neida, haha. Så rett etter det, da jeg og Madicken hadde fått leilighet og flyttet ut for første gang, startet endringen. Madicken var helt lik meg, og dere ser jo hvor fantastisk hun ser ut nå! Det var faktisk jeg som overtalte henne til å bli med meg og starte å trene og spise sunt, og det vet jeg hun er ganske så glad for i dag. Det eneste jeg har gjort er å trene ganske så fast, og da egentlig mest styrke. Ca 2-3 ganger i uken holder i massevis. Ellers begynte jeg å finne ut hva det jeg spiste faktisk inneholdt, og så fort du begynner å sjekke det kan du få deg noen ganske store overaskelser. Mat du trodde var helt okei eller sunt, er kanskje rett og slett usunt. Spør du meg så er det viktig å gjøre litt research på hva du spiser, og prøve å velge de magreste alternativene i ukedagene. Se litt på kalorier, karbohydrater, fett og proteininnholdet i butikken før du legger produktet ned i handlekruven. Bare enkle forandringer i matvarer, kan utgi store resultater på kroppen, også uten trening! Feks så inneholder smøret bremykt over dobbelt så mange kalorier som smøret vita hjertego lett. Det gjør deg mest sansynlig ikke så veldig mye å bytte over til det magreste smørret- gjør det vel? Så bare ved å være litt obs og velge det beste alternativet, kan hjelpe deg på god vei. Bytt ut feks brød med knekkebrød, salami med kalkunfillet, sukkerbrus med lettbrus, evt smør med phiadelphia, pianoyoughurt med skyr osv. Man trenger absolutt ikke spise noe mindre for å gå ned i vekt, det er bare å bytte ut noen dårlige valg 🙂

Dette er da det jeg har gjort og jeg prøver så godt jeg kan å spise så sunt som mulig i ukedagene. I helgen skeier jeg ofte ikke bare litt ut, men veldig, og det gjør at jeg klarer å holde meg! Spis så absolutt en chipspose, sjokolade og pizza med god samvittighet en fredagskveld. Det har du selvfølgelig fortjent etter en sunn uke. Også er det viktig å tenke på alle andre fordeler som kommer med et sunt kosthold og trening, enn bare en litt strammere kropp. Jeg føler meg så utrolig mye bedre nå enn hva jeg gjorde før, jeg har mye mer energi og føler meg så og si aldri dårlig. Det er en totalforandring fra hvordan jeg hadde det før! Da var det oppblåst mage heletiden, følte meg uvell, lite energi og rett og slett dårlig. Trening og sunt kosthold er også utrolig bra for psyken din, og selv gjør det at jeg føler meg mye lykkeligere. Når du trener så produserer du endorfiner, og ikke minst når du klarer å trene og spise sunt får du en stor mestringsfølelse. Det er DEILIG! Dessuten blir trening utrolig gøy etterhvert også, og er noe du har lyst til å gjøre. Samme med å spise sunt. Søtsuget forsvinner, og du craver ikke lenger alt drittet som du så og si var avhengig av før. Fett, sukker og salt er ekstremt avhengighetsskapende, men når du slutter å spise det så har ikke kroppen lenger lyst på det. Altså blir det ikke noe vanskelig å spise sunt heller 🙂 Lykke til!


Siden jeg svarer så langt, så ble det kun disse 4 spørsmålene som kom med denne gangen. Skal få til flere innlegg med svar på spørsmålene deres, selv synes jeg det var veldig gøy å svare på 🙂 Håper dere likte innlegget og at det hjalp noen av dere. STOR KLEM ♥

49 kommentarer
    1. Elsker svarene dine! Du skriver med så mye medfølelse for dette med hjertesorg og forsiktighet ovenfor å såre noen på kostholdsdelen. Tror ganske sikkert det er mange som vil få nytte av disse rådene!
      Det var godt å høre noen snakke om kosthold på den måten- det er det som er å leve sunt. Ikke spise lite og for å slanke seg, men å spise sunt og trene både fordi det gir energi, glede og en bedre fremtid!
      Vi trenger slike oppmuntringer og folk som bryr seg i dette samfunnet av konstant press og perfeksjonisme. Takk Andrea! <3

    2. Kjærestesorg kan ikke være godt. Aldri hatt det for aldri hatt kjæreste men har jo blitt avvist og såret mange ganger, Til og med blitt brukt.. Nei er ikke noe godt :/ bare lurte Andrea men kan jeg låne dette innlegget liksom svare på et par spørsmål som er store?:)

    3. Nei, ikke svar kortere! Syns du svarer utrolig bra og reflektert, hjelper også oss som ikke har sendt inn spørsmål siden du svarer på problemer som så mange av oss har. Syns du blogger så bra for tiden, og virklig er ett godt forbilde! Stå på Andrea, du er fantastisk <3

    4. Jeg synes svarene var bra, akkurat passe korte/lange!! Utrolig bra spalte om det kan kalles det.
      Hadde vært veldig gøy om du svarte på video også! Stooor klem <3

    5. Var faktisk motiverende å se at man ikke trenger å trene 5 dager hver uke for å få sånn forandring som deg 😀

    6. åh, ble så glad av å lese setningen “2-3 ganger trening i uka holder i massevis”, fordi jeg føler selv at jeg må ha 4-5 liksom. Men når du har så fin kropp og ikke trener hver eneste dag, så ble jeg faktisk skikkelig motivert og glad! For da trenger man kanskje ikke oppimot 4 til 5, selvom det selfølgelig er individuelt. Også med at du faktisk skeier ut i helger også, og sier at det er helt greit. Du har liksom ikke fokus på å være sånn sykelig sunn. Du er et godt forbildet! Digger deg virkelig, det har jeg alltid gjort 🙂
      Stor klem

    7. Du er nydelig. Og et godt forbilde!
      Håper det kommer mange slike innlegg fremover. Synes du har mye bedre blogg enn Sophie 🙂

    8. Du har hatt så bra innlegg i det siste! Merker virkelig at du har vokst på måten du skriver på (jeg har fulgt bloggen din siden vi var 14/15 år og jeg synes fortsatt du er en av Norges beste bloggere 🙂 stå på!

    9. Du virker så reflektert og moden, digger deg!!
      Kan du værsåsnill å svare på dette;
      Anbefaler du Ullern mk, du gikk der tross alt selv i et år(?).. Er så usikker, å et lite svar fra ditt synspunkt hadde gjort valget litt lettere! Jeg leste blogge. Din også på den tiden, og fikk med meg at du sluttet. Lurer på om det var pga Ullern mk var dårlig?
      Håper virkelig du kan ha med dette spørsmålet neste gang!! Krysser fingrene før at du svarer før 1 mars, da fristen går ut for å søke vgs, hehh:)

    10. heia, når du har tid og vist du vil kunne du ikke kommet med et innlegg hvordan apper du har? haha 😀 mange andre bloggere har jo gjort dette men er usikker om du har gjort det hihi. elsker at du er så ærlig av deg andrea! stor klem til deg <3

    11. Det aller kjekkeste var å lese om dine tanker rundt kosthold og trening! 😀 Kan du ikke skrive med angående det? Ha en fin dag Andrea 🙂

    12. Så gode svar! Håper du kan svare på spørsmålene om avstandsforhold, selv om du kanskje ikke har så mye erfaring med det.

    13. Ææh, du burde skrive en liten linje øverst om at du svarer på råd i dette innlegget, haha! Leste første setning og trodde det handlet om deg selv før jeg leste videre…. Fort gjort! Ellers, gode råd, håper det hjelper mange <3 Du er flink!

    14. Så bra innlegg Andrea! Knall!! Elsker å lese litt mer personlige innlegg, og dine meninger betyr faktisk ganske så mye 🙂
      Stå på!

    15. Bare som et lite svar på det første rådet. Vær forsiktig med å glemme det for fort. Det gjorde nemlig jeg. Og smellen om at det faktisk er slutt, den kommer etterhvert. Jeg er ekstremt flink til å blokke ting ute, det resulterte i at jeg fikk smellen 1,5 år etter det ble slutt. Så jeg vil anbefale å ta deg tid til å kjenne på følelsene du har etter bruddet. Vær lei deg, tenk over hvorfor du er lei deg, vær sint. Kjenn følelsene og aksepter dem. Det er den eneste måten å komme over det på. Og forskning har forresten bevist at hvis man er rundt personen man har kjærlighetssorg på grunn av, kommer man fortere over det enn hvis man nesten aldri ser personen igjen 🙂

    16. Veldig bra innlegg, og jeg elsker at du er så erlig! 🙂
      Du er en utrolig flink blogger, som vet hva du holder på med. Du har ikek sultet deg eller noen ting, men jobbet hardt og spist sundt. Den eneste metoden som funker over lang tid. 🙂 Gratulerer! Du er en inspirasjonskilde for mange, og meg selv! <3 stå på! 🙂
      Ønsker meg en sminkerutine eller noen sminkeinnlegg! Og treningsplan eller mattips for f.eks hva du kan erstatte spesielle ting med for å få ett sunnere kosthold! 🙂 Hadde hjolpet mange! <3

    17. Jeg håper ikke du selv mener du er “chubby” på bildet fra 2012? For det er du virkelig ikke – da tror jeg ikke du helt forstår ordet “chubby” og hvordan det faktisk er å ha noen ekstra kilo på kroppen. Nå har ikke jeg sett enda eldre bilder av deg altså. Kanskje du har vært større, jeg vet jo ikke det. Men jeg synes du har en veldig flott kropp på det gamle bildet. Ser jo at du er mer trent på det nyere bildet, men aldri la deg selv tro at du var mindre flott i 2012, for det var du ikke. Flott da og flott nå! Ha en fortsatt fin dag, Andrea 😊

    18. blir for teit å skirve at du ikke bryr deg om dyre vesker, når du har en veskesamling på gud vet hvor mange tusen kroner.

    19. Det er sikkert ikke nødvendig å ordne på etter-bildet, tipper du ser fin nok ut uten å gjøre deg slankere 🙂 ser på strekene at du har vært inne og fikset litt.

    20. mener du helt seriøst at du ser chubby ut på det bilde fra 2012 over det? det kan du virkelig ikke mene!! hva er jeg da? 🙁

    21. Så fint innlegg! Bare lurte på en helt enkel ting haha, Hvor gammel var du da spiste masse dritt og moren din kom med den kommentaren?

    22. så fint at du endelig svarte <3 håper det kommer flere slike innlegg senere der du svarer på noen av de andre spørsmålene også...

    23. Hei! Jeg trener 4-5 ganger i uka, spiser kun godterier i helga, og sunt resten av uka. Slik har jeg holdt på siden september 2014. Likevel holder vekta seg likedan. Hvordan er det mulig? Føler jeg må kutte ut alt av mat og trene 7 ganger i uka for at det skal bli noen forskjell.

    24. Hei! Kult konsept med å svare på sånne spørsmål! 🙂
      Var litt vansklig å lese bare, kanskje en idé å ha litt lengre linjeavstand viss det går an på blogg.no?

    25. Kult at du har startet opp med dette 😀 angående det spørsmålet med trening og kropp, kan du ikke legge ut hva du spiser til frokost, middag og lunsj… hadde vært fint med litt inspirasjon på sunne mat oppskrifter 🙂

    26. chubby på 2012 bildet? den kroppen var jo kjempe fin, og ikke minst normal. tror du sender ut litt feil signal til andre usikre jenter! “og DA gikk det opp for meg at jeg faktisk var blitt ganske chubby!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg