En kjekkas på besøk

Haha åå, se hvem Molly har besøk av i dag! Amadeus, en veninne av Madicken sin lille gutte pom. De er bare helt nydelige sammen, løper rundt, leker og koser seg ♥ Lurer på om jeg noensinne skal få et kull på Molly, jeg er utrolig usikker. Det hadde vært skikkelig koselig, men jeg VET at jeg hvertfall hadde endt opp med å beholde en selv. Tror det hadde vært umulig for meg å selge alle bebisene. Molly har jo verdens beste lynne og er utrolig vakker, så jeg tror valpene hennes hadde blitt noen skikkelig flotte voffser. Men samtidig vet jeg ikke om jeg hadde hatt hjerte til å utsette bebisen min for et svangerskap, selvom det selvfølgelig er helt naturlig. Bare vil ikke at hun skal ha noe vondt, eller om å få henne gravid kunne vært farlig for henne. Noen som vet om det er en sjanse for at hunden kan dø under fødsel? Vet jeg egentlig bare kan google alt det her selv, men liker å spørre dere 😀 Mest sansynlig skal jeg nok ikke ha noe kull på henne, men det er ikke helt umulig at det skjer! Tenk masse små søte pommevalper tassende rundt i huset, åå ♥

28 kommentarer
    1. Uff, jeg får helt vondt av å se søte, små hunder i trange klær.. Bare for at dere skal ha noe søtt å kle opp, og dulle med. Ser dere ikke at det er ubehagelig for en hund med så mye pels å gå med en så tjukk genser?? Vær så snill, tenkt litt på hundens vel og ve, ikke hvor “kul” den ser ut med klær.. Er en grunn til at den har pels 🙂

    2. Anonym: Haha, jeg skal love deg at Molly ALDRI går med klær. Grunnen til at de har på seg klær er ganske god. Amadeus (den andre hunden) har noe som heter Black skin disease, som er en sykdom pomeranians kan få. Da mister de pelsen sin i flekker og huden blir helt svart. Derfor går han ofte med genser, siden han kun har pels i ansiktet, halsen og labbene. Genseren til Molly tok vi bare på for at de skulle matche på bildene 🙂 Molly går kun med genser om det er ekstremt kaldt på vinteren, og da selvfølgelig ute på tur. Jeg har aldri hatt på henne klær inne og ville naturligvis aldri gjort det heller!

    3. Jeg synes man skal overlate avl og kull til seriøse oppdrettere som har lang erfaring med rasen og som vet hva de driver med. Det er også mer enn nok hunder i Norge, ta en titt på “gis bort” på finn så ser man at det er flere hunder enn markedet vil ha… Syns derfor det er bare tull st privatpersoner skal drive å sette kull på sine hunder bare fordi de er “så snille og søte”

    4. Jeg har også en pomeranian, og jeg valgte jente først og fremst siden jeg ville at hun skulle få valper, men når jeg har hørt diverse skrekkhistorier om at moren ofte kan dø under og etter fødesel, så er det en sjanse jeg aldri vil ta.
      Når det kommer til komentaren over, så vil jeg bare si en ting. Jeg har en pomeranian som faktisk elsker å gå med klær. Hun har en boblevest som hun bruker på de aller kaldeste dagene, og en tynnere genser som hun bruker både inne og ute. Bare man tar frem genseren, så kommer hun logrende og holder man den opp, så stikker hun hodet inn 🙂

    5. Kjære, Andrea!
      Jeg har ikke skrevet så mange kommentarer på blogger, men nå må jeg bare. Jeg vet det til tider kan være så utrolig vanskelig å utlevere seg på bloggen, foran et “publikum”. Likevel leverer du dag etter dag, selv under tunge tider. Du er bare så utrolig herlig! Du inspirerer meg så utrolig mye, hver eneste dag. Jeg er ikke så opptatt av mote så det er ikke derfor jeg stadig titter innom, men jeg elsker når du har innlegg som omhandler tankene dine og synet ditt på diverse. Håper du vet at du er så mye mer enn bare en rosa-blogger. Stå på videre, du er utrolig vakker <3

    6. Hei! Så nettopp på Miss Universe, og la merke til at miss USA ligner ganske mye på deg! du burde sjekke henne ut, Nia Sanchez. Er et trolig kompliment, hun ser jo heeelt fantastisk ut!

    7. Død av kjæledyr i de fleste tilfeller er relatert til fordøyelsessystemet og leukemi. Til Molly om jeg ville gi ham muligheten til å ha et kull, er det klinikker som tar vare på leveranser. Men da ikke ha flere kull. En venn liker og tredje kullet ble forlatt uten ditt kjæledyr. Link: Men hvis du tør gjøre det riktig,

    8. Jeg synes man skal overlate avl og kull til seriøse oppdrettere som har lang erfaring med rasen og som vet hva de driver med. Det er også mer enn nok hunder i Norge, ta en titt på “gis bort” på finn så ser man at det er flere hunder enn markedet vil ha… Syns derfor det er bare tull st privatpersoner skal drive å sette kull på sine hunder bare fordi de er “så snille og søte”. HELT ENIG MED DETTE. Og det største problemet er vel at det er utrolig dyrt, utrolig mye jobb osv. noe som jeg tror med din timeplan og MASSE reising, ikke kunne klart, så det er vel ikke noe og tenke på i det hele tatt for deg….

    9. Dersom du velger å sette kull på Molly er det mange ting du bør tenke gjennom først. Først og fremst bør man avle på grunnlag av at man ønsker å tilføre noe godt til rasen, ikke fordi du selv syns hunden din er søt og fin osv. Man avler ikke på middelmådige hunder, man avler på det beste sånn at rasen skal utvikle seg i riktig retning. Da må man være ærlig med seg selv: ønsker man kull på hunden sin fordi man selv ønsker små valper etter hunden sin som kanskje ikke egentlig når helt opp, eller ønsker man valper fordi man oppriktig mener at hunden er bedre enn gjennomsnittet, både når det gjelder gemytt, helse og også utseende (som jo da kommer til sist, men rasetypiske skal de jo være uansett)?
      Før du i det hele tatt vurderer dette bør Molly helsesjekkes opp og ned i mente. Jeg veit at Pomeranians er utsatt for endel helseproblemer, særlig etter den ble så populær som den ble. Det resulterte i MYE dårlig avl, og derfor må man være ekstra påpasselig. Så, er hun f.eks sjekket for patellaluksasjon (løse kneskåler)? I tillegg er dette ting du bør vite om hele slekten hennes bakover, i og med at helse går i arv, og kan dukke opp etter et par ledd. Sliter f.eks bestefaren til Molly med black skin disease selv om ikke Molly selv eller foreldrene hennes gjør det, kan det dukke opp igjen i eventuelle valper. Det samme gjelder forøvrig gemytt. En stor del av dette ligger også i gener, så igjen: selv om Molly skulle være verdens snilleste er det ikke en selvfølge at valpene blir det, dersom det ligger “dårlige” hunder i slekten hennes. Så det er ekstremt viktig at du sitter med mye kunnskap om ikke bare Molly, men hele slekten hennes. Har du kjøpt henne fra en seriøs oppdretter vil du nok få tilgang på mye av denne informasjonen, men snakk med så mange du kan med peiling, for det er fort gjort at useriøse oppdrettere pynter på sannheten, og da sitter du der med skjegget i postkassa.
      Så kommer man jo til valg av hannhund. Det er ikke bare å ta det første og beste, for også her må du virkelig kjenne til slekta hans. Det krever kunnskap om x antall linjer og kombinasjoner, og krever virkelig at man har interessen inne. Du må kjenne til gemytt og helse til hannens søsken, foreldre, besteforeldre osv. Og utfyller hannen Molly? Dette er ikke lett for en uerfaren å se, for selv om hannen er frisk, glad og har fått titler i utstilling vil ikke det automatisk si at han er en god match for akkurat Molly likevel. Dersom hans svakheter også er noen av Mollys svakheter så vil jo ikke dette bli forbedret i valpene, heller tvert i mot. Er Molly noen gang blitt stilt ut? Dette er en lur måte å få svar på hva hennes eksteriørmessige styrker og svakheter er, og er en forutsetning for at man kan gjøre en god match for hannen. Men det krever jo da at du også kjenner igjen om hannen har gode bakvinkler, o.l.
      Når man endelig da har funnet en hann man virkelig mener utfyller Molly, så er det gjerne snakk om å måtte reise et stykke. Man skal være svært heldig for at den perfekte er rett i nabolaget. Det er heller ingen garanti at parringen blir vellykket. Hvor kjipt er ikke det å måtte reise langt og bruke mye penger (for det koster å bruke hannhunden, også), og til ingen nytte? Et annet utfall er at hun kan bli drektig, men absorbere valpene på et senere stadie. Veldig kjedlig situasjon, men sjangsen er der og man hører stadig vekk om det så det er ikke veldig sjeldent. Om hun blir drektig og valpene ikke blir absorbert, så kan det likevel komme komplikasjoner med fødselen og hun må kanske ha keisersnitt. Dette er særlig vanlig blandt små hunder, som Molly jo er. Dette er dyrt (gjerne 12-15.000 ++) med mindre du har en egen avlsforsikring som dekker dette. Så har man jo alltids risikoen for at valpene kan være dødfødte.
      Men la oss si det går bra, da. Da skal du ha hovedansvaret for, la oss si, 4 små valper – i minst 8 uker av deres første levetid. Det er så ekstremt mye jobb og du sitter med et enormt ansvar. Denne første tiden er så viktig for valpene og du legger grunnlaget for hvordan de vil bli som voksne. Riktig sosialisering og miljøtrening er alpha og omega, har du den kunnskapen? Jeg bare spør, fordi jeg vet at selv om jeg har vokst opp med hunder fra jeg var født, og selv eier en Shetland Sheepdog per i dag så føler jeg meg langt fra klar til å påta meg et sånt ansvar. Dette til tross for at jeg kjenner flere gode oppdrettere som jeg ville hatt i ryggen, og som ville hjulpet meg gjennom hele prosessen. Har du noen gode støttespillere med mye kunnskap? Kunne du fått hjelp av Molly sin oppdretter? Det forutsetter selvsagt at oppdretteren er seriøs og at du føler du kan stole på ham/henne.
      Nå ble dette mye lengre enn jeg hadde tenkt, men jeg håper du tar deg tid til å lese gjennom. Er ikke meningen å være kjip altså, jeg ønsker bare at du virkelig vet hva du begir deg ut på dersom du virkelig ønsker å gjennomføre dette 🙂

    10. Hvis du fremdeles vurderer å få et kull på Molly kan jeg anbefale deg boken “Genetikk, avl og oppdrett” som er gitt ut av Norsk Kennel Klubb. Der står det mye bra informasjon som alle kommende oppdrettere burde ha kunnskap om 🙂

    11. Hunden din bør få valper innen den er 5 år, om den er eldre enn 5 første gang hunden får valper kan det være veldig risikabelt for hunden. Så lenge hunden er frisk og rask skal alt gå fint under svangerskapet. Om hun har hatt valper når hun var under 5 år kan en få valper resten av livet 🙂

    12. Hei Andrea.. Jeg kommenterer aaldri blogger, men kjenner jeg blir så oppgitt av å se kommentarer du ofte får. Jeg bladde bare random nedover kommentarfeltet ditt en dag, og du fikk så mange “halvfrekke” kommentarer syntes jeg! Det må være utrolig irriterende, og jeg syns du er veldig profesjonell som klarer å ikke svare frekt tilbake, det hadde ikke jeg klart hahah!
      Jeg har en liten valp selv, ei cavalierjente og hun er verdens nydeligste. Og hun elsker å gå i klær! Det er absolutt ikke dyremishandling, så lenge de ikke må gå i klær om sommeren og svette i hjel så klart. Jenta mi blir ofte kald om vinteren og da er klær fint å ha. Så lenge de passer så klart, man tar jo ikke på hunden sin for trange klær. Når det kommer til pomeranian har de en del volum i pelsen, men det betyr ikke at de er stappfulle av har og ikke kan gå i gensere. Så kommentaren ovenfor blir bare for dum 🙂
      Når det kommer til å få valper så anbefaler jeg deg det, men du bør høre med dyrlege først såklart. Tisper har veldig godt av å ha et kull, for lynne og psyken deres generelt. De blir ofte mer harmoniske og det er såklart fantastisk for de også å oppleve å barn. Får du valper på henne vil du måtte ta vare på både Molly og valpene i hele 8 uker før de kan forlate moren sin, og det vil være en del arbeid. Du må ha de med til dyrlegen, ordne mye med vaksiner, chipping osv. MEN, det er en helt fantastisk opplevelse! Du har jo vært i Afrika og tatt vare på løver og likte det godt, blir litt av det samme. De vil trenge masse omsorg og kjærlighet, og du vil nok måtte kaste noen klær og pledd du bruker mye i denne perioden, men det er så utrolig givende. Men, som sagt så bør du rådføre deg hos dyrlege om flere ting. Kan hun føde selv, hvordan velge hannhund, osv. Om det er noe du har lyst til så bør du i alle fall sjekke ut alt før du bestemmer deg 🙂

    13. Jeg hadde akkurat et kull på min chihuahua, den ene valpen satt fast så vi måtte ha keisersnitt, og hun våknet dessverre aldri opp igjen… Heldigvis overlevde alle 3 valpene. Dette var det værste jeg har vært med på å kommer aldri til å prøve det igjen haha.. Men det er veldig sjeldent at tispa dør da, dette var bare maks uflaks:(

    14. Heihei! Hunden vår har nettopp fått et valpekull, da vetrinæren anbefalte dette. Et valpekull kan nemlig minske sjansene betydelig for kreft. Lykke til!

    15. Har hørt at det er bra for hunder å få et kull, men mulig jeg tar feil ?
      Ta helsesjekk og alt først, så går det nok bra!

    16. Hvorfor har du klær på en Pomeranian? Jeg har en pomeranian selv og jeg har en vinter dress og den brukes bare når det er snø. Men og bruke klær på en hund på denne tiden av året når den har tjukk pels er jo dyreplageri. Stakkars de to..

    17. Så nydelige! Vi har en pomeranian selv, men har lyst på min egen om noen år. Men ang kull på Molly, ville jeg ikke tatt sjansen hvis hun er veldig liten. Det må ofte tas keisersnitt på de minste, og som du sikkert vet, tåler ikke små raser godt narkose.. Du kan risikere at de ikke våkner opp igjen. Er medlem i Pomeranian i Norge” gruppa på facebook, og der har jeg lest om tilfeller der det ikke har gått så bra, men i de fleste tilfeller tror jeg det går bra:) Du må bare være klar over ting som kan skje.

    18. Problemet med pomerian er det samme som med alle hunder som har blitt overavlet til å bli så små: valpene er store. Valpene er nesten like store som vanlige hunders valper, og spesielt hodene. Dette gjør selve fødsel svært vanskelig for den, og enormt mye større sannsynlighet for at hun vil trenge et keisersnitt (sammenlignet med en vanlig hund).

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg