DRITT LEI

Nok en morgen våkner jeg til at noen har hacket facebooken min! Dette skjer kanskje hver andre uke, og nå begynner jeg å bli dritt lei. Jeg har supervanskelige passord + den beste sikkerheten man kan ha på facebook. Det er sånn at kun min pc og mobil er godkjente til å logge inn, og hvis man logger inn fra en annen enhet så trenger man en sikkerhetskode etter man har tastet inn riktig passord. Denne sikkerhetskoden får jeg på melding på min mobil, så derfor skjønner jeg ikke hvordan i all verden folk klarer å logge inn?! Noen som vet hva jeg kan gjøre? De bytter passord hver gang, men heldigvis har jeg en random e-post adresse koblet til facebooken min, som de ikke klarer å hacke. Derfor får jeg alltid til å tilbakestille passordet via email, men det er fortsatt sinnsykt irriterende. Jeg begynner å gå tom for passord jeg kan klare å huske + at jeg rett og slett synes det er veldig slitsomt. Denne gangen var de som hacket i Hammerfest, og forrige gang var det i Trondheim.. Det var også noen som prøvde å hacke google+ kontoen min i natt, og det er stadig noen som prøver å hacke både bloggmailen min og appleid’en min. Gud så slitsomt det er.. Noen som har noe tips til hva jeg kan gjøre? Kan jeg i det hele tatt få gjort noe?

32 kommentarer
    1. utrolig kjipt! Har dessverre ingen tips, men ville bare si ifra om at i infoboksen(?) så står det at du er 19år!

    2. Det kan være at noen har hacket enten mobilen eller maccen din, slik at de har oppdateringer på alt du gjør

    3. De endrer sikkert passord på emailen din og får tilgang til Apple kontoen din og logger inn med Facebook derfra. Og “er på en måte” på din tlf. Jeg aner ikke. Men kontakt Facebook og spør om det er mulig å få bedre sikkerhetssystem for dette går jo ikke Ann og er VIRKELIG ikke mulig! Drittmennesker rett og slett!

    4. Du kan helt klart ikke helgardere deg mot hackere… De kommer inn uansett og det er ikke vanskelig. Hvis du ikke vil bli hacka er eneste mulighet å ikke ha noe å bli hacka på…

    5. Akkurat det samme skjer med meg også! Sinnsykt irriterende og slitsomt.. Får melding om at de bytter passord over alt, jeg er så sinnsykt lei av å båtte lage nye mailer hele tiden, og bytte passord! Så jeg tror jeg skal få tak i en hacker, som kan hacke-sikre meg fra hackerne, (hvis det er noe som heter det) For jeg tror de som hacker meg, hacker meg via nettverket mitt, og kobler seg via det. De har både overstyrt alt av mobiler og mac’er flere ganger, så jeg måtte kjøpe alt på nytt.. Men prøv å finn en syk hacker, (som du kan stole på) som tar å sikrer det trådløse-nettverket hjemme hos deg. Mulig det hjelper!

    6. Jeg ville politianmeldt det, hver gang, selv om det stadig vekk er nye personer som prøver… Veldig kjedelig og trist at noen mennesker ikke har annet å gjøre…:(

    7. Jeg har hørt at det går an å melde til politiet hvis noen hacker seg inn på andres facebook kontoer. De vil så få bot for så så mye. Jeg har dessverre ingen tips til hva du kan gjøre osv, men hadde jeg vært deg hadde jeg meldt fra til politiet.

    8. Jeg har lest et sted at å ha et passord som er av en slags lenke er kjempe vanskelig å knekke! En link til bare en vanlig oppskrift på matprat.no funker kjempe godt!

    9. Hi Andrea . Im so sorry that this happening again . Over and over. Xs that hackers are a criminal !!! I hope that you resolve that problem .

    10. Lag et passord med masse randome bokstaver og tall. Feks: fåpfcr12.
      Skriv det på en lapp eller noe, slik at du har det. Da skal det være så å si umulig, i og med at det ikke er et ord, eller noen som helst sammenheng, bare et random trykk over tastaturet. Dette funket for meg, ble hacket for flere år siden, men etter jeg byttet til et sånt passord har jeg aldri blitt hacket igjen, og jeg har det samme, nå er det vel 5-6 år siden jeg laget det! Så nå kan jeg det også, hehe!
      LYKKE TIL

    11. Du har åpenbart virus på enten macen (ja, det går an) eller så kan det være gjennom en app på facebook. For eksempel et spill eller noe annet du har gitt tilgang til din facebook. Få tatt en virussjekk!

    12. Du kan opprette en ny mail adresse som ingen vet, så logger du deg inn på facebook med den nye fordi når de prøver å logge inn, bruker de mail adressen din

    13. Det finnes vanvittige flinke hackere nå til dags og de trenger ikke passordet ditt for å komme seg inn, dessverre.. De har programmer som klarer å komme seg inn på en eller annen måte. Skjønner at det er frustrerende for deg når du har byttet passord hundre ganger uten noen nytte. Jeg har dessverre ikke noen andre råd enn å bytte passord og dette har du jo gjort, men håper du har noen andre lesere som har noen gode råd og som har litt mer peiling på slikt. Håper det ordner seg! 🙂

    14. Sikkerhet i mobile enheter med wifi er helt null, alle med en datamaskin og en kraftig wifi antenne, kan du få tilgang til data fra telefonen din for å se alle dine data og passord som om han var å se en enkel tekstdokument, spiller ingen rolle hvor komplisert passord. De kan også koble telefonen til å høre og se hva du gjør, du kan vite nøyaktig hvor du er på din GPS, på tross av å være frakoblet. En løsning kan være ikke tilkoblet offentlig Wi-Fi og for å bruke et program for å blokkere programmer slike som “DroidWall – Android Firewall” Android “ROOT”. Det er utallige sofistikert spion utstyr på markedet av spionasje, men best av alt er din egen mobiltelefon.

    15. Om du har vært på wifi på f.eks en restaurant med macen eller mobilen kan folk lett ha lagt inn programvare på macen/mobilen din som får med seg alt du gjør, så å droppe wifi på offentlige steder er det beste du kan gjøre.

    16. Bruk passord med store og små bokstaver blandet og inkluder gjerne tegn i mellom bokstavene og tall. Snowden anbefaler å bruke en setning som passord 🙂

    17. ikke blogg på steder eller logg inn på facebook når du er ute og reiser eller er på cafe. Masse lykke til! Dette må være utrolig fustrerende. Hva med å lage en ny facebook, vet det er utrolig kjedelig.

    18. Noen hacket min fb også flere ganger, helt til jeg fant ut at de hadde byttet ut mitt tlf nummer på fb, og skrevet inn stt eget tlf nummer! Det gjorde det mulig for dem å få melding på tlf, og dermed vite hva passordet mitt er til envher tid. Derfor bør du skjekke alt på instillinger og se etter noe som kan være litt annerledes. Ett annet tips er å ha et passord som begynner på et kommategn og slutter på et punktumtegn. Eks. ,andrea.
      Desverre er det slik at det finnes CD’er som er ulovlige, men som man kan kjøpe ulovlig og hacke de fleste FB profiler.

    19. Hei Andrea! Jeg ble stadig vekk hacket før og fant ut hvorfor. Håper dette kan hjelpe deg. Den enkleste veien å sjekke om du blir hacka: Hotmail har et ganske tåpelig system med sikkerhetsspørsmål og sånt IMO. Sjekk hva du har svart på det! Det kan være veldig obvious og da kan det faktisk være noen bekjente som hacker deg. (Kan være) Også fremmede selvfølgelig dersom de vet en del om deg. Sjalusi kan føre til mye rart. For eksempel jeg hadde svart et svar veldig mange visste om og spørsmålet var noe sånt som; “Hva er fødselsstedet til moren din?” og da ble jeg jo selvsagt hacka… Når de hadde tilgang til eposten min har de tilgang overalt. Det er mulig at de har tilgang til mange av mailene dine uten at du vet det. De endrer ikke passord der for da vet jo du at de gjennom mailen din får tilgang til facebooken din. De er veldig slue og lure.
      Tilfelle nummer 2 er hardcore hackere som ikke nødvendigvis en gang trenger passord for å hacke deg. De bruker avanserte program. Det er helt tåpelig og vanskelig å få fanget det opp. Jeg ville tatt kontakt med politiet eller noen som er flink med slike ting som kan hjelpe å bygge opp sikkerheten din.
      Håper det hjelper…
      Klem.

    20. Jeg jobber med IT og utdanner meg som IKT-lærling, så jeg kan prøve å hjelpe deg litt. Du burde scanne igjennom hele pcen/macen din for virus og keyloggers. Hvis du ikke vet hva en keylogger er, så kan jeg forklare deg det. Det er et slags virus som du kan få på pcen/macen din om du åpener en spesiell mail der det er lagt inn en kaylogger, trykker på en link du får tilsendt osv. Det en keylogger gjør er å “kopiere” absolutt alt v passord og brukernavn som du skriver inn på tastaturet, og så blir dette sendt til den personen som hacker deg. Dette gjør at han kan se alt av passord, brukernavn, hvilke programmer/sider du bruker osv.
      Jeg anbefaler deg å laste ned Malwarebytes som får vekk alt av malware. Jeg anbefaler deg også å kjøpe deg et solid anti-virus program som gjør at du er 100% sikker. For å være 100% på den sikre siden så kan du reinstallere pcen/macen din og starte helt på nytt.

    21. Den mest sannsynelig forklaringen er at noen hacker deg med et program lignende dark comet eller noe av den sorten.
      Et sånt prgram går ut på at det sitter en person som har programmet på sin pc, de får deg til å laste ned en fil på din pc. Denne filen kan ligge i et bilde du laster ned fra mail, et vedlagg i en mail de sender deg, en fil som er lastet ned fra piratebay (disse er usynelige så du vil ikke se dem) you name it. Når du har fått denne filen på din pc er det lite du kan gjøre. Det vil ikke hjelpe med et antivirusprogram som mange nevner i kommentarene. Det beste alternativet er å finne noen som reparerer pc’er og har erfaring med dette som kan hjelpe deg!
      Når du har fått denne i i ditt system har den personen som har sendt deg filen full kontroll over pc’en din, de kan altså styre den fra sin egen pc. De kan slå på ditt webcamera, din mikrofon, ta kontroll over tastatur og mus, altså alt.
      Det betyr altså at med dette programmet kan styreresn gå inn på din pc logge inn på din facebook og bytte passord fra din pc.
      Dette er et program som er veldig lett å bruke, lett tilgjengelig for alle og ikke minst veldig skadelig.
      å jenter, pass på hva dere laster ned og klistre noe fremfor webcamerat når dere ikke bruker det!

    22. Hei, jeg går data og elektronikk og vi har lært litt om passord og slikte ting. Det du kan gjøre er å bruke et passord som inneholder mange tilfeldige bokstaver og tall, både store og små bokstaver. Gjerne æ, ø og å. Dersom du vil ha et veldig sikkert passord burde det være på minst 15 siffer, og det burde ikke være mulig å kunne huske passordet for hvem som helst. For eksempel: Afl738Gfj24Ds8ø3319æFdkÅdh4. Det ville tatt cirka 5 år å finne ut av dette passordet for hackere. Dersom du har ekte ord, enten på norsk, engelsk eller andre språk, så vil tiden gå ned til få timer. Hackere har program som kan gå gjennom over 50 000ord ifra ordlister av alle språk i sekundet. Så du burde lage et passord på minst 15 siffer og uten ekte ord. Håper dette hjelper! 😉 Hilsen 19år elektrojente 🙂

    23. Har hatt samme problemet lenge og har samme kode/tlf system som deg. eneste mulige forklaringen jeg har klart å finne er at det finnes noe som heter kodegenerator(tror jeg det het?), inne på kontoen din, hvor det ligger ferdige ubrukte koder, som kan brukes senere om man feks velger å skrive dem ned. men får du bare varsel om at noen har forsøkt innlogging, eller vet du med sikkerhet at noen faktisk er inne og skriver og fikser ting fra din profil? i utgangspunktet MÅ man ha både kode OG passord for å logge inn. forøvrig kan det hende du har glemt å trygge “logg meg ut av alle andre enheter”, for om du skrifter passord, kan du fremdeles være innlogget på andres PC, om du ikke gjør dette. i tillegg må du slette alle godkjente enheter.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg