Mine fremtidsplaner

Hellooo mine søte!

Haha, noen ganger så tenker jeg over at jeg har fått en så utrolig upersonlig blogg? Jeg vet ikke hva dere tenker, men jeg føler selv at jeg kanskje var mer personlig før? Delte litt mer om alt. Jeg ønsker ikke å brette ut om alt i livet mitt, men jeg føler at jeg absolutt kan bli flinkere til å skrive mer om hva jeg tenker og føler. Selvom det ofte er mye skumlere å legge ut enn et vanlig “dagens outfit”, så er det noe jeg vil forbedre meg på. Jeg vet ikke hva grunnen til at jeg har blitt så upersonlig er, men noenganger er det lettere å holde alt av meninger og tanker ute av bloggen.. Av så mange lesere er det alltids noen som vil være uenige, tolke det jeg skriver feil eller føle seg truffet på en eller annen måte. Med årene føler jeg at jeg kanskje har fått en liten frykt for kritikk og vil helst ha så lite av det som mulig. Og ja, hvis det er det jeg ønsker så er det jo naturligvis lettest å holde bloggen så nøytral som mulig. Men alikevel så ønsker jeg også at dere skal bli bedre kjent med meg, for jeg har jo følelser, meninger, tanker om alt mulig rart slik som dere. Så ja, enkelt og greit vil jeg prøve å bli litt flinkere til å åpne meg og la dere bli litt bedre kjent med meg. Ikke bare legge ut sminke, klær, trening og mat, men også ting jeg har på hjertet i blant. 

Ikke at dette er så sykt personlig, for det er det jo absolutt ikke. Men jeg tenkte at jeg kanskje kunne skrive litt om mine fremtidsplaner! Mange har spurt om det, så hvorfor ikke svare i et eget innlegg? Vel, dette året er rett og slett planene å være flink jente. Egentlig hadde jeg jo tenkt til å flytte ut nå etter sommeren, men jeg har ombestemt meg. Jeg sparer så sinnsykt mye penger på å bo hjemme, hvor jeg ikke har en eneste utgift. Selvfølgelig er det 100 ganger deiligere å bo for seg selv, men den dagen kommer, og noen ganger må fornuften gå over lysten. Å leie en leilighet er jo absolutt ikke annet enn å kaste pengene ut av vinduet, og så lenge jeg har det OK når jeg bor hjemme, så er det selvfølgelig det som er lurest. Jeg skal kjøpe leilighet om nøyaktig 1 år, og så lenge jeg har det å se frem til, skal jeg jammen meg klare å bo hjemme et år til. Så ja, dette året skal jeg få spart så mye penger som mulig ved å bo hjemme, og så skal jeg få tidenes belønning høsten 2016. Den dagen jeg kjøper leilighet tror jeg blir den lykkeligste dagen i mitt liv 🙂

Ellers skal jeg fortsette på Bjørknes helt til neste sommer, og da er jeg forhåpentligvis ferdig med vgs. Som dere sikkert husker så gikk jeg på linjen medier og kommunikasjon i 1. og 2. klasse på vgs, men gikk ikke 3. året. Desverre mente rådgiveren min på skolen at det så og si var umulig å ta opp MK, så derfor tar jeg nå opp studiespesialiserende. Det innebærer at jeg har MASSE fler fag enn jeg egentlig ville hatt, siden vi hadde ca 70-80% mediefag på vgs og jeg da nesten ikke har hatt disse studie-fagene. Så ja, mye surr og ekstremt mange eksamner å ta, men jeg kommer i mål! Om noen lurer så anbefaler jeg ingen å droppe ut av vgs for å heller ta opp fag, for det er sinnsykt hardt! Det er noe helt annet med innleveringer, kapittelprøver og fremføringer i et fag enn en eksamen. På eksamen må du kunne absolutt hele pensum, og får vite oppgaven din en halvtime før du skal inn på eksamen. Jeg oppforderer alle dere som går på vgs å jobbe hardt, for det er virkelig så mye vanskeligere å få en god karakter når du tar opp et fag ved eksamen. Jeg fikk feks 5ér på kortet i samfunnsfag på vgs, men kan ikke en dritt om politikk eller noe av det faget handler om.. Så ja, enkelt og greit: Mye lettere å få gode karakterer på skolen enn å ta opp fagene som privatist. Velvel, jeg håper som sagt å ha vitnemål etter våren 2016, og da kommer jeg mest sansynlig til å begynne å studere neste høst. Hva det skal være vet jeg ikke enda, men det finner jeg nok ut av 🙂

Håper dere likte innlegget, bare å stille spørsmål om det er noe dere lurer på! Love you all ♥♥♥

32 kommentarer
    1. Lykke til 😀
      Men hva mener du egentlig med at det er vanskeligere å ta opp fag enn å gå på vgs? På vgs har jo forholdet mellom lærer-elev ekstremt mye å si for karakteren (på både godt og vondt!). i tillegg så er det jo et vanlig fenomen at mange tar opp fag ved privatskoler, fordi det er lettere å oppnå bedre karakter?
      KLEMM

    2. Vil gjerne lese litt mer om deg og kjæresten din jeg! Jeg vet du vil holde han privat, og det forstår jeg så godt! Men det er koselig med en liten “idag har jeg og F vært ute og spist” eller å bare nevne litt hva dere liker å gjøre sammen. 🙂

    3. 😮 Du kan vel ta opp medie-eksamen i 3 året? jeg går under 23/5 nå, men sjekket mine egne “hull” fra service og samferdsel og de var store, men jeg var der nesten ikke hele vg1 eller vg2. Skulle jeg bare tatt opp et av årene, var det jo bare tre programfag + tverrfagelig eksamen, men den bestod jeg.
      Ellers er jeg helt enig med deg, MYE lettere å få bra karakterer som standpunkt enn og måtte pugge hele pensum og det kun er en eksamen som er avggjørende for HELE karakteren. Jeg har prøvd begge deler og vil i grunn ikke anbefale noen den metoden om man ikke må.
      Selv mangler jeg bare matte så er jeg endelig ferdig! Lykke til med nytt skoleår 😀

    4. Så bra! Flink jente 🙂 Det absolutt lureste for deg å gjøre! Vil også gjerne høre litt mer personlige tanker og meninger 😀

    5. Har du noe tips til et sted å ta spraytan som ikke er så alltfor dyrt og som varer litt lenge? Om du har noe greie på det da 🙂

    6. Jeg har hørt rykter om at hvis du venter med å studere til du er 25, så får du automatisk godkjent vitnemål fra videregående. Dersom dette stemmer, hvorfor gjør du ikke dette da? Mange av mine venner er privatister, og jeg hører ofte hvor hardt det er, og at de kunne ønske at det var noen andre løsninger. Når det er sagt, har du planer om å få deg en utdanning de nærmeste årene? Skjønner godt at det er fristende å bare holde på med bloggen slik du gjør nå, men en backup-plan er alltid lurt 🙂 Ellers håper jeg du kan blogge litt oftere! Du har en veldig nøytral personlighet som jeg tror mange kjenner seg igjen i, så jeg liker bloggen din veldig godt :-))

    7. Syyykt glad for at noen endelig sier at privatist er vanskeligere! Jeg fikk bare 5 og 6 på VGs, og kom på privatisteksamen og fikk 2,3 og til og med en stryk. Sykt kjipt å måtte utsette studier ett år til fordi en må ta opp på nytt. Alle sier at det er nøyaktig det samme som VGs, hvilket er totalt feil. Lykke til dette året <3 vi kommer i mål vi også!

    8. Hei, dette er total urelatert, men kunne du lagd en “wear & tear” på louis vuitton veskene dine og Celiné?

    9. Hadde vært veldig gøy med litt mer personlige innlegg! Som du skrev over så har du blitt ganske upersonlig og det er synd og ikke alltid like interessant

    10. Kan du ikke oppdatere oss med hele den gjelden din? I og med at du snakker om at du har lyst å kjøpe leilighet betyr det at du begynner å komme i mål med den? Hvis ikke er det litt rart hvis foreldrene dine har pansatt huset sitt mens du blir eier av en ny og fin leilighet??

    11. Iselin: NEEI, det får du så absolutt ikke. Du blander sikkert med realkompetanse, som vil si at du ikke har generell studiekompetanse, har fylt 25 år i opptaksåret, og har minimum fem års relevant arbeidserfaring til studiet du søker. Det er mulig å søke høyere utdanning på bakgrunn av realkompetanse, men det er så absolutt ikke å anbefale. De som kommer inn på bakgrunn av realkompetanse har som regel jobbet i 15 år eller mer med noe veldig relevant til det de søker (f.eks hjelpepleier søker sykepleie). Det er for å kunne i det hele tatt nå opp i konkurransen med de som har generell studiekompetanse. Du kommer ikke inn på et studie du ikke har relevant arbeidserfaring fra, og selv om du kan bli kvalifisert med 5 år, så er det få som kommer inn den veien. Så, moralen er: sørg for å ha generell studiekompetanse.

    12. elin: ja, du må kunne hele pensum, men det er mye lettere å forberede seg på et tema av gangen, når man skal ha prøve i det gjennom året. På eksamen kan man kun bli spurt i det temaet man trakk 24 timer før, ikke resten av pensum 🙂

    13. Kan du lage noen videoer? Fks. må gjøre video med en venninne, sminkevideo, spørsmålsrunde? Det hadde vært så gøy å sett! I og med at du nesten aldri lager videoer..

    14. Gøy å høre om hva du tenker å gjøre framover 🙂 Jeg er helt enig med at det er mye vanskeligere å ta opp fag enn å ha det på vgs. Det er ikke bare det at kun én karakter utgjør hele standpunktskarakteren din, men jeg fant det også ganske asosialt og du har enda mer ansvar…

    15. Du er super! Lurer litt på hvor du vil studere når den tid kommer 🙂 Oslo, Trondheim, Bergen, Stockholm, København, New York…? 🙂

    16. Du er super! Lurer litt på hvor du vil studere når den tid kommer 🙂 Oslo, Trondheim, Bergen, Stockholm, København, New York…? 🙂

    17. Det at rådgiveren din mente at det ville være umulig å ta opp fag fra MK, er fullstendig feil. Tipper hun sa det ettersom Bjørknes ikke tilbyr de fagene, og dermed ikke kan kan tjene penger på det. Eventuelt at de fikk selge deg flere fag ved å få deg til å ta studiespesialiserende. Jeg har selv gått yrkesfag, og derretter påbygg. Jeg fullførte alt på på vanlig videregående skole, men tok opp en 3er jeg hadde fra yreksfag som privatist, ettersom jeg skulle inn på juss. Jeg tok opp igjen det ene faget som privatist uten å gå på Bjørknes eller Sonans. Jeg leste kun hjemme. Det var virkelig ikke et problem. Så at det er vanskeligere å ta opp fag fra yrkesfag enn fra studiespesialiserende er ikke rikitg. Men jeg vet at disse privatistskolene prøver å få alle til å ta få ett nytt syudiespesialisernde vitnemål, slik at de dermed kan selge flere fag. Men stå på videre, du er flink som tar så mange fag:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg