HJERTET MITT GRÅTER

Fy fader. Ord blir fattige. Jeg satt oppe til klokken halv 5 i natt for å følge med på oppdateringene fra Paris. Det blir så mange følelser på en gang, alt fra hjelpløshet, frykt og sorg til sinne. Tårene renner, gåsehuden sprer seg over hele kroppen og hjernen jobber på spreng. Det er helt uforståelig hvordan mennesker er i stand til å begå slike barbariske, umenneskelige og onde handlinger. Hittils er det bekreftet 129 døde og 352 skadede etter terrorhandlingene i Paris, som bestod av totalt 6 angrep på forskjellige steder. Det som skjærer mest i hjertet er faktumet at dette er sivile, helt uskyldige mennesker som deg og meg, som brutalt har blitt frarøvet livet. Tenk på de 1500 menneskene som skulle ha en hyggelig fredagskveld på konsert i Bataclan, lite visste de at konserthuset snart ville bli forvandlet til et blodbad. Hjertet mitt gråter av tanken på alle barna som i dag våknet opp uten en mor eller far. De som har mistet et søsken, et barnebarn, en sønn eller datter. En beste venn. 

Jeg, i likhet med veldig mange andre, er redd for hvor verden er på vei. Selvfølgelig skremmer dette oss, hele poenget med terror er vel nettopp å spre frykt. Når noe sånt skjer i Paris, en by veldig mange nordmenn har et eller annet forhold til, blir dette plutselig veldig nært. Men det er noe jeg må si, som jeg personlig ser på som utrolig viktig. Selvom IS har tatt på seg skylden for dette, og det mest sansynlig er de som står bak, så MÅ man ikke glemme at IS ikke er vanlige muslimer. IS er ekstremister, og de aller, aller fleste muslimer reagerer på dette med sorg og fortvilelse på samme måte som resten av verden. Ikke minst må jeg nevne flyktningene. Ikke glem at IS er nettopp hva disse flykter fra… 

I SEE HUMANS, BUT NO HUMANITY.

37 kommentarer
    1. Våknet selv opp til dette i dag, fullstendig hjerteskjærende nyheter. At mennesker får seg til å gjøre slikt er ufattelig. Tusen takk for at du la fokus på dette med muslimene og flyktningene. Jeg er så fullstendig enig, virkelig godt å lese det du skriver. Så mye varme og kjærlighet 💕
      Dette er en dag for sorg, men ikke en dag for frykt. Det er jo nettopp frykt terroristene vil spre. Og ikke faen om de skal få det som de vil.

    2. Flyktning fra Syria, nei? Han hadde pass fra Syria. Syria er et land i krig, med mange flyktninger, men også terrorister som terroriserer landet.

    3. Hei Andrea
      Jeg har fulgt bloggen din lenge, og jeg ser at synet ditt på muslimer gradvis endrer seg mot det bedre. Jeg referer blant annet til innlegget hvor du skrev at du forbyr måten muslimer slakter dyr på. ( jeg finner ikke link til den, mulig den er slettet?). Uansett, så setter jeg og mange av dine muslimske lesere stor pris på det. Du må huske at du som topp blogger har utrolig mye makt, spesielt blant uvitende ungdommer. Det faktum at du ikke assosierer muslimer med ekstremister, påvirker mange ungdommer til å tenke på akkurat samme måte. Dette vet jeg fordi jeg er ungdom selv.
      Også til poenget mitt; Som sagt har du veldig mye makt i samfunnet, mer enn du kanskje tror.
      Derfor lurte jeg på om du kunne bruke denne makten til å lage et, bare et innlegg hvor du frem denne forskjellen tydeligere. Hvor du klargjør for alle de uvitende ungdommene hva realiteten er. Hvor du forteller de norske ungdommene at de aldri aldri må kalle muslimene i Norge ekstremister.
      Om du gjør dette. Vil du ikke bare få en takk fra meg, men respekt fra alle muslimer i Norge. For du har utrolig mye makt, mer enn du tror!

    4. Det som er skummelt er at i noen av de gjengene med flyktninger vi slipper inn hver dag, er det et par med terrorister som ikke kommer for å ha et trygt sted å bo. Det er skummelt det.

    5. Jeg satt også oppe til klokken halv seks i natt/morgen 😛 Det er helt forferdelig og jeg får vondt inni meg når jeg ser alle de menneskene som bor i Paris er livredde.

    6. utrolig flott og bra skrevet Andrea! du satte ord på tankene mine. stå på videre, du blir bedre og bedre for hver dag! 🙂

    7. SÅ bra skrevet! Og bra det du skriver på slutten. Mange som ikke forstår forskjell på slike ting. Finnes ekstremister av “alle sorter”, så vi må huske å ikke dra alle under en kam.
      Liker veldig godt bloggingen din for tiden <3

    8. halo
      Jeg pleier vanligvis ikke å kommentere, men jeg må si at jeg er stolt av deg!
      Jeg er muslim og det er ikke ofte folk skjønner at vi vanlige muslimer er imot disse jævla ekstremistene. Så takk for det, og bra skrevet 🙂

    9. Bra skrevet Andrea 🙂 Vi må heller ikke glemme terrorhandlingene i Beirut! Det grusomme som skjedde i Paris fredag kveld er dessverre vanlig mange land, uten at det for noe oppmerksomhet fra omverden.

    10. Veldig bra at du tok med det med ekstremistene (at de ikke er som andre muslimer) og at det er dette flyktningene flykter fra. Det er det mange som lett glemmer når de – naturlig nok – blir opprørt over hva som har skjedd.

    11. Paris føles nær siden flere nordmenn har tilknytting men ikke resten av terror aksjoner i verden…!

    12. Utrolig bra skrevet. IS gjør det motsatte av det islam står for. er så glad for at du tar med at IS er ekstremister og at alle muslimene faktisk også er i sorg etter det som har skjedd!
      Takk <3

    13. Utrolig bra skrevet! Blir helt lei meg av å se på facebook for tiden, så mange unge mennesker som har rasistiske holdninger. Selvfølgelig er det en sjanse for at det kommer noen ekstremister inn i Norge når vi slipper inn flyktninger, men at enkelte får det til å bety at man ikke bør slippe inn flyktninger i det hele tatt er bare helt utrolig inhumant. Grunnen til at det oppstår ekstremister er jo nettopp fordi det er mennesker som har vokst opp under jævlige forhold i krig, og kun ser på krig som den eneste muligheten til å utrette noe. De har blitt hjernevasket fordi de ikke har noen god framtid uansett. De norske som drar til Syria for å slutte seg til IS er jo nettopp folk som er på utsiden av samfunnet, og det er alltid en grunn til det, gjerne psykiske grunner som følge av omsorgssvikt eller andre vonde omstendigheter. Folk blir ikke jævlige for moro skyld. Vi kan ikke bekjempe ondskap ved å ha et slikt kaldt samfunn, vi må bekjempe det med inkludering og godhet.

    14. M: Amerikanerne kommer ikke inn i europeiske land å driver med masse mord, så blir litt feil av deg å si det. Du bør få litt mer kunnskap før du uttaler deg…

    15. Terror er en vanlig reaksjon på terror. Nato og Usa er ansvarlig for hundretalls flere og større angrep på sivilbefolkning og andre menneskerettighetsbeskyttede enheter.
      Det er som med keisere og pirater, og keiseren er stadig i kontrol over hvilke folkebevegelser som er pirater(les terrorister).

    16. Det er helt forferdelig! Er veldig redd og egentlig bare venter på når noe slikt skal skje her i Norge.. Det virker så fjernt men samitdig er det så nært. Det er så skummelt å tenke på hvordan verden kommer til å være om 5 år..

    17. Veldig fint skrevet, men det er også så synd at med flyktningene kommer også terroristene. Det er helt umulig for oss å se forskjell, før de plutselig angriper. Sier ikke at vi ikke skal ta imot flere flyktninger, men det er synd det må være sånn 🙁

    18. Folk må våkne og gjøre litt mer research enn kun det media og nyhetene viser folket, for mye av det er ren løgn. IS er skapt av USA, slik som med mye annet, mens det er lett å skylde på muslimer bl.a. Folk kjøper jo faen meg alt media forteller dem, herregud.

    19. Det som skjedde var ekstremt trist. Selv har jeg ei søster som bor i Paris, og jeg ble veldig redd for henne, hun har det bra, heldigvis!
      Jeg kondolerer til menneskene som mistet livene sine og til alle pårørende, familiene og vennene.
      Men jeg er ikke enig med Frankrike. Det at de valgte å sende bomber tilbake til Syria, som drepte flere sivile gjør ikke at jeg støtter Frankrikes politikk i det hele tatt. Å bekjempe vold med vold er helt fåfengt, og kommer alltid til å være feil og inhumant.
      Vi må heller ikke glemme alle de menneskene som mister livene sine hver eneste dag på grunn av alt mulig fra naturkatastrofer til bombing. Hvor var media og all verdens støtte da flere mennesker mistet livene sine pga. en selvmordsbombe i Beirut? Er vi alle blitt så vant til at bombing og jævelskap skjer i Vesten? Vi må ikke glemme hvor utrolig mange barn, kvinner og menn som skyldes opp på land på Lesvos hver eneste dag. Vi må kunne se realiteten i øynene og prøve så godt vi kan å gjøre noe med det.
      Vi mennesker kan ha en reell påvirkning til masse, selv med de små ting. Men å bytte facebook profilbildene til det franske flagget er egentlig helt meningsløst. Ja, det er for å vise støtte, men det gjør faktisk ingenting. Dager før hadde det vært flere hundre menneskeliv tapt i Vesten, hvor var profilbildene med alle flaggene da? Jeg vet jo at det er noe nytt at dette skjedde i Europa, men uansett? Hvis man virkelig vil gjøre noe, virkelig hjelpe, så kan man donere penger, i stedet for å slenge ut en hashtag. Selv de minste ting kan hjelpe så utrolig mange.
      Men uansett så synes jeg det er fint at du skrev dette, ikke bare rosablogging hele tiden. Føler det blir litt feil med alt som skjer i verden at man skal bare late som ingenting. Bra du bruker plattformen din til å snakke om ting som skjer i verden.
      Ha en fin dag, Andrea:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg