“Faen så stygg du er, Andrea”

Jeg ble nettopp ferdig med første episode av den nye serien “Sykt perfekt” på tv2, og den MÅ dere bare se. Gjorde virkelig vondt i hjertet å se hvordan disse søte jentene sliter med forskjellige ting.. Altså det er jo et faktum at det er sinnsykt tøft å være ung i dag, i hvert fall det å skulle prestere så perfekt man kan på alle kanter. Du skal helst gjøre det superbra på skolen, se bra ut, ha kule klær og da gjerne press om merkeklær, være populær på sosiale medier, trene og mestre det, være med på alt gøy og ikke minst ha en haug av venninner. Det er jo så og si umulig, og det er ikke rart unge blir utslitt av å føle at de ikke er bra nok. Men noe som er sykt viktig, er det å se at man ikke er alene! Derfor er dette programmet så sykt bra, for jeg tipper de fleste av oss kan kjenne oss igjen i minst en av jentene i serien. Man skal jo fremstå som at alt er så perfekt i dagens samfunn, men bak fasaden er ting som oftest ikke slik vi later som det er. Og siden de fleste av oss ikke tør å si/vise hvordan vi egentlig har det med oss selv eller livet vårt, er det da veldig lett å føle seg alene. 

I løpet av episoden dukket faktisk fjeset mitt også opp. Både instagramprofilen og bloggen min- og dere kan tro jeg skvatt litt! Det er bare så merkelig for meg det der altså. Til tross for at jeg har en av de mest leste bloggene i Norge, og nærmer meg 200.000 følgere på instagram, så klarer jeg ikke å skjønne at noen kan se på meg på den måten jeg igjen kan se på andre jenter. Jeg følger også en haug av vakre jenter på instagram, hvor jeg gjerne kan sitte å scrolle og dø litt av sjalusi. Noen profiler klarer jeg nesten ikke å stalke, fordi jeg ikke føler meg i nærheten sammenlignet med dem og da sitter igjen med en halvveis vond følelse i kroppen. Så at noen da kan sitte å se på min profil og få den følelsen jeg igjen kan få av andre, er så merkelig for meg. Helt seriøst jenter, PRØV å husk på dette. Jenta du er dødssjalu på, har mest sansynlig ikke tidenes selvbilde selvom det kanskje ser sånn ut, og hun får garantert samme følelsen som deg av å se på bilder av andre jenter igjen. Jeg tror hele den greia er en ond sirkel. 

Image and video hosting by TinyPic

For å være helt ærlig nå, så har jeg ikke tellingen på hvor mange ganger jeg har sett meg selv i speilet og tenkt “Faen så stygg du er, Andrea”, både når det gjelder ansikt og kropp. Og helt seriøst, ikke en gang prøv å si at det tror dere ikke noe på, for alle må huske at vi ser oss selv veldig annerledes enn hvordan andre ser oss. Vi er ofte vår egen værste fiende og kritiker, og jeg kan love dere at jeg også er en av de som heller ser på mine feil enn hva som faktisk er bra. Jeg skal ikke si at jeg har dårlig selvtillit eller selvbilde, for det har jeg ikke- men jeg har så absolutt dager hvor jeg er skikkelig misfornøyd med speilbildet mitt. 

Og vet dere hva? Sånn tror jeg ALLE har det. Jeg er 99% sikker på at feks Adriana Lima og Megan Fox også kan tenke stygge ting om seg selv, og ikke minst ser feil ved seg selv som kanskje ikke vi andre ser. Man kan jage etter den perfekte versjonen av seg selv så lenge man bare vil, men jeg kan nesten garantere dere at man aldri vil bli helt fornøyd. Det høres kanskje litt trist ut, men sånn er det nok bare. Det er helt sinnsykt hvor mange rare komplekser man kan få for seg i sitt eget hode, som andre aldri noen gang har eller kommer til å tenke over når de ser på deg. Bare tenk på det selv.. Det har sikkert skjedd en eller annen gang at venninnen din klager over noe ved utseendet hennes, og du rett og slett ikke klarer å forstå hvor i all verden hun får det fra? Selvom hun påpeker feilen, klarer du fortsatt ikke se den.

De siste årene har vel feks kroppspresset bare blitt større og større, og både jeg og dere har nok følt på dette i forskjellige grader. Men når man tenker over det- hvor mange har egentlig denne så og si uoppnåelige idealkroppen? Hvis du er på en strand enten i Norge eller utlandet, hvor mange kan du se som har den såkalte “perfekte” sommerkroppen? Mest sansynlig ingen, kanskje 1 av 500 i beste fall. Virkeligheten er ikke det du ser på sosiale medier, men det du ser in real life. I gymgarderoben, svømmehaller, strender, blant venner og familie osv. Og sannheten er at ingen andre enn deg selv bryr seg egentlig om du har sk2016 eller ikke. Gjør det deg noe om en venn av deg har litt ekstra fett på lårene, og er det noe du i det hele tatt tenker over? Nei, mest sansynlig ikke. Du synes helt sikkert hun er fin som hun er, men deg selv igjen er en helt annen sak. Det er det samme med bilder. Det har sikkert skjedd dere også x-antall ganger at en venninne tar kontakt fordi bildet du la ut av dere to ikke var noe fint av henne, og hun vil du skal slette det. Og der sitter du som et spørsmålstegn, for hun ser jo helt lik ut som hun gjør på andre bilder og hun var jo superfin. Men ikke i hennes eget hode, akkurat som det sikkert kan være for deg samme situasjon.

Image and video hosting by TinyPic

Altså prøv å husk at sånn du ser på andre, er sånn andre ser på deg. Prøv å bli din egen beste venn, i stedet for din egen værste fiende. Idealkroppen og idealutseendet er bare et falskt bilde, og det er ikke noe vi burde søke etter. Og som sagt, uansett hvor hardt vi enn prøver, hvor mye man enn endrer på utseendet sitt- kommer mest sansynlig aldri dagen du med dine egne øyne klarer å tenke at du er perfekt. Så fort en feil er fikset, skal jeg love deg du finner en ny. Det er en ond sirkel, som det desverre er veldig lett å bli dratt inn i. Selv er jeg altfor utseendefokusert, og det er nesten litt flaut å være så opptatt av noe så overfladisk som nettopp det. Men etter hvert som jeg har blitt eldre, klarer jeg liksom å tenke på den måten som jeg skriver til dere nå. Jeg har virkelig innsett at selvom jeg føler meg stygg en dag vil ikke du tenke at jeg er stygg, og omvendt. Om jeg har en dårlig hårdag, så ser ikke du det. Grunnet denne tankegangen kan jeg feks legge ut bilder jeg ikke er helt fornøyd med her på bloggen, fordi jeg vet at ingen andre enn meg selv klarer å se at det var et mindre pent bilde av meg. Prøv å tenk litt sånn dere og, så skal jeg love dere at ting i hvert fall kan bli litt lettere. 

Vi kommer alle i forskjellige utgaver, med forskjellig kroppsbygning, høyde og ikke minst ansiktstrekk. Og når du tenker over det så er det egentlig ganske så kult at ingen ser ut som deg i hele verden, er det ikke egentlig det? Vi er alle helt unike, og jeg kan love dere at det du ser på som feil hos deg selv, kan andre se på som noe av det vakreste ved deg. Og ikke minst: Man kommer ikke langt med et vakkert fjes, om man ikke er vakker på innsiden. Det er utrolig hvor mye personlighet og et genuint smil kan gjøre med hvordan man ser på en person.. ♥

Kjære du som leser akkurat nå: Jeg kan garantere deg at du er mye finere i andres øyne enn du noensinne vil klare å se selv.

Stor klem til alle mine nydelige lesere fra meg!

55 kommentarer
    1. Hei. Du skriver så utrolig bra. Og du er ei utrolig vakker og god jente. Jeg fikk litt tårer i øynene da jeg leste det du skrev. Spesielt den siste setningen der det står Kjære du som leser akkurat nå. For jeg har et elendig syn på meg selv. Takler ikke se på meg selv, se meg i speilet får meg til å ville å spy. Jeg hater meg selv mer enn noe annet til tider. Men ja, alle kjenner nok på den følelsen, dessverre. unner ingen det. Jeg kjente meg mye igjen i disse jentene og det gjør så ekstra vondt å vite at andre har det slik også. Jeg unner ingen å slite med disse tingene.

    2. Kjenner meg skikkelig igjen i dette! Sykt bra skrevet, setter veldig pris på at du tar deg tid til å skrive slike innlegg!
      forresten, hvilke vintersko bruker du, eller har du noen favoritter? trenger litt inspo 🙂

    3. Så bra tekst, har virkelig ikke ord! Kjenner meg veldig igjen i det du sier, sliter med en spiseforstyrrelse nå og alle sier at jeg er tynn, til og med mange som jobber i butikker, men jeg ser det ikke selv. Selv om jeg har gått opp mye synes jeg fortsatt jeg er stor selv om andre sier at jeg fortsatt er liten. Tror for eksempel jentene i klassen ser på meg og tenker at jeg er så heldig fordi jeg er så liten, men når man har det tenker man virkelig ikke over det, man har fortsatt komplekser. Selv om man har “drømmekroppen” blir man ikke lykkelig, det har jeg erfart. Har komplekser med både kropp og utseende, men vi må virkelig lære oss å si fine ting om oss selv. Det er virkelig et mål for meg. Jeg sliter med å si pene ting om meg selv, jeg klarer ikke. Men det er et mål for 2016, og det å bli frisk, og det ønsker jeg å klare.

    4. Virkelig fint at du har tatt deg tid til å skrive dette, Andrea! Jeg er sikker på at det åpner øynene til mange. Du virker som en herlig jente.
      Klem

    5. Wow, så utrolig nydelig skrevet. Fikk noen tårer i øyenkroken på slutten der! Dette er så uendelig viktig for oss jenter å tenke på

    6. Sykt bra skrevet!
      Lurer litt på om du kan lage et innlegg om molly? Har vært inne på tanke ved å kjøpe Pomeranian og trenger egt alt av fakta jeg kan få..

    7. Jeg tror jeg aldri har kommentert på en eneste blogg før med mindre det har vært en konkurranse i bildet (busted), men nå måtte jeg bare!
      Måten du fikk frem dette på var så bra at jeg måtte jobbe litt for å ikke få frem noen tårer. Det er et så viktig tema som mange, både jenter og gutter, sliter med. Ikke minst er det viktig å vite at man ikke er alene, og derfor har jeg stor tro på slike innlegg som dette, og på serier som Sykt Perfekt. Et nydelig skrevet innlegg av en utrolig vakker jente <3

    8. Hei Andrea! Jeg syns du skrev et veldig fint innlegg her, og du tar opp et viktig tema. Du er jo, som du trolig er klar over, et forbilde for mange unge jenter. Jeg synes det er flott, virkelig, at du mener alle burde være fornøyde med seg selv og ikke føye seg etter hva samfunnet ønsker man skal te seg og se ut. På den andre siden vil jeg bare minne deg på at du selv har tyd til drastiske tiltak for å prøve å nå dette kropps og utseende idealet ved å kjøpe tjenester som restylane og botox. I tilegg til å endre drastisk på trening og kostohold for nettopp å se ut som den du er i dag. Jeg mener ikke dette som kritikk, men jeg ønsker bare å gjøre deg bevisst på at du selv er et eksempel på at det er vanskelig å stå imot presset. Så da når en person som deg, som har såpass stor innflytelse gjør inngrep for å endre på seg selv, håper jeg du forstår at jenter som har deg som forbilde og eller bare ser på deg som et flott menneske, tar inspirasjon fra deg og hva du gjør. Misforstå meg ikke, jeg mener du setter søkelyset på et viktig tema her, bare pass på at det ikke blir dobbelmoralsk! Klem fast leser siden 9. klasse (95er)

    9. Sykt bra skrevet. Elsker deg og bloggen din! Er litt i farten. Skulle veldig gjerne ha skrevet masse fint om def of ditt arbeid. Meeen! Hvor får jeg kjøpt singlett din? Vet den er nok gammel men plis svar!

    10. Jeg tror du har ett utrolig viktig poeng med alt presset er noe man også står for selv. Jeg sier ikke at man ikke kan bli påvirket av andre, men den strøte kravsetteren er deg selv. Selv selt jeg masse i høst med feks spising, dette var kun dannet av hvordan jeg selv mente jeg skulle se ut… Mamma og pappa har aldri presset meg til noe, vennnene mine har er veldig bevist og sunt forhold til mat!
      Poenget mitt er at bilde og forventningene du har av deg selv er kanskje grunnen til ulykkeligheten… Du fortjente ikke skylda for dette Andrea! Klem Emilie Nysted

    11. Dette innlegget trengte jeg nå. Og den siste setningen, den fikk jeg tårer i øynene av. Tusen takk for at du gjorde en dårlig dag litt bedre <3

    12. Nydelig skrevet Andrea!!! Enig med alt du sier. Du er utrolig flink til å skrive og uttrykke deg, og tekstene dine får meg alltid til å tenke mer positivt. Synes du skal vurdere å bli forfatter. Klem<3

    13. Dette har jeg egentlig alltid vært klar over, men av en eller annen grunn kan jeg ignorere det når jeg ser meg selv i speilet og føler meg dritstygg. Det er jo egentlig bare meg selv som gjør det kropps- og utseendepresset til en big deal. De bittesmå feilene ved meg som jeg gjør til store komplekser er det jo ingen andre som ser! Takk for at du minnet meg på det!

    14. bra skrevet!
      Så på snapchat storien at du var å fylte på leppene. Jeg lurer på hvor du gjorde det og hvem som fylte på leppene dine? 🙂

    15. Et veldig viktig tema du tar opp her, og er veldig enig med deg! Men
      må bare komme med en liten kommentar, du sier det er et press på å ha merkeklær, perfekt kropp osv. og det er det! Men du er på en måte litt med på å skape det presset ved å kjøpe og legge ut bilder av dyre designerklær, bikinibilder og flotte ferier du reiser på. Misforstå meg rett, du har all rett til å kjøpe det du vil, reise dit du vil og vise kroppen din, for den er amazing! Men du og mange andre bloggere et nok dessverre med på å øke presset blant unge jenter i dag.

    16. Utrolig viktig innlegg av deg Andrea! Jeg opplever selv utrolig mye press, men mest fra meg selv. Dette er så dumt, for det er jeg selv som skaper komplikasjoner og usikkerheter, men det er vanskelig å snu tankene. Jeg vil bare si at jeg synes du har en så sinnsykt fin kropp, og at den er goals i mine øyne. Jeg er selv tynn, men er allikevel ikke fornøyd med kroppen min. Men det blir vel man vel aldri? Uansett så var dette innlegget akkurat det jeg trengte å lese nå, så tusen takk!

    17. Kommenterer nesten aldri blogger, men måtte bare legge igjen noen ord her. For et fantastisk fint innlegg, det gjorde faktisk veldig inntrykk på meg 🙂 Det er så fint å se hvordan du har utviklet deg, du virker som et nydelig menneske! Stor klem til deg <3

    18. Utrolig bra skrevet!
      Hva har du på deg i dette innlegget? sykt fint antrekk, elsker virkelig stilen din! <3

    19. Heihei, fin blogg du har! Interessant å lese. Sjekk ut min hvis du vil – den er litt mørk og dyster, men handler om mennesker generelt.
      Ha en fin dag! 😀

    20. Jeg kommenterer nesten aldri på blogger, men dette var veldig bra skrevet! Mange gode poenger som jeg tror mange trenger å bli minnet på i ny og ned.

    21. Hvis du er så misfornøyd med deg selv, hvorfor legger du ut så mange bilder av deg selv da? Ungdom i dag har alt men er fortsatt deprimerte og misfornøyde. Det blir for dumt. Hev haken, lev med deg selv og drit i alt og alle. Suck it up!

    22. Hei! 🙂 Et lite tips. Mange blogger har startet med en fane nederst hvor man kan bla seg videre til neste side osv. Hver gang jeg besøker din blogg, så orker jeg ikke lese ferdig en post, før jeg irriterer meg over hvor “seigt” det er å scrolle nedover. Kanskje det har en sammenheng med mange posts på samme side.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg