Bergen VS Oslo

Nå har jeg vært hjemme i Oslo en ukes tid, og Oslo får meg til å tenke mye. Det er uvant og rart for meg å ha to hjem, men også utrolig hyggelig. Jeg føler nesten jeg lever to forskjellige liv. I Oslo har jeg liksom familien og vennene jeg alltid har hatt + selvfølgelig endel andre, mens i Bergen har jeg min egen fine leilighet og helt andre mennesker igjen som jeg omgås med. Jeg liker både livet mitt i Oslo og livet mitt i Bergen, men selvom Oslo er hjembyen min merker jeg virkelig at Bergen har fått en stor plass i hjertet mitt.

Jeg ser faktisk litt på Oslo med andre øyne nå enn jeg gjorde før. Oslo føles mye travlere, kaldere og skumlere. Folk som lever i sin egen lille boble og rusher fra a til b uten å en gang titte opp. Bergen føler jeg på en eller annen måte er en mye varmere by, mer idyllisk og byen gir meg rett og slett bare ro i sjela. Og menneskene i Bergen gjør vel hele opplevelsen kanskje tusen ganger bedre, for jeg har aldri møtt noen så smilende, imøtekommende og ikluderende personer før. I hovedstaden føler jeg dessverre vi er litt for flinke til å holde oss til våre egne og ikke er like åpne for å bli kjent med nye mennesker. Selvfølgelig varierer dette fra person til person, men sånn over-all så har jeg virkelig merket stor forskjell. Og godt er jo det for meg som kom “alene” til Bergen, for å få venner har utrolig nok vært lekende lett. Føler nesten jeg har en større omgangskrets i Bergen nå enn i Oslo på bare 4 mnd, så det er ganske sykt! 

Som dere sikkert skjønner er jeg sinnsykt glad for at jeg valgte å flytte til Bergen i august, det må være et av de beste valgene jeg har tatt hittils i livet mitt. Bergen gjør meg lykkelig, jeg elsker alt ved byen og jeg digger menneskene jeg er med. Det er alltid så mye gøy som skjer og vi gjør så mye jeg aldri ville funnet på å gjøre i Oslo. Feks å dra på quiz kveld på en random bar.. Haha- det er sånt man bare gjør i Bergen. Eller fjellturer for den saks skyld. Tanken på å flytte tilbake til Oslo skremmer meg faktisk litt, så dere skal ikke se bort i fra at denne frøkna plutselig blir flere år til i regnbyen. Hvem skulle trodd det?! For bare et halvt år siden kunne jeg nok aldri i verden sett for meg å noen sinne flytte fra hovedstaden.. De spontane og litt crazy valgene er som oftest de beste, det erfarer jeg gang på gang :)

20 kommentarer
    1. Hei! Lurte på om det er noe spesielt du kunne tenke deg å studere i Bergen etter at du er ferdig med å ta opp fag?:-)

    2. Hej Andrea! Jag är nyfiken på hur du gör med Molly när du t.ex. ska gå ut på klubben eller på skolan och liknande. Jag har själv en hund (8 månader gammal, världens sötaste<33) och är bara 20 år gammal, men ibland känner jag mig lite "låst" hemma. Jag är heltidsstudent på universitet och har ganska många timmar på dagarna hemma, men ibland lämnar jag honom hos en dagmatte om jag ska vara borta flera timmar. Undrar helt enkelt hur du gör? Har du några tips? Det känns så svårt att lämna honom ensam hemma om man vill gå ut eller liknande. Kramar!

    3. Antonia: Skjønner at du kan føle deg litt låst, det er ekstremt mye ansvar å ha en hund og man får selvfølgelig kjempedårlig samvittighet om den er hjemme alene for lenge. Jeg bor med både broren og søsteren min, derfor er jeg så heldig at jeg ikke trenger å tenke så mye over det. Det er som oftest alltid en hjemme i leiligheten som passer på Molly 🙂 Om det en sjelden gang ikke er noen hjemme pleier jeg å levere henne hos en venninne som kan passe.

      Vet ikke helt hva jeg kan gi deg som tips, annet enn å finne venner/familie som kan passe han for deg de gangene du har lange dager, skal på klubben osv <3

    4. Hei, kan varmt anbefale Nama restaurant (like ved First Marin Hotel) om du savner Alex Sushi eller Nodee i Oslo. Henger en del potensielle sugar daddies der også (eller i Bergen-kategorien hos sugardaters), fordi prisene er like ille som på Alex og det smaker best når du ikke betaler selv 🙂

    5. Så flott at du trives i verdens fineste by<3 bate vent til våren og finværet kommer, da er det ingen bedre plass å være! Når finværet kommer er det en stemning i byen som du ikke finner noen andre steder

    6. Kommer du til å fortelle noen gang hvem han du var å ferie med var? Og om det var en du møtte her i Bergen ? Hilsen en litt nysgjerrig Blogg Leser 😀

    7. Kristine: Haha kommer nok ikke til å fortelle noe særlig om det, men det var en jeg møtte lenge før jeg flyttet til Bergen. Og vi er ferdig, så er helt singel igjen 🙂

    8. Må si meg helg enig! Jeg flyttet selv til Bergen for ikke så lenge siden, og kan ikke se for meg å leve andre steder nå. Det du skriver om folkene her og ikke minst stemningen, det er bare noe for seg selv! Det er så fint at vi “utenfra” blir tatt så godt i mot og ønskes så hjertelig velkommen<3 I tillegg så blir man jo faktisk så innmari patriotisk av å bo her, man vil jo bare rose Bergen opp i skyene og skryte til alle man kjenner.
      Jeg tror noe av det som er finest, er å se hvor glade alle er de gangene det er sol. Alle er i topp humør og ute på tur. De gangene jeg er en tur til Østlandet reagerer jeg så på hvor "late", utakknemlige og til tider sure folk er når det er fint vær. Rart med det..
      Lykke til videre i verdens fineste by! 🙂

    9. Har du noen tips til spisesteder i Bergen..?
      F.eks sushi, burgere, asiatisk, pizza, “sunn” mat…? 🙂

    10. Bergen er best. Jeg er vestlending og flyttet til Oslo og har bodd her i 3 år. Når jeg har vært i permisjon med barnet mitt kommer jeg til å flytte straks. Jeg fordrar ikke Oslo av de samme grunnene du sier. Kynisk by med kald stemning og bare tull. Bergen er det beste i hele landet. Jeg gleder meg ekstremt til å komme hjem og få bo i verdens vakreste by igjen. Oslo er dritt!

    11. Heisann fine ! Lurte først på hvor genseren på dette bilde er fra? Så vil jeg anbefale resturanten Cyclo i Bergen, heelt fantstisk god asiatisk mat ! Kan være lurt å reserve bord, selv i ukedagene!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg