AT DET GÅR ANN…

I dag er en skikkelig drittdag. Gjett hvem som har fått KYSSESYKEN?! Har mest sansynlig blitt smittet av Benny som fikk det påvist for to uker siden, men som er i ganske god form nå. Det er ikke jeg, for å si det sånn.. Har skikkelig streptokokk infeksjon i halsen, superhovne mandler og lymfer, feber og i dag tidlig oppdaget jeg røde flekker/prikker oppe i ganen. Sistnevnte har jeg aldri opplevd før, og det ser mildt sagt ganske ekkelt ut. Skulle egentlig fly til Trondheim i kveld for å feire bursdagen til Anna og være der hele helgen, men det blir naturligvis ikke noe av nå. Sinnsykt kjipt, men tør virkelig ikke drikke alkohol eller slite ut kroppen nå i tilfelle jeg blir enda dårligere. Det er det ikke verdt! Håper virkelig jeg ikke er syk altfor lenge, for dette er skikkelig dritt…

Om noen har noen tips tar jeg det i mot med stor takk 

24 kommentarer
    1. Uffda, kyssesyken er faktisk noe av det verste en kan få, fordi viruset ligger i kroppen lenge.. Man bør holde seg i ro i ca 2 måneder, i hvertfall 1 måned. Jeg har selv hatt kyssesyken for mange år siden, og sliter fortsatt med det, fordi jeg ikke visste jeg hadde det – og ikke tok det med ro. God bedring <3

    2. Jeg hadde kyssesyken i 2mnd, men holdt meg unna alkohol i starten. Jeg ville ikke anbefalt deg å drikke i det hele tatt, da jeg fikk veldig vondt i kroppen og milten da jeg gjorde det… Det eneste jeg kan anbefale er at du tar det helt med ro, unngå trening og alkohol, og spise sunt 🙂

    3. Et tips er at det ikke alltid slår ut tidlig på testene. Så unngå trening og alkohol en periode før ny test! Mange tror de ikke har kyssesyken også drikker de for eksempel og går på en smell. Så ta to tester!

    4. Vil anbefale deg å slappe av så mye du klarer, hør på kroppen din. Jeg var skikkelig syk i 6 mnd. Fordi jeg ikke hørte på kroppen. Det har jeg fått igjen nå. Er fortsatt dårlig, og energiløs. Og har smerter i kroppen hver eneste dag. Håper du blir frisk fort 🙂 Du burde også unngå alkohol og energidrikke så lenge du klarer. Ta vare på deg selv, er en jævlig sykdom 🙁

    5. Du burde være veldig forsiktig og holde deg langt unna trening og alkohol! Da kan du ødelegge milten og leveren! Jeg hadde kyssesyken for to år siden og det tok 3 måneder før jeg ble friskmeldt og jeg var redusert i lang tid etterpå. Du må ta det med ro og ikke presse deg for hardt. Jeg vet om flere som har fått kraftige ettervirkninger(blant annet ME) i ettertid siden de ikke lyttet til kroppen. Ikke meningen å skremme deg, men jeg kan ikke få understreket nok hvor viktig det er å ta det med ro! God bedring 🙂

    6. Jeg hadde kyssesyken nylig. Det er veldig viktig at du ikke anstrenger deg fysisk og at du ikke drikker alkohol. Til og med når man føler seg nogenlunde OK bør man holde ro, frem til blodprøver viser at man er 100% frisk. Hvis ikke kan du utvikle ME, nyresvikt og leversvikt..:( Og ift halsen: Spist saftis og isbiter! Det hjelper veldig!

    7. Hvor i LA leide dere leilighet når dere var der?
      Hvilke side fant dere leiligheten på? HVor mye betalte dere for å leie den?

    8. alkohol skal man ikke få i seg i det hele tatt når man har kyssesyken. så bedre å ta det HELT med ro. Jeg ble skikkelig utslått da jeg hadde det – endte med innleggelse. Kroppen brukte et godt halvår på å komme tilbake på topp… Så hør på kroppen din! Ta en helg under dynen og slapp av 🙂

    9. Lytt til kroppen din og hold deg unna trening og alkohol. Skulle ønske jeg gjorde det, jeg fikk svi for det for å si det sånn. slet med utmattelse i to år før jeg kom meg helt.
      Masse god bedring 😀

    10. “Kyssesyken er faktisk noe av det verste en kan få..” er du klokk i hodet,Camilla? Har du hørt om Kreft osv? 🙂

    11. Da jeg hadde kyssesyken greide jeg såvidt å spise pga den vonde halsen, men da hjalp det ekstremt mye å spise vanlig saftis! Det lindrer kløen og vondheten veldig:) god bedring<3

    12. Har nettopp hatt kyssesyken selv, så vet hvordan det er 🙁 Er ekstremt mange med kyssesyken i Bergen for tiden, ifølge legen min, er selv fra Bergen. Sånn seriøst det eneste som hjalp for meg var å slappe av. De få gangene jeg følte meg bedre igjen så prøvde jeg å gå på skolen, men ble bare enda dårligere igjen. Du MÅ slappe av. Og viktigste er null alkohol og null trening.

    13. har hatt kyssesyken i over 1 år nå, og har muligens ME. utrolig slitsomt og har ødelagt store deler av livet mitt fordi jeg må tilpasse alt jeg gjør. håper virkelig ikke du får det sånn!

    14. Hatt kyssesyken, jeg var syk i godt over to år, når det først ble påvist fikk jeg beskjed om å hvile mye, ikke trene, spise godteri, is og drikke saft og brus. bare fordi det fort var lettere å få i seg. det varierer fra person til person, men jeg hadde nettopp fylt 18 og fikk alkoholforbud i et halvt år fordi milten ble hardt rammet.

    15. Kyssesyken er kjedelig, man blir jo helt slått ut. Da jeg hadde det holdt jeg meg i ro lenge, og følte det gjorde at jeg ble frisk igjen relativt fort! Såå uansett hvor kjedelig det er så anbefaler jeg det på det sterkeste å ta det rolig! 🙂 Det får man igjen for.

    16. Andrea, hør på meg; TA DET MED RO OG IKKE TREN PÅ 6 MÅNEDER!!! dette er kjempeviktig for å unngå senskader som f.eks utmattelse/ME osv. Du tenker sikkert at det ikke skjer deg, men jeg lover deg, det e viktig å være forsiktig. Hør på kroppen nå, ta det helt med ro! God bedring ❤❤

    17. Har selv hatt kyssesyken og er helt enig med de andre her. Ta det med ro! Jeg sliter med migrene og utmattelse siden det ikke ble oppdaget tidsnok. Det er ikke en sykdom man kimser av. God bedring! 🙂

    18. Vær utrolig forsiktig med alkohol og trening!! Det må du holde deg unna helt til du er 100% frisk. Snakker av erfaring som mange andre her i kommentarfeltet.. 🙁 Masse god bedring!!

    19. Jeg hadde kyssesyken i fjor sommer, og var sengeliggende i ca. to uker.. men etter det gikk det bedre 🙂 dette fordi jeg tok det helt rolig, begynte å bygge meg opp ved å gå små turer men ikke anstrengende, drakk ikke noe alkohol på 2mnd. Så vær ekstremt forsiktig med alkohol og fysisk aktivitet. Du blir fortere frisk av å kutte det ut helt

    20. Beste tipset er faktisk å høre på kroppen. Ta det med ro, IKKE anstreng deg, ikke når du føler deg dårlig og heller ikke når du føler deg bra! Kyssesyken er ganske alvorlig. Jeg hadde det i 1.5 år fordi legene aldri tok blodprøve av meg. Jeg var syk hele tiden og når jeg først fikk det påvist var immunforsvaret mitt og alt så dårlig at jeg fortsatt sliter med det idag 5 år senere. Jeg kan få et vindkast på halsen og jeg har halsbetennelse. Jeg drakk jo selvfølgelig alkohol og trente når jeg hadde kyssesyken, men det var jo fordi jeg ikke visste at jeg hadde det. Ta det seriøst for verste som kan skje er at det blir noe feil med milten eller leveren din.. Skjønner hvor kjipt det er at du ikke kan dra ut og sånn nå, men jo mer du tar det seriøst nå jo fortere frisk blir du! Og da kan du dra ut så mye du vil og gjøre hva du vil når du er bra igjen!! Jeg må fortsatt den dag idag passe på at jeg er ekstra godt kledd, har noe i halsen, tatt vitaminer og ikke fryser HVER eneste gang jeg er ute ellers ender jeg opp syk.. Har hatt 4 bihulebetennelser i 2017, så håper det er bevis nok på at du burde ta det med ro så mye som mulig nå. Ønsker deg masse god bedring!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg