Jeg tenker..

Det er mørkt ute, og her sitter jeg på bussen på vei tilbake fra Orlando til Miami. Vanligvis ville jeg kanskje spilt på mobilen, scrollet nedover instagram eller prøvd å sovne. Men jeg blir sittende å stirre ut av vinduet, og havner i tidenes tankesus. Alt ser så idyllisk og fredfullt ut. Et par kuer på beite, trærne som blafrer rolig av svak vind og stjernene på himmelen. Det er så mørkt og så stille, det føles ut som det bare er lille meg og den store verden jeg titter ut på.

Jeg tenker på fremtiden. Den pleier jeg å tenke på. Hvordan kommer livet mitt til å bli? Jeg tenker på min fremtidige ektemann, hvordan det er så rart at han finnes ute der et sted- men inntil videre lever vi mest sannsynlig uten å en gang vite at hverandre eksisterer. Han jeg kanskje kommer til å elske mer enn alt i verden, faren til mine fremtidige barn. Hvem er han? Når møtes vi? Hvor? Og hvordan kan jeg vite at det er han når vi først møtes? Kommer vi til å være verdens søteste gamle ektepar som dør i hverandres armer som i en film eller ender vi opp med å skilles når vi har 3 barn og er 40 år fordi han er utro?

Jeg ser tilbake på stjernene igjen. Av en eller annen grunn får stjerner meg alltid til å tenke på død og eksistens. Døden skremmer meg mest av alt i hele verden. Jeg kommer på hvordan jeg som yngre kunne få panikkanfall og hyperventilere av å begynne å tenke på at jeg en dag skal dø. Av en eller annen grunn har jeg alltid hatt en ganske dyster tanke om døden. Jeg er ikke en av de som tenker at vi kommer opp til himmelen hvor alt er fantastisk og vi koser oss der med alle vi er glade i. Jeg tenker at å dø er det samme som å sove uten å drømme, å være i narkose eller å være i koma. Alt er svart og du er rett og slett bare borte. Helt alene. Ganske brutalt kanskje, men det er i alle fall det jeg tenker. Men jeg vet jo ikke, akkurat som at ikke du eller noen andre her på denne jorden vet. Det er vel nettopp derfor døden skremmer oss så mye.

Og når jeg tenker på døden så kommer jeg alltid over til hva meningen med livet er. Hvorfor blir vi født for å gå gjennom et langt liv på både godt og vondt, for å så bare dø? Forsvinne? Jeg tenker på hvor ekkelt det er at gravstener etter en viss tidsperiode blir fjernet, at dine etterkommere etter et visst antall generasjoner til slutt ikke kommer til å vite hvem du var, og da er det nesten som at hele din eksistens bare slettes. Om 100-200 år kommer mest sannsynlig ingen til å vite at vi i det hele tatt har levd. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg synes bare det er så ekkelt å tenke på.


Og når jeg tenker på alt det her, så minner det meg på at det egentlig ikke er noe vits i å gruble noe mer. Svarene vil jeg ikke få uansett.

21 kommentarer
    1. Åååå, du tenker mye som meg. Jeg har tenkt veldig mye på døden siden november i fjor.. plutselig slo alle tankene du beskriver meg. Og tankene plager meg, plager meg så mye at jeg er begynt å gå til psykolog, fordi tankene hindrer meg i å leve livet mitt. Jeg mister matlysten, og jeg ser ingen mening eller glede i noe. Å glede meg over livet er noe jeg ønsker, og derfor måtte jeg søke hjelp. Noe som plager meg er at jeg føler meg helt alene om tankene mine om døden, men når du skriver om det så kjenner jeg en lettelse. Skulle virkelig ønske jeg kunne pratet med deg, siden du har de samme tankene som meg. Synes at det burde vere mer åpenhet om dette temaet, for jeg tror mange kan slite med det uten at vi vet. For ingen kan se på meg at jeg sliter, for jeg har rett og slett skikkelig angst, dødsangst.

    2. Helt sinnsykt hvor mange hakk bloggen din hever seg når du skriver innlegg som dette. Du er en flott jente Andrea!

    3. Banksy – ?I mean, they say you die twice. One time when you stop breathing and a second time, a bit later on, when somebody says your name for the last time.?

    4. Akuratt de tankene der har jeg også! Særlig det om døden, kan enda sitte og begynne å tenke det der og tenke jeg aldri aldri aldri “lever” igjen, liksom ser for meg det bare er svart, alene, dødt liksom som du sier. Og da må jeg rett å slett bare stoppe meg selv jeg bare sier nei nei ikke tenk det, fordi jeg seriøst hyperventilerer enda i en alder av 20 av å tenke tanken haha… ganske sykt, og ekkelt !

    5. Åååh jeg også pleier å gruble på slike ting, man blir til slutt bare helt gal av det. Jeg også er livredd for døden.
      Blir forresten utrolig glad når du skriver slike personlige innlegg som dette!

    6. Åhh, skulle ønske du skrev flere dype innlegg som dette! Som hun over sier, sinnsykt hvor mye bedre bloggen din blir da! 🙂

    7. Jeg er helt “likæns” selv, jeg har angst for død, og jeg liker å få meg til å tro at noe skjer etter døden, noen sier også at livet ikke starter før man dør, men seint om kveldene tenker jeg bare svart, så jeg vet hvordan det er. Jeg anbefaler deg egentlig å besøke noen som “ser de døde” eller noe, jeg gjorde det, og det fikk meg litt roligere.

    8. Herregud så heldig du er som reiser så mye! Ser helt herlig ut! Skal du ha noe eksamener nå i vår? Får du tid til å lese når du reiser?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg