TOPP 5 REISEMÅL

Som dere vet så elsker jeg å reise, og reiser ganske ofte- både til nye destinasjoner og til “gode gamle”. Nærmer meg hele 30 land nå, og det vil jeg ikke si er dårlig til å være såpass ung. Og er det noe som er sikkert så er det at jeg skal besøke mange fler destinasjoner årene fremover! Reising er det aller beste jeg vet om, og det gjør meg rett og slett lykkelig. Må si jeg føler meg ekstremt priveligert som har sett og opplevd så mye som jeg har 🙂 Selvom jeg har vært mange steder så er det åpenbart noen som treffer meg mer i hjertet enn andre, så derfor har jeg laget en liten liste med mine topp 5 favoritt reisemål ♥

SYDNEY

Haha føler jeg har skrytt mye av Sydney allerede, men ja- verdens nydeligste by! Her har du alt du møtte ønske deg av både byliv, natur og strandliv. Selvom Sydney er gigantisk, så er det ikke en stressende by, som jeg feks følte da jeg var i New York. I Sydney var bare alt så idyllisk, og jeg følte at folk hverandre. Til tross for at det er sinnsykt langt unna så har jeg kanskje aldri følt meg så hjemme i en by som da jeg var der. Jeg SKAL tilbake, men vi får se når! En annen ting er at det kryr av kjekke boys der, og det sier man vel ikke nei takk til 😉

SØR-AFRIKA

Ah, shit som jeg savner det når jeg ser på disse bildene! Mine to turer til Johannesburg må være noe av det beste jeg har opplevd hittil i mitt 22 år lange liv. Afrika er virkelig noe for seg selv, og jeg elsket det av hele mitt hjerte. Så mye fantastisk jeg har gjort der- alt fra å omgås utrolige kattedyr, gallopere på en hesterygg i savannen, feire halloween på en liten og skitten pub i ingenmannsted, være på dyreauksjon med buffaloes, impalaer osv, hoppe fallskjerm to ganger.. Ja jeg har virkelig så mange unike minner fra Sør-afrika som jeg kommer til å ta med meg for resten av livet. MÅ tilbake dit også, og neste gang tenker jeg kanskje å reise frivillig for å jobbe på barnehjem i Capetown.  

THAILAND

Jeg har vært i Thailand to ganger, både i hovedstaden Bangkok og rundt om kring i sør som Krabi, Phuket og Phi Phi øyene. I Thailand slapper jeg av, og rett og slett bare nyter livet. Alt er så billig der, maten er digg, menneskene er utrolig skjønne og naturen er helt sinnsyk. Noen av øyene jeg har vært på der er rett og slett noe av det mest fantastiske jeg har sett! Du kan leie en longtail båt med “sjåfør” hele dagen for en billig penge, og så tar han med dere hvor enn dere vil. Så herlig 🙂 Thailand er den perfekte kjærestedestinasjonen, så neste gang jeg finner kjærleiken blir det nok uten tvil en liten klissetur dit- haha!

LOS ANGELES

LA!!! Første gang jeg var der var jeg faktisk ikke så altfor overbegeistret, men jeg føler sånt handler så sykt om hvem man er med og hva man gjør- egentlig ikke byen i seg selv. Uansett er det jo så stort der at man selvfølgelig kan føle seg litt lost når man aldri har vært der før 🙂 Forrige tur til LA med bestissene i februar tok oss i alle fall med storm, og nå skal vi jo faktisk til og med flytte dit- HAHA. Sykt. Livet i LA er herlig, det er sinnsykt mye å gjøre og alt er egentlig bare gøy der. Det eneste negative jeg kan si om LA er at det er endel shady shit der, mange mennesker det åpenbart har klikket helt for som trasker rundt i gatene, ekstremt mye uteliggere og tydeligvis også endel kriminalitet. Det er jo ikke så kult, men heldigvis er alt annet så bra at det veier opp for det 🙂 Og boysa… Jepp. En drøm å sjekke ut bumble (tinder for amerikanere) i LA 🔥🔥

MARBELLA

Haha, den minst eksotiske destinasjonen- men den er faktisk verdt en plass på listen for min del! Jeg har vært veldig mye i Marbella, og i Spania generelt. Dere husker kanskje de hundre turene mine til Gran Canaria for noen år siden- haha! Marbz er ikke en kjærestedestinasjon for min del i alle fall, jeg har kun vært der på jenteturer. Livet her består av shopping, soling, god mat, beach clubs og FEST. Rett og slett, haha. Har det alltid dødsgøy i Marbella og gleder meg hvert eneste år til å komme tilbake. Av en eller annen grunn er det alltid noen vi kjenner som er der nede likt som oss, så vi ender ofte opp med å være ganske store gjenger. Det er gøy! Håper jeg får tatt en tur i år også 💛

Hvilket sted er din favorittdestinasjon?

18 kommentarer
    1. Huldige du! Elsker å lese bloggen din når du er ute og reiser, du blogger alltid veldig detaljert og med så fine bilder! Men ang. løvene i Sør-Afrika, jeg leste Sophie dro hjem pga. dårlig dyrehold. Kan du kommentere noe om dette, evt skrive om for og imot for å dra på en slik reise?

    2. Ville bare legge igjen en kommentar og si at bloggen din er en fryd å lese om dagen! Innleggene er gode og kommer oftere enn før, noe jeg virkelig setter pris på <3 Ser det hardte arbeidet ditt, vit at vi setter pris på det!
      Håper du har det bra, fine Andrea <3

    3. Har også lest innleggene sophie Elise skrev om oppholdet i Sør-Afrika, og lurer på om du hadde samme inntrykk av systemet og turen?

    4. https://www.tourismconcern.org.uk/volunteering-with-lions-in-south-africa-things-i-wish-i-had-known/
      Vær snill og gjør nøye reasearch før du jobber som frivillig med løver i Afrika. Det sier seg selv at løver som er tamme og oppfostret hos mennesker ikke kan settes ut i det fri. Og med så mange løvebabyer som produseres slik at turister kan ta søte bilder så må det gjøre av de en plass når de ikke er små og søte lenger. Det finnes ikke store nok “reservater” for så mange…derfor blir det solgt til rike mennesker som vil skyte seg ett trofè.

    5. Marte: Så hyggelig å høre! <3 Stedet vi var var kanskje ikke det beste, rett og slett. Og det fordi de var i innhegninger store deler av dagene, noe som åpenbart ikke er ok. Det er jo snakk om ville dyr i fangenskap. Har også lest om at hvis mennesker koser med løveungene osv vil de aldri klare seg i det frie, så med andre ord er ikke målet med slike gårder at løvene der skal klare seg på egenhånd en dag. Men noe som er greit med disse gårdene er jo at de holder løvebestanden oppe, for løver er jo utrydningstruet.

      Hvis jeg noen gang skal tilbake på en gård med løver kommer jeg til å gjøre god research på forhånd, for det finnes faktisk mye bra der ute. Og da tenker jeg på de som vil redde løver og at målet er å slippe de ut i det fri. Da er det null kosing osv, men feks at man trener de på å fange sin egen mat fra de er bittesmå. Har en løve blitt matet hele livet uten å måtte gjøre en innsats selv klarer den seg selvfølgelig ikke i naturen 🙂

      Så ja, slike turer kan være veldig bra, men det er dødsviktig å gjøre en nøye research på forhånd slik at du vet at du kommer et bra sted! (det gjorde ikke vi, slang meg bare på Sophie som spurte meg i siste liten og hun hadde tydeligvis ikke sjekket ut noe selv) <3

    6. Michelle: Jeg kan masse om alt det der nå 🙂 Som du kan se har jeg svart på en kommentar anngående det litt over her. Sant det du sier, det er mye shady innblandet i dette, så man må være ekstremt nøye med hvor man drar! Og det kommer jeg selvfølgelig til å være om jeg gjør noe av det samme igjen.

    7. Bare en heads up: uansett hvor lite kontakt man har med løvene kan de aldri settes ut, det er ikke lov i Sør-Afrika.

    8. Så bra! 🙂 Har selv jobbet på en gård i Afrika der de hadde kjøpt “tamme løver” som skulle bli jaktet på. Når jeg var der var de igang med en prosess for å få løveflokkene kastrert, slik at de ikke skulle reprodusere. Det er litt urovekkende at mange av disse gårdene stadig har vekk løveunger, det blir ganske mange løver etterhvert som ikke kan slippes i det fri. Og hvor blir disse av?
      Løver er ikke utrydningstruet, de er sårbare men det skal ikke være nødvendig å drive avle masse av dem i fangenskap.Da må de i isåfall være helt uten menneskelig kontakt slik at de faktisk kan slippes ut i det fri. De beste prosjektene er gjerne de som har minst mulig kontakt med dyrene 🙂
      http://www.iucnredlist.org/details/15951/0

    9. Bra med innlegg om dagen! 😀 Siden du reiser såpass mye (og ofte langdistanse), kunne du laget et innlegg med dine beste reise/flytips? Hva pakker du med deg, hvordan får du tiden til å gå osv. 🙂

    10. Løver er ikke utrydningstruet som noen over her skrev, og uansett så settes de aller fleste av de løvene der aldri fri – de er bare på “reservatene” inntil de blir voksne, så blir de sluppet ut i et stort inngjerda område hvor de blir jakta på og drept for gøy, som oftest med PIL OG BUE (tenk deg hvor vond og sakte død det er). Også sparer de jo masse penger på naive turister som vil jobbe “frivillig.
      Når det er så stor sjanse for at det er noe sånt, og “reservatene” er veldig flinke til å skjule hva de egt driver med, er det bedre å la vær å gjøre research og alt det der og heller ikke dra i det hele tatt! Så er man 100% sikker på at man ikke støtter noe så forferdelig 🙂 og ikke oppfordre til det på bloggen heller, for er garantert ikke alle som vet det her eller gidder å gjøre god nok research

    11. Sydney er favorittbyen over alle favoritter. Hver gang jeg ønsker å reise er det alltid dit. Men jeg har faktisk tenkt meg til Cape Town for å jobbe som frivillig til høsten også. Har hørt veldig mye bra om stedet og opplevelsen! 🙂

    12. Så mange gode innlegg nå om dagen, Andrea! Føler jeg har oppdaget bloggen din på nytt nesten. Du skriver så positivt, og om ting som jeg kan kjenne meg igjen i, og har så fine bilder! Stå på videre, det er gøy å lese! 🙂

    13. jeg synes det er helt sykt at du FORTSATT reklamerer om den løvegården i Sør-Afrika. Skulle trodd du har fått med deg at det er løver som blir oppfostret, og ikke ‘sluppet ut i det fri’, som du sier – men ut på savannene for å bli brukt i troféjakt. De blir født for å drepes, og det ikke bare støtter du, men reklamerer indirekte for, IGJEN!!
      Du med så stor blogg og mange lesere bør tenke mer over hva du deler, fordi det her er heeelt på trynet.

    14. Veldig forståelig at du dro dit du dro, og at du ikke visste bedre da. Men som flere nevner, plis ikke fortsett å reklamer for det!
      det er akkurat sånne bilder som får folk til å dra å gjøre det samme som det, og det er en helt grusom industri

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg