FUNNET UT HVA JEG SKAL BLI???!

HEI til verdens beste lesere ♥

Nå er det lenge siden sist jeg var innom her, og siden da har jeg levd nørd-life og hatt hele tre eksamener. En gjenstår på onsdag- og så er det ferie! Og ikke bare ferie, men sommerferie. Jeg kommer virkelig ikke over hvor fort dette halvåret har gått, blir nesten skremt. Om tiden skal fortsette å fly i den farten det gjør nå, så er jeg jo blitt 40 år før jeg rekker å blunke. Altså jeg tar meg selv heeele tiden i å glemme hvor gammel jeg er, og henger som regel alltid et år bak. HÆ, er jeg 22??? Faen, sant det- haha. 

Ellers tror jeg faktisk at jeg har funnet ut hvilken vei jeg vil gå når det gjelder fremtiden og studier. Jeg har virkelig slitt med å finne ut hva i all verden jeg kan passe som eller like, og man tar jo tross alt et valg som skal påvirke resten av livet sitt- så det er ikke “bare bare”. Jeg har tenkt mye på å kanskje starte min egen nettbutikk med klær, men det har jeg lagt litt fra meg, selvom jeg selvfølgelig ikke utelukker noe. Uansett så har jeg i ganske lang tid nå følt meg litt rastløs, og egentlig stresset litt med tanken på at jeg feks ikke aner hvor jeg er om 5 år eller har noen spesielle planer. Men nå denne uken tror jeg faktisk at jeg har funnet ut av hva jeg vil! 

 Processed with VSCO with a5 preset

Og hva er det? Jo- gå sykepleie! Det ultimate jeg tenker akkurat nå er å bli kosmetisk sykepleier, og så starte opp min egen klinikk. Hvor kult hadde vel ikke det vært? Etter disse mange årene som blogger har jeg virkelig innsett at jeg elsker å drive eget, så det er noe jeg absolutt kunne tenkt meg å fortsette med i fremtiden også. Bygge opp noe, og gjøre det så stort som mulig. Og så er jeg jo igjen kanskje over gjennomsnittet interessert i alt som har med utseende å gjøre, så det å starte en egen skjønnhetsklinikk føles ut som en helt fantastisk idé. Og jaddaaa, er klar over at jeg da må ha ganske så mye $penn å gå inn med for å åpne en klinikk- men det skal jeg få fikset innen den tid, haha. Alt ordner seg så lenge man jobber hardt nok og har nok lyst tenker jeg!

Ellers er det uansett fint med en bachelor i sykepleie slik at man har noe å falle tilbake på. Og for alt jeg vet- kanskje jeg velger en annen retning innenfor sykepleien når det kommer til stykke, for det er jo utrolig mange valgmuligheter der. Men enn så lenge er det kosmetisk jeg har i tankene 🙂 Så planen er nå å ta opp fag i 1 år til, slik at vitnemålet er klart + snittet, og så begynner jeg på sykepleien neste høst. Hvor vet jeg ikke helt enda, kanskje Bergen og så utveksling andre året. Vi får sjååå! Men uansett sykt gøy å endelig ha litt planer for fremtiden. Det gjør meg både veldig glad og motivert 🙅‍🙆🙋

46 kommentarer
    1. Åh så digg at du har funnet ut hva du vil gjøre!! Det høres ut som noe som er skiiiikkelig DEG. Go for it!
      Selv lurer jeg meg grønn. Finns jo utallige muligheter… 😩
      Lykke til, gleder meg til å følge deg på veien 😍👊🏼

    2. Haha, så morsomt! Jeg er selv i en fase hvor jeg driver og finner ut hva jeg vil bli, og det er så deilig å hvertfall ha noen planer! Selv tenkte jeg i utgangspunktet helsefagarbeider, men skjønner at sykepleie vil være mye mer gunstig. Lettere å få jobb + bedre betalt. Eneste problemet er at snittet er så latterlig høyt for å komme inn her jeg bor.. Men, men. Vil man, så får man til!

    3. Utrolig kult, Andrea – det høres ut som en super plan! Jeg har snart fullført første året på medisinstudiet her i Bergen, og det er virkelig ingenting som virker mer givende enn å jobbe innfor helsevesenet! Go for it! Sykepleiestudiet ved Høyskolen i Bergen virker btw sykt bra, og høyskolen er utrooooolig fin! Lykke til <3 <3 <3

    4. Hei!
      Kan jeg spørre hvordan det var for deg å bruke usynlig tannregulering? Var det vondt? Hvor lenge brukte du det?

    5. Så utrolig gøy! Sykepleie er jo et fantastisk yrke med mange muligheter, og du blir aldri arbeidsledig 🙂

    6. Jeg skal selv gå sykepleien etter friåret mitt 🙂 Jeg tenker å gå videre på intensiv eller operasjon. Jeg trenger litt spenning i hverdagen, og nekter å ha en jobb hvor dagene er de samme hele tiden 🙂 Lykke til med studiene!

    7. Hehe… det er veldig morsomt når folk skal bli sykepleiere. Før de i det hele tatt begynner tenker de hvilken videreutdanning de skal ha, men aner ikke hva de går til. Ikke det at det er dumt med planer og motivasjon 🙂 det er supert det. Det er bare svært sjeldent man tar den videreutdanningen man hadde planer om i utgangspunktet 🙂
      Masse lykke til med studiet.

    8. Jeg er 21 år og har nettopp bestått min bachelorgrad i sykepleie. Du har uendelige mange valgmuligheter etterpå, så jeg sier go for it! Jeg hvertfall angrer ikke et sekund 🙂

    9. Har gått ett år med sykepleie nå. Det er et kjempefint studie, og man får virkelig sett ting i helt nye perspektiver. Veldig lærerikt på forskjellige måter, og ikke minst interessant. Godt valg! Lykke til Andrea 🙂

    10. Såå gøy å høre! Akkurat fullført første året på sykepleien her i Bergen, og går rundt med de samme tankene som du har- kosmetisk sykepleier. Tror du hadde kledd det veldig godt, og ikke minst likt utdanningen. Trives kjempegodt her i Bergen på sykepleiestudiet, er helt fantastisk å kunne være så mye i praksis ved siden av det faglige. En veldig givende jobb og det er så koselig å se alle menneskene som setter pris på det en gjør- enten det er omsorg, pleie eller kosmetisk pleie. Du gjør et godt valg om du velger sykepleien.
      God helg, klem fra Helena <3

    11. Såå herlig! Har vært akkurat som deg i 2 år nå, og det har vært mye frem og tilbake på hva jeg vil bli. Først var det lærer, så psykolog, så jurist. Men nå er jeg ferdig med 1 året på sykepleien og det er så herlig! Er en utrolig fin vei å gå + at det er jobb å få UANSETT! Jeg har også lyst til å gå veien til å bli kosmetisk sykepleier. Høres så utrolig spennende ut:D

    12. Å, så gøy! Sykepleierstudiet tror jeg er veldig spennende, og det gir mange valgmuligheter 🙂
      Selv skal jeg begynne på medisin i Bergen, og gleder meg masse! Lykke til!

    13. Hvorfor ikke studere sykepleier i Sydney? Du har skrevet mye om at du ønsker å flytte dit og sykepleierutdanningen i Australia er godkjent i Norge. Bare et lite tips<3

    14. For å si det sånn! Kosmetisk sykepleie har nok Ok arbeidstider. Så ja, det høres greit ut. Men jeg lover deg at du mister myyye sosialt som helsearbeider i turnus. Og du tjener lite uten turnus. Så det er lite å trakte etter 🙂 i tillegg må du jobbe alle helligdager og helg 🙂

    15. Du burde forberede deg på MYE arbeid med bachelor i sykepleie. Er selv ferdig med 2. Året nå, og over 50% av klassen har falt av fordi det er så tøft.

    16. 22:50: jeg er sykepleier, og jeg kan fortelle deg at du overhode ikke må jobbe alle røde dager og helger. Arbeidsmiljøloven beskytter oss fra det. Man mister heller ikke mye sosialt. Ja, det er av og til kjipt å jobbe kveldsvakt mens venninnene har planer eller du helst skulle vært i familiebesøk, men heldigvis har vi en turnus å forholde oss til, så man ser når man jobber kveld (eller natt) og kan planlegge ut fra det, f.eks ved å bytte vakt. Ikke svartmal yrket, for det er helt fantastisk! Du får igjen så enormt mye for jobben du gjør! Ja, lønnen kunne vært bedre, men den er ikke helt krise heller. Jeg har nesten 500.000 i grunnlønn (jobber på sykehus), men tjener i realiteten mye mer på grunn av alle tilleggene. Jobber man kommunalt, tjener man enda mer. Som kosmetisk sykepleier vet jeg ikke, for de fleste der er vel private og er avhengig av en viss kundemasse, men vil tro at det er gode penger å tjene der også – på sikt.
      Sykepleie er et givende yrke, med mye mer medisinsk tyngde enn hva utenforstående er klar over.
      Lykke til med studiet Andrea, håper du kommer deg gjennom det, for det er beinhardt

    17. Anonym: Godt du får frem hvordan yrket faktisk er- for er det noen som vet det så er jo det tross alt dere sykepleiere 😀 Herlig at du trives i jobben! Og tusen takk- selv tenker jeg at man får til alt så lenge man vil det nok og legger inn all innsats 🙂

    18. Det er bra du tar opp dag og har funnet ut hva du vil bli? Men altså, hvor dårlige karakterer har du egentlig? Jeg hadde skjønt du tok opp fag om du skulle inn på medisin eller noe, men sykepleie. Der er jo snittet latterlig lavt…

    19. Anonym: Du følger åpenbart ikke så mye med på bloggen 🙂 Grunnen til at jeg tar opp fag er fordi jeg ikke gikk siste året på vgs, og derfor manglet endel fag for å få vitnemål. Og bare så du vet det, snittet på sykepleien er på ingen måte latterlig lavt- spørs helt hvor du vil inn. I Tromsø feks er snittet på 5,3 med andregangs vitnemål, og her i Bergen må jeg ha over 5 i snitt for å komme inn.

    20. Det er et veldig fint yrke med mange valgmuligheter. Kan dessuten bekrefte at videreutdanningen man ønsket å ta helt i starten av studiet absolutt kan gjennomføres og ikke nødvendigvis bare blir “prat”. Selv ønsket jeg tidlig å bli jordmor eller helsesøster. Fant dog raskt ut at jeg ikke ønsket å jobbe turnus. For et par år siden var jeg ferdig med videreutdannelse som helsesøster og trives veldig godt. Det er jobb på dagtid og fri alle helligdager og helger. Et stort pluss i en ellers veldig fin jobb hvor man møter barn og ungdom i skolen eller sped- og småbarn på helsestasjonen. Anbefaler deg forresten å få gode karakterer på sykepleien og jobbe hardt! Da har du mange flere valgmuligheter etter endt studie. Mange av de mest populære videreutdanningene (anestesi, helsesøster, jordmor) har ofte meget høyt snitt. Usikker på snitt når det gjelder kosmetisk sykepleie. Kan forresten være at en videreutdannelse i Dermatologisk sykepleie vil gi deg større tyngde i jobben som kosmetisk sykeleier. Google det og sjekk det ut! 🙂

    21. Grunnlønn for en sykepleier er ikke 500 000 kr. Og jo, det er veldig krevende med sosialt og familieliv å kombinere det. Hilsen en som vet. Givende kan det være men det er og ulemper!

    22. 08:12: jo, jeg har nesten 500.000 i grunnlønn (460.000 for å være presis – så jeg kunne sikkert formulert meg annerledes). Det er fordeler og ulemper i alle yrker, men det er få yrker hvor yrkesstoltheten står sterkere. Det er krevende, variert, fantastisk, trist, engasjerende, utfordrende og verdens beste jobb! Det er jo bare til å planlegge livet sitt rundt turnusen. Jeg jobber 100%, men får til både familieliv og sosialt liv.

    23. Høres ut som en sykt bra plan! Tror du kommer til å få masse kunder + at om du blir lei av kosmetikk er det alltids jobb å få som sykepleier! Du virker veldig flink med kosmetikk + at du virker utrolig omsorgsfull, så det tror jeg blir midt i blinken!

    24. WOW😍 Utrolig positivt overraska!! Tror det kommer til å bli fantastisk bra! Moren min og hennes to søstre er alle sykepleiere med videreutdanning! Moren min kosmetisk💁🏽💁🏽💁🏽 Den andre avdelingsleder og den tredje lektor på Lovisenberg i Oslo som sies å være landets beste😏 Alle trives kjempegodt!! I tillegg får man på studiet se de som kanskje er litt mindre heldige enn andre, forhåpentligvis får man litt mer forståelse, respekt og empati for andre mennesker❤ Tror det er gull verdt! STÅ PÅ! Heier på deg😘💋

    25. Tips til når du skal ta fag i Bergen, jeg gikk på Danielsen Intensivgymnas. Der er det myye billigere enn å ta fag på sonans, og jeg fikk mye bedre karakterer pga det er kapittel prøver o.l og ikke kun en eksamen. Ta eks biologi 1 elr kjemi 1, kjempe kjekke lærere på danielsen, pluss du får ekstra poeng for realfagene. Det ligger rett ved politistasjonen i Bergen, kjempe sentralt.

    26. Hei!
      Tar opp fag selv dette semesteret, men da på egenhånd og syns det har vært utrolig tøft. Har liksom ikke helt klart å få de karakterene jeg ønsker/trenger for å komme inn på det jeg vil (profesjon psykologi). Skal Madicken begynne på det nå til høsten?
      Kan jeg spørre hvordan det har gått for deg på dine eksamener dette semesteret?
      Veldig fint at du har funnet ut av hva du vil- tror sykepleien i Bergen er veldig bra 🙂

    27. Snittet er vel teknisk sett ikke 5,3 for å komme inne på sykepleie i Tromsø. I fjor var den laveste poenggrensen på 46 poeng (tromsø), dvs at snittet var på 4,6 (førstegangsvitnemål – de som kommer rett fra vgs).
      De som ikke kommer rett fra vgs, har forbedret karakterer/tatt nye fag og/eller er over 21(?) år går under ordinær kvote. Og da var grensa på 54,4 poeng. MEN, det betyr ikke at snittet må være 5,4. For under den ordinære kvota går skolepoeng (snittet ditt ganget med 10), men også blant annet alderspoeng (du får 2 poeng for hvert år etter vgs, men max 8 poeng), realfagspoeng, tilleggspoeng (inntil 2 poeng gis for militær/høyskolestudie/folkehøgskole) og noen utdanninger har også kjønnspoeng. Alt dette står på samordna opptak sine sider. Anbefaler å lære deg systemet med poenggrenser.
      Så poenget mitt er – man kan komme inn på sykepleie selvom snittet ligger på 4,2 (42 skolepoeng). Det forutsetter bare at man har 8 alderspoeng (23-åringer har dette), 2 tilleggspoeng og evt 1-1,5 realfagspoeng. Og de tilleggspoengene oppnår man superenkelt ved å ta et årsstudie i et eller annet som gir 60 studiepoeng. Ikke behøver man da heller å strebe etter den høyeste karakteren, bare man består studiet 😉

    28. Så spennende! Det er ikke lett å finne ut av hva man vil jobbe med videre <3 stå på flinke deg. Kan jeg spørre hvilken leppestift du bruker på leppene her? veldig fint skjønna

    29. Så fint at du har lyst å studere sykepleie. Jeg gikk rett fra vgs til sykepleierutdanningen i Tromsø. Etter et halvt år fant jeg ut at jeg ville bli barnesykepleier. Jeg har nå vært sykepleier i 4 år og har et halvt år igjen på videreutdanningen min i barnesykepleie. Alt er mulig så lenge man er motivert. Synes forøvrig turnus er helt topp. Fri på en torsdag? don’t mind if I do 🙂
      Lykke til!

    30. Sykepleie er en veldig tung utdannelse. Forbedrer deg på at det er lange skoledager hver dag og praksis på alle instanser. Du må altså fint takle andres avføring og kvitte deg med lange negler og neglelakk. Mye mer også, men ja, ikke se på det som en enkel bachelor “du kan falle tilbake på”.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg