SKJERPINGS

Ahhhh, jeg blir så oppgit.. Jodel er noe jeg egentlig ikke visste hva var en gang før nå, men da Anna sendte meg en screenshot av en jodel om et innlegg på bloggen min måtte jeg bare sjekke det ut. Og så skriver jeg til henne “Hvordan fant du den?? Jeg finner det ikke”, men joooda- seff er det en egen gruppe som heter bloggergossip. Fy faen, kvinneguiden i ny versjon. Selvfølgelig måtte jeg lese, og vet dere hva? Jeg blir direkte sint. Der var det bare en haug av drittslenging, gossip og bullshit. Fant så og si ingenting om meg, men jeg blir allikevel sint av å lese hva de skriver om de andre bloggerne. NÅR ble det greit å sitte å diskutere en annen person anonymt på internett, åpent for hele verden å lese? Det er så lavmål, stakkarslig og ikke minst slemt. Er det virkelig så vanskelig å forstå at bloggere eller andre offentlige personer også er mennesker? Med følelser? Som på 5 sek kan oppsøke disse dritt-trådene og bli oppriktig lei seg? Hvordan hadde du følt deg om det var deg som ble diskutert på den måten? Fy faen, så stygge folk er. Jeg blir helt kvalm. Og jeg er så JÆVLIG glad for at jeg ikke har slike mennesker i livet mitt, jeg hadde virkelig skammet meg om det var en venninne av meg som satt å skrev piss om folk på jodel. 


Jeg legger ikke ut det stygge folk skriver, altså feks svarene på jodelene her, rett og slett fordi jeg ikke ønsker å offentliggjøre det de skriver enda mer eller “tvinge” en annen blogger til å lese dritt om seg selv som hun/han ikke oppsøker med vilje. Men hvor ugreit er vel ikke dette? Helt sjokkerende hvor gossip-tørste noen tydeligvis er. “Andrea Badendyck- noen som har noe på henne?”. Seriøst.. Altså plis, få en hobby eller noe. Og for guds skyld dere, ta det dere leser med en klype salt. Husk at hvem som helst kan skrive hva som helst der. Skulle virkelig ønske jeg kunne gjort noe for å få den gruppa nedstengt for alltid, men om den så hadde blitt borte så hadde det vel dukket opp en ny før jeg rakk å blunke.

Til slutt vil jeg bare si til dere som eventuelt føler dere truffet av dette innlegget: Hadde du synes det var greit om folk diskuterte DEG på den måten? Eller søsteren din? Bestevennen din? Neppe. Så IKKE gjør det, det er IKKE ok. “Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg”- burde seriøst være alles livsmotto, da hadde verden vært et så mye bedre sted. 

28 kommentarer
    1. Ja, det er slemt! Helt enig. MEN det er også slemt OM IKKE VERRE å tjene jævlig mye penger med å fremme et skjønnhetsideal som består stort sett av plastisk kirurgi, plast hår og plast klær. Gi masse press til unge jenter med å holde inn falske lepper, pupper, hår og så videre inn i kameraet hele tiden… kanskje du skjønner at unge jenter kan bli veldig lei seg da? Fordi de ikke er som deg- operert fra a til å?! Fordi de er “stygge” — dvs naturlige? Selvfølgelig blir de frustrerte og sinte, hva forventer du… Nå vil du til og med åpne en skjønnhets klinikk og tjene på andres komplekser…? Forståelig at noen blir sinte da og kjemper imot det…
      Men du bryr deg sikkert ikke uansett, du måtte kanskje finne noe å skrive om siden du får press fordi du ikke har blogget på lenge og må tjene mer til mer falske pupper, dine og andres…

    2. Husker for noen år tilbake da du og Benny la ut Twitter-melding om TCMN da hun hadde tatovert en pistol på magen og hvor stygt det var….du har vært der selv med andre ord. Og du er en offentlig person. Sikkert yngre jenter som er der du var for noen år tilbake. Håper du har beklagd deg til henne…lavmål.
      Ellers, virker som du har blitt bedre moralsk, og det er bra. Men bare husk at du har vært yngre selv og drevet med drittkommentarer, så ikke få helt sjokk.

    3. Står at du er/var en mobber! Gjengående kommentarer! Altså ikke nå, men da du gikk på ungdomsskolen/videregående. Stod at du gjorde livet til enkelte til et helvete. Noe å tenke på!

    4. Anonym: For guds skyld, skriver jo i dette innlegget at folk kan skrive hva de vil og derfor må man ta det med en klype salt. Jeg har aldri vært en mobber.. Men det er noe som heter å være ung, og ja jeg var slem noen ganger på slutten av barneskolen og på ungdomsskolen, men da mot jenter som igjen var slemme mot meg. Klassisk jentedrama når man er mellom 12 og 15 år, hvor jenter ofte kan være ekle mot hverandre, baksnakke og utestenge. Det tror jeg de aller, aller fleste jenter har vært i gjennom. Det sier ingenting om meg som person i dag 🙂

    5. Hmm: Jeg beklaget meg til henne typ med en gang og slettet den tweeten, og dette er uansett seriøst sånn 5 år siden. Jeg skjønner SELVFØLGELIG at man kan være ung og dum, ikke tenke konsekvenser osv, har vært der selv. Men jeg tror uansett det er viktig å kaste et lys over det, for det er jo ikke greit. Jo mer oppmerksomhet temaet får, jo større sjanse er det kanskje for at folk dropper å skrive dritt på nett- noe som er veldig bra!

    6. Skjønner ikke hvorfor folk skal dra frem hva andrea eventuelt har gjort? det er jo ikke relevant til innlegget.. ingen er perfekte og alle har vel gjort et eller annet dumt i løpet av oppveksten sin.. hovedpoenget her er jo at denne jodeltråden henger ut bloggere, sprer rykter og bare lager kvalme. og de fortjener å bli satt i lyset!

    7. Er så enig med deg, lurer ofte på selv om folk ikke har bedre å gjøre enn å skjule seg bak et tastatur og diskutere om andre mennesker! Blir så sykt kvalm når jeg ser hva andre kan finne på, og som du skriver; tenker de aldri på hvordan de selv hadde reagert hvis det var de som ble diskutert?!

    8. BRA og så alt for viktig, Andrea! Tør nesten ikke å tenke på at dette også skjer på ungdomsskoler osv, og folk kanskje ikke har rukket å bli selvsikker som man blir med årene (forhåpentligvis).
      De fikk faktisk jodel stengt i Molde, fordi det var så mye mobbing og dritt der. Folk som fikk det veldig vanskelig pga det. Burde skje i hele landet, for det medfører faktisk ingenting positivt når man kan legge ut navn offentlig og bare være opptatt av sladder, rykter og spredning av negativitet. Finnes så mye viktigere og bedre ting å bruke tiden sin på 🙂

    9. Til deg over. Jodel er blokkert på skolenes nettverk i Molde, men ikke andre steder:) uansett et bra tiltak!

    10. Det er ikke en bra gruppe, har rapportert dere flere ganger. MEN du promoterer denne gruppen noe veldig nå, noe som gjør at flere vi oppdage den og lese den.

    11. June Holm: Heeelt enig med deg! Terskelen for å skrive noe er så sinnsykt mye lavere når man er anonym, og det er det som er skummelt. Jeg synes jodel er en farlig app som kan forårsake mye skade, og at den burde være nedlagt for lenge siden.. <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg