Sannheten er at det er bare du som bryr deg

Det jeg skal skrive nå er så viktig, for så fort du innser dette selv blir alt så mye lettere- det har i alle fall blitt det for meg. De aller fleste av oss føler et stort press når det kommer til utseende, i hvert fall vi unge. Vi bryr oss altfor mye, og noen kan dessverre bli helt obsessed i hvordan de ser ut. Analysere hver eneste prosent av både ansikt og kropp, og finne ut hva de kunne gjort for å bli finere. Jeg har vært der selv, det kan jeg si 100% ærlig. I visse perioder i livet mitt har jeg følt et sinnsykt stort press når det gjelder utseendet, og jeg har vurdert å fikse på både det ene og det andre. Jeg er jo fin nå, men jeg hadde kanskje vært eeenda finere med litt mindre nese? 

I bloggverden er dette spesielt vanskelig, selvom mange liker å legge skylden på oss. Sannheten er at vi er alle ofre av skjønnhetspresset, og hvem som egentlig er syndebukken vil vi nok aldri finne et konkret svar på. Jeg tror riktignok ikke at det er en spesifik syndebukk, det er nok en god blanding av mye forskjellig- alt fra radio/tv/magasiner/sosiale medier/reklamer ++. Vel uansett: tenk dere selv å bli kritisert av fremmede så og si hver eneste dag. Ja, for det er noe bloggere og andre som er store på sosiale medier gå gjennom. Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg har blitt fortalt at jeg ikke er bra nok, og ting jeg aldri en gang har ofret en tanke til ved utseendet mitt er tydeligvis noe jeg burde ha komplekser for. Du blir fortalt dine feil, for å si det mildt.

Så at noen bloggere, og en haug av andre store profiler på sosiale medier har tydd til mange forskjellige operasjoner er ikke på noen måte sjokkerende for meg, og jeg synes egentlig bare det er sinnsykt trist. De følte at de måtte endre på seg selv for å være bra nok, og mange ser jo faktisk ikke ut som seg selv for 5 øre lenger. Jeg ser faktisk på de som ofre, ikke som grusomme forbilder som skaper stort press blant unge. Og det verste er vel at 99% av disse føler seg nok fortsatt ikke bra nok. Selv har jeg jo silikon som de fleste av dere vet, og jeg kan love dere at det lykke og et godt selvbilde kommer ikke av 250 gram i hver pupp.Image and video hosting by TinyPic

Å komme inn i den sosiale medier “bobla” er dødsskummelt, og jeg har flere ganger vært der selv. “Hadde jeg bare vært litt mer sånn og sånn så hadde jeg kanskje fått enda flere likes og følgere”. Men LOL? Hva slags lykke gir egentlig likes og følgere deg? Selv har jeg 170.000 følgere på instagram og får åpenbart derfor ganske mange likes, men jeg skal love dere at det ikke gir meg et fnugg av lykke. Det som gjør meg lykkelig er å ha folk rundt meg som er glad i meg og vil meg vel, reiser og opplevelser, mestringsfølelse, gode samtaler, en god treningsøkt, rent sengetøy, molly som nusser på meg hver eneste dag +++. Dere skjønner greia. Hadde jeg vært lykkelig om jeg satt i en rådyr toppleilighet med evig av designerplagg rundt meg med et utseende som oppfyller alle idealer om jeg ikke hadde hatt noen som var glad i meg? Ingen venner, familie eller kjæreste? NEI. Penger og utseende er ikke veien til lykke, selvom begge deler selvfølgelig kan ha sine fordeler. Men da skal det andre være på plass. Det er jeg så sinnsykt glad for at jeg har innsett! Altså, bare tenk selv hvor mange dødsvakre og rike kjente mennesker som har tatt livet sitt opp gjennom årene.

Jeg tror veien til å takle presset vi alle føler i forskjellige grader er nr 1, alt det som står over her- man må innse at et vakkert ytre er ikke veien til lykke. Det er helt greit å være utseendefiksert og det er jeg så absolutt selv- men det skal ikke bli en usunn og altoppslukende fiksering. Og nr 2, som virkelig også har hjulpet meg til tankegangen jeg har i dag- er at man må innse at det er kun DU som bryr seg. Når du er på stranda- hvem sin kropp er du mest opptatt av? Din egen? Jepp! Legger du i det hele tatt merke til andres kropper? Du føler at du må ha “sommerkroppen”, men sannheten er at folk driter i om du har “sommerkroppen”. Og du driter i om de har det. Men vi alle føler sånn på dette presset.. Er det ikke litt latterlig?

Og når du tenker over “ideal-kroppen” i følge sosiale medier: hvor ofte har du sett den i virkeligheten? For sannheten er jo at det faktisk ikke er noe annet enn et fiktivt press, det er ikke den virkelige verden. Det er instagram-verden. Som er photoshoppet og operert herfra og til månen. Ola nordmann ser ikke ut som disse jentene på instagram med en million følgere. Ta deg en tur i svømmehallen, gymgarderoben eller et annet sted- DER har du de ekte kroppene i den virkelige verden. Vi streber etter noe som typ ikke finnes, som vi kun ser på en skjerm. Det er jo helt sykt når man tenker over det. 

32 kommentarer
    1. Beste innlegget du har skrevet, Andrea 👏🏼 Sikkert noen som finner noe å kritisere deg for her også, men bare hev deg over det!

    2. Åååhh elsker at du kommer med mye mer personlige innlegg med meninger og tanker Andrea! <3 Helt enig med deg her, og kjempebra skrevet. Stå på videre <3

    3. Takk Andrea.
      Det er så viktig at du skriver om dette. Ikke bare for din egen skyld, men for oss lesere. Oss lesere som sliter daglig med det å ikke være god nok, fin nok, tynn nok – bra nok. Vi vet alle innerst inne at utseendet kan ikke MÅLES med en god personlighet.
      men,
      likevell sitter vi alle dag inn, dag ut og fokuserer på det ytre. Analyserer oss selv fra topp til tå. Er mellomrommet mellom beina stort nok? er lårene store? er rumpa for liten?for stor? er puppene for små?for stor? er hoftene for store, armene for store, ansiktet, magen. altså – HVA har det egentlig å si?
      Lenge har jeg fokusert på det å være fin nok, restylane som 17 åring, hatt lyst til å operere puppene mine større, rumpa, ta fettsuging, redigert ansiktet mitt til et annet på perfect365 appen, sultet meg så mye at magen lager de mest høylytte lydene, kjøpt fat burning tabletter, trent til jeg ikke har mer energi. Liksom, Hvorfor.. og det er ikke bare meg som har denne tankegangen – eller har hatt. Det er absolutt hvert eneste individ – stor eller liten, høy eller lav, beskjeden eller ikke.
      Det som er viktig er at til syvende og sist så har utseendet en minimal betydning. Det er det første man ser ja. Men i det man lærer seg å kjenne en person fullt og helt, så betyr det mer enn en litt flatere mage, tigh gap og et hvitt smil.
      Det verste er at vi alle vet dette så godt, men likevel fokuserer vi på utseendet. Uansett hvor mye eller lite vi snakker om det. Og det er det som er farlig. En gutt kalte meg “lubben” for å være morsom. Men det viste seg i å utløse en spiseforstyrrelse som tok over livet mitt i 7 år. Fremdeles ikke frisk, men en sunnere tankegang – og en hel del erfaring og kunnskap.
      Alle kjemper en kamp ikke alle forstår seg på, og det er så dumt at det er ingenting vi kan gjøre med det. sånn egentlig.
      Men likevel, tusen takk andrea. Tusen takk for et personlig, herlig og fint innlegg. Dette tok jeg til meg. Og jeg skal prøve å huske på det du har skrevet hver eneste dag – noe jeg håper flere vil gjøre. For det betyr mye å lese noe som dette fra deg – som ikke alltid har vært så personlig på bloggen. Takk for at du bryter ut av komfortsonen og snakker om dette.

    4. Helt enig med deg Andrea! Det er jo noe som heter “Happiness is not a destination, it is a way of Life”. Selvbildet og selvtilliten man har er det som egentlig holder deg oppe. Ekte skjønnhet kommer først og fremst innenfra, din indre styrke og glød. Dessverre er det få mennesker som tror på det, dem tror at kropp og det ytre utseendet er det eneste som teller som skjønnhet. Men hva er en kropp uten mennesket som eier den?

    5. Veldig enig i mye her, men et spørsmål: Hvorfor ønsker fu å starte kosmetisk skjønnhetssalong hvis du sier at det er trist at folk fikser seg fordi de ikke føler seg bra nok? Gå for all del på sykepleien, men IKKE for å starte noe så overfladisk som en skjønnhetssalong når du kan HJELPE mennesker i samfunnet med akkurat den samme utdannelsen!

    6. Til kommentaren over som ble postet 01.07.2017 kl.10:48: Når ble det forbudt å velge hva man vil gjøre i livet? Andrea kan da velge akkurat hva slags sykepleier henne vil bli og ikke bli (eller hvilket som helst annet yrke), og at du mener at kosmetisk sykepleie er overfladisk får være ditt syn. Man trenger alle typer sykepleiere, og alle sykepleiere hjelper på sin måte.

    7. Det jeg synes er mest interessant med dette er at det virker som at det kun er pene jenter som fikser på seg. Altså, helt naturlige pene jenter som overhode ikke trenger å fikses på. Du er utrolig naturlig pen, så for meg er det helt absurd å tenke på at du skulle hatt noen negative tanker om utseende ditt. Jeg ser selv ut som et troll og hadde trengt en heftig makeover, men jeg kommer aldri til å fikse på meg selv, rett og slett fordi jeg vil være naturlig og jeg har lagt meg til ro med at sånn her ser jeg ut.
      Det å blottlegge livet sitt på blogg, Instagram osv tror jeg har skadet mange jenter. Feks Isabel raad. Hun var naturlig pen og trengte overhode ikke alle de operasjonene. Lurer på om hun hadde tatt alle de operasjonene hvis hun aldri hadde meldt seg på paradise hotel, og tilslutt endte med å bli blogger og tjene fettevis med penger. Internett skader!

    8. Kjempe bra innlegg. Bloggen din har blitt så mye bedre etter at du begynte med sånne innlegg (personlige/egne tanker og meninger). Takk:)

    9. Hei, hvor er den sorte kjolen din fra Snapchat fra? Den som er hull i på siden som du brukte på palmesus? Sykt fin!!!!

    10. Hvor er den sorte kjolen ifra som du hadde på deg på snapchat igår????? Værsåsnill å svar. Loooveit

    11. Veldig bra skrevet og jeg er enig med deg. Men en tenker også fort “det er lett for deg å si med så mange likes og et usendeet de fleste dør for :P” Tror ikke de som er under gjennomsnittet i følge de altfor grusomme sosiale medier hadde sagt det samme.

    12. Ååå Andrea!! Nå ble jeg skikkelig glad! Er så utrolig enig med deg. Selvfølgelig streber vi alle(eller de fleste) etter å bli litt penere, litt strammere, litt brunere osv., og det er greit! Men innimellom trenger man en påminnelse om at det som gir deg verdi er ikke hvordan du ser ut, men hvordan du behandler andre, tankene dine, kjærligheten du kan spre og alt det andre som betyr aller mest! Ingen bryr seg egentlig om du har en kvise “for mye”, litt cellulitter eller litt ekstra kjøtt på beina. Kjempefint at du gir folk denne påminningen <3

    13. Utrolig viktig!
      Og det som er viktig å forstå er at uansett hvordan man ser ut så har alle komplekser. Du er jo ufattelig vakker PG i mine øyne så burde ikke du ha noe du vil endre på. Men så føler man jo på det presset uansett hvordan man ser ut..

    14. du er jo ei av dei som operere seg så du burde være fornøyd men håper ikke alle bloggere komme til å oppere seg til svære fake mugger og stor unaturlig ræv som hore sophie og isabell 👎🏻Håper ikke folk ser på dem som ideal utseende jævla bitches
      Men lure på hvilke kropp dei 2 ser på som får dem til å operere seg til noe som ser skikkelig fake ut
      Ikke en gang kardashians og jenner jentene ser så fake ut

    15. Bra skrevet. Viktig budskap. Samtidig føler jeg at det hele blir litt.. Dobbeltmoralsk. Nei, likes og followers gjør deg kanskje ikke lykkelig, men det kan fort avgjøre om du kommer opp og frem eller ei.
      Hva hadde bloggen din vært uten folk som delte (likte) innleggene på facebook? Hvor hadde den vært uten followers (lesere)? Ikke vet jeg, men en ting som er helt sikkert, er at du ville levd et veldig annerledes liv.
      Ofte får jeg inntrykk av at du er født inn i en rik familie, så kanskje ville du hatt mange av de samme godene som du har i dag. Det vet ikke jeg.
      Sophie Elise, derimot.. Hvor ville hun vært uten folk som fulgte og delte bloggen hennes?
      Likes og followers avgjør veldig mye, i enkelte situasjoner.

    16. Sinnsykt bra skrevet. Likes og followers kan få deg opp og frem mtp events, reiser, spons og lignende. Men det gjør en ikke lykkelig. At jeg på noen bilder oppnår 500 likes på en instagram post gjør ikke meg lykkelig på noe vis. Jeg har selv sett jenter naturlig pene, sminket pene osv, forsøkt å etterligne, forsøkt å oppnå det som i mine øyne da blir så nære “perfekt” som mulig. Men det går ikke. Man må finne sine særtrekk, finne skjønnheten på seg selv, og man må elske seg selv før man klarer å elske andre.
      Jeg er så mye mer glad, lykkelig og avslappet nå som jeg godtar mine komplekser, er fornøyd med meg selv og ikke stiller meg opp mot alle andre, selv om de ser bra ut.
      Bloggere, sosiale medier-kjendiser osv kan ikke alltid pekes på når man skal finne synderene for presset. Sorry not sorry. Stå på Andrea! 🙂

    17. Morsom at du skriver dette innlegget når hele bloggen din handler om hva du spiser, kjøpt eller hvordan se bra ut. Spesielt med merkevarer og klær. Blir litt for dumt å lese dette når du sitter å reklamerer for å blir brun, hvite tenner eller hva man skal spise (som skal være sunt) … kan ikke ta dette helt seriøst.

    18. Budskapet – fair enough.
      Men at dette kommer fra bloggverdenens store retusjeringsdronning er jo noe pussig. Skulle gjerne slengt over et “Airbrush”-trofé til deg, for der er du overlegen alle 🙂

    19. WORD!! Så bra skrevet! Glad for at du bruker stemmen din til å spre denne gode og sunne tankegangen!
      Stor klem <3 <3

    20. Ganske ironisk når du bidrar til dette hysteriet i aller høyeste grad, med selfie etter selfie, falske pupper som sprenger bikinitoppen, kritthvite tenner og solsteket hud. Jeg ble nysgjerrig på bloggen din da jeg så den forferdelige annonsen for betakaroten på VG. Jeg skjønner ikke at du kan tillate deg selv å skrive dette, det er jo helt umulig å ta seriøst. Har du ingen selvinnsikt?

    21. Bra skrevet Andrea! Det er faktisk helt sykt hvordan utseendepresset har tatt av. Føler ALT handler om å se bra ut, men det er ikke sikkert det gjør deg spesielt lykkelig å hele tiden streve etter å få det perfekte utseendet. Mye av det du ser i speilet og tenker er “feil” med deg selv er det kun du som ser. Synes det er så trist og dumt hvordan samfunnet er blitt, og lurer på hvordan folk kommer til å se ut i framtiden…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg