Klarer jeg dette?

Haha, rare meg og mine impulsive prosjekter.. Har tenkt en god stund på at jeg bør slutte å snuse, rett og slett fordi jeg SER at det ikke er bra for meg. Tennene mine der jeg snuser mest har blitt myyye lenger enn tennene på den andre siden, for tannkjøttet har nemlig trukket seg oppover fordi snusen irriterer det. Skal love dere at dette ikke er pent, og trekker de seg langt nok opp vil tennene til slutt begynne å falle ut. Ikke minst er tannkjøttet mitt der jeg snuser både ruglete og gråaktig i fargen, noe som ikke ser særlig sunt ut. Blør også veldig lett når jeg pusser tenna. Konklusjonen er at tannkjøttet mitt hater meg og snusen min, og at jeg MÅ slutte. 

Jeg snuser ikke som “ola nordmann”, for selv vil jeg si at jeg nesten misbruker snus. Med mindre jeg sover eller trener så har jeg i snusen konstant (!!!), så fort jeg tar ut en tar jeg inn en ny. Og i blant hvis jeg skal kose meg ekstra mye kan jeg gjerne ta inn både to og tre om gangen, HAHA. Virkelig ikke bra.. Så ja- uvanen min har gått litt for langt og nå er jeg lei. Det ser stygt ut, er slitsomt å måtte tenke på det hele tiden, det er ikke bra for meg OG det er jævlig dyrt. Men så er jeg så ekstremt avhengig og har snust i typ 5 år, så å slutte er ikke bare-bare. Jeg føler jeg ikke kan huske et liv uten snusen min liksom, og jeg føler dessverre en stor form for kjærlighet for skruf slim fresh- min følgesvenn. Det er liksom den og mobilen som alltid er ved min side, uansett når hvor og hva. Hvordan blir livet uten morgen-snusen? Etter trening-snusen? Etter middag-snusen?

Men plutselig bare bestemte jeg meg, faktisk ikke lenger siden enn i stad. Nå skulle jeg slutte å snuse! Jeg har aldri prøvd å slutte tidligere, men er det noe jeg har lært i løpet av livet så er det at ting blir ikke noe lettere av å utsette det til i morgen eller etter ferien. Det kommer til å være jævlig uansett hva, og man får bare hoppe i det. Så det gjorde jeg, uten å egentlig ha planlagt noe som helst.

Nå har jeg vært snusfri i snart 9 timer, men har kjøpt meg en boks Onico (nikotin og tobakksfri “snus”) for å gjøre det hele litt lettere. Da har jeg i alle fall noe å putte oppi leppa. Men shit, jeg føler meg faktisk skikkelig dårlig og rar. Egentlig umulig å beskrive, men jeg kjenner på hele kroppen at det er noe som mangler. Og det irriterer meg litt også, for dette er et falskt behov jeg har klart å lage meg selv. Så sinnsykt unødvendig. Vi alle trenger mat, vann, varme og alt det grunnleggende- men jeg ble ikke født avhengig av nikotin. Og her sitter jeg- livredd for hvordan kroppen min kommer til å reagere på å ikke få giften i seg lenger. Æsj.

Uansett- dette SKAL jeg klare. Både for helsen, lommeboka og mestringsfølelsen. Kanskje noen av dere vil slenge dere på? Og om noen også har litt tips og erfaringer å dele med meg når det kommer til å slutte å snuse så hadde jeg satt stooor pris på det ♥

31 kommentarer
    1. Hei 🙂
      Så gøy at du vil prøve å slutte! Anbefaler å alltid ha noen pastiller og tyggis etc i lomma <3 heier på deg!

    2. Jeg har snust like lenge som deg, og greide å slutte å snuse en gang. Eller det vil si at jeg greide å slutte med nikotinsnus over en lenger periode, men noe jeg innså var at 30% av avhengiheten ligger i nikotinet, og resten ligger i å ta noe under leppa. Så mitt tips til deg er å bare droppe alt. Du blir ikke snusfri av onicoen heller… den gjør egentlig bare prossessen tregere. Jeg falt til slutt tilbake på vanlig snus, men en jeg jobber med prøvde onico og han bruker det til den dag i dag etter to år! Men er motivasjonen på topp så får du ha masse lykke til med snussluttinga! Vet det er vanskelig og du kommer nok alltid til å få lyst på en! Bare stå på!!

    3. Jeg sluttet å snuse i november 2015 etter å ha snust i 4-5 år. Og helt likt som deg, misbrukt snus. TIl og med av samme grunn, tennene, sluttet jeg å snuse. Innså plutselig en kveld jeg sto på badet hvor redd jeg er for tennene mine, og fra da bestemte jeg meg for at jeg tar ikke én snus til. Det som hjalp meg veldig mye, var at hver gang jeg ville ha en snus tok jeg en sukkerfri Ifa, den salte lakrissmaken hjalp veldig. De to første ukene er verst, for det tar to uker for kroppen å lage nye vaner. Men det ligger kun i hodet, hvis du har motivasjonen så klarer du det. Du må bare overbevise hjernen om at “jeg er ikke avhengig av dette”. Nå etter 2,5 år som snusfri kan jeg fint ha en boks liggende som jeg tar med på fest, og de eneste gangene jeg får lyst på snus er når jeg har alkohol i blodet. Og det er forsåvidt helt greit 🙂

    4. Jeg sluttet etter 5 år jeg også. Og det beste tipset mitt: slutt på dagen og helst ingen Onico. For meg hjalp det litt å ha mintpastiller som minnet meg om skruf slim fresh, haha. Men det er absolutt ikke lett. Den første uken ble jeg nesten deprimert og begynte plutselig å gråte om dagen uten grunn. Jeg var helt snusfri i ett og et halvt år og den fysiske avhengigheten tok slutt etter et par uker. Dessverre for meg var det som å miste en veldig god venn, og jeg følte livet var bedre med snus haha 🙁 Såååå, jeg begynte igjen og har ikke tenkt å slutte før jeg planlegger å bli gravid (om et par år). Merker at det ødelegger tannkjøttet ekstremt mye, men det får bare koste hva det koste vil i maks to år til. Vi har da bare et liv 😀 Men masse lykke til! Dette klarer du hvis du vil <3

    5. Jeg sluttet å røyke for 2 dager siden. Har røykt siden jeg var 14 år. Altså 10 år. Anbefaler deg å lese allen carr sin bok for kvinner. Den hjalp virkelig meg til å se det for den ekle uvanen det er. Ser på det å slutte som en utfordring. Drikker et glass vann hver gang jeg får lyst på nikotin.

    6. Anbefaler faktisk å prøve å putte en tyggis med mintsmak oppi leppa, da dette gir ca den samme sviende følelsen som en snus gir hahah! Verdt et forsøk hvertfall, tenker da jeg. Lykke til! 🙂

    7. Selvfølgelig klarer du det, heier på deg <3 Selv snuser jeg bare litt på fest. Bestemte meg for lenge siden om at jeg ikke skulle begynne å snuse til vanlig, fordi jeg vet at jeg lett blir avhengig av ting. Også synes jeg ikke at snus verken lukter eller smaker noe godt når jeg er edru, så jeg kommer nok aldri til å greie å snuse fast. Dette greier du Andrea 😀

    8. Hvis du snuser såååå mye, er det bedre å trappe ned. Snus mindre og mindre til slutt blir det enklere. Istede for å bråstoppe og gå fra heletidwn til aldri!

    9. Jeg snusa i 6-7 år og snuste en boks om dagen(!!)
      Jeg syntes det var kjipe penger å bruke så derfor sluttet jeg. Det var bokstavelig talt blod, svette og tårer til tider, hahah. Men det går over, er bare å tenke hvor dårlig det faktisk er for deg 🙂 jeg har gått 1 år uten snus nå!
      Tips: den feilen mangeee gjør er å ta seg en snus i fylla. IKKE gjør det, da er det tapt. Så selv nå ett år senere kjøper jeg Onico peppermint når jeg skal på byen (just in case) 😀
      Du klarer det <3

    10. 20-30 min badstue/steam, 3 dager på rad og de fleste giftstoffene er ute av kroppen 😉
      (deretter sitter det bare igjen i hode..)
      Lykke til!
      Hilsen T

    11. Les boken “Endelig ikke-røyker” av Allen Carr!! Det er samme greia med nikotinen, bare les “snus” der det står røyk. Sluttet først en gang uten å ha lest boken og det var helt jævlig; var sur, kaldsvettet, irritabel – you name it. Leste boka, fikk mindre og mindre lyst på snus når jeg leste den (du skal/kan røyke/snuse mens du leser), og da jeg var ferdig hadde jeg NULL lyst på. Det var ikke noe problem å slutte, og jeg hadde ingen bivirkninger. Mye av det handler bare om å ha riktig psykisk mindset (som du f.eks kan få gjennom boka, men også andre måter). Flere av vennene mine har sluttet på samme måte. Har vært snusfri i 5 år nå – trikset er bare å velge å aldri ta den éne snusen igjen 🙂 (tar du én på fylla, er man på kjøret igjen ass). Lykke til!

    12. Hei,
      Det viktigaste er p gjøre det på et tidspunkt med minst mulig stress og dropp fest snusing for det ødlegger alt. Har forsøkt å slutte å snuse 4-5 ganger men har nå vært snusfri i 6 mnd og det verste er over etter 1-2 uler og etter måneden er over går hver dag lettere.

    13. Onico er ikke så mye bedre, du kan skade tannkjøtt osv med det også. Bare søk opp, så står det nok det samme. I matbutikker selger de “sluttesnus” som heter zonnic, er vel kanskje bedre å bruke det

    14. Var gjennom dette for 3 år siden. Snuste 3/4 boks om dagen. Det “rare” følelsen du beskriver er helt jævlig. Jeg var kostant susete i hodet og kroppen den første uka, jeg sov også sinnsykt dårlig. I tillegg var jeg superirritabel. Trøst deg med at det aller verste går over etter en ukes tid, etter to uker begynner det å gå greit. Etter et par måneder tenker du ikke på snus lengre. Ikke ta deg en eneste festsnus, prøv å legg fra den Onicoen, og kjøp heller inn tyggis/pastiller.

    15. Jeg sluttet i mars i år etter å ha snust en boks om dagen i syv år. Jeg slutta på dagen. Var helt forferdelig, men hadde bestemt meg. Jeg brukte Onico de første to månedene, før jeg slutta med det også på en dato jeg hadde satt på forhånd. I dag tenker jeg ikke lenger over at “noe mangler” i hverdagen min. Er utrolig stolt av meg selv.
      Masse lykke til!! Dette klarer du 🙂

    16. Idag er det 20 dager siden jeg har sluttet å snuse, spart 2000! De første dagene var helt forferdelige, var skikkelig sur på alt og alle (kan tenke deg når man jobber i butikk og alltid må være hyggelig) Snuste i 4 år, og prøvd å slutte sikkert 5 ganger før. Feilen min var at jeg bare måtte ha på fylla.. Da kjøpte jeg og hadde mer igjen til dagen etterpå og slik bare fortsatte det i en ond sirkel. Klarte maks 1uke uten snus. Men masse lykke til, bare hold ut de første dagene! 😀

    17. Et VIKTIG tips, er å gjøre vennene dine klar over at du slutter og hvis de er reale viser de hensyn og drar ikke opp snusboksen sin rett foran nesa på deg hver gang de tar en snus. Det synes ofte jeg er det værste. Unngå å ha snus rundt deg. Klarer du å holde deg til fest snus feks kan dette gjøre det enklere, det hjalp meg veldig for å ikke føle at jeg ALDRI kunne ta en snus igjen. Men dette er såå individuelt. Og ofte hører man om de farlige virkningene men man ser dem jo ikke så da er det vanskelig å helt innse hvor ille det der. men det at du nå faktisk kan SE det synes jeg burde være en god tankevekker og motivasjon! Men uansett, dette klarer du 🙂 Man tror gjerne det handler om det fysiske, men det er psyken og hva man bestemmer seg som avgjør.

    18. Kroppen bruker 2-3 uker på å venne seg til/av med ting, så klarer du de ukene er MYE gjort! Ha ifa/pastiller i veska til enhver tid, og sug på dem når du føler trang til å snuse!

    19. Så bra! Du har jo en hel del viljestyrke når det gjelder trening og mat ellers, så tror nok du skal klare dette fint også! Så lenge du vil det nok og er villig til å ha det litt jævlig en liten periode, så går det!

    20. Kjøp deg fisherman bombom! Hver gang du får lyst på snus tar du en fisherman,det hjalp meg med å slutte😊 Ellers finnes det jo nikotin tyggis,det hjelper veldig hvis du får nikotin abstinenser. Masse lykke til! 😀

    21. Det sies at om man bryter en vane og holder ut i 21 dager så er den værste delen over. Da har man brutt vanen og da er det kun det psykiske som sitter igjen. Ta deg heller en tyggis/pastill. Jeg var periodesnuser, men prøvde meg på 21 dager uten og da var suget over. Var kun tanken at jeg måtte ha noe i munnen som var vanskelig, og da ble det tyggis 👍🏻 Lykke til!

    22. Les boka “endelig ikke-røyker” av Allen Carr, den boka er helt sykt mind blowing! Den bygger på at man avslører illusjonene man har om hvorfor man trenger snus, slik at man innser at alt bare er en stor felle. Grunnene til at man snuser er ikke synonymt med grunnene til hvorfor man bør slutte. Å tenke at det dyrt, usunt osv er jo ting man vet fra før av uansett, det blir mye lettere når du blir kvitt hjernevaskingen som gjør at du tror at du trenger den for bedre selvtillitt, avslapning, i stressede situasjoner, sosiale sammenkomster, etter mat osv. Bare les den!!! 🙂

    23. Dette klarer du! Jeg sluttet i fjor høst og det har gått veldig mye bedre enn hva jeg så for meg! jeg gjorde som deg,bare plutselig slutta en dag. De 3 første dagene var verst for meg, da våknet jeg på natta og kaldsvettet, følte meg syk og sliten og var i dårlig humør MEN det går over! Etterhvert er det bare “vanen” som henger igjen, og til det brukte jeg onico, tyggis og pastiller. Synes det var en god hjelp <3 Lykke til!

    24. Sluttet å snuse etter 10 år. Vært snusfri litt over 1 år nå.
      IKKE bruk onico. Denne er mye verre for tannkjøttet så det gjør bare hele sluttprosessen vanskelig for deg.
      I tillegg smaker den jo litt såpe.
      Anbefaler deg å helle kjøpe Real White Soft mint slim (kickup). Selger den på Rema 100/7/11 eller deli deluca. Denne er tobakk og nikotinfri og skader ikke tannkjøttet i det hele tatt men har en veldig bra snusfølelse. Kommer til å redde deg fra å gå på en blemme.
      Den første snusfrie uka er uansett forferdelig. Overlev den så klarer du deg 🙂 Tenk at dette SKAL DU vinne, ikke snusen. Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg