SYKEPLEIEN I UTLANDET?

Som mange av dere kanskje har fått med dere er planen å begynne å studere etter sommeren, og da sykepleien. Det tok meg lang tid å finne ut hva jeg ville- men nå føler jeg meg faktisk nesten 100% sikker. Kommer ikke på noe som helst annet jeg heller kunne tenke meg.. Haha! Det er en skikkelig god følelse. Er jo fryktelig frustrerende å ikke aaaane hva man vil, spesielt siden folk nesten ikke spør om annet. MEN, det er jo heldigvis utrolig normalt og vi alle finner nok ut av det til slutt. Er også lov å prøve og feile underveis, det gjør mange 🙂

Uansett! De siste ukene har jeg tenkt en del på å studere i utlandet, og jeg får bare mer og mer lyst til det. Flere gode venner av meg har flyttet utenlands for å studere, noe som motiverer meg veldig. Det er jo dessuten enda litt kjedeligere i Oslo uten de her, så da kan jo like gjerne jeg også stikke av 😉 Neida.. Men jeg tror absolutt at å studere utenlands er et utrolig godt valg. Da får du virkelig utfordret seg selv, opplevd helt sinnsykt mye og kanskje bli skikkelig god i et språk i tillegg? Det er nok et minne for livet som de aller, aller fleste ikke angrer på å ha hoppet ut i. Når ellers i livet skal man liksom bare flytte til et annet land? Er ikke like lett lenger “å bare flytte” når du sitter med mann, barn og hus.

Men hvor vil jeg? DET er ikke så lett å vite. Egentlig kunne jeg tenkt meg å studere laaangt vekk som typ i Australia, Hawaii, California.. Rett og slett til et dreamy og varmt sted. Sommer året rundt, hvite strender og turkist vann. Ja takk! Problemet er at det er vanskelig å få sykepleieutdanningen godkjent hvis du studerer utenfor EU, fordi myndighetene endrer regelverket ofte og plutselig sitter du med en utdanning du ikke har bruk for i Norge. Det er IKKE kult, og har dessverre skjedd med mange. Så den risken tør jeg vel egentlig ikke å ta? Noen som har erfaringer her? 

Har tenkt endel på København, vet det er mange nordmenn som tar sykepleien der. Er jo en helt fantastisk by, og så er det en stor fordel at det er så kort å reise hjem! Stockholm og London er også byer jeg absolutt kunne tenkt meg. Storbyer er med andre ord det jeg er ute etter hvis jeg skal studere i europa 🙂 Heldigvis er det ikke søknadsfrist før i mars, så jeg har fortsatt god tid til å finne ut av hvor jeg vil. Er vel uansett smart å søke på litt forskjellig i tilfelle du ikke kommer inn på førstevalget ditt. Kommer også til å søke i Oslo, Trondheim og Bergen bare sånn i tilfelle- selvom jeg mest sansynlig heller velger utlandet foran Norge hvis jeg kommer inn i en by jeg kunne tenkt meg. Inn på sykepleien skal jeg uansett, kjenner jeg ikke orker tanken på å vente mer med å studere nå. 

Har noen av dere erfaringer eller tips å dele med meg? Er helt grønn på alt det her enn så lenge, så tar i mot tips med stooor takk ♥

73 kommentarer
    1. Hvis du tenker storby ville jeg også vurdert noen spanske byer. Som feks Valencia! Bor en million mennesker der, er supervarmt, har strand – men også storbylivet. Og er ekstremt billig å fly fra valenvia til feks Marrakesh, Ibiza, Mexico osv! I tillegg er det kkke en by med aå mye turister, ettersom de heller reiser til Barcelona og Madrid! En utrolig vakker by som jeg elsker å være student i! Og så blir man god i spansk – OG engelsk!

    2. Velg Spania. Har vært på mange spanske sykehus, og der er standarden virkelig høy på de ansatte. Tror det passer deg veldig bra!

    3. Du bør passe på at du får utdanningen din godkjent i Norge dersom du velger å flytte tilbake etter endt utdanning. Vet at de er veldig strenge i Norge når det gjelder helsefag. 🙂

    4. Tror det er lurt å velge en skandinavisk by, selv om det er mer eksotisk å velge en by i varmere strøk. Går selv på sykepleien i Bergen, og det skal sies at det er et veldig tungt studie! Om jeg skulle gjort dette på engelsk så hadde jeg aldri klart det. Derfor har man kanskje bedre muligheter i en skandinavisk by. Tror jeg da! Lykke til med studievalg, sykepleien er helt fantastisk og jeg tror du vil like det veldig godt!

    5. Du skal være veldig forsiktig med å ta sykepleierutdanning i utlandet, da til og med skandinaviske land. Har ei venninne som ikke fikk godkjent utdanningen sin og da hadde studert i Danmark.

    6. Du må søke en stund før søknadsfristen hvis du skal til utlandet. Opptaket til andre land via Norge starter mye tidligere. Gjerne starte før jul, sånn at du får ordnet visum/opphold osv.
      Du må også sjekke at utdanningen er godkjent i Norge! Selv om du får lån og stipend via Lånekassen så betyr det ikke at stadiet blir godkjent. Flere som har studert i USA som ikke har fått sykepleien godkjent i Norge.

    7. Som flere andre har kommentert, er sykepleien et utrolig tungt studie!! Kan ikke forestille meg det på engelsk.. Jeg går sykepleien i Drammen, og fyyy det er vanskelig!! Men utrolig morsomt <3 ønsker deg lykke til med valget!!

    8. Med mindre du har tenkt til å bosette deg i utlandet etter endt utdanning ville jeg uten tvil holdt meg i Norge. Vanskelig å få godkjent utdanning innen helsefag fra andre land. Bor selv med en som har studert sykepleie i utlandet og jobber nå i butikk fordi han ikke får godkjent utdanningen sin

    9. Ville anbefalt deg å satse på utdanningen her i Norge (på grunn av autorisasjonen) og så heller ta utveksling i tredje året! Jeg skal tre måneder til Tanzania i januar sammen med seks andre sykepleiestudenter – gleder meg masse, og da får man også innblikk i en annen kultur og har muligheten til å lære bort alt det vi kan her i Norge + strand, sol og chill. Sykepleien er utrolig vanskelig fra før, og å ta det på et annet språk hadde drept meg. Selv engelsk.
      Ellers ville jeg anbefalt deg å søke på sykepleie rundt i hele landet. Det er blitt utrolig høyt snitt nå i forhold til før, spesielt andregangsvitnemål, i tillegg til at det har blitt et veldig populært studie. Har en venninne som ikke kom inn i Oslo eller noen av de andre “store” byene de tre siste årene, men kom til slutt inn på NTNU i Ålesund i år.
      Lykke til 😃

    10. Gikk selv sykepleie i Oslo, høgskolen, pilestredet. Dette er nok en av de dårligste skolene sykepleien utøver, jeg vil virkelig anbefale deg å velge en annen skole. Lærerne, opplegget, foredragene… det er veldig dårlig, og eksamenene er enda vanskeligere enn andre skoler, og bedømmelsen enda verre, du får D for ganske bra besvarelse, en besvarelse du for eksempel hadde fått B for i Drammen.

    11. Som nevnt, er det utrolig vanskelig å få godkjent sykepleierutdannelsen sin dersom man studerer i utlandet, selv i Skandinavia. Det er lurt å velge Norge, men om du har lyst til å dra til utlandet kan du reise på utveksling med studiet! For eksempel kan du reise på utveksling til Australia i 6 mnd.

    12. Jeg studerer til en annen helseprofesjon så vet ikke hvordan det er på kvalitet og godkjenning av sykepleie. Men vil anbefale å undersøke hvor (u)likt helsevesenet i de andre landene er Norge, om du ønsker å jobbe her etter endt studie i hvert fall. Rett og slett fordi forståelsen og (praksis)erfaringen er veldig viktig.
      Ønsker deg masse lykke til, heier på deg 🙂

    13. Så spennende!
      Selv studerer jeg medisin i Polen. Studiet er vanskelig, men jeg synes også det er vanskelig å forklare hva jeg har lært til foreldre og venner, da jeg ikke klarer å forklare dette like godt på norsk (mange vanskelige ord, og alt er på engelsk). Tror jeg hadde valgt et skandinavisk land hvis jeg hadde vært deg! 🙂 Selv kom jeg ikke inn i Norge,derfor Polen 😉
      Masse lykke til, fine deg!!

    14. Har ei venninne som studerer sykepleien i Norge, men som er på utveksling i Sør – Afrika nå. Det er mange muligheter, trenger ikke ta hele utdanningen i utlandet 😀

    15. Vet ikke om jeg hadde tørd å studert sykepleien i England med tanke på at mrsa bakterien er normal der mens i Norge blir du isolert på sykehus. Helsepersonell som får det kan ikke jobbe som sykepleier til de blir kvitt det. Noe som kan være vanskelig og tar veldig lang tid.Det er også en viktig ting å tenke på når man skal søke i utlandet for det er en risiko man tar. Men jeg tror du kan ta et helt utvekslingsår igjennom sykepleien i Norge i utlandet som feks Australia. En venninne av meg gjorde dette.

    16. I Norge er studiet 50/50 teori og praksis. Praksisen du får i utlandet er forskjellig. Best å studere der du vil jobbe når det kommer til sykepleie, du skal jo trosstøtte bruke utdanningen din? Du kan heller ta praksis 6 mnd i utlandet via Norge. Du burde søke på skoler som ikke består av 1000 elever i en klasse (HiOA) siden du har tatt opp fag privat, tror det blir litt overveldende.
      Mvh nyutdannet sykepleier

    17. Vil anbefale deg sykepleien i Sverige på det sterkeste! Man tror at nabolandet ikke byr på noen spennende kulturforskjeller eller ulikheter fra oss, men det skal jeg love der at det er! Jeg går sykepleien i Malmö, som er kåret til den beste i Sverige + det er 10 min fra København, altså to for èn deal der! En annet pluss med Skandinavia er at du får lov til å skrive alle eksamner på norsk og i Malmö er det supre utvekslingsprogram i termin 4, 5 og 6 om man skulle ville det og du blir autorisert i Norge.
      Men.. du bør starte tidlig for å skjekke om du i det heletatt oppfyller opptakskravene, for å gå sykepleien i Sverige krever de en type av realfag (kjemi/biologi/fysikk) som jeg måtte ta (tok ca. 6mnd) for å i det heletatt kunne søke. Ønsker deg masse lykke til og håper såklart du velger Sverige som studieland, det er fantastisk!

    18. Jeg har kommet inn på sykepleien i Aalborg og trives veldig anbefales på det sterkeste, og dansker er jo helt fantastiske! Så personlig ville jeg gått for Danmark, da de også er kjent for å ha god sykepleierutdanning:D

    19. Hei!
      Jeg begynte på sykepleien i sommer, i Ålesund ved NTNU😃 På NTNU kan du faktisk ta et helt år hvor du vil i utlandet! Da får du jo litt av begge deler, og trenger ikke bekymre deg for å ikke få godkjent utdanningen i Norge☺️

    20. Noe som ikke er nevnt i kommentarene til nå og som er SUPER viktig ang hvor du skal ta sykepleie – hvis du jobber i utlandske sykehus (noe du må via prakis) så vil mest sansynlig bli smittet/bærer av multiresistente bakterier og da får du IKKE jobbe i Norge etterpå. Det er veldig farlig for helsepersonell å bli innlagt i sykehus i f.eks Spania, fordi stort sett alle som er innom sykehus der får MRSA smitte. For folk flest i Norge spiller dette ikke så stor rolle, men for all helsepersonell som har vært i en risikosituasjon (jobb/praksis/innleggelse i sykehus utenfor skandinavia) kan det bety at de ikke kan jobbe mer.
      Dette høres kanskje litt søkt ut hvis du ikke er så inne i hvordan helsevesenet fungerer her og utenlands, men jeg anbefaler deg å google litt om MRSA og utlandet.
      Her er en artikkel som forklarer litt om MRSA og utveksling:
      https://www.nrk.no/rogaland/uis-lar-vaere-a-advare-mot-antibiotikaresistente-bakterier-1.13608312

    21. Studerer i Lund i Sverige, et av Europas største universiteter. Helt fantastisk å studere her, 42.000 studenter og dermed er studentlivet helt supert! Kort vei til København også! Men desverre høyt snitt for å komme inn. For fag som man ikke har i Norge som man trenger for å komme inn kan man skrive en søknad om “bedömning av reell kompetens”. Sverige er kjent for god sykepleieutdanning, høyt nivå og man er drillet på det grunnleggende når man kommer ut i jobb!

    22. Skriver som mange av de over; lurest å studere i Norge, for så å heller dra på utveksling! Har flere venninner som går sykepleien både i Bergen og Oslo og de trives veldig godt selv om det er ett veldig utfordrende studie, (les bloggen til Marthe Borge om du ikke allerede gjør det, hun blogger mye om sykepleierstudiet!)

    23. Hej Andrea! Jeg læser sygeplejerske i København, og bare i min klasse er der 5 nordmænd! Så det er veldig populært at tage til København. Der er en anden der skriver længere oppe at Danmarks sygepleje ikke bliver godkendt i Norge, det er IKKE sandt! Norge vil utrolig gerne have danske sygeplejersker, da uddannelsen her er på et højere niveau end i eks. Norge og Sverige. Kan kun anbefale dig at tage til København, det er en fantastisk by, godt studiemiljø og nogle af lærerne er også norske! Sproget er intet problem, du kan alt efter 6 mdr.
      Knus Maja

    24. Jeg ville enten tatt det i København, eller tatt det i Norge og satset på utveksling. Er utrolig vanskelig å få det godkjent fra for eksempel Australia, Spania etc. Har flere venner som er ferdig med utdannelsen sin i utlandet, men må ta den på nytt (!) her i Norge for å få det godkjent – og det er sååå lite motiverende.

    25. Har ikke noen tips når det kommer til å studere i utlandet. Men mitt beste tips til sykepleiestudiet er å begynne å lese før studiestart. Spesielt anatomi og fysiologi! Det er et ekstremt tungt fag, med myye pensum som skal læres på bare 4 måneder, og det i tillegg til sykdomslære og medikamentregning. Kjøp boka og bruk sommeren til å lese litt på kveldene, du kommer til å få så mye igjen for det. Sykepleie er et kjempefint studie, og jeg er sikker på at du kommer til å naile det 😄

    26. Anbefaler ikke UiS, stavanger! De er så dårlige på å tilrettelegge i praksis perioder. Bedre Bergen eller Lovisenberg Diakonale i Oslo.
      Lovisenberg er liten skole, og jeg tror du vil få god oppfølging der enn andre sykepleie skoler 🙂
      Angrer på at jeg ikke søkte på Lovisenberg da, men!
      Men sykepleie er veldig tøft, og du bør lese anatomi i goopd tid før skolestart! Anatomi er det veldig mange stryker på eksamen!
      Men har et tips: ikke heng deg opp i små ting i anatomi. De store ti gene teller mye. Som feks hvordan nyrene fungerer og hvordan nyrene påvirker hjertet og motsatt. Og hvordan hormonsystemet og nervesystemet virker inn på hjerte, nyrene. Husk latinske navn, den bør du kunne 🙂

    27. Hei.
      Jeg går ikke sykepleie, men økonomi! Jeg går femte året nå og hadde tenkt til å dra til Australia eller Hawaii som du nevner. Det er ikke “poeng” å bruke masse penger på skole og å by i en annen by som for eksempel København som du nevner mener nå jeg, ettersom du kan gå gratis skole i Norge og dra med fly til København annenhver helg om ønsket! Hvis du først skal reise syns jeg du bør velge et land lenger vekk! Jeg så på Hawaii og Australia men endte med å velge Hawaii fordi skolen (pacific) har mye mer anerkjennelse og høyere prestisje enn skolene som var aktuelle for meg i Australia. Skolesystemet er også bygd mer likt, og inkluderer mer oppfølging pga færre elever. Jeg skulle reise et semester så sånn sett var Hawaii bedre enn Australia, da du må ta fly innad i landene og trenger bedre tid for å utforske der! Jeg søkte rett til skolen på Hawaii uten å gå via skole i Oslo og fikk dermed et stort problem! På grunn av at jeg hadde skole plass hjemme i Oslo så fikk jeg ikke støtte av Lånekassen for å studere i et annet land med permisjon i Oslo! Latterlig… samme grad samme fag, men ikke tillat?! Så jeg fikk tilslutt ikke reise fordi det ble for dyrt (70 000 for et halvt år uten bo leve og skole) og ikke mulighet for jobb der nede (blogg funker jo)! Så ikke gjør samme “feil” som meg.. jeg ville jo ikke miste plass på påbegynt utdanning og heller ikke bruke så mye penger uten støtte! Så enten dra på utveksling via skolen i Oslo, eller søk full utdanning rett til skolen du ønsker uten!! plass i Oslo! Ikke takk ja til plass i Oslo om du vurderer et utenlandstilbud som din utdanning ikke har, da det blir umulig å velge en frittstående skole med sykepleie som skolen ikke har avtale med! (Begrenset utvalg for hver linje for utveksling) samtidig risikerer du å måtte ta hele graden i utlandet eller årsstudie om du søker direkte. Så tenk deg nøye om du vil reise et semester eller ta hele graden der. Sjekk ut tilbudet for utveksling eventuelt på skoler i Oslo så du ikke blir skuffet over å ikke finne noen destinasjoner og skoler du vil til, men vis skole i Oslo da får du EU godkjent grad og kun et semester! Undersøke før skole søk! Lykke til 🙂

    28. Hei! Jeg har selv studert i Nederland og Portugal, og jeg elsker begge stedene utrolig mye. Studerer nå i Brasil, men vil bare advare deg at når mang lytter utenfor Europa så føles alt VELDIG langt borte. I Nederland er det sykt bra å studere, med mange flotte universiteter. Mens i Portugal så er studentkulturen utrolig sterk og klimaet der er fantastisk. Bare send meg Mail om du ønsker noe hjelp!

    29. Vet ikke så mye om å ta hele sykepleierutdannelsen i utlandet, men mitt forslag er utveksling. Anbefaler da VID i Bergen på det sterkeste! Da har du muligheter til å reise på utveksling til maaange steder med fine strender. Jeg er faktisk i LA på utveksling i 4 mnd akkurat nå 🙂

    30. Søkte selv på spl i Danmark, men valgte å takle nei da en kollega av min mor sin datter tok spl i DK men ikke fikk den godkjent i Norge. Hun måtte ta spl på nytt i Norge.
      Dessuten er søknadsfristen mye tidligere i utlandet enn i Norge! Så vær ute i god tid, og start allerede nå med prosessen!
      Studerer selv nå i Stavanger og trives godt med det! Stavanger har kjempe mange gode tilbud når det kommer til utveksling. Bla Australia, USA, newzealand, Afrika, Canada, India og Europa! Ville heller satset på å studere i Norge, og heller dra på utveksling. Spl er vanskelig nok på norsk, tenk deg å plutselig skulle gjøre alt på et annet språk!
      Lykke til, du har valgt en god utdanning!

    31. Hei 🙂 Om du tenker å studere sykepleie i et annet land ville jeg ikke gått så langt ut av Norden. Det er så veldig ulike måter å lære/gjøre ting på i forhold til sykepleiens rammer at du fort kan oppleve at det du lærer feks i USA/England vil gjøre det vanskelig for det å starte i jobb i Norge. Utdanningen er tøff nok som den er på norsk og jeg ville absolutt ikke anbefale deg å ta den i utland. Det finnes SÅ mange gode utvekslingsmuligheter i sykepleien her også, så du vil få muligheten til å prøve den i utlandet uansett:-) Bare det å ha vært i praksis på norsk praktiserende sykehus tror jeg har mye å si for hvordan du føler deg som nyutdannet. Hilsen sykepleier som reiste til Portugal for å ha utveksling 🙂

    32. Jeg er operasjonssykepleier og har tatt min spl utdanning i Norge med 6 mnd av den i Australia. Ikke vær redd for engelsk iallefall, du får mer tid på eksamen (må søke om det på skolen men null stress) og hvis du er lur så bor du i kollektiv med engelskspråklige. Skoleeksamen der nede er preget av multiple choice også iallefall på min tid 😉 det er et poeng at du kan pådra deg mrsa og du kan ikke begynne i praksis i Norge før du har negative prøver etter at du kommer hjem. Det sagt så er det jo litt avhengig av hvor du har praksis om det er stor sannsynlighet for å bli smittet, jeg hadde psykiatri i Australia og dermed ikke mye nær kroppslig kontakt.

    33. Det å studere på engelsk burde ikke være noe problem. Har du 4 eller bedre i engelsk vil du mest sannsynlig klare deg helt fint, spesielt siden en del av pensum i alle studier er på engelsk selv i Norge, og du vil ha forelesere som har forelesning på engelsk også i Norge.
      Det du burde være 100% sikker på før du drar er at utdanningen din blir godkjent i Norge. Ser at mange har anbefalt et utvekslingssemester/år, som antageligvis også er å anbefale. Men vil du ta hele utdanningen din i utlandet vil jeg anbefale deg å kontakte ANSA, som har veldig mye kunnskap om utdanning i utlandet. Vil du studere i UK vil jeg anbefale deg at du i tillegg tar kontakt med Study Across the Pond, som samarbeider med britiske universiteter og som kan gi deg mye tips og råd om hva du burde gjøre osv.
      Pass også på at dersom du skal søke i UK og skal søke selv (og ikke gjennom en organisasjon som Study Across the Pond) er søknadsfristen i januar. Så anbefaler deg å også sjekke ut hva søknadsfristen er i alle andre land, og ikke nødvendigvis stole på alt andre sier – kjenner flere som har brent seg på det.

    34. Jeg har hørt om flere som studerer sykepleie i Skottland fordi man visst nok kan få det godkjent der. Jeg studerer selv i Oxford nå og fikk hjelp av en organisasjon som heter across the pond til å søke. De hjelper deg med hele søknadsprosessen og er eksperter på studier i Storbrittania! Kontakter du dem vil de kunne gi deg informasjon om hvor du kan få dette studiet godkjent hvis du studerer i der. http://no.studyacrossthepond.com

    35. jeg studerer i england og jeg elsker det! har vært her i to år allerede og nettopp begynt på mitt tredje og siste år, kjenner det skal bli veldig trist å dra herfra, men jeg må også innrømme, litt godt å komme tilbake. setter utrolig mye mer pris på norge nå som jeg har vært borte en stund! jeg er et godt stykke unna london så jeg har ikke så mange tips å dele om london dessverre. bare husk at england er snart ute av EU og hvis det er som du sier at sykepleien utenfor EU ofte ikke blir godkjent ville jeg sjekket det nærmere hvis du tenker å dra til london.

    36. Mener veilederen min snakket om at det var veldig liten sjanse for å sykepleierutdanning fra Storbritannia godkjent i Norge da jeg flyttet hit, så være obs på det 🙂

    37. En venninne av meg tok hele sykepleie-bacheloren sin i Australia, og da hun kom hjem fikk hun beskjed om at hun måtte ta så og si ALT opp igjen hvis hun ville jobbe som sykepleier her hjemme. Etter mye om og men ga hun opp, og jobber nå i en bar. Sykt latterlig at det skal være så strengt når det er manko på sykepleiere her i landet!

    38. Velg København! Jeg begynte nå i høst, anbefaler det veldig 🙂
      Jeg er 99% sikker på at du får autorisasjon til å jobbe i Norge, utdanningen er 3 og 1/2 år her, og du får mer praksis. Alle jeg har snakket med på skolen sier det er null problem 👌🏼

    39. Hvis du vil være sikker på å bli autorisert sykepleier bør du studere i Norge! Og heller ha praksis utenlands. Det er så mange som ikke får godkjent selv skandinavisk sykepleierutdanning. Hilsen veileder for sykepleiestudenter.

    40. Høyskolen i Hedmark, avd Elverum… 2 timer unna Oslo med direkte avganger både buss, bil og tog
      De tre siste semesterene(totalt 6sem) kan du ta praksis i utlandet (Indonesia, Finnland, Danmark, USA er noen av landene). Enkelte av praksisene(som foregår i Hedmark) kan du også hospitere på flere plasser i tillegg til den du får utlevert.
      I tillegg har de LANDETS beste øvingslokale, bare sjekke det på youtube.
      I hvertfall ikke kryss det av listen fordi det ikke er en stor by. Det er utesteder og utrolig bra studieordning.
      Hilsen sykepleier utdannet ved høgskolen i Hedmark, avd Elverum 😉

    41. Hei,
      Jeg går på Lovisenberg i Oslo og ville bare gi deg et godt råd/tips angående å studere sykepleie i utlandet, spesielt utenfor Skandinavia. Du får ikke autorisasjon som sykepleier i Norge hvis du studerer sykepleie utenfor Skandinavia, dessverre!
      På lovisenberg, og jeg vet hio også har gode utvekslingsmuligheter på alle kontinenter fra USA, Cuba, Australia, øst-Europa, Afrika Osv. Er utrolig sure penger å «tape» i lån hvis du ikke får autorisasjonen du trenger. Derimot er du autorisert sykepleier nesten over hele verden hvis du gjennomfører i Norge. Et lite stort tips fra meg altså:)

    42. Sykepleierutdanningen i England krever at du får 7 av 9 poeng i alle kategorier på IELTS akademisk prøve før du får studere her!

    43. Det er ikke nødvendigvis veldig vanskelig å få godkjent sykepleierutdanning i Norge, men du må regne med å måtte ta noen tilleggskurs. Det er SAK som foretar vurderingen – og en henvendelse dit kan være fornuftig før du velger skole/land.

    44. Flere norsk skoler har venneskoler i utlandet slik at du kan studere et semester hvert år i utlandet og likevel få sykepleien godkjent.

    45. Det er nordiske samarbeid og så og helt like utdanningskrav. Og veldig mange dansker arbeider i Norge med dansk utdanningsbakgrunn, ingen problem. Hvis du leser på helsedirektoratet om godkjenning og autirisasjon står det helt klart at det ikke er noe problem med autorisasjon hvis man har utdanning innenfor Norge, Sverige og Danmark når det kommer til sykepleieutdanning. Det er godt samarbeid med å jobbe tvers over landegrensene og de gjør utdanningen så lik som mulig. Den danske utdanning er i tillegg et halvt år lenger enn Norge, altså 3 1/2 år, så 30 studiepoeng mer. Jeg studerer sykepleier i Danmark og kan si at dansk sykepl. utdanning er så og si helt lik norsk utdanning og utrolig strukturert og god.

    46. Hun ene jeg jobber med tok sykepleien i USA, men hun får ikke jobbet som sykepleier i Norge.
      Man kan ta utveksling til andre land under studiet i Norge. Da har du et stort utvalg å velge mellom, og du kan også reise til en rekke afrikanske land. Utveksling til fattige land gir helt klart mye rikere erfaring.

    47. Gå i norge, og heller ta utveksling. VELDIG stor risiko å ta, når du ikke vet om du får utdanningen godkjent i norge.

    48. Hei !!!
      Studer sykepleie i Norge så får du ingen problemer. SAFH eller nå Helsedirektoratet er mindre forutsigbar enn været. Vi sier at vår utdanning er så fantastisk og den aller beste på denne planeten. Det er bare for å lyve for folk. Sykepleier utdanning i USA, Australia, Filippinene er langt bedre og hardere enn den vi har i Norge. Det viser også av hvor de kan få lisens. Det er de fleste steder utenom Norge.
      Lise: be din venire å søke i Sverige. Der har de et eget autorisasjon program. Leste om dette for en tid tilbake. Da var det 3 norske jenter som tok utdannelse i Australia. 2 fikk autorisasjon mens den tredje som søkte noe senere fikk avslag og beskjed å ta utdannelsen på nytt. De var klasse venninner. Hun reiste til Sverige og fikk lisens. NRK hadde et program om dette i brennpunkt.

    49. Blir spennende å se hvordan du takler praksisperiodene, de er tøffe. Avføring, slim , bleier, stomi osv osv. Gleder meg til å høre 🙂

    50. Du kan jo gå sykepleien i Norge, for så å ta ett eller fleire semester utenlands. Er som regel forskjellig hva de tilbyr fra skole til skole, men er jo mulig å ta utveksling i ganske mange semester. Vet det det er utveksling til Australia, Zambia, England, Skandinaviske land osv på ein del skoler:)
      Tung tungt tungt studie dette her!!! Men er så verdt det:)

    51. Til alle som mener dette er et tungt studie, vel hvis du ikke trives med å jobbe med mennesker så ja, da er det definitivt tungt. Men hvis du får energi av å jobbe med mennesker har du mer enn nok motivasjon til å fullføre:) er myyyye common sense i dette studiet her, så det skal du ikke bekymre deg for❤️

    52. Dersom du vil studere i utlandet og jobbe i Norge ved en senere anledning må du ta 1-2 år i Norge også. Sykepleierstudiet i utlandet blir ikke godkjent i Norge. Hilsen en nyutdannet sykepleier 🙂

    53. Du får autorisasjon hvis du utdanner deg i Danmark ihvertfall. Er bare å ringe helsedirektoratet, autorisasjonskontor, så får du helt riktig informasjon fra noen med faglig viten:)

    54. En kollega av meg tok sykepleie studiet i Australia, men det ble ikke godkjent i Norge da de ikke har en annen lærerplan som ikke dekker kravene her i Norge! Så gjør en grundig research før du bestemmer deg 🙂

    55. En venninne av meg tar sykepleien i Budapest på Semmelweis, som da er et anerkjent universitet i Europa. Studentmiljøet i Budapest er kjempe bra, og du blir veldig fort kjent med folk fra hele verden 😀

    56. Studerer medisin i utlandet, og elsker det! så det at folk sier at sykepleien er tøft og blir for tøft på engelsk, er virkelig ikke noe å tenke på. Jeg var kun middels god i engelsk når jeg begynte, og langt i fra den smarteste i klassen på vgs. Men det tar noen uker, så er engelsk det mest naturlige når det kommer til både når det kommer til pensum og kommunikasjon. Hadde ikke valgt medisin i Norge om jeg hadde hatt mulighet engang, for det er et eventyr man kun har mulighet til å oppleve nå. Og man kan lære enda et fremmedspråk, noe som aldri er dumt å kunne senere heller. Masse lykke til med valg av studie!

    57. Hei.Jeg vurderer å studere sykepleie i Bergen etter sommeren og lurer på om du vet hvilken av skolene i Bergen som sies å være den beste. Vet at både Vid og høgskolen tilbyt sykepleie. Vet du hva som er best? Og om svaret er VID, vet du om betanien eller Haraldsplass har det beste ryktet?
      Hilsen Maria

    58. Har du satt deg inn i hvor og hva du kommer til å jobbe med som sykepleier? Kan ikke se for meg deg som sykepleier, beklager det. Håper jeg blir positivt overrasket over hele greia 🙂

    59. Hei,
      Tenkte å komme med et lite tips. På VID Studiested Oslo er det gode utvekslingsmuligheter 🙂 Vet det finnes VID i Bergen også, men kjenner dessverre ikke til deres utvekslingsmuligheter.
      3. semester er det folkehelsepraksis på 4 uker og muligheter til å velge reisemål nogenlunde selv (gruppe på min 3 stk).
      4./5. semester er det mulig å studere 6 mnd i Australia (i Wollongong), ta hjemmespl i Danmark (mulig det finnes flere muligheter i løpet av denne perioden) og/eller kirurgisk praksis (3 mnd) i et annet land (primært Afrika).
      Det er i 6 semester for øyeblikket mulig med ca 3 mnd i India.
      Da kan du likevel studere og ha flere perioder i Oslo, samtidig som du har mange muligheter til å reise utenlands 🙂 Håper du kommer frem til en løsning som passer deg. Masse lykke til med studievalget 🙂

    60. Vil absolutt anbefale deg å ta sykepleierutdanning i Norge:-) Det er spennende og opplevelsesrikt å studere i utlandet, men utdanningen er ofte svært ulik og gir deg ingen autorisasjon i Norge. Nettopp på grunn av praksisen i utdanningsforløpet. Samtidig vil dine praksisperioder ofte være din inngangsport til fantastiske jobbmuligheter 🙂 Det er derimot store muligheter for jobb i utlandet med en sykepleierutdanning fra Norge når du er ferdig.
      Jeg er ferdig utdannet og tok min utdannelse på HIOF, hvor det var mulighet for utveksling alle tre årene av studiene. Så det finnes muligheter for opplevelser like vel 😊 Masse lykke til med valget, det er en fantastisk utdanning!

    61. Har en venninne som studerte sykepleie i Australia. Hun visste at det kom til å bli et lite problem å få det godkjent i Norge. Men da hun kom hjem var det et kjempeproblem. En lang prosess der du må vente i laaange tider på et avslag før du kan begynne med flere måneder ubetalt praksis og kurs. Lite gunstig å sitte med en halv million i studielån og ikke få jobbe som det du har utdannet deg til. Myee bedre å ta det i Norge og hive seg på utveksling og bruke feriene på reising 🙂

    62. Maria : Betanien og Haraldsplass er nå samme skole, og regnes som en: Vid. Går der nå, første året er man på campus Betanien, andre året er Haraldsplass. Så man er begge steder. Anbefales veldig. Trives godt

    63. Jeg studerte i England, det var utrolig gøy med en ny kultur med festing og generelt sosialt liv. Ble også veldig god I engelsk veldig fort, noe jeg er veldig glad for. Vet ikke om sykepleien på Engelsk er vanskeligere enn på norsk eller om uttrykkene er det samme.. Jeg bor og jobber nå i London, det virker også gøy å studere her, det er alltid noe å gjøre her og å kunne dra hjem en tur for 299kr med Norwegian er heller ikke ille.
      Har vært i London i 3 år nå og vet ikke hvor jeg vil dra etterpå. Men liker veldig godt å være her, er sikker på at studietiden flyr av gårde 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg