SVAR PÅ SPØRSMÅLENE OM TRENING OG KOSTHOLD

Mange har reagert på at jeg skal svare på slike spørsmål, så derfor vil jeg bare si før dere leser at jeg er ingen ekspert på hverken trening eller kosthold- så dette er ikke noe fasit. Disse svarene er kun mine erfaringer og hva som fungerer for meg! ♥ 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Processed with VSCO with hb1 preset

Hvor mange ganger i uken trener du? Målet er 5 ganger i uken, men er ikke alltid jeg får det til. Noen ganger blir det kanskje bare 3 eller 4 økter i løpet av uken, men det er ok det også. Så lenge jeg mestrer å trene fast over tid slik jeg har gjort nå så er jeg veldig fornøyd! 🙂

Trener du mest cardio eller styrke? Jeg trener uten tvil mest styrke. Prøver å heller ta cardioen utenom gymmet ved å feks gå i stedet for å ta trikken/bussen og generelt bare gå endel lange turer med Molly. Men i blant trener jeg selvfølgelig cardio selv om hovedfokuset mitt er på styrken 🙂

Hvordan trener du når du trener cardio? På treningssenter benytter jeg meg egentlig kun av mølla når det kommer til cardio og da løper jeg enten intervaller eller kjører rask gange i maks oppoverbakke (favoritt). 

Hvilke typer kjøtt spiser du oftest? Går mest i kyllingfilleet, karbonadedeig eller laks. 

Har du gått opp i vekt? Jeg hadde gått opp i vekt før jeg satte for fult i gang med dette for to måneder siden. I Bergen var det mest festing og maccern, og lite trening. Hva som skjer da sier vel seg selv! Jeg veide faktisk 7 kilo mer enn sist jeg veide meg, som riktignok var minst et år tidligere da.. Men uansett- lagt på meg hadde jeg så absolutt 🙂 Skal sies at nå som jeg trener bryr jeg meg ikke om vekt. Hvorfor? Fordi muskler veier mer enn fett, og når man da trener mye styrke som jeg gjør så blir vekt en utrolig dårlig pekepinn. På før/etter bildene under hadde jeg kun gått ned 900 gram i vekt (!!!), men resultatene på kroppen er store. Perfekt eksempel på hvorfor du ikke skal konsentrere deg om vekta 🙂

Kan du fortelle om treningsprogrammet ditt? Jeg følger ikke noe treningsprogram, og det har jeg heller aldri gjort. Men jeg trener alle kroppsdeler, og bytter selvfølgelig på. Har jeg trent overkropp dagen før, så trener jeg gjerne rumpe og ben dagen etter. Skjønner? Andre liker kanskje å følge et program, men jeg liker å ha “frie” økter hvor jeg trener akkurat hvilke øvelser jeg vil- når jeg vil. 

Drar du på gruppetimer? Jeg drar sjeldent på gruppetimer. Hvis jeg gjør det så er det enten indoor running (intervalltime på mølla) eller spinning. Sistnevnte har jeg faktisk fått øynene skikkelig opp for den siste tiden- SÅ gøy og SÅ slitsomt, haha. 

Hvordan bli kvitt søtsuget? “Hemmeligheten” er å rett og slett holde seg unna søtsaker. Enkelt og greit! Er ikke kroppen vant til å få sukker så vil den heller ikke crave det. Merkelige greier, men sukker er faktisk ekstremt avhengighetsskapende. Har selv erfart at hvis jeg har hatt en periode hvor jeg feks har spist mye sjokolade, typisk i juleferien, så tenker jeg på sjokolade hele tiden. Var en gang jeg helt seriøst begynte å gråte fordi jeg ikke fikk sjokolade, HAHA. Helt sykt! Så jeg vet veldig godt hvor intenst suget kan være- er liksom det samme som følelsen av å måtte ha snus når nan snuser. Men man må rett og slett bare bite tenna sammmen og holde seg unna, det er den eneste måten å få bort suget. Nå kan jeg med hånden på hjertet si at jeg aldri har søtsug- ikke bittelitt en gang. Hvorfor? Fordi jeg så og si aldri får i meg sukker fra noen som helst matvarer, bakevarer eller godteri. Når kroppen ikke er vant til det lenger så kjenner man plutselig ikke behovet heller 🙂 

Teller du kalorier? Jeg har aldri telt kalorier, og teller heller ikke kalorier nå. Hvorfor? Fordi dette skal være en sunn livsstil, og ikke noe ekstremt eller altoppslukende. Jeg har selvfølgelig en ganske grei oversikt over næringsinnholdet i matvarene jeg spiser, men det holder for meg. Så lenge man trener fast og spiser sunnere/magrere så kommer resultatene 🙂

Favorittøvelser for mage? Jeg elsker å trene mage! Liker spesielt godt å trene mage i trx, er en haug av øvelser man kan gjøre i slyngene som dreper magen 😉

Hvordan gå ned i fettprosent? Hvis du skal miste fett, så må du forbrenne mer enn du inntar- rett og slett. Energi inn = energi ut! Dette kan gjøres både ved å endre på kostholdet, ved å trene mer eller begge deler. Mat er det aller viktigste! Det sies at det handler 70% om kosthold og 30% om trening. Mitt beste tips for gode resultater kostholdsmessig er å bytte ut varene du vanligvis spiser med bedre alternativer. Feks bytte ut brød med knekkebrød, smør med smøreoster/kremoster, vanlig ost med lettost (jeg spiser den med 10% fett fra synøve), salami med kalkunpålegg, piano yoghurt med skyr, sukkerbrus med sukkerfri brus.. Ja- dere skjønner regla! Ved å velge magrere alternativer kan man spise akkurat det samme som før, om ikke mer- men fortsatt gå i underskudd. Man skal ALDRI sulte seg! Jeg spiser masse og er aldri sulten, men mister fortsatt fett og går opp i muskler. Alt handler om å spise riktig 🙂

Vet du om noen øvelser som brenner fett hovedsaklig på lår og mage, og ikke bryst/rumpe? NEI. Det er ingenting som heter punktslanking, og du kan ikke velge hvor du skal miste fett. Det fordeler seg jevnt over hele kroppen! Vi er alle forskjellige, og noen mister fortere fett noen steder enn andre- men det er bare genetisk. Skal du ned i vekt må du regne med å miste fett kroppen rundt, også der du eventuelt ikke vil miste 🙂

Holder du deg til et sunt kosthold hele uken eller skeier du ut i blant? Jeg har faktisk skeiet ut en god del, og fortsatt får jeg gode resultater ved hver eneste scanning (jeg og pt’en min bruker inbody kroppsscanning ca hver 14 dag for å måle resultatene mine). Ved forrige scanning hadde jeg gått ned 2,1% i kroppsfett, mistet 1,4 kilo rent fett og gått opp 600 gram i muskler! Dette var på tre uker da. Men i løpet av disse tre ukene hadde jeg blant annet vært en helg i Bergen hvor vi dro ut både fredag og lørdag, spist pizza på Olivia, nattmat på maccern, indisk med Fanny++.. Ja dere skjønner. Jeg hadde skeiet ut flere ganger, men fortsatt fikk jeg gode resultater. Det beviser at man på ingen måte trenger å være ekstrem og at man absolutt kan kose seg i blant med god samvittighet. Derfor er det ikke så vanskelig å “holde ut” heller, når jeg vet at jeg på ingen måte har ødelagt alt om jeg plutselig har en dag hvor jeg bare spiser dritt fra morgen til kveld. Det er no problemo! Nøkkelen er å la det være flest gode dager matmessig, og klare å holde gode treningsrutiner over tid. 

Det var i alle fall svar på noe av det dere lurer på! Kommer til å legge ut tips til både gode frokoster, lunsjer og middager fremover til dere som ville ha litt inspo der 🙂 Ellers tok jeg som sagt noen “før” bilder av kroppen min i bikini da jeg satte i gang, og tenker å ta bilder i samme bikini når det har gått 3 mnd- altså om 1 mnd. Så skal dere få se! Gleder meg faktisk skikkelig til å se selv 💪💥😘

21 kommentarer
    1. dette var et skikkelig bra innlegg som ga masse informasjon og inspirasjon! veldig “sunt” forklart og det virker som du har funnet en bra balanse! mange bloggere feilinformerer når det kommer til trening og kosthold, men her viser du masse kunnskap <3

    2. Trener du helkropp på de to øktene du har med PT? Har PTen laget kostholdsplan for deg med tanke på å vite hvor mye du skal innta til hvert måltid?

    3. Så bra innlegg Andrea!! Faktisk det første blogginnlegget jeg har lest på lang tid som har gjort meg motivert til å trene, isteden for å gi meg dårlig samvittighet fordi jeg ikke trener rett/spiser rett. Du er flink <3

    4. Kjempe bra innlegg! Kunne du delt dine beste styrkeøvelser for mage og lår? Hadde vært supert med et innlegg med noen oppskrifter og tips til hva man kan spise til forskjellige måltider. Jeg syntes det er vanskelig å finne mat som er både sunn og god.

    5. Så sinnsykt enig med de andre over her – her kom du ikke med masse kunnskap som ikke hade noen begrunnelse, og heller ingen overdrevent fokus på slanking eller kcal. Sunt fokus – det er bra:)

    6. GIIRL, you look amazing!!! For et supert innlegg. Jeg hadde en periode hvor jeg var besatt av å telle kalorier, og psyken min ble rett og slett ødelagt. Det sitter fortsatt i meg den dag i dag, så jeg ble bare så innmari glad nå som jeg leste dette. Du ser jo utrolig bra ut, og det er godt å få et inntrykk av at du faktisk lever en sunn livsstil i motsetning til disse ekstremdiettene som sjeldent ender bra. For livsstil, det handler jo om at man skal leve. Stå på videre. Du er så flink! <3

    7. Veldig bra innlegg, Andrea! Sjelden jeg kommenterer, men dette innlegget syntes jeg fortjente en kommentar:* Flinke deg!

    8. Hei Andrea!
      så flink du er, det må jeg si
      Jeg har et spørsmål jeg lurer på:
      Hele året rundt har du en nydelig brunfarge. Jeg blir veldig lys/hvit mot vinteren og har egt alltid slitt med å få brunfarge… Hva bruker du og hvordan holder du på fargen? Dette har du sikkert blitt spurt om mye, men i need some help haha

    9. Bra innlegg, du er så innmari flott! <3 Hvordan gjør du det med extensions i håret når du trener? Vises tapen? Har du noen gode tips please. LOOOVE YOU

    10. Wow! Hva har skjedd? Du formulerer og uttrykker deg sabla bra i dette innlegget. Jeg har alltid likt deg, men i dette innlegget viser du skriveferdigheter jeg ikke visste at du hadde! Det hørtes plutselig veldig frekt ut… men det er virkelig ikke ment sånn. Jeg er bare veldig imponert over hvor godt du kan skrive! Har ikke lagt merke til det før, bare fordi du pleier å ha en litt mer muntlig tone på bloggen. Men dette var et veldig informativt og modent innlegg. Så jeg ville egentlig bare si tusen takk! Du har gitt meg masse inspirasjon nå, og jeg elsker at du ikke er ekstrem. Det viser at du er et sunt og godt forbilde<3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg