EVENTYRET BLE TIL ET MARERITT

– CAMEL PARK MASPALOMAS / CAMEL SAFARI DUNA OASIS –

Jeg må fortelle dere om i går.. Det som skulle bli til en fin opplevelse ble heller mildt sagt til et mareritt. Vi skulle på kamelsafari, som vi bestilte via Ving som er reisebyrået vi bestilte turen av. Jeg har reist mye med Ving, booket flere utflukter via dem som har vært gode opplevelser og hadde enkelt og greit ganske stor tillit til dem som reisebyrå. De har jo alltid et par reiseguider som er med på utfluktene, altså vet de veldig godt hva som foregår der- og da ville jeg trodd at de sørger for at det de samarbeider med er bra. SPESIELT når det er dyr involvert. Glade og forventningsfulle satt vi på vingbussen klare for en fin dag i sanddynene- og det tok ikke lange tiden før humøret tok en helvending.

Dette er synet som møter oss! Et hjerteskjærende syn som slo pusten ut av meg. Titalls kameler skvist sammen på et skittent bittelite område med sand, munnbind av jern, tau rundt halsen og de var veldig ustelte. De som jobbet der så ut til å gi langt faen i kamelene, og det var ingen tvil om kamelene var redde for dem. Det var rett og slett helt for jævlig, og jeg ble så fortvilet.. Jeg elsker dyr mer enn alt på jord, og ingenting gjør meg mer lei meg enn dyr som har det vondt. Tårene bare rant nedover kinnet og jeg ante ikke hva i all verden jeg skulle gjøre.. Men en ting var sikkert: Aldri om vi ville støtte det her, og aldri om vi kom til å sette oss på den kamelryggen!

Se så ustelt den stakkars kamelen til venstre er- pelsen har blitt til svære tovede klumper. Kamelen til høyre klarer jeg nesten ikke å se bilde av, for det gjør så forferdelig vondt.. Denne var bundet fast så stramt at den ikke kunne stå ordentlig oppreist, og man kunne se at den hadde det SÅ ubehagelig. Bena skalv, og den stod med et bein i luften- alt for å ikke miste balansen og falle. For da hadde den vel blitt kvelt- med tanke på at den var bundet rundt halsen. FY FAEN!!! Og de lot den bare stå sånn- det er virkelig noe av det jævligste jeg har sett i hele mitt liv. 

Hva sier dere- et hyggelig syn?! Kamelene ser ut som SLAVER. Og det er dessverre nettopp det de er- de må lide for at noen mennesker skal tjene penger og at andre mennesker blir underholdt. Disse gitter munnbindene er forresten helt jævlige- de kan gnage inn i huden og forårsake fæle sår og infeksjoner… 

Noe av det som sjokkerte meg mest var at vi var de eneste som reagerte og tok avstand fra dette. Ingen andre så ut til å klare å se at dette er dyreplageri- og bare smilte, lo og koste seg. Altså?? Hvor IGNORANTE, UOPPLYSTE og DUMME er folk egentlig? Jeg klarer ikke fatte at det går ann å se dette og synes det er fint og helt ok. 

Disse bildene knuser virkelig hjertet mitt. Hva er det her for noe??? Det her er ikke dyr som har det fint i sitt naturlige habitat, dette er så unaturlig og stygt som det bare kunne blitt. Dette er dyr som lider i fangenskap, og jeg hater hvordan noen mennesker misbruker makten vi dessverre har over de andre fantastiske skapningene på jordkloden vår. Nesten like mye hater jeg de dumme turistene som ikke klarer å se hva de faktisk støtter. Få opp øynene- det her er ikke greit!

Og ja dere, jeg skammer meg over at jeg var så naiv at jeg trodde dette kunne være bra. Men likevel er jeg glad for at jeg dro, for nå har jeg muligheten til å spre dette budskapet. Lov meg at dere ALDRI drar på kamelsafari uansett hvor bra det enn skulle virke eller hvor i verden dere er.. Det er en forferdelig næring man ikke må støtte- og det samme er elefantridning, marineland, zoo’s, bilder med aper/tigere/løver osv. Selv skal jeg ALDRI dra på noe som involverer dyr igjen, med mindre det er snakk om frivillighetsarbeid på shelters osv. 

Man må selv være forandringen man ønsker å se i verden- rett og slett. Hvis ingen vil dra på zoo lenger, så kommer heller ikke zoo’s til å eksistere. Så lett er det faktisk, det er vi som har makten. Hver og en av oss. Jeg kommer til å sende dette innlegget på mail til ving og fortelle om opplevelsen min, og forhåpentligvis kutter de samarbeidet med denne forferdelige kamelparken. Hadde satt skikkelig stor pris på om dere også kunne hjulpet meg å sette press på ving, jo fler vi er som sier i fra jo større er sjansen for at noe blir gjort.  Ellers del gjerne innlegget slik at flere får det med seg- dette er et viktig budskap å spre!

119 kommentarer
    1. helt forferdelig!! Hvilke tiltak gjør du/dere i forhold tll Ving sitt samarbeid med disse menneskene? Disse bildene burde jo være bevis nok til at samarbeidet avsluttes på dagen!! Flott at du tar opp dette og jeg håper flest mulig ser det. noe så fælt 🙁

    2. Så forferdelig! Stakkars dyr 🙁 fikk dere sagt i fra til de som jobba der at dette er ikke bra for dyrene? Så de som jobba der at du var lei deg?

    3. Anonym: Skal sende dette innlegget på mail til ving + fortelle om opplevelsen vår. Forhåpentligvis slutter de å samarbeide med denne kamelparken, men man vet jo aldri.. Hvis dette er noe ving tjener mye penger på så kan det jo dessverre være at det veier høyere for dem enn disse kamelenes triste liv.. Vi får bare se om de svarer meg, skal holde dere oppdaterte 🙂

    4. Victoria: De så nok at jeg gråt ja, og ikke minst reagerte de nok på at vi ikke ville være med. Sa i fra til den svenske reiseguiden som var med oss at vi synes dette var helt forferdelig, men hun var fryktelig ignorant og det virket ikke som hun brydde seg i det heletatt. Hun sa bare “Ok/javel” til alt vi sa.. Skikkelig frusterende!

    5. Grusomt!! Synes du burde bruke den plattformen og “makten” du har med så mange lesere til å putte press på Ving.

    6. Fyyyfaen dette er helt forferdelig! Så utrolig bra at du skriver om dette. Jeg håper virkelig Ving tar dette på alvor og avslutter samarbeidet asap og sender en beskjed til den “farmen” om at man ikke kan behandle dyr på den måten. Herregud, fikk helt vondt i hjertet av å se på disse bildene.

    7. Jeg får utrolig vondt i hjertet mitt av å se dette… Enn at disse uskyldige dyrene må gå gjennom alt dette bare for å forsyne mennesker.
      Tuuusen takk for at du deler dette Andrea, du åpna mine øyner i hvertfall!
      Håper du får en fin ferie videre, selv etter dette💗💗

    8. Forferdelig … Utrolig hva folk syns er greit å bruke penger på 🙁 Håpe flere sender inn mail, og «pusher» på, slik at Ving IKKE fortsetter samarbeide med dette stedet. De eneste som kan gjøre noe med dette, er oss.

    9. ^ hallo alle kan da gjøre feil og hun sier jo Hun har lært av dette. Det kan jo finnes unntak og når man leser positive omtaler + er i regi av ving så er det forstålig at man tenker det skal bli en bra tur. Selv vært i en dyrepark i Kina som hadde fått rundt 4 stjerner og bildene på Google virket bra men da vi kom videre inn i parken så var det flere ting vi så som ikke var greit.
      Synes det er supert at Andrea er med på og gjøre en forskjell 🙂

    10. Unnskyld meg, men hadde du forventet å få se disse dyrene i sitt naturlige habitat, i en kamelpark?! Flott at du gjorde så god research…
      Fint at du setter lys på dette her nå, men noe naivt og dobbeltmoralsk blir det for min del. Om så dyrene hadde vært velstelt og mer «forsvarlig» bundet, en kamel skal da ikke leve i fangenskap?!

    11. TAKK ANDREA for at du setter søkelys på dette! Har opplevd det samme med hester på samme type ferier. Redde trenerne og ofte magre og alltid ustelte. Del gjerne innlegget hver uke!! Jeg vil gjerne se hva ving svarer 🙂

    12. Så at min forrige kommentar ble litt klønete formulert, med tanke på at kamel er et viktig husdyr for mange… Men regner med du skjønner poenget i forhold til hvordan disse dyrene i en park brukes for menneskers underholdning.
      Håper du har lært, og ikke kommer til å besøke slike parker igjen i fremtiden☺️ Fint at du setter lys på det, og håper du nå bruker makten din som blogger riktig!

    13. TAKK!!!! Takk for at du skriver dette, Andrea!! <3 Jeg klarte ikke lese alt og måtte holde over bildene, men jeg er så glad du forteller og setter søkelys på dette. Stakkars dyr som blir utnyttet 🙁

    14. fyyy faen.. har ikke ord. dette høres kanskje veldig feil ut, men det sårer meg mer at dyr har det fælt enn mennesker 😭 jeg er glad jeg aldri har støttet denne type «underholdning» og kommer aldri til å gjøre det heller! hold oss oppdatert ang. Ving!

    15. Så SYKT bra at du skriver et så langt og utfyllende innlegg on dette, og at du faktisk bryr deg. Fikk stor respekt for deg nå💗💗

    16. wow! dette hadde jeg ikke forventet, trodde virkelig ikke det var sånn det så ut “bak kulissene”… HELT sykt!

    17. Bra innlegg Andrea!! Eneste jeg reagerte negativt på – å jobbe frivillig på shelters er ofte også veldig negativt, hvor shelterne ofte er laget av profittmotiv nettopp for å få betalt fra «frivillige» for å «bidra».

    18. Huff, dette var IKKE noe hyggelig å se. Veldig bra at du sprer budskapet. Rett etter jeg leste innlegget ditt så jeg at en jeg har på snap hadde lagt ut mange videoer av at de red på kameler, som gjør det hele enda litt verre…Håper Ving tar ansvar og avstand fra dette, VIRKELIG! Og at fler kan innse hvor jævlig denne typen industri faktisk er- grusomt 🙁

    19. Sitter her og gråter nå! Faens til møkkamennesker!!!! Så grusomt! Så bra at du tar opp dette og ikke minst skriver til Ving! Håper Ving kutter ut samarbeidet, men ikke bare det, at noen kan gjøre noe med det stedet der!! For en fæl verden vi lever i!

    20. Bra budskap Andrea!!! Utrolig bra at du poster og setter lys på dette. For noen jævlige bilder, og mennesker.. hold oss oppdatert og ikke gi deg med ving!!

    21. Herregud.. Tårene renner! Dette er helt forferdelig. Jeg var jo klar over at sånt som dette dessverre er ganske vanlig, men at er så stort og bra reiseselskap som Ving samarbeider med den er bare helt motbydelig. Hvis ikke de bryter samarbeidet med en gang håper jeg du tar dette videre til f. eks. VG! Vi er nødt til å legge så mye press på dem som vi kan. Og du har helt rett; det er VI som har makten!
      Etter å ha lest dette innlegget har jeg inngått et løfte med meg selv om at jeg aldri mer skal dra i dyreparker o. l, selv om dyreparken i Norge har veldig god standard, fordi jeg ønsker ikke å støtte bransjen.
      Dette er så hjerteskjærende, men jeg er samtidig veldig glad for at du faktisk så dette, så du kan bruke posisjonen din til å skape en endring.Takk for at du føler det samme!♡

    22. Skal sende mail til Ving jeg også. Finnes ikke noe verre i mine øyner enn maktmisbruk mot forsvarsløse dyr/mennesker, og bare for å tjene penger.. Skikkelig bra og inspirerende at du tar grep, flott innlegg!

    23. Hei. Jeg vet ikke hvem du er og dette er første gang jeg er inne på bloggen din. Jeg gikk inn hit etter å ha sett en Jodel der det stod at du hadde skrevet om kamelsafari på bloggen din. Innlegget ditt viser grusomheter knyttet til dyr brukt til underholdning. Etter at jeg fikk vite hvordan dyr har det når de brukes til underholdning bestemte jeg meg for å aldri støtte en slik industri igjen. Jeg skal aldri betale for å ta bilde med et eksotisk dyr. Jeg skal aldri dra på kamelsafari. Jeg skal aldri kjøre hest og kjerre i Central Park. Jeg skal aldri dra i dyrepark eller på sirkus der det er dyr, og skulle jeg få barn skal jeg aldri ta med de på den slags heller. Ikke søren om jeg eller fremtidige barn skal juble og bli underholdt på bekostning av dyrs lidelse, eller vinke fornøyd fra kamelryggen for å få et fint bilde til Instagram, når kamelen sannsynligvis har sår skjult under salen og blir vanskjøttet.
      Jeg vil bare si at jeg synes det er SÅ FLOTT at du tar tydelig standpunkt og heller ikke lenger vil støtte en slik industri. Jeg synes det er FLOTT at bloggere som deg bruker stemmen sin til å skape bevissthet rundt dette. Takk for at du engasjerer deg for dyrene, og takk for at du tar deg tid til å ta det videre til Ving, og formidle dette til leserne. Det kan få stor betydning for dyrene❤️

    24. Ikke for å være en bedreviter men det er dromedarer ikke kameler. Dromedar 🐪 kamel 🐫
      Annet spørsmål, hvor mye tar du for å annonsere for dromedar parken min på bloggen din? 10000kr? Spørr for en spansktalende venn😅

    25. Tror nok desverre at farmen vet uttolig godt at det de driver med ikke er rett, med tanke på at det henger et bilder forbudt skilt i bakgrunnen

    26. Veldig bra at du forteller om dette! Håper Ving og andre reisebyråer som samarbeider med slike steder gir seg med dette.

    27. Og send dette innlegget til forskjellige dyreorganisasjoner som kan hjelpe. Oppfordre Ving til å ikke bare avslutte samarbeide men å hjelpe også. Her er det bare å google organisasjoner både i Norge og i det aktuelle lande som burde gjøres oppmerksomme på denne parken og som kan hjelpe. Så flott du skriver om dette!

    28. Jeg lurer bare på om du har samme forhold til feks dyreparken i Kristiansand? Er dette noe du også kommer til å boikotte?

    29. Noen ganger er det en mening med ting. Og jeg tror at i dette tilfelle så var drt meningen at du skulle dra dit og oppdage dette for så å spre budskapet. Kamelene kan ikke snakke for seg, så da må noen gjøre det! Sykt at kun du av alle turistene reagerte.. Og sykt og tenke på at det har sikkert vært ti tusen talls turister som har vært der og ikke gjort noe med det eller i det hele tatt reagert! Helt forferdelig å se på!
      Ikke bare håper jeg dette stoppes opp så snart som mulig, men også at disse Kamelene blitt tatt hånd om av andre som bryr seg og får den behandlingen de trenger og den friheten/livet de har all rett på!!
      Hva gjorde du når du kom dit og så på? Sa du noe til de som jobbet der eller snakket med noen av de andre turistene?
      Veldig bra at du sprer budskapet!

    30. Jeg blir helt rørt av dette innlegget, både for de stakkars dyrene og deg. Blir stolt og glad for her lyser det sterk lidenskap og rettferdighetssans for dyrene. Takk for at du skrev dette, for at du bryr deg og fordi du prøver å engasjere flere.

    31. Jeg har faktisk vært i akkurat samme kamelpark, og jeg hadde en helt motsatt opplevelse der. Da var de stelte, fikk masse mat osv. Jeg er selvfølgelig enig i at dyrene ikke skal bli mishandla – men det er ikke sikkert det er pga hvordan den blir behandlet som er grunnen til at den skjelver osv. Det kan være mange årsaker. Du kan heller ikke forvente at når du besøker en slik park så skal alle kamelene ha et drit stort område. Det siste bilde var hjerteskjærende, men du vet ikke om den ligger sånn pga behandlingen eller av andre årsaker. Kameler ligger når de sover. Hvor god greie har du egentlig på kameler? Husk at du ikke kan bedømme alt fra det du ser, kan ligge andre ting bak.

    32. Bra du sprer budskapet, men jeg bare lurer på: hva forventet du? Slik er det dessverre de fleste stedene og dyrene lever under grusomme forhold. Det viser bare hvor naive mennesker er når det kommer til dette, man tror de har det fint basert på litt Research i forveien men blir sjokkert når man kommer dit og får se hvordan det egentlig fungerer. Det er ufattelig trist. Men synes det er veldig flott at du her bruker makten din riktig!

    33. Herlig at du endelig innser at man ikke skal bruke dyr til underholdning og eventyr Andrea! Du har en enorm plattform og jeg tror dette kan hjelpe mange dyr ved å avskrekke norske jenter til å droppe utflukter hvor dyr er involvert!! Men som du sa, så var du uutrolig naiv og litt dum som ikke visste dette fra før a? Reisebyråer er også bare ute etter penger? Dette er ikke noe nytt. Og jeg må nok si at du også har vært ganske uopplyst hvis du velger i 2018 å dra på kamelsafari… MEN velkommen etter og det er helt fanstastisk at du skriver om dette❤️ Heia deg!

    34. Hei Andrea!
      Takk for henvendelsen din og for at du bryr deg. Det setter vi stor pris på.
      Vi i Ving jobber kontinuerlig med bedre kontroll og bedre forutsetninger for de dyrene vi møter på reisemålene våre. I flere år har Thomas Cook group, som Ving Norge er en del av, jobbet aktivt med dyrevern og vært delaktige i utviklingen av retningslinjer for dyrehold og dyrevern. Vi forholder oss til den engelske reisebransjeorganisasjonen ABTAs Global Standards, Animal Welfare Handbook and Checklists. Dette kan du lese mer om her: https://abta.com/working-with-the-industry/animal-welfare
      1. januar 2017 ble en enda strengere policy for arrangører av utflukter med dyreattraksjoner innført i hele Thomas Cook Group. Den inneholder flere kontroller og oppfølginger, samt krav om at alle utflukter skal følge ABTAs retningslinjer fullt ut. Arrangører som ikke følger retningslinjene blir fjernet. Thomas Cook er den første aktøren innen reiseliv med så strenge regler. Policyen er laget i samarbeid med eksperter innen området, Global Spirit og dyreorganisasjonen Born Free.
      Policyen går ut på hyppige kontroller av utflukts-arrangører som arrangerer utflukter der man møter dyr. Kontrollene gjøres uanmeldt og hver arrangør er forventet å gi Global Spirit det de trenger av materiell for å foreta kontrollen. Om kontrollen viser at en arrangør ikke følger opp retningslinjene på tilfredsstillende måte, har de tre måneder på seg til å løse problemene. Vi jobber da med arrangøren for å forbedre vilkårene for dyrene i denne perioden. Om situasjonen ikke forbedres, stoppes alt salg og markedsføring av denne utflukten.
      Vi har nå gjennomført en rekke kontroller, men dessverre er ikke denne kamelparken kontrollert enda. Dette setter vi fullt trykk på nå, takket være din henvendelse. Vi i Ving er opptatt av at de dyrene som involveres i våre utflukter skal ha gode forhold og bli tatt godt vare på. Om dette ikke er tilfelle her, vil det settes i gang tiltak straks for å endre på dette. Igjen takk for at du gjorde oss oppmerksom på dette!
      Hilsen Siri Røhr-Staff, informasjonssjef Ving Norge

    35. Supert at slike ting ser dagens lys. Kameler og bruksdyr lever ofte under forferdelige forhold. Var i Egypt en gang, og var vitne til fotferdelige ting. Drar aldri til et slikt land igjen!

    36. Off så forferdelig opplevelse!! Ja det er så utrolig mange uopplyste og trangsynt folk som kun bryr seg om makt, penger og underholdning, ikke dyrenes vegne og deres følelser og behov. Glad for at du reagerte på dette, det er bra! Selv er jeg HELT imot næringer der folk bruker makt over uskyldige dyr kun for penger å tilfredsstille menneskers behov for underholdning. Det er FEIL og gjøre dette med dyr!

    37. Du er jo dum som et brød du…
      Har vært hær selv, og dyrene har det fint.
      Men når ei lita krenket femnist-jente tenner på alle pluggene, bare for oppmerksomhet🔫

    38. Synes det er kjempefint at du tilslutt innså at slike utflukter ikke er noe man bør støtte i det hele tatt!!

    39. Hei dette er ikke det eneste plassen har det slik. Vi var å gikk en tur da vi kom over hunder som sto uten vann og mat det var 28 grader.

    40. Shit.. Skal snart reise til GC selv, og har vært innom tanken på kamelridning, MEN DETTE ALTSÅ!! Det blir utelukket for min del

    41. D var helt grusomme bilder, skulle vært straffbart å behandle dyra sånn, håper at Ving slutter samarbeidet med disse umenneskene 🙁

    42. At du/dere har booket kamelsafari og støtter slik dyremishandling er sjokkerende. Jeg blir sjokkert over alle som går på sirkus, dyreparker, kamelsafari, eselturer osv osv, men når det passer dem så roper de høyt om at de er dyreelskere og slenger rundt seg med ordet mishandling.
      Har du booket kamelsafari så er du en del av problemet! Jeg roper selv ikke høyt om at jeg er dyreelsker, men jeg tar iallefall avstand fra slike arrangementer og utflukter der dyr lider og er plassert i situasjoner de ikke hører hjemme.
      Burde skamme deg, at du i tillegg har gjort dette til ett innlegg på din blogg og tjener penger på det er forkastelig, dobbeltmoral og usmakelig. Men slik er det vel bare, alt for publisitet og penger.
      I stedet blir du applaudert og sympatisert med pga noe som du selv har støttet ved å booke utflukten. En herlig verden vi lever i.

    43. Så forferdelig syn!! Hadde tenkt å dra på kamelsafari neste uke da vi skal til Gran Canaria. Men ser jo nå at det ikke kommer til å skje! Tusen takk for at du deler bildene og elendigheten.. nå blir det heller shopping i storbyen😊Får jeg spørre hvor på Gran Canaria du er?

    44. Jeg blir så glad når du blogger om sånne ting, er så viktig!!! Jeg håper hele greia blir avskaffet. Ingen bør være dumme nok til å bruke penger på ting med dyr i fangenskap på denne måten. Har sett så mye mishandling av kameler, og jeg har sett ville kameler.. helt klart sistnevnte som er best! 🙁

    45. Det er dessverre slik at dyr brukt til underholdning alltid er der for å sanke inn penger. Det finnes ingen gode grunner for å bruke dyr til underholdning. Jeg har holdt meg milevis unna all form for underholdning med dyr etter jeg skjønte at dyrene alltid kommer til å lide av det, enten direkte eller indirekte. Folk skulle bare visst hvor utrolig onde mennesker kan være når det er penger det er snakk om.

    46. Hei Andrea, jeg er normalt sett ikke den største fan av blogger som dine – rett og slett fordi det ikke faller i smak hos meg, og det er selvfølgelig ikke noe galt med. Synes at alle skal få lov til å jobbe med det de ønsker, og er oppriktig glad for at du har en blogg mange liker å lese.
      Jeg må likevel si at jeg er utrolig glad og imponert over at du tar tak og skriver et slikt innlegg! Applaus til deg som informerer lesere om hvordan det virkelig er, og hvordan dyr behandles – dyr er ikke for vår underholdning, og jeg håper inderlig at en stor blogger som deg kan hjelpe folk med å innse dette her. Flott innlegg, og ditt engasjement inspirerer. Håper dette blir delt mange ganger, og at folk ikke faller for å booke slike utflukter! Du er god 🙂

    47. Det her blir jo bare dobbeltmoralsk. Du kan ikke si at du elsker dyr og så bestille kamelsafari? Alle vet at slike tilfeller ikke er dyrevennlig i det hele tatt. Samme gjelder den gangen du var i løveparken. Du bryr deg ikke om dyr når du velger å gjøre sånt.

    48. Hei! Det ser jævli trist ut med kamelan, æ skjøl e vældi glad i dyr :/ men æ å kjæresten va i dyreparken førr nån daga sia, å da så det ut som at dyran faktisk trivdes, førr det e mange som jobbe dær og kan ta vare på dyr. Greit nok at det skulle ha vært en oppgradering, men det fins grenser til alt man kan gjøre. Man skal ha råd til alt. Æ syns at de ørne buran kunne ha vært litt større til demmers trivsel, men samtidi får de mye oppmerksomhet og får fly litt rundt om kring kvær dag. Hadde de ønska å fly avgårde å aldri kommet tilbake, så hadde dem gjort det. Men dissa kom faktisk tilbake. Papegøyan fløy ikke avgårde selvom dem hadde muligheten til det. Så man trenger ikke å se så negativt på dureparker å sånt. Men det va vældi trist med camelan, æ kommer ikke til å dra dit.

    49. Jeg er fastboende dansker og er ganske enig i dit opslag. Vi ser dette over hele verden, at dyr bliver udstillet for en hver pris og KUN for at underholde mennesker. Her på Gran Canaria har vi IKKE tyrefægtning, jeg har ikke selv været på kamelfarmen. Har du et forslag til hvad jeg kan gøre ? Jeg vil gerne med mit navn henvende mig til Wing, da de bør være for seriøse til en udflugt til kamelernes fangelejr. God dag til dig Hilsen Lars Worm

    50. Hvor dum går det an å bli?
      Hvordan skal du forvente at leserene dine hører på deg,når du ikke hører på dem? Alt dette ble du opplyst om før du dro,men likevel er du dum nok til å gjøre det stikk motsatte av hva leserene forteller deg.
      Det er ikke første gang du gjør dårlige valg hva angår dyr. Sier ikke du ikke er glad i dyr,men nå begynner du å bli for gammel til å være så forbanna naiv!!

    51. Hvorfor dro du dit i utgangspunktet? Glad du viser realiteten, men du må da vite fra før at dyr for underholding/menneskers forlystelse sin del aldri er bra? :/

    52. Kjempe bra Andrea!
      Bra noen tar ansvar. Jeg har selv jobbet for WWF med samme sak og tillegg løver og tigre. Fortsett fortsett! Videre også skriv liknende for leserne dine som fortsatt er uvitende!
      Kjempe bra og stakkars stakkars uskyldige dyr!

    53. Syns det er fantastisk at du fremmer dette og fikk tatt bildene. Dyr brukes dessverre som vår underholdning og det er ofte slik resultatet er. Vondt å tenke på at dette er hverdagen til kamelene hver eneste dag.

    54. Bra at du bruker plattformen din til å bedre dyrevelferd!
      Jeg er LITT uenig med dyrepark-argumentet ditt siden de fleste dyreparker har flere programmer for å ivareta forskjellige arter i deres naturlige habitat. De er veldig nøye med parringer av dyr og for å ivareta mest mulig genbasseng mottar de og sender dyr fra og til andre dyreparker rundt om i verden. Inngangspenger for parker er med på å støtte dette. Kunnskapen barn og voksne lærer i dyreparker er en viktig del av det å lære å ?bry seg? om alle dyr og deres naturlige habitat som mer og mer er i ferd med å bli ødelagt pga mennesker. Jeg er enig i at det blir litt rart å føle at vi har en plikt til å hjelpe dyrearter med å overleve når det nettopp er oss mennesker som er grunnen til at de dør ut. Spørsmålet blir da, er et liv i fangenskap mer verdt enn ingen liv? (Selv drar jeg ikke i dyreparker siden jeg allerede har kunnskap om dette, og føler da at det eneste jeg støtter er underholdningen av dyr i fangenskap).

    55. Er så utrolig glad for at du som har en stemme gjør dette! Du gjør en forskjell! Vet ikke om noe verre enn dyr som lider! Helt grusomt! Håper flere er med på å få en slutt på dette😞

    56. Hei Andrea.
      Syns dette er kjempe bra engasjement og at du tar tak i denne saken med denne kamelsafarien.
      Men jeg må også bare si at jeg syns det blir litt dobbeltmoral her.
      Du bestiller en tur på kamelsafari for å se kameler i fangenskap. Dyr i fangenskap er dyr i fangenskap uansett om dem lider eller ikke. Det er ikke for oss å nyte/ha glede av. Er du for dyrevelferd skulle man i det hele tatt ikke dratt på en slik safari. Dyr skal ikke være i fangenskap uansett om det er på en slik liten plass eller om de ?har det litt bedre?… dyr skal leve fritt i naturen.
      Så om det hadde vært en større ?gård? og dyrene hadde sett friskere ut, hadde du da hatt en god opplevelse? Hadde du da kost deg for du kunne ikke sett 100% at de har det vondt som denne gang? Det gir ikke helt mening for meg.
      Elsker du dyr overalt, drar man rett å slett ikke å ser på dyr i noen slags fangenskap.

    57. Så bra at du opplyser om dette!! Har selv jobbet frivillig med redning av uskyldige dyr i turistbransjen, og en regel jeg har lært er at: ALLE turistattraksjoner man betaler for å være nær ville dyr, er dyremishandling! Sjekk ut dette ALLTID! Mennesker kan være utrolig fæle, og jeg har sett mye vonde skjebner..

    58. Så sinnsykt bra at du legger ut dette! Endelig er det flere som virkelig bryr seg om dyrene. Dette er det sykeste jeg har sett ;( fy søren for en stor lidelse dette må være for dem😢 Ikke nok at ving burde få et helvette, men dyrene burde få hjelp asap. Jeg sendte inn en lang klage til ving da jeg var på ferie i Kypros og det gikk 20 katter inne på hotellområdet og sultet og skrek konstant. Hele ferien hikk med på og mate og gi kattene der vann. Det blir jo null ferie for oss dyreglade mennesker….. !!!

    59. Ble skikkelig trist nå av å lese innlegget ditt. Huff stakkars dyr, kjenner at tårene presser på. Fy faen at det er mulig å behandle dyr på denne måten 🙁 Skikkelig hjerteskjærende.

    60. Hei Andrea! Fin tekst du har skrevet. Jeg tok meg friheten til å bytte ut noen ord her og der.
      Jeg må fortelle dere om i går.. Det som skulle bli til en fin opplevelse ble heller mildt sagt til et mareritt. Vi skulle dra for å besøke noen griser. Jeg har hørt mye bra om denne bonden, og hadde enkelt og greit ganske stor tillit til han. Mattilsynet er jo også innom og sjekker en eller annen gang, altså vet de veldig godt hva som foregår der- og da ville jeg trodd at de sørger for at dyrene har det bra. SPESIELT ettersom det er dyr involvert. Glade og forventningsfulle kjørte vi til gården – men det tok ikke lange tiden før humøret tok en helomvending.
      Et hjerteskjærende syn som slo pusten ut av meg. Titalls griser skvist sammen på et skittent bittelite område med lite dagslys, dårlig lukt og de var veldig ustelte. De sto presset sammen i små betongbinger uten noen form for frihet. Bonden som jobbet der så ut til å gi langt faen i grisene, og det var ingen tvil om grisene var redde for han. Det var rett og slett helt for jævlig, og jeg ble så fortvilet.. Jeg elsker dyr mer enn alt på jord, og ingenting gjør meg mer lei meg enn dyr som har det vondt. Tårene bare rant nedover kinnet og jeg ante ikke hva i all verden jeg skulle gjøre.. Men en ting var sikkert: Aldri om vi ville støtte det her, og aldri om vi kom til å spise pulled pork igjen!
      Hva sier dere – er det en hyggelig tanke?! Grisene ser ut som SLAVER. Og det er dessverre nettopp det de er- de må lide for at noen mennesker skal tjene penger og fordi andre mennesker syntes de smaker godt. Disse grisene i kjøttindustrien lever hele livet i en trang betongbinge, og med så sterk frustrasjon over livet i fangenskap at de og gnager halene av hverandre og utvikler atferdsforstyrrelser. Grisene får ofte fæle sår og infeksjoner. Hva er det for noe??? Det her er ikke dyr som har det fint i sitt naturlige habitat, dette er så unaturlig og stygt som det bare kunne blitt. Dette er dyr som lider i fangenskap, og jeg hater hvordan noen mennesker misbruker makten vi dessverre har over de andre fantastiske skapningene på jordkloden vår. Nesten like mye hater jeg de dumme kjøttspisende menneskene som ikke klarer å se hva de faktisk støtter. Få opp øynene- det her er ikke greit!
      Noe av det som sjokkerer meg mest er at de fleste ikke reagerer eller tar avstand fra dette. Ingen andre så ut til å klare å se at dette er dyreplageri- og bare smiler, ler og slikker seg rundt munnen. Altså?? Hvor IGNORANTE, UOPPLYSTE og DUMME er folk egentlig? Jeg klarer ikke fatte at det går an å være klar over dette og synes det er fint og helt ok.
      Og ja dere, jeg skammer meg over at jeg var så naiv at jeg trodde dette kunne være bra. Men likevel er jeg glad for at jeg dro, for nå har jeg muligheten til å spre dette budskapet. Lov meg at dere ALDRI drar spiser en død kropp igjen, uansett om det gjelder gris, ku eller katt. Det er en forferdelig næring man ikke må støtte- og det samme er elefantridning, marineland, zoo’s, bilder med aper/tigere/løver osv. Selv skal jeg ALDRI gjøre noe som involverer mishandling av dyr igjen, med mindre det er snakk om frivillighetsarbeid på shelters osv.
      Man må selv være forandringen man ønsker å se i verden- rett og slett. Jo flere som går over til å spise plantebasert, jo færre dyr trenger å lide. Og da kommer heller ikke disse dyrene til å bli avlet opp for kjøttproduksjon i det hele tatt. Så lett er det faktisk, det er vi som har makten. Hver og en av oss. Where there is demand there will be supply. Hadde satt skikkelig stor pris på om dere også kunne hjulpet meg å opplyse flere mennesker, jo fler vi er som sier i fra jo større er sjansen for at noe blir gjort. Ellers vil jeg gjerne at flere får det med seg dette – det er et viktig budskap å spre!
      Hva syntes du?

    61. Bare en tanke, men – hvorfor vil du ikke heller utdanne deg til/ jobbe mot noe med dyr eller dyrevern? Det virker som du har en utrolig lidenskap for det, og det er også noe som Norge og verden trenger mye mer av. I tillegg er man med å gjøre en virkelig positiv forskjell i samfunnet, og som den profilerte personen du er kunne du forsterket denne effekten ytterligere. Selvfølgelig er det mange momenter som spiller inn ved valg av utdanning og yrke, og sykepleier er en flott vei å gå, men samtidig gjør du verden en mye større tjeneste ved å jobbe med dyrevern enn ved å åpne skjønnhetsklinikk. Bare en liten tanke fra min side. Du må tenke på deg og ta egne valg, men samtidig har du valgt å være en offentlig person. Med det kommer mye makt og ansvar, og hva tror du sender ut mest positive signaler til alle unge som følger deg og ser opp til deg: Skjønnhetsklinikk eller dyrevern?

    62. Så bra at du skriver om dette og sier ifra til Ving!!! Kom gjerne med en oppdatering på hvordan ving reagerte/om de gjorde noe når den tid kommer:)

    63. Hvis dyr som slaver skaper en slik reaksjon burde du undersøke å bli vegetarianer / veganer. Det er døde dyr du spiser på tallerkenen din hver dag. som står i bur og binger… som blir født og drept i fangenskap, kun for mennesker. Hva er igrunn forskjellen på en kamel og en ku? De lider begge to… Noe å tenke på i hvertfall…

    64. Alle dyr lider i fangenskap. Også i norske zoo. Ja, de blir nok bedre stelt osv enn i utlandet, men de lider. Selv forstår jeg ikke hvordan noen kan se verken tiger eller ulv i dyreparken i Kr.sand og ikke synes synd på de. Men for all del, utlandet er så mye verre. Det verste er st det skal virkelig veldig lite research til før enn booker slike utflukter for p finne ut hvordan det faktisk er der. Tommelfingerregelen er å ALDRI bidra til underholding som inneholder dyr. Selv når det er snakk om at det er et shelter, ville jeg undersøkt saken nøye. Mange som lurer turister på den måten..!!

    65. Offameg så grusomt å fælt da. Godt du fikk tatt bilder av dyrene til tross for hvordan folkene behandlet dem. De pleier av å til å prøve å hindre turister å ta bilder, men godt du fikk det til. Å det å spre det ut:)

    66. Det har jo faen ikke noe med Ving å gjøre det der.
      Du kan ikke gi den camel campen noe dritt for hvordan de blir behandlet når du var på vei dit for å sitte på den og la de drasse på deg overalt, du behandler de jo som “slaver” selv da.

    67. Takk for at du opplyste meg om dette.. jeg skal avbestille min og familien sin kamel safari utflukt med engang.. vi bestilte i egypt, men kan umulig være noe bedre der.

    68. FANTASTISK at du deler dette. Og det gjør meg dritt forbanna at de andre turistene ikke brydde seg! Hva faen er det med folk når de ikke klarer å se at dette er helt forferdelig! Man ser jo lidelse og mishandling lang vei her.

    69. Jeg synes det er bra du deler dette innlegget med alle for å vise hvor forferdelig dyrene har det på slike steder, men det jeg ikke forstår er at du i det hele tatt betaler for å bli underholdt av dyr. Du har nå støttet de som driver denne parken med å betale billetten din inn der.
      Aldri bruk dyr som underholdning når du har mange mange andre ting å underholde deg med.

    70. Kanskje du burde høre på leserne dine neste gang!! Var jo flere som advarte deg om dette og sa at dyrene ikke hadde det noe bra.

    71. Fint at du tar tak i det, men jeg skjønner ikke hvorfor du en gang hadde lyst å reise på kamelridning? Å støtte en sånn organisasjon er bare helt ja.

    72. Hva hadde du venta?? Slike parker er jo laget for å trekke mest mulig penger ut av turistene, ikke for at dyra skal ha det greit. Samme som kamelene som brukes i Egypt ved pyramidene, kun for å tjene penger på turistene. Drit i at de knapt får mat, har store gnagsår under teppene på ryggene. Hvem bryr seg så lenge turistene får sine 5 minutt på kamelryggen og tilhørende selfies til å sende hjem til familie og venner, og slenge ut på bloggen sin.
      Hvor gammel er du egentlig? Fatter ikke at det går an å være så utrolig naiv, skjønner jo at du har levd i en skjerma verden, og tydeligvis ikke klarer å tenke en fornuftig tanke selv. Fjortissyndromet, som både du og 90% av de som kommenterer her lider av…
      Må jo skjønne at disse folka er ute etter det samme som deg, penger! Og du tjener jo på å skrive hvordan de tjener sine penger.
      Og en annen ting, når du først skal skrive et «stakkars dyra, de har det så vondt» innlegg, så prøv i det minste å ordlegge deg en smule saklig, vit hva som er fakta eller ikke, holdt deg for godt til å «SKRIKE» ut annenhvert ord. Stå og grine i et hjørne hjelper jo fint lite for kamelene, ha nei det minste litt guts til å si ifra til de som jobber der. Snakk med de andre turistene som er der, si fra at dette er ikke greit. Men det turte du vel ikke. Så mye enklere å sitte og skrive et sutreinnlegg på bloggen!

    73. Får så vondt i meg, dette er jo helt forjævlig! Reiseselskapet må kutte samarbeidet med denne parken

    74. Veldig bra at du setter lys på dette, Andrea!:-)
      Et annet spørsmål: hvordan gikk det med å slutte å snuse?

    75. Kjempebra at du skriver om dette. Det er dessverre veldig mange tilfeller rundt omkring i verden, inkludert i Norge, hvor dyr blir utnyttet og brukt som underholdning. Og jeg håper at flere får øynene opp for hvor grusomt dyrene (ofte) blir behadlet, og slutter å støtte dyremishandling.
      Må også si at jeg er skuffet over Ving, og jeg har vanskelig for å tro at de ikke var klar over de fæle forholdene i Kamelparken. Helt uakseptabelt! Stå på, og ikke la de lure seg unna!
      Hilsen en dyrevenn

    76. Tusen tusen takk for at du bruker din stemme på dette å deler med deg, så flere blir informerte om hvordan det virkelig er, å hvordan dyrene har det. Tusen takk!

    77. Hei.
      Veldig bra innlegg, ser VING allerede har respondert på ditt innlegg og skal prioritere saken videre. En ting som forundrer meg er at du som selvhevdet dyreelsker bestiller en utflukt som involverer dyr? Er vi virkelig så ignorante i 2018 at vi tror at dyr i fangenskap på en turistsjappe har det bra? STOPP omgående med utflukter som involverer dyr. Det er helt hinsides og langt fra humant at det fremdeles eksisterer slike businesser.

    78. Hvorfor dro du dit i utgangspunket? Du ble advart på bloggen og hvis du virkelig elsker dyr og er opptatt av dyrevelferd,så burde du vist at man ikke skal dra på slike ting i utlandet. De slår, skader og dopet dyrene i dyrehager, zoo, parker, etc.
      Dette er ikke noe nytt og har foregått lenge.
      Jeg er egentlig mest sjokkert at du som er så opptatt av dyr ikke viste om dette, eller at du ikke hørte på advarslene, når du besøker slike parker er du med å støtte dette. Hadde ingen besøkt dem, og tatt avstand – ville de lagt ned…

    79. Det her er så bra at du gjør Andrea! Hvordan kan jeg hjelpe? Kopiere innlegget ditt og sende på Mail til ving? Vil gjerne sende det med bilde også! Jeg hjelper veldig gjerne til å gi beskjed. Knuste hjertet mitt å se!

    80. Ja, detta er tragisk. Best å holde seg unna disse attraksjonene. Ikke støtte utflukter som går på dyrs bekostning. Kamelsafari, elefantsafari og bilder med dopa tigere osv. Æsj..

    81. Jeg forstår faktisk ikke hvorfor du dro i utgangspunktet?
      Du forteller selv at du elsker dyr og opplyser om at vi ikke burde dra på zoo ol., men så bestemmer du deg likevel å dra på denne kamelsafarien? Dette tyder jo da ganske sterkt på at du visste godt hva du meldte deg opp på. Og når du også utpeker andre folk; jeg gjentar: <>, så må du da også forstå at du også var med på dette. Så at du drar noen andre ned på denne måten synes jeg faktisk er helt idiotisk og tåpeligt av deg. Slik som du skriver her så er det jo ganske tydelig på at du også var en av “dem”?! Bestemmer du deg for å skrive et slikt innlegg, så ordlegge deg isåfall riktig.

    82. Jeg er helt enig med deg, dette er jævlig. Har du noen gang tenkt på hvor kjøttet og meieriet du spiser kommer fra? DE har også, om ikke mer, hatt det jævlig. Anbefaler deg til å se på earthlings og cowspiracy. Om du virkelig er en dyreelsker…eller er du et kjæledyrelsker?… <3

    83. Fy søren, jeg blir så forbanna!!!
      Takk for at du tar opp slike ting, jeg har delt i vei! Aldri om jeg reiser med Ving igjen!

    84. Jeg orket ikke lese hele innlegget eller se på dyrene. Jeg er psykisk ødelagt av traumer fra barndommen pga mishandling av dyr i hjemmet. Min nærmeste plaget og drepte selv dyrene på gården vår. Det være seg lam, katter, hunder etc. Eneste jeg nå lever for er å hjelpe dyr! Jeg er meget bereist, men bevisst selvfølgelig aldri dratt å ridd på kamel, hestetransport osv. Nå reiser jeg ikke lengre pga jeg blir så ødelagt av å se en ensom hund e.l. Hva skulle du egt i kamelparken for?? Bare tanken gjør meg syk uansett så skal de ikke brukes til det. Ingen har det godt i fangenskap. Vær så snill, gjør alt du kan!!! Ikke bare skriv at du reiser for å se om 3 mnd, gjør det!!!

    85. Håper dette blir en wake-up call for både deg og andre til å slutte å bidra til dyreutnyttelse. Og nei, at man er glad i ost unnskylder ikke marerittet som meieriindustrien er #GoVegan

    86. Så ufattelig bra at du viser til bilder og skriver åpent om dette temaet. Det er dessverre alt for mange som ikke er opplyst om hva som foregår i slike dyreparker. Satt med tårer i øynene og en klump i halsen etter dette innlegget. Fortsett med det du gjør <3

    87. Dette var hjerteskjærende og lese… Dyr betyr ALT for meg, og når jeg ser dette blir jeg bare så lei meg…
      kjempebra Du reagerte på dette, og at du kontakter Ving ! jeg reiser også mye , og har funnet ut at jeg drar ikke på noe som er Dyrerelatert.
      Håper Ving tar tak i dette….

    88. Dette er HELT GROTESK! Er det noe jeg brenner for er det dyr og barn. Blir så glad når andre enn bare meg tenker slik.. håper virkelig ving gjør noe med dette!

    89. Jeg var akkurat der i sommer, og hadde samme opplevelsen som deg. Stolte på Ving og hadde sett for meg noe HELT annet enn det som møtte meg. Alle de andre turistene smilte og lo, og jeg prøvde derfor å finne tegn til at kamelene hadde det bra, men det så helt forjævlig ut. Når vi kom fram var det et stort skilt som viste at fotografering var forbudt, (ikke rart, de vil vel holde det skjult), men jeg fikk tatt noen bilder likevel som jeg kommer til å sende til ving. Opplevelsen ødela hele ferien og jeg klarte ikke å sove de neste dagene, og bare lå og tenkte på hvordan jeg kunne befri dem. Har lagret mange bilder som bevis som jeg skal sende inn. Takk for at du går foran med dette <3

    90. Helt forjævlig å se bildene! Stakkars kameler, det skjærer i hjertet av å se og lese om hva disse menneskene får seg til å gjøre mot dyr. Synes det er superviktig at bloggere som deg tar dette opp, fortsett med det! Jeg skal ihvertfall aldri til disse “attraksjonene”.

    91. Det jeg finner så merkelig med mennesker er at de gjentatte ganger sier: «jeg elsker dyr overalt på jord!» «jeg brenner for dyrevelferd» «dyr er alt for meg»…. likevel er det de samme menneskene som velger å lukke øynene for hva som egentlig foregår bak lukkede dører i kjøttindustrien!! Og slenger på tallerken stykker med død ku, sau, lam i juletider, gris, kylling og listen forsetter… klarer dere ikke å «make the connection» her!!! Har ikke disse dyrene like mye rett til å leve som en hund eller en katt?? Og dere som sier: «dyr i fangenskap er aldri Ok» osv. Hva med de som har : Marsvin, hamster, ilder og kanin? Andre kjæledyr? Hvor skal grensen gå?! Hvorfor velger vi mennesker å verne om visse dyreraser og sette i bur eller på tallerken andre dyreraser???! Dette finner jeg så merkelig !!!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg