DETTE GJORDE MEG SÅ GLAD

– An animal friendly alternative –

Ble tipset om denne på facebookgruppen “veggispreik”, som jeg forresten anbefaler alle å bli medlem i! Her er det en haug med inspirasjon til kjøttfrie eller evt veganske måltider ♥ Dette er altså “leverpostei”, bare selvfølgelig kjøttfri. Den er faktisk til og med vegansk! Jeg var syyykt spent på å teste den ut, og gjette hva? Den var SUPERGOD. Smakte nesten som ekte leverpostei, og hadde en veldig krydret og god smak. Det gjorde meg så glad!

Fantastisk at det bare kommer bedre og bedre tilbud for oss som ikke vil støtte grusomhetene i kjøttindustrien. Jeg gleder meg til å teste ut mange fler produkter fremover, og kommer til å tipse dere om det er noe som faller ekstra godt i smak 🙂

“Leverposteien” kan blant annet kjøpes på Meny <3

Ellers har jeg vært kjøttfri i straks 3 mnd nå, og det føles fantastisk! Det har virkelig ikke vært vanskelig i det hele tatt. Jeg spiser så mye god mat og magen er alltid mett, eneste forskjellen er at samvittigheten er ren. Å slutte å spise kjøtt var så riktig for meg, og jeg skammer meg over å ha lukket øynene til sannheten i så mange år. Men men, aldri for sent å begynne å gjøre det riktige. Visste dere forresten at Bjørn Erik og Madicken (søsteren min) også slang seg på å slutte å spise kjøtt ca samtidig som meg? Det varmer meg laaangt inn i hjertet, og jeg er så stolt av begge to.

Man må være forandringen man selv ønsker å se i verden 🐷🐮🐔💗

27 kommentarer
    1. Det gjør meg så glad at du trives som vegetarianer!! Jeg syns det er så bra at flere bloggere velger denne retningen og, som du nevnte i innlegget, ikke lenger velger å snu ryggen til den brutale sannheten om kjøttindustrien og forrurensingene den fører til. Jeg har selv vært veganer i snart ett halvt år og vegetarianer i ett år, og selv om jeg ofte savner ost og andre meieriprodukter, er det absolutt verdt å ofre det! Jeg anbefaler deg å se en dokumentar som heter «H.O.P.E – What you eat matters». Den er litt mørk til tider, men det gjør bare at man blir minnet på hvorfor man har valgt denne livsstilen 🙂

    2. Du burde smake på vegetar pålegget fra Coop merket , vegetar pålegg med jalapeno er utrolig godt og smaker som kalkunfilet

    3. Blir så glad av å se at du fremmer et kjøttfritt kosthold! Tusen takk for det! 🙂 Har hatt et kosthold fri for kjøtt i to år, men har aldri hørt om dette produktet, så håper du fortsetter å dele flere tips! Klem

    4. Hei, jeg har også kuttet ut en del, alt av rødt kjøtt. Men spiser fremdeles fisk og noe gårds kylling. Er du helt veganer eller spiser du fremdeles fisk ? Gjerne del erfaringer på restauranter osv her:)

    5. Åååå, herlighet jeg blir så glad langt inn i hjerterota. At flere og flere velger å kutte ut kjøtt er fantastisk! TAKK for at du deler din erfaring <3

    6. Hei! Det er kjempefint at du har kuttet ut kjøtt for dyrenes skyld. Noe som mange imidlertid ikke nødvendigvis er klar over, er at melke- og eggeindustriene også bidrar til untyttelse og dreping av dyr, i samme grad som kjøttindustrien. Haha her kommer en lang tekst om det, håper det ikke er avskrekkende. Mener det i beste mening, og ikke som kritikk av det valget du har gjort til nå om å ikke spise kjøtt:)
      Hann-kyllinger i eggeindustrien blir avlivet ved kverning eller gassing rett etter klekking, fordi de ikke kan legge egg. Samt at de ikke vokser raskt nok og ikke har nok kjøtt til å brukes som slaktekyllinger. Hunnene som kan brukes som verpehøns, lever strevsomme liv under dårlige forhold. En høne i eggeindustrien legger rundt 300 egg hvert år. I naturen legger de typisk 10-15. Pga den ekstremt høye eggeproduksjonenc utvikler de som regel ulike helseplager som følge. Feks egglederbetennelse og beinskjørhet, siden eggproduksjonen tapper kalkreservene. De slaktes i tidlig alder når eggeproduksjonen deres går ned, rundt 1,5 år.
      Slaktehøns har det ikke stort bedre, og slaktes når de er rundt 32 dager gamle.
      En høne kan leve i 8-10 år.
      Hva melkeindustrien angår, så har kuer i norsk melkeindustri ofte bedre forhold enn kuer i andre land. Feks får mange gå ute på beite. Men stort sett er de inne fjøset.
      Kuer produserer ikke melk av seg selv. De lager melk for kalven sin. Derfor må melkekyr insemineres kunstig for å bli gravide, som igjen gir melkeproduksjon. Kalven tas vekk fra moren rett etter fødsel. I noen tilfeller lar man kalven gå med moren litt lengre, men noen mener det er bedre å ta den vekk med en gang for å unngå stressreaksjon.
      På samme måte som høner, produseres melkekyr langt mer melk enn de ville gjort under ‘naturlige’ forhold. Tradisjonelt inneholder en kus jur ca. to liter melk til enhver tid. Den moderne kua bærer derimot på 10 liter. Dette fører til forekomst av sykdom i b.l.a. jur og i ben hos dagens kuer.
      Melken høstes mens melkeproduksjonen foregår, og kuen blir inseminert og gjort gravid igjen for å opprettholde produksjonen. Denne syklusen av inseminasjon, fødsel, fjerning av kalv og melking er kontinuerlig, til melkeproduksjonen går ned og kua ikke er økonomisk gunstig lengre, som er rundt 4 år. En ku kan leve i 15-20 år.
      Så som du ser så er disse industriene på noen måter verre enn kjøttindustrien i seg selv, da de medfører en forlenget periode av utnyttelse av dyret, og ender opp med at de blir drept lenge før dere naturlige levealder. Jeg synes det er flott at du fronter en kjøttfri livsstil, men det hadde vært supert om du kunne tenkt over disse aspektene ved andre dyreindustrier, og kanskje droppet egg og melk også. Du har en stemme som når ut til mange, så det hadde vært supert om du kan tale dyrenes sak, også på disse frontene:)

    7. Hei!
      Jeg har lett etter denne, men finner den ikke. Har sett på meny på Bergen storsenter. Hvilken meny handlet du på?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg