Sannheten om min økonomi

Hei dere!

Nå skal jeg snakke om et tema som mange kvier seg for å snakke høyt om, nemlig økonomi! Jeg ønsker å være åpen og ærlig med dere, og jeg ønsker å vise at det er lov å feile. Det er lov å ha vært litt “ung og dum”, eller tatt noen dumme valg. Og at det ikke trenger å være noe tabu- det er rett og slett bare menneskelig å feile. Man lærer så lenge man lever, og det er aldri for sent å snu.

En av de største forandringene som har skjedd hos meg det siste drøye året er at jeg har blitt veldig økonomisk. Det hadde jeg aldri trodd kunne skje, for er det noe jeg alltid har vært dårlig på så er det penger og sparing. Jeg har helt ærlig sløst helt sinnsykt med penger i alle år jeg har tjent penger på bloggen. Jeg har leid dyre leiligheter, brukt gudene vet hvor mye på shopping, det har vært mange restaurantbesøk også har jeg reist helt sinnsykt mye. Pengene har rett og slett gått rett ut etter at de kom inn. Jeg har tjent mye penger, hatt litt for mye fritid og vært veldig ung- så det er kanskje ikke så rart at det skjedde.

På mange måter er jeg litt bitter over hvor mye jeg har tjent og hvor mye jeg har sløst bort i så mange år, men samtidig kommer det ingenting positivt ut av å angre på valg man har tatt i fortiden. Litt klisjé men sant: fortiden kan man jo faktisk ikke gjøre noe med, men for fremtiden har man alle muligheter. Jeg har levd et morsomt liv og vært ganske “yolo”, og jeg må si jeg er takknemmelig for alt jeg har opplevd også. Selvom det har kostet dyrt, har jeg i det minste blant annet fått sett utrolig mye av den fine jordkloden vår- det er jeg glad for. Men så kom jeg vel til et tidspunkt hvor nok var nok, og jeg trengte å gjøre en endring. Jeg var lei av å leve et liv i sus og dus, hvor jeg ikke tenkte på fremtiden- men på å å ha det gøy og gjøre hva jeg vil akkurat .

Jeg har aldri vært økonomisk. Jeg har aldri regnet på utgifter, hatt noe form for budsjett eller brydd meg om sparing. Jeg har også vært utrolig dårlig på å betale regninger, og kunne fort reise bort i 2 mnd uten å tenke på at det lå regninger i postkassen som ventet på å bli betalt. Dette føler jeg er veldig tabu å si høyt, men jeg gjør det fordi jeg tør. Og fordi jeg tror det er veldig mange andre som er eller har vært i den situasjonen jeg var i. Så sånn sett har jeg også betalt dyre dommer og høye gebyrer når regningene først ble betalt- uten å bry meg noe særlig. Jeg har rett og slett vært skikkelig uansvarlig, og hatt null kontroll eller oversikt over økonomien min. Det suger, og jeg skulle selvfølgelig ønske at det aldri skjedde. Men en dag må man bare innse at det ikke går an å leve slik, og at man må gjøre endringer. Rydde opp, få oversikt igjen og bli litt voksen. Ta seg sammen, rett og slett! Jeg merket at jeg ikke var lykkelig, og at økonomien min terget på meg.

Så, sommeren 2018 bestemte jeg meg for å gjøre en helomvending og ta et dypdykk inn i økonomien min. Få full oversikt over alle utgifter og inntekter, ordne avtalegiro på alle regninger, lage budsjetter og sette i gang med sparing. Slutte å reise, slutte å sløse og se hvordan jeg kunne kutte ned på utgiftene mine. Feks si opp netflix, få billigere tlf abbonoment, sørge for at man har alle studentrabatter osv. Jeg begynte å se nøye på priser på matbutikken, meldte meg inn i forskjellige kundeklubber hvor man kunne spare litt penger (feks trumf), sluttet å spise ute/takeaway osv osv. Alt man kan gjøre for å spare litt her og der.

Nå er det et og et halvt år siden jeg tok tak og gjorde en helomvending på økonomien min. Og det føles helt fantastisk bra!! Jeg elsker å ha stålkontroll, og regninger er nå alltid førsteprioritet uansett hvor lyst jeg måtte ha på noe. Jeg har riktignok regningene mine på avtalegiro som gjør livet veldig mye lettere, så hvis du som leser ikke har det så MÅ du gjøre det nå! Ellers har jeg rett og slett bare fått en stor interesse for å være økonomisk og spare penger, og jeg merker det gjør meg så utrolig godt. Feks lage matpakke å ha med på skolen. Jeg ikke gjøre det, men jeg gjør det fordi det er lurt. Eller når man innser hvor sinnsykt mye penger man kan spare på å sammenligne priser på butikken, eller følge med på gode tilbud. Nå har jeg et matbudsjett på rundt 2000 kr i mnd, og det går helt fint.

For første gang i livet mitt har jeg nå en voksende sparekonto. Det er først og fremst en stor trygghet i livet, men for meg som alltid har vært så dårlig med økonomi så er det også en stor personlig seier. Nå går så og si alle pengene jeg har til overs etter utgifter til sparing, og ingenting føles bedre enn det. Jeg begynner å nærme meg nok på sparekonto til å begynne å snuse på boligmarkedet, og derfor har jeg tatt en sinnsykt stor avgjørelse: Å flytte hjem til foreldrene mine 1.januar 2020. Jeg har regnet ut at jeg sparer ca 15.000 kr ekstra hver mnd på å bo hjemme, så på bare et par mnd er det snakk om å ha spart mye ekstra penger. Og det kommer godt med i egenkapitalen! Ingen vil flytte hjem i en alder av 24 (snart 25) år, men det er snakk om et par mnd til et halvt års tid maks- så det skal jeg selvfølgelig klare. Tenk så digg å typ ikke ha noen utgifter i en periode, og bare kunne spare alt man tjener. Det suger helt sikkert litt å bo hjemme der og da, men jeg er bombesikker på at jeg kommer til å være glad for at jeg gjorde det i fremtiden.

Så ja, jeg har en spennende tid i vente nå! På nyåret skal jeg i møte med banken for å finne ut av hvor mye jeg kan få i lån osv, og så blir det boligjakt de neste månedene. Den dagen jeg sitter med nøkkelen i hånda til min helt egne leilighet tror jeg kanskje blir den lykkeligste dagen hittils i mitt liv. Da kommer jeg til å være så sinnsykt stolt over meg selv og hvordan jeg klarte å snu totalt om på økonomien min. Fra et liv i sus og dus, til en som er voksen og tenker langsiktig! ♥ Herregud dette ble et langt og veldig privat innlegg, men jeg håper dere setter pris på min ærlighet. Også gleder jeg meg veldig til å oppdatere dere på hvordan det går fremover 😀

53 kommentarer
    1. Hei Andrea! Så digg å lese dette innlegget da jeg akkurat har vært inne på de samme tankene nylig selv. Brukte pausen på jobben for å skrive ned budsjett og oversikt over alt mulig:) Min drøm er å ha et matbudsjett som deg på 2000 i mnd, men jeg syns dette kanskje er den største utfordringen.. Kan du dele noen mat tips/ideér med oss?

      Også! Sjukt gøy at vant nakd konkurransen. Ser for meg så mye nydelig! Volanger og blonder etc kanskje?? Stå på!!

      1. Åå koselig at du fikk litt inspirasjon 😀 Tenker at det hadde vært gøy å dele litt tips fremover ja! <3 Og tuusen takk for det. Jaa begynner å få endel spennende ideér allerde, blir såå gøy!! 😘

    2. Hei! Er nylig blitt student, og hadde satt stor pris på om du kunne delt noen tips og triks mår det kommer til å leve økonomisk <3

    3. Herregud spot on!!! SÅ bra at du deler dette da det garantert er maaange der ute som ikke har foreldre osv til å veilede seg når det gjelder hvordan privatøkonomien bør være. Inspirerende!

    4. Du er så utrolig oppegående, smart og selv-reflektert. Blir stolt av deg som menneske. Uansett hvor mye folk dømmer og retter pekefingeren mot andre, er det ikke til å stikke under en stol at hvert eneste menneske på denne planeten gjør tuuusenvis av feil gjennom livet sitt, fordi det er meningen at vi skal feile og lære. Livet uten feil og mangler hos oss mennesker er urealistisk. Det fins liksom ikke. Du er nydelig tvers igjennom, Andrea. Du har et godt hjerte for det skinner igjennom deg!
      Masse lykke til med eksamensperioden din <3

      1. Tuuusen takk!! Så hygeglig kommentar <3 <3 Og ja du har helt rett. Jeg kan faktisk si jeg er glad for feilene jeg har gjort og vanskelige ting som har skjedd i livet mitt. Fordi jeg vet det har utviklet meg mye som menneske og vært med på å forme meg til den jeg er i dag 😀 Gjort meg enda klokere og mer bevisst. Sender deg en stoor klem og lykke til med alt i livet ditt også, du er nydelig selv😍😍

    5. Åå, ble skikkelig motivert av å lese dette! Du er så flink og jeg håper at du fortsetter sånn her, og er åpen og ærlig😍 Tror mange trenger å lese at de ikke er alene om å stå i slike situasjoner, og du er en stor inspirasjon! stå på<3

    6. Utrolig fint innlegg💓 jeg har selv slitt mye med økonomi, i litt mer alvorlig baner enn deg. fått store gjeldsbeløp og dratt på meg inkasso. bare fordi jeg ville leve et liv der pengene kun gikk til ting jeg ønsket. har selv lært mye på det!
      økonomi er definitivt noe man skulle vært mer åpen om, for det er så mange som sliter med det!

      elsker deg andrea💓

      1. Tusen takk!! :)) Uff ja.. Det er mange som går i den fella. Men husk at det aldri er forsent å snu! Det lureste man kan gjøre er å få seg en fullstendig oversikt over gjeld, og ta kontakt med de forskjellige inkassoselskapene for å ordne nedbetalingsplaner. De er ofte veldig behjeplige 🙂 Hjelper ikke å stikke hodet i sanden, man må ta ansvar selv. Sååå med litt tålmodighet og motivasjon ordner det seg! Masse kjærlighet til deg, og ønsker deg lykke til hvis du ikke er helt i mål enda. Klem ❤️❤️❤️

    7. så inspirerende å lese! Takk for at du delte💕 Tror det er ekstremt mange som kan dra nytte av å lese det her!

    8. Jeg også sparer endel fremover, målet er å spare 10 000 i mnd ! Bor også hjemme men føler at når jeg har nådd målet mitt med å nå å spart inn alt til egenkapital kommer jeg til å være så glad for at jeg gjorde det, til slutt . Jeg også reiste hele tiden men slutta med det i høst da jeg tok et valg.. om fremtiden min. Heia deg😍 det er utrolig bra gjort! Lykketil ❤️

      1. Oi det er jo KJEMPEBRA!! Og ja det er sååå lurt å bo hjemme, skulle ønske jeg ikke flyttet hjemmefra så tidlig som jeg gjorde. Man sparer sinnsykt mye på det :)) Du kommer absolutt ikke til å angre og kommer til å være så stolt over deg selv i fremtiden. Masse lykke til videre med sparingen søtis ❤️

    9. Jeg setter såååååå stor pris på ærligheten! Jeg tror det kan hjelpe mange i samme situasjon, veldig motiverende for meg å høre i hvert fall. Takk for at du deler! 🙂 Masse lykke til med boligjakten, vi heier på deg! <3

      1. Så hyggelig å høre at du synes det var motiverende 😀 Tenker å ta opp tema flere ganger fremover, feks komme med mine beste økonomiske tips osv. Tusen takk søtis ❤️❤️❤️

    10. Alt dette er selvfølgelig kjempe bra, men jeg kan huske at du har gjort dette før?😅 Altså å flytte hjem en periode for å kunne kjøpe egen bolig. Tror det var når du bodde med søsteren din i en leilighet dere leide for sånn 30.000 i måneden.

      1. Synes også det er rart at du ikke nevner noe om skattesmellen di gikk på når du snakker så mye om økonomi.

        1. Skattesmellen har jeg jo allerede snakket om mange ganger, og den ble jeg ferdig med for godt over 3 år siden. Så følte ikke den var noe relevant å snakke noe mer om nå :)) Og for å svare på spørsmålet ditt: Sist jeg flyttet hjem var ikke det for å kjøpe bolig, jeg flyttet hjem fordi jeg hadde fått skattesmellen og plutselig satt med 1 mill + i gjeld. Så da måtte utgiftene kuttes rett ned! Situasjonen jeg er i nå er noe helt annet enn da, nå er det for å slippe å betale husleie i boligkjøpsprosessen <3

    11. Så sykt kult at du (som en av veldig få) tør å være åpen om dette!! Inspirerende og ikke minst et godt forbilde👏🏼
      Takk!

    12. Så flink du har vært! 👏🏻
      Kunne virkelig trengt noen tips til hvordan du holder matbudsjettet så lavt. Er selv student og bruker sikkert 8000-10.000😥 og tips til matpakker 😍

    13. Så inspirerende innlegg <3
      Var litt i samme situasjon som deg, uten sammenligning for øvrig.
      Jeg levde studentlivet fullt gjennom sparepenger jeg hadde. Fikk meg en støkk når sparepengene tok slutt og jeg plutselig nesten ikke hadde råd til mat engang. Da tok jeg grep. Skaffet meg jobb ved siden av studiet og sparte alt jeg klarte. Nå 1 år senere er jeg så stolt meg selv. Har klart å spare mye, og jeg har innsett at det å unne seg noe settes så utrolig mye mer pris på om det bare gjøres en sjelden gang.

    14. Så flink du er!!
      Kunne du laget et innlegg med ukeshandel eller hva du spiser i løpet av en uke til alle måltider med tanke på at du bare bruker 2000 i mnd? Vil gjerne ha tips 😀

    15. Hei! Har aldri lest bloggen din før, men kom over den pga innlegget om økonomi.

      Er selv student som sparer til bolig og som har tatt tak i en tidligere rotete økonomi. Å spare penger, og ikke minst se de vokse er kjempegøy!

      Vil tipse om podcasten til dine penger med Hallgeir fra luksusfellen. Korte, fine episoder hvor man lærer om økonomi. Vil også tipse om bloggen eivindberg.no. Han har økonomi som hobby og har enkle, ukompliserte innlegg om det meste av sparing og investering samt et lite introkurs man kan melde seg på. Anbefales virkelig! Lykke til

    16. Så utrolig bra!
      Bodde selv hjemme til jeg var 25 år for å kunne kjøpe leilighet, og det er så verdt det. Der og da suger det – men tenk den følelsen når du sitter i din egen leilighet som DU har kjøpt helt selv. Den er fantastisk
      Stå på videre!

    17. Så bra! Et utrolig viktig tema du belyser da jeg tror mange har den samme utfordringen. Jeg begynte selv å spare som 17 åring, da jeg fikk interessen for sparing relativt tidlig. Men fy søren for en digg følelse når man nå har kjøpt gård med samboeren. Skikkelig mestringsfølelse som jeg tror du også kommer til å kjenne på når den tid kommer. Stå på og heia deg i tiden fremover ❤️

    18. Takk for ett åpent, ærlig og inspirerende blogginnlegg <3 Du er råflink! Prøver og bli flinkere selv, og føler jeg har blitt mer bevisst enn jeg var tidligere. Føler det blir litt feil å spørre hvor den superkule skinnjakken din er fra *blush*, men jeg tar sats og spør likevel 😉 Hvor er den fra?? Alle trenger jo EN superkul skinnjakke i garderoben <3

    19. Får du ikke dårlig samvittighet å legge en stor økonomisk byrde på foreldrene dine i en alder av 24-25 år? Du skal leve på de, selv om det bare er snakk om noen mnd? Hadde aldri hatt samvittighet til det. Du bør jo betale en husleie til de som kan inkl mat og strøm. Tenker spesielt med tanke på din inntekt kontra deres.

      1. Nei, har absolutt ingen dårlig samvittighet og har heller ingen grunn til å ha det. Mamma og pappa VIL at jeg skal flytte hjem, og kunne helst tenkt seg at barna deres ble hjemme til de var 30- haha. De har et stort hus med 5 ubrukte soverom, så at jeg flytter inn synes de bare er koselig. Du vet ingenting om mine foreldres økonomi- den er god, og de merker ingenting av at en til flytter inn og spiser maten i kjøleskapet 🙂

      2. Hærregud så frækk !!

        Andrea bestæm no sjøll ka ho vil gjør 🙂

        Djeeezus !

        Sjæmmes av sånner som dæ -.-

      3. Hva slags kommentar er dette? Snakk om å dømme og være et nettroll. Har selv flyttet hjem i en alder av 27 pga gjett hva: livet skjer noen ganger!! Du vet da ingenting om foreldrene til Andrea sin økonomi? Og uansett hvordan økonomi de har så vil vel alle foreldre bare hjelpe til så barna kan komme seg på boligmarkedet i den grad de kan, enten det er i form av penger, la de bo hjemme en periode etc. Herregud hva folk legger seg opp i… Blir imponert av at Andrea i det hele tatt gidder å svare på slike kommentarer:) lev ditt eget liv og ikke bland deg i andres avgjørelser!

        Lykke til Andrea❤️ Gleder meg til å se hvor du ender med å kjøpe 😍

    20. Helt voksen er du ikke blitt,¡! fint å bo hjemme;;null utgifter! Hva med å betale litt for mat/strøm osv?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg